abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21657658
quote:
Hoogleraar stelt: ministers willen graag lintjes doorknippen

Kostbare infrastructuurprojecten komen ook tot stand omdat ministers nu eenmaal graag lintjes willen doorknippen.

Duivesteijn
Dit zei de Deense hoogleraar infrastructuurplanning Flyvbjerg maandag tegen de commissie-Duivesteijn uit de Tweede Kamer, die onderzoek doet naar de oorzaken van kostenoverschrijdingen van zulke megaprojecten. Opzet is uiteindelijk een 'toetsingskader' of meetlat te ontwikkelen om de kosten van toekomstige grote bouwplannen, zoals de Zuiderzeelijn, in de hand te houden.

Hoogleraar Flyvbjerg
Flyvbjerg heeft over de hele wereld kostenoverschrijdingen bij ongeveer 260 van zulke infraprojecten doorgelicht. Vaak is sprake van doelbewuste verkeerde informatie, stelde hij. Een belangrijke verklaring daarvoor is dat er voor aannemers veel valt te verdienen. ,,Daarom stellen ze vaak projecten rooskleuriger voor.''

Maar volgens de hoogleraar is de politiek ook debet aan de situatie. Hij had het over (lokale) gezagsdragers die er belang bij hebben om een weg of een spoorweg aan te leggen. ,,Ministers willen graag lintjes doorknippen en tijdens hun periode iets concreets neerzetten'', zei de Deen.
Bron: RTLZ

Tering hoe zielig kan iets zijn. Ik heb er bijna geen woorden voor
pi_21658263
Beetje a-la de spitsstrook van maaymaarwegge.. Iedere idioot kon zien dat het géén goed idee was om auto's aan twee kanten in te sluiten maar die strook moest en zou er komen.. Leuk prestigeprojectje, staat zo goed op je cv als je als minister later in het bedrijfsleven wil beginnen
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_21658319
Heeft die hoogleraar ook wat nieuws te vertellen? Dit was toch al lang en breed algemeen bekend??
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:28:13 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21658325
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 11:56 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: RTLZ

Tering hoe zielig kan iets zijn. Ik heb er bijna geen woorden voor
En daar gaan dan onze belastingcenten allemaal in op. En dan maar klagen dat er te weinig geld is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_21658375
Daarom draaien projecten als de HSL ook alleen maar om prestige
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:32:56 #6
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_21658436
prestigieuze projecten zijn van alle tijden. Alleen is het denken van de romeinse keizer al neergedaald tot de lokalepartijpolitiek. Vandaar dat het overal wemelt van de straatnaamborden met volstrekt onbekende gezagsdragers
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_21658684
dat belastinggeld wordt toch allemaal uitgegeven aan mensen die er daarna weer van kunnen leven, dus dat maakt weinig uit.
moge er gedronken worden
pi_21658731
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:43 schreef wieringer het volgende:
dat belastinggeld wordt toch allemaal uitgegeven aan mensen die er daarna weer van kunnen leven, dus dat maakt weinig uit.
Jij snapt echt werkelijk niets van overheidsfinanciën, dus bespaar ons je geblaat.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:46:52 #9
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_21658772
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:43 schreef wieringer het volgende:
Denk je dat bouwmagnaten, al dat geld uitgeven? Die steken het in vastgoed of in hun eigen toekomst.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
  donderdag 2 september 2004 @ 13:08:43 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21704311
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:46 schreef Schuldige_Omstander het volgende:

[..]

Denk je dat bouwmagnaten, al dat geld uitgeven? Die steken het in vastgoed of in hun eigen toekomst.
Denk maar eens aan die geweldige bouwfraude hoeveel van onze belastingcenten zijn daar in op gegaan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 2 september 2004 @ 13:15:47 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_21704450
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:27 schreef Vhiper het volgende:
Heeft die hoogleraar ook wat nieuws te vertellen? Dit was toch al lang en breed algemeen bekend??
Lijkt me ook. Maar het is wel mooi dat het nu expliciet gezegd wordt.
pi_21704524
quote:
Op donderdag 2 september 2004 13:15 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Lijkt me ook. Maar het is wel mooi dat het nu expliciet gezegd wordt.
Jawel, maar dan kan ik het niet helpen me weer eens af te vragen of die hoogleraar daar weer niet een geldverslindend onderzoek op heeft losgelaten, op iets wat jantje modaal al lang en breed wist...

Mijn ervaringen met hoogleraren is dat daar weinig verrassends uit komt
  donderdag 2 september 2004 @ 13:26:36 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_21704656
quote:
Op donderdag 2 september 2004 13:19 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Jawel, maar dan kan ik het niet helpen me weer eens af te vragen of die hoogleraar daar weer niet een geldverslindend onderzoek op heeft losgelaten, op iets wat jantje modaal al lang en breed wist...

Mijn ervaringen met hoogleraren is dat daar weinig verrassends uit komt
Haha, dat is wel een goeie ja Ach, laten we hopen dat ze er wat mee doen (zou er geen straf op mogen staan, in feite komen dit soort geintjes neer op volksverlakkerij en diefstal?)
pi_21706497
quote:
Op donderdag 2 september 2004 13:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Haha, dat is wel een goeie ja Ach, laten we hopen dat ze er wat mee doen (zou er geen straf op mogen staan, in feite komen dit soort geintjes neer op volksverlakkerij en diefstal?)
Meerwerk als gevolg van tegenvallers een bedrijfsrisico maken? Dwingt die ondernemingen in ieder geval een reële kostenbegroting te maken en dan weet de belastingbetaler tenminste eens meteen vooraf hoeveel iets kost en kan men nooit met onverwachte extra kosten komen aanzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')