Bron: Telegraafquote:Open Universiteit vreest stagnatie opleidingsniveau
ROTTERDAM - Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking zal de komend jaren nauwelijks stijgen. De regering ondergraaft voortdurend haar eigen doelstellingen op dat terrein door maatregelen die haaks staan op het stimuleren van een leven lang leren. Dat zei voorzitter Wöltgens van het college van bestuur van de Open Universiteit dinsdag in Rotterdam bij de opening van het academisch jaar.
Wöltgens: "Sinds 2004 is geen belastingaftrek meer mogelijk voor studiekosten, de pc-privé-regeling is vorige week afgeschaft en men is van plan om de 30-plusser die nog wil gaan studeren, de kostprijs van de studie zelf te laten betalen."
De regering vindt dat opleiding een zaak is van de individuele burger, stelt Wöltgens vast. Hij vindt dat de overheid leven-lang-leren actief moet steunen, zeker als mensen langer aan het werk moeten blijven. Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd. Momenteel is dat niet meer dan eenderde. Bezuinigingen op het volwassenennonderwijs werken een verdere ontwikkeling van het opleidingsniveau tegen, aldus Wöltgens.
Hij haalde al een innoverende bezuiniging en gaat daarmee massaliteit die ten koste gaat van behoorlijk onderwijs op universitair niveau tegen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 13:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ik herinner het ze nog zeggen. D66 zat in het kabinet voor het onderwijs. Balkenende zei dat we meer aan innovatie en onderwijs moesten doen
quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 14:00 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik ben nog niet vergeten hoe ik te Utrecht kon plaatsnemen in het gangpad buiten het lokaal bij gebrek aan zitplaatsen bij de colleges ontwikkelingspsychologie en dat ik daarop besloot mij dan de stof dan maar volledig zèlf eigen te maken en zeer vroeg aanwezig te zijn bij het toetsmoment.
![]()
Het heet dan ook studeren. Je moet niet verwachten dat het voortgekauwd wordt.quote:dat ik daarop besloot mij dan de stof dan maar volledig zèlf eigen te maken
Moet niet iedereen psychologie gaan studeren. heel simpel. Net als bij geneeskunde een stop.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 14:12 schreef pberends het volgende:
[..]Echt een teringbende is het in Nederland
Geen wonder met al die analfabte turken en riffers binnen de grenzenquote:Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking zal de komend jaren nauwelijks stijgen.
Dat is dus minimaal HBO. Lijkt me irreeelquote:Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd
Nou, leg mij dit maar 's even uit dan.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 14:33 schreef Skyclad het volgende:
Vergeet niet te vermelden dat het allemaal de schuld van Links is dat rechtse partijen altijd het onderwijs zo erg naaien.
Kan je ook nog inhoudelijk reageren?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 15:05 schreef accelerator het volgende:
[..]
Geen wonder met al die analfabte turken en riffers binnen de grenzen
En Woltgens moet zijn bek houden aangezien zijn partij verantwoordleijk is voor alle ellende in het middelbare school onderwijs. De ene ideologie na de andere werd op het onderwijs geprojecteerd.
Momenteel is er geen tekort aan hoger opgeleiden, als de economie echter aantrekt en we beginnen de gevolgen van de vergrijzing goed te merken wordt er weer een enorm tekort voorspeld. Dat je op alle lagen mensen nodig hebt klopt. Maar het echte simpele werk wordt steeds zeldzamer, dat wordt meestal als eerste geautomatiseerd. Wat vroeger de ongeschoolden waren zijn nu de MBO-ers. Deze trend zal zich naar alle waarschijnlijkheid (en hopelijk) doorzetten. Het is idd wat je zegt, een HBO-diploma is al niet meer bijzonder.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 15:10 schreef Neuralnet het volgende:
Ik begrijp niet waarom het opleidingsniveau per se moet stijgen. In een maatschappij heb je op alle niveau's mensen nodig. Tegenwoordig merk ik de trend dat heel veel mensen langer en hoger gaan studeren. Met als gevolg een overschot aan HBO'ers en WO'ers. Het HBO stelt al geen ruk meer voor, want voor jou duizenden anderen. We hebben echter ook MBO en lager nodig die met de handen kunnen werken.
Waarom moeten er meer hoogopgeleiden bij? We hebben geen te kort. De arbeidsmarkt is gewoon verkeerd ingericht. Zorg voor startersfuncties, dan kunnen alle hoogopgeleiden die nu thuiszitten na hun studie per direct aan de slag.
Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is heel recent. Twee weken geleden las ik alweer in de krant dat het wel weer meevalt. Dit hele proces wordt al tijden de varenscyclus genoemd: nu roepen dat er een te kort is waardoor weer teveel mensen dat gaan studeren zodat er weer en overschot is. In werkelijkheid zijn het de werkgevers die niet normaal doen. Belachelijke ervaringseisen stellen en geen startersfuncties openen is naar mijn idee het grootste probleem.quote:als de economie echter aantrekt en we beginnen de gevolgen van de vergrijzing goed te merken wordt er weer een enorm tekort voorspeld.
MBO opleidingen leiden op tot een beroep. Dat is niet per definitie simpel werk. Verder blijven beroepen als stratenmaker, loodgieters, klusjesmannen, installateurs maar ook secretaresses, administratie, chauffeurs, boekhouders en verzorging altijd nodig. Eerst genoemden kunnen makkelijk met het laagste niveau van het VMBO, vroeger LBO. Laatst genoemden is MBO werk. Dat is een enorm groot deel van de beroepsbevolking en dat zal altijd bestaan.quote:Maar het echte simpele werk wordt steeds zeldzamer
Ik hoop daar eerlijk gezegd niet op. Je krikt daar enkel het opleidingsniveau op, maar wat hebben we er concreet aan? Bovengenoemde beroepen worden niet door HBO en hoger uitgevoerd. Dat kan ook niet, want daar word je niet voor opgeleid. Ik streef voor een evenwichtigere verdeling van het opleidingsniveau. Want ik zie nu gebeuren dat mensen die niet goed willen of kunnen leren, maar die wel goed een beroep zouden kunnen uitoefenen gedwongen worden verder te leren omdat ze anders geen baan kunnen krijgen. Dat is toch bespottelijk?quote:Wat vroeger de ongeschoolden waren zijn nu de MBO-ers. Deze trend zal zich naar alle waarschijnlijkheid (en hopelijk) doorzetten.
Vergeet de VVD dan ook niet....quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 13:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ik herinner het ze nog zeggen. D66 zat in het kabinet voor het onderwijs. Balkenende zei dat we meer aan innovatie en onderwijs moesten doen
Het It'ers tekort was toch echt een zeer reëel probleem, net als het lerarentekort. Probleem is echter dat zodra zich in een bepaalde beroepsgroep een tekort voordoet en er geld in te verdienen valt iedereen dat ineens gaat studeren, zodat je in die beroepsgroep weer een overschot krijgt. Voor het lerarentekort zit het iets anders.quote:Op donderdag 2 september 2004 00:27 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is
Hmm, ik zie dat niet snel gebeuren met 60 % die VMBO of lager doet. Zeker omdat degenen die nu aan VMBO beginnen, in 2010 net 2 jaar MBO hebben gedaan.quote:Volgens Europese afspraken, gemaakt in 2000, moet in 2010 de helft van de beroepsbevolking hoger onderwijs hebben gevolgd
Doe er dan wat aan, zak hooi. Optiefen met je gezeik uit je luie stoel.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 14:12 schreef pberends het volgende:
[..]Echt een teringbende is het in Nederland
quote:Op donderdag 2 september 2004 07:49 schreef Bioslock het volgende:
[..]
Doe er dan wat aan, zak hooi. Optiefen met je gezeik uit je luie stoel.!
Dit forum is kennisintensief.quote:Op donderdag 2 september 2004 07:49 schreef Bioslock het volgende:
[..]
Doe er dan wat aan, zak hooi. Optiefen met je gezeik uit je luie stoel.!
Midden jaren 90 tot eind jaren 90 zijn er ongeloofelijk veel mensen omgeschoold tot ITer.quote:Op donderdag 2 september 2004 00:27 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Aan dergelijke voorspellingen hecht ik geen waarde meer. In 1999: te kort aan IT'ers. Iedereen Informatica studeren. Die lui zijn nu allemaal klaar. En wat gebeurde er? Leraren te kort dit jaar. Yeah right. Storm in een glas water, want er was geen enkele vacature te vinden. Beta te kort is heel recent. Twee weken geleden las ik alweer in de krant dat het wel weer meevalt. Dit hele proces wordt al tijden de varenscyclus genoemd: nu roepen dat er een te kort is waardoor weer teveel mensen dat gaan studeren zodat er weer en overschot is. In werkelijkheid zijn het de werkgevers die niet normaal doen. Belachelijke ervaringseisen stellen en geen startersfuncties openen is naar mijn idee het grootste probleem.
[..]
<knip>
Schijnbaar willen ze Nederland weer omtoveren tot een echt productieland ipv een land met een hoogwaardige kenniseconomie.quote:Op donderdag 2 september 2004 02:39 schreef Megumi het volgende:
De overheid heeft blijkbaar weer behoefte aan vooral domme arbeiders blijkbaar.
Waar heb ik dan een duurbetaald schoolgebouw en leraren voor? Als het me niet voorgekauwd hoeft te worden, kan je me net zo goed alleen de boeken geven, gaan we gewoon allemaal lekker thuis leren?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 15:03 schreef accelerator het volgende:
Het heet dan ook studeren. Je moet niet verwachten dat het voortgekauwd wordt.
Nee, dat was het niet. Het IT te kort sprak zich uit voor over een aantal jaren. Men wilde in 1999 dat mensen Informatica ging studeren. In 2003 bleken ze niet meer nodig. Dan zeg ik: slechte voorspelling. Het leraren tekort was iets van "deze tijd". Zeiden ze. En hier zei ik: onzin, want als er echt een tekort was dan waren er wel vacatures. Die waren er niet. In beide gevallen was het een storm in een glas water.quote:Het It'ers tekort was toch echt een zeer reëel probleem, net als het lerarentekort.
Als ik om me heen kijk op straat, dan zie ik zat beroepen die al tig jaar hetzelfde zijn. Kon het toen met het VMBO, dan kan het nu ook. Uiteraard heb je modernisering, maar ik geloof niet dat dat de MBO beroepen gaat vervangen. De bakker kan in zijn MBO opleiding gewoon leren hoe de nieuwe machines werken. Hetzelfde geldt voor de bouwvakker en het nieuwe materiaal. En de secretaresse typt nu niet meer op een typmachine, maar op een computer. Dat kan allemaal makkelijk binnen een MBO opleiding. Een dergelijke opvatting is breed. Mensen moeten beseffen dat de maatschappij grotendeels draait op dergelijke beroepen en dat ook altijd blijft doen. Ik moet er echt niet aan denken dat iedereen straks HBO en hoger opgeleid is, want een HBO'er zie ik echt geen bakker of bouwvakker worden. De HBO'er wil hooguit bouwvakkers managen... maar ja, als niemand meer wil metselen heb je daar ook geen ruk aan.quote:Je moet het dus gewoon wat breder zien.
Dat zeg ik. Er was geen tekort. Eerder overschot. Mensen vergeten dat studies in het Hoger Onderwijs zo breed zijn opgezet dat je met omscholing sowieso veel kan bereiken. Waarom nog meer opleiden dan?quote:Dus hoezo tekort.
De kenniseconomie is een fabel. In een kenniseconomie verkoopt men kennis aan het buitenland. Dat is hoogwaardige wetenschappelijke kennis. Verkregen uit wetenschappelijk onderzoek. Dat jij je HBO/WO papiertje kan halen in 4 jaar draagt daar niks toe bij: je leert wat bekend is. En wel wat bekend is over de hele wereld. Het kleine aantal mensen dat daarna gaat promoveren en eventueel daarna onderzoekt, publicaties doet en kennis opbouwt is in Nederland zeer klein. En ook hier geldt: er is geen tekort, aangezien er ook geen vacatures zijn.quote:Schijnbaar willen ze Nederland weer omtoveren tot een echt productieland ipv een land met een hoogwaardige kenniseconomie.
In Nederland wordt alles gefinancierd middels een grote pot. Iedereen betaalt en daarvan is het onderwijs mogelijk. Zo zit het systeem in elkaar.quote:Waar heb ik dan een duurbetaald schoolgebouw en leraren voor?
Dat kan. Schrijf je in als extraneus. Je betaalt dan in plaats van 1500 slechts 900 euro. En ja, dat kost ook geld. Je moet toch tentamens doen? Je huurt toch mankracht in om die rotzooi na te kijken? Enz.quote:Als het me niet voorgekauwd hoeft te worden, kan je me net zo goed alleen de boeken geven, gaan we gewoon allemaal lekker thuis leren?
Ja, en jij bent dus prima geschikt voor het VMBO en eventueel MBO. Hoger niet. Ga jezelf eens informeren en merk op dat het Hoger Onderwijs anders in elkaar zit.quote:Leraren horen les te geven, niet zoals tegenwoordig alleen maar even mee te delen welke hoofdstukjes je mag gaan lezen en welke opdrachtjes je moet gaan maken. Les geven, stof uitleggen en helpen bij vraagstukken, dat moeten ze, zoals ze dat vroeger deden en dat doen ze helaas steeds minder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |