Bron: Paus roept in Lourdes op tegen abortusquote:Paus roept in Lourdes op tegen abortus
Paus Johannes Paulus II heeft zich zondagochtend in een openluchtmis in Lourdes sterk uitgesproken tegen abortus. De preek in het Franse bedevaartsoord vond plaats voor minimaal 100.000 gelovigen. De paus is in Lourdes ter ere van de 150e verjaardag van het dogma van de onbevlekte ontvangenis.
"Ik doe een sterk beroep op jullie, broeders en zusters, om alles te doen om ieder leven te beschermen, van de bevruchting tot het einde. Het leven is een heilig geschenk en niemand mag de vrijheid nemen daar de baas over te willen zijn", sprak het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk. De paus oogde onbeholpen en ziek. Het grootste deel van de mis zat hij in elkaar gezakt en was hij nauwelijks verstaanbaar. "Ik moet dit afmaken", mompelde de 84-jarige kerkleider op een bepaald moment zacht in het Pools, zijn moedertaal.
Tijdens een gebed op een knielbankje had de paus zaterdag al zijn evenwicht verloren. Medewerkers konden toen tenauwernood voorkomen dat hij viel.
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis houdt in dat Maria, de moeder van Jezus, vrij van erfzonde is geboren. Het dogma werd op 8 december 1854 afgekondigd door paus Pius IX. Later vandaag zal paus Johannes Paulus II de tijd nemen alleen te bidden in een grot bij Lourdes waar Maria ooit verschenen zou zijn.
Omdat ie een miljard achterlijke volgelingen heeft?quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:45 schreef PJORourke het volgende:
Ik snap niet dat we de man en z'n cluppie kardinalen nog serieus nemen. Waarom is een pausbezoek nieuwswaardig?
Ja, maar als je je zaad in de sloot spuit niet. Vrouwen die ongesteld zijn geweest worden ook niet opgesloten. Kortom, het gaat over abortus.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:46 schreef Tyrhraustur het volgende:
En toch ga je de gevangenis in wanneer je een geboren baby vermoord.
De paus is tegen je zaad in een sloot spuiten, of in een homoquote:Op zondag 15 augustus 2004 16:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, maar als je je zaad in de sloot spuit niet. Vrouwen die ongesteld zijn geweest worden ook niet opgesloten. Kortom, het gaat over abortus.
Wie ben jij om dat voor anderen te bepalen ?quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:50 schreef Onderbroek het volgende:
als de zwangerschap 'een ongelukje' op bijvoorbeeld je 16e was en degene wil abortus plegen: bekijk het maar.
Houd eens rap op.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:48 schreef wickerman het volgende:
christentuig
ik mag mijn mening hier toch neerzetten of niet dan?quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat voor anderen te bepalen ?
Wie ben jij om te bepalen dat ongeboren baby's vermoord mogen worden?quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat voor anderen te bepalen ?
Ik ben geen vrouw, maar als ik er 1 zou zijn dan zou ik zelf willen bepalen wat er in mijn lijf zit of niet. Bovendien hebben het niet over baby's maar over een hoopje stamcellen zonder gevoel/leven/whatever.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:52 schreef Tyrhraustur het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat ongeboren baby's vermoord mogen worden?
Ik vraag me alleen af waar je de arrogantie vandaan haalt om voor anderen hun leven te bepalen. Dat je het zelf niet wil, ok, maar leg het anderen dan niet op.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:52 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
ik mag mijn mening hier toch neerzetten of niet dan?
Heb je wel eens een embrio gezien? En is een mens en een pas geboren baby meer dan een hoopje cellen? Een pas geboren baby heeft ook geen bewustzijn, kan ook niet lachen etc.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik ben geen vrouw, maar als ik er 1 zou zijn dan zou ik zelf willen bepalen wat er in mijn lijf zit of niet. Bovendien hebben het niet over baby's maar over een hoopje stamcellen zonder gevoel/leven/whatever.
Vraag is natuurlijk of het, hoewel het zich in jouw lijf bevindt, wel jouw lijf is en jij bijgevolg kan beslissen wat je er mee doet.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik ben geen vrouw, maar als ik er 1 zou zijn dan zou ik zelf willen bepalen wat er in mijn lijf zit of niet. Bovendien hebben het niet over baby's maar over een hoopje stamcellen zonder gevoel/leven/whatever.
Ja.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:56 schreef Tyrhraustur het volgende:
[..]
Heb je wel eens een embrio gezien?
Je snapt toch hopelijk zelf wel het verschil tussen een hoop cellen, en een pasgeboren kind met volledig werkende hersenen ?quote:En is een mens en een pas geboren baby ook niks meer dan een hoopje cellen?
Een pas geboren baby heeft ook geen bewustzijn, kan ook niet lachen etc.
Hebben we het over een volgroeid kind ofzo ?quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:58 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk of het, hoewel het zich in jouw lijf bevindt, wel jouw lijf is en jij bijgevolg kan beslissen wat je er mee doet.
Niet volledig, want de hersens van een baby zijn bijvoorbeeld niet volledig ontwikkeld, een pas geboren baby is niet veel meer dan een plant met stembanden. het is de omgeving die zich er aan hecht en het plots een meerwaarde geeft, doch is niet meer dan het in de buik was, alleen verder ontwikkeld.quote:Op zondag 15 augustus 2004 16:58 schreef gelly het volgende:
Je snapt toch hopelijk zelf wel het verschil tussen een hoop cellen, en een pasgeboren kind met volledig werkende hersenen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |