abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21584305
quote:
Zo zal b.v. in Afrika niet zo snel oorlog om water worden gevoerd omdat die mensen niet beter weten dan om te gaan met zo min mogelijk water.
Ook niet helemaal waar. De plannen van Namibie om dammen te bouwen in rivieren heeft voor enige spanningen gezorgd met buurland Botswana, want nu dreigt de Okavanga Delta grotendeels droog te vallen. Dit zou wel eens een zeer serieus conflict kunnen worden als die plannen doorgaan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_21589939
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 19:10 schreef Strijder het volgende:

[..]

Het is echter meer dan alleen zout/ontzout water, het moet ook nog eens schoon zijn. Dat is ook overal een probleem.
ja en die instalaties zijn nog veel duurder en ook alleen in handen van de rijkere landen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_21595378
Oorlogen in de toekomst

Israel - Syrie
Israel - Jordanie
Israel - Egypte
Israel - Palestina
Egypte - Etopie
enz
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21609752
Landen moeten gewoon in water handelen. Zoals Turkije met Israel doet, water in ruil voor wapens/geld.
pi_21616895
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 11:27 schreef Meki het volgende:
Oorlogen in de toekomst

Israel - Syrie
Israel - Jordanie
Israel - Egypte
Israel - Palestina
Egypte - Etopie
enz
daar kun je er een paar van schrappen

zoals israel - egypte
en israel - syrie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 30 augustus 2004 @ 00:34:47 #32
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_21630651
Hmmm, ik heb nog niet eerder nagedacht over wateroorlogen, maar het klinkt redelijk aannemelijk dat er oorlogen gevoerd zullen worden als een land de watertoevoer naar een ander land zover vernietigd dat dat land in de problemen komt.
Maar ik denk (hoop) dat de VN of de VS hierbij voor het te laat is ingrijpt, al is het maar om de rust te bewaren waardoor de oliemarkt veilig blijft.
Want dat is een volgend probleem:
Als het midden-oosten gaat ruzieën om water, dan krijgt de toch al zo instabiele olie-markt een zoveelste klap.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_21644240
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 00:34 schreef alien8ed het volgende:
Hmmm, ik heb nog niet eerder nagedacht over wateroorlogen, maar het klinkt redelijk aannemelijk dat er oorlogen gevoerd zullen worden als een land de watertoevoer naar een ander land zover vernietigd dat dat land in de problemen komt.
Maar ik denk (hoop) dat de VN of de VS hierbij voor het te laat is ingrijpt, al is het maar om de rust te bewaren waardoor de oliemarkt veilig blijft.
Want dat is een volgend probleem:
Als het midden-oosten gaat ruzieën om water, dan krijgt de toch al zo instabiele olie-markt een zoveelste klap.
Gezien het waanzinnige waterverbruik in de VS hoef je daar niet op te hopen.
Ze krijgen zelf genoeg problemen met (schoon) water, laat staan dat ze tijd voor anderen hebbben.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  maandag 30 augustus 2004 @ 21:17:20 #34
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21646772
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 00:44 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Die irrigatie van israel heeft wel degelijk goed gewerkt, voor lange termijn ook. Op dat droge stukkie aardkloot hebben de joden sinds 1948 dat tegenwoordig heel goed vruchtbaar gemaakt.
Wel eens beetje gezocht op 'dead sea level' en de relatie met het "leegroven" van de jordaan?

http://msnbc.msn.com/id/3072095/
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21656763
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 19:16 schreef Strijder het volgende:

[..]

Gezien het waanzinnige waterverbruik in de VS hoef je daar niet op te hopen.
Ze krijgen zelf genoeg problemen met (schoon) water, laat staan dat ze tijd voor anderen hebbben.
nou, bij ons dreigt dat denk ik ook, nu de Rijn steeds meer een regenrivier wordt, dat heeft te maken natuurlijk met het verdwijnen vh ijsoppervlak in de Alpen met de opwarming vd aarde, zodanig dat de Rijn een een onregelmatiger waterafvoer naar ons toe krijgt, al weet ik niet zeker want het stroomgebied vd Rijn is relatief groot, dus de kans dat het voldoende neerslag te verwerken krijgt stijgt daarmee ook, maar er is de dreiging dat je et zo lage waterstanden als in de Maas krijgt, met de vervuiling die er nog steeds is erbij, vooral in droogteperiodes dan, die zich vaker dreigen voor te doen zoals de voorspellingen gaan, ons drinkwatervoorziening komt daardoor meer in gevaar, want dat komt vooral van de rivieren dacht ik

trouwens, bij ons is het waterverbruik ook erg groot, bij de consumenten dan vooral mensen in de grote steden, meest niet-Westers allochtoon, zij douchen en badderen veel vaker dan de autochtoon, heb hier ooit een artikel over gelezen maar kan me niet meer voor de geest halen vanwaar dit kwam, dus precieze data kan ik hier niet voorschotelen...
pi_21657752
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 11:14 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

trouwens, bij ons is het waterverbruik ook erg groot, bij de consumenten dan vooral mensen in de grote steden, meest niet-Westers allochtoon, zij douchen en badderen veel vaker dan de autochtoon, heb hier ooit een artikel over gelezen maar kan me niet meer voor de geest halen vanwaar dit kwam, dus precieze data kan ik hier niet voorschotelen...
ach . . . . daar betalen ze dan ook voor.

De oplossing voor veel water problemen: de prijs van water moet omhoog.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 16:04:42 #37
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21663169
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:01 schreef accelerator het volgende:

De oplossing voor veel water problemen: de prijs van water moet omhoog.
Dat zal dan 'vanzelf' wel gebeuren, neem ik aan. Het lijkt me ietwat onzinnig om eerst de prijs te verhogen, zonder dat dat nu nodig is?

De uitspraak dat de volgende oorlog over water gaat, schijnt in ieder geval ook in 1995 gedaan te zijn.

Bestonden er in Noorwegen nog plannen om water te verschepen? En anders zijn die plannen er in Canada
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21668843
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 11:14 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

nou, bij ons dreigt dat denk ik ook, nu de Rijn steeds meer een regenrivier wordt, dat heeft te maken natuurlijk met het verdwijnen vh ijsoppervlak in de Alpen met de opwarming vd aarde, zodanig dat de Rijn een een onregelmatiger waterafvoer naar ons toe krijgt, al weet ik niet zeker want het stroomgebied vd Rijn is relatief groot, dus de kans dat het voldoende neerslag te verwerken krijgt stijgt daarmee ook, maar er is de dreiging dat je et zo lage waterstanden als in de Maas krijgt, met de vervuiling die er nog steeds is erbij, vooral in droogteperiodes dan, die zich vaker dreigen voor te doen zoals de voorspellingen gaan, ons drinkwatervoorziening komt daardoor meer in gevaar, want dat komt vooral van de rivieren dacht ik

Wij krijgen het ook nog moeilijk genoeg, mede omdat wij (letterlijk) de afvoer van noordelijk Europa zijn. En wij kunnen inderdaad nog veel verstandiger met water omgaan dan nu. Maar i.v.m. de VS staan wij voor de finish en moeten zij nog vertrekken.

Verder (en volgens velen een hele foute gedachte) is het volgens mij geen watertekort.
Maar een te grote vraag (dus te veel mensen).
Untill I awake - / - Elu Elensar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')