Bron: RTLZquote:Hoogleraar stelt: ministers willen graag lintjes doorknippen
Kostbare infrastructuurprojecten komen ook tot stand omdat ministers nu eenmaal graag lintjes willen doorknippen.
Duivesteijn
Dit zei de Deense hoogleraar infrastructuurplanning Flyvbjerg maandag tegen de commissie-Duivesteijn uit de Tweede Kamer, die onderzoek doet naar de oorzaken van kostenoverschrijdingen van zulke megaprojecten. Opzet is uiteindelijk een 'toetsingskader' of meetlat te ontwikkelen om de kosten van toekomstige grote bouwplannen, zoals de Zuiderzeelijn, in de hand te houden.
Hoogleraar Flyvbjerg
Flyvbjerg heeft over de hele wereld kostenoverschrijdingen bij ongeveer 260 van zulke infraprojecten doorgelicht. Vaak is sprake van doelbewuste verkeerde informatie, stelde hij. Een belangrijke verklaring daarvoor is dat er voor aannemers veel valt te verdienen. ,,Daarom stellen ze vaak projecten rooskleuriger voor.''
Maar volgens de hoogleraar is de politiek ook debet aan de situatie. Hij had het over (lokale) gezagsdragers die er belang bij hebben om een weg of een spoorweg aan te leggen. ,,Ministers willen graag lintjes doorknippen en tijdens hun periode iets concreets neerzetten'', zei de Deen.
En daar gaan dan onze belastingcenten allemaal in op. En dan maar klagen dat er te weinig geld is.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:56 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: RTLZ
Tering hoe zielig kan iets zijn. Ik heb er bijna geen woorden voor
Jij snapt echt werkelijk niets van overheidsfinanciën, dus bespaar ons je geblaat.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:43 schreef wieringer het volgende:
dat belastinggeld wordt toch allemaal uitgegeven aan mensen die er daarna weer van kunnen leven, dus dat maakt weinig uit.
Denk je dat bouwmagnaten, al dat geld uitgeven? Die steken het in vastgoed of in hun eigen toekomst.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:43 schreef wieringer het volgende:
dat belastinggeld wordt toch allemaal uitgegeven aan mensen die er daarna weer van kunnen leven, dus dat maakt weinig uit.
Denk maar eens aan die geweldige bouwfraude hoeveel van onze belastingcenten zijn daar in op gegaan?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:46 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
[..]
Denk je dat bouwmagnaten, al dat geld uitgeven? Die steken het in vastgoed of in hun eigen toekomst.
Lijkt me ook. Maar het is wel mooi dat het nu expliciet gezegd wordt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:27 schreef Vhiper het volgende:
Heeft die hoogleraar ook wat nieuws te vertellen? Dit was toch al lang en breed algemeen bekend??
Jawel, maar dan kan ik het niet helpen me weer eens af te vragen of die hoogleraar daar weer niet een geldverslindend onderzoek op heeft losgelaten, op iets wat jantje modaal al lang en breed wist...quote:Op donderdag 2 september 2004 13:15 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Lijkt me ook. Maar het is wel mooi dat het nu expliciet gezegd wordt.
Haha, dat is wel een goeie jaquote:Op donderdag 2 september 2004 13:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Jawel, maar dan kan ik het niet helpen me weer eens af te vragen of die hoogleraar daar weer niet een geldverslindend onderzoek op heeft losgelaten, op iets wat jantje modaal al lang en breed wist...
Mijn ervaringen met hoogleraren is dat daar weinig verrassends uit komt
Meerwerk als gevolg van tegenvallers een bedrijfsrisico maken? Dwingt die ondernemingen in ieder geval een reële kostenbegroting te maken en dan weet de belastingbetaler tenminste eens meteen vooraf hoeveel iets kost en kan men nooit met onverwachte extra kosten komen aanzetten.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Haha, dat is wel een goeie jaAch, laten we hopen dat ze er wat mee doen (zou er geen straf op mogen staan, in feite komen dit soort geintjes neer op volksverlakkerij en diefstal?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |