quote:
Je slaat de spijker op de kop:
Juist omdat je rechts bent (doorgaans beter getrainde hand) krijg je links eerder problemen. Die hand kan minder belastingen aan, dan je rechter hand en zal eerder tegensputteren met pijnklachten (pijn is een signaal)
Het is ook niet altijd goed, om braces te gaan gebruiken, want dan neemt je spiermassa af aan die kant. Bovendien wordt de doorbloeding verminderd, die zo belangrijk is voor de herstelfuncties in je lijf. Ook kan je hand stijf worden, waardoor je alleen maar meer problemen krijgt, als je van die brace af wil. Je zult het toch met die handen moeten doen, het is dan beter naar ze te luisteren en te bewegen/belasten met beleid: Goed blijven bewegen, maar niet belasten.
Heb er zelf jaren last van gehad, injecties gehad (laat dat overigens nooit toe! Het zijn hormonen: corticosteroiden die ze inspuiten Maar t hielp wel!) en uiteindelijk geopereerd. Maar eenmaal geopereerd, wordt zo'n hand nooit meer echt de oude door littekenweefsel.
Op den duur leer je, wat er fout gaat en hoe je daarop kunt reageren.
Zo bleek ik 's nachts m'n polsen op rek te zetten, door mijn slaaphouding (hand opgekruld onder m'n kin) We doen dagelijks vele handelingen, waarvan we er niet bij stilstaan, of je handen/polsen dat zo leuk vinden. Zo kwam ik erachter, dat ik niet met de hand moest afwassen/afdrogen. De druk op die linkerhand (met m'n rechter) gaf een hefboomwerking. Dus niet meer doen.
Ga dingen die pijn doen, anders doen of helemaal niet.
Mensendieck-therapie is een aanrader. Leert je bewust te bewegen en belastingen te verdelen of doseren. Soms zijn het hele simpele dingen, die je onbewust verkeerd doet. Het helpt om er een ander naar te laten kijken, die valt het waarschijnlijk meteen op.
Veel belastingen kun je misschien door andere spiergroepen opvangen.
Succes ermee!