abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53399622
vivi: Het is een beetje een oude discussie die ik weer naar boven haal, sorry maar zag het nu pas.
En niet omdat ik Phileine (of owlet) niet veel geloven of wat dan ook, maar wou toch ook nog iets positiefs schrijven

Alicia gaat dus naar de vrije school, die keuze had ik eigenlijk al gemaakt voor ik uberhaupt een vent en kind had, al hebben we in de tijd dat we daadwerkelijk moesten kiezen wel netjes een rijtje scholen bekeken, open dagen bezocht etc etc maar zijn we toch uitgekomen op de vrije school. Voor alicia is het echt een fijne school, ze krijgt echt kansen om op haar manier en in haar tijd dingen te ontdekken en te begrijpen, misschien wat langzamer (alicia heeft een super korte spanningsboog, vandaar wat langzamer) allemaal als anderen, maar ze maakt het zich wel eigen. Ze krijgt de mogelijkheid om wat langer met een ding bezig te zijn, de vrijheid om toch weer even terug te gaan naar haar eigen teruggetrokken wereldje. Als ik kijk naar leeftijdsgenootjes op andere scholen merk je natuurlijk wel grote verschillen, die kids zijn met hele andere dingen bezig en krijgen ook hele andere dingen (bv voorbereidende lessen) aangeboden op school. Maar bij ons op school is het niet zo dat als het kind daar behoefte aan heeft dat het niet aangeboden kan worden.

Wat ik ook nog erg leuk vind is dat de juf probeert het iedere dag anders te maken voor de kids, er is natuurlijk een vast ritme in de dag, maar alles er om heen is niet ieder jaar hetzelfde, alicia was 3 jr 9 mnd toen ze er kwam en we hebben alle feesten dus al meerdere keren meegemaakt, alle seizoenen al meerdere keren voorbij zien komen, maar op wat liedjes na is niets dubbel geweest, de knutsels zijn anders (het onderwerp ook, het ligt dus niet aan de leeftijd van de kids, juf kiest gewoon een ander onderwerp wat centraal komt te staan)

De lestijden (8.30 tot 13.00, in klas 2 (gr 4) komt er dan 1 middagje bij en pas in de 3e klas gaan ze 3 middagen, het max naar school) vind ik zelf ook een reuzenvoordeel, ze is nog lekker veel thuis dus als ouder zijnde kun je nog lekker veel zelf met je kids doen, je kan smiddags weg, je kan zelf het aangebodene uitbreiden (krijgen daar ook tips over vanuit school als er iets is wat aansluit).

Wat betreft de christelijke factor, ik vind dat reuze meevallen, de liedjes die ze zingen zijn er niet van doordrenkt, er zit er wel eens eentje tussen (bv met kerst en pasen) maar het merendeel zijn gewoon gezellige kinderliedjes, seizoens of feestgebonden. De feesten die wij vieren, tja het zijn er iets meer als op een christelijke school, of op een openbare. Wij hebben er 1 in de (+/- 40 dagen) das dan ook gelijk de 'perioden' waar op school mee gewerkt worden, maar als je de 'standaard' feesten al niet meer meerekent (immers op andere scholen wordt ook kerst, pasen, pinksteren gedaan, zijn de kids ook vrij met hemelvaartsdag, st maarten wordt ook op meerdere plaatsen gevierd (is meer regio geboden) ) blijft er maar weinig extra over, sterker nog het zijn er volgens mij maar 2 waar echt veel aandacht aanbesteed wordt) Andere religies kennen de kleuters niet dus misschien dat je het daarop gebasseerd zou kunnen zeggen dat het erg christelijk is. (als ik overigens vraag aan alicia wie god is, weet ze het niet, als ik vraag wie jezus is dan zegt ze dat het een baby'tje is die geboren is. (met pasen behandelen ze nu nog niet het sterven van jezus, maar het begin van de lente) Het overstelpen van die factor vind ik erg meevallen, als ze dat onbewust NU al zouden doen had ze na 2,5 jaar het wel geweten, ze is wat langzamer,maar ook weer niet zo langzaam van begrip) jayden weet het wel trouwens, 'das het mannetje waar opa en oma tegen praten bij het eten' maar hij eet daar dus ook veel vaker als alicia

(Alicia kent overigens maar 1 spreuk, das die van voor het eten waarin de bereiders van het eten en moeder aarde wordt bedankt )

Al met al ben ik dus tot NU toe erg blij dat we haar naar de vrije hebben gebracht, ze is nu nog maar een kleuter natuurlijk dus misschien veranderd er aan ons standpunt nog heel veel en misschien ervaart alicia allemaal wel heel anders en denkt ze later er niet eens over terug als een fijne tijd (al hoop ik dat als ze het niet fijn op school vind ze dat meld in de schooltijd zodat we haar misschien kunnen helpen dat te veranderen, desnoods door een andere school)
pi_53399676
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.
Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !
pi_53417694
Stap 1 is hier genomen. Het eerste doelgerichte gesprek over een schoolkeuze voor Emma is achter de rug. Mike gaat zich verdiepen in de scholen die hij niet kent (montessori en vrije). De keus is nu uit 4 scholen, twee montessori, een pc en een vrije. Waarvan 1 monessori en de pc de scholen zijn waar wij zelf op hebben gezeten.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_53422127
quote:
Op zondag 23 september 2007 09:29 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !
Ik denk dus ook dat elk kind geschikt voor montessori zou kunnen zijn.
Dat plannen leren ze al vanaf groepje nul/instroom.
Net als b.v netjes leren eten of beleefdheidsvormen is ook plannen aan te leren.
Ik denk dat als ze dat vanaf vier jaar tot einde basisschool "ingestampt" krijgen, ze daarmee ook gelijk een mooie start hebben om op welk voortgezet onderwijs dan ook, met oog op huiswerk maken en plannen wanneer ze wat maken/leren, moeiteloos in te stromen.
The waves you made will always be
pi_53424611
Nog even over montessori, ik heb op montessorionderwijs gezeten tot groep 7, daarna overgestapt naar jenaplan vanwege verhuizing van de school.

Bij de overstap bleek dat ik behoorlijk voorliep op de andere kinderen in groep 7 van de nieuwe school.

Ik heb het altijd prima naar mn zin gehad op de montessorischool, en het is echt niet vrijheid blijheid. De leerkrachten houden echt wel in de gaten of een kind wel goed meekomt. Verder was het bij ons altijd een beloning als je klaar was met je weekwerk, dan mocht je namelijk gaan verven in het handenarbeidlokaal.
Wat ik heel goed vond is dat kinderen echt op eigen niveau kunnen werken. Dus de kinderen die gewoon sneller klaar zijn, kunnen gewoon verder werken. Kinderen die niet goed meekomen krijgen iets meer aandacht en worden geholpen door de kinderen die al klaar zijn.

En de groepen 3,4,5 en 6,7,8 bij elkaar. Echt super!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_53486541
Niet deze dus:
quote:
Pispaal omdat je geen moslim bent
Door BRAM LOGGER

UTRECHT - Weg moeten van school. Niet, omdat je pest, maar omdat je wordt gepest. Het overkwam Cyril Teissier (9) op de Zuilense basisschool De Cirkel.

,Het is frustrerend dat we deze discriminatie, want dat was het, niet hebben kunnen stoppen," zegt intern schoolbegeleidster Annet van der Ree.

Als enig blank en christelijk Nederlands jongetje van de klas, werd Cyril in groep 5 zo getreiterd en gediscrimineerd door Marokkaanse klasgenootjes, dat de schoolleiding het voor Cyril beter vond hem naar een andere school te sturen. De pesters bleven ondanks hun schoppen, slaan, bedreigen, intimideren en buitensluiten op school.

Cyrils ouders, Laurent en Laura Teissier, kozen er bewust voor hun kinderen naar de zwarte school De Cirkel te laten gaan. Ook Cyrils oudere zussen (nu 15 en 19) gingen naar de, toen nog zwartere, basisschool De Cirkel. ,,Vanwege de goede sfeer. En daarnaast goed voor hun kennis van andere culturen," zegt moeder Laura. ,,En bovendien een school waar vroeger veel extra geld naar toeging, zodat er altijd veel leuke activiteiten gehouden werden. Bij de twee oudsten waren nooit problemen."

Maar bij Cyril ging het mis. ,,Het begon in groep 5. Hij had twee vriendjes. Die begonnen hem steeds vaker te slaan en te pesten. En dan lachen, als hij pijn had," aldus Laura. ,,Toen er twee nieuwe jongens in de klas kwamen, werd het erger. Die wilden zich bewijzen en stookten anderen op om Cyril te pesten."

,,Regelmatig kreeg Cyril klappen. Dit voetbalveld is alleen voor Marokkanen, jij mag niet meedoen, zeiden ze tegen hem. En als hij met de meisjes van zijn klas wilde spelen, werd hij uitgemaakt voor mietje. Ook zijn enige vriendje, een Turkse jongen, ging onder druk van de rest van de groep meedoen. Hij was dan weliswaar geen Marokkaan, maar in elk geval nog moslim. En dus beter dan Cyril."

Na elk incident ging de school om de tafel met de dadertjes. Ze sloten vrede en deden beloftes dat het niet meer zou gebeuren. Maar niet zelden werden zulke beloftes de volgende dag alweer gebroken.

Uiteindelijk ging Cyril eraan onderdoor. Hij had geen zin meer om naar school te gaan, bleef in z'n bed liggen en stelde zelf voor om naar een andere school te gaan. Dat leek ook de schoolleiding het beste. ,,Laat Cyril nou nog drie jaar naar een leuke school gaan, dit wordt alleen maar erger," zo vreesde Van der Ree. ,,Ik heb tegen Cyrils ouders gezegd dat ze hun idealisme opzij moesten zetten voor het belang van hun zoon."

Inmiddels zit Cyril, helemaal happy, in groep 6 op de Montessorischool in Oog in Al. ,,Twintig minuten fietsen, niet echt handig," zegt Laurent Teissier. ,,We balen er nog steeds van. We hadden zo gehoopt dat alledrie onze kinderen een goede basis zouden kunnen krijgen op een zwarte school. Dat is mislukt."

Deze zomer viel er een wijkbericht op de deurmat met een artikel over het succes van de 'gemengde school De Cirkel'. ,,Een prettige, veilige plek voor alle kinderen uit de buurt," staat erin.

Dat schoot Laurent en Laura Teissier in het verkeerde keelgat. ,,De school en de politiek moeten niet doen of er geen problemen zijn. Wij hebben de indruk dat pesterijen en discriminatie door Marokkaanse jongens tegen Nederlandse alleen maar toenemen in Zuilen. Daar moet iets aan gedaan worden."

http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1687405.ece

[ Bericht 1% gewijzigd door desiredbard op 26-09-2007 14:25:48 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 16:33:40 #107
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_59553771
* Nog een schop *

Eli is bijna 10 maanden, en na allerlei verhalen over lange wachtrijen vraag ik me af wanneer wij ons serieus moeten oriënteren op scholen, en wat dan wijsheid is daarin.

Aan de ene kant is het heel "makkelijk" om Eli naar de Joodse school te sturen, want dan krijgt hij het geloof met paplepel binnen geschoven ook op school, en de klasgenootjes gaan (gingen vroeger, zal wel niet anders zijn tegenwoordig) allemaal naar dezelfde voetbal-/tennisclub en op zaterdagmiddag zit je op dezelfde jeugdvereniging.
Op zich is dat zeer beperkt, maar aan de andere kant, als je dat niet doet, dan heb je een grote kans dat de andere kinderen je niet accepteren, want je zit niet op de juiste school of sportclub.
Hierbij is het uiteraard geen garantie om wel geaccepteerd te worden als je wel aan bovenstaande criteria voldoet, dus het is best ingewikkeld. Vind ik.

Dus twee vragen eigenlijk:
1. Wanneer zijn jullie je gaan oriënteren?
2. Kunnen jullie je vinden in bovenstaand relaas en wat zijn jullie ideeën erover? (de reden dat ik het zo op internet gooi, is dat ik wel het idee heb dat er oprecht wordt meegedacht, en jullie zitten niet in het zgn. cirkeltje, dus dat geeft ook vernieuwende ideeën)

(Of had het in deze gemoeten? Inschrijven op basisschool Naja, deze is al geschopt...)

[ Bericht 5% gewijzigd door DaviniaHR op 20-06-2008 16:39:43 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 17:13:51 #108
156412 hestria
erg gastvrij
pi_59554742
Bij michelle zijn wij gaan rondkijken toen ze 3 jaar was, hier(breda) zijn de wachtlijsten niet zo lang. Eigenlijk hadden we de keuze al gemaakt toen we michelle op de peuterspeelzaal inschreven.

Michelle gaat nu dus naar een protestantse peuterspeelzaal die is aangesloten bij de protestantse basischool. Hebben haar ook ingeschreven op die school om een aantal redenen,

1. Kleine school ong 200 leerlingen
2. Strenge school, de meesters zijn gewoon nog meester en correcte omgang met elkaar staat daar heel hoog.
3. hoog lesniveau(volgens de uitslagen van cito enz en inspectiedienst)
4. Protestantse insteek van de school

Maar ik heb er lang over moeten denken, aangezien het een kleine school is kunnen we de meeste kinderen en ouders uit de kerk of zitten ze bij de jeugdclubs waar manlief en ik beide leiding geven.
Op zich is dat wel fijn, ik weet met wie ze omgaat. Aan de andere kant ben ik bang voor het ons kent ons, en het kliekje waar je dan intercht komt.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_59555179
1. voor we naar deze stad verhuisden
2. nadeel van zo'n beperkte sociale kring is: val je er eenmaal buiten, dan val je er meteen overál buiten. Wij hadden vroeger een gezin in de kerk wat op die manier er niet bij hoorde, heel vervelend zoiets. Je hebt geen 'reserve'-sociale kring om op terug te vallen. Wij zaten met hetzelfde punt (al zijn we niet joods) en hebben uiteindelijk voor een andere school gekozen dan die van 'ons kringetje' (rooms-katholieke jenaplanschool).
* woon jij in Amsterdam? Als ik het goed heb is er een moeder op een ander forum (buiten fok dus ) die daar haar zoontje naar een niet-joodse school heeft gedaan waar wel veel joodse kinderen naar toe gaan. Misschien is dat nog iets?
pi_59556095
* steekt nog even kop in het zand

Moet dat eigenlijk ook gaan uitzoeken.
Maar hoop heeeeeeeeeel erg te kunnen verhuizen uit deze wijk rond Pepijn's 4e verjaardag als ik dan hopelijk klaar ben met mijn studie.
Geen scholen hier echt heel dichtbij.
Wel een stuk of 4/5 op zo'n 10 minuten lopen. Alleen het meerendeel is behoorlijk zwarte school.
(de dichtstbijzijnde school is de islamitische basisschool )

Alleen ver reizen voor een basisschool vind ik eigenlijk ook niet echt een optie... Zucht...
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:01:53 #111
56471 pinquit
oh my lama!
pi_59557004
ja ik moet snel eens bellen volgens mij moet ik rond nu gaan beginnen met inschrijven..
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:25:01 #112
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_59557635
Heb toevallig gisteren een orientatie boekje gekregen van onderwijscultuurwetenschap.

Hier zijn volgens mij niet'zulke achterlijke wachtlijsten, maar goed ik weet sowieso nog niet waar ik een woning ga krijgen dus ook lastig bepalen.
Als ik kijk naar wat mijn voorkeur blieft, dan wordt het montessori, maar goed omdat ik voorlopig nog minimum uitkering heb helaas, ( traject rond wsw/herintreding gaat lopen zodra ik een woning heb. ) Maar schijnt dat je daar dus ook veel meer voor betaalt is dat zo?

Daarbij, moet ik niet toch nu al gaan kijken, al is het maar om voor te leggen hoe het gezondsheidstechnisch is.
Ze is van december dus sowieso een late leerling ( zo heet dat toch? ) misschien dan toch beter om eventueel eerst een jaar MKDV te doen, omdat ze iig tot 4.5 echt behoorlijk aandacht nodig heeft qua sporen/kruimels van eten etc. en vraag me dus ook af hoe is dat te realiseren binnen normaal onderwijs?
Mogen ze arwen trouwens weigeren op een normale basisschool? ivm de best wel hoge aandachts level op dat gebied?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:42:05 #113
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59558171
Evenstar, volgens mij zijn dat heel mooie vragen voor het infonummer dat in dat mooie gidsje staat. Ik zou dat allemaal iig nietweten. Wel dat de ouderbijdrage per schoolheel erg verschilt. De hoogte daarvan staat wel in de schoolgids.

Hier zijn we er nog niet uit, vooral omdat we willen verhuizen en dus nietweten waar we dan wonen. Emma inschrijven op een school die nu dichtbij is kan natuurlijk ook maar ook dan weten we nog niet wat en waar.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:53:46 #114
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59558494
Voor we gingen verhuizen, heb ik wel rondgekeken naar scholen. Als er maar 1 school is in een dorp, heb je niet veel keus. We zijn ook een keertje bij het schoolplein gaan kijken. Gevolg van de verhuizing is dus dat Anna straks naar een echte dorpsschool gaat. Praktisch alle kinderen gaan erheen. Uitzonderingen gaan naar een streng christelijke school een dorp verderop. Deze school is openbaar. Waren we niet verhuisd, dan was het een katholieke school geworden. Die had goede beoordelingen, ik hoorde ouders er positief over en de omgang op het schoolplein sprak me wel aan. Nu we echt verhuisd zijn hoor ik buren wel positief over de dorpsschool, dus ik ben benieuwd, we moeten haar nog wel inschrijven.

Davina, ik denk dat het wel verstandig kan zijn ook op andere scholen te gaan komen. Om te voorkomen dat Eli's wereldje erg klein wordt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 20 juni 2008 @ 20:15:06 #115
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_59558997
Poemojn, ik woon in Amstelveen, dus de joodse school is te bereizen, als we dat zouden willen.
Zou je mss weten welke school dat is?
YPPY, op zich neig ik er steeds meer naar, mede omdat mijn wereldje idd erg klein was tot ik ging studeren. Maar het was ook wel lekker beschermd, zeg maar. En makkelijk, want school was altijd vrij met de joodse feestdagen

Maar ik ben dus overdreven om nu al te gaan rondneuzen? tis toch amsterdam e.o. ...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 juni 2008 @ 20:58:24 #116
147316 crew  DJMO
#trut
pi_59560225
vanaf wanneer kan je eigenlijk je kindje al aanmelden voor een basisschol?? onze keus staat (nu al ja ) vast, maar voor ik, net vier maanden zwanger binnenstap bij die school, wil ik toch wel wat meer weten
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_59560912
DJMO dat wisselt ontzettend per gemeente en of je een speciale school wilt.
In de randstad is het geloof ik eerder nodig om in te schrijven, en met bijvoorbeeld een vrije school ook.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 juni 2008 @ 21:27:19 #118
147316 crew  DJMO
#trut
pi_59561085
wij willen een normale basisschool, er zit er hier een op twee minuten afstand en dat is (dacht ik) een openbare, en die is vrij klein, dus dat is ook wel fijn.

vooral het feit dat die school zo klein is, en dat het zo dichtbij is, gaf nu al voor ons de doorslag..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_59562001
Toevallig zat ik hier laatst over na te denken. Vandaag dat orientatie boekje gekregen van onderwijscultuurwetenschap.
Maar ik heb dus geen idee hoe het allemaal werkt. Wanneer je moet inschrijven enzo. En welke school. Ik neig naar openbaar, want daar zat ik zelf op en Djeez naar christelijk (hervormd) daar zat hij op.
Dus nog goed over nadenken. Ik las dat er vaak open dagen zijn. Hoe kom je daar achter?
De school bellen, website zoeken?
Ik vind het wel een moeilijke keuze hoor. Heb zelf niet zulke beste herinneringen aan de basisschool. Dat lag niet aan de school, maar aan een aantal klasgenoten. Ben dan bang dat het Kim ook overkomt. Maar zo moet je natuurlijk niet denken.
pi_59562833
Ingrid, ik weet dat er hier in t dorp regelmatig open dagen zijn (onlangs nog een paar geweest) en dan hangen er posters bij de supermarkt enzo. anders eens een belletje doen of website van school bekijken. Ik hoef nu nog niet te gaan kijken, want het zit er dik in dat we toch gaan verhuizen volgend jaar... en hier hoef je je in elk geval niet zo ver van tevoren in te schrijven...
Fake it till you make it...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')