abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24768864
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 13:39 schreef Mwanatabu het volgende:
Dag vechtsportmensen,

Ik ben al heel lang aan het spelen met het idee om op een vechtsport te gaan. Ik heb het dan niet over competitie, maar ik wil me voornamelijk gaan richten op praktische techniek, conditie en dergelijke. Mijn motivatie is voornamelijk om meer zelfvertrouwen te krijgen (uit te stralen) door de wetenschap dat ik mezelf kan verdedigen. Ik zoek dus geen stuntsport.
Ik heb geen ervaring, ben 27, vrouw en moet het niet hebben van kracht en agressie.
Wie kan er iets vertellen over de verschillende vechtsporten die in aanmerking komen voor mijn "geval"?

Bij voorbaat dank
Ik ben nu 14 en doe sinds m'n 4e aan taekwondo (sporttaekwondo en de traditionele vorm) en sinds m'n 6e aan aikido, dus ik denk dat ik je wel enige raad kan geven i.v.m. die twee. Je wil niet aan competitie doen... aikido is doorgaans zonder competitie (al is er een variant met competities), bij taekwondo zijn er wel competities. Maar je hoeft bij taekwondo uiteraard niet mee te doen aan die competities, daar ben je volledig vrij in... Praktische techniek... beide zijn vrij technisch, maar taekwondo is m.i. wat praktischer. Het meest praktische is natuurlijk een hardlooproutine. Indien je je conditie wil trainen is aikido een van de minst geschikte gevechtssporten. Kracht is bij taekwondo belangrijker dan bij aikido, maar dat mag je vooral niet overdrijven. Enkele keren per week naar de fitness volstaat volgens mij voor taekwondo, leningheid en techniek zijn véél belangrijker. Taekwondo is de gevechtssport bij uitstek wanneer het om het betere vliegende benenwerk aankomt, maar een stuntsport is het zeker niet, want het blijft functioneel.

Je wil jezelf kunnen verdedigen. Taekwondo is, wanneer je het onder de knie hebt, zéér effectief. Aikido is ook bruikbaar in real life situaties, maar toch iets minder. Het grootste verschil is dat je bij taekwondo reageert op elkaar, terwijl bij aikido vooral de bedoeling is de beweging van de ander tegen hem of haar te gebruiken. Persoonlijk vind ik het leuker en geeft het me meer zelfvertrouwen te weten dat ik iemand met een hoge trap (taekwondo) kan uitschakelen dan dat ik iemand die op me afkomt kan doen tuimelen door z'n arm op een bepaalde manier vast te nemen (aikido, al generaliseer ik nu wel wat te veel)... lenigheid heeft esthetisch gezien nou eenmaal een streepje voor, zeker bij het frêle ogende "zwakke geslacht" . Een goede club brengt je echter meer dan enkel fighting skills bij, namelijk een attitude gericht op het vermijden van conflicten (vandaar dat ik het woord "kan" in vet zette). Hard kunnen lopen blijft dus zeer belangrijk.

Waar je zeker rekening mee moet houden, ongeacht de vechtsport die je kiest:

-Kies een club die eerder conservatief is met het uitrijken van graden. In de V.S. is niet ongewoon dat je binnen het jaar een zwarte band hebt (ik zeg met nadruk "hebt", niet "bent"). Wanneer je in het eerstgenoemde soort club band x krijgt weet je zeker dat hem waard bent.

-Kies geen "militaire" vechtsportclub. Dergelijke clubs focussen doorgaans enkel op vechten, niet op de meer spritituele dimensie van gevechtssporten. Een goede club verhart je niet, maar heeft zelfs eerder een positieve invloed op je persoonlijkheid en attitude. Dergelijke goede clubs zijn doorgaans herkenbaar aan het feit dat ze vaak samen social events zoals verjaardagen vieren (daarom nog niet uitgebreid, maar men vergeet het zeker niet), dat er ook vrouwen bij zijn, en dat hun leden er geen extreem-rechtse of andere onverdraagzame denkbeelden op na houden. En hoewel ze qua sfeer zachter zijn is daar op toernooien naar mijn mening niets van te merken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aisha op 26-01-2005 22:42:37 ]
pi_24769863
Om nog even terug te komen op die blauwe plek...

Met thaiboksen hebben we een oefening waarbij je iemand aan de binnekant vd benen moet trappen/duwen, om hem wat uit balans te schoppen zeg maar... Bij mij is nu dus de hele binnenkant van mijn linkerbeen blauw (niet helemaal jouw kleur, maar wel groter in omvang)...

Vorige week vrijdag en afgelopen maandag die oefening gedaan, dus vrijdag sla ik die oefening wel over... Ik neem idd aan dat het te maken heeft dat ik net begin en mijn benen nog weinig kunnen hebben...
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_24771307
Dat denk ik ook hoor. Ik heb sindsdien de plek driemaaldaags behandel met Arniflor zalf van VSM, en binnen anderhalve week was de plek helemaal weg.
Ik heb nu echter weer een bult op mijn knie en scheen, dus ik vrees dat het nog wel even duurt voordat ik een beetje schadevrij ben
life's a bitch, then you die.
pi_24776655
Ik train 2x in de week, dus ik denk dat ik voorlopig niet 100% schadevrij zal rondlopen
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:59:42 #205
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24778647
militaire vechtsportclubs??? wat mag ik me hierbij voorstellen?? en vooral, geef eens een paar concrete voorbeelden in nederland.
pi_24781119
Krav maga bijv, is ontwikkeld in het israelische leger. Voor militairen in een vuistgevecht dus. DIt zijn sporten met een beperkt aantal (effectieve) technieken om de tegenstander zsm uit te schakelen. Verder zit er geen gedachte/cultuur ofzo achter.
Kung fu bijv. is/kan een hele levenstijl zijn. Je kan je thee op Kung fu manier zetten, je plantjes op een Kung fu manier verzorgen. Ik denk dat Aisha bedoeld dat de "oosterse" vechtsporten meer dan alleen maar vechten is en idd ook met 'attitude' te maken, terwijl het bij de 'militaire' vechtsporten alleen om het vechten gaat en verder niets.
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
pi_24787655
Ik had het eigenlijk meer over de sfeer binnen de club, niet echt over de gevechtssport die er onderwezen wordt (al zijn sommige gevechtssporten zoals aikido en kung fu er volgens mij minder vatbaar voor dan andere). Het zijn wel vaker mensen (doorgaans mannelijk, 12-30 j., overeenkomsten vertonend met "Lonsdale-jongeren") die een probleem met iemand hebben en zo snel mogelijk een zo dodelijk mogelijke gevechtssport willen leren. Aangezien men met zo'n attitude niet welkom is bij de meeste clubs heb ik de indruk dat dergelijke kerels samenhokken in hun eigen clubs. Gevechtssporten, althans toch de meeste oosterse, zijn voor mij daarentegen in de eerste plaats een manier van zelfverbetering en zelfontplooing.
  vrijdag 28 januari 2005 @ 03:04:38 #208
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24791556
reden waarom ik het vroeg is omdat ik persoonlijk geen militaire vechtsportclubs ken zoals jij die omschreef.

krav maga ken ik wel, maar dat is gewoon practisch zelfverdediging en de sfeer is doorgaans absoluut prima.

wat betreft lonsdale jongeren etc die ff snel vechtsport leren ben ik niet bang voor.
er zijn wel systemen gericht op het snel(ler) aanleren van zelfverdedigingstechnieken / andere vaardigheden. krav maga is hier een voorbeeld van. Echter ,er zijn geen shortcuts. je zult gewoon hard moeten trainen. Dat is vaak iets te veel gevraagd van de huidige reljeugd. Dit is ook bepaald niet het volk dat je tegenkomt bij bijvoorbeeld krav maga.
Een ander voordeel van bv krav maga is het aantal politie cq beveiligingsmensen die het beoefenen.
Als crimineel cq agressief persoon voel je je er bepaald niet lekker zeg maar. je valt nogal snel door de mand als je bekend bent bij de politie.

Ik hoop ook niet dat je met je advies zelfverdedigingssystemen als krav maga in gedachte hebt.
Verder zeggen dat soort militaire cliubs me niets in nederland dus van mij mag je rustig een paar namen noemen van clubs waar je zeker niet moet trainen.
Je geeft advies daar voor op te passen, wees dan alsjeblieft concreet.

zelfverbetering ontplooiing, zen boedisme etc is leuk als je er voor kiest.... maar kies je gewoon voor practische zelfverdediging dan moet dat kunnen.
zaken als respect etc moet je niet krijgen van een uurtje in de week of 2 uurtjes kung fu of iets dergelijks. Als het niet in je opvoeding thuis zit heb je best een probleem.
pi_24791595
Krav Maga is cker vet. Ik ga zelf waarschijnlijk kickboxen volgend jaar (nu nog fitness), maar er is een kleine kans dat ik voor Krav Maga kies
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 3 februari 2005 @ 10:52:43 #210
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_24898283
Wat voor voordelen heeft het om als vechtsporter (karateka) krachttraining te doen? Ik ben een serieuze recreant maar doe eigenlijk nooit aan wedstrijden. Ik wil geen grote spiermassa kweken maar wel mijn houding en vooral mijn explosiviteit verbeteren, kan krachttraining daar uitkomst bij bieden? De sportschool geeft niet echt een antwoord omdat ze zich niet in kunnen leven in de situatie van een martial artist. Wat zijn jullie ervaringen daar mee in de verschillende disciplines?
There is no ultimate truth
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:41:27 #211
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24899134
krachttraining helpt om je idd krachtiger te laten stoten en schoppen. Als je er bij wilt fitnessen zorg dan dat je niet met zulke zware gewichten traint maar vrij licht en veel herhalingen.
pi_25975679
He, ik wil nieuw judo pak kopen maar het is nog niet zo eenvoudig om hier in nijmegen een vechtsportwinkel te vinden.

Heeft iemand misschien een adres voor mij. Of is het makkelijker om gewoon via internet te bestellen?

Plus, zit er een beetje verschil tussen pakken van verschillende fabrikanten? Is een adidas pak van 86 euro beter dan een bv Ronin pak van 59 euro?
  maandag 4 april 2005 @ 23:23:20 #213
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_25989400
Psst

Er is inderdaad kwaliteitsverschil ; een dikker pak zal langer mee gaan dan een dunner pak
Bij judo is het volgens mij wel zo handig als je een redelijk zwaar pak hebt maar wellicht dat de judoka's op fok daar iets meer over kunnen vertellen
> BTi <
Only the light called darkness can show who i really am...
  donderdag 21 april 2005 @ 00:32:58 #214
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_26392623
Mensen ..

Ik heb eigenlijk de zelfde vraag als Mwanatabu. Ik wil een vechtsport gaan beoefenen, maar weet nog niet welke het meeste geschikt is. Ik heb namelijk een speciale toepassing Ik loop al sinds enige tijd stage in een TBS kliniek, waar het werk me erg bevalt, en ik buitengewoon serieus aan het overwegen ben om in deze of een andere kliniek te gaan solliciteren als ik klaar ben met mijn opleiding. Echter is er 1 probleem. Ik hoor met regelmaat over geweldsindidenten in de kliniek, en dat is dus een zeker risico. Vooral aangezien ik lang en alles behalve breed en krachtig ben, en de patienten daar vaak kleine, gedrongen types zijn met een grote hoeveelheid spiermassa. Op het moment dat er een keer 1 uit z'n ster gaat, ben ik nergens.

De sport die ik zoek is vooral heel sterk gericht op toepasbaarheid, mijn 'belager' van mij af kunnen houden en mij zelf verdedigen. Het 'uitschakelen' is dus niet noodzakelijk, zolang ik zelf maar kan wegkomen. Ik ben zelf 18, man, heb enkele jaren ervaring met Judo (laaaaaaaaaaaaaang geleden) en ook enkele jaren Karate gedaan (iets minder, maar nogsteeds laaaaaaaaaaaaaang geleden). Judo heeft mijn voorkeur niet, ook voornamelijk vanwege de toepasbaarheid. Karate is weer alles behalve een verdedigende sport .. Maar hoe zit het met Aikido, Ju Jitsu, Taekwondo en andere sporten? Als je uitgaat van een tegenstander die gewoon zonder enige techniek, met alleen maar brute kracht en een grote waas voor zijn ogen op je los gaat rossen, wat is dan de meest practische sport?
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_26396972
Dan zeg ik nog steeds judo, niet alleen omdat ik dit bijna 15 jaar beoefen, maar ook omdat je deze verdedigingssport juist van dichtbij kunt gebruiken. Komt zo'n vent op je af en pakt je vast, dan kun je 'm makkelijk op de grond werpen. Jiu jitsu zou ook handig zijn, omdat je dan nog enkele polsklemmen e.d. leert om je belager echt onder controle te houden.
pi_26403767
Ik denk dat van de ervaringen die ik met vechtsporten tot nu toe heb opgedaan dat free-fight je het snelste bruikbare en relatief eenvoudige technieken leert om je in zo'n situatie goed te kunnen verweren.
Daarbij wordt er bij free-fight ook veel gesparred, gecontroleerd gevochten met goede bescherming, wat je helpt om om te gaan met een minder dan ideale situatie die je bij het oefenen vaak hebt. (en ja idd je leert ook wat het is om ergens geraakt te worden)
Free-fight bied een diverse mix van bruikbare technieken vechtsporten. De technieken zijn bijna stuk voor stuk bruikbaar, en gaan grotendeels uit van een echte situatie.
Ik heb zelf zo'n 3 jaar free-fight gedaan, ben daar nu tijdelijk mee gestopt vanwege tijdgebrek en doe nu tijdelijk wat andere sporten judo jiu-jitsu en karate, maar deze vormen van vechtsport geven mijns inziens niet zo snel resutaten als dat free-fight mij gaf.

Ik mis in free-fight zelf wel een beetje de denkwijze die je bij oosterse vechtsporten wel bemerkt, maar als je iets zoekt dat werkt......
Wat zal ik hier nou eens van maken?
  maandag 25 april 2005 @ 14:54:01 #217
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_26498030
Ik ga mee in het verhaal over freefight om te beginnen.

Ten tweede is er ook de mogelijkheid krav maga te beoefenen wat voor burgers vooral is gericht op het wegkomen. Dus ontsnappen ipv controleren. En als het moet uitschakelen.

Bij de IKMF (www.kravmaga.nl) voor burgers zul je alleen niet echt controletechnieken leren (We hebben er wel een paar btw)
De oplossingen die krav maga biedt zijn redelijk hard.

Als je gewoon terug mag slaan op je werk en je aanvaller op een effectieve manier uit mag schakelen (tijdelijk) dan is krav een zeer goede keuze.
Als er van je verwacht wordt dat je elke situatie kan controleren zonder je aanvaller op wat voor manier dan ook pijn te doen dan heb je bij freefight iig nog de controletechnieken op de grond.
Ik denk dat krav voor jou de veiligste methode zal zijn, maar dat je wel ff bij je collega's moet checken hoe er verwacht wordt dat je dat soort problemen oplost.

Krav maga kent trouwens een aantal redelijk subtiele oplossingen, maar dan is de voorwaarde wel dat de aanval niet echt gevaarlijk is.

jiu jitsu is alleen een optie als je een leraar hebt die verstand heeft van de praktijk en je ook zodanig traint. De hele traditionele vormen gaan je echt niet helpen als iemand echt aanvalt.
Lullig om het zo te moeten zeggen maar ik heb te veel dingen gezien die absoluut bullshit zijn.
Als iemand je goed slaat vang je echt niet ff de arm op om gelijk of na een zogenaamde attemi ff een polsklem in te zetten.

Even afgezien van de stijl die je kiest ff een paar tips:

zoek een trainer met een realistische kijk op de realiteit.
Zorg er voor dat je niet alleen een verzameling techniekjes leert maar ook een vechtersmentaliteit krijgt. ( full contact sparren werkt oa goed)
Zorg er voor dat je metaal getraint wordt.
Train bv op het beslissingen maken onder stress en heel belangrijk: Op de omschakeling ik je hersenen van je dagelijkse werk/ leefritme tot de "combat mode"om het maar zo uit te drukken.

Leer veel tactiek en oefen daar op. Train scenariogericht en niet alleen maar losse technieken.

Desnoods als je tijd hebt kun je crosstraining doen. Dus dat je bij jiu jitsu wat controle technieken leert en daarnaast gaat boksen of kickboksen om met echte stoten en trappen om te leren gaan.
pi_26503634
Je hebt wel gelijk Gommetje.
Heb een 2-uur durende stage van Krav Maga gehad (Mario). Ik vond het nuttig, ook handig om iemand uit te schakelen zonder blijvend letsel aan te brengen. Ook in kleine ruimtes werkt het, maar ik vind het wel handig om enige ervaring met vechtsporten te hebben om te weten wat en waar je slaat, stoot en schopt en de effecten daarvan.

En natuurlijk moet je van je management weten wat er allemaal mag...
pi_26512321
Welke vechtsport is eigenlijk aan te raden als je echt harde klappen wilt uitdelen? Dan bedoel ik dus high kicks/low kicks en dus echt keihard uithalen... Hell een flying kick zelfs

Of als iemand aanvalt dat je die dus effe lekker pak slaag kan geven ? (iemand die dus echt genadeloos, effectief aanvalt...)

Gewoon dus een goeie sport waarbij je techniek op straat kan gebruiken...

Thai boxen? Kick boxen ? Boxen ?

Heb lang geleden Karate en Taekwando gedaan, maar beide vond ik maar teveel verdedigend... Karate minder dan Taekwando... (in mijn ogen dan). Oh ja Judo ook gedaan ook lang geleden, was heel erg verdedigend...

Wil gewoon meningen weten heel misschien begin ik weer...

[ Bericht 6% gewijzigd door yup op 26-04-2005 08:12:48 ]
pi_26513991
Een high kick vind ik sowieso niet effectief. Of je moet het heeeel erg goed kunnen EN heeeel erg snel zijn. Maar als je mooie trappen wilt geven (dat is het enige wat je noemt) dan lijkt Taekwando me het beste.
Maar ik denk dat jij zoiets zoekt als muay thai, maar daar weet ik zelf weinig van verder.
fok! fotoboek
  maandag 2 mei 2005 @ 22:44:28 #221
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_26680473
Zijn er hier ook nog meer mensen die aan Wushu doen?
Ik doe het nu zelf vanaf januari, en dit is echt de vechtsport waar ik het beste bij pas. Alles is heel erg gebaseerd op lenigheid en snelheid en er zit ook een vrij spirituele kant aan met name in Taiji.
Het gaat ook voornamelijk om de kunst en stijl opzich, niet echt of het effectief is in het echt. Dat intereseert mij ook eigenlijk helemaal niet zo.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_26681741
En hoe ziet het met Wushu als je een slechte rug hebt (qua spieren)?
Daar heb ik dus last van en moest stoppen met judo en jiu-jitsu...loop nu bij de fysiotherapeut, maar ik merk dat ik die vechtsporten niet kan loslaten.
Is Wushu/Kung fu te doen? En moet je er lenig voor zijn?
pi_26685329
Ik doe juist geen Wushu maar meer iets Wing Chun-achtigs (feitelijk richten we ons eigenlijk het meeste op een aantal dierstijlen, oa. draak en tijger), vooral omdat het effectieve me interesseert. De lenigheid, acrobatiek, stijldingen hoeven van mij niet zo.

Dus voor denker: Wil je mooie sierlijke bewegingen maken dan zou ik naar Wushu kijken, al denk ik dat je daar ook weer last van je spieren zult krijgen. Wil je je effectief verdedigen dan zou ik naar wing chun neigen.
fok! fotoboek
  dinsdag 3 mei 2005 @ 10:32:07 #224
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_26688585
quote:
Op maandag 2 mei 2005 23:20 schreef _Denker het volgende:
En hoe ziet het met Wushu als je een slechte rug hebt (qua spieren)?
Daar heb ik dus last van en moest stoppen met judo en jiu-jitsu...loop nu bij de fysiotherapeut, maar ik merk dat ik die vechtsporten niet kan loslaten.
Is Wushu/Kung fu te doen? En moet je er lenig voor zijn?
Hmm bij wushu moet je echt heel veel acrobatische bewegingen maken, dus het kan wel belastend zijn voor je rug ja. Het is iig wel inspannender dan jiu-jitsu, voornamelijk door al die sprongen die je moet maken.
Wushu is opzich wel goed te leren, alleen moet je wel vooral in het begin echt enorm fanatiek gaan stretchen om lenig genoeg te worden, want heel veel bewegingen vereisen toch wel enige vorm van lenigheid. Toen ik er aan begon was ik ook zo'n stijf als een hark, maar in de 4 maanden dat ik het nu doe ben ik echt een heel stuk leniger geworden, dus het gaat opzich wel snel
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_26690547
Dat heb ik ook idd. Ben een half jaartje geleden begonnen met Kung fu, en gewoon door de paar simpele rekoefeningen regelmatig te doen ben ik nu wel een stuk leniger.
fok! fotoboek
pi_26920643
Ik heb bruine band judo, al heel lang mee gestopt.
Heb nu al 4 lessen meegedaan met (kick)boksen en het is leuk !
pi_26921118
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:06 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb bruine band judo, al heel lang mee gestopt.
Heb nu al 4 lessen meegedaan met (kick)boksen en het is leuk !
Hey Maryse, waar heb jij judo gedaan?
pi_26924968
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:23 schreef _Denker het volgende:

[..]

Hey Maryse, waar heb jij judo gedaan?
In Amsterdam heel lang (Bij Gé Koning) en nog een paar jaartjes in Almere maar weet niet meer hoe dat heet :/
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:50:30 #229
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_26925429
ik wil al heel lang fittnessen, maar luiheid dient de mens en ik heb het nog steeds niet gedaan. Nu lijkt een vechtsport, (kick)boksen mij wel een leuk alternatief. Fittnes is maar doelloos en zon vechtsport kan je nog enigzins wat van leren. Nu is mijn vraag is het momenteel een beetje te doen (ik hoorde van iemand dat het boksseizoen is afgelopen) en ik ben zelf niet zo breed gebouwt, kan ik dan beter eerst wat fittnes doen om wat krachtiger te worden?
pi_26925485
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:50 schreef Fugie het volgende:
ik wil al heel lang fittnessen, maar luiheid dient de mens en ik heb het nog steeds niet gedaan. Nu lijkt een vechtsport, (kick)boksen mij wel een leuk alternatief. Fittnes is maar doelloos en zon vechtsport kan je nog enigzins wat van leren. Nu is mijn vraag is het momenteel een beetje te doen (ik hoorde van iemand dat het boksseizoen is afgelopen) en ik ben zelf niet zo breed gebouwt, kan ik dan beter eerst wat fittnes doen om wat krachtiger te worden?
Gewoon beginnen, dan komt het vanzelf
pi_26925529
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:50 schreef Fugie het volgende:
Dan zou ik in ieder geval niet met kickboksen beginnen als ik jou was. Ashihara karate lijkt me wel een geschikte sport voor jou.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:55:25 #232
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_26925590
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:53 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dan zou ik in ieder geval niet met kickboksen beginnen als ik jou was. Ashihara karate lijkt me wel een geschikte sport voor jou.
ashihara karate, als ze dat hier in de buurt doen eet ik mijn muts op
pi_26925615
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef Fugie het volgende:

[..]

ashihara karate, als ze dat hier in de buurt doen eet ik mijn muts op
Vast wel, ze geven het zelfs op meerdere locaties in de Achterhoek.
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:57:56 #234
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_26925667
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:56 schreef cultheld het volgende:

[..]

Vast wel, ze geven het zelfs op meerdere locaties in de Achterhoek.

ik zla eens rondvragen.
pi_27537486
Dit topic verdiende volgensmij een kleine kick.
Ik vroeg me af of er hier nog mensen jodo (neen, het is juist geschreven) doen of kennen? In België is het haast onbekend.
Zelf doe ik ook tomiki aikido, even onbekend hier in België maar 3 tomiki clubs en allemaal in het Atwerpse. Ik ben na 2 jaar afwezigheid terug beginnen trainen, leuk dat ze me daar allemaal nog kennen maar ze zijn wel vergeten dat ik na 2 jaar niet meer zo soepel ben als toen ik stopte. Ik ben nu zo stijf als een plank en vanavond terug de mat op, pijn is fijn
I've got a plan so cunning you could put a tail on it and call it a weasel
pi_27537513
Nee ken ik niet..
  woensdag 1 juni 2005 @ 11:00:03 #237
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_27537591
ik ben voor het eerst wezen kickboksen vorige weeg, daarna 4 dagen spierpijn en toen nog maar eens gegaan maandag. Nu weer dwaze spierpijn Maar het is wel leuk

behalve dat sparren tegen mensen die het goed kunnen
  woensdag 1 juni 2005 @ 11:26:23 #238
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_27538411
Hier in de buurt bij een sportschool geven ze Yoseikan Budo, heeft iemand daar ervaring mee ??
  donderdag 2 juni 2005 @ 00:23:45 #239
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_27563293
spierpijn en sparren komt wel goed fugie
pi_27588385
Yoseikan Budo nog nooit van gehoord. (kunnen wez niet beter een centraal onbekende sporten topic openen )

Gisteren met spierpijn naar de training geweest en alles netjes losgekregen, nu heb ik enkel nog maar wat last van de buikspieren en geschaafde knieën.
Jammergenoeg sluit de sporthal over 2 weken voor 2 maand (normaal maar 3 weken) dus tegen die tijd zal het weer pijn doen
I've got a plan so cunning you could put a tail on it and call it a weasel
  vrijdag 10 juni 2005 @ 20:43:41 #241
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27817127
Hello All,

Ik ben aardig nieuw hier dus...hi there! Ik doe zelf Jeet Kune Do en zit er aan te denken om er nog iets bij te gaan doen?
En gimgamgommetje ken ik al, van vechtsporten.nl en msn!

Greetz Immovable Mind
aka Timo!
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  vrijdag 17 juni 2005 @ 13:12:00 #242
32565 Daemian
photo soon ;-)
pi_28014680
Hallo,

Ik ben op zoek om in Amsterdam een vechtsport/kunst te gaan beoefenen. Ik heb als kind enkele jaren judo gedaan, maar dat lijkt mij niet mijn ding.
Ik ben aan het kijken naar aikido, jiu jitsu en karate.
Wat mij vooral aanspreekt aan aikido zijn de vloeiende, in mijn ogen vaak elegante, bewegingen en de 'do-filosofie'.
Karate komt op mij wat 'aggressiever' over in positieve zin, de trappen en slagen spreken mij heel erg aan.
Jiu Jitsu lijkt mij meer een 'gulden middenweg' tussen de twee. trappen en slagen, maar ook worpen en klemmen.

Ik wil vooral een dergelijke kunst beoefenen ter ontwikkeling van mentale en lichamelijke conditie. Ik ben niet geinteresseerd in sport of wedstrijd. Zelfverdediging en weerbaarheid is mooi meegenomen maar niet direct van invloed op mijn keuze.

Welke stijl (en evt welke substijl? bijv. shodokan of wado ryu? )kan ik het beste kiezen? Wat zijn goede scholen in Amsterdam eo die lesgeven op een manier die bij mij aansluit? Ik wil bij voorkeur 2 keer in de week trainen (1 avond en 1x weekend) waarbij vanwege mijn werk de avond nog wel eens moet kunnen wisselen. Waar moet ik op letten bij het zoeken van een school?

Wie helpt mij op weg? Alvast dank!
  vrijdag 17 juni 2005 @ 14:49:57 #243
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_28018122
Nou kunnen we je hier allemaal sporten en stijlen gaan aanraden, maar onze ervaringen doen we op in onze eigen belevingswereld. Bovendien komt daar nog eens bovenop dat we wellicht niet in dezelfde school zijn geweest. Het is overal anders. Zelfs als we dezelfde stijl en/of sport kiezen. Het enige wat we je kunnen geven is een lijst met goede Martial Arts scholen in Amsterdam (iemand??? )

Ik kan je dus maar 1 tip geven.........ga langs elke school en draai er proefles mee. Bepaal daarna wat jou het leukst lijkt en waar je de beste training kan krijgen. Belangrijke factoren hierin zijn: de groep, de leraar, sfeertje, technieken, ect.

Het valt me op dat je het alleen hebt over Japanse stijlen. De martial arts wereld is zoveel groter dus zoek ook martial arts met een andere achtergrond dan de Japanse.

Veel succes en hou ons op de hoogte!

Timo
  vrijdag 17 juni 2005 @ 16:01:43 #244
32565 Daemian
photo soon ;-)
pi_28020622
Dank je,
Toch zou ik in ieder geval toch wel wat scholen willen horen. Er zijn er ontzettend veel in de omgeving van Amsterdam, ik weet niet wat goed is. Ik kan onmogelijk bij allemaal gaan kijken. Kan me zo voorstellen dat je na 5 proeflessen bij verschillende scholen niet meer weet hoe de eerste was.

Ik zoek een school met een goede sfeer, serieuze trainingshouding, maar niet te macho.
  vrijdag 17 juni 2005 @ 19:32:16 #245
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_28026599
Mijdrecht - Jeet Kune Do van Sifu Robin Vader TOPPER!!!!!!!!!!
Ligt vlakbij Amsterdam!
  dinsdag 21 juni 2005 @ 08:30:16 #246
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_28108609
Zojuist heb ik nu bruine band van judo gehaald.!
pi_28108872
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 13:12 schreef Daemian het volgende:
Hallo,

Ik ben op zoek om in Amsterdam een vechtsport/kunst te gaan beoefenen. Ik heb als kind enkele jaren judo gedaan, maar dat lijkt mij niet mijn ding.
Ik ben aan het kijken naar aikido, jiu jitsu en karate.
Wat mij vooral aanspreekt aan aikido zijn de vloeiende, in mijn ogen vaak elegante, bewegingen en de 'do-filosofie'.
Karate komt op mij wat 'aggressiever' over in positieve zin, de trappen en slagen spreken mij heel erg aan.
Jiu Jitsu lijkt mij meer een 'gulden middenweg' tussen de twee. trappen en slagen, maar ook worpen en klemmen.

Ik wil vooral een dergelijke kunst beoefenen ter ontwikkeling van mentale en lichamelijke conditie. Ik ben niet geinteresseerd in sport of wedstrijd. Zelfverdediging en weerbaarheid is mooi meegenomen maar niet direct van invloed op mijn keuze.

Welke stijl (en evt welke substijl? bijv. shodokan of wado ryu? )kan ik het beste kiezen? Wat zijn goede scholen in Amsterdam eo die lesgeven op een manier die bij mij aansluit? Ik wil bij voorkeur 2 keer in de week trainen (1 avond en 1x weekend) waarbij vanwege mijn werk de avond nog wel eens moet kunnen wisselen. Waar moet ik op letten bij het zoeken van een school?

Wie helpt mij op weg? Alvast dank!
Ik doe zelf nu 3 jaar Bujinkan Budo taijutsu en het is echt niet iets wat je snel leert maar zeker leuk om te doen. In Masterdam kun je daarvoor bij Feiko Mintjens terecht. Kijk eens op zijn website voor meer informatie erover. http://www.shihonobujin.com

Als je nog vragen hebt over bujinkan budo taijutsu (misschien beter bekend als ninjutsu) stel ze gerust.
pi_28264821
Weet iemand toevallig een goede site waarop de kata's binnen het Shotokan-karate staan uitgelegd? Filmpjes kan ik zat vinden, maar ik heb de bewegingen liever uitgeschreven. Heb vanavond examen voor de 1e kyu, maar ik haal de Kanku Dai en de Basai Dai steeds door elkaar Ken ik de één, vergeet ik de ander en vice versa.
pi_28273776
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 11:00 schreef Fugie het volgende:
ik ben voor het eerst wezen kickboksen vorige weeg, daarna 4 dagen spierpijn en toen nog maar eens gegaan maandag. Nu weer dwaze spierpijn Maar het is wel leuk

behalve dat sparren tegen mensen die het goed kunnen
Ik ga toch maar een andere vechtsport doen dan kickboksen. Heb een beetje geïnformeerd en eigenlijk is het niets meer dan een aantal basistechnieken leren en steeds meer proberen te incasseren. Dat komt in feite neer op je zenuwen verneuken, zodat je steeds minder voelt. Daarom ga ik denk ik volgend jaar beginnen met Aikido/Krav Maga/Total Control.
pi_28298933
quote:
Op maandag 27 juni 2005 09:55 schreef ChrisJX het volgende:
Weet iemand toevallig een goede site waarop de kata's binnen het Shotokan-karate staan uitgelegd? Filmpjes kan ik zat vinden, maar ik heb de bewegingen liever uitgeschreven. Heb vanavond examen voor de 1e kyu, maar ik haal de Kanku Dai en de Basai Dai steeds door elkaar Ken ik de één, vergeet ik de ander en vice versa.
Ik hoop voor je dat het goed gegaan is. Heb je ze nog uitgeschreven online kunnen vinden?
Maar kyu's bij karate? Karate is toch japans, en japanners hebben toch dan'en ipv kyu's?
fok! fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')