abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21660165
quote:
Open Universiteit vreest stagnatie opleidingsniveau

ROTTERDAM - Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking zal de komend jaren nauwelijks stijgen. De regering ondergraaft voortdurend haar eigen doelstellingen op dat terrein door maatregelen die haaks staan op het stimuleren van een leven lang leren. Dat zei voorzitter Wöltgens van het college van bestuur van de Open Universiteit dinsdag in Rotterdam bij de opening van het academisch jaar.

Wöltgens: "Sinds 2004 is geen belastingaftrek meer mogelijk voor studiekosten, de pc-privé-regeling is vorige week afgeschaft en men is van plan om de 30-plusser die nog wil gaan studeren, de kostprijs van de studie zelf te laten betalen."

De regering vindt dat opleiding een zaak is van de individuele burger, stelt Wöltgens vast. Hij vindt dat de overheid leven-lang-leren actief moet steunen, zeker als mensen langer aan het werk moeten blijven. Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd. Momenteel is dat niet meer dan eenderde. Bezuinigingen op het volwassenennonderwijs werken een verdere ontwikkeling van het opleidingsniveau tegen, aldus Wöltgens.
Bron: Telegraaf

Ik herinner het ze nog zeggen. D66 zat in het kabinet voor het onderwijs. Balkenende zei dat we meer aan innovatie en onderwijs moesten doen

dinsdag 31 augustus 2004 @ 14:00:04 #2
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21660498
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik herinner het ze nog zeggen. D66 zat in het kabinet voor het onderwijs. Balkenende zei dat we meer aan innovatie en onderwijs moesten doen

Hij haalde al een innoverende bezuiniging en gaat daarmee massaliteit die ten koste gaat van behoorlijk onderwijs op universitair niveau tegen.

Ik ben nog niet vergeten hoe ik te Utrecht kon plaatsnemen in het gangpad buiten het lokaal bij gebrek aan zitplaatsen bij de colleges ontwikkelingspsychologie en dat ik daarop besloot mij dan de stof dan maar volledig zèlf eigen te maken en zeer vroeg aanwezig te zijn bij het toetsmoment.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21660792
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:00 schreef sjun het volgende:

[..]

Ik ben nog niet vergeten hoe ik te Utrecht kon plaatsnemen in het gangpad buiten het lokaal bij gebrek aan zitplaatsen bij de colleges ontwikkelingspsychologie en dat ik daarop besloot mij dan de stof dan maar volledig zèlf eigen te maken en zeer vroeg aanwezig te zijn bij het toetsmoment.
Echt een teringbende is het in Nederland
pi_21661249
Vergeet niet te vermelden dat het allemaal de schuld van Links is dat rechtse partijen altijd het onderwijs zo erg naaien.
pi_21661899
quote:
dat ik daarop besloot mij dan de stof dan maar volledig zèlf eigen te maken
Het heet dan ook studeren. Je moet niet verwachten dat het voortgekauwd wordt.
pi_21661912
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Moet niet iedereen psychologie gaan studeren. heel simpel. Net als bij geneeskunde een stop.
pi_21661945
quote:
Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking zal de komend jaren nauwelijks stijgen.
Geen wonder met al die analfabte turken en riffers binnen de grenzen

En Woltgens moet zijn bek houden aangezien zijn partij verantwoordleijk is voor alle ellende in het middelbare school onderwijs. De ene ideologie na de andere werd op het onderwijs geprojecteerd.
pi_21661989
quote:
Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd
Dat is dus minimaal HBO. Lijkt me irreeel
pi_21662049
Ik begrijp niet waarom het opleidingsniveau per se moet stijgen. In een maatschappij heb je op alle niveau's mensen nodig. Tegenwoordig merk ik de trend dat heel veel mensen langer en hoger gaan studeren. Met als gevolg een overschot aan HBO'ers en WO'ers. Het HBO stelt al geen ruk meer voor, want voor jou duizenden anderen. We hebben echter ook MBO en lager nodig die met de handen kunnen werken.

Waarom moeten er meer hoogopgeleiden bij? We hebben geen te kort. De arbeidsmarkt is gewoon verkeerd ingericht. Zorg voor startersfuncties, dan kunnen alle hoogopgeleiden die nu thuiszitten na hun studie per direct aan de slag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_21676109
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:33 schreef Skyclad het volgende:
Vergeet niet te vermelden dat het allemaal de schuld van Links is dat rechtse partijen altijd het onderwijs zo erg naaien.
Nou, leg mij dit maar 's even uit dan.
Ben erg benieuwd!
pi_21686418
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 15:05 schreef accelerator het volgende:

[..]

Geen wonder met al die analfabte turken en riffers binnen de grenzen

En Woltgens moet zijn bek houden aangezien zijn partij verantwoordleijk is voor alle ellende in het middelbare school onderwijs. De ene ideologie na de andere werd op het onderwijs geprojecteerd.
Kan je ook nog inhoudelijk reageren? Het kabinet blaat dat het van kenniseconomie een speerpunt wil maken, en schaft vervolgens de aftrek van studiekosten af, bezuinigt nog een boel op onderwijs en wil het studeren voor mensen boven de 30 onbetaalbaar maken... Dat heeft niks te maken met wat er onder vorige kabinetten in het middelbaar onderwijs is gebeurd.

Edit: Oh ja, ik ben een avondstudent van 28, het zit er dus dik in dat ik mijn studie niet afgerond krijg voor mijn 30e, wat zou betekenen dat ik zo'n 6500 euro aan collegegeld zou moeten gaan betalen. Dat kan ik niet mensen. Gevolg: geen diploma, slechts wat certificaten. Zou ik boven de 30 zijn, man, met zo'n collegegeld denk je er echt niet meer aan om een HBO-opleiding van 5 jaar te gaan volgen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21686582
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 15:10 schreef Neuralnet het volgende:
Ik begrijp niet waarom het opleidingsniveau per se moet stijgen. In een maatschappij heb je op alle niveau's mensen nodig. Tegenwoordig merk ik de trend dat heel veel mensen langer en hoger gaan studeren. Met als gevolg een overschot aan HBO'ers en WO'ers. Het HBO stelt al geen ruk meer voor, want voor jou duizenden anderen. We hebben echter ook MBO en lager nodig die met de handen kunnen werken.

Waarom moeten er meer hoogopgeleiden bij? We hebben geen te kort. De arbeidsmarkt is gewoon verkeerd ingericht. Zorg voor startersfuncties, dan kunnen alle hoogopgeleiden die nu thuiszitten na hun studie per direct aan de slag.
Momenteel is er geen tekort aan hoger opgeleiden, als de economie echter aantrekt en we beginnen de gevolgen van de vergrijzing goed te merken wordt er weer een enorm tekort voorspeld. Dat je op alle lagen mensen nodig hebt klopt. Maar het echte simpele werk wordt steeds zeldzamer, dat wordt meestal als eerste geautomatiseerd. Wat vroeger de ongeschoolden waren zijn nu de MBO-ers. Deze trend zal zich naar alle waarschijnlijkheid (en hopelijk) doorzetten. Het is idd wat je zegt, een HBO-diploma is al niet meer bijzonder.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21697567
quote:
als de economie echter aantrekt en we beginnen de gevolgen van de vergrijzing goed te merken wordt er weer een enorm tekort voorspeld.
Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is heel recent. Twee weken geleden las ik alweer in de krant dat het wel weer meevalt. Dit hele proces wordt al tijden de varenscyclus genoemd: nu roepen dat er een te kort is waardoor weer teveel mensen dat gaan studeren zodat er weer en overschot is. In werkelijkheid zijn het de werkgevers die niet normaal doen. Belachelijke ervaringseisen stellen en geen startersfuncties openen is naar mijn idee het grootste probleem.
quote:
Maar het echte simpele werk wordt steeds zeldzamer
MBO opleidingen leiden op tot een beroep. Dat is niet per definitie simpel werk. Verder blijven beroepen als stratenmaker, loodgieters, klusjesmannen, installateurs maar ook secretaresses, administratie, chauffeurs, boekhouders en verzorging altijd nodig. Eerst genoemden kunnen makkelijk met het laagste niveau van het VMBO, vroeger LBO. Laatst genoemden is MBO werk. Dat is een enorm groot deel van de beroepsbevolking en dat zal altijd bestaan.
quote:
Wat vroeger de ongeschoolden waren zijn nu de MBO-ers. Deze trend zal zich naar alle waarschijnlijkheid (en hopelijk) doorzetten.
Ik hoop daar eerlijk gezegd niet op. Je krikt daar enkel het opleidingsniveau op, maar wat hebben we er concreet aan? Bovengenoemde beroepen worden niet door HBO en hoger uitgevoerd. Dat kan ook niet, want daar word je niet voor opgeleid. Ik streef voor een evenwichtigere verdeling van het opleidingsniveau. Want ik zie nu gebeuren dat mensen die niet goed willen of kunnen leren, maar die wel goed een beroep zouden kunnen uitoefenen gedwongen worden verder te leren omdat ze anders geen baan kunnen krijgen. Dat is toch bespottelijk?

We maken het land kapot op zo'n manier. Iedereen moet maar in een paar jaar klaargestoomd worden voor de arbeidsmarkt. In 4 jaar! Terwijl men heeft aangetoond dat een beroep of vak leren minimaal 10 jaar kost. We gooien al jaren lang onbekwame mensen op de arbeidsmarkt. Maar he, we kunnen wel zeggen dat veel mensen HBO en hoger zijn opgeleid.

Lagere studies moeten weer gewaardeerd worden. Voldoende kennis = voldoende kennis. Als het LBO 10 jaar geleden goed genoeg was voor een bakker, timmerman of stratenmaker, dan moet dat nu ook kunnen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 2 september 2004 @ 00:30:55 #14
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_21697628
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Vergeet de VVD dan ook niet....
Trouwens, D66 was en is nog steeds een politieke dwerg, dus een behoorlijke lepel in de pap hebben ze niet.
Era Vulgaris
pi_21698783
quote:
Op donderdag 2 september 2004 00:27 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is
Het It'ers tekort was toch echt een zeer reëel probleem, net als het lerarentekort. Probleem is echter dat zodra zich in een bepaalde beroepsgroep een tekort voordoet en er geld in te verdienen valt iedereen dat ineens gaat studeren, zodat je in die beroepsgroep weer een overschot krijgt. Voor het lerarentekort zit het iets anders.

In tijden van economische malaise zijn mensen in het onderwijs minder snel geneigd om naar het bedrijfsleven over te stappen, let maar eens op als we weer een overspannen arbeidsmarkt zouden krijgen, niemand die meer voor die paar centen voor de klas gaat staan. Ook hier speelt natuurlijk het feit mee dat veel mensen gaan studeren voor leraar omdat daar veel banen zijn. Als laatste heb je ook nog te maken met de bezuinigingen op onderwijs, daardoor kunnen er minder docenten aangenomen worden, maar reken maar dat ze nodig zijn.

Maar we hebben het hier over specifieke beroepsgroepen, het feit is dat mensen over het algemeen steeds hoger opgeleid moeten zijn. Ook bakkers en bouwvakkers, die krijgen ook met steeds hogere kwaliteitseisen en geavanceerdere appartuur te maken, daar moet je wel iets mee kunnen. Ik heb liever geen bouwvakkers die mijn huis bouwen en die totaal geen kennis hebben van moderne isolatie-technieken om maar iets te noemen.

Je moet het dus gewoon wat breder zien.
  donderdag 2 september 2004 @ 02:39:47 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699076
De overheid heeft blijkbaar weer behoefte aan vooral domme arbeiders blijkbaar.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_21700253
quote:
Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd
Hmm, ik zie dat niet snel gebeuren met 60 % die VMBO of lager doet. Zeker omdat degenen die nu aan VMBO beginnen, in 2010 net 2 jaar MBO hebben gedaan.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  donderdag 2 september 2004 @ 07:49:21 #18
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_21700276
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Doe er dan wat aan, zak hooi. Optiefen met je gezeik uit je luie stoel. !
  donderdag 2 september 2004 @ 08:02:23 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21700338
quote:
Op donderdag 2 september 2004 07:49 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Go, Bios!

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 2 september 2004 @ 08:04:46 #20
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21700349
juist 30+ ers zijn de toekoms! die hebben goed over nagedacht wat te studeren en zijn veel meer gemotiveerd!! het lijkt me van eminent belang hen just tegemoet te komen in de studiekosten!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21702958
quote:
Op donderdag 2 september 2004 07:49 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Dit forum is kennisintensief.
  donderdag 2 september 2004 @ 12:24:34 #22
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_21703553
quote:
Op donderdag 2 september 2004 00:27 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is heel recent. Twee weken geleden las ik alweer in de krant dat het wel weer meevalt. Dit hele proces wordt al tijden de varenscyclus genoemd: nu roepen dat er een te kort is waardoor weer teveel mensen dat gaan studeren zodat er weer en overschot is. In werkelijkheid zijn het de werkgevers die niet normaal doen. Belachelijke ervaringseisen stellen en geen startersfuncties openen is naar mijn idee het grootste probleem.
[..]
<knip>
Midden jaren 90 tot eind jaren 90 zijn er ongeloofelijk veel mensen omgeschoold tot ITer.
Daar ben ik er zelf ook een van, ben eigenlijk chemicus.
Tijdens mijn opleiding speelde het tekort aan betas ook al. De chemische industrie zag ook tekorten aan chemici.
Halverwege 1996, 1 jaar nadat ik afgestudeerd was, waren 30 % van de in 1995 afgestudeerde chemici nog werkzoekend. Dus hoezo tekort.
Bedrijven wilen gewoon uit een grotere groep potentiële werknemers kunnen kiezen.
De rest kan altijd nog de IT in
IT Bedrijven kunnen geen 4 jaar wachten tot er weer voldoende 'echte' ITers zijn.
Mijn huidige werkgever koos ervoor om afgestudeerde HBOers en academici om te scholen.
In de meeste gevallen heeft ze dat geen windeieren gelegd.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_21707625
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:39 schreef Megumi het volgende:
De overheid heeft blijkbaar weer behoefte aan vooral domme arbeiders blijkbaar.
Schijnbaar willen ze Nederland weer omtoveren tot een echt productieland ipv een land met een hoogwaardige kenniseconomie.
pi_21707796
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 15:03 schreef accelerator het volgende:

Het heet dan ook studeren. Je moet niet verwachten dat het voortgekauwd wordt.
Waar heb ik dan een duurbetaald schoolgebouw en leraren voor? Als het me niet voorgekauwd hoeft te worden, kan je me net zo goed alleen de boeken geven, gaan we gewoon allemaal lekker thuis leren?

Leraren horen les te geven, niet zoals tegenwoordig alleen maar even mee te delen welke hoofdstukjes je mag gaan lezen en welke opdrachtjes je moet gaan maken. Les geven, stof uitleggen en helpen bij vraagstukken, dat moeten ze, zoals ze dat vroeger deden en dat doen ze helaas steeds minder.
pi_21713989
quote:
Het It'ers tekort was toch echt een zeer reëel probleem, net als het lerarentekort.
Nee, dat was het niet. Het IT te kort sprak zich uit voor over een aantal jaren. Men wilde in 1999 dat mensen Informatica ging studeren. In 2003 bleken ze niet meer nodig. Dan zeg ik: slechte voorspelling. Het leraren tekort was iets van "deze tijd". Zeiden ze. En hier zei ik: onzin, want als er echt een tekort was dan waren er wel vacatures. Die waren er niet. In beide gevallen was het een storm in een glas water.
quote:
Je moet het dus gewoon wat breder zien.
Als ik om me heen kijk op straat, dan zie ik zat beroepen die al tig jaar hetzelfde zijn. Kon het toen met het VMBO, dan kan het nu ook. Uiteraard heb je modernisering, maar ik geloof niet dat dat de MBO beroepen gaat vervangen. De bakker kan in zijn MBO opleiding gewoon leren hoe de nieuwe machines werken. Hetzelfde geldt voor de bouwvakker en het nieuwe materiaal. En de secretaresse typt nu niet meer op een typmachine, maar op een computer. Dat kan allemaal makkelijk binnen een MBO opleiding. Een dergelijke opvatting is breed. Mensen moeten beseffen dat de maatschappij grotendeels draait op dergelijke beroepen en dat ook altijd blijft doen. Ik moet er echt niet aan denken dat iedereen straks HBO en hoger opgeleid is, want een HBO'er zie ik echt geen bakker of bouwvakker worden. De HBO'er wil hooguit bouwvakkers managen... maar ja, als niemand meer wil metselen heb je daar ook geen ruk aan.
quote:
Dus hoezo tekort.
Dat zeg ik. Er was geen tekort. Eerder overschot. Mensen vergeten dat studies in het Hoger Onderwijs zo breed zijn opgezet dat je met omscholing sowieso veel kan bereiken. Waarom nog meer opleiden dan?
quote:
Schijnbaar willen ze Nederland weer omtoveren tot een echt productieland ipv een land met een hoogwaardige kenniseconomie.
De kenniseconomie is een fabel. In een kenniseconomie verkoopt men kennis aan het buitenland. Dat is hoogwaardige wetenschappelijke kennis. Verkregen uit wetenschappelijk onderzoek. Dat jij je HBO/WO papiertje kan halen in 4 jaar draagt daar niks toe bij: je leert wat bekend is. En wel wat bekend is over de hele wereld. Het kleine aantal mensen dat daarna gaat promoveren en eventueel daarna onderzoekt, publicaties doet en kennis opbouwt is in Nederland zeer klein. En ook hier geldt: er is geen tekort, aangezien er ook geen vacatures zijn.
quote:
Waar heb ik dan een duurbetaald schoolgebouw en leraren voor?
In Nederland wordt alles gefinancierd middels een grote pot. Iedereen betaalt en daarvan is het onderwijs mogelijk. Zo zit het systeem in elkaar.
quote:
Als het me niet voorgekauwd hoeft te worden, kan je me net zo goed alleen de boeken geven, gaan we gewoon allemaal lekker thuis leren?
Dat kan. Schrijf je in als extraneus. Je betaalt dan in plaats van 1500 slechts 900 euro. En ja, dat kost ook geld. Je moet toch tentamens doen? Je huurt toch mankracht in om die rotzooi na te kijken? Enz.
quote:
Leraren horen les te geven, niet zoals tegenwoordig alleen maar even mee te delen welke hoofdstukjes je mag gaan lezen en welke opdrachtjes je moet gaan maken. Les geven, stof uitleggen en helpen bij vraagstukken, dat moeten ze, zoals ze dat vroeger deden en dat doen ze helaas steeds minder.
Ja, en jij bent dus prima geschikt voor het VMBO en eventueel MBO. Hoger niet. Ga jezelf eens informeren en merk op dat het Hoger Onderwijs anders in elkaar zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')