dit is mijn top 10:
1. Dream Theater
2. Symphony X
3. Pain of Salvation
4. Ayreon
6. Artension
7. Queensryche
8. Labyrinth
9. At Vance
10. Dreamscape
1. Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway
2. Soft Machine - Volume II
3. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic
4. Pink Floyd - Animals
5. Hatfield and the North - The Rotters Club
6. Gentle Giant - Three Friends
7. Jethro Tull - A Passion Play
8. Yes - Close to the Edge
9. National Health - Of Queues and Cures
10. Camel - The Snow Goose
(zowel volgorde als inhoud is nogal veranderlijk )
1. King Crimson
2. Marillion
3. Genesis
4. Dream Theater
5. Van der Graaf Generator
6. Yes
7. Rush
8. IQ
9. U.K.
10.Camel
Meer prog-rock dan prog-metal, en nog wat twijfelgevallen ook (KC en VDGG, is dat nu progrock of niet?). Ach, het moet allemaal maar een naam hebben.
En zoals Zanderrr al vermeldde, tis allemaal nogal veranderlijk (op de #1 positie na dan...)
[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 28-08-2001 16:05]
De 10e kon ik zo gauw even niet verzinnen
(Pink Floyd zou bij mij op 3 komen, maar ik ben het er niet mee eens dat het progrock is..)
[Dit bericht is gewijzigd door M4SS4CR3 op 28-08-2001 16:16]
quote:W'rom niet? Nummers van 20 minuten+ die uit meerdere delen bestaan, lange instrumentale stukken, conceptalbums... klinkt als progrock imo. Misschien is Floyd wat minder technisch dan de andere namen in mijn lijstje maar verder...
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:15 schreef M4SS4CR3 het volgende:
(Pink Floyd zou bij mij op 3 komen, maar ik ben het er niet mee eens dat het progrock is..)
Verder op de reservebank: Frank Zappa, Can, Tangerine Dream, Gong, Kraftwerk, Todd Rundgren (allemaal wegens twijfelachtig 'prog'-gehalte )
En waarom noemt nog niemand Cairo en Magellan?
quote:De live-versie van 'Magnum Opus' is wel erg okee, idd. Maar verder zijn 't niet mijn persoonlijke favo's...
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:33 schreef Antikal het volgende:
Ik mis Kansas?
quote:Je kan niet alles noemen...
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:33 schreef Antikal het volgende:
Ik mis Kansas?En waarom noemt nog niemand Cairo en Magellan?
quote:Good point. Nou, bij deze dan
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:49 schreef MuadDib het volgende:[..]
Je kan niet alles noemen...
quote:Tsja, ik heb ook King Crimson en Van der Graaf Generator erin staan, ook niet echt prog-rock. Dan kan je Tool ook wel weer prog-rock gaan noemen. En is prog-rock nou weer hetzelfde als symfo? Ik weet het niet meer...
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:28 schreef Zanderrr het volgende:
Tja, die hokjes blijven lastig. Pink Floyd heeft misschien ook iets meer 'mass-appeal' dan alle andere genoemde bands.
Verder op de reservebank: Frank Zappa, Can, Tangerine Dream, Gong, Kraftwerk, Todd Rundgren (allemaal wegens twijfelachtig 'prog'-gehalte
)
Mijn favo metal band (en enige waar ik naar luister) is Deftones (nu-metal, maarja das ook metal)
quote:In het land der blinden.....
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:30 schreef Noodles het volgende:
Mijn favo metal band (en enige waar ik naar luister)
quote:De bekendste progrock/metalbands zijn hier al genoemd...
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:30 schreef Noodles het volgende:
misschien een domme vraag maar kan iemand mij uitleggen van progrock pcies is en een paar bekendere progrock bands noemen?Mijn favo metal band (en enige waar ik naar luister) is Deftones (nu-metal, maarja das ook metal)
quote:Dan zal je prog rock wel niks vinden...
Mijn favo metal band (en enige waar ik naar luister) is Deftones (nu-metal, maarja das ook metal)
Ik heb geen top 10 aangezien ik niet echt in de prog rock en metal zit. Maar een aantal favorieten op het moment zijn:
Porcupine Tree (rock)
Anekdoten (rock)
Anglagard (rock)
White Willow (rock)
Dream Theater (metal)
Spiral Architect (metal)
quote:Heb Porcupine tree in het voorprogramma van Dream Theater gezien. Toffe band met veel sfeer en een supersound. Heb gelijk wat cd's aangeschaft van die lui!
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:36 schreef Xhorder het volgende:[..]
Dan zal je prog rock wel niks vinden...
Maar probeer eens wat bands die werden genoemd.
Ik heb geen top 10 aangezien ik niet echt in de prog rock en metal zit. Maar een aantal favorieten op het moment zijn:
Porcupine Tree (rock)
Anekdoten (rock)
Anglagard (rock)
White Willow (rock)
Dream Theater (metal)
Spiral Architect (metal)
quote:Ja toen kende ik ze nog niet. Jammer, anders was ik er wel heengegaan. Ik ken ze eigenlijk pas sinds kort... Veel sfeer inderdaad. Check http://www.studiomlive.com/nearfest2001/porcupinetree.html voor een legale live show in cd kwaliteit. (video en audio)
Heb Porcupine tree in het voorprogramma van Dream Theater gezien. Toffe band met veel sfeer en een supersound. Heb gelijk wat cd's aangeschaft van die lui!
mijn rijtje dan maar:
Dream Theater
Spock's Beard
Pain of Salvation
Symphony X
Ayreon
Threshold
Porcupine Tree
Genesis
Arena
Nightwish
Bedankt voor alle andere bandnamen, kan ik weer wat interessants downloaden...:)
Symphony X neigt ook meer naar power metal. Maar geeft niet, iig goede smaak
quote:Ah, dus Angra is niet bekend?
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:31 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
De bekendste progrock/metalbands zijn hier al genoemd...
quote:Er zijn zoveel progmetal bands die powermetal achtig klinken. Ik vind Dream Theater technisch een goede band, ze hebben ook echt hun eigen stijl, en goede muziekanten, en Mike Portnoy gebruikt geen klote triggers. Maar ik vind de muziek echt minder pakkend dan bands als Symphony-X of Angra, bij veel nummers heb ik het idee dat men liever maatwisselingen en daarmee de prioriteit voor melodie vervalt, dat heb ik bij wel meer progbands, maar vooral bij DT.
Nightwish is toch echt geen prog metal dude
Symphony X neigt ook meer naar power metal.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 03-12-2002 21:18]
Eigenlijk ben ik het progmetal/rock nog maar net aan het ontdekken.
quote:Jij geeft het tenminste toe.
Op dinsdag 3 december 2002 23:21 schreef Summoner het volgende:
Pain of Salvation, Dream Theater en Symphony X zijn mijn favorieten. Maar ook Shadow Gallery, Queensryche, Ayreon, Everon etc.Eigenlijk ben ik het progmetal/rock nog maar net aan het ontdekken.
quote:Hm, ik zit juist met het idee dat het normale deathmetal genre helemaal fucking uitgekouwd is
Op woensdag 4 december 2002 09:05 schreef Cynic het volgende:
Tja, ik zit een beetje met het feit dat veel nieuwe death-metal ook redelijk progressief is.
Noem es wat bands? (buiten Opeth dan) Ik vind The Crown wel veel afwijken van de gemiddelde deathmetal band, maar of ze dan progressief zijn, GEEN IDEE
quote:Nou, eigenlijk Nile, Cryptopsy, Cynic en dan zijn er nog wel een paar (sorry, ik ben heeeeeeeeeel moe op het moment, dus het denken gaat ook supertraag)
Op woensdag 4 december 2002 09:07 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Hm, ik zit juist met het idee dat het normale deathmetal genre helemaal fucking uitgekouwd is
Noem es wat bands? (buiten Opeth dan)
quote:Die kende ik al... Behalve Cynic, ja zegmaar "CULTUUR BARBAAR!!!"
Op woensdag 4 december 2002 09:08 schreef Cynic het volgende:[..]
Nou, eigenlijk Nile, Cryptopsy, Cynic en dan zijn er nog wel een paar (sorry, ik ben heeeeeeeeeel moe op het moment, dus het denken gaat ook supertraag)
quote:Of Aghora, Cantara (die kent vast niemand
Op woensdag 4 december 2002 09:13 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Die kende ik al... Behalve Cynic, ja zegmaar "CULTUUR BARBAAR!!!"
quote:Die ex-Cynic bassist gaat trouwens toch met Mike Portnoy een progressievemetal band opstarten?
Op woensdag 4 december 2002 09:15 schreef Cynic het volgende:[..]
Of Aghora, Cantara (die kent vast niemand
)
quote:Ik geloof dat mensen die prog-metal spelen per definitie 10 projecten hebben lopen, dus dat zou best eens zo kunnen zijn
Op woensdag 4 december 2002 09:17 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Die ex-Cynic bassist gaat trouwens toch met Mike Portnoy een progressievemetal band opstarten?
quote:Sean Malone heet ie. En ze gaan "OSI" oprichten, echt een band, niet een brijproject geloof ik. Debuut komt begin 2003 uit.
Op woensdag 4 december 2002 09:18 schreef Cynic het volgende:[..]
Ik geloof dat mensen die prog-metal spelen per definitie 10 projecten hebben lopen, dus dat zou best eens zo kunnen zijn
quote:Wel grappig dat Paul Masvidal vroeger in een black-metal achtige band speelde
Op woensdag 4 december 2002 09:22 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Sean Malone heet ie. En ze gaan "OSI" oprichten, echt een band, niet een brijproject geloof ik. Debuut komt begin 2003 uit.
Ik luister vrij weinig naar (voor mij) nieuwe muziek de laatste tijd eigenlijk
Artension
Symphony X
Sun Caged
Queensryche
Rush
Vanden Plas
Fates Warning
Liquid Tension Experiment
Haji's Kitchen (tja, is dit prog?)
Tja, wat is progressief of symfonisch en wat niet.
Je kunt natuurlijk de cliché's noemen zoals lange composities, veel instrumentale stukken, bergen Mellotron's, Moogs en gefreak op gitaar.
De omschrijving van progressive rock die ik altijd aanhou: Muziek die de grenzen van de muziek opzoekt en daaroverheen gaat, slimme productie, echt iets met de muziek vertellen etc.
Als je er zo tegenaan kijkt zijn bands als Tool, Porcupine Tree, Radiohead en zelfs de Smashing Pumpkins zo progressief als het maar kan.
Bands als Yes etc. noem ik liever symfonisch eigenlijk.
Tangerine Dream, Klaus Schulze etc. valt meer onder (Berlin School) electronica he...
But why bother: All good music is progressive in nature
quote:Dat is ook ongeveer ook mijn idee, maar toch is het niet altijd even duidelijk. Een band als The Flower Kings of Spock's Beard worden meestal omschreven als progressieve rock. Maar ze zijn natuurlijk zo conservatief en ouderwets als de pest. Dus dat zou dan weer meer symfonische rock moeten zijn. En idd, bands als Tool, Radiohead of Godspeed You Black Emperor zijn zo progressief als het maar kan. Maar in dat hokje zal je ze nooit vinden.
Op woensdag 4 december 2002 10:53 schreef Sunjammer het volgende:
De omschrijving van progressive rock die ik altijd aanhou: Muziek die de grenzen van de muziek opzoekt en daaroverheen gaat, slimme productie, echt iets met de muziek vertellen etc.
quote:Mjah, als je naar The Flower Kings kijkt... die gooien heel veel stijlen in een pot, mixen dat en leggen er een eigen saus overheen. Als je het op zo'n manier bekijkt kun je het progressive noemen.
Op woensdag 4 december 2002 11:10 schreef MuadDib het volgende:[..]
Dat is ook ongeveer ook mijn idee, maar toch is het niet altijd even duidelijk. Een band als The Flower Kings of Spock's Beard worden meestal omschreven als progressieve rock. Maar ze zijn natuurlijk zo conservatief en ouderwets als de pest. Dus dat zou dan weer meer symfonische rock moeten zijn. En idd, bands als Tool, Radiohead of Godspeed You Black Emperor zijn zo progressief als het maar kan. Maar in dat hokje zal je ze nooit vinden.
Tool en Radiohead zijn toch bekender bij het brede publiek en voor veel van die mensen staat progressive gelijk aan Emerson, Lake & Palmer (die in hun tijd zeker progressive waren).
Daarom is 'progressive rock' zo moeilijk te definiëren. De grenzen zijn zo vaag. Inherent aan de stijl he .
Laten we het dan ook maar niet over Nine Inch Nails hebben hehe
Bij symfo denk ik meer aan bands als Yes, Twelth Night, Collage, Coda, Renaissance etc.
(Uitspraak van John Mitchell van Arena: There's nothing more regressive than a progressive rock fan)
[Dit bericht is gewijzigd door Sunjammer op 04-12-2002 11:21]
quote:Die is wel goed idd
Op woensdag 4 december 2002 11:15 schreef Sunjammer het volgende:
Uitspraak van John Mitchell van Arena: There's nothing more regressive than a progressive rock fan
quote:Wel geinig ja... en weet je, ik denk dat ie gelijk heeft. En Clive Nolan (ook Arena) zei net zoiets toen ik 'm interviewde... toch typisch
Op woensdag 4 december 2002 11:31 schreef MuadDib het volgende:[..]
Die is wel goed idd
maar goed, wat nou precies het verschil is tussen prog en symfo is.. en wat prog nou eigenlijk is.. ik zou het niet weten
kenmerkend voor prog vind ik lange nummers, ingewikkelde composities en het blijven ontwikkelen van je stijl
maar mijn top van bands die volgens mij wel daarin thuishoren:
1. Yes
2. Dream Theater
3. Genesis
4. IQ
5. Marillion
verder kom ik nog niet helaas, maar bands waar ik "mee bezig ben":
King Crimson, Supertramp, UK, Emerson, Lake & Palmer, Camel, Ayreon en Rush
maar ja er is zoveel muziek, ik kom er gewoon niet aan toe om alles echt goed te luisteren.. ben op het moment meer bezig met oude hardcore punk.. ongeveer het tegenovergestelde van dit
quote:Nee, waarschijnlijk zijn Nightwish en Symphony X niet echt prog-metal idd... nou ja, er zitten veel synthesizers in en het rockt als een gek, dus maakt het mij niet zoveel uit hoe het genoemd wordt...
Op dinsdag 3 december 2002 19:11 schreef StarGazer het volgende:
Nightwish is toch echt geen prog metal dudeSymphony X neigt ook meer naar power metal. Maar geeft niet, iig goede smaak
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 04-12-2002 14:47]
quote:Angra... Ik denk dat iedereen het verschil tussen alles voor en na rebirth zo groot vind dat ze moeilijk te plaatsen zijn nog. Ik vind Rebirth niet echt meer progresseif te noemen, evenals Hunters And Prey...
Op woensdag 4 december 2002 09:52 schreef Yokozuna het volgende:
Waarom staat er bij niemand Angra bij, wat is dit voor onzinLijkt wel of niemand ze kent.
Neemt niet weg dat ze geweldig lekkere muziek maken... (heroes of sand, unholy wars )
quote:Ik geloof dat ook ja. Dat levert nogal wat inspiratie op
Op woensdag 4 december 2002 09:18 schreef Cynic het volgende:[..]
Ik geloof dat mensen die prog-metal spelen per definitie 10 projecten hebben lopen, dus dat zou best eens zo kunnen zijn
quote:Labyrinth en At Vance zijn allebei powermetal.
Op dinsdag 28 augustus 2001 15:53 schreef Plaguebearer het volgende:
8. Labyrinth
9. At Vance
Jullie kennen vast de helft niet
quote:Sanctifica wel, die zijn vet! heb ik van de zomer in Noorwegen gezien
Op donderdag 5 december 2002 01:59 schreef Demon-Hunter het volgende:
Slechtvalk
Sanctifica
Immortal Souls
Morphia
Kekal
Vaakavandring
Extol
Mortification
Trail of Tears
Apocalyptica
quote:pardon me
Op woensdag 4 december 2002 14:25 schreef MuadDib het volgende:
edsuit, je was duidelijk genoeg. Een keer is genoeg
Ik neem aan dat progrock/metal voor progressive rock/metal staat? wat moet ik precies onder 'progressive' verstaan. Wat houd dat precies in? [/geenverstandvanmuziekheeftvraag]
quote:Ik ken bijna alle bands, maar die horen zeker niet in een Progrock topic thuis.
Op donderdag 5 december 2002 01:59 schreef Demon-Hunter het volgende:
Slechtvalk
Sanctifica
Immortal Souls
Morphia
Kekal
Vaakavandring
Extol
Mortification
Trail of Tears
Apocalyptica
Bijvoorbeeld:
Slechtvalk is Black Metal (en goed ook!) en Trail of Tears opereert in de extreme/Gothic Metal sector!
quote:Helaas stelt die term 'progressive' niet zo veel meer voor. Het zou eigenlijk moeten slaan op muziek die de grenzen van de verbeelding overschrijden, maar tegenwoordig is het progressive rock/metal genre een duidelijk, controleerbaar genre.
Op donderdag 5 december 2002 18:31 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Ik neem aan dat progrock/metal voor progressive rock/metal staat? wat moet ik precies onder 'progressive' verstaan. Wat houd dat precies in? [/geenverstandvanmuziekheeftvraag]
In deze context slaat dat 'progressive' meer op 'het verleggen van de grenzen van het niveau van complexiteit van arrangementen en speltechniek'. Wat ik daarmee bedoel is: wat alle progressieve bands gemeen hebben is dat de nummers erg onvoorspelbaar zijn, met veel breaks, tempowisselingen en lange technische passages die erg gericht zijn op het laten zien hoe goed de bandleden met hun instrumenten zijn. Luister maar eens wat spul van Dream Theater en dan begrijp je wel wat ik bedoel.
quote:
Op donderdag 5 december 2002 23:41 schreef Aneurism het volgende:
1. Six Feet under
2. Agathodiamon
3. NightWish
4. Covenant
5. My Dying Bride
6. Trauma
7. Misery
8. Gorefest
9. Autumn Tears
10. Cradle of filth.
EERST TOPIC LEZEN VOORDAT JE REAGEERT!!!!
Het is dus "progrock/progmetal" topic en niet progrock en algemeen metal topic!!!!
quote:Inderdaad man. En als je al denkt dat My Dying Bride en Cradle of Filth progmetal bands zijn ben je pas echt abuis!
Op vrijdag 6 december 2002 00:03 schreef Seborik het volgende:
Goh, hoe vaak is er in dit topic nu al gepost dat Nightwish niet prog is...
quote:nee op het DP festival (www.dpfestival.com), is een klein festival in de buurt van Oslo met metal, hardcore, punk, indie, rock, emo, en meer van dat soort
Op donderdag 5 december 2002 17:18 schreef Demon-Hunter het volgende:
Woei!!
Iemand die t kent!!
Bij je dan bij Bobfest geweest verleden jaar oid?
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2001 15:53 schreef Plaguebearer het volgende:
Progrock en metal regeert! punt uit!dit is mijn top 10:
1. Dream Theater
2. Symphony X
3. Pain of Salvation
4. Ayreon
6. Artension
7. Queensryche
8. Labyrinth
9. At Vance
10. Dreamscape
quote:Ik dacht dat je moest kunnen lezen met je kleurtje... slimmert.
Op vrijdag 6 december 2002 00:03 schreef Seborik het volgende:
Goh, hoe vaak is er in dit topic nu al gepost dat Nightwish niet prog is...
quote:Gelukkig dat jij zo slim bent, dat je niet kunt bedenken dat het dan progmetal moet zijn.
Op vrijdag 6 december 2002 22:55 schreef Aneurism het volgende:[..]
[..]Ik dacht dat je moest kunnen lezen met je kleurtje... slimmert.
Durf toch eens toe te geven dat je verkeerd zit.
quote:Hoe lijdt dit kindeke hier in de kou
Op vrijdag 6 december 2002 22:55 schreef Aneurism het volgende:
Ik dacht dat je moest kunnen lezen met je kleurtje... slimmert.
quote:Ik zit verkeerd, broehahahahaha.
Op vrijdag 6 december 2002 23:20 schreef Seborik het volgende:[..]
Gelukkig dat jij zo slim bent, dat je niet kunt bedenken dat het dan progmetal moet zijn.
Durf toch eens toe te geven dat je verkeerd zit.
Seborik, er staat EN.
quote:Begrijpend lezen is ook een vak. Misschien dat jij dat 's moet gaan leren.
Op vrijdag 6 december 2002 23:56 schreef Aneurism het volgende:[..]
Ik zit verkeerd, broehahahahaha.
Seborik, er staat EN.
quote:Knap zeg.
Op vrijdag 6 december 2002 23:56 schreef Aneurism het volgende:[..]
Ik zit verkeerd, broehahahahaha.
Seborik, er staat EN.
Mooi, nu nog lezen wat er boven je post staat.
net geweest: Flowerkings, Ayreon, Iona, Pallas, Ange, Pain of Salvation, Manfred Mann, Arena, Carl Palmer
quote:Precies, hoewel je opzicht ook behoorlijk veel progmetalbands tegenkomt die erg power-metal gericht zijn.
Het zou eigenlijk moeten slaan op muziek die de grenzen van de verbeelding overschrijden, maar tegenwoordig is het progressive rock/metal genre een duidelijk, controleerbaar genre.
quote:Hmmm klopt, maar dat vind ik niet echt innovatief.
Op zaterdag 7 december 2002 11:33 schreef Yokozuna het volgende:
Precies, hoewel je opzicht ook behoorlijk veel progmetalbands tegenkomt die erg power-metal gericht zijn.
de rest:
3. Pain of Salvation
4. Shadow Gallery
5. Ayreon
6. Symphony X
7. Queensryche
8. Liquid Tension Experiment
9. Spock's Beard
10. Marillion
Marillion,
Spock's beard,
Spiral Architect,
Fates Warning,
Dream Theater,
Pain of salvation,
Aghora,
Cynic
Arcturus,
Phlebotomized
Ook al weet ik niet zeker of de laatste 2 nog prog zijn maar ze zitten er wel tegenaan (of zaten)
1tool
2pink floyd
3symphony x
dat was het al zo'n beetje
quote:Ik ook niet. Daarom vind ik het eigenlijk ook geen prog metal. Meer een bestaande stijl in progjasje.
Op zaterdag 7 december 2002 18:26 schreef Summoner het volgende:[..]
Hmmm klopt, maar dat vind ik niet echt innovatief.
quote:Sorry, kd8 dat de topic progrock/alle metal was
Op donderdag 5 december 2002 23:30 schreef Summoner het volgende:[..]
Ik ken bijna alle bands, maar die horen zeker niet in een Progrock topic thuis.
Bijvoorbeeld:
Slechtvalk is Black Metal (en goed ook!) en Trail of Tears opereert in de extreme/Gothic Metal sector!
Maar t roelt wel allemaal
quote:Hehe, zekers.
Op maandag 9 december 2002 23:15 schreef Demon-Hunter het volgende:
Maar t roelt wel allemaal![]()
Dream Theater
Shadow Gallery
Pain Of Salvation
Kamelot
Fates Warning
Symphony X
Omega
Savatage
Aztec Jade
Angra
Waarvan je echt zegt dat het onmogelijk is om te beluisteren?
quote:Hoezo?
Op zondag 22 december 2002 22:36 schreef Seborik het volgende:
Heeft er iemand misschien een band of muziek die totaal onbegrijpelijk is?Waarvan je echt zegt dat het onmogelijk is om te beluisteren?
quote:Ik ben wel nieuwsgierig... ik zoek echt iets onmogelijks gewoon... het is me nog niet gelukt om het te vinden.
Op zondag 22 december 2002 22:37 schreef Zander het volgende:[..]
Hoezo?
Een cd die je echt altijd zal blijven boeien dus.
Een tijdje terug was er op radio 4 een docu over een ballet over een stuk waar mensen op moesten dansen, wat bijna een onmogelijke opgave leek, na tientallen oefenbeurten was het dan toch gelukt, zulke muziek.
quote:Een van John Zorn's Game Pieces, vooral Cobra.
Op zondag 22 december 2002 22:38 schreef Seborik het volgende:
Ik ben wel nieuwsgierig... ik zoek echt iets onmogelijks gewoon... het is me nog niet gelukt om het te vinden.
Die metal machine music heb ik ook een stuk van beluisterd dankzij ranja.
Die platen van Coltrane komen op m'n lijstje.
Btw, beetje offtopic, maar weet jij toevallig die naam van die kleine jazzpianist met die krukken en een verhoogd pedaal gebruikt omdat hij er anders niet bij kan?
quote:Weer bedankt!!!
Op zondag 22 december 2002 22:45 schreef Zander het volgende:
Michel Petrucciani
Zag gisteren een optreden van hem op Muzzik, Franse zender, ken je waarschijnlijk wel, maar had geen tijd om het af te zien helaas.
quote:Jah! Of Ornette Coleman's Free Jazz: A Collective Improvisation of David Murray's Ming!
Op zondag 22 december 2002 22:43 schreef Zander het volgende:
Als het ook andere genres mogen zijn, dan raad ik een van de free-jazz platen van John Coltrane aan ('Sun Ship' ofzo, of 'Cosmic Music'), dat trek ik zelf allemaal ook alleen maar gedoseerd.
quote:Tsjah, moeilijk
Heeft er iemand misschien een band of muziek die totaal onbegrijpelijk is?Waarvan je echt zegt dat het onmogelijk is om te beluisteren?
Ik heb in het begin moeite gehad met oude Soft Machine platen als 3 (die daarop zaten ook wel) maar helemaal niet met hun latere werk (Bundless en Softs).
Huono parturi van de finse band Höyry-kone is zeker in het begin ook zo ultiem vaag
Zo zijn er ook veel dingen die mensen als extreem onbegrijpelijk beschouwen terwijl ik dat nooit echt heb gehad. Oude King Crimson's (Islands, Red) bijv.
Ik vond ik het begin dingen van Djam Karet ook moeilijk trouwens (ook bijv. New Dark Age).
Naja, misschien kan je er wat mee
quote:Niet echt oud maar ThraKaTTak van King Crimson vind ik toch een moeilijk te doorgronden album. Een uur lang improvisaties, je moet er maar naar willen luisteren...
Op zondag 22 december 2002 23:04 schreef OProg het volgende:
Zo zijn er ook veel dingen die mensen als extreem onbegrijpelijk beschouwen terwijl ik dat nooit echt heb gehad. Oude King Crimson's (Islands, Red) bijv.
quote:Ik zat meer aan de albums van voor 83 te denken, die hele zult
Op maandag 23 december 2002 16:15 schreef MuadDib het volgende:[..]
Niet echt oud maar ThraKaTTak van King Crimson vind ik toch een moeilijk te doorgronden album. Een uur lang improvisaties, je moet er maar naar willen luisteren...
Het punt is dat het moeilijk is te peilen hoe je ze in het begin vond. Ik kan me echt niet meer heugen dat ik voor het eerst Starless hoorde om een voorbeeld te geven. Jammer eig, dat je iets maar 1 keer voor het eerst kan horen
Maar feit is wel dat je met Red mensen wel het huis uit kan krijgen
Magma was ik ook even vergeten. idd ook ultiem vaag
Een band als Amon Duul II is ook wel weird trouwens, minder dan Magma, maar toch
quote:Vergeet Wolf City niet
Op maandag 23 december 2002 17:37 schreef Zander het volgende:
Amon Duul II is inderdaad ook wel koel, alleen een beetje jammer van die dikke Duitse accenten in de zang, gelukkig is het meeste toch instrumentaal. Vooral "Dance of the Lemmings" en "Yeti" zijn erg okee.
quote:Leuke muziek dat Amon Duul II ja, op zich vind ik de zang nog wel meevallen, het is wel een interessante stem.
Op maandag 23 december 2002 17:37 schreef Zander het volgende:
Amon Duul II is inderdaad ook wel koel, alleen een beetje jammer van die dikke Duitse accenten in de zang, gelukkig is het meeste toch instrumentaal. Vooral "Dance of the Lemmings" en "Yeti" zijn erg okee.
Van King Crimson was er toch ook een of andere box met daarin allemaal improvisaties of probeersels?
quote:Mjah
Op dinsdag 24 december 2002 00:47 schreef Seborik het volgende:[..]
Van King Crimson was er toch ook een of andere box met daarin allemaal improvisaties of probeersels?
Ik vond het alleen voor de uitgave al waard om te kopen eig
quote:En mocht je die box in 1 keer iets teveel van het goede vinden, er is een overzicht op enkele cd: "The Deception Of The Thrush: A Beginners' Guide To ProjeKcts". Zeker de moeite waard!
Op dinsdag 24 december 2002 17:17 schreef OProg het volgende:[..]
Mjah
The ProjeCKts, 4 cd's met live cd's van KC-sub bands waar dingen mee gedaan konden worden om te proberen. Alle 6 de leden doen wel op minimaal 1 CD mee en Fripp is de constante factor
Ik vond het alleen voor de uitgave al waard om te kopen eig
quote:En ProjeCKt II heeft ook een losse (dubbel) cd uitgebracht, Space Groove
Op dinsdag 24 december 2002 18:52 schreef MuadDib het volgende:[..]
En mocht je die box in 1 keer iets teveel van het goede vinden, er is een overzicht op enkele cd: "The Deception Of The Thrush: A Beginners' Guide To ProjeKcts". Zeker de moeite waard!
quote:Maar die vind ik weer wat minder, in tegenstelling tot tot ProjeKct II Live Groove en Live in Northampton.
Op dinsdag 24 december 2002 20:30 schreef OProg het volgende:[..]
En ProjeCKt II heeft ook een losse (dubbel) cd uitgebracht, Space Groove
En misschien moeten we dit maar in dit topic voortzetten
quote:Zouden we kunnen doen
Op dinsdag 24 december 2002 20:37 schreef MuadDib het volgende:[..]
Maar die vind ik weer wat minder, in tegenstelling tot tot ProjeKct II Live Groove en Live in Northampton.
En misschien moeten we dit maar in dit topic voortzetten
Ik vind Space Groove zelf een erg goed album
Ik luister nu mijn net aangeschafte "Ladies on the Road" Valt me een beetje tegen dat het gewoon de opname van de KCCC uitgave "Live In Detroit" is (op CD 2 na dan en zonder die halve opname van "Lady of the Dancing Water")
quote:Spastic Ink doet altijd wel aardig moeilijk en het luisteren vergt ook aardig wat van je. Misschien kan je Watchtower nog wel, die gitarist is het namelijk. Alleen jammer dat de produktie nogal slecht is.
quote:Iron Maiden is geen prog.
Op woensdag 25 december 2002 11:49 schreef Ibanez het volgende:
Iron Maiden
quote:Eerste twee albums waren NWOBHM, daarna meer Heavy Metal en nu helemaal dat laatste.
Op woensdag 25 december 2002 12:03 schreef Ibanez het volgende:
Wat dan???
quote:Progrock.
(Pink Floy en Genesis zoals eerder genoemd dan ook niet!)
(Sun Caged heeft als gitarist Marcel Coenen een virtuoos op gitaar en aRABESQUE heeft Joop Wolters als gitarist, finalist van de Nederlandse kampioenschappen op het Pepsi stage)
* maar we gaan off topic laten we ons maar aan de top 10 houden *
quote:sorry... kan ze ook al allemaal
Op woensdag 25 december 2002 11:49 schreef Ibanez het volgende:
Dream Theater
aRABESQUE
Sun Caged
Iron Maiden
Savatage
Forever Times
Geen top 10 maar er staan wel bands bij die waarschijnlijk maar weinigen onder jullie kennen...Maar wel het checken waard zijn
www.suncaged.com
www.arabesque-site.com
www.forevertimes.com
quote:Suncaged heeft trouwens een heel aparte stijl. Vooral Four Guilders is gewoon progmetal zoals het hoort. En geen "power metal met een paar andere invloeden dus progmetal" metal
Sun Caged
Misschien komt Suncaged daarom ook in mijn top10, omdat het niet "de zoveelste" band is.
quote:A Triggering Myth - Forgiving Eden uit 2002 moet je dan eens bekijken
Op woensdag 25 december 2002 19:33 schreef Zander het volgende:
Wordt er eigenlijk ook nog goede moderne progrock gemaakt zonder die metal-invloeden? Want dat is niet echt helemaal mijn 'ding', maar meer zoals de klassieke jaren 70-bands? Vooral Canterbury-achtige dingen zoals Soft Machine, Matching Mole enzo, met veel keyboards of blazers en alles in moeilijke maatsoorten, dat vind ik wel boeiende muziek.
quote:Spock's Beard
Op woensdag 25 december 2002 19:33 schreef Zander het volgende:
Wordt er eigenlijk ook nog goede moderne progrock gemaakt zonder die metal-invloeden? Want dat is niet echt helemaal mijn 'ding', maar meer zoals de klassieke jaren 70-bands? Vooral Canterbury-achtige dingen zoals Soft Machine, Matching Mole enzo, met veel keyboards of blazers en alles in moeilijke maatsoorten, dat vind ik wel boeiende muziek.
quote:Maar dat is nou niet echt Canterbury-achtig
Op woensdag 25 december 2002 21:45 schreef MuadDib het volgende:[..]
Spock's Beard
Flower Kings
quote:Daar had ik ff over heen gelezen...
Op woensdag 25 december 2002 21:49 schreef OProg het volgende:[..]
Maar dat is nou niet echt Canterbury-achtig
Canterbury, misschien de band Volare eens bekijken, en zoals ik al zei A triggering Myth, maar die is amper te krijgen hier
quote:de underground railroad moet je dan is luisteren, die klinken als een ouwe genesis, misschien is dat wat?
Op woensdag 25 december 2002 21:56 schreef Zander het volgende:
Nou ja, suggesties in andere stijlen zijn natuurlijk ook van harte welkom. Ik ben niet echt op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het genre, terwijl ik van praktisch alle grote (en minder grote) bands uit de 70s wel een vrij complete verzameling heb. Maar die Canterbury-bands hebben wel mijn lichte voorkeur (wat een waardeloze genre-aanduiding ook, maar het is meestal meer jazzy prog)
quote:'Genesis and Echolyn meet in a dark alley'
Op donderdag 26 december 2002 11:21 schreef _Etter_ het volgende:[..]
de underground railroad moet je dan is luisteren
Wat mij betreft de perfecte omschrijving voor dit album
quote:Ik kan die Echolyn niet? klinkt dat net zoiets als de underground railroad?
Op donderdag 26 december 2002 14:42 schreef OProg het volgende:[..]
'Genesis and Echolyn meet in a dark alley'
Wat mij betreft de perfecte omschrijving voor dit album
quote:Heeft idd overeenkomsten, doet me ook wel denken aan Spocks Beard soms, maar het is in feite gewoon Echolyn. Ik vind het laatste album, 'Mei' een waar meesterwerk
Op donderdag 26 december 2002 16:36 schreef _Etter_ het volgende:[..]
Ik kan die Echolyn niet? klinkt dat net zoiets als de underground railroad?
Jammer alleen dat de albums (zelfs de laatste) zo slecht te krijgen zijn hier
quote:Mjah, Rocky geef ik idd wel een grote kans om hem wel te hebben
Op donderdag 26 december 2002 17:07 schreef _Etter_ het volgende:
hhmmm klinkt aardig goed... volgende keer wanneer ik in rocky ben dan zal ik wel ff kijken of die hem heeft (rocky roads in den haag heeft veel prog rock/metal, dus deze misschien ook wel?)
Heeft er iemand trouwens al een top 2002 lijstje voor prog/metal/rock gemaakt overigens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |