abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21409330
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 21:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat misschien kan wel weg, want het is zeker, het is allang beklonken in het kabinet, of het je het nieuws niet gezien..! graag weer aanpassen, want nu lijkt het net of het wel los zal lopen.. het is echt al besloten.
Zolang het niet in de staatscourant staat, is het een plan.

Zeker zolang nog niet duidelijk is wat ze precies af willen gaan schaffen. Gaat het over BPM, wegenbelasting of allebei. Of misschien gaat het wel over de investeringsaftrek, want op een grijs kenteken voertuig kun je daar ook nog eens gebruik van maken.

BPM kan ik me eigenlijk niet voorstellen omdat daarmee een grote groep éénmansbedrijven onevenredig getroffen wordt: die betalen geen VPB en zien dus ook niets terug van de belastingverlaging, maar zien wel de kosten van hun noodzakelijke busje met zo'n 25% stijgen.

Zelfs de afschaffing van de investeringsaftrek raakt kleine bedrijven al aanzienlijk...

Voor het idee: als ik straks een busje koop van ongeveer 25000 euro, levert mij dat direct al weer 6250 aftrek op, tegen 30% VPB is dat toch weer 1875 netto voordeel.

Dat houdt dus in dat de aannemer op de hoek die een nieuwe bus wil kopen ontzettend veel duurder uit zou zijn.

Jouw topic, jij je zin
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:08:33 #52
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21409522
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:03 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Zolang het niet in de staatscourant staat, is het een plan.

Zeker zolang nog niet duidelijk is wat ze precies af willen gaan schaffen. Gaat het over BPM, wegenbelasting of allebei. Of misschien gaat het wel over de investeringsaftrek, want op een grijs kenteken voertuig kun je daar ook nog eens gebruik van maken.

BPM kan ik me eigenlijk niet voorstellen omdat daarmee een grote groep éénmansbedrijven onevenredig getroffen wordt: die betalen geen VPB en zien dus ook niets terug van de belastingverlaging, maar zien wel de kosten van hun noodzakelijke busje met zo'n 25% stijgen.

Zelfs de afschaffing van de investeringsaftrek raakt kleine bedrijven al aanzienlijk...

Voor het idee: als ik straks een busje koop van ongeveer 25000 euro, levert mij dat direct al weer 6250 aftrek op, tegen 30% VPB is dat toch weer 1875 netto voordeel.

Dat houdt dus in dat de aannemer op de hoek die een nieuwe bus wil kopen ontzettend veel duurder uit zou zijn.

Jouw topic, jij je zin
goed , je hebt gelijk, het is officieel nog niet 100% rond, maar je kan verwachten dat als het kabinet het eens is dat het moeiteloos door de kamer komt ook straks.... het gaat dus over het afschaffen van het totaalpakket.. dus alle belastingvoordelebn van bedrijfswagens....

en ja dat gaat de aannemer op de hoek idd veel meer geld kosten,, daar was nog een reportage over bij de NOS. het is alleennog niet zeker of de bpm met terugwerkende kracht alsnog moet worden betaald voor grijskentekenwagens.. ik denk dat dat wel eens voordeel schutter zou kunnen zijn, maar dat is nog niet gezegd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:20:48 #53
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_21409880
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 20:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik ben net bezig met de aanschaf van een busje (VW< Renault of Opel) en op z'n ding zit als je geel kenteken neemt ongeveer 12.000 euro BPM.

Dus da's voor mij toch echt wel een reden te kijken naar een dubbelcabine grijs kenteken busje.
Mag toch aannemen dat ze geen naheffing gaan doen op de al bestaande grijze kentekens die over moeten naar de gele
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:24:20 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21409993
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:20 schreef Mickeys het volgende:

[..]

Mag toch aannemen dat ze geen naheffing gaan doen op de al bestaande grijze kentekens die over moeten naar de gele
daar is wel sprake van, ik hoorde dat wel mensen zeggen, maar ik heb dat niet terug kunnen lezen. Ik denk dat dat nog onderwerp van discussie is..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21410130
Naheffen van BPM is onmogelijk ivm. rechtzekersheidsbeginsel.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:57:08 #56
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_21410981
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:28 schreef _-rally-_ het volgende:
Naheffen van BPM is onmogelijk ivm. rechtzekersheidsbeginsel.
de hoe? rechtzekersheidsbeginsel? wat is dat precies?

Heb wel een vermoeden....
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_21411276
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:28 schreef _-rally-_ het volgende:
Naheffen van BPM is onmogelijk ivm. rechtzekersheidsbeginsel.
Dat kunnen die lullo's wel, ik betaal dus qua wegenbelasting geel, omdat de laadruimte sinds de wetsverandering in 1995 te klein is voor grijs kenteken. Wil ik echter net als bij een auto op geel kenteken een achterbank, moet ik eerst even de bpm restwaarde afkloppen.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
  donderdag 19 augustus 2004 @ 23:11:03 #58
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_21411484
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 23:05 schreef MRPhone het volgende:

[..]

Dat kunnen die lullo's wel, ik betaal dus qua wegenbelasting geel, omdat de laadruimte sinds de wetsverandering in 1995 te klein is voor grijs kenteken. Wil ik echter net als bij een auto op geel kenteken een achterbank, moet ik eerst even de bpm restwaarde afkloppen.
maar dan bouw je de auto ook weer om.... dan wordt het toch een geel kenteken... met grijs moet je toch de achterzijruiten geblindeerd hebben? dus dan denk ik dat het als je een achterbank er in zou maken en met een grijs kenteken zou blijven rijden je nooit een fijn uitzicht hebt als je achterin zit..
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  donderdag 19 augustus 2004 @ 23:22:15 #59
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_21411838
Dit zou wel slecht zijn zeg! Onze 13 jaar oude, 1550 kg zware, dieseldrinkende mastadont kan dan linea recta op de vrachtwagen richting het oostblok, want dat is dan gewoon niet meer te betalen . Ook vind ik deze maatregel, als ie er door komt tenminste, dramatisch voor het wegbeeld. Foetsie amerikaanse pick-ups . Ook vervelend voor die honderdduizenden particulieren die ineens een auto hebben waar niemand meer op zit te wachten... ik voorspel goede tijden voor de exporthandel.

Overigens moet je niet onderschatten wat een klassieker aan geld opeet qua onderhoud! De meeste eigenaren claimen het belastingvoordeel hard nodig te hebben om het brikkie rijdende te houden!
Life is too short don't stress every day
pi_21412053
C/P van anwb.nl waaruit blijkt dat het nog niet definitief is:

Voordeel grijskenteken mogelijk afgeschaft

19-08-2004
Staatssecretaris Wijn van Financiën heeft plannen om het belastingvoordeel voor bestelwagens met een grijs kenteken af te schaffen. De komende weken buigt het kabinet zich over de voorstellen van de staatssecretaris. Een definitief besluit is nog niet genomen.

Rest van het artikel op genoemde site.

Groet Marcator(die vermoed dat er binnenkort heel wat DC busjes in de aanbieding gaan, en bij deze vast zijn T4 DC van '97 te koop aanbied(voordat het te laat is))

[ Bericht 0% gewijzigd door Marcator op 20-08-2004 01:47:20 ]
pi_21412778
voor bedrijven is het wel zonde dat deze regeling mogelijk verdwijnt, maar voor de particulier die er gebruik van maakt is het gewoon terecht, "wij" betalen gewoon het volle pond, dus "jullie" ook
  donderdag 19 augustus 2004 @ 23:56:38 #62
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_21412983
Het is maar hoe je het bekijkt he. Harstikke leuk dat het zo leuk is voor de BV's en de NV's, maar elke eenmanszaak EN elke bestelbusrijdende burgerman legt er zo geld bij. Ik denk dat er voor veel minima maar 1 manier was om auto te rijden (en dat is dus een busje). Goed bezig weer, daar in den haag .
Life is too short don't stress every day
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 01:01:49 #63
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_21414951
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 23:28 schreef Marcator het volgende:
C/P van anwb.nl waaruit blijkt dat het nog niet definitief is:
(...)
De ANWB loopt flink achter want de ministerraad is vandaag akkoord gegaan. Nu alleen het parlement nog.
It's not a lie, if you believe
pi_21415681
Enig tegengas, maar of het mag baten?

BOVAG en RAI Vereniging: BPM op grijs kenteken onacceptabel
19 August 2004

BOVAG en RAI Vereniging zijn verbijsterd door het idee van staatssecretaris Wijn van Financiën om BPM en een hogere motorrijtuigenbelasting op bestelauto’s te gaan heffen door het grijze kenteken voor deze auto’s af te schaffen. Met het geld dat dit gaat opleveren wil de bewindsman de vennootschapsbelasting verlagen. Directeur Peter Janssen namens de twee organisaties: “Dit voorstel is onacceptabel. De oude melkkoe die auto heet, is weer eens van stal gehaald, de BPM is een belasting op het bezit van auto’s. Sinds jaar en dag wordt er door ons gepleit voor afschaffing en de BPM om te zetten in een per kilometer te betalen bedrag. Terwijl minister Peijs en zelfs de Europese Commissie nadenken over het afschaffen van vaste belastingen op autobezit, grijpt Wijn naar een verhoging van de vaste belastingen op auto’s, waardoor hij de structurele (en toe te juichen) verlaging van de vennootschapsbelasting tracht te financieren met een, het kan niet anders, tijdelijke bron.”


Het voorstel voor de financiering van de verlaging van de vennootschapsbelasting is volgens BOVAG en RAI ook nog eens oneerlijk omdat het benodigde geld nu moet worden opgebracht door maar een klein deel van het bedrijfsleven dat voor het werk deze bestelauto’s nodig heeft. Een groot deel van het midden- en kleinbedrijf, dat van deze auto’s afhankelijk is, zal zelfs niet profiteren van de verlaging van de vennootschapsbelasting omdat ze die toch al niet betalen.
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 09:33:54 #65
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_21418026
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 18:51 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Het feit dat die auto's de staatskas al 25 jaar lang hebben lopen spekken laat je gemakshalve maar even achterwege met je auto die hooguit 10 jaar mee zal gaan.
Uhmm, hoezo staatskas spekken. Als de regering z'n werk doet zorgen ze ervoor dat met jouw belasting de wegen waarop jij zo graag wilt rijden een beetje goed blijven. Al krijgen ze dat niet overal voor elkaar ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_21419038
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 08:48 schreef qltel het volgende:

[..]

Nouja, eigenlijk is het bedoeld om torenhoge belastingen (bpm bijv.) te kunnen heffen voor particulieren, die voor bedrijven niet geheven mogen worden..
Dat gaat ook niet meer op, ook bedrijven gaan BPM (oorspronkelijk nota bene een luxe-belasting!) betalen op hun bestelauto's...

Nee, dit zal de concurrentiepositie van transportland Nederland verbeteren...

Het lijkt soms wel of de overheid in Nederland bestaat bji de gratie van de automobilist. Stel je voor, de prijs van een liter benzine bestaat voor de helft uit belasting, hetzelfde geldt voor de prijs van nieuwe auto's en straks dus ook bestelauto's van bedrijven. Onze overheid wordt slapend rijk en nog presteren ze het om tekort te hebben; echt onvoorstelbaar, dit.

Bah, de belasting in Nederland begint echt kenmerken van gelegaliseerde diefstal te krijgen.
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 11:01:58 #67
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_21419265
Hmmm, dan wordt het rijden in die Caddy voor mjn werk niet meer goedkoper en is het misschien een reden om mij een fatsoenlijke auto te geven zoals mijn collega's wel hebben

Ben ik ook gelijk van dat hondenhok verlost!
Don't let my username fool you...
pi_21419303
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 11:01 schreef Metalfreak het volgende:
Hmmm, dan wordt het rijden in die Caddy voor mjn werk niet meer goedkoper en is het misschien een reden om mij een fatsoenlijke auto te geven zoals mijn collega's wel hebben

Ben ik ook gelijk van dat hondenhok verlost!
Goede kans dat ze eerder zeggen: zorg zelf maar dat je een auto krijgt; het wordt ons te duur...
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 11:11:47 #69
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_21419477
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 11:03 schreef Jalu het volgende:

[..]

Goede kans dat ze eerder zeggen: zorg zelf maar dat je een auto krijgt; het wordt ons te duur...
Nee, dat niet, heb de auto nodig voor m'n werk en de rest van de collega's heeft allemaal een Ford Focus op normaal kenteken Maar ja, dat hok hadden ze nog...
Don't let my username fool you...
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 13:50:52 #70
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21422619
Als iemand die zelf gebruik maakt van de prima grijze kenteken regeling, is dit voor mij een onbegrijpelijke beslissing.
Na al die jaren waarin nota bene regeringspartij VVD sprak over het stimuleren van zelfstandig ondernemerschap en het wegnemen van barrieres, komen ze hiermee.
En maar praten over het MKB als banenmotor en grote stimulans voor de economie.
Dat uitgerekend zij de zelfstandig ondernemer zo hard willen treffen is werkelijk verbijsterend.

De grote bedrijven hebben bij lange na niet zo veel ellende van deze beslissing. Bovendien is de verlaging van de vennootschapsbelasting, die als compensatie zou moeten dienen voor hen ook daadwerkelijk een prima compensatie.
Kleine bedrijven echter zullen hier maar weinig voordeel uithalen, vanwege de kleine marges. Het wegvallen van de grijze kenteken-regeling echter treft hen financieel enorm hard.

En dan schijnt het dat de zelfstandige ondernemers volgend jaar als goedmakertje een extra belastingverlaging zullen krijgen. Maar het zit er wel in dat , zoals gebruikelijk, hier dan wel weer iets tegenover zal staan zodat het netto voordeel te verwaarlozen valt.

Als voorstander van MKB-stimulering vind ik dit een grote schande.

Het lijkt er op dat Nederland met dit soort regelingen de grote bedrijven wil bevoordelen door de zelfstandige ondernemers uit de markt te drijven. Om maar te zwijgen over het volledig teniet doen van het stimuleren van ondernemerschap voor potentieel economisch lucratieve bedrijven.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 20 augustus 2004 @ 13:51:08 #71
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_21422625
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 10:48 schreef Jalu het volgende:

[..]

Het lijkt soms wel of de overheid in Nederland bestaat bji de gratie van de automobilist. Stel je voor, de prijs van een liter benzine bestaat voor de helft uit belasting,
De helft? Mocht je willen. 3/4 is belasting....
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 14:09:05 #72
101835 Martijn1979
Ach hou toch op!
pi_21422988
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 21:46 schreef MercedesCL het volgende:
Zoals eerder gezegt is het koppelen aan een BTWnummer veel beter denk ik. Dan kunnen de auto's BPMvrij worden gekocht Maar dat de wegenbelasting hetzelfde is als gewone auto's lijkt mij niet zo'n probleem. Met de verlaging van de winstbelasting zal je dat verschil kunnen rechttrekken. Weinig particulieren kopen een auto op grijs kenteken nieuw volgens mij. De meeste worden 2e hands gekocht. Soort tussenweg dus BPM niet betalen, wel gewone wegenbelasting

Maargoed, ik heb er niet direct veel over te beslissen
Heeft geen enkele zin, want voor een paar tientjes per jaar laat je je al inschrijven bij de KVK en krijg je een BTW-nr.
pi_21423207
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 13:50 schreef Posdnous het volgende:

Dat uitgerekend zij de zelfstandig ondernemer zo hard willen treffen is werkelijk verbijsterend.

De grote bedrijven hebben bij lange na niet zo veel ellende van deze beslissing. Bovendien is de verlaging van de vennootschapsbelasting, die als compensatie zou moeten dienen voor hen ook daadwerkelijk een prima compensatie.
Kleine bedrijven echter zullen hier maar weinig voordeel uithalen, vanwege de kleine marges. Het wegvallen van de grijze kenteken-regeling echter treft hen financieel enorm hard.
Ofwel, er is weer eens iemand in Den Haag die tot de conclusie is gekomen dat op deze manier de inkomsten voor de staat groter zijn dan op de oude manier, en worden er allerlei smoesjes bedacht om die verkapte belastingverhoging te verkopen.
pi_21423390
schopje pta ---> pol, gaat meer over de politiek
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_21423536
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 07:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nu op het nieuws, het kabinet gaat binnenkort het grijze kenteken afschaffen. Dit betekent dat iedereen de nu een voordelige bestelwagen op diesel rijdt binnenkort weer torenhoge belastingen moet betalen....


Echt iedioot, veel mensen rijden grijs kenteken omdat de wegenbelastingen op diesel zo idioot hoog is.. Ik had, als ik weer teruggegaan naar NL zeker ook een auto op grijs kenteken gekocht.. dit gaat veel mensen financieel duperen!

bron: nosjournaal
Meneer de flapdrol, het wordt weer teruggeven via een lagere belasting, dus wat zeur je nou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')