abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53327699
Na een blik op de sites --> Ik zou in dit geval zeker voor de openbare school gaan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:43:47 #82
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327754
Helaas is hier naast deze 2 alleen de optie voor een christelijke school en een "zwarte" school.
Aanegzien wij totaal niet gelovig zijn wordt de keuze voor ons uiteraard ook wel beperkt.
pi_53327811
KD, Priscilla zit ook op een katholieke school, wij zijn ook niet katholiek. Het onderwijs is gewoon heel goed. Verder wordt er aan het geloof zelf niets gedaan. Er wordt niet uit de bijbel gelezen, er wordt geen gedachtegoed opgelegd. Je zou misschien even kunnen kijken. Je kan vragen hoeveel er aan het geloof wordt gedaan.

Verder, is het heel erg als Demi iets van het christelijke mee zou krijgen?
  donderdag 20 september 2007 @ 14:48:50 #84
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327872
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
pi_53327997
Ik snap je punt.
pi_53328170
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:48 schreef KD-fotografie het volgende:
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
Ik heb zelf op protestants christelijk onderwijs gezeten en zeker op de middelbare school was dat heel erg.

In de eerste werd het jodendom en de islam behandelt, in de tweede het hindoesime en het boeddisme en humanisme enzo en in het derde uiteindelijk het christendom met de verschillende stromingen

Ook op een christelijke school kan je dus van alles wat meekrijgen (en zo hoort het ook, vind ik)
pi_53328204
KD, op de site van de onderwijsinspectie komt de fonkelsteen er heel slecht uit. Ik zou het niet doen.
  donderdag 20 september 2007 @ 15:23:54 #88
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53328853
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
pi_53329236
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:23 schreef KD-fotografie het volgende:
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
Een echte school met den bijbel dus Overigens zou ik daar zelf ook niet voor kiezen, ook al ben ik dan wel gelovig Een beetje leren over godsdienst is prima, maar het moet er niet te dik bovenop liggen.
pi_53375049
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
pi_53375130
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 08:52 schreef Ladybos het volgende:
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
pi_53375196
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 09:16 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
Bedankt voor je reactie KP! Goed te horen dat het een uitzondering was (dacht ik al wel hoor, maar ff checken he).
Ik had begrepen dat montessori ook werkt met meerdere leeftijden in 1 groep die elkaar helpen? Of heb ik dat verkeerd begrepen? En wat bedoel je met geen taken hebben? Wordt er niet bijgehouden wat er af moet in een week ofzo? Weinig boeken als in weinig leerboeken of ook geen leesboeken? Werkt Jenaplan meer met leerboeken?
pi_53375415
Inderdaad meerdere leeftijden in 1 groep. Bijv. groep 3/4/5 (6 tm 9). Met geen (lekker Nederlands) taken, bedoel ik dat de kinderen vrij zijn om te kiezen wat ze willen. Maarrrrrrrrrrr...vrijheid in gebondenheid, dus.....de lkr houdt de leerlijn in de gaten. Zie het als een manager. Lkr weet wie wat aan het doen is of wat die eigenlijk aan het doen zou moeten zijn De lkr geeft groepslesjes waar nodig. Dat kan alleen aan groep 3 zijn,maar ook aan 2 3e groepers en 4 4e groepers bijv.

Het is dus absoluut niet zo dat de kinderen maar wat doen. Eigenlijk is het enorm gestructureerd en georganiseerd, anders kan het nooit zo zijn dat de kinderen ook zelfstandig kunnen werken. De voorbereide omgeving (klaslokaal etc) moet op orde zijn om het allemaal te laten werken.

Er is specifiek Montessorimateriaal. Google daar maar eens op. Nienhuis is een bekend leverancier en die hebben vast een site waar je ff een kijkje kan nemen. Ook hebben diverse scholen een site. Geen boeken, geen methode. Alles gebeurt met de materialen of wordt zelfgemaakt.

Aan het eind vd basisschool hebben ze hetzelfde gehad als een kind dat naar een reguliere school gaat. De weg ernaartoe is alleen anders. Ik vind op een Montessorischool de weg meer uitgebreid en het sociale aspect (samen werken etc) erg leuk.

Een iets langere bocht, maar er blijft nog zoveel over te roepen.

En ja...ik denk dat ieder kind naar een Montessorischool kan. Het zijn de ouders die niet het volste vertrouwen hebben in de school, kind of leerkracht. Heel veel ouders hebben geen flauw idee waar de school voor staat ed.

Ik probeer geen discussie op gang te brengen over de laatste alinea, volgens mij is die al vaak geweest. Vond alleen even dat je moest weten hoe ik erover denk.
pi_53375433
Zeker wel leesboeken ! Montessori heeft zelfs een erg leuke manier van leren lezen en schrijven,maar dat is weer een ander verhaal.....
pi_53379318
Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.

Veel Montessorischolen gebruiken tegenwoordig ook boeken en methodes. Er zijn specifieke Montessorimethodes, maar er zijn ook "normale" methodes die zo verknipt en geplakt worden dat ze in te zetten zijn als Montessorimethode. In plaats van een rekenmethode waar alles door elkaar staat heb je dan een aparte optellijn, aftreklijn, vermenigvuldiglijn en dergelijke. Op mijn laatste school werkten ze in een aantal bovenbouwgroepen met een methode, maar heb ik in mijn klas gewerkt aan een eigen leerlijn "Nederland door de jaren heen". Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).

Als je een goed overzicht wilt van de school waar het om gaat, zul je echt bij die school langs moeten. Maak een afspraak, ga kijken en geniet van de sfeer die er hangt. Ga ook bij de oudere klassen kijken, niet alleen bij de kleuters. Ga wel uitgebreid bij de kleuters kijken, het leukste is om daar te kijken rond kerst, als de juf of meester de extra zelfgemaakte telwerkjes en dergelijke heeft en de kids daarmee bezig zijn, dan zie je naast het materiaal ook al het extra materiaal wat gebruikt wordt en wat de leerkrachten zelf maken. Zowat al het materiaal wat gemaakt wordt voldoet aan bepaalde eisen die Montessori eraan stelt, het is dus niet zo dat er wat leuke dingen in de klas gegooid worden.

• 1. Isolatie van de eigenschap van het materiaal
    Als je voorwerpen wilt aanbieden die leren kleuren te onderscheiden moet je ze maken van dezelfde substantie, vorm en afmeting en ze mogen alleen verschillend van kleur zijn.

• 2. Er moet een controle van de fout in het materiaal aanwezig zijn:

Denk aan de houten cilinders; dit zijn langwerpige houten blokken met gaten, waarin cilinders van opklimmende afmeting passen van dik naar dun, van lang naar kort of van groot naar klein. Doordat de openingen precies overeenstemmen met de grootte van de cilinders is het niet mogelijk ze allemaal een verkeerde plaats te geven omdat er tenslotte een zou overblijven zonder plaats en dit brengt de gemaakte fout aan het licht.

• 3. De voorwerpen moeten er aantrekkelijk uit zien:

Alles moet er netjes uit zien zodat het kind wordt aangetrokken om het netjes te gebruiken.

• 4. Het materiaal moet voor het kind zijn:

Het kind moet met alles mogen en kunnen werken. Alle materiaal moet afgestemd worden op kindermaat. Kleine emmers met kleine spons en zeem. Lage wasbak en op maat gebrachte bezems.

• 5. Het materiaal moet beperkt zijn:

Bij deze beperking denkt Maria Montessori aan het ordenen van de chaos van indrukken van de wereld. Het kind heeft behoefte aan een begrensd pad dat leidt naar een duidelijk doel. Hierin moet het materiaal beperkt in aantal en doel zijn

Inmiddels is dit een post die eigenlijk niet meer zozeer in dit topic thuis hoort, maar meer in een "Wat is het verschil tussen de verschillende scholen-topic" ofzo thuis hoort, maar ik wilde even inhaken op hetgeen wat kp zei.
  • pi_53382028
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
    Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).
    O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    pi_53384319
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    pi_53388115
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:44 schreef sombie het volgende:

[..]

O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    pi_53388177
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef Ladybos het volgende:
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    oew, zie het niet als spelend leren hoor! Je moet wel degelijk dingen afkrijgen Er zijn overigens ook Montessori-middelbare scholen, maar ik heb verder geen ervaring met hoe de aansluiting is met gewone scholen. Twee vriendinnen van mij hebben vervolgens Montessori-mavo gedaan en daar laat je toch een deel Montessori varen, omdat je meer klassikaal gaat werken. Ik heb begrepen dat die overgang niet al te moeilijk is, maar ook dat hangt denk ik van het kind af.
    pi_53390183
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:07 schreef Pruk het volgende:

[..]

Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    Nee, dat snap ik! Ik stuur je een pm. Bedankt alvast!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')