ooooh heerlijk onderwerp weer
![]()
Thaiboksen is inderdaad verschrikkelijk effectief. Ook een groot aanrader.
Maar het blijft een wedstrijdsport en niet iets wat direct voor op straat bedoeld is.
Een lowkick wordt vaak pas echt effectief gedurende 1 of meerdere ronden waar je een been verlamd half op die manier.
Op straat zou ik iets sneller klaar willen zijn en direct gaan voor kruis, ogen, strot etc.
Ik zou niet gaan discussieren over vechtsporten tegen elkaar op straat. Het is geen MMA setting, zeg maar een ring of kooi waar verschillende disciplines tegen elkaar uitkomen.
Op straat krijg je te maken met situaties waar je al dan niet een antwoord op hebt.
Voor veel situaties leer je een hoop goede dingen met thaiboksen, je leert goed trappen, redelijk stoten, en knieen etc.. je leert ook verdedigen en als je redelijk traint, zeg maar wedstrijdritme dan leer je die dingen onder redelijke druk.
Daarom doen boksers/thaiboksers het meestal goed op straat.
Maar , er zijn ook situaties waarbij je bij thaiboksen niet direct een antwoord hebt. bv verdedigingen tegen pakkingen, klemmen, aan je haren trekken naar de grond, messen!!!!!!! meerdere tegenstanders!!!!
Om een voorbeeld te geven: bij wedstrijdsporten concentreer je je op 1 tegenstander. Op straat kun je dit niet doen omdat je het risico loopt vanachteren aangevallen te worden of van de zijkant etc als je vrolijk op je tegenstander aan het slaan bent. Dus moet je leren om tijdens het gevecht om je heen te blijven kijken, en daar evt momenten voor te kiezen dat dat ook kan.
wat betreft grondvechten, die bjj lui om een voorbeeld te geven maken er een sport van om kickboksers naar de grond te brengen en daar af te maken. Ik zou dat echt niet onderschatten.
Datzelfde kan ook door andere mensen gebeuren uiteraard.
thaiboksen is een verschrikkelijk mooie sport maar heeft niet als doel om jou op straat jezelf te laten verdedigen. Het is bovenal een wedstrijdsport.
Voor op straat zou ik thaiboksen combineren met een sport die zich specifiek richt op zelfverdediging, bv krav maga. qua stoten en trappen zul je btw een hoop herkennen.
Hoe lang doe je nu inmiddels aan thaiboksen?