Leuk geprobeerd, dat dooddoenertje, maar ik heb jou al voorgerekend dat als iedereen jouw voorbeeld zou volgen, dat dat de maatschappij ¤ 4,8 miljard euro kost. En dan durf ik nog wel aan te nemen dat het gemiddelde fraudebedrag in Nederland veel hoger ligt dan jouw ¤300.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 10:24 schreef MikeyMo het volgende:
moraalridder
Ik niet nee, hoe zou dat toch komen...?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 10:37 schreef RubberenRobbie het volgende:
Of geloof jij niet in de goede bedoelingen van dit kabinet?
dat berekeningetje slaat nergens op, je doet net alsof elke nederlander minimaal 300,- fraudeert. Wat is je bron daarvoor, want jij doet niet mee aan dergelijk praktijken, dat is al 1 Nederlander minderquote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:50 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, dat dooddoenertje, maar ik heb jou al voorgerekend dat als iedereen jouw voorbeeld zou volgen, dat dat de maatschappij ¤ 4,8 miljard euro kost. En dan durf ik nog wel aan te nemen dat het gemiddelde fraudebedrag in Nederland veel hoger ligt dan jouw ¤300.
Stel dat een gemiddelde Nederlander op jaarbasis in totaal voor ¤1000 euro fraudeert (Zwart werk, jouw BTW fraude, etc etc etc), dan kost dat de maatschappij 16 miljard euro. Als dat geld gewoon terecht was gekomen waar het moest komen, hadden we vrijwel niets hoeven bezuinigen!
Geef toe, het is maar een voorbeeld, maar het toont maar weer eens aan dat een heleboel kleine beetjes een gigantisch bedrag veroorzaken. Dat jij dat maar weer als "moraalriddergezeik" af wilt doen, slaat dus helemaal nergens op.
Tsja, een bron voor iets wat niet meetbaar is omdat het verborgen wordt, is een beetje lastig, he?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:04 schreef MikeyMo het volgende:
dat berekeningetje slaat nergens op, je doet net alsof elke nederlander minimaal 300,- fraudeert. Wat is je bron daarvoor, want jij doet niet mee aan dergelijk praktijken, dat is al 1 Nederlander minder
BTW aftrek is er alleen voor bedrijven, niet voor particulieren. Verder kan je zwartwerk natuurlijk niet gaan lopen goedpraten met de stelling dat je het of zwart of nooit zou doen. Dan doe je het dus maar gewoon niet.quote:Komt nog bij dat wanneer men geen mogelijkheid heeft tot b.v. BTW-aftrek of een klusje zwart kan laten men wellicht niet eens totaal tot aanschaf overgaat of zelf de moeite neemt om de kamer te behangen of de scuur te schilderen.
Hoe weet jij dat die mensen die die CD downloaden hem anders nooit gekocht hadden? Verder is er een duidelijke daling in de CD verkopen merkbaar, onder meer veroorzaakt door het downloaden. Recht om te zeiken heeft die platenmaatschappij dus wel degelijk.quote:Je klinkt een beetje als een platenmaatschappij die loopt te janken dat hij inkomsten misloopt omdat men de CD van Toybox download terwijl de mensen die hem downloaden er geen geld voor over zouden hebben en dus nooit de CD gekocht zouden hebben.
Bijstandsfraude vind ik dan ook niet goed, maar als iemand een keer wat zwart geld weet te ritselen zal ik me er niet druk over maken. Ik heb zelf ook vaak genoeg zwartklusjes gedaan: websiteje bouwen hier, cdtjes fikken voor iemand daar (toen nog weinig mensen snel internet en een cd brander hadden, verdiende ik zo weer mijn brander terugquote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:39 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Tsja, een bron voor iets wat niet meetbaar is omdat het verborgen wordt, is een beetje lastig, he?
Heb hier wel een bronnetje bijstandsfraude voor je en let op, dit zijn alleen maar de gevallen waarin de fraude ontdekt is, het topje van de ijsberg dus. Hierin is gemiddeld voor een kleine ¤3000,- per persoon gefraudeert. Laten we zeggen dat, heeeeeeeeeel voorzichting, gemiddeld de Nederlandse bevolking 10x zo lief is en voila, daar heb je al je ¤300,- per persoon.
http://statline.cbs.nl/St(...)LNL&lp=Search/Search
Mijn berekening is zo voorzichtig als maar zijn kan en dan nog toont het een gigantisch bedrag aan. Het slaat dus wel degelijk ergens op.
[..]
BTW aftrek is er alleen voor bedrijven, niet voor particulieren. Verder kan je zwartwerk natuurlijk niet gaan lopen goedpraten met de stelling dat je het of zwart of nooit zou doen. Dan doe je het dus maar gewoon niet.
[..]
Hoe weet jij dat die mensen die die CD downloaden hem anders nooit gekocht hadden? Verder is er een duidelijke daling in de CD verkopen merkbaar, onder meer veroorzaakt door het downloaden. Recht om te zeiken heeft die platenmaatschappij dus wel degelijk.
Tel jij eens de gemiste belastinginkomsten op van al jouw "insignificante" klusjes? 19% BTW over die website, 19% BTW over die CDtjes die je gewoon in de winkel moet kopen, etc etc etc? En als iedereen dat nou doet? Hoeveel loopt de overheid dan mis wat ze nu op andere manieren moeten binnenhalen, zoals het afschaffen van deze PC-prive regeling...?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:57 schreef MikeyMo het volgende:
[quote]Bijstandsfraude vind ik dan ook niet goed, maar als iemand een keer wat zwart geld weet te ritselen zal ik me er niet druk over maken. Ik heb zelf ook vaak genoeg zwartklusjes gedaan: websiteje bouwen hier, cdtjes fikken voor iemand daar (toen nog weinig mensen snel internet en een cd brander hadden, verdiende ik zo weer mijn brander terug)
Je hebt ze wel, dus de behoefte om ze hebben was er wel. Laat dan zeggen dat het niet financieel haalbaar was om alles te kopen, maar al was het financieel haalbare maar 1% van die tig albums en duizenden complete liedjes, dat maal 16 miljoen Nederlanders en je ziet mijn punt?quote:ach ik heb tig complete albums op mp3 en duizenden losse liedjes die ik nooit zou kopen. Veel mensen, ook om mij heen, hebben tonnen mp3's, complete discografieen van artiesten die ze nooit in de winkel zouden kopen. Dat is financieel ook niet haalbaar voor velen incluis mij. Als het al niet eens financieel haalbaar is, hoe kan men dan gaan klagen over geld wat ze zouden moeten krijgen wat er eigenlijk niet eens is.
Jij mag best van je bedrijf een 2e hands PC kopen, maar je bedrijf mag jou geen spullen ex BTW verkopen. Een bedrijf dient voor de verkoop aan een particulier BTW in rekening te brengen, of het verkochte nu nieuw of tweedehands is. Ik betwijfel trouwens dat jij een factuur hebt van de prive aankoop van die PCquote:ach en die BTW aftrek voor bedrijven: mijn bedrijf koopt een computer, en ik koop hem weer van mijn bedrijf. Toevallig is is de prijs die ik voor de comp moet betalen hetzelfde als het bedrag wat het bedrijf ervoor heeft moeten betalen excl BTW. Sinds wanneer mag je geen 2e hands computer kopen
Het is nobel je aan de wet te houden? Ik zou het normaal noemen, maar goed...quote:Op donderdag 2 september 2004 09:38 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben blij dat jij geen mp3's download Vhiper. Heel nobel van je
van de wet mag je mp3's downloaden hoorquote:Op donderdag 2 september 2004 09:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het is nobel je aan de wet te houden? Ik zou het normaal noemen, maar goed...
Je mag ze echter niet verspreiden en het feit dat jij ze kan downloaden houdt dus in dat er ergens iemand is die ze aanbiedt en aangezien ik het over de schade heb die dit en andere soorten fraude hebben voor de overheid (Niet de platenmaatschappijen) blijft het een erg hoog bedrag, een bedrag die de huidige bezuinigingsgolf sterk zou hebben verzwakt of zelfs helemaal niet nodig had gemaakt.quote:Op donderdag 2 september 2004 09:45 schreef MikeyMo het volgende:
van de wet mag je mp3's downloaden hoor
Al eens gehoord van het fenomeen bands die hun product per mp3 in plaats van via platenmaatschappijen distribueren?quote:Op donderdag 2 september 2004 09:53 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je mag ze echter niet verspreiden en het feit dat jij ze kan downloaden houdt dus in dat er ergens iemand is die ze aanbiedt en aangezien ik het over de schade heb die dit en andere soorten fraude hebben voor de overheid (Niet de platenmaatschappijen) blijft het een erg hoog bedrag, een bedrag die de huidige bezuinigingsgolf sterk zou hebben verzwakt of zelfs helemaal niet nodig had gemaakt.
m.a.w. Fraude is gewoon niet goed en dient altijd bestreden te worden. Het is dus erg hypocriet om te stellen dat je op bepaalde gebieden wel zou mogen frauderen als anderen daar de rekening voor moeten gaan betalen.
Yup, is niets mis mee en als die gewoon BTW in rekening brengen bij hun online verkoop, hoor je mij niet klagen.quote:Op donderdag 2 september 2004 10:00 schreef sjun het volgende:
[..]
Al eens gehoord van het fenomeen bands die hun product per mp3 in plaats van via platenmaatschappijen distribueren?
Had ik vooral ook niet verwacht, weet alleen nu hoeveel waarde ik moet hechten aan jouw opmerkingen als we weer eens over de financiële problemen van de overheid babbelenquote:Op donderdag 2 september 2004 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
Oh ja, natuurlijk ga ik nu stoppen met downloaden
hebben we het daarover zo vaak dan?quote:Op donderdag 2 september 2004 10:22 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Had ik vooral ook niet verwacht, weet alleen nu hoeveel waarde ik moet hechten aan jouw opmerkingen als we weer eens over de financiële problemen van de overheid babbelen
Vrijwel elk nationaal politiek probleem is terug te voeren op het gebrek aan financiering, dus yupquote:Op donderdag 2 september 2004 10:30 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
hebben we het daarover zo vaak dan?
De kennis economie intereseert het kabinet geen moer, ze claimen aan lange termijn politiek te doen, maar als ik ook weer de verhalen lees van het verhogen van de collegegelden voor studenten die meer dan 5 jaar voor een studie nodig hebben, zijn ze gewoon met korte termijn - bezuinigingsbeleid bezig. Studenten gaan na 5 jaar niet nog eens 5000 euro op jaarbasis extra lenen (Dacht dat we juist eens van al dat geleen en al die schulden af moesten?), die nokken gewoon met hun studie of gaan daar extra voor werken (Wat weer ten koste van de resultaten gaat).quote:Op donderdag 2 september 2004 12:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik vind het afschaffen van PC prive weer een korte termijn actie. Het levert nu even wat geld op maar het gevolig is wel dat de kenniseconomie (Iets waar NL het van moet hebben) afgebroken wordt.
Dank je wel kabinet weer een mooi staaltje afbraakpolitiek.
Zie hier weer een prachtig voorbeeld van de afbraak politiek. Ik denk dat de volgende kabineten meer moeite hebben met het opruimen van de puinhopen van BalkenEllende dan de Puinhopen van 8 jaar Paars.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:42 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De kennis economie intereseert het kabinet geen moer, ze claimen aan lange termijn politiek te doen, maar als ik ook weer de verhalen lees van het verhogen van de collegegelden voor studenten die meer dan 5 jaar voor een studie nodig hebben, zijn ze gewoon met korte termijn - bezuinigingsbeleid bezig. Studenten gaan na 5 jaar niet nog eens 5000 euro op jaarbasis extra lenen (Dacht dat we juist eens van al dat geleen en al die schulden af moesten?), die nokken gewoon met hun studie of gaan daar extra voor werken (Wat weer ten koste van de resultaten gaat).
Kenniseconomie? Vergeet het maar.
Hehehe Je had verwacht dat er na die "puinhopen" niet veel meer af te breken zou zijn. Wat dat betreft heeft dit kabinet me nog kunnen verrassen...in negatieve zin...quote:Op donderdag 2 september 2004 12:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zie hier weer een prachtig voorbeeld van de afbraak politiek. Ik denk dat de volgende kabineten meer moeite hebben met het opruimen van de puinhopen van BalkenEllende dan de Puinhopen van 8 jaar Paars.![]()
Dit kabinet breek alles af waar alle Nederlanders na de tweede wereld oorlog zo hard voor hebben gewerkt. Ik zie het beleid van dit kabinet echt niet zitten.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:52 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Hehehe Je had verwacht dat er na die "puinhopen" niet veel meer af te breken zou zijn. Wat dat betreft heeft dit kabinet me nog kunnen verrassen...in negatieve zin...![]()
Met jou de meerderheid van Nederland volgens de laatste peilingen, maarja, kiezen doen we helaas (normaal gesproken) maar eens in de 4 jaar, dus we moeten nog even op de blaren zitten...quote:Op donderdag 2 september 2004 13:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dit kabinet breek alles af waar alle Nederlanders na de tweede wereld oorlog zo hard voor hebben gewerkt. Ik zie het beleid van dit kabinet echt niet zitten.
PvdA.nlquote:PC-privé regelingen waren bedoeld om aanschaf en gebruik van de computer te stimuleren. Dat is een enorm succes geworden: Nederland is één van de landen met de grootste computerdichtheid. De regeling heeft dus zijn dienst bewezen en kan ter discussie worden gesteld. Temeer daar het voordeel van de regeling het grootst is bij de hoogste inkomensgroepen. Van ons mag de PC-privéregeling dus verdwijnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |