quote:
Op vrijdag 3 december 2004 01:18 schreef Exuimtum het volgende:Het is me nog niet gelukt om deze destructieve verslaving achter me te laten
Het hele punt bij is als ik lekker zit en een bak koffie voor mijn neus heb. Dan moet ik roken. Ik ben al bezig met het zoeken van professionele hulp. Ik heb wel zo gruwelijk veel zin om te stoppen
Ik heb pas nog een foto gezien van een rokerslong. Weerzinwekkend. Zeg ik terwijl ik zware shag rook. Snap je de clue? Ik word in de nacht ook vaak wakker omdat ik dan even een shaggie kan roken
Ik kan wel zielig zitten te doen, maar ook ik ga binnenkort over die drempel heen. Zeker nog vóór 01-01-2005. Dan post ik hier weer met een weloverwogen besluit en geen poging.
Tot nu toe diep respect aan alle stoppers
![]()
Ik ben "nog" jaloers op jullie!
PS: Ik ga vanavond nog beginnen aan het boek "De Opluchting" van Jan Geurtz.
daar hoef je geen respect voor te hebben (nou ja...mag wel
![]()
), jij kunt het namelijk ook!
Jij bent namelijk degene die 's nachts wakker wordt
jij bent dan degene die een shaggie rookt
jij bent degene die bij de buurtsuper steeds weer nieuwe shag koopt
jij bent degene die een lekker shaggie rolt tijdens de koffie
jij bent degene die typt dat ie graag wil stoppen, terwijl er nog een hijsje genomen wordt
jij doet het zelf, niemand doet het voor je, niemand dwingt je er toe, alleen jij doet dat...
maak er niet zo'n gevecht van tegen jezelf, als jij een shaggie kan rollen, kan je hem ook laten liggen. Verslaving is moeilijk, het is aangeleerd gedrag, maar dat betekent dat je het ook kunt afleren.
Als een boek je daarbij helpt, dan moet je het zeker lezen, maar denk niet dat het boek het voor jou gaat doen (misschien niet bewust, maar onbewust)
Je bent erg vaag over het stoppen, je zegt dat je 'ergens' voor de jaarwisseling wilt stoppen, ga eens bij jezelf na: waarom heb je nog geen vaste datum gesteld? Durf je het niet? Wil je het niet, stoppen? Waarom rook je? Het is zeker belangrijk voor je, anders word je er niet wakker voor midden in de nacht, wat doet roken met je? Word je er blij van? Of juist niet? Je weet dat het schadelijk is, toch ga je door, waarom dan? Het moet iets voor je doen...als je daar achter komt, ook al is het maar een vaag gevoel, dan kan je nog makkelijker stoppen.
Bij mij was het: ik wilde graageen beloning. Ik beloonde mezelf de godganse dag door met roken, na het werken, in de pauze, als ik iets goeds gedaan had etc. Toen ik stopte was het het moeilijkst om geen beloning meer te krijgen, maar ik ben eens goed gaan nadenken waarom ik dan zo graag een beloning nodig dacht te hebben...uiteindelijk ben ik met mezelf overeen gekomen dat ik geen beloning nodig had in de vorm van roken, maar in de vorm van niet-roken! Het is mijn beloning, mijn bewijs dat ik iets heel goed kan!!
Heel veel succes straks!!
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit:
blablabla