www.nu.nlquote:In het begeleidend interview schaart hij zich achter de stelling dat leerlingen weer u moeten zeggen tegen hun docenten. "Er is een tijd geweest van 'zeg maar Jan of Piet'. Ik denk dat er een zekere afstand moet zijn tussen de leerkracht, die een andere rol heeft, en de leerling."
Hier ben ik het ook wel mee eens, leeftijds verschil is ook nog eens heel groot. Maar het is geen slechte zaak om 'u' te zeggen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:24 schreef Biancavia het volgende:
Op het hoger onderwijs vind ik het ook normaal om de afstand juist zo klein mogelijk te maken.
Ik denk wel dat het op de basisscholen en middelbare scholen niet verkeerd is om de kinders de meesters en juffen met 'u' en 'mevrouw/ meneer' aan te laten spreken.
Klopt.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:33 schreef Notoire_Gek het volgende:
Enig fatsoen hebben Hollanders toch niet, kansloze missie van Balkenende.
Dat zeggen sommigen bij mij ook.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Van een aantal van mijn leraren mocht ik geen u zeggen, dan voelden ze zich zo oud![]()
quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:42 schreef operator82 het volgende:
Oh,ja, je hebt geen 80 km/h gefietst, maar 30 km/h
Bedankt voor de bevestiging.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:45 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
![]()
Bij het in het Engels lesgeven (wat ik doe), is het 'probleem' dat mijn studenten mij Sir noemen, Mister Friso. Achternaam begin ik niet aan, dat kunnen ze toch niet uitspreken.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:44 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Dat zeggen sommigen bij mij ook.
Voor de rest is tweetalig op dat punt erg relaxed, bij de lessen in het Engels hoef je je niet eens zorgen te maken.
Sir kan nog, maar ik heb het over gewoon aanspreken. "Could you help me." als voorbeeld. In het NL moet je dan kiezen tussen 2 vormen, jij of U, in het Engels niet.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:09 schreef Libris het volgende:
[..]
Bij het in het Engels lesgeven (wat ik doe), is het 'probleem' dat mijn studenten mij Sir noemen, Mister Friso. Achternaam begin ik niet aan, dat kunnen ze toch niet uitspreken.
Ik vind het een nuttelozen actie van Balkenende, u zeggen is alleen maar een symptoon van respect.
Eens, alsof het beter wordt als je U gaat zeggen.quote:Het wordt nu zo krampachtig, als we U zeggen (of als een normen en waarden show op televisie uitzenden (teletekst)) wordt het allemaal weer vriendelijk en mooi in Nederland... Sigh..
Het is een beleefdheidsvorm en dat kan bij kinderen helemaal geen kwaad.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:
Trouwens, hier is Zweden is het bij WET zo geregeld dat er geen verschil in "rangorde" mag bestaan tussen studenten en docenten. Dus: gewoon met de voornaam aanspreken, gewoon jij zeggen. Dat vind ik nou pas een briljante benadering, een speciale wet om de student te beschermen tegen authoritair gedoe van docenten. Waarom zou je in godsnaam extra afstand willen scheppen tussen leerling en docent?
Ze mogen ook tot de middelbare school iets aan spelling doen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:04 schreef vdo28 het volgende:
Ik vind dat je zowiezo tot en met de middelbare school u moet zeggen...
True, true. Maar het verplicht stellen is, IMO, iets té. Juist omdat er ook mensen van 25 zijn die les geven en die willen niet altijd met U worden aangesproken.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:34 schreef Steijn het volgende:
Ouderen tutoieren doe je niet. Het is in mijn ogen volstrekt debiel om 'je' of 'jij' tegen de docent te zeggen. Gewoon U, dat zeg je toch ook te de buschaffeur, de politieman enz. enz.
Zeg jij ook U tegen je ouders?quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:34 schreef Steijn het volgende:
Ouderen tutoieren doe je niet. Het is in mijn ogen volstrekt debiel om 'je' of 'jij' tegen de docent te zeggen. Gewoon U, dat zeg je toch ook te de buschaffeur, de politieman enz. enz.
Ik zei idd altijd "u" tegen mijn ouders .quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:38 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Zeg jij ook U tegen je ouders?![]()
Dat vind ik zo'n afstand geven..quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik zei idd altijd "u" tegen mijn ouders .
* Loedertje ookquote:Op zaterdag 4 september 2004 13:57 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Dat vind ik zo'n afstand geven..
Nee, ze hebben zelf aangegeven dat ze dat niet nodig vinden.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Zeg jij ook U tegen je ouders?![]()
Sinds sommigen zeggen dat je ze niet met U moet aanspreken.quote:Op zaterdag 4 september 2004 14:55 schreef DrWolffenstein het volgende:
Sinds wanneer zeg je géén U tegen de leraar?
Mag een docent ook zelf bepalen of hij met "u" of "je " wordt aangesproken? Jij wil dat immers ook zelf bepalen. Overigens wil ik in mijn werk door klanten het liefst met "u" aangesproken worden. Als ze "je" tegen je gaan zeggen, moeten ze vaak wat van je. Afstand kan heel nuttig zijn en een duidelijke rolverdeling neerzetten. Gelukkig ben ik geen docent trouwens, ik zou helemaal geen zin hebben in al die kutkinderen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:
Balkenende over normen en waarden:
[..]
www.nu.nl
Wat een bemoeizucht en betutteling ten top! Ik bepaal zelf wel wanneer ik U zeg tegen een docent en wanneer jij. Bij mijn opleiding in Nederland zegt iedereen eigenlijk jij tegen elkaar en werken we zelfs op voornaam-basis, waarschijnlijk omdat het zo'n kleine opleiding is. Tegen docenten van andere faculteiten zeg ik meestal u, zeker als ik ze nog niet ken.
Trouwens, hier is Zweden is het bij WET zo geregeld dat er geen verschil in "rangorde" mag bestaan tussen studenten en docenten. Dus: gewoon met de voornaam aanspreken, gewoon jij zeggen. Dat vind ik nou pas een briljante benadering, een speciale wet om de student te beschermen tegen authoritair gedoe van docenten. Waarom zou je in godsnaam extra afstand willen scheppen tussen leerling en docent?
quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:47 schreef Tarak het volgende:
Ik vind jou nogal autoritair eigenlijk door zelf te willen bepalen wat je tegen anderen zegt en geen rekening te houden met wat die anderen willen. Ikke, ikke, ikke, en de rest ..........?? Je stemt zeker PvdA?
Is er een nieuw systeem ontwikkeld ofzo??? Of gebruiken ze tegenwoordig meteen maar de zakjapanner???quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:49 schreef Isabeau het volgende:
De staartdeling bestaat trouwens niet mee
Enne, ik vind ook dat je meester of juf dient te zeggen en niet Kees of Marieke.
Dan heb je me verkeerd begrepen. DAT staat niet letterlijk in de wet, er staat dat er geen verschil in rangorde mag bestaan of iets van die strekking.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:47 schreef Tarak het volgende:
Om in een wet vast te leggen of je "u" of "je" tegen iemand zegt is gewoon bezopen en een voorbeeld van overregulering. Er is niets mis met een zekere rolverdeling/hierarchie, al helemaal niet tussen docenten en studenten.
Omdat je hier anders een mes tussen je ribben hebt, een kogel tussen je oren of je wordt bedreigd.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:
Waarom zou je in godsnaam extra afstand willen scheppen tussen leerling en docent?
Verdraaid handig zo af en toe. Ik vind gewoon een beetje rekenen al dan niet op papier/in m'n hoofd zo af en toe leuk.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:49 schreef Isabeau het volgende:
Krijg je sneller een mes tussen je ribben als je leerlingen "je" tegen je zeggen i.p.v. "u"? Lijkt me een nogal voorbarige conclusie.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:55 schreef Steijn het volgende:
[..]
Omdat je hier anders een mes tussen je ribben hebt, een kogel tussen je oren of je wordt bedreigd.
PvdA heeft wel snel last van regelzucht, dus de opmerking is zo gek nog niet.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:53 schreef biawa het volgende:Wat trekken weer snel conclusies.
Dat gejij en gejou, om te kotsen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:34 schreef Steijn het volgende:
Als je de afstand verkleint heb je inderdaad sneller last van dit soort zaken.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:58 schreef biawa het volgende:
Krijg je sneller een mes tussen je ribben als je leerlingen "je" tegen je zeggen i.p.v. "u"? Lijkt me een nogal voorbarige conclusie.
quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:56 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Verdraaid handig zo af en toe. Ik vind gewoon een beetje rekenen al dan niet op papier/in m'n hoofd zo af en toe leuk.
Als je voor 96/12 al een (G)RM nodig hebt.
Tja, die jeugd van tegenwoordig.quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:59 schreef Bayer het volgende:
Het achterliggende probleem is dat niemand meer weet hoe het hoort.
Er staat leerlingen - Leerkrachtenquote:Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:
Balkenende over normen en waarden:
[..]
www.nu.nl
Wat een bemoeizucht en betutteling ten top! Ik bepaal zelf wel wanneer ik U zeg tegen een docent en wanneer jij. Bij mijn opleiding in Nederland zegt iedereen eigenlijk jij tegen elkaar en werken we zelfs op voornaam-basis, waarschijnlijk omdat het zo'n kleine opleiding is. Tegen docenten van andere faculteiten zeg ik meestal u, zeker als ik ze nog niet ken.
quote:Op zaterdag 4 september 2004 15:49 schreef Isabeau het volgende:
Montessori is sowieso een beetje twijfelachtig. Je leert je wiskunde echt niet door met lego te spelen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:01 schreef woutabest het volgende:
Als hij maar niet aan het montessori-onderwijs komt, een van de dingen die het montessori maakt is dat je de leraren bij de voornaam noemt.
Ja Steijn, de spijker op z'n kop.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:00 schreef Steijn het volgende:
Tja, die jeugd van tegenwoordig.![]()
Ik heb het eigenlijk nu over de middelbare school...quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Montessori is sowieso een beetje twijfelachtig. Je leert je wiskunde echt niet door met lego te spelen.
Er is een nieuw systeem. Mijn vriend (studeert aan de pabo) heeft het geprobeerd uit te leggen, maar ik begreep er geen moer vanquote:Op zaterdag 4 september 2004 15:54 schreef AchJa het volgende:
Is er een nieuw systeem ontwikkeld ofzo??? Of gebruiken ze tegenwoordig meteen maar de zakjapanner???
En wie kan er sneller mee rekenen ?quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er is een nieuw systeem. Mijn vriend (studeert aan de pabo) heeft het geprobeerd uit te leggen, maar ik begreep er geen moer van
eh...hij lacht me nu uit want het heet nog wel staartdeling, alleen is het niet meer op de manier zoals ik het heb geleerd (23/334\ etc)
Dat weet jij, dat weet ik, maar sommige anderen niet.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:00 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
8
Waar haal je dat vandaan?quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Montessori is sowieso een beetje twijfelachtig. Je leert je wiskunde echt niet door met lego te spelen.
Na wat gegoogle heb ik het volgende gevonden: http://www.ontwerpatelier(...)nja_stageverslag.htmquote:Op zaterdag 4 september 2004 16:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er is een nieuw systeem. Mijn vriend (studeert aan de pabo) heeft het geprobeerd uit te leggen, maar ik begreep er geen moer van
eh...hij lacht me nu uit want het heet nog wel staartdeling, alleen is het niet meer op de manier zoals ik het heb geleerd (23/334\ etc)
Qua + en - heeft ze wel gelijk, zo heb ik het ook geleerd. Nu doe ik het gewoon op de 'alles onder elkaar' methode.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Na wat gegoogle heb ik het volgende gevonden: http://www.ontwerpatelier(...)nja_stageverslag.htm
En ik snap er ook geen kut van, ik vind die oude methode een stuk simpeler.
Het grote probleem van het onderwijs tegenwoordig.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:15 schreef AchJa het volgende:
En ik snap er ook geen kut van, ik vind die oude methode een stuk simpeler.
Mijn moeder ook, ik hoefde dat nietquote:Op zaterdag 4 september 2004 13:52 schreef Loedertje het volgende:
Ik zei idd altijd "u" tegen mijn ouders .
Dat hoefde ik ook niet.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:24 schreef HarigeKerel het volgende:
Mijn moeder ook, ik hoefde dat niet![]()
Mijn god, iedere joker ziet toch wel (op de oude methode dan) dat 1X12 niet in 11 past, dus dat je automatisch 9X12 kijgt om die vervolgens van die 112 af te trekken??? Of denk ik nu didactisch zwaar onverantwoord???quote:Als je 1 x 12 doet, dit past makkelijk in 11225, 10 x 12 en 100 x 12 ook. Wat de kinderen meteen zien is dat 1000 x 12 = 12000 te veel is, maar wel heel dichtbij die 11225 is
Zie mijn Rekenmachine voorbeeld eens. :')quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:23 schreef Bayer het volgende:
[..]
Belachelijk. Kinderen kunnen tegenwoordig niet eens meer hoofdrekenen.
Ik ben niet overtuigd. Heb je ook een iets uitgebreidere verklaring?quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:00 schreef Steijn het volgende:
[..]
Als je de afstand verkleint heb je inderdaad sneller last van dit soort zaken.
Grafische rekenmachine is ook al zo'n gek ding. Het is toch leuk om ambachtelijk grafiekjes te tekenen?quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:32 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Zie mijn Rekenmachine voorbeeld eens.
Goed, de rekenmachine is erg handig, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, maar het is niet iets dat echt álles kan/moet doen.
Inderdaad, wij zijn allemaal jokers en die kan je beter niet voor de klas zetten.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:30 schreef AchJa het volgende:
Even een qoute uit dat stageverslag:
[..]
Mijn god, iedere joker ziet toch wel (op de oude methode dan) dat 1X12 niet in 11 past, dus dat je automatisch 9X12 kijgt om die vervolgens van die 112 af te trekken??? Of denk ik nu didactisch zwaar onverantwoord???
Ik vind het handig om er op te zien hoe grafieken er uit moeten zien.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:37 schreef biawa het volgende:
[..]
Grafische rekenmachine is ook al zo'n gek ding. Het is toch leuk om ambachtelijk grafiekjes te tekenen?
Ja LG, dat begrijp ik volkomen. Met de auto naar Amsterdam is ook een stuk makkelijker dan met de trekschuit.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:32 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Ik ga lachen als de leraar een blaadje met sommen erop geeft, en er bij zet:
"Maak deze x sommen binnen y minuten zonder Rekenmachine."
Ok, maar ik vind het toch op z'n minst wel een noodzaak dat je wel überhaupt grafieken kan tekenen. Ik denk ook dat je er beter inzicht in krijgt als je ze zelf tekent.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:40 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ik vind het handig om er op te zien hoe grafieken er uit moeten zien.
Ok, mijn beurt, WTF is een PDA? Hand PC?quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:42 schreef Bayer het volgende:
Ik was laatst bij de slager, stond er een jochie, geen idee hoe oud, te bestellen vanaf een PDA! ...
LOL.quote:En dan nog eens wat, ik kan op de een of andere manier niet meer inschatten hoe oud een kind is.
Spreek ik een kind aan als zijnde jonge puber, krijg ik te horen dat ik rustig aan moet doen omdat 'ie pas 8 is en omgekeerd.
Nee, jij bent zeker geen joker, maar als je het onderwijs alleen kent van wat je genoten hebt sta je tegenwoordig wel raar te kijken soms.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:39 schreef Strijder het volgende:
wij zijn allemaal jokers
Krijg je ook. Ik teken ze alsnog zelf. Dat ik weet hoe ze er uit zien, à la, maar ik weet niet de punten exact.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:43 schreef biawa het volgende:
[..]
Ok, maar ik vind het toch op z'n minst wel een noodzaak dat je wel überhaupt grafieken kan tekenen. Ik denk ook dat je er beter inzicht in krijgt als je ze zelf tekent.
Dat vind ik dus niet. Het is altijd nog te bepalen door degene welke aangesproken wordt of hij u of je/jij prefereert.quote:Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:
Ik bepaal zelf wel wanneer ik U zeg tegen een docent en wanneer jij.
Zoiets???quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:42 schreef Bayer het volgende:
Ow kut, hier komt 'ie: In mijn tijd () waren er wel rekenmachines maar die kostten FL 350,--.
Bovendien mocht het gewoon niet op school. Blaadje erbij en rekenen maar.
Vraag maar aan Golfer, die is echt uit het stenen tijdperk...
Ok.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:46 schreef Bayer het volgende:
[..]
Ja.
God bless the solar powered calculators.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoiets???
[afbeelding]
Heb ik nog ergens liggen hier.... Batterij verslinders waren het.
Zoals ik eerder al schreef: ik bedoelde dat ik me dat niet door de heer Balkenende op wil laten leggen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat vind ik dus niet. Het is altijd nog te bepalen door degene welke aangesproken wordt of hij u of je/jij prefereert.
Elke andere instelling getuigt van een groot gebrek aan respect.
-edit overigens gebruik je de hoofdletter U alleen bij het aanspreken van God
Balkenende geeft aan wat hij gewenst vindt. Ik denk niet dat er ook maar 1 wet aan te nemen is welke bepaald op welke manier mensen zich laten aanspreken.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:54 schreef biawa het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al schreef: ik bedoelde dat ik me dat niet door de heer Balkenende op wil laten leggen.
Ik zat trouwens al te twijfelen over U of u.
In het begin snapte ik het nog, toen zette ik het gewoon nog om naar klassen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:44 schreef Bayer het volgende:
[..]
Nee, jij bent zeker geen joker, maar als je het onderwijs alleen kent van wat je genoten hebt sta je tegenwoordig wel raar te kijken soms.
Neem nou alleen het lullige dingetje klassen -> groepen...
quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:05 schreef biawa het volgende:
Ik vind het trouwens wel zeikerig dat ik hier indirect beschuldigd word van onbeleefheid e.d.
Onderwijs is niet alleen feiten leren, maar ook hoe je te gedragen in een sociale gemeenschap en heel oudbollig normen & waarden leren. Welk gedrag wel of niet gewenst is.quote:Ik schrijf nergens dat je geen u hoort te zeggen tegen ouderen of buschauffeurs of wie dan ook.
Mijn stelling is: ik vind het juist in het onderwijs een twijfelgeval of je niet beter kan tutoyeren omdat dat mijns inziens de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Door die hierarchie weg te nemen durven leerlingen denk ik eerder de docent aan te spreken, ook na de les.
Het gevoel dat mensen MIJ onbeleefd vinden bekroop me ineens...quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
Onderwijs is niet alleen feiten leren, maar ook hoe je te gedragen in een sociale gemeenschap en heel oudbollig normen & waarden leren. Welk gedrag wel of niet gewenst is.
Ik denk dat het onderwijs daar de laatste 15 jaar ernstig te kort geschoten is.
Jazeker meneer!quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:50 schreef AchJa het volgende:
Zoiets???
Ik vind dat dit andersom zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:31 schreef Veulen het volgende:
Ik spreek inprincipe idereen aan met je. Tenzij mensen duidelijk aangeven dat ze met u willen worden aangesproken. Maar eigenlijk vind ik u net zo belachelijk als gij enzo.
Zo heb ik het ook nog geleerd.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat zij zegt.quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
Ik vind dat dit andersom zou moeten zijn.
Ik spreek iedereen (die ouder is dan mijzelf) aan met u, tenzij zij zelf aangeven getutoyeerd te willen worden.
En ja, zo voed ik mijn dochter straks ook op. Alle volwassenen zijn 'u', tenzij...
quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik spreek iedereen (die ouder is dan mijzelf) aan met u, tenzij zij zelf aangeven getutoyeerd te willen worden.
<knip>
Zo hoort het.quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
Nee, maar het draagt er ook niet toe bijquote:Op zaterdag 4 september 2004 17:11 schreef biawa het volgende:
Ik ben het er verder helemaal mee eens dat je onderwijs ook normen en waarden moet leren, maar ik denk niet dat je leraar tutoyeren dat uitsluit.
Mee eensquote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
[..]
En ja, zo voedt ik mijn dochter straks ook op. Alle volwassenen zijn 'u', tenzij...
Eens. En de grens tussen "u" en "jij" ligt meestal als ik schat dat diegene boven de 18 jaar is. 3 jaar ouder dan dat ik ben dus.quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
[..]
Nee LG, in de basis zeg je u.quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:47 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Eens. En de grens tussen "u" en "jij" ligt meestal als ik schat dat diegene boven de 18 jaar is. 3 jaar ouder dan dat ik ben dus.Tussen m'n eigen leeftijd en die 18 jaar, grijs gebied.
Punt is, ik spreek niet zo veel met 15-18 jarigen die ik niet ken. (Als in, regelmatig in school c.q. clubverband zie.)quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:50 schreef Bayer het volgende:
[..]
Nee LG, in de basis zeg je u.
Ook tegenover leeftijdgenoten . (al staat dat stupid, geef ik toe)
Iedere vreemde is u, tenzij anders aangegeven.
Oh, even tussendoor. Je spreekt jezelf in je post al tegenquote:Op zaterdag 4 september 2004 19:50 schreef Bayer het volgende:
[..]
Nee LG, in de basis zeg je u.
Ook tegenover leeftijdgenoten . (al staat dat stupid, geef ik toe)
Iedere vreemde is u, tenzij anders aangegeven.
Jaja, zit ook een aardig potje 'inlevingsvermogen' en 'mensenkennis' bij.quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:54 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Punt is, ik spreek niet zo veel met 15-18 jarigen die ik niet ken. (Als in, regelmatig in school c.q. clubverband zie.)Dus sowieso is het daarom een grijs gebied.
Als we dan toch op de perfectionistische toer gaan.quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Oh, even tussendoor. Je spreekt jezelf in je post al tegen. LG ook even aanspreken met u, gaarne.
Om te beginnen ben ik ouder dan LG. (kutargument)quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
LG ook even aanspreken met u, gaarne.
Mensenkennis houdt niet in dat je vanaf de buitenkant kan zien of iemand met u of jij aangesproken wil worden. Als je dat kan ben je paranormaal bezig.quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:58 schreef Bayer het volgende:
[..]
Jaja, zit ook een aardig potje 'inlevingsvermogen' en 'mensenkennis' bij.
Maar dat geeft toch niet? Dit soort dingen leren hoor erbij voor een kind.
Zie sig. (Net aangepast.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Heeft hij specifiek kenbaar gemaakt met jij aangesproken te willen worden, dan?.
Nee, maar ik ben 38 en LG riant onder de twintig.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Heeft hij specifiek kenbaar gemaakt met jij aangesproken te willen worden, dan?.
Dat kan zeker wel, dat kun je leren.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:01 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Mensenkennis houdt niet in dat je vanaf de buitenkant kan zien of iemand met u of jij aangesproken wil worden.
Allicht, allicht ook niet. Ik sta wat minder lang hier in dit leven.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:05 schreef Bayer het volgende:
[..]
Dat kan zeker wel, dat kun je leren.
Waar precies? : Het leven.
Dus behoor je die leraar met u aan te spreken totdat deze aangeeft dat anders te willen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:27 schreef DionysuZ het volgende:
hoe dan ook, het is niet aan de overheid om jou op te voeden. Daar heb je ouders en leraren voor.
Een leraar is niet je gelijke maar een autoriteit.quote:Verder zorgt het tutoyeren van leraren dat zo'n leraar dichter bij de klas staat en er effectiever geleerd kan worden omdat er niet bewust een afstand gecreeerd wordt.
Er ZIJN rangen en standen in het deglijks leven. Mijn werkgever is niet gelijk aan mij. Ik heb te gebieden wat hij wil (tot zekere hoogte). Het is volgens mij prima dat mensen dat ook op jongere leeftijd al aangeleerd wordt: Sommige autoriteiten heb je te gehoorzamen.quote:Verder leer je mensen dat iedereen gelijk is ipv mensen bewust erin stampen dat er rangen en standen zijn.
WEL als die andere persoon er geen prijs op stelt.quote:Je kunt ook respect hebben voor anderen zonder u te zeggen, 1 woordje anders doet daar echt geen afbreuk aan.
Lijkt me prima.quote:Anders voer ook gelijk het met 2 woorden spreken in? Ja meneer, nee meneer.
Ik zie dat hier behoorlijk over gemierenneukt wordtquote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
Ik spreek iedereen (die ouder is dan mijzelf) aan met u
Bayer is gewoon goed bezigquote:Op zaterdag 4 september 2004 17:27 schreef Bayer het volgende:
[..]
Jazeker meneer!
Hey, ik weet wel aan wie...quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:24 schreef AchJa het volgende:
Bayer is gewoon goed bezig![]()
Zo denk ik er ook over. Toch kan Balkenende wel veel roepen maar kan hij er ook wat tegen doen? Ik moet het nog zien.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het is een beleefdheidsvorm en dat kan bij kinderen helemaal geen kwaad.
Het is geen taak van dhr Balkenende om zich hiermee te bemoeien, leraren bepalen zelf hun grenzen.
Je dochter moet jou in gesprekken dus ook met *u *aanspreken?quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:36 schreef E.T. het volgende:
[..]
En ja, zo voedt ik mijn dochter straks ook op. Alle volwassenen zijn 'u', tenzij...
D'r staat nog een 'tenzij' bij.quote:Op zaterdag 4 september 2004 22:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Je dochter moet jou in gesprekken dus ook met *u *aanspreken?
nee dus. Mij niet, anderen wel.quote:Op zaterdag 4 september 2004 22:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Je dochter moet jou in gesprekken dus ook met *u *aanspreken?
Belgen hebben een geheel andere houding. Veel bescheidener en stukken beleefder dan die zogenaamde stoere jeugd hier in NL. Als je weet wat hier in klassen tegen onderwijzers wordt geroepen schrik je je wild. Ze maken je gerust uit voor klootzak, als ze het ergens niet mee eens zijn. En als je ze dan hardhandig de klas uitzet, komt zo'n puistenkop de volgende dag met z'n getatoueerde pappa naar school. Lomp schorem hier in Nederland................helaas.quote:Op zondag 5 september 2004 01:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik snap niet dat men in Nederland hier zelfs nog een discussie moet over voeren , in Belgie is de afstand tussen leerkracht - leering binnen de les de doodnormaalste zaak van de wereld. In de klas spreken mijn leerlingen mij altijd met "meneer" aan , of men dan zegt "meneer, kun JE dat eens uitleggen" of "meneer , kunt U dat eens uitleggen" doet eigenlijk niks ter zake, het is de intentie van de afstand die noodzakelijk is. Maar het is absoluut noodzakelijk om in en via de scholen de leerlingen "respect" bij te brengen.
Marc Dutroux kwam uit Belgie toch ??/!1quote:Op zondag 5 september 2004 01:37 schreef Notoire_Gek het volgende:
...
Was het niet in Nederland dat dit jaar de leerlingen al de leraars begonnen dood te schieten ?quote:Op zondag 5 september 2004 02:04 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Marc Dutroux kwam uit Belgie toch ??/!1![]()
Tja, het zal wel daarmee te maken hebben zeker, overigens is het hier voor de meeste scholen wel vrij simpel als de "papa" langskomt : zoontjelief volgt ofwel het schoolreglement dat de papa ondertekende bij de inschrijving of mag een andere school gaan zoeken ...quote:Op zondag 5 september 2004 01:37 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Belgen hebben een geheel andere houding. Veel bescheidener en stukken beleefder dan die zogenaamde stoere jeugd hier in NL. Als je weet wat hier in klassen tegen onderwijzers wordt geroepen schrik je je wild. Ze maken je gerust uit voor klootzak, als ze het ergens niet mee eens zijn. En als je ze dan hardhandig de klas uitzet, komt zo'n puistenkop de volgende dag met z'n getatoueerde pappa naar school. Lomp schorem hier in Nederland................helaas.
Belgen zeggen toch: Meneer, kunde gij mij niet eens uitleggen hoe deze opgave moet?quote:Op zondag 5 september 2004 01:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik snap niet dat men in Nederland hier zelfs nog een discussie moet over voeren , in Belgie is de afstand tussen leerkracht - leering binnen de les de doodnormaalste zaak van de wereld. In de klas spreken mijn leerlingen mij altijd met "meneer" aan , of men dan zegt "meneer, kun JE dat eens uitleggen" of "meneer , kunt U dat eens uitleggen" doet eigenlijk niks ter zake, het is de intentie van de afstand die noodzakelijk is. Maar het is absoluut noodzakelijk om in en via de scholen de leerlingen "respect" bij te brengen.
Doet ie dat dan?quote:Op woensdag 15 september 2004 21:24 schreef Ringo het volgende:
Jan-Peter moet zich helemaal niet met dit soort kwesties bemoeien.
Ik heb zowel in Nederland als Belgie onderwijs gevolg (uni). Deel Belgen, deel Nederlanders bij zowel Nederlandse als Vlaamse docenten. Nederlanders zijn veel directer, wat bij Vlaamse docenten totaal het verkeerde keelsgat inschoot. Aan de andere kant, de Nederlandse docenten werden gek van het totaal niet interactieve vlaamse publiek. Het heeft beide niets met respect te maken. Zelfde als je 'je' tegen een docent zegt, dan kan je toch ook gewoon respect hebben?quote:Op donderdag 16 september 2004 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Belgen zeggen toch: Meneer, kunde gij mij niet eens uitleggen hoe deze opgave moet?
Gij is een ouderwetse beleefdheidsvorm, i.p.v. u.
Dan houdt hij die voor zich. Hij is vaak genoeg onduidelijk om het ook dit keer te zijn.quote:Op donderdag 16 september 2004 12:34 schreef Vamos het volgende:
Doet ie dat dan?
AD vroeg naar zijn mening.
Dat is inderdaad een gigantisch probleem dat alleen maar gigantischer wordt. Het gebrek aan rekenkunde onder leerlingen neemt clowneske vormen aan; zo erg, dat sommige middelbare scholieren (richting economie, handel en administratie) je niet eens meer met zekerheid kunnen vertellen wat, bijvoorbeeld, het resultaat is van 8 x 6, zonder hun rekenmachine te gebruiken. Zulke onwetendheid is eerder regel dan uitzondering. De digitale debilisering noem ik het.quote:Op donderdag 16 september 2004 12:59 schreef Gia het volgende:
En effe wat betreft die staartdelingen:
Ik heb nu nummer twee in groep 7 zitten en ook die worstelt er nu mee.
Ook ik vond het vroeger veel eenvoudiger. Maar ja, wij kenden de tafeltjes WEL. Tegenwoordig wordt het nogal gauw goed gevonden.
Hangt n beetje van de streek af, rond 't antwerpse zul je vooral "gij" horen , in Oost-Vlaanderen en Brabant vooral "U" en in West-Vlaanderen durft men nog al wel eens de Westvlaamse beleefdheidsvorm "gie" te gebruiken.quote:Op donderdag 16 september 2004 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Belgen zeggen toch: Meneer, kunde gij mij niet eens uitleggen hoe deze opgave moet?
Gij is een ouderwetse beleefdheidsvorm, i.p.v. u.
Met die vetgedrukte zin ben ik het helemaal eens, met die eronder niet. Het maakt geen ene fuck uit hoe de leerling de leraar noemt. Een goede leraar dwingt respect af met zijn lesgeven en orde houden, niet met een aanspreektitel. Een slechte leraar die zich laat aanspreken met 'zijne excellentie' blijft een slechte leraar en krijgt echt geen milimeter meer respectquote:Op donderdag 16 september 2004 12:59 schreef Gia het volgende:
Mijn mening:
Als je de leerkracht Piet noemt en jij tegen hem zegt, dan is de kans aanwezig dat de leerling minder opziet tegen de leerkracht en minder 'pikt' van de leerkracht, zoals straf, of een aantekening.
Het mogelijke gevolg daarvan hebben we gezien op het Terra college.
Echter, meneer en u zeggen sluit dit soort dingen niet uit. Omdat de opvoeding ook nog een grote rol heeft.
Als ouders schelden op het beleid van een leraar waar hun kinderen bij zijn, dan zullen die kinderen dit overnemen en zelfs rechtstreeks naar de leerkracht toe. Bijv. zoonlief krijgt straf en moeder troost hem door te zeggen dat de leraar gewoon de pik op hem heeft. Gegarandeerd dat zoonlief dit de volgende keer de leraar in zijn gezicht smijt. En respect is helemaal verdwenen.
Respect bijbrengen voor leerkrachten begint thuis, in de opvoeding.
Meneer en u zeggen is een klein hulpmiddel dat de afstand iets kan vergroten. Een leraar hoeft niet een kameraad van de leerling te zijn om zijn onderwijsgevende taak te vervullen.
Oh, maar ik had het niet over de kwaliteit van de leerkracht.quote:Op donderdag 16 september 2004 17:09 schreef Miss_User het volgende:
[..]
Met die vetgedrukte zin ben ik het helemaal eens, met die eronder niet. Het maakt geen ene fuck uit hoe de leerling de leraar noemt. Een goede leraar dwingt respect af met zijn lesgeven en orde houden, niet met een aanspreektitel. Een slechte leraar die zich laat aanspreken met 'zijne excellentie' blijft een slechte leraar en krijgt echt geen milimeter meer respect
Mee eens. Het gaat niet zozeer om respect alswel om afstand. Als je als docent op een middelbare school geen afstand tussen jou en je leerlingen weet te creëren, word je simpelweg onder de voet gelopen. Sommige kinderen hebben echt geen idee meer waar ze staan in de wereld; soms krijg je gewoon medelijden met ze, zo asociaal, onbeschoft, arrogant kunnen ze zich gedragen.quote:Op donderdag 16 september 2004 17:46 schreef Gia het volgende:
En "u" zeggen of aanspreken met meneer <achternaam> dwingt dan wel geen respect af, maar schept wel de nodige afstand, zodat kinderen weten waar ze staan. En ja, helaas is dat nodig.
Allemaal het resultaat van falend basisonderwijs. Kijk eens wat er de afgelopen jaren door het pabo is afgeleverd, complete nitwits die nu kinderen lopen les te geven. Niks mis mee als kinderen u moeten zeggen maar zorg dan ook als overheid dat er een u voor de klas staat en niet een doorgeschoten onderontwikkeld kind. Geen digitale debilisering maar een onjuiste implementatie van digitale instrumenten in het onderwijsbeleid.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:45 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een gigantisch probleem dat alleen maar gigantischer wordt. Het gebrek aan rekenkunde onder leerlingen neemt clowneske vormen aan; zo erg, dat sommige middelbare scholieren (richting economie, handel en administratie) je niet eens meer met zekerheid kunnen vertellen wat, bijvoorbeeld, het resultaat is van 8 x 6, zonder hun rekenmachine te gebruiken. Zulke onwetendheid is eerder regel dan uitzondering. De digitale debilisering noem ik het.
Gevolg is (en dat maakt het allemaal nog verschrikkelijker) dat zelfs hele meutes docenten in de toekomst je niet meer de kunst van het hoofdrekenen zullen kunnen bijbrengen. Simpelweg omdat ze die elementaire vaardigheid niet beheersen.
Voor taal en spelling geldt ongeveer een gelijk verhaal.
Maar ach, wat zou het? Ik krijg zelfs memo's van mijn eigen directeur waarin de fouten welig tieren als paardebloemen in een zomerwei. Als de boodschap maar overkomt...
Dat heb ik mensen vaker horen zeggen; zelf heb ik daar niet zo'n goed beeld van. Wat bedoel je met 'nitwits'? Missen afgestudeerde pabo'ers het benodigde didactisch talent? Hebben ze een gebrek aan feitelijke kennis? Zijn ze te jong? Worden ze te snel voor de leeuwen geworpen?quote:Op donderdag 16 september 2004 19:40 schreef vidivici het volgende:
Allemaal het resultaat van falend basisonderwijs. Kijk eens wat er de afgelopen jaren door het pabo is afgeleverd, complete nitwits die nu kinderen lopen les te geven. Niks mis mee als kinderen u moeten zeggen maar zorg dan ook als overheid dat er een u voor de klas staat en niet een doorgeschoten onderontwikkeld kind.
Gezien de huidige stand van zaken in het onderwijs en de samenleving ben ik ervan overtuigd dat er een grote vrijwel ongeschoolde onderklasse aan het ontstaan is die op heel wat terreinen de boventoon gaat voeren. Griezelig vooruitzicht.quote:Als het zo doorgaat zitten we hier over twintig jaar met een maatschappij van zwakbegaafden.
Ja.quote:Op donderdag 16 september 2004 19:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat heb ik mensen vaker horen zeggen; zelf heb ik daar niet zo'n goed beeld van. Wat bedoel je met 'nitwits'? Missen afgestudeerde pabo'ers het benodigde didactisch talent? Hebben ze een gebrek aan feitelijke kennis? Zijn ze te jong? Worden ze te snel voor de leeuwen geworpen?
Wacht maar tot prinsjesdag, dit 'geweldige' kabinet wil nog meer bezuinigen op onderwijs.quote:[..]
Gezien de huidige stand van zaken in het onderwijs en de samenleving ben ik ervan overtuigd dat er een grote vrijwel ongeschoolde onderklasse aan het ontstaan is die op heel wat terreinen de boventoon gaat voeren. Griezelig vooruitzicht.
De feitelijke kennis is in ieder geval veel te laag. Leidt leraren op die kunnen rekenen en de taal en grammatikaregels goed beheersen. Analyseer voor het basisonderwijs de basistaken en ga die goed invullen en leidt de leraren daarvoor op. Qua leeftijd zijn ze niet te jong maar qua emotionele ontwikkeling en nu heb ik het over mijn persoonlijke waarneming, zijn ze zeker te jong.quote:Op donderdag 16 september 2004 19:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat heb ik mensen vaker horen zeggen; zelf heb ik daar niet zo'n goed beeld van. Wat bedoel je met 'nitwits'? Missen afgestudeerde pabo'ers het benodigde didactisch talent? Hebben ze een gebrek aan feitelijke kennis? Zijn ze te jong? Worden ze te snel voor de leeuwen geworpen?
[..]
Een heel erg griezelig vooruitzicht en er zijn meer mensen uit de praktijk die dit voorzien. Maar daar wordt door de beleidsmakers/deskundigen niet naar geluisterd, de put wordt meestal geprobeerd te dempen als het te laat is. Ik weet uit ervaring dat het vooruitzicht nog griezeliger kan worden dan iemand zich kan voorstellen.quote:[Gezien de huidige stand van zaken in het onderwijs en de samenleving ben ik ervan overtuigd dat er een grote vrijwel ongeschoolde onderklasse aan het ontstaan is die op heel wat terreinen de boventoon gaat voeren. Griezelig vooruitzicht.
Vroeger? Hoe oud ben je nu helemaal?quote:Op donderdag 16 september 2004 21:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik weet niet wat ik ervan moet denken.
vroeger zij ik nooit u nu wat vaker maar blijf het grotendeels onzin vinden.
Ik spreek ze wel altijd aan met meneer maar dan ga ik in de rest van de zin geen u meer gebruiken.
en ik zeg meestal pas u als ze het verdienen als zo`n leraar onredelijk is hoeft hij echt geen u te verwachten..
Dan hoop ik dat je beter kunt rekenen dan spellen... Anders zou ik braaf je rekenmachine blijven gebruiken voor 48+78quote:Op donderdag 16 september 2004 21:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik spreek ze wel altijd aan met meneer maar dan ga ik in de rest van de zin geen u meer gebruiken.
en ik zeg meestal pas u als ze het verdienen als zo`n leraar onredelijk is hoeft hij echt geen u te verwachten..
nog over dat hoofdrekenen
Ik merk dat zelf ook ik gebruik vboor alles het rekenmachine zelfs voor 48+78 en als ik dan bezig ben denk ik meestal ook van had ik een seconde gerekent dan had ik het ook geweten.
maar goed dat probeer ik mezelf af te leren.
Ik heb trouwens nog alles geleert van staartdelingen.
vorig jaar was ik mijn rekenmachine vergeten voor een PW en moest ik alles hoofdrekenen.
en ik stond er verbaast van dat het nog zo soepel ging.
ben niet dyslectischquote:Op vrijdag 17 september 2004 01:17 schreef Vamos het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat je beter kunt rekenen dan spellen... Anders zou ik braaf je rekenmachine blijven gebruiken voor 48+78
Ik hoop echt dat je dyslectisch bent, want dan heb je nog een excuus. In dat kleine stukje hierboven tel ik minstens 20 fouten.
Wel meneer en vervolgens je/jij zeggen staat helemaal raar. Dat maakt ook meteen duidelijk waarom de jeugd niet meer weet waar ze aan toe is. Ook als je geen respect hebt voor een leraar zeg je u. Respect of geen respect staat er namelijk helemaal los van.
In mijn tijd zei iedereen u tegen de leraar op een paar leerlingen na. En dat waren toevallig net de etterbakjes.
kun je er trouwens 20 aanwijzen ik zie er maar 2 (op de interpunctie na)quote:Op vrijdag 17 september 2004 01:17 schreef Vamos het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat je beter kunt rekenen dan spellen... Anders zou ik braaf je rekenmachine blijven gebruiken voor 48+78
Ik hoop echt dat je dyslectisch bent, want dan heb je nog een excuus. In dat kleine stukje hierboven tel ik minstens 20 fouten.
Wel meneer en vervolgens je/jij zeggen staat helemaal raar. Dat maakt ook meteen duidelijk waarom de jeugd niet meer weet waar ze aan toe is. Ook als je geen respect hebt voor een leraar zeg je u. Respect of geen respect staat er namelijk helemaal los van.
In mijn tijd zei iedereen u tegen de leraar op een paar leerlingen na. En dat waren toevallig net de etterbakjes.
respecteert. En misschien moet je jouw definitie van 'respect' eens heroverwegen.quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
respect staat daar niet los van als je u zegt wil dat zeggen dat je hem respecteerd.
en iemand die ik niet respecteer verdient dat niet.
quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
kun je er trouwens 20 aanwijzen ik zie er maar 2 (op de interpunctie na)
namenlijk zij en geleert
je hoeft trouwens niet bang te zijn dat ik niet kan spellen maar moet meestal wat ik schrijf nog een keer overlezen. wat ik ook doe op school maar niet op een webforum
daar heb je mequote:Op vrijdag 17 september 2004 15:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
respecteert. En misschien moet je jouw definitie van 'respect' eens heroverwegen.
Dat alleen zijn al 9 fouten. Heb ik nog niet naar de interpunctie gekeken.quote:Op donderdag 16 september 2004 21:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nog over dat hoofdrekenen
Ik merk dat zelf ook ik gebruik vboor alles het de rekenmachine zelfs voor 48+78 en als ik dan bezig ben denk ik meestal ook van had ik een seconde gerekent dan had ik het ook geweten.
maar goed dat probeer ik mezelf af te leren.
Ik heb trouwens nog alles geleert van over staartdelingen.
vorig jaar was ik mijn rekenmachine vergeten voor een PW en moest ik alles hoofdrekenen.
en ik stond er verbaast van over dat het nog zo soepel ging.
Zie citaat Icecreamfarmer.quote:Op vrijdag 17 september 2004 21:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat alleen zijn al 9 fouten. Heb ik nog niet naar de interpunctie gekeken.
En dan nog beweren dat een leraar respect moet verdienen!
Een leraar verdient tegenwoordig al alle respect alleen al om het feit dat hij ervoor koos voor de klas te gaan staan. Alsof dat zo'n pretje is met die kids van tegenwoordig.
Ik stond er van te kijkenquote:Op vrijdag 17 september 2004 23:26 schreef Tarak het volgende:
[..]
Zie citaat Icecreamfarmer.
"Stond er verbaasd van...." (te kijken bijv.) kan toch wel?
" Ik ben verbaasd over, of" ik heb me verbaasd over"![]()
Een contaminatie.quote:Op zaterdag 18 september 2004 08:50 schreef Gia het volgende:
Dat is een samenraapsel van twee uitdrukkingen.
Wie ben jij om dat te bepalen??? Als de leraar wil dat hij aangesproken wordt met 'u' Heb jij je er maar naar te schikken.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:19 schreef Sessy het volgende:
Ik spreek de leraar wel zo aan als ik wil. Meestal is dat met U, maar jij moet ook kunnen vind ik.
Wat een idioot.
Iets voor mijn tijd, Libanon dan.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:44 schreef Bayer het volgende:
[..]
Hey, ik weet wel aan wie...
"I've been in Savaneta."
(Libanon 1983 aswell.)
Er staan nog stijlfouten in hoor, zo moet "hoofdrekenen" bv zijn "uit het hoofd rekenen"quote:Op vrijdag 17 september 2004 21:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat alleen zijn al 9 fouten. Heb ik nog niet naar de interpunctie gekeken.
En dan nog beweren dat een leraar respect moet verdienen!
Een leraar verdient tegenwoordig al alle respect alleen al om het feit dat hij ervoor koos voor de klas te gaan staan. Alsof dat zo'n pretje is met die kids van tegenwoordig.
Weet ik, maar heb alleen maar eerst de 'grove' fouten eruit gepikt.quote:Op zaterdag 18 september 2004 12:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Er staan nog stijlfouten in hoor, zo moet "hoofdrekenen" bv zijn "uit het hoofd rekenen"
Op de een of andere manier heb ik daar nou nog nooit problemen mee gehad. Ik ben wel een keer door een leraar gevraagd hem met jij aan te spreken maar dat wilde niet echt lukken.quote:Op zaterdag 18 september 2004 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat te bepalen??? Als de leraar wil dat hij aangesproken wordt met 'u' Heb jij je er maar naar te schikken.
Ik heb al gezegd dat ik niet aan interpunctie doe op internet (was misschien wel makkelijk geweest in dat stukje tekstquote:Op zaterdag 18 september 2004 12:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Weet ik, maar heb alleen maar eerst de 'grove' fouten eruit gepikt.
Er moeten ook nog ik weet niet hoeveel punten, komma's en hoofdletters geplaatst worden.
In het Nederlands staan uitspraak en spelling compleet los van elkaar,quote:Op zaterdag 18 september 2004 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat ik niet aan interpunctie doe op internet (was misschien wel makkelijk geweest in dat stukje tekst)
zaten trouwens wel meer fouten in dan ik dacht![]()
Een deel van die fouten zoals de werkwoordspelling ligt echter aan dezelfde leraren die mijn respect verdienen.
Met een regeltjes als kofschip wanneer waar een n etc.
Kunnen veel mensen echt door de bomen het bos niet meer zien vroeger (basisschooltijd)
deed ik alles op gevoel (en ik had een goed taalgevoel las veel etc. spelling 1 van de betere).
maar sinds ze me met dat woud regeltjes zijn gaan lastig vallen en ik over elke letter moet gaan nadenken of hij wel goed is
is mijn spelling achteruitgegaan.
verder "verbaasd van" kan wel of wel heel veel mensen zeggen het verkeerd in sommige zinnen kan over niet eens.
met het rekenmachine hetzelfde of het kan wel of wel heel veel mensen maken de fout het ligt er namelijk aan hoe je het uitspreekt je kunt rekenmachinE zeggen of rekenmaschien
geleerd over heb je gelijk in.
dan is het rekenmachine ook goedquote:Op zaterdag 18 september 2004 15:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In het Nederlands staan uitspraak en spelling compleet los van elkaar,
en misschien hadden je leraren nog niet eens zoveel ongelijk met die "regeltjes" , die overigens een vereenvoudiging zijn van de spellingsregels.
Nu , over kleine spellingsfouten zoals een dt bij een werkwoord ed valt nog te discussieren , iedereen schrijft wel eens een woord verkeerd, maar als je dan ziet wat voor stijlfouten jij eigenlijk maakt , en het gebruik van lange ij ipv korte ei zegt dat toch heel veel.
Overigens, zou het toeval zijn dat algemeen gezien "Belgen" veel beter (correcter) Nederlands schrijven dan Nederlanders ?
Waar men uiteindelijk naar toe gaat maakt mij niets uit. ook mensen op het VMBO moeten fatsoenlijk schrijven. Maar zoals je al aangeeft, het Nederlandse onderwijs is bijna failliet. Nog even de plannen van dit kabinet doorvoeren en dan moeten we wat nieuws bedenken om die kinderen te dumpen (want ja, beide ouders moeten werken en kunnen dus niet voor de kinderen zorgen. En omdat ouderen niet meer met pensioen gaan zijn opa en oma ook niet beschikbaar.).quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:17 schreef vidivici het volgende:
Hier zien we een goed voorbeeld van de wanprestatie van het nederlandse onderwijssysteem. Bekijk icecream zijn profiel maar eens: opleiding vwo. Dit is me al vaker opgevallen oa hier op fok.
In feite kun je het die kinderen maar ten dele kwalijk nemen, bij de middelbare school heb je het nog over kinderen. Het is echt het onderwijssysteem dat voor een groot deel tekort schiet en structureel haar verantwoordelijkheden ontloopt.
In Belgie is het onderwijssysteem beter daar gaat ook 50% van de leerlingen naar de hogeschool/universiteit. Hier in nederland gaat 60% naar het VMBO !
Het is hier gewoon triest gesteld met het onderwijs.
Wat ik met grote regelmaat op de universiteit tegen kom is ook om te huilen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 18:06 schreef Sessy het volgende:
Ik moet ook zeggen dat sommigen bij ons op het VWO afgrijselijk schreven.
ik ken die regel wel en onthoud hem ook alleen ik ben er mijn taalgevoel mee kwijtgeraakt. omdat ze die regel er echt in stamptequote:Op zaterdag 18 september 2004 19:09 schreef Sessy het volgende:
Misschien dat Fok!Schaap minder problemen oplevert?
fuckschaap mag ookquote:Op zaterdag 18 september 2004 19:09 schreef Sessy het volgende:
Misschien dat Fok!Schaap minder problemen oplevert?
Ik gebruik ook nooit een spellingschecker in gesprekken, omdat ik nooit spel als ik praat.quote:Op zaterdag 18 september 2004 18:06 schreef Sessy het volgende:
Ik maak geen gebruik van de spellingschecker in gewone gesprekken omdat ik nog nooit een klacht heb gekregen over mijn spellingsvermogen.
ehhh... dan klopt er naar mijn idee ook iets niet met het Belgisch onderwijs. Het onderwijs is beter naarmate er meer mensen naar het hoger/universitair onderwijs gaan? (wat is het niveau van het belgische hoger onderwijs dan, vraag je je af. )quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:17 schreef vidivici het volgende:
In Belgie is het onderwijssysteem beter daar gaat ook 50% van de leerlingen naar de hogeschool/universiteit.
Ik praat niet, ik converseerquote:Op zaterdag 18 september 2004 23:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik gebruik ook nooit een spellingschecker in gesprekken, omdat ik nooit spel als ik praat.
Het Belgische onderwijs is vooral "beroemd" omwille van zijn diversiteit , in Belgie heb je in het middelbaar onderwijs reeds meer dan honderd verschillende studierichtingen die iemand kan volgen. De bedoeling is ook om voor iedereen "iets op maat" aan te bieden , en dat ook op hoog niveau , als hier iemand interesse heeft in techniek kan hij dat evengoed op een niveau gaan studeren dat zowat evenwaardig is aan pakweg iemand die economie-wiskunde gaat studeren in het het middelbaar.quote:Op zaterdag 18 september 2004 23:19 schreef fokje het volgende:
[..]
ehhh... dan klopt er naar mijn idee ook iets niet met het Belgisch onderwijs. Het onderwijs is beter naarmate er meer mensen naar het hoger/universitair onderwijs gaan? (wat is het niveau van het belgische hoger onderwijs dan, vraag je je af. )
Dat bachelor-systeem is ook al weer zo'n "goede" verandering geweest. Wat is er voor hoog-opgeleide mensen moeilijk aan het snappen dat ingenieur = bachelor ?quote:Op zaterdag 18 september 2004 23:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het Belgische onderwijs is vooral "beroemd" omwille van zijn diversiteit , in Belgie heb je in het middelbaar onderwijs reeds meer dan honderd verschillende studierichtingen die iemand kan volgen. De bedoeling is ook om voor iedereen "iets op maat" aan te bieden , en dat ook op hoog niveau , als hier iemand interesse heeft in techniek kan hij dat evengoed op een niveau gaan studeren dat zowat evenwaardig is aan pakweg iemand die economie-wiskunde gaat studeren in het het middelbaar.
Overigens is het inderdaad een feit dat er in Belgie heel veel zijn die hoger onderwijs volgen na hun opleiding , maar dat wil niet zeggen dat er zoveel zijn die slagen en afstuderen hé.
Los daarvan heb je hier in het hoger onderwijs ook wel een enorme diversiteit aan richtingen , niveau's ed hoor . Men heeft het hier dan ook momenteel heel moeilijk om de Europese 'Bachelor-Master' richtlijn op ons onderwijs in te passen.
Het grootste verschil is vooral dat men hier heel beroepsmatig werkt in het onderwijs. Je studeert hier met een bepaald "doel" een bepaalde "beroepsgroep" voor ogen.
Overigens ligt de studiedruk en werkdruk hier toch behoorlijk hoog in het onderwijs hoor.
Omdat het in Belgie gewoon zo simpel niet is , een ingenieursopleiding hier is eigenlijk op "master"-niveau , ons hoger onderwijs is onderverdeeld in véél meer niveau's dan "master" en "bachelor" , je hebt hier de burgelijk ingenieurs, de universitaire opleidingen , de licenciaten opleidingen , de ingenieurs opleidingen, de graduaatsopleidingen en de regentaatsopleidingenquote:Op zondag 19 september 2004 00:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dat bachelor-systeem is ook al weer zo'n "goede" verandering geweest. Wat is er voor hoog-opgeleide mensen moeilijk aan het snappen dat ingenieur = bachelor ?
Met spellingschecker?quote:Op zaterdag 18 september 2004 23:25 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik praat niet, ik converseer![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |