abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 augustus 2004 @ 17:27:25 #1
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21236946
En toen gooide ik em dicht... En Isa heeft heel veel honger
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:57:19 #2
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21237699
Misschien heb je het zelf al geprobeerd, maar je kunt kolven met een warm compres op je borst(hittepit is fijn, dat vorm mee, maar een warme washand kan ook al helpen). Verder kun je meemasseren, dus vanaf je oksel naar je tepel wrijven en vanaf vlak onder je keel (want daar beginnen de melkklieren al).

Verder kan het zijn dat je de TSR gewoon niet voelt. Niet iedereen voelt het, en het kan ook afnemen. Ikzelf heb ook geen voelbare TSR. Maar ik heb weinig kolfervaring omdat het meestal niet nodig is. Dus eigenlijk heb je niks aan mij
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:14:39 #3
24188 Belana
kloon van belana
pi_21239591
het linkje naar deel 5: Borstvoeding deel 5
stormy waters...
sailin'
pi_21239895
Sjeen, je moet ook echt relaxed zijn en niet naar je flesje gaan zitten staren en denken van wanneer komt het nou, wat ik op mijn werk altijd doe is een boekje lezen en dan komt het meestal vanzelf.

LadyS het heeft toch wel een goeie 2 maanden geduurd eerdat het echt helemaal op regelmaat zat en ik niet meer lekte. Het lekken neem geleidelijk af. En dat zal misschien bij de 1 langer duren dan bij de ander.
pi_21239959
Oh ja en een tip wat niet te doen is een stukje maandverband (lees always, en dat is van dat soort plastic spul) als compress gebruiken. Ik had toendertijd even niets meer in huis. Nou ik heb het daarna echt geweten zeg. Zere borsten dat was niet misselijk
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 10:43:38 #6
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21253280
Dat lekken is inderdaad verschillend. Bij Chinook lekte ik het langst. Zeker de eerste 8 maanden, en daarna nog wel eens na een regelperiode (leuk als je een strak truitje draagt en het warm is grrr...) Bij Jessai ongeveer de eerste 4 maanden, maar 's nachts langer omdat ik vaak op mijn buik slaap. Bij Junah lek ik helemaal niet overdag, maar 's nachts wil het nog wel eens een zwembad zijn
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:28:45 #7
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21271381
Oke ik heb het opgegeven
Ik kan al 3 dagen kolven wat ik wil, er gebeurd bijna niks meer, dat kleine beetje mag ze eruit sabbelen als ze zielig is en voor de rest flesvoeding. Helaas helaas.
pi_21271433
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 22:28 schreef Luchtbel het volgende:
Oke ik heb het opgegeven
Ik kan al 3 dagen kolven wat ik wil, er gebeurd bijna niks meer, dat kleine beetje mag ze eruit sabbelen als ze zielig is en voor de rest flesvoeding. Helaas helaas.
Jammer, maar je hebt het geprobeerd toch!!
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  Licht Ontvlambaar vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:31:15 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21271458
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 22:28 schreef Luchtbel het volgende:
Oke ik heb het opgegeven
Luchtbel, de tip van de neusspray voor de toeschietreflex, misschien nog een laatste poging waard? Je hebt al zo je best gedaan...
dit is geen poging je te pushen, beter een blije flesmama dan een gestresste borstmama

Knuffel
Sjeen
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:34:22 #10
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_21271554
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:29 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Oh ja en een tip wat niet te doen is een stukje maandverband (lees always, en dat is van dat soort plastic spul) als compress gebruiken. Ik had toendertijd even niets meer in huis. Nou ik heb het daarna echt geweten zeg. Zere borsten dat was niet misselijk
Ik gebruik (heb ik Knorretje eens ergens zien zeggen) de laatste dagen een navelbandje als zoogcompres. Doormidden knippen, of (als je echt overstroomt ) dubbelvouwen. Veel minder broeierig, goedkoper en ik vind het fijner zitten.

Luchtbel
Het is een keuze die je zelf moet maken, maar het is zo naar als die keuze bijna voor je gemaakt wordt, omdat het niet meer lukt. Maar als het alleen maar 1 grote frustratie wordt, is het misschien wel beter. Ik vond het bij mij ook verschrikkelijk, heb er een week om lopen snotteren, maar toen ik eenmaal flesjes gaf, en Tobias op zag knappen, was ik toch wel opgelucht. Misschien dat dat vooruitzicht je iets kan troosten
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:15:43 #11
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21272716
Euhm ik ben niet gestresst omdat de borstvoeding niet lukt, de borstvoeding lukt niet omdat ik gestresst ben

Maar goed, dan maar zo.

Licht Ontvlambaar vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:17:21 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21272756
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 23:15 schreef Luchtbel het volgende:
Euhm ik ben niet gestresst omdat de borstvoeding niet lukt, de borstvoeding lukt niet omdat ik gestresst ben

Maar goed, dan maar zo.

Pfff, ik zou je zo graag helpen, weet alleen niet hoe. Dus dan nog maar een ik denk echt wel vaak aan je
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:50:20 #13
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21273744
Misschien de neusspray morgen nog proberen....
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:12:07 #14
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21280383
Balen zeg, Luchtbel!

Vind je het echt heel erg om te moeten stoppen, of vind je eigenlijk ook wel goed zo? Als je toch nog een poging wil proberen dan kun je misschien nog wat tips vragen op het forum van VBN? Ik weet niet of ik die link jou al eens gegeven had, maar hier nogmaals:

http://www.network54.com/Forum/89719

Ik weet niet waarom je kolft (heb niet je hele verhaal vanaf het begin gevolgd ) maar als dat is om je BV en TSR op gang te krijgen dan is dat niet echt de methode. Ik heb vaker gehoord dat de BV bij iemand die voornamelijk of misschien uitsluitend kolft terug loopt. (Dat hoeft trouwens niet hoor, vriendin van me heeft 5 maanden gekolfd omdat ze werkte en dat ging prima)

Wil Jolie niet drinken? Als ze wel wil drinken dan zou ik haar vaak aanleggen. Om de drie uur, maar als je er de fut voor hebt, nog vaker. Tot het goed op gang is, dan komt de TSR ws. ook weer.

Verder lees ik dat je bijvoedt met de fles? Ook dat is een dooddoener voor de BV, zodra Jolie haar buik vol heeft van de fles, loop jij weer een voeding mis die dus ook niet aangemaakt wordt waardoor de BV uiteindelijk terugloopt. Met kolven krijg je namelijk nooit zoveel eruit als zij drinkt, zolang de BV niet goed op gang is.
De enige manier om juist meer productie te krijgen is haar dus meer aan te leggen in plaats van minder.

Maar goed, ik neem aan dat je al van alles geprobeerd hebt en dat ik nu allemaal bekende koek voorschotel, want ik maak uit je woorden 'ik geef het op' op dat je toch wel al aardig de wanhoop nabij bent v.w.b. probeerseltjes en tips enzo Nogmaals, ik ken dus niet je hele verhaal dus als je er niets aan hebt wat ik vertel dan hou ik verder mijn mond

Succes in ieder geval.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:24:47 #15
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21280599
Tan, de eerste 2 dagen ging de bv heel goed, daarna ging het minder.
Ik ben een paar keer flauwgevallen tijdens de bevalling en heb 2 keer morfine toegediend gekregen waardoor Jolietje zich in het begin vooral nogal apart gedroeg soms. Ze werd ineens heel suf en kon niet meer drinken, de eerste 48 uur van d'r leven heeft ze er maar 2 slapend doorgebracht, daarna was ze zo moe....ze kon niet meer. Uiteindelijk was ze zoveel afgevallen dat ze bijna boven het aantal procent uitkwam dat ze mogen afvallen en ik moest d'r gaan bijvoeden met een spuitje, ze hing echt als een slappe pop op m'n arm....dus toen ben ik gaan bijvoeden met een spuitje. Iedere keer geprobeerd aan te leggen, maar ze huilde zichzelf overstuur dat ze alleen nog maar overstuur was, als ik d'r rustig had, was ze zo moe van het huilen dat ze weer in slaap viel. Er moest dus eten in....vandaar....eerst met een spuitje geprobeerd en dan voeden...toen voeden geprobeerd en met een spuitje bij.....toen alleen aanleggen geprobeerd.....toen geprobeerd een klein beetje te kolven te geven dan aan te leggen........niks werkte.....aanleggen en bijgeven dan maar.........ook niet.....dan maar kolven en uit een flesje, dat werkte. Maar Jolietje bleef zo graag tegen me aan liggen en happen dat ik het ben blijven proberen, ze wordt er zo rustig van als het lukt, maar het lukt dus maar heel zelden, maar ik heb echt alles geprobeerd. Ik denk niet dat het probleem bij haar ligt maar bij mij, maar ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen doen.

Ik vind het wel erg dat ik haar op die manier niet kan geven wat ze zo fijn vind, maar als het niet gaat, dan gaat het niet

Wel bedankt voor de tips
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:45:18 #16
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21280936
Dat klinkt inderdaad heel moeizaam, jullie start saampjes. Ik heb echt met je te doen, want het klinkt niet makkelijk, zeker niet als je er ook nog eens helemaal alleen voor staat! Ik kan me voorstellen dat je gestresst raakt van dit alles en het hele gedoe er omheen.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het erg vindt dat je haar niet kunt geven wat je haar zo graag gunt omdat ze er zo rustig van wordt, maar als ze het zo graag wil, is dat dan niet een reden om toch vol te blijven houden? Natuurlijk snap ik dat wat niet kan, ook echt niet kan, maar een baby moet ook leren toehappen en drinken enzo.

Door de omstandigheden heeft zij in het begin van alles gekregen waar voeding uit kwam, een spuitje waarbij ze alleen maar hoeft te slikken, een flesje waarbij ze ook alleen maar hoeft te sabbelen en te slikken en een borst waarbij ze heel veel moeite moet doen maar wat oh zo rustgevend werkt. Voor haar heel 'verwarrend'. Vooral omdat je TSR er kennelijk mee ophoudt en die fijne borst ineens niet meer zo fijn is bij erge honger.

Op zich dus heel logisch hoe het is gelopen. Maar daar kan jij toch niks aan doen? Je moet stoppen met jezelf de schuld te geven, zoals ik al eerder zei, dit zijn de omstandigheden waarbij je steeds hebt gehandeld wat het best was. Geef nou niet de stress de schuld. Dat kan bijdragen, maar ik weet uit eigen ervaring dat BV en (extreme) stress samen kunnen gaan. Het teruglopen van de BV ligt 'm denk ik eerder in het vraag en aanbod gedeelte. Ze heeft weinig aan je borst gedronken dus het aanbod loopt terug.

Je bent echt een goede moeder en je moet stoppen met jezelf de schuld te geven want dat vind ik heel verdrietig en dan kom ik bij je deur met een deegroller staan zwaaien hoor!
Maar ze wíl en jij gunt het haar zo. Zou je dan niet toch nog een poging willen wagen? Kun je niet voor jezelf doen alsof ze vandaag geboren is en jij de BV nog helemaal op gang moet zien te krijgen? Ik ken verhalen van vrouwen die op hetzelfde punt stonden als jij en bij wie het toch gelukt is, alleen omdat ze het wilden.

Maar... ik wil je nu geen schuldgevoel aanpraten. Flesvoeding is ook heel goed, en jij klinkt alsof je wel wat rust kunt gebruiken. Mijn oudste is ook heel gezond en groot geworden op de flesvoeding en je kunt Jolie evengoed lekker tegen je blote lijf aanleggen zodat ze haar rust vindt bij jou.

De enige reden waarom ik 'aandring' om het nog een kans te geven is omdat ik zelf ooit stond waar jij nu staat, bij de moeilijke keus om te stoppen (dat was dus bij Cheyenne) en ik vind het jammer dat ik toen niet eerder de hulp heb gekregen die jij kan krijgen van lactatiedeskundigen en ervaringsdeskundigen. Als ik toen wist wat ik nu wist dan had ik het nog een kans kunnen geven. Maar ja, ik had die hulp toen niet, eigenlijk hielp niemand me, ook niet de huisarts en het CB, dus toen ben ik met een traan overgestapt op de fles.
Zoals ik al zei, Cheyenne is met evenveel liefde opgegroeid als de anderen. Het is meer voor mezelf, dat ik het jammer vindt dat het zo gelopen is.

Nou ja... laat mij maar kletsen Ik vind het alleen zo zielig voor jou omdat je al zoveel geprobeerd hebt.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 14 augustus 2004 @ 16:38:44 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21285155
Ik heb vandaag de Avent Isis geprobeert, omdat het kolven met de medela totaal niet lukte. En wat wil het geval... Pappie zit Isa nu een versgekolfde voeding te geven. Heb gewoon even ruim 90 cc gekolfd op tijd van een kwartier ofzo. Zonder pijnlijke tepels en zonder dat koeienmelkapparaatgeluid

Ik geloof er weer helemaal in

Knuffels
Sjeen

luchtbellie
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 16:54:08 #18
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21285396
Goed gedaan Sjeen!

LB, hoop dat je eruit komt wat je nu gaat doen. Ik moet eerlijk zeggen dat Tan wel een goed verhaal heeft. Maar je moet ook niet koste wat het kost door blijven gaan. Er zijn heel wat kindertjes met de fles groot gebracht. Ik was er zelf ook eentje en er is niks mis met me.
*Gevaarlijk om zich heen kijkt voor het geval er iemand iets durft op te merken*
met dank aan Rewimo
Als je niet lacht, ben je dood.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 14 augustus 2004 @ 16:58:57 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21285479
Ik ben ook zo'n gezond fleskindje Ik ben met de vacuümpomp gehaald en toendertijd mocht je dan niet opgetild worden de eerste tijd. Bovendien vond men in de jaren zeventig de fles sowieso veel interessanter...
pi_21286372
Luchtbel, ik sluit me bij Tan aan hoor. Niet jezelf en de stress de schuld geven, als je iets graag wilt, en je er ook 100% voor inzet, heb je daar sowiezo geen schuld aan als het mislukt! Meer kan je niet doen. Punt.

Jolie heeft een moeilijke start gehad...maar jij ook! Een uitgeput lichaam moet herstellen, geef jezelf ook die tijd, zonder te denken dat je Jolie daarmee tekort doet.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 17:58:54 #21
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21286529
Heb nu de hele dag niet gekolfd en er komt nu wel wat melk weer uit, ik probeer d'r als ze dadelijk wakker is gewoon aan te leggen. Het is dan 3 uur na haar vorige flesje, ze zou honger moeten krijgen, als het niet lukt, ga ik wel weer kolven dan mag ze het uit een flesje. Heb de visite voor vanavond afgezegd doe lekker rustig aan en dan gaan we het nog een week proberen. Morgen is ze precies 3 weken en misschien lukt het nog wel.

Ik geef mezelf niet echt de schuld ofzo, ze vond het alleen zo fijn en als het lukt zoals het de afgelopen dagen wel eens per ongeluk goed gegaan is dan is het zo sneu en zo jammer dat het daarna dan weer niet lukt. Iedereen bedankt voor de tips en de verhalen
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 19:27:12 #22
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21288243
Luchtbel, nog even één ding. Tot +/- zeven weken lang volledig geen BV geven kan het lukken om de BV weer helemaal op gang te krijgen. Maar in een boek dat ik heb staat ook een verhaal over een vrouw die een geadopteerd kindje BV heeft kunnen geven, alleen maar door het steeds aan te leggen kwamen de hormonen vanzelf vrij. Op zich vond ik dat een absurd verhaal, maar ik wil alleen aangeven dat je het altijd nog kunt proberen. Ik bedoel, teruggelopen melkhoeveelheid is dus geen garantie dat het niet meer gaat lukken

Sterkte en ik vind je grandioos!
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 19:38:04 #23
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21288443
hoi Luchtbel,

Ik hoor dat je wat problemen hebt met het opstarten van de bv.

Weet niet wat voor tips je al gehad hebt en wil niet bemoerig overkomen.
Maar misschien heb je hier wat aan.
Proberen te voeden in verschillende houdingen, madonna, liggend, rugby.
Ik vond de rugby houding fijn vooral omdat de tepel dan recht boven haar mondje hangt en je hem er als het ware in kan hangen. (klinkt raar zo zeg)

En die neusspray die sjeen noemt die werkt heel goed echt zeker het proberen waard.
Ik heb het gebruikt en echt perfect.

Sorry als ik in herhaling val.
En wil je niet onzeker maken.
Onthoud dat als het niet gaat en je je beter voelt bij de fles dat de beste keus is.

Succes

Tan mag ik jou vragen geef je allebei je kids nog de borst?

Groetjes klein_spookje
pi_21290223
Hier even mijn verhaal over BV,
toen Morris werd geboren hapte hij meteen goed naar de borst. En de eerste nacht thuis leek het allemaal prima te gaan en ik heb hem de eerste paar dagen dan ook steeds aangelegd. Soms duurde het even voor het lukte want als hij wil eten wordt ie nogal driftig. Hij is een beetje van: nu en snel een beetje En als dat niet lukt wordt ie kwaad Maar na een paar dagen bleek dat hij bijna geen plasluiers had De kraamhulp stelde voor om te gaan kolven zodat we konden zien hoeveel melk ik had en bijvoeding te geven. Als we dat niet hadden gedaan was hij uitgedroogd en waren we met hem in het ziekenhuis terecht gekomen

We hebben een electrisch kolfapparaat gehaald en nu blijkt dat ik maar 10cc per voeding gaf. Heel weinig dus. We hebben besloten om hem de 10 cc te geven en dat aan te vullen met Nutrilon. Allebei met de fles trouwens want ik had ook nog tepelkloven dus die konden beter genezen zo. De kraamhulp en VK hoopten dat met het kolven mijn bv-productie op gang zou komen en we weer over konden stappen op volledige bv. We zijn nu bijna een week verder en ik moet zeggen dat de hoeveelheid niet echt heel erg is verbeterd. Als ik 1 voeding kolven oversla krijg ik er met een beetje geluk 35cc uit. Maar zolang ik er nog niet de balen van heb ga ik door want volgend de kraamhulp is elk beetje meegenomen. Krijgt hij in ieder geval de antistoffen binnen enz. En de Nutrilon om te groeien dan maar.

Ik vind het zelf wel een beetje jammer maar geen superdrama. Het enige waar ik een beetje niet goed van wordt zijn die bv-sites met tachtigmiljoen redenen waarom je borstvoeding moet geven. Kijk, ik zou wel willen maar als er niet genoeg uitkomt En daar kan ik dus weinig tot niets over vinden. In feite stimuleer ik mijn borsten voldoende met dat kolven en houdt ik het nog wel vol maar op een gegeven moment zal ik moeten beslissen waar de grens ligt.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:03:03 #25
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21290462
Hoi Snoopy,

Gefeliciteerd met je kindje,

Ik heb er geen ervaring mee in het begin van de bv.
Wel toen ze 6 maanden was. Ze dronk niet meer aan de borst. Huilde iedere keer plaste bijna niet meer.
Heb alles geprobeerd maar mocht geen nutrilon geven ivm allergie. Pepti lust ze niet.

En echt ik had niets meer.

Ik heb haar toen iedere uur aangelegt omdat je door de baby aan te leggen de beste stimulatie hebt.
Ieder uur en als ze tussendoor kikte ook.
En wonderlijk de bv kwam op gang zelfs beter dan het was.

Je zal alles geprobeerd hebben maar heb je ook een bv dag ingelast omdat je door te kolven minder produceert dan wanneer een baby aan de borst drinkt.

Misschien heb je er wat aan.

En van die bv sites hoe moeilijk ook probeer je het niet aan te trekken je kan niet meer doen dan je best.

groetjes klein_spookje
pi_21290765
hoi klein spookje,

bedankt voor je reactie. Dus het kan zijn dat door Morris ook af en toe aan te leggen de bv beter op gang zou kunnen komen dan alleen te kolven? Kan ik ook nog proberen dan.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:22:27 #27
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21291012
Snoopy, als ik jou zo lees, krijg ik het idee dat je geen toeschietreflex krijgt bij het kolven.
Als je een paar minuten aan het kolven bent, krijg je dan een 'apart' gevoel in je tepels en komt de melk er dan in straaltjes uit? Of blijft 't alleen een beetje druppelen?

Zowieso krijgt een baby veel meer uit je borst dan dat je uberhaupt met een kolf kunt en inderdaad.. vaak (vaker) aanleggen helpt beter om de bv goed op gang te brengen dan kolven.
Misschien de moeite van het proberen waard om Morris aan te leggen als ie nog geen honger heeft? (half uurtje voordat je verwacht dat ie honger krijgt). Dan is hij niet chagerijnig van de honger en wie weet gaat het dan beter.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_21291266
E.T., er komen we straaltjes uit na een paar minuten maar dat worden redelijk snel weer druppeltjes. En dat schiet niet op. Ik zal eerst maar eens aan het consultatiebureau of aan de Verloskundige vragen wat te doen met aanleggen want dan heb ik natuurlijk geen zicht meer op het aantal cc dat Morris binnen krijgt.
Wat een gedoe eigenlijk. Ik maak me er echt niet heel druk om maar als er een trucje is om het weer op gang te krijgen zou ik dat toch wel leuk vinden. Dus E.T. bedankt voor de tip
pi_21291352
Luchtbel wil je anders dat borstvoedingsboek van mij ff lenen ? Wie weet staat daar nog iets in wat helpt ?
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:45:26 #30
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21291602
Snoopy,
Ik begrijp uit jou verhaal dat je je kleine niet aanlegt maar de fles geeft?

Als dat zo is zou ik inderdaad een dad de fles weg laten.
Rustig een dag thuis prikken met alles lekker bij de hand een filmpje boekje wat lekker limonade.
Geen visite misschien zelfs geen telefoon.

Heerlijk samen in het grote bed of de bank wat jullie lekker vinden.
Dan leg je je kleine gewoon aan bij iedere kik. Het is intensief wil ik er wel bij zeggen maar het heeft wel effect.

Ook s nachts moet je het dan volhouden ik maakte haar in die periode om de twee uur wakker en aanleggen.

s nachts is namelijk je productie erg hoog omdat je nog slaperig en ontspannen bent.

Wat je zegt over het kolven. Die straaltjes die je krijgt meteen bij het kolven zijn waarschijnlijk wat doorzichtig van kleur. Daarna gaat het druppen en is de melk witter. Dat is het moment dat het toeschietreflex op gan moet komen.
Dus misschien kan je toch eens kijken na of met de bv dag voor die neusspray.

Als je nog wat wilt weten vraag gerust

groetjes klein_spookje
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:47:59 #31
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21291652
Snoopy,

Nog ff sorry hoor maar je hoeft je niet meteen druk te maken over het wel of niet genoeg binnen krijgen.
Let op dat er plasluiers zijn. Dat is de beste indicatie plas luiers en hoe je kind is.

Groetjes
  Licht Ontvlambaar zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:51:00 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21291732
Snoopy, hoelang kolf je per kant? Ik heb het namelijk goed op gang gekregen door het volgende schemaatje. Ipv één keer lang te kolven: 7 min links, 7 min rechts, 5 min links, 5 min rechts, 3 min links en 3 min rechts. Hierdoor kwam de toeschietreflex meerdere keren op gang en kolfde ik in eens 70cc ipv de schamele 10cc die ik er met lang kolven uitkreeg.

Succes!
Sjeen
pi_21292659
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 21:45 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Heerlijk samen in het grote bed of de bank wat jullie lekker vinden.
Dan leg je je kleine gewoon aan bij iedere kik. Het is intensief wil ik er wel bij zeggen maar het heeft wel effect.

Ook s nachts moet je het dan volhouden ik maakte haar in die periode om de twee uur wakker en aanleggen.
Ik denk dat ik daar nog even mee wacht toch ivm met de tepelkloven
Eerst maar eens herstellen. Dat was ook een reden om te gaan kolven!
En verder wil ik dit doen met medeweten van mijn verloskundige die is namelijk op de hoogte van mijn bv-verhaal. En volgens de kraamhulp was het best serieus niet goed met Morris, bijna uitgedroogd dus. Ze wilde mij niet ongerust maken maar samen met de verloskundige was zij dat dus wel! Dus ik ga in ieder geval niet op eigen houtje overstappen op alleen nog maar aanleggen de hele dag en stoppen met de fles. Maar ik ga zeker voorleggen of we jouw optie kunnen proberen.

Sjeen, die methode pas ik al toe. Ik heb een dubbele borstkolf en doe 7-5-3 minuten. Dank voor de tip

Ik heb net trouwens gekolft en had nu 15cc ipv 10. Maar kan nou niet zeggen dat het erg vlot omhoog gaat

Volgens mijn kraamhulp waren de meeste vrouwen allang gestopt omdat ze zich zo'n voelden of het kolven op een andere manier verschrikkelijk vonden. Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk wel mee vind vallen dus blijf ik het nog wel even volhouden.
pi_21292769
Snoopy je kan ook eerst aanleggen en daarna pas bijvoeden bij elke voeding. Zo werd het bij Bram ook gedaan. Zo worden wel je borsten goed gestimuleerd maar krijgt je kindje ook genoeg. Een kindje kan namelijk veel beter je borsten goed leegdrinken dan een kolf het kan leegkolven. Je kan dan helaas niet goed zien hoeveel er uit je borsten komt.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 22:46:06 #35
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21292977
Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga het nog proberen, als het over een week nog hetzelfde is, zonder enig resultaat stop ik ermee.

Ladybos, ik heb een borstvoedingsboek van de bieb, wel bedankt voor het aanbod.

Tan ik vind jou altijd juist grandioos, ik hoop dat ik later ook een groot gezin heb nl.
pi_21293902
Luchtbel, OK, sterkte ermee dan maar ! Mocht je je nog bedenken het is een kleine moeite om het boek even bij je af te droppen, ik woon ook in Almere.
  zondag 15 augustus 2004 @ 10:01:02 #37
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21297903
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 19:38 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Tan mag ik jou vragen geef je allebei je kids nog de borst?
Ja, Jessai drinkt nog minimaal twee keer er dag, maar soms vaker (zoals laatst toen het zo warm was of als hij erg verdrietig is. Junah drinkt volledig. Soms drinken ze tegelijk, dat vind ik zo'n lief gezicht Jessai aait dan over Junah heen enzo... Dan voel ik me echt supertrots op mijn kleintjes :')
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 22:46 schreef Luchtbel het volgende:
Tan ik vind jou altijd juist grandioos, ik hoop dat ik later ook een groot gezin heb nl.

Het hebben van een groot gezin is ook leuk. Leuker dan ik ooit had kunnen verwachten!

@Snoopy Voor jou eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij Luchtbel. Aanleggen stimuleert de borsten beter dan kolven... Maar met tepelkloven is dat vreselijk!!

Hier een goede link, misschien ken je hem al: http://www.babycare-and-advice.com/tepelkloven.htm

Heel veel sterkte!
  zondag 15 augustus 2004 @ 10:22:18 #38
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21298041
Snoopy ik snap idd dat als het zo slecht ging met je kleintje dat je dat niet op eigen houtje wilt doen.
Hoop dat de vk je kan helpen.
Heel veel succes.

Tan misschien heel brutaal maar heb je een foto terwijl je ze allebei voed. Ik vind het geweldig van je en vond ook de foto dat ze samen drinken op bed zo mooi. *schaam* dat ik het vraag.

Kan me voorstellen dat je je supertrots voelt op je kleintjes maar je mag je ook supertrots zijn op jezelf.
Groetjes
  zondag 15 augustus 2004 @ 10:29:57 #39
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21298107
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 10:22 schreef S-A-I-N-T het volgende:

Tan misschien heel brutaal maar heb je een foto terwijl je ze allebei voed. Ik vind het geweldig van je en vond ook de foto dat ze samen drinken op bed zo mooi. *schaam* dat ik het vraag.
Dat is ook de enige foto die ik heb van het samenvoeden. Als ik ze samen voedt is dat vaak overdag, en dan werkt mijn vriend, dus ik heb niemand om het te fotograferen.

Maar als ik ooit een foto kan maken dan laat ik hem wel zien
  zondag 15 augustus 2004 @ 13:45:58 #40
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21301210
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 10:01 schreef Tan het volgende:

Het hebben van een groot gezin is ook leuk. Leuker dan ik ooit had kunnen verwachten!
Later als ik groot en rijk ben en een man heb en weer durf te bevallen
  zondag 15 augustus 2004 @ 14:11:29 #41
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21301727
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 13:45 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Later als ik groot en rijk ben en een man heb en weer durf te bevallen
Oplossing: zoek naar een mannelijke vrijgezelle gynaecoloog. Dan zijn al je eisen in één klap vervuld
  zondag 15 augustus 2004 @ 14:30:51 #42
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21302107
Speciaal voor klein spookje:

Vriendlief is met zijn vrienden aan het netwerken dus maar zelf een foto gemaakt net, van bovenaf (anders lukte niet). Maar Junah was afgeleid door het lampje van de camera, dus die wilde steeds niet drinken als ik een foto maakte
pi_21305084
Ik ben toch maar gewoon gaan proberen hem aan te leggen als hij honger heeft en ook gewoon zijn fles te geven. Als de fles wordt klaargemaakt leg ik hem even aan en als hij na de fles blijft zoeken met z'n mondje leg ik hem weer even aan. Hij kan de tepel wel redelijk vinden dus dat is mooi.
Zo weet ik iig dat hij genoeg melk krijgt en laat ik hem ook die borst stimuleren.
De tepelkloven zijn zo ongeveer over dus ik dacht: kom laat ik even proberen of hij sowieso nog borstvoeding wil. En jawel, het voelt ook niet pijnlijk meer. Dus wie weet kan het zo ook
  zondag 15 augustus 2004 @ 17:30:39 #44
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21305538
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 17:11 schreef snoopy het volgende:
Ik ben toch maar gewoon gaan proberen hem aan te leggen als hij honger heeft en ook gewoon zijn fles te geven. Als de fles wordt klaargemaakt leg ik hem even aan en als hij na de fles blijft zoeken met z'n mondje leg ik hem weer even aan. Hij kan de tepel wel redelijk vinden dus dat is mooi.
Zo weet ik iig dat hij genoeg melk krijgt en laat ik hem ook die borst stimuleren.
De tepelkloven zijn zo ongeveer over dus ik dacht: kom laat ik even proberen of hij sowieso nog borstvoeding wil. En jawel, het voelt ook niet pijnlijk meer. Dus wie weet kan het zo ook
Als ik jou was zou ik zo min mogelijk met fles 'bijvoeden' tot de borstvoeding echt ontzettend goed op gang is. Dus zodra je denkt dat het kan dat een beetje afbouwen met kolven en alleen nog maar aanleggen. Dat is de beste manier om het goed op gang te krijgen.

Maar goed, ik ken het drinkgedrag van Morris natuurlijk niet. Wel fijn dat hij de tepel goed kan vinden! Dat scheelt een boel sturen en proppen
  zondag 15 augustus 2004 @ 17:35:40 #45
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21305637
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 14:11 schreef Tan het volgende:

[..]

Oplossing: zoek naar een mannelijke vrijgezelle gynaecoloog. Dan zijn al je eisen in één klap vervuld
  zondag 15 augustus 2004 @ 19:38:39 #46
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21308540
OOOOOOOOOOOOO TAN PRACHTIG.

Echt geweldig lief je kids zo!
en lief van jou om de foto te maken en plaatsen.

Kan er niet overuit hoe knap ik het van je vind.

Krijg je wel eens rare opmerkingen. Mensen vinden het al raar als ik Mara de borst geef en ze is pas 9 maanden.

Snoopy goed van je! Ook dat je het blijft proberen en wat een opluchting dat je geen pijnlijke tepels meer hebt.
Hoop dat het door aanleggen weer op gan komt.

Groetjes klein spookje.
  zondag 15 augustus 2004 @ 20:49:32 #47
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21310124
Tan, wat lief zo samen. Je ziet dat Jessai heel lief het armpje van Junah vasthoudt.

Snoopy, heb je trouwens een zalfje gekregen voor die tepelkloven? Ik zweer zelf nl. bij de Bepanthen. Kun je er gewoon op laten zitten tijdens de voeding. Heel veel succes iig.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 14:16:54 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_21347008
Nooit verwacht, maar ik ben nu dus ook begonnen met borstvoeding. En blijkbaar zijn mijn borsten ervoor gemaakt, want ik maak goed aan en Thomas doet het er goed op (hij is nu al boven zijn geboortegewicht).

Helaas herstel ik zelf maar langzaam. Ik ben zo moeoeoeoeoeoeoeo en heb heel erg last van kraamtranen. Mijn verloskundige zegt dat ik rustig St. Janskruid mag nemen, maar als ik de websites hier in NL er op nakijk wordt het eigenlijk overal afgeraden. Ik weet uit de search dat er hier vrouwen rondlopen die ervaring hebben met deze combinatie (of het juist niet gebruikt hebben), maar ik heb het 'juiste' topic nog niet kunnen vinden.

Wie weet of het mag?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 14:23:48 #49
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21347167
Tinkepink, nogmaals van harte met Thomas.
Heel fijn voor je dat je bv kunt geven. Minder fijn is dat je je zo moe voelt.
Maar dat is normaal met bv, iig in het begin. Bv onttrekt nl. enorm veel energie uit je lijf. De één heeft er echter meer last van dan een ander. Zorg dat je goed eet, ookal heb je het idee dat het je aan tijd ontbreekt. Goed eten en tegelijk rusten met je kleintje zijn heel erg belangrijk.
Eten en rust dus.
Over dat St. Janskruid weet ik zo niets. Maar misschien heb je genoeg aan de het bovengenoemde?
pi_21347614
Tink, volgens mij had Tan het erover dat zij het gebruikt heeft. En ik heb hier ook van onze health visitors te horen gekregen dat ik dat kon gebruiken tijdens de bv.
pi_21348134
Luchtbel, heb je al eens geprobeerd met een hulpset te voeden? Dat is een flesje wat je om je nek hangt met slangetjes naar je tepel, Jolie kan dan gewoon aan de borst en drinkt dan de bijvoeding gelijk mee uit het flesje. Kan een oplossing zijn omdat ze dan al meteen melk in haar mond krijgt zodra je haar aanlegt, en is ook minder verwarrend omdat ze alle voeding op dezelfde manier krijgt. Een vriendin van me heeft zo haar zoontje uiteindelijk toch aan de borst gekregen.
pi_21348160
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 14:30 schreef Tan het volgende:
Speciaal voor klein spookje:
[afbeelding]
Hahaha, wow, ik zag het jongetje aan je rechterborst eerst helemaal niet. Wat een mooi meiske is Junah zeg! Mooie ogen!
pi_21348260
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:54 schreef snoopy het volgende:
Het enige waar ik een beetje niet goed van wordt zijn die bv-sites met tachtigmiljoen redenen waarom je borstvoeding moet geven.
Ah! Ik kan daar ook helemaal niet tegen, dat pedante gejekel voor eigen parochie! Wat ze daarmee bereiken willen snap ik ook niet helemaal, of zouden ze niet inzien dat ze zo alleen maar mensen tegen de haren in strijken?

maar tegen dooddoeners -en feitelijke onjuistheden- als 'beter een blije flesmoeder dan een gestresste borstvoederaar' en 'met de fles is niets mis want ik ben er ook groot mee geworden en ik ben nooit ziek en niet allergisch' kan ik ook niet goed
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 15:34:50 #54
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21348720
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 14:44 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Tink, volgens mij had Tan het erover dat zij het gebruikt heeft. En ik heb hier ook van onze health visitors te horen gekregen dat ik dat kon gebruiken tijdens de bv.
Klopt: Hyperiforce van A. Vogel

Ik wist niet eens dat het St. Janskruid heette, maar dat is dus inderdaad hetzelfde product.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 15:42:47 #55
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21348901
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 15:11 schreef anneja het volgende:

[..]

Hahaha, wow, ik zag het jongetje aan je rechterborst eerst helemaal niet. Wat een mooi meiske is Junah zeg! Mooie ogen!
Dank je
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 15:16 schreef anneja het volgende:

[..]

Ah! Ik kan daar ook helemaal niet tegen, dat pedante gejekel voor eigen parochie! Wat ze daarmee bereiken willen snap ik ook niet helemaal, of zouden ze niet inzien dat ze zo alleen maar mensen tegen de haren in strijken?

maar tegen dooddoeners -en feitelijke onjuistheden- als 'beter een blije flesmoeder dan een gestresste borstvoederaar' en 'met de fles is niets mis want ik ben er ook groot mee geworden en ik ben nooit ziek en niet allergisch' kan ik ook niet goed
Och, ik kan me nooit echt druk maken om dat soort gekweel. Ik doe uiteindelijk toch wat ik zelf wil. Tenslotte bedoelt 99% het goed met de gemaakte opmerking.

Zo kreeg ik gisteren het advies om maar te stoppen met de BV bij de oudste. Het feit dat hij best slecht praat voor zijn leeftijd lag volgens de CB-arts aan het feit dat hij nog veel te baby was

Ja tuurlijk

Dat gaat me het ene oor in en het andere oor uit. Opmerkingen dat BV oh zo goed is maak ik zelf ook, want het is toch ook goed? En opmerkingen dat er niets mis is met flesvoeding maak ik evengoed omdat er toch werkelijk niets mis is met FV?

Een complex aanpraten doet iedereen zichzelf aan. Er bestaat nog zoiets als 'je nergens wat van aantrekken'

Nou ja laat ook maar
pi_21349746
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het zo vervelend is om met mijn neus op het feit gedrukt te worden dat bv bij mij er gewoon niet in zit
80 miljoen redenen waarom je het moet doen, ik zou echt wel willen maar het gaat niet en dat voelt toch als een soort gemis
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:23:53 #57
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21349933
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:17 schreef snoopy het volgende:
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het zo vervelend is om met mijn neus op het feit gedrukt te worden dat bv bij mij er gewoon niet in zit
80 miljoen redenen waarom je het moet doen, ik zou echt wel willen maar het gaat niet en dat voelt toch als een soort gemis
hmm ja, zo voelde ik me ook nadat het bij Cheyenne niet lukte, maar je hebt het toch geprobeerd? Natuurlijk is het balen, maar dat wil niet zeggen dat je faalt als moeder? Ik heb het ook altijd heel jammer gevonden... nog steeds. Maar om er zo'n mooie dooddoener tegenaan te gooien Cheyenne is ook groot geworden, gezond en intelligent. Ook zonder BV

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het voel kriebelen bij moeders die bewust voor de fles kiezen, nog voor de kleine geboren is. Ik vind het zo zonde om zoiets moois bij voorbaat uit te sluiten. Maar dat is ieders eigen keuze. Ik zal me daar ook nooit in mengen, al vind ik het wel zo jammer. Wie ben ik om daar wat over te zeggen? (nu heb ik het dus niet over jou Snoopy!)
pi_21350115
Ik heb het echt geprobeerd en ben nog steeds aan het proberen met afkolven en de baby af en toe aanleggen maar het vlot niet echt. Zolang er wat uitkomt vind ik het toch moeilijk om er helemaal mee te stoppen. Maar de vrouw van het consultatiebureau en de kraamhulp zeiden dat de meeste mensen allang gestopt zouden zijn omdat kolven en flesvoeden samen heel erg zwaar is. Dus ik, weet nog niet wat ik nou zal doen....
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:32:07 #59
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21350152
Snoopy (en anderen ook natuurlijk): Vandaag gehoord van gyn (die enorm pro-BV is) dat er in Nederland sprake is van zeer slechte begeleiding en elkaar tegensprekende adviezen omtrent BV. Dit resulteert erin dat Nederland, ten opzichte van overige Europese landen, helemaal onderaan staat wat betreft aantal vrouwen dat BV geeft (na 6 maanden zelfs niet meer meetbaar). Het betrof een onderzoek van de WHO - World Health Organisation.

Komt er dus eigenlijk op neer dat, door onvoldoende of onjuiste begeleiding, vrouwen vaak (te) snel het advies krijgen over te stappen op FV. Dit is dus geen verwijt aan de vrouwen, maar aan de manier waarop consulatiebureau's, kraamhulpen, etc. ermee omgaan.

Voor de vrouwen die écht graag willen blijven proberen is het mogelijk om hiervoor naar een specialist te gaan. Ik geloof dat ze het een lacta-specialist noemen. Dit is, naar ik begreep, een vrij nieuwe specialisatie.

NB Dit is niet bedoeld als preek of wat dan ook (ik ben ook maar een leek, ik draag alleen deze informatie over). Wie weet heeft iemand er wat aan
... ♥ ik mis je ♥
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:35:41 #60
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21350256
Dat klopt wel van die slechte begeleiding. Sterker nog, op het CB beginnen ze met 2 maanden al voorlichting te geven over het afbouwen van BV. Op die manier 'lijkt' het bijna normaal om vroeg af te bouwen. Ik vind dat ze juist moeten stimuleren om langer door te geven en pas met zulke info moeten komen als de moeder het zelf aangeeft.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:35:45 #61
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21350258
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:30 schreef snoopy het volgende:
Zolang er wat uitkomt vind ik het toch moeilijk om er helemaal mee te stoppen.
Tan heeft het ook al eens aangegeven dacht ik, maar vandaag hoor ik de opmerking: elke druppel kan zorgen voor een volgende.

Tan Hoe oud is jouw één na jongste eigenlijk?
WHO norm / advies is overigens: tot 2 jaar (indien kind behoefte heeft)
Daar keek ik wel van op, maar schijnt in veel landen heel normaal te zijn.
... ♥ ik mis je ♥
pi_21350496
snoopy, ik kan me je frustratie ENORM goed voorstellen. hier liep 't ook allemaal te moeizaam en kwam Piet niet genoeg aan (verre van dat zelfs) dus moest ik echt gaan bijvoeden. ben daarnaast nog vrij lang doorgegaan met (tot hij bijna 5 maanden was) tussendoor veel kolven om de productie flink op gang te houden en dat heeft dus nog een hele tijd redelijk gewerkt. het kostte inderdaad wel extra energie en tijd, maar ik was erg blij dat ik op deze manier toch nog het maximale eruit kon halen. heel veel succes ermee, en kijk gewoon wat voor jou/jullie haalbaar is.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:59:05 #63
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21350859
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:35 schreef phluphy het volgende:

[..]
Tan Hoe oud is jouw één na jongste eigenlijk?
WHO norm / advies is overigens: tot 2 jaar (indien kind behoefte heeft)
Daar keek ik wel van op, maar schijnt in veel landen heel normaal te zijn.
Hij is 2 jaar en 5 maanden.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:11:53 #64
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21351165
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:59 schreef Tan het volgende:
Hij is 2 jaar en 5 maanden.
Wow, die lust er pap van . Ik wist niet eens dat dat kon (aanhouden van productie zeg maar)
... ♥ ik mis je ♥
  Licht Ontvlambaar dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:37:10 #65
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21351811
Wat begeleiding betreft, ik ben ervan overtuigd dat als ik het van de kraamzorg en het Cb had moeten hebben, dat de Bv hier ook niet gelukt was. De kraam heeft zich sowieso niet met de Bv bemoeid. De wijkverpleegkundige zei meteen dat ze niet voor voeden op verzoek was Ik begreep dat niet echt, hoe moet ik anders voeden dan?

Ik ben stiekem blij dat Isa in het ziekenhuis is geboren en daar even moest blijven. In het azM zijn ze absoluut pro-Bv (als de moeder het graag wil) en daar liepen dus continu twee lactatiekundigen rond. Ze hebben me geholpen met het opgang brengen van de Bv dmv kolven en vervolgens alle moeite gedaan om Isa goed aangelegd te krijgen. Hetgeen ook gelukt is voordat ze mee naar huis ging. Dus ondanks de bijvoeding met het flesje die ze in de eerste week heeft gehad (wat overigens steeds meer bestond uit Bv eventueel achteraf aangevuld met Fv) is ze nu een volledig Bv-kindje. Dit was mezelf echt niet gelukt!!!

Vorig jaar heb ik bij mijn nichtje gezien dat het inderdaad niet gemakkelijk gaat als je het alleen van de kraamzorg moet hebben. Bij haar lukte het aanleggen niet direct geweldig en dus werd er maar meteen naar bijvoeding gegrepen. Meteen de eerste dag al, terwijl baby's toch een reserve van een paar dagen hebben als geboren worden. En ook meteen een speentje... Dan lukt het dus veel moeilijker om de Bv nog goed opgang te krijgen. Uiteindelijk heeft zij dus ook een hele tijd gekolfd en dit met Fv gecombineerd. Op zich dus heel jammer, want als ze goed begeleid was, had het meer kans van slagen gehad. Denk ik...

Iedereen een dikke knuffel
Sjeen
5 weken mama van Isa
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:44:40 #66
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_21351983
Ik heb met zowel de kraamzorg als het CB hele andere ervaringen.
De eerste nacht in het ziekenhuis vond ik juist wat minder: je kreeg je baby stipt 10 minuten, daarna werd ie weer weggelegd. Als het niet lukte, jammer dan. Als je er om vroeg wilden ze nog wel even helpen met aanleggen, maar er werd al heel snel gezegd: ach, hij heeft nog reserves, en hup, daar ging ie zijn wiegje weer in

De kraamverzorgster heeft met engelengeduld naast mijn bed gezeten, en me heel veel tips gegeven. Ook de wijkverpleegkundige die de week erna langskwam was heel positief. Pas toen ik zelf redelijk radeloos contact zocht met het CB na 4 weken, omdat ik echt helemaal op was en het niet meer zag zitten zonder medicijnen en zonder nachtrust, hebben ze het woord afbouwen in de mond genomen, waar ze me vervolgens ook nog eens goed in begeleid hebben.

Het ligt er dus ook maar net aan wie je treft denk ik
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:45:41 #67
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21352007
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:11 schreef phluphy het volgende:

[..]

Wow, die lust er pap van . Ik wist niet eens dat dat kon (aanhouden van productie zeg maar)
Vraag = aanbod bij goedlopende BV. En dat blijft gewoon, ook als ik Junah niet gehad had. Chinook heeft ook ruim 2 jaar gedronken zonder een extra zwangerschap en neiwue baby erbij.
pi_21355093
Myrthe is in het ziekenhuis de eerste nacht meteen bijgevoed. Afgesproken was dat ik 's nachts gewekt zou worden om haar te voeden, maar omdat ik diep sliep en erg moe was hebben ze mij laten slapen en Myrthe een flesje gegeven (en niet eens hypoallergeen, terwijl in mijn familie veel allergieen voorkomen). Was ik niet erg blij mee maar het was al gebeurd. Bij de eerste keren aanleggen kwamen er een paar verschillende verpleegsters langs met allerlei verschillende tegenstrijdige adviezen (bijv. wel/niet neus vrijhouden).
Ook dat weekend dat Myrthe ter observatie in het ziekenhuis was opgenomen heeft ze een fles gehad. Ik moest even douchen (ik was er in een rooming-in-kamer te gast) en omdat Myrthe toen ging huilen kwam de verpleegster achter me aan met de vraag of ze een speentje mocht geven. Gaf ik toestemming voor (eenmalig 10 minuten kan weinig kwaad voor de bv dacht ik) maar toen ik klaar was met douchen bleek dat Myrthe de speen niet geaccepteerd had en dat de verpleegster daarom een flesje had gegeven (terwijl we bij de opname uitdrukkelijk hadden gezegd dat we dat niet wilden ivm allergieen maar er was dat weekend heel veel miscommunictie). Daarom zie ik er ook wat tegenop wat betreft de bv dat ik bij een evt volgend kind weer in het ziekenhuis moet bevallen; er wordt wel erg snel een flesje klaargemaakt al heb je aangegeven dat je dat niet wilt.
De kraamverzorgster heeft wel heel goed geholpen, het bureau waarvoor zij werkt is ook bezig een bv-certificaat te behalen. Het enige waarover je je twijfels kunt hebben is het advies van de verloskundigenpraktijk om een tepelhoedje te gebruiken (ze hebben de nadelen niet verteld, die heb ik op internet gevonden) maar dat lijkt voor mij wel een goed advies te zijn geweest.

Mijn familie maakt zich overigens wat zorgen om de groei van Myrthe (nog altijd maat 56 wekt blijkbaar zorgen op). In hun tijd moest een baby 200 gram per week aankomen. Klopt het dat tegenwoordig 90-200 gram de eerste 3 maanden en daarna 70-150 gram voldoende wordt gevonden?
Hoe rekenen jullie uit hoeveel je kind gemiddeld aankomt? Huisarts trok het laagste gewicht af van het huidige gewicht en deelde dat dan door de leeftijd min één week. Zo komt ze op 199 gram, niet te weinig dus. Maar rekenen consultatiebureaus dat tegenwoordig ook zo? Weten jullie dat? Ik heb er niet naar gevraagd pas, en hoef half september pas weer. Volgens ons doet Myrthe t prima maar het is zo vervelend dat familie vindt dat ze te klein en te licht is en dat ik beter flesvoeding kan geven omdat ik vast te weinig voeding in de bv heb want ze wil zo vaak en zo lang drinken..
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 20:15:27 #69
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_21355387
Poemojn, bij twijfel kun je Myrthe altijd even laten wegen, maar ik vind het wel jammer dat je op die manier aan het twijfelen wordt gebracht. Katja heeft heel lang maat 56 gehad en heeft maat 62 vervolgens bijna overgeslagen. Dat zegt helemaal niks. Als jij het idee hebt dat het prima gaat, dan gaat het hoogstwaarschijnlijk ook prima. En als ik de foto's van Myrthe zie, heb ik echt niet het idee dat ze te licht of te klein is.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 20:25:20 #70
3011 E.T.
pi_21355640
Poemojn, het consultatieburo houdt hier alleen maar in de gaten of de groeilijn stijgt en niet teveel ineens afbuigt. Ze doen hier helemaal niks met zoveel gram per week. Ze tekenen de grafiek in, loopt het lijntje mooi omhoog? Mooi, dan gaat het goed.
En idd, volgens de regeltjes moeten kleintjes de eerste weken/maanden minimaal 90 gram per week aankomen en hierna 70. (er zit geen maximum aan).

En maatje 56.. Saskia had met drie maanden nog wel maat 56 aan... (en sommige broekjes nog wel). Myrthe moet nog 2 maanden worden! Dan is 56 heel normaal hoor. Ik weet niet meer hoe zwaar Myrthe was bij de geboorte.. Maar als je wilt vergelijken: http://saskia.beebiesite.nl Volledig borstvoeding en geen centje commentaar op het cb. (en Saskia groeit ook niet zo hard, is een lekker kleintje) Ik kreeg de laatste keer op het cb zelfs een complimentje over het feit dat er 5,5 maand volledige bv gegeven werd en dat 't zo'n lekker kind is.

je familie hoeft zich dus nergens zorgen om te maken volgens mij.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 20:28:49 #71
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21355727
Poemojen,

Mara heeft tot dat ze een maand of 4 was 56 gehad. Daarna 62 ook een tijd en nu zit ze sinds een week op 68 en ze is 9,5 maanden.

Mara is in het ziekenhuis geboren. Was de bedoeling thuis maar na 34 uur weeen was het genoeg. Daar werd ze na de geboorte meteen aangelegt en ze dronk ook. Het ging heel natuurljik.

De ellende begon pas thuis zo ontzettend veel verschillende kraamhulpen dat ik niet meer wist wat ik moest doen. Wel aanleggen niet aanleggen gewone houding of toch anders. Dronk ze wel of toch niet.
Pff wat een ellende was dat zeg. En al die mutsen hadden een ander advies en andere ideeen. Echt verschikkelijk.

Het cb vind ook van alles en altijd net wat ik niet vind. Allergie stop maar vast het is te zwaar voor je. Enz enz. Ook de dieetiste is wat dat betrefd een grote doos die beter weet wat goed is voor mijn kind dan ik.

Dus volg lekker mijn gevoel en zie dat het goed gaat met mijn meisje.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 20:31:23 #72
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_21355791
Volgens mij kijken ze tegenwoordig veel minder naar hoeveel een kind MOET aankomen, zolang het niet extreem weinig is natuurlijk. ET gaf laatst ook al aan dat de groei bij BVkindjes toch vaak anders verloopt dan bij fleskindjes, dus een echt goed gemiddelde is er niet denk ik.
En zolang het CB tevreden is, zou ik me geen zorgen maken hoor! En ja..familie...probeer er maar van uit te gaan dat ze het goed bedoelen, al zouden mijn stekels er ook van overeind gaan staan

edit: ahum, ik type nogal langzaam en speel een beetje spuit elf zie ik nu
pi_21355862
Ben bezig met een nieuwe site voor alicia (en baby 2) en net haar dagboekje doorgelezen en zij kreeg 9 december voor het eerst maatje 62 aan (mama was er behoorlijk van in jubelstemming, staat uitvoerig beschreven )

Ze was toen 7 maand en 6 dagen oud.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 20:37:21 #74
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_21355931
Tobias is gewoon een dikzak, die zit nu al (bij 6,5 week) in maat 62
Maar die is in de eerste 4,5 weken, waarin ie 4 weken alleen maar bv kreeg, ook 1500 gram aangekomen. Zo zie je maar dat het gewoon bij elk kind verschillend is, zolang ze hun eigen lijntje maar volgen
pi_21359444
Bedankt voor alle opbeurende reacties. Ik heb voor m'n familie Myrthes eerste metingen even met Paint in een curve gezet en verwezen naar wat websites waar 90-200gr wordt genoemd. Ik hoop dat zij daarmee nu ook gerustgesteld zijn.

Saskia drijft wel lekker de spot met de cb-curves of niet ET? Haar lijntje loopt niet echt evenwijdig aan het gemiddelde lijntje.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:00:20 #76
3011 E.T.
pi_21359767
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:49 schreef poemojn het volgende:

Saskia drijft wel lekker de spot met de cb-curves of niet ET? Haar lijntje loopt niet echt evenwijdig aan het gemiddelde lijntje.
Dat bedoel ik dus. Ze groeit, ze groeit best lekker.. en dus gaat het goed.
Ze begon heel klein, toen groeide ze een tijdje best hard... en nu zakt 't een beetje af. (overigens een heel bekend verschijnsel bij bv-babies van een maand of vier.. dan groeien ze ineens een heel stuk minder hard, niks om je zorgen over te maken)

En sja, Swets en ik zijn ook niet zo groot (1.70m en 1.77m) dus Saskia zal ook niet zo groot worden. En zonder kleine kindjes geen gemiddeldes
pi_21359938
Wij zijn 1,76 en 1,89 maar in m'n schoonfamilie begint een aantal klein en zet dan in de puberteit ineens een inhaalmanoeuvre in. Dus daar zou 't ook nog mee te maken kunnen hebben.
Ik ben ook echt niet van plan met de bv te stoppen om de zorgen van m'n familie maar het is gewoon vervelend als ik elke keer het idee krijg dat ik volgens hen blijkbaar niet goed genoeg voor Myrthe zorg.
Zolang het CB geen alarm slaat zal het wel meevallen allemaal.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:45:05 #78
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21360892
Jolie is ook leuk, die heeft trui maat 50 en broekmaat 62 geen emnkel setje dat past...

Overigens allemaal bedankt voor de tips, de goede adviezen en de lieve woorden, maar ik stop nu echt met proberen. Ik weeg nu 7 kilo minder dan voor m'n zwangerschap en ik trek het echt niet om te blijven kolven, het vergt heel veel energie en ik wil liever helder zijn voor Jolietje. Jammer maar helaas, van flesvoeding wordt ze ook wel groot en gezellig samen keuvelen kan gewoon ook
  woensdag 18 augustus 2004 @ 09:44:40 #79
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_21366024
Luchtbel,

Fijn en goed van je dat je de knoop hebt door gehakt meid.

Geniet er lekker van want dit is soms gewoon de beste keus voor jou maar ook voor je meisje.

Groetjes
Klein_spookje
  woensdag 18 augustus 2004 @ 10:09:19 #80
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_21366337
Een wijze beslissing van je Luchtbel. Ik hoop voor je dat je nu nóg meer kunt genieten van Jolie dan je al deed!
pi_21366443
inderdaad. luchtbel, goede beslissing, je hebt je uiterste best gedaan. hopelijk kun je nu wat beter tot rust komen!

Tinkepink wat fijn dat de bv bij jou goed loopt en dat Thomas er zo goed van groeit! dat st. janskruid mag dus blijkbaar wel, mooi! ben je er al mee begonnen?
  † In Memoriam † woensdag 18 augustus 2004 @ 10:37:53 #82
43556 miss_dynastie
pi_21366750
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:45 schreef Luchtbel het volgende:
Overigens allemaal bedankt voor de tips, de goede adviezen en de lieve woorden, maar ik stop nu echt met proberen. Ik weeg nu 7 kilo minder dan voor m'n zwangerschap en ik trek het echt niet om te blijven kolven, het vergt heel veel energie en ik wil liever helder zijn voor Jolietje. Jammer maar helaas, van flesvoeding wordt ze ook wel groot en gezellig samen keuvelen kan gewoon ook
pi_21367175
Luchtbel
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:00:15 #84
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21367198
Ik zie het al, heel veel verschillende meningen over de hulp bij bv in het ziekenhuis en van de kraamhulp en cb.

Mijn ervaring in het ziekenhuis was dus juist goed. Net als bij Sjeen, liep daar dus ook een lactatiedeskundige rond die het overige personeel elke week bijpraatte. Met als resultaat dat iedereen op dezelfde wijze werkte en er geen tegenstrijdige adviezen volgden.
Léon is op dag 3 bijgevoed, omdat hij op de 10%-grens wiebelde. Gewoon na de bv 20 cc via vingervoeden. Dag 4 kwam bij me de voeding op gang en hoefde dat niet meer. Het ging zo makkelijk dat ik Léon zelfs 's nachts in de schemering kon aanleggen.

Maar toen kwam ik thuis en kwam de kraamhulp. Toen ging het bijna mis. Ze liep zo te hannessen tijdens de voeding. Dan moest ik weer zus, mijn arm lag niet goed, ik zit niet recht genoeg overeind, zo ging niet 'volgens het boekje', in de stoel, nog meer kussens om me heen enz. enz.
Ik wilde alles wel uitproberen, maar achteraf gezien had ik veel eerder moeten zeggen 'stop'. Nog zo'n voorbeeld: ik had een zware buikoperatie achter de rug, maar als ik liggend voedde moest ik bij het omdraaien ook nog eens naar de andere kant van het bed kruipen. Dan kon zij er makkelijker bij. Was best pijnlijk.
Na een paar dagen heb ik dus idd gezegd: "Laat me het nou maar zelf doen."
Haar reactie: "Oke, dan geef ik de strijd wel op."
Ik snapte hier niks van, welke strijd?
Oké, Léon pakte de borst niet direct, maar dat kwam doordat gehannes. Maar als hij de borst dan had ging het goed. En hij groeide ook nog goed. Dus wat was nou die strijd?

Toen ze weg was ben ik hier over na gaan denken en werd ik toch best wat pissig. Ik kreeg steeds meer het idee dat door haar bemoeienis de bv bijna mis is gegaan. Ik werd er elke keer zo nerveus van als het weer zo laat was. 'Laat ie ajb snel pakken, anders begint ze weer.'
Niet gezond, maar ik ben blij dat ik het heft in eigen hand heb genomen.
Dan maar niet volgens het boekje, als Léon maar tevreden is en goed groeit.
pi_21367289
wat een vreselijk type dutchie! gelukkig is 't allemaal goed gegaan uiteindelijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door bixister op 18-08-2004 11:19:57 ]
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:05:31 #86
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21367312
Tjee, wat ben ik blij met jullie ervaringen.

Ik weet nu dat ik:

a). In het ziekenhuis erop let dat ze niet zomaar een flesje gaan geven als ik dat niet wil
b). De kraamhulp vanaf het begin "kort" zal houden.
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:40:24 #87
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21368054
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:05 schreef phluphy het volgende:

Ik weet nu dat ik:

a). In het ziekenhuis erop let dat ze niet zomaar een flesje gaan geven als ik dat niet wil
Aanvulling over het ziekenhuis:

Vraag (sta er op, want ze zullen dat niet snel doen) of ze je 's nachts er uit halen voor de voeding. (anders geven ze dus een flesje 's nachts). Tenslotte moet je er thuis ook uit, als je thuis bevalt.
Sommige ziekenhuizen vinden het goed dat je baby op de zaal naast je bed slaapt. Doen! Dan krijgt je kleintje tenminste te eten als ze honger heeft en niet als het ziekenhuistijd is.
Als ze na tien minuten bij je komen om de kleine weer bij je weg te plukken zeg je dat je dat niet wilt. In het begin is het goed om de kleine lekker lang te laten drinken. Als je thuis bevalt dan lurkt je baby ook lekker lang door.

Het ZH waar ik bevallen ben van de eerste drie was in het begin héél slecht met begeleiding, maar bij Jessai was het precies zoals ik hier boven omschreef (dus kleintje dag en nacht op zaal, BV geven wanneer je wilt en zolang als je wilt en geen flesje als je daar niet zelf om vraagt). Ze hebben nu ook een BVcertificaat.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:42:06 #88
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_21368102
Pluphy, wat betreft a) moet je wel heel sterk in je schoenen staan, hoor. Zowel Katja als Job hebben in het ziekenhuis en Job later ook nog thuis flesjes gekregen en beide keren heb ik het toegestaan omdat ik er van uitga dat ze op dat moment die beslissing nemen omdat ze het beste met je kind voorhebben. Zij hebben zoveel meer medische ervaring met babietjes, dat ik toch niet echt geneigd was om daar tegenin te gaan. Misschien klopt hun verhaal wel niet, maar ik heb ook geen goede argumenten om dat dan te weerleggen.

Overigens heb ik beiden daarna nog 5 maanden borstvoeding kunnen geven, dus het geven van een flesje hoeft niet direct dodelijk te zijn voor de borstvoeding.
weer aan het werk gaan bleek bij mij wel beide keren dodelijk te zijn voor mijn borstvoeding, maar dat is weer een ander verhaal
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:45:51 #89
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21368187
Dutchie, wat een figuur zeg Kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent geweest. Heb je dat ook opgenomen in het evoluatieformulier?

En Luchtbel, je hebt ontzettend je best gedaan! Ik hoop dat je nu wat rustiger wordt!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:50:23 #90
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21368313
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:42 schreef livelink het volgende:
Pluphy, wat betreft a) moet je wel heel sterk in je schoenen staan, hoor. Zowel Katja als Job hebben in het ziekenhuis en Job later ook nog thuis flesjes gekregen en beide keren heb ik het toegestaan omdat ik er van uitga dat ze op dat moment die beslissing nemen omdat ze het beste met je kind voorhebben. Zij hebben zoveel meer medische ervaring met babietjes, dat ik toch niet echt geneigd was om daar tegenin te gaan. Misschien klopt hun verhaal wel niet, maar ik heb ook geen goede argumenten om dat dan te weerleggen.

Overigens heb ik beiden daarna nog 5 maanden borstvoeding kunnen geven, dus het geven van een flesje hoeft niet direct dodelijk te zijn voor de borstvoeding.
weer aan het werk gaan bleek bij mij wel beide keren dodelijk te zijn voor mijn borstvoeding, maar dat is weer een ander verhaal
Argumenten om géén flesje bij te geven:
- De baby heeft de eerste 48 uur nog voldoende reserves
- Een flesje kán zorgen voor tepelspeenverwarring zeker als je kindje al slecht pakt (dit hoeft dus idd niet, maar bij Cheyenne was het helaas wel het geval)
- Een baby die niet hongerig genoeg is zal minder behoefte hebben aan een borst (té hongerig is ook niet goed, maar dat zijn ze in het begin niet zo snel). Met een flesje rem je die honger, ook voor een volgende voeding.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:54:29 #91
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21368420
Nog 1tje...als ze willen gaan bijvoeden vlak voordat je naar huis gaat, het kind is net geboren, alles is al in de war, als het de auto in gaat, komt het er zeker weten weer uit...

Dutchie wat een miep

Hier zei de tweede kraamhulp dat het beter was om geen zalf te gebruiken.....ik weet niet of ze enig idee had hoe erg je tieten kapot gaan van een kind dat aan je ligt te likken en te sabbelen....
pi_21368510
Ik denk dat als jezelf een flinke dosis aan doorzettings vermogen hebt om de bv te doen slagen, dat je dan ook de goeie hulp vindt. Er zijn zoveel verschillen van mening. Ook hier in Engeland hoor. Als ik zelf nooit had doorgezet dan had ik er ook niet gekomen. Zelfs in het ziekenhuis toen Joshua niet goed wilde drinken werd er al gezegd dat de fles ook net zo goed is.

Van al die midwifes was er maar eentje die echt de tijd nam en het geduld had en het lukte gewoon. Maar ja de rest had het te druk en ze namen ook de tijd niet. Ze wilden me evengoed aan laten klooien en in het ziekenhuis houden totdat het goed ging. Maar ja dat kon ik zelf thuis toch ook doen, daar had ik hun bed niet voor nodig.

En dat van die statistieken dat NL onderaan staat met bv geven of niet lang volhouden geloof ik helemaal niks van. Als er 1 land is waar ze snel opgeven is dat Engeland en er zullen er nog best wel meer zijn. En nu vergelijk ik ook een beetje met Fok hoor en van wat ik meegemaakt heb door de jaren heen. Maar hier zijn bijna alle vrouwen met bv bezig. In Engeland is het 4 weken en als het dan moeilijk wordt dan geven we het maar op. Daar zijn ze echt heel erg makkelijk in. Jullie doen tenminste nog de moeite.
pi_21368528
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:05 schreef phluphy het volgende:

Ik weet nu dat ik:

Phluphy, wat ik geleerd heb de afgelopen week is: volg je eigen gevoel en niet die van de verpleging of wie dan ook. Ik had mezelf weer over laten halen om borstvoeding te geven en dat is op een ramp uit gelopen. Het had ook goed kunnen gaan, maar achteraf zeg ik had ik maar naar mezelf geluisterd!!!
Bij ons in het ziekenhuis voeden ze trouwens niet zomaar bij met het flesje, ze doen aan cupvoeding (medicijn bekertje met iets voeding erin, het liefst met de gekolfde voeding van de moeder).
pi_21368705
Jemig Dutchie, wat een doos

Over dat omdraaien in bed: mijn kraamhulp legde Tobias als ie 1 borst leeghad gewoon op een hoog kussen, zodat ie bij mijn andere borst kon, zonder dat ik me op mijn andere zij hoefde te draaien. Ging perfect
pi_21369541
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:58 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Er zijn zoveel verschillen van mening. Ook hier in Engeland hoor. Als ik zelf nooit had doorgezet dan had ik er ook niet gekomen. Zelfs in het ziekenhuis toen Joshua niet goed wilde drinken werd er al gezegd dat de fles ook net zo goed is.

Van al die midwifes was er maar eentje die echt de tijd nam en het geduld had en het lukte gewoon. Maar ja de rest had het te druk en ze namen ook de tijd niet. Ze wilden me evengoed aan laten klooien en in het ziekenhuis houden totdat het goed ging. Maar ja dat kon ik zelf thuis toch ook doen, daar had ik hun bed niet voor nodig.
Wat grappig, ik ging in Wales ongeveer tot de tanden gewapend naar het ziekenhuis (was ivm meconium in vruchtwater e.d.) maar daar was de begeleiding juist erg goed, kind werd zodra ie begon met ademen zo'n beetje aangelegd en ze keken ook of dat goed gebeurde, en hij heeft de rest van de nacht in zijn terrariumpje naast me gestaan.

(wel irritant was dat de nurses deden of ik gek was dat ik zonder pijnstilling beviel (de midwives merkten ook zowat elke vijf minuten op dat ik heus wel entonox mocht als ik het niet uithield) en geen standaard oxitocinespuit wilde voor de placenta enzo, maar dat is weer een heel ander verhaal)

En ik ken de frustratie enigszins van wel willen en niet kunnen en dan alleen maar artikelen vinden over Hoe Vreselijk flesvoeding wel niet is vergeleken met borstvoeding (Anderhalf keer vaker verkouden! Stinkende poep! OnUitWasBare Vlekken Na Spugen!) van een periode met kloven door zeer hardnekkige spruw, en een steeds tot bijna nul dalen van de produktie bij elke menstruatie, en van een kind wat ineens geen gekolfde melk meer lust en dus als ik werkte ineens aan de flesvoeding moest. Lang niet zo erg als bij Snoopy en Luchtbel dus . Maar wel Niet Fijn.
pi_21370485
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:54 schreef Luchtbel het volgende:

Hier zei de tweede kraamhulp dat het beter was om geen zalf te gebruiken.....ik weet niet of ze enig idee had hoe erg je tieten kapot gaan van een kind dat aan je ligt te likken en te sabbelen....
Ha, ik heb dat nog uitgeprobeerd, ene borst wel gesmeerd (Bepanthen), andere alleen maar steeds goed laten drogen e.d. Nou, mooi dat de tepel met zalf er een stuk beter uitzag (wel nog kloven maar geen bloedende, zeg maar )

En verder...tja...aangezien er maar erg weinig onderzoek wordt gedaan naar wat nou ECHT helpt qua borstvoederadvies en het ook nog eens voor iedereen een beetje anders is (zo kolf ik bijvoorbeeld beter als ik juist NIET de normale voedertijdstippen aanhoud) krijg je natuurlijk al snel goedbedoelde, maar tegengestelde adviezen. Daarnaast is de 'feedback' zeker voor kraamhulpen minimaal, dus ze weten het helemaal niet als hun korte-termijnadvies op de iets langere termijn voor problemen zorgt. Enzo.
pi_21376244
Anneja, dat hadden ze bij ons ook hoor de baby naast het bed in de kamer. En dat vondt ik ook echt geweldig. Nadeel is wel dat je beslist niet aan rust toekomt, want als er 1 baby begint te huilen dan volgen er meer. Dat was voor mij ook de belangrijkste reden om snel naar huis te gaan.

Bij mij werd Joshua helemaal niet gelijk aangelegt, sterker nog er keek niemand naar mij om zodra ik Joshua had. Het was super druk, fusie van 3 afdelingen naar 1 ziekenhuis. Niet echt slim zullen we maar zeggen. Ik moest er om vragen om Joshua aan te leggen, en dat gebeurde pas 3 uur later ofzo. Ze zeiden ook ach dat komt wel joh, is helemaal geen probleem om dat niet meteen te doen
pi_21376313
ik heb er maar 1 nacht hoeven slapen en er lag niemand anders op die kamer behalve Piet en ik!geweldig! alleen sliep ik dus wel doodleuk door zijn gehuil heen, tot ze me kwamen wakker maken: "uw kind huilt!" de verpleegkundige heeft toen geholpen met aanleggen en ik heb Piet toen nog uren bij me in bed gehouden. was geweldig!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 20:13:33 #99
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_21381055
Ik geloof dat ik in vergelijking met jullie in een geweldig ziekenhuis ben bevallen. Hier in mijn omgeving is borstvoeding zo ongeveer de norm en je wordt ook ongelooflijk gestimuleerd om door te zetten. In het ziekenhuis waar ik lag kon je zelf weten waar je je baby liet slapen. De hele dag op je kamer, alleen 's nachts, af en toe een uurtje, alles was goed. Als je baby begon te huilen terwijl hij op de baby afdeling lag, werd hij naar je toegebracht of werd je gebeld dat de baby honger had en kon je hem zelf ophalen. 's Nachts werd hij voor een voeding standaard gebracht en gehaald op de momenten dat de baby het zelf aangaf.

Bijvoeden werd in principe niet gedaan de eerste paar dagen of alleen in overleg met de moeder. In mijn geval hebben we suikerwater gegeven omdat Thomas echt hele erge honger had en ik niet genoeg melk. Ik mocht zelf aangeven hoe ik wilde dat hij gevoed werd: met een spuitje of een flesje of een lepeltje of wat dan ook. En men hield zich hier ook aan!

Nu ik uit het ziekenhuis ben (een week na de geboorte) komt de verloskundige iedere dag langs om te kijken hoe het gaat en om vragen te beantwoorden. Ik mag haar ook dag en nacht bellen (letterlijk).

Daarnaast heb je overal 'stillgruppen'. Dat zijn groepjes van moeders die borstvoeding geven en die onder elkaar tips uitwisselen. Het is hier bijna standaard dat je naar zo'n groepje toegaat in de babytijd. In de gemeente waar ik woon (in totaal 10.000 inwoners verspreid over 6 dorpen) ken ik zo al 7 verschillende stillgruppen!

Al met al ljkt het hier in Duitsland een stuk beter geregeld dan in bijv. NL en ENGL.

Overigens moet ik zelf nog wel erg wennen aan het BV. Met het flesje was ik gewend strikte voedingstijden aan te houden, maar met bv werkt dat (helaas) niet zo goed. Soms komt Thomas na 2 uur en soms (zoals nu) slaapt hij al 4 uur door. Ik vind dat persoonlijk wel een klein nadeeltje van bv. Net zoals het toeschieten. Ik weet dat ik me gelukkig mag prijzen, maar ik maak echt ongelooflijk veel melk aan! Tien minuutjes na de voeding zijn mijn borsten al weer vol! En er gaan toch een een boel pads doorheen! Niet normaal meer!
Ik weet dat veel vrouwen me er om benijden, maar ik voel me er zelf toch wel een beetje onprettig bij. Ik lek steeds door en ben me de hele dag bewust van mijn borsten omdat ik, zodra ik Thomas zie of ik aan hem denk, weer toeschiet (nu dus ook). Maar goed, naar ik heb begrepen wordt dit binnen een paar weken minder.

Ik heb overigens met mijn man afgesproken dat we vanaf het moment dat Thomas 2 weken is gaan beginnen met één voeding te vervangen door afgekolfde melk of poedermelk. Over een maand ga ik namelijk weer naar school (Duits en psychologie) . De schooltijden vallen precies samen met een voeding, dus we moeten voor vervanging zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat en of het bevalt. Volgens de verloskundige moet het in ieder geval geen probleem zijn en hoeven we niet bang te zijn voor speenverwarring omdat Thomas zo goed drinkt. We zullen zien.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 10:36:16 #100
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21392804
Tink, die productie komt vanzelf op peil. Dat lekken kan nog wel even een tijdje blijven, maar er komt regelmaat in en dan zit je niet steeds zo overvol.
DeTSR kan in het begin pijnlijk zijn, maar ook dat wordt minder.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 11:13:46 #101
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21393528
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:42 schreef livelink het volgende:
Pluphy, wat betreft a) moet je wel heel sterk in je schoenen staan, hoor.
Heb je gelijk in, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, waarmee ik wil zeggen dat ik wel blij ben om te weten hoe het kan gaan en daar dus op voorbereid ben
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 19 augustus 2004 @ 11:21:46 #102
3011 E.T.
pi_21393721
phluphy, misschien is dit een idee voor je:
http://www.prettymum.nl/images/wiegenkaartje.pdf
  donderdag 19 augustus 2004 @ 12:44:47 #103
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21395946
Kan ik nog terug
D'r poep stinkt
  donderdag 19 augustus 2004 @ 12:59:10 #104
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21396248
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 12:44 schreef Luchtbel het volgende:
Kan ik nog terug
D'r poep stinkt
Kan nog

Maar zou het niet doen Knijper op neus wil helpen
  donderdag 19 augustus 2004 @ 13:21:04 #105
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21396846
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:21 schreef E.T. het volgende:
phluphy, misschien is dit een idee voor je:
http://www.prettymum.nl/images/wiegenkaartje.pdf
Dank je ET, baat het niet dan schaadt het niet... maarrehh....waar laat ik dat kaartje?
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 19 augustus 2004 @ 13:33:22 #106
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21397258
Ik heb het idee dat mijn bv terugloopt Ik denk dat het misschien komt omdat ik een paar dagen heb zitten klooien met kolven, want 1 van mijn tepels doet zooo een pijn dat ik er geen baby aan wil hebben hangen. Ik zie er ook tegenop om te voeden omdat het nog steeds best wel gevoelig is. Zou dit kunnen?

Ik ben nog steeds aan het smeren met de Daktarin, dus ik hoop dat die errug pijnlijke tepel binnenkort minder wordt.
Laatst hebben we Amber maar een flesje flesvoeding gegeven, want ik kon niks meer eruit kolven
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:05:08 #107
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21398306
LadyS, waarom kolf je en hoeveel?
Ikzelf kolf max. 2x per dag en Léon krijgt max. 2x per dag een flesje met bv.
Heb je problemen met je TSR?
juist dat kolven en met name te lang kolven, kan die rauwe tepels veroorzaken
pi_21398368
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 13:33 schreef LadyS het volgende:
Ik heb het idee dat mijn bv terugloopt Ik denk dat het misschien komt omdat ik een paar dagen heb zitten klooien met kolven, want 1 van mijn tepels doet zooo een pijn dat ik er geen baby aan wil hebben hangen. Ik zie er ook tegenop om te voeden omdat het nog steeds best wel gevoelig is. Zou dit kunnen?
Hoe oud is ze? Met een week of 6 zijn vraag & aanbod al een stuk beter op elkaar afgestemd, dus dan voelen je borsten leger en kolf je misschien ook minder.
En die zere tepel, is dat vanwege spruw (gezien de Daktarin)? Bij mij hielp Daktarin weliswaar enigszins tegen spruw, maar mijn tepels werden er ook vreselijk week van. Met een combi van Daktarin (na de voeding) en Bepanthen (ergens tussendoor) kon ik sneller weer pijnloos kolven (voeden helaas niet). En het ging nog sneller over als ik met de hand kolfde, dus zonder kolf, alleen duurde dat wel twee keer zo lang .
pi_21398411
De censuurterreur op het borstvoederforum begint trouwens weer vormen aan te nemen, ik mag niet eens zeggen dat de zelf-invul-groeitabel in het nieuwe groeiboekje 'volkomen kut' is
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:10:16 #110
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21398472
Ik kolf 1 borst omdat dat dus ongelooflijk pijn deed als Amber eraan lag. (en ze drinkt niet rustig, ze zit altijd aan de tepels te trekken en te doen ) Ik kolf in een minuut of 10 ongeveer 80 cc en daarna wordt het snel minder. Ik probeer er dan na een tijdje nog 10 of 20 cc bij te krijgen.
Ik kolf dus 3x per dag ofzo.
Nee, geen problemen met TSR, als het eenmaal loopt, dan loopt het ook

De tepel van mijn andere borst ziet er een stuk beter uit en doet ook een stuk minder pijn. Alleen het aanleggen doet nog wel pijn.

dat wist ik helemaal niet van dat kolven
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:14:10 #111
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21398595
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:06 schreef anneja het volgende:

[..]

Hoe oud is ze? Met een week of 6 zijn vraag & aanbod al een stuk beter op elkaar afgestemd, dus dan voelen je borsten leger en kolf je misschien ook minder.
En die zere tepel, is dat vanwege spruw (gezien de Daktarin)? Bij mij hielp Daktarin weliswaar enigszins tegen spruw, maar mijn tepels werden er ook vreselijk week van. Met een combi van Daktarin (na de voeding) en Bepanthen (ergens tussendoor) kon ik sneller weer pijnloos kolven (voeden helaas niet). En het ging nog sneller over als ik met de hand kolfde, dus zonder kolf, alleen duurde dat wel twee keer zo lang .
ze is vandaag precies 5 weken.
Ik denk dus dat de bv minder wordt, omdat ze al heel snel ontevreden is (eerder dan voorheen) Dan laat ze los (dmv haar hoofd met mijn tepel erin naar achter te rukken ) en dan weer te happen, en dat doet ze dus de hele tijd. Als ik haar dan aan de andere borst aanleg (wat ik anders nooit deed) neemt ze een paar slokken en dan is het goed.
Ik legde haar normaal nooit aan de andere borst omdat ik dus heeel veel voeding had
pi_21398601
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:10 schreef LadyS het volgende:
Ik kolf 1 borst omdat dat dus ongelooflijk pijn deed als Amber eraan lag. (en ze drinkt niet rustig, ze zit altijd aan de tepels te trekken en te doen )
Maar hebben jullie inderdaad spruw, dat je Daktarin gebruikt? Dat kan dat onrustige drinken namelijk ook verklaren.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:21:21 #113
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21398797
ja, we hebben idd spruw, maar dat is nu zo goed als verdwenen.
pi_21398809
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:14 schreef LadyS het volgende:

[..]

ze is vandaag precies 5 weken.
Ik denk dus dat de bv minder wordt, omdat ze al heel snel ontevreden is (eerder dan voorheen) Dan laat ze los (dmv haar hoofd met mijn tepel erin naar achter te rukken ) en dan weer te happen, en dat doet ze dus de hele tijd. Als ik haar dan aan de andere borst aanleg (wat ik anders nooit deed) neemt ze een paar slokken en dan is het goed.
Ik legde haar normaal nooit aan de andere borst omdat ik dus heeel veel voeding had
Klinkt voor mij als Regelgedrag (meer willen drinken dan voorheen omdat ze wat groter is) en/of Beter Afgestelde Borsten (die niet meer overlopen) en/of spruw (onrustig/ontevreden drinken). Regelen duurt misschien een paar dagen, dan is je produktie weer afgesteld op een groeiende vraag, beter afgestelde borsten is fijn want dan drijf je je bed niet meer uit, en spruw is uitgesproken naar en dient bij zowel moeder als kind na elke voeding behandeld te worden .
Zolang je op verzoek voedt en haar zoveel borsten aanbiedt als ze zelf wil en je braaf houdt aan het gemiddelde borstvoederboek et cetera hoef je je volgens mij niet zo'n zorgen te maken over een teruglopende produktie. deed ik zelf natuurlijk stiekum wel, toen ik na een week of 4 stuwing ineens voor mijn gevoel slappe theezakjes had, maar mijn zoons leven nog steeds
pi_21398976
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:21 schreef LadyS het volgende:
ja, we hebben idd spruw, maar dat is nu zo goed als verdwenen.
Handig om zo tegelijk te zitten posten

Heb je Amber en jezelf volgens de regelen der kunst (...dus niet volgens de bijsluiter) behandeld? Of dronk ze voor jullie spruw hadden ook al zo onrustig? Wat je beschrijft namelijk, dat hoofd achterover gooien en trekken aan de tepel, dat is precies waar ik het eerst aan merkte dat de spruw weer terug was als Mattis dat ging doen.

Maar, samenvattend, op zich vind ik wat je beschrijft (onrustig drinken, ontevredener zijn, ineens twee borsten willen) heel erg herkenbaar, en goed in te passen in een spruwinfectie en de 'whelp ik heb ineens legere borsten'-periode van rond de 6 weken. Dus ik denk niet dat je te weinig voeding hebt. Hopelijk helpt dat je een beetje
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:27:44 #116
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21398986
Joh LadyS, 80 cc is toch hartstikke goed voor 5 weken?
Daar zou ik me geen zorgen over maken hoor. Dat is absoluut gewoon goed als je het mij vraagt. Maar ik ben geen expert natuurlijk.
Alleen kolf niet langer dan 10 minuten, volgens mij is dat al te lang. Komt er in de laatste minuten nog wel wat uit?
Ik bedoel dan echt een stroompje en geen druppeltjes. Ik heb nl. doordat ik niet oplette ook een paar keer te lang doorgekolfd. Rond de 10 minuten en toen ik de kolf eraf haalde zag ik dat ik wat bloedde. Da's natuurlijk nooit goed. Dat bloed komt immers ook in de melk terecht. Beter is om 5 á 7 minuten te kolven, even te wachten en dan weer 2 á 3 minuten. Wellicht nog 1 á 2 x een minuutje herhalen. Wees voorzichtig met die tepels, je hebt er maar twee.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:30:34 #117
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21399073
O ja en nog iets: Amber is nu 5 weken en kan dus last hebben van een ontwikkelingssprongetje. Ik weet niet of je 'Oei, ik groei' kent, maar daar staat best wel goed omschrijven welke fases je kleintje doorstaat. De eerste is zo rond de 6 weken, dus het kan best zijn dat deze zich nu aandient.
Dat en de spruw plus regeldag is genoeg om je tot lichte waanzin te drijven haha!
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:33:07 #118
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21399139
ik maakte me niet echt zorgen hoor. Maar haar eerdere regeldag was duidelijk anders, toen wilde ze heel vaak en heel kort aangelegd worden en daar merk ik nu niks van.

dutchie, ik weet de tijd niet precies hoor, maar zodra die stralen ophouden, dan stop ik en dan probeer ik het na een par minuten nog even. Dus ik kolf zeker niet te lang.

Steeds 1 borst kolven kan toch geen kwaad hoop ik? (dus steeds dezelde?)
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:35:50 #119
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21399211
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:30 schreef dutchie het volgende:
O ja en nog iets: Amber is nu 5 weken en kan dus last hebben van een ontwikkelingssprongetje. Ik weet niet of je 'Oei, ik groei' kent, maar daar staat best wel goed omschrijven welke fases je kleintje doorstaat. De eerste is zo rond de 6 weken, dus het kan best zijn dat deze zich nu aandient.
Dat en de spruw plus regeldag is genoeg om je tot lichte waanzin te drijven haha!
Ik ken het boek wel, maar ik heb het niet

Zo een regeldag vind ik nog het ergste niet, maar ik zie er echt tegenop soms om te voeden, omdat het alles behalve prettig voelt
soms hoop ik zelfs dat ze lekker lang blijft slapen zodat ik nog niet hoef te voeden. Nu staat er een gekolfd flesje klaar en nu is er geen probleem
pi_21399303
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:33 schreef LadyS het volgende:
Steeds 1 borst kolven kan toch geen kwaad hoop ik? (dus steeds dezelde?)
Volgens mij niet. Kolf je trouwens tijdens het voeden? Dan is mijn opbrengst altijd het hoogst, dat wil zeggen, als het volle flesje niet uit mijn handen wordt geschopt door het wriemelende wurm aan de andere borst . In elk geval heb ik het ook wel eens gedaan, maximaal een week of twee, toen de kloven aan de ene kant echt niet meer te harden waren. Bij mij liep in die borst de produktie wel een beetje terug, maar dat compenseerde de andere wel weer geloof ik.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:40:50 #121
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21399357
Getderrie LadyS, da's geen pretje.
Misschien moet je toch ook eens proberen die andere borst (ik neem aan de pijnlijke?) te doen. Ook ter voorkoming van een evt. voorkeursborst. Maar ik neem mijn petje af hoor met wat je allemaal niet probeert ondanks de pijn. Ik kan je alleen maar tips aangeven, maar ik kan me voorstellen dat je er niet altijd op zit te wachten.
Als die ellendige spruw nou maar eens over was zeg.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:44:16 #122
3011 E.T.
pi_21399441
ladyS, op www.oeiikgroei.nl kun je je ook abonneren op de 'sprongenwekker'
Je krijgt dan een e-mailtje als er zo'n ontwikkelingssprong aan zit te komen. (heb me van de week aangemeld en dus zelf nog geen mail gehad, weet dus niet of 't echt leuk is)

Verder klinkt e.e.a. bij jou idd als regeldagen gecombineerd met spruw. En dat lijkt me een verdomd vervelende combinatie als 1 tepel te zeer doet om te voeden. Toch maar zo veel mogelijk toegeven en kolven en flesje geven. Idd, niet te lang kolven, niet te hard vacuum laten zuigen met kolven.. En veel Bepanthen smeren tussendoor. (na de voeding wel goed daktarin blijven smeren!!) Ow, en elke dag alles wassen en uitkoken. Ik weet niet of je 'snachts in bed wat aanhebt, maar hetgeen in aanraking kan komen met jouw tepels ook elke dag wassen. Ook alles wat Amber in haar mondje stopt (knuffels), spuugdoekjes etc. (en dan nog wel op 60 graden ook).

En als daktarin niet helpt, gewoon de huisarts weer bellen.. Er zijn ook nog andere middelen en niet iedereen reageert even goed op elk middel.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 14:47:36 #123
3011 E.T.
pi_21399493
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 13:21 schreef phluphy het volgende:

[..]

Dank je ET, baat het niet dan schaadt het niet... maarrehh....waar laat ik dat kaartje?
ehm.. bovenop het dekentje? met een plakbandje aan het wiegje?
Het valt dan zowieso al op voor de verpleging. En als ze het lezen blijft het waarschijnlijk beter hangen dan dat jij het verteld. De ene verpleegster vergeet 't dan tegen de volgende te zeggen... Nu leest iedereen die bij jouw baby komt dat papiertje.

Je zou ook zelf zoiets kunnen maken en dan in je eigen woorden e.e.a. erop zetten.

ik was nog met mijnes bezig toen de weeen begonnen.. maar ik heb 'm ook niet nodig gehad.. we waren binnen een paar uur weer thuis
pi_21399828
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:35 schreef LadyS het volgende:

[..]

Ik ken het boek wel, maar ik heb het niet
Ach, een van de AIO's van de schrijver heeft zijn analyses nog es overgedaan en er blijkt geen bal van te kloppen. Da's op zich niet zo erg, maar vervolgens heeft hij geprobeerd dat stil te houden en haar op een bijzonder onaangename wijze onderuit te halen. Van je begeleider moet je het maar hebben. Ik heb dus een lichte aversie jegens dat boek ontwikkeld. Bij de oudste kon ik geen sprongetjes ontdekken trouwens, hoewel ik er toen nog best naar op zoek was.
pi_21399958
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:47 schreef E.T. het volgende:

[..]

ehm.. bovenop het dekentje? met een plakbandje aan het wiegje?
Het ligt vast aan mij, maar ik vind zo'n kaartje zo soort van opdringerig, alsof je er al op voorhand vanuit gaat dat de Evil Verpleegster op de loer ligt met een fles vol verderfelijke waar nou GA ik daar ook wel vanuit natuurlijk . Ik zou het als verpleegster in elk geval niet zo leuk vinden, zeker niet als ik nou net die ene was die WEL op de hoogte is van wat wel en niet te doen bij een bv-baby. Ik had zo'n kaartje dus niet, maar wel de aanstaande vader redelijk gedrild (Als Baby Fles Krijgt In Ziekenhuis Dan Jaar Geen Sex ). Maar dat was dus niet nodig gelukkig.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 15:14:38 #126
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21400159
Ik ga me abonneren ET!!!

Dutchie, gisteren en vannacht heb ik die pijnlijke borst "gewoon" gegeven, (de 2 dagen daarvoor steeds gekolfd), maar ik ben het zat en ik zie er dus echt tegenop, zeker met dat geruk en getrek van Amber. Daarom heb ik net dus weer 90 cc afgekolfd.
Met kolven hef ik regelmatig het vacuum op (kzal wel moeten, anders is het net of mijn tepel eraf getrokken wordt ) En alles gaat hier na gebruik in de was. Speentjes worden per voeding gewisseld en dan uitgekookt. Elke voeding schone spuugdoekjes enz enz.

Anneja, ik kolfde voorheen vlak na de voeding. Net heb ik 2 uur na de voeding gekolfd en de opbrengst is ongeveer gelijk.
pi_21400897
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 15:14 schreef LadyS het volgende:
Met kolven hef ik regelmatig het vacuum op (kzal wel moeten, anders is het net of mijn tepel eraf getrokken wordt
Heb je wel eens zonder kolf proberen te kolven, dus echt met de hand (via www.borstvoeding.nl is volgens mij wel een plaatjeshandleiding te vinden)? Dat scheelde bij mij ook nog. Een beetje. Dat er gewoon echt even een dag of twee niet aan je tepel gezogen of wat dan ook wordt en ie weer een beetje tot rust komt (ik kon dan een paar dagen gewoon voeden en dan begon het gedonder weer). Maarja, het kostte wel weer meer tijd. Hopeloos ook
  donderdag 19 augustus 2004 @ 15:57:47 #128
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21401256
nee, heb ik nog niet geprobeerd. Misschien dat ik het vanavond even probeer
  donderdag 19 augustus 2004 @ 16:20:39 #129
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21401813
Dutchie Dat boek... wat een onzin! Oei ik groei dus. Ik werd er alleen maar onzker van bij Cheyenne. Zonder dat boek verloopt alles veel probleemlozer haha, ik ging me helemaal focussen op die sprongetjes, en die waren er vaak niet eens

Ik heb ze bij de anderen niet gevonden in ieder geval.
pi_21401859
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 15:01 schreef anneja het volgende:

[..]

Ach, een van de AIO's van de schrijver heeft zijn analyses nog es overgedaan en er blijkt geen bal van te kloppen. Da's op zich niet zo erg, maar vervolgens heeft hij geprobeerd dat stil te houden en haar op een bijzonder onaangename wijze onderuit te halen. Van je begeleider moet je het maar hebben. Ik heb dus een lichte aversie jegens dat boek ontwikkeld.
ik ook. ik vind de theorie dat ontwikkeling in sprongen verloopt overigens wel aannemelijk, maar het idee dat dat bij alle babies op dezelfde momenten zou gebeuren zeer onwaarschijnlijk. en dat blijkt inderdaad ook helemaal niet te kloppen.

LadyS, wat een gedoe joh. hopelijk is de spruw & pijnlijke toestand snel over en vinden jullie samen weer een prettig ritme.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 16:30:15 #131
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21402038
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:22 schreef bixister het volgende:

[..]

ik ook. ik vind de theorie dat ontwikkeling in sprongen verloopt overigens wel aannemelijk, maar het idee dat dat bij alle babies op dezelfde momenten zou gebeuren zeer onwaarschijnlijk. en dat blijkt inderdaad ook helemaal niet te kloppen.
Nee dat is ook mijn idee. Kinderen maken natuurlijk ontwikkelingen door. Wat ik wél heb gemerkt is dat ze op een gegeven moment bredere interesses krijgen maar nog niet de mogelijkheid hebben hun interesse te bevredigen. Dat kan wat gejengel opleveren voor een korte periode.

Bijvoorbeeld: ontdekken dat er iets moois op de vloer ligt maar er nog niet bij kunnen. Dat is vaak vlak voor ze kunnen kruipen, dus die periode zijn ze lichtelijk gefrustreerd en dus vervelend, zodra ze gaan kruipen is dat weer over. Maar dat is écht niet bij ieder kind hetzelfde om dezelfde tijd.

Maar goed, di's ietwat offtopic
pi_21403142
Ja ik heb dus ontzettend veel boekjes gelezen voor de geboorte van Josh. En ik moet zeggen dat ik dus helemaal zo'n plaatje voor me had. Nou alles verloopt anders dan volgens de regels. Ik werd daar ontzettend zenuwachtig van want hoe kan dat nou. Afschaffen die boeken. Ik heb er nog eentje liggen maar ga het niet eens lezen. Ik ga gewoon op mijn gevoel af.

LadyS met de hand kolven kan ook pijnlijk zijn hoor. Maar het is wel het proberen waard. Ik heb dat toen ook 1 week lang gedaan voor bijna elke voeding. Erg vermoeiend, maar die pijnlijke tepels gaan echt over als het goed is

Tink, wij hebben ook van die groepen hier. Alleen is die groep voor mij te ver weg. Dus ik ga niet, maar ik moest wel even wennen hoor aan die 15 bv gevende moeders. Wel leuk inderdaad en er lopen ook gediplomeerde moeders rond die je hulp kunnen bieden.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 20:34:14 #133
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21407054
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 14:47 schreef E.T. het volgende:
ik was nog met mijnes bezig toen de weeen begonnen..
Dus dat moet ik doen om te bevalling te laten beginnen

* meteen aan de slag gaat *
... ♥ ik mis je ♥
pi_21408086
Is weer eens wat anders dan het standaard Nutricia-kaartje.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 21:35:25 #135
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21408548
Heb net gekolfd (niet met de hand, dat was ik vergeten ) en heb er met moeite 80 cc uitgekregen. Ook na een pauze kreeg ik er niks meer uit
Het gekolfde flesje van vanmiddag (90 cc) was lang niet genoeg voor Amber, dus dit wrs ook niet.

Nou ja, ik zal het zien
  donderdag 19 augustus 2004 @ 21:39:26 #136
24188 Belana
kloon van belana
pi_21408643
LadyS, ik ben absoluut geen deskundige, maar 80 cc klinkt mij niet als weinig in de oren. Krijg je dat uit 1 borst? Of 2? En met kolven krijg je er geloof ik altijd minder uit als dat Amber bij je zou drinken toch?
stormy waters...
sailin'
  donderdag 19 augustus 2004 @ 21:42:24 #137
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21408716
Dat krijg ik uit 1 borst. Want uit die andere heeft ze net gewoon gegeten en die is volgens mij weer leeg Maar vanmiddag had ik dus een flesje met 90 cc en daarna had ze duidelijk nog honger en heeft ze toch nog wat gedronken (en niet 2 slokken ofzo).

ik zir gewoon te klooien met dat kolven en gewoon voeden
  donderdag 19 augustus 2004 @ 21:59:24 #138
24188 Belana
kloon van belana
pi_21409196
Ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Ze kan toch 2 borsten leeg drinken dan? Dat de 1 dan gekolfd is geeft toch niks? Als je het mij vraagt maak jij zat!
Ik heb geen ervaring met zere tepels e.d. Is toch ook vaak een kwestie van verkeerd aanleggen enzo? Komt vast wel goed hoor LadyS! Ik gaf Liam ook altijd 2 borsten trouwens.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:12:47 #139
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21409639
aanleggen gaat goed hier, dus daar komt die pijnlijke tepel niet vandaan (is de spruw denk ik).
Normaal geef ik per voeding 1 borst en daar had ze ruim voldoende aan. Eén van de 1e keren dat ik kolfde kreeg ik er met gemak 110 uit. (uit 1 borst dus)

Nou ja, ik zal me idd wel allemaal dingen in mijn hoofd halen
pi_21409744
90cc uit 1 borst is een prima 'score' hoor! die pijn zal ook niet bevorderlijk zijn voor 't kolf-resultaat, dus dat je er zelfs dan 90cc uit weet te 'persen' vind ik heel goed. hopelijk is de pijnlijke tepel snel genezen en kun je het weer wat relaxter aan gaan pakken.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:22:01 #141
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21409929
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:20 schreef Tan het volgende:
Dutchie Dat boek... wat een onzin! Oei ik groei dus. Ik werd er alleen maar onzker van bij Cheyenne. Zonder dat boek verloopt alles veel probleemlozer haha, ik ging me helemaal focussen op die sprongetjes, en die waren er vaak niet eens

Ik heb ze bij de anderen niet gevonden in ieder geval.
Je moet het ook niet als bijbel gaan gebruiken natuurlijk. Er staat ook duidelijk in dat sommige babies er wel last van hebben en anderen weer niet. En de één zit "op schema" terwijl de ander juist vroeger of later is.
Ik vind het wel makkelijk er naast te hebben. Vaak klopt het wel, er stonden nogal wat herkenbare zaken in die mij echt verbaasden.
Maar je moet het niet op de letter nauwkeurig nakijken, gewoon af en toe er weer eens bijpakken.
Haha en zeker niet gaan zitten wachten op 'een sprongetje'!
  donderdag 19 augustus 2004 @ 23:01:55 #142
3011 E.T.
pi_21411142
ladyS, toen Saskia een week of 8 was kolfde ik ook met gemak 180 a 200 cc (uit 2 borsten).. Nu is ze een half jaar en heb ik mazzel als ik 110 haal
je kunt echt geen vergelijk trekken. In het begin maken je borsten meer aan dan dat Amber drinkt, op een gegeven moment is dat perfect op elkaar afgestemd en met kolven haal je minder uit je borsten dan dat Amber drinkt. Tel daar dan nog wat regeldagen bij op... voila! je hebt de situatie waar jij nu in zit. (volgens mij)

Ik vermoed dat als de spruw onder controle is (en jouw tepels weer heel zijn) dat dan binnen een paar dagen alles gewoon weer goed loopt, dan heeft Amber weer gewoon precies genoeg van wat ze nodig heeft. Even doorbijten dus.

Ow, en vergeet niet dat ze uit de fles vaak meer drinken dat dat ze uit de borst zouden doen omdat fles drinken een stuk 'makkelijker' is dan uit de borst. Om melk uit je borst te halen moeten ze 'werken'.. uit de fles komt het zo maar stromen! Ze hoeft alleen lichtjes te zuigen en te slikken!
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 10:04:43 #143
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21418398
vanmorgen om 07.30 uur heb ik Amber aan de pijnlijke borst laten drinken. ik had geen zin om om 05.00 uur te kolven ik verwachte het ergste maar het viel gelukkig mee. Ik hoop dus dat het zo blijft en dat ik niet meer zo vaak hoef te kolven.
Allemaal bedankt voor de tips en adviezen en de opbeurende woorden
pi_21418712
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 10:04 schreef LadyS het volgende:
vanmorgen om 07.30 uur heb ik Amber aan de pijnlijke borst laten drinken. ik had geen zin om om 05.00 uur te kolven ik verwachte het ergste maar het viel gelukkig mee.

Sterf, ellendige spruw
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 10:31:33 #145
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21418776
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 10:26 schreef anneja het volgende:

[..]

Sterf, ellendige spruw
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2004 @ 10:39:47 #146
7074 moussy
kuttekop
pi_21418905
Hotel verbiedt geven borstvoeding
door Eric van Staten
DE KOOG - André Winkelman en zijn vrouw Monica moesten gisteren op Texel in allerijl op zoek naar een ander hotel. Het stel verbleef aanvankelijk met hun twee kinderen in Grand Hotel Opduin in De Koog. Maar na een verbod van de hoteldirectie voor het geven van borstvoeding in het restaurant besloot het echtpaar de koffers te pakken.

"We zijn als een stel melaatsen weggestuurd", vertelt André Winkelman. Sinds afgelopen zondag verbleef de medewerker van het Europees Octrooibureau in München met zijn vrouw in het viersterrenhotel Opduin en ze hadden het aanvankelijk prima naar de zin. Dat veranderde tijdens het derde diner toen de maître van het hotel zijn vrouw, die in het restaurant bezig was hun drie maanden oude zoon Jean borstvoeding te geven, liet weten dat dit niet de bedoeling was en dat zij het voeden maar ergens anders moest doen.

"We komen vaak in sterrenhotels en toprestaurants en nergens maakt men er een probleem van. Ook in Hotel Opduin hebben we de eerste dagen niets gehoord. En bij het boeken is er niets over gezegd."

Winkelman, die tot en met komende zondag in het Grand Hotel zou verblijven, ontkent dat het geven van de borstvoeding aanstootgevend was voor de andere gasten. "Niemand merkte er iets van." Het was geen optie voor zijn vrouw om tussen de vier gangen door zich even terug te trekken op de hotelkamer. "Dat joch van ons heeft voortdurend honger en dan blijf je heen en weer lopen en dat is wel erg omslachtig." Henriëtte den Ouden, die met haar partner eigenaar is van het enige viersterrenhotel op Texel, bevestigt dat mevrouw Winkelman is gevraagd om het voeden van haar kind niet meer te midden van de 220 andere restaurantbezoekers te doen. "We hebben haar aangeboden om apart met haar man in de brasserie het diner te vervolgen, maar dat aanbod werd geweigerd."

Bron
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21420260
Ach ja, hotel Opduin. Daar ben ik ook wel eens weggegaan omdat ze het niet goed vonden dat ik een baby van 6 weken aan wilde leggen (nb, ik had een trui met een voederopening aan). Als baby niet mag drinken hoef ik ook niet te drinken, toedeloe zeg.

Jammer dat er zulke kortzichtige uitbaters zijn. Gelukkig is dit de enige echt negatieve horeca-arvaring die ik heb gehad (gisteren Mattis op z'n eerste verjaardag nog laten drinken bij het Pannekoekschip, werd vriendelijk toegeknikt door de serveerster).
pi_21421217
Wat een idioten in dat hotel! Als je het een beetje netjes doet heeft niemand er last van.
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 13:07:23 #149
3011 E.T.
pi_21421711
Geen mens die iets ziet als je borstvoeding geeft. En zowieso heeft niemand er last van.
Je kind laten huilen zou dan volgens het hotel een betere optie zijn? Daar heeft het hele restaurant last van..
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 13:11:23 #150
24188 Belana
kloon van belana
pi_21421780
Jezus wat erg!!!! Dit vind ik echt zo verschrikkelijk belachelijk!!! Het is het meest natuurlijke wat er bestaat!!! Gadverdamme zeg!! Wat kan ik me hier kwaad om maken!!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 13:27:04 #151
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21422073
Daar lach je toch om om zoiets? Ze hebben immers hun eigen kuil gegraven de sukkels.
pi_21422649
Walchelijk zoiets, ik had dus ook weggelopen
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:29:52 #153
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21521139
Heeft iemand van jullie ervaring met speciale kussens om te gebruiken tijdens het geven van borstvoeding?
... ♥ ik mis je ♥
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 23:01:16 #154
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21522031
Ik heb geen ervaring met speciale (als in: voedings-) kussens, maar ik gebruikte in het begin wel altijd een hoofdkussen bij het voeden. Dat ging prima.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_21528010
Ja ik heb het borstvoedings kussen van de hema. Die kun je om je heen leggen. En ik gebruik hem nog. Ik vindt het erg handig want zo heb ik mijn handen vrij en kan ik lezen tussendoor.
Het is wel aan te raden eigenlijk, er zijn volgens mij aardig wat fokkers hier die het ook gebruikt hebben en het erg handig vonden.
  woensdag 25 augustus 2004 @ 12:57:07 #156
70856 EL_REY
Prins der Fokkers
pi_21531413
ik wist niet dat er van die kussens waren! waar kan je die nog meer vinden, iemand mischien meer info?
___ .............. ___ ................___
{o,o}..............{o.o}...............{o,o}
|)__)..............|)_(|................(__(|
.-"-"-...............-"-"-.................-"-"-
pi_21533879
Prenatal heeft ze ook. Ik heb ze daar zien liggen. Het lijkt mij dat al die grote baby zaken ze wel hebben. Alleen watch out voor de prijzen. Hema zal wel goedkoper zijn. Ik heb namelijk prijzen voorbij zien vliegen dat ik denk, belachelijk gewoon. Bij de Hema liggen ze bij de slabbetjes volgens mij.
  woensdag 25 augustus 2004 @ 16:48:28 #158
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21536672
Lewis bedankt voor de tip. Ik zag de kussens ergens op een site voor ¤ 25.
Maar ik zal eens mijn schoonmoeder langs de Hema sturen om te vragen wat ze daar kosten.
... ♥ ik mis je ♥
pi_21536890
bij de Hema hebben ze ze niet altijd, alleen bij speciale akties. tenminste dat werd mij verteld toen ik er daar één wilde kopen. misschien inmiddels wel hoor.
pi_21537139
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 16:48 schreef phluphy het volgende:
Lewis bedankt voor de tip. Ik zag de kussens ergens op een site voor ¤ 25.
Maar ik zal eens mijn schoonmoeder langs de Hema sturen om te vragen wat ze daar kosten.
phluph, ik was gisteren bij de Hema hier in de buurt en daar hadden ze er wel 1 liggen. Hij kostte iets van 45 euro en dat vond ik een beetje veel geld. Dus ik twijfel eigenlijk nog een beetje...
25 euro klinkt wat dat betreft al een stuk beter!
  woensdag 25 augustus 2004 @ 17:19:42 #161
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_21537242
http://www.baby-walz.de/S(...)&pHauptgruppe=738733

Bij BabyWalz hebben ze 3 verschillenden, de goedkoopste is 27,50, en ze brengen hem nog thuis ook
pi_21555567
Ik heb er eentje zelfgemaakt (patroon stond in een oude Ottobre, maar er zwerven er ook wel wat op internet geloof ik). De vulling was nog het duurst, ik was denk ik iets van 15 euro kwijt in totaal (maar de rits van de hoes had ik uit een oud slaapzakje gesloopt). Om te voeden heb ik hem eerlijk gezegd nauwelijks gebruikt, wel was ie onmisbaar bij het slapen in de laatste pakweg maand (bocht onder je buik en uiteinde tussen je knieen, heeeeeerlijk). En als steuntje om baby heen als die net kan zitten maar dat zelf af en toe vergeet (die van mij hebben een zeldzaam talent de om hen heen verspreide kussens te missen bij het achterovervallen, en zo'n voederkussen kan je er dus beter omheen leggen).
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 07:37:01 #163
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21572886
Da's geen gek idee, Anneja. Ik zal de a.s. oma's eens lief aankijken.
... ♥ ik mis je ♥
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 11:10:04 #164
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21656695
Dilemma:
Nu heb ik hier weer 2 pakjes Marvelon liggen, die wilde ik weer gaan gebruiken als mijn menstruatie op gang was gekomen.
De gyn zei destijds dat ik dit gewoon kon gebruiken in combinatie met bv.
Dus receptje bij de ha gevraagd en vorige week op gehaald.
Nu lees ik de bijsluiter en daar staat juist dat het afgeraden wordt. Ik de ha weer bellen, belt nog terug, maar volgens de assistente zou ik het gewoon moeten kunnen gebruiken. Ze zou het voor de zekerheid nog even navragen bij de arts zelf en dan belt ze terug.
Ik heb al op de bv-site gekeken en daar staat dus dat de bv terug kan lopen hierdoor. En dat wil ik dus nog niet. Geniet er nog veel te veel van.
Wat is jullie vertelt over de pil en bv?
pi_21657052
mij is verteld dat dat niet samen kan, maar das ook 9 jaar geleden. Ik zou toch wachten tot HA terug gebeld heeft. Marvelon is toch niet zo'n sterke pil toch?
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 11:36:03 #166
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21657191
ik heb ook altijd begrepen dat je de pil en bv niet samen kan doen. Dat er maar een pil is weet de naam niet en die moet je heel nauwgezet in nemen (niks voor mij ) en die werkt ook alleen als je volledige borstvoeding geeft ofzo (vanmorgen van de gyn gehoord)
pi_21657229
Ja volgens mij kan het niet Dutch. Ze geven je toch altijd eerst de minipil als je bv geeft Ik zou het zeker nog eens navragen hoor.
pi_21657406
Klopt, Cerazette. Maar daarmee kun je wel doorbraakbloedingen krijgen en je moet 'm elke dag even laat innemen of hij is niet betrouwbaar. Misschien kun je het gewoon uitproberen en dan stoppen met de pil als de bv terugloopt? Dat hoeft niet persé bij jou te gebeuren natuurlijk.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:03:09 #169
3011 E.T.
pi_21657785
Was 't ook niet zo dat Cerazette maar 1hormoon heeft, dat niet in je bv komt? Andere pillen hebben 2 hormonen en 1tje daarvan komt wel in je bv terecht.

Hier word ik trouwens ff gestoord van 't feit dat ik weer ongesteld moet worden. Elke maand wordt de drama-periode langer Geen (of heel late) TSR (met als gevolg een kwaad kind), minimaal 2 nachtvoedingen (normaal max. eentje en die is pas om 5.30 ofzo)..
Alleen volgens mijn berekeningen moet ik pas maandag ongesteld worden
De eerste keer ongesteld, duurde dit drama 2 dagen, de keer erop 5 dagen en nu is 't al een week aan de gang.
Ik hoop toch niet dat we dit houden, 2 weken drama dan weer een paar dagen 'opbouwen', anderhalve week 'normaal' en dan weer 2 weken drama Dan gaat de lol er toch snel af
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:21:11 #170
24188 Belana
kloon van belana
pi_21658183
Wat een toestand ET! Ik wist helemaal niet dat dat zo'n invloed kon hebben op je BV. Veel vrouwen worden natuurlijk ook helemaal niet ongesteld tijdens de BV periode...jij dus wel
En er is niks aan te doen?
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:27:23 #171
3011 E.T.
pi_21658301
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:21 schreef Belana het volgende:
Wat een toestand ET! Ik wist helemaal niet dat dat zo'n invloed kon hebben op je BV. Veel vrouwen worden natuurlijk ook helemaal niet ongesteld tijdens de BV periode...jij dus wel
En er is niks aan te doen?
Sja, ik was een van de gelukkigen die ondanks volledige bv en nachtvoedingen gewoon na 3 maanden ongesteld werd
Maar dan wordt je melk minder lekker, de hoeveelheid is minder en de TSR minder krachtig. Als de TSR echt veel te lang op zich laat wachten gebruik ik m'n neusspray wel, maar verder is het gewoon doorbijten.
Vroeg naar bed 's avonds om toch aan m;n slaapuurtjes te komen.
Ik zou natuurlijk wel een flesje kunnen geven, maar dan moet ik elke voeding dubbel doen (flesje maken en geven en dan ook nog een keer kolven om de productie op gang te houden... en dan de melk weggooien? Dat is ook zonde)

't is gewoon ff waardeloos. Al voel ik wel al een paar dagen krampjes in m'n buik, zit ook elke keer op de wc omdat ik 't idee heb dat 't doorgezet heeft.. maar helaas... Zal wel gewoon maandag ofzo komen (en dan ga ik net op vakantie ook nog )
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 12:44:04 #172
24188 Belana
kloon van belana
pi_21658699
He bah! Wat vervelend zeg! Maar dus niks aan te doen. Hoop dat het snel doorzet dan!
stormy waters...
sailin'
pi_21660760
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:27 schreef E.T. het volgende:
... en dan de melk weggooien? Dat is ook zonde)
en de niet zo lekkere melk gewoon wel geven alleen gemengd met wel lekkere melk die je gespaard hebt in de periode dat je niet aan het 'rommelen' bent met je ongesteldheid ?
pi_21708379
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:11 schreef Knorretje het volgende:

en de niet zo lekkere melk gewoon wel geven alleen gemengd met wel lekkere melk die je gespaard hebt in de periode dat je niet aan het 'rommelen' bent met je ongesteldheid ?
Of pap mee maken? (als die dun blijft melk even koken). Of pannekoeken
  vrijdag 3 september 2004 @ 13:10:48 #175
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21725714
Judith (10 mnd.) wil plotseling niet meer uit de borst drinken en dat is het enige drinken dat ze krijgt.
Gisterochtend heeft ze nog gewoon gedronken, maar 's middags na de boterham wilde ze niet (ze heeft toen een half bekertje water gedronken). Ook de avondvoeding weigerde ze en is daarna gaan slapen. Vanmorgen wilde ze nog steeds niet. Ik heb een voeding gekolfd en die heeft ze met smaak opgedronken, ze wilde nog meer, maar niet uit de borst, dus heeft ze nog wat water gehad.
Ze hapt niet eens naar de borst .
Kan het zijn dat ze (eindelijk) een tandje krijgt of is er misschien wat anders aan de hand? Hebben jullie ideeën om haar weer aan de borst te krijgen of moet ik misschien gewoon even geduld hebben?
pi_21725809
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 13:10 schreef Grijs het volgende:
Judith (10 mnd.) wil plotseling niet meer uit de borst drinken (...) Kan het zijn dat ze (eindelijk) een tandje krijgt of is er misschien wat anders aan de hand? Hebben jullie ideeën om haar weer aan de borst te krijgen of moet ik misschien gewoon even geduld hebben?
Ja, tandjes kan heel goed, kijk ook eens of ze meer kwijlt of een bobbel in haar tandvlees heeft of extreem rode wangen oid. Of misschien moet je ongesteld worden? Beginnende spruw is ook een optie, dus let even op witte plekken bij haar en pijn bij jezelf. Of misschien heeft ze keel- of oorpijn, maar dan zou ze denk ik de fles ook niet pakken. Hmm. Vervelend.
Mattis wilde met 10 maanden toen ik voor het eerst weer ongesteld werd ook niet drinken, ongeveer een week. Nu drinkt hij nog steeds slecht als ik ongesteld ben, maar hij weigert in elk geval niet meer.

Succes ermee in elk geval!
  vrijdag 3 september 2004 @ 13:25:37 #177
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21726048
Bedankt anneja, ik denk dat ik het maar op de tandjes houd (en evt. op spruw, maar daar heb ik nog geen tekenen van gezien). Ongesteld ben ik pas nog geweest (voor de 6de of 7de keer), dus dat valt denk ik wel af .
Als het idd de tandjes zijn, pakt ze dan vanzelf wel weer een keer de borst? Moet ik de borst telkens blijven aanbieden?
Ik denk dat ik VBN maar even bel...
  vrijdag 3 september 2004 @ 13:59:58 #178
3011 E.T.
pi_21726829
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 14:11 schreef Knorretje het volgende:

[..]

mja, dan zou ik dus de tijd dat ik ongesteld moet worden (zo goed als) volledig moeten kolven, en de weken die lekker gaan extra moeten kolven. Dat word me te gek.
Gek genoeg gaat 't nu weer hartstikke goed Dinsdag op woensdag was een echte drama-nacht, elke 2 a 2,5 uur werd mevrouw wakker en wilde drinken. Woensdag was ik dus echt niet te genieten. Woensdagavond heb ik langdurig ge-'wisselvoed'. Ze was daarna echt verzadigd. Het flesje kv dat ik klaar had staan als 'extra' was dus niet nodig. En om 4.30 uur schrok ik wakker (met ontploffende borsten) Vrij snel daarna kwam Saskia ook. Jeroen had helemaal hoofdpijn van het langdurige slapen
gister liep ik de hele dag met lichte stuwing en vannacht ging het weer hartstikke goed (01.30 en 7.00)
Ik denk dus dat een combinatie was van regelnachten, in combinatie met niet zo lekker zijn ofzo, en mijn naderende ongesteldheid.

(ow, en pannenkoeken vind ik niet zo'n geweldig idee... ik weet dat er meer vrouwen zijn die dat doen, maar ik zie dat neit zo zitten)
  vrijdag 3 september 2004 @ 14:50:05 #179
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21727918
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:33 schreef anneja het volgende:

[..]

Of pap mee maken? (als die dun blijft melk even koken). Of pannekoeken
Als je BV kookt kun je net zo goed water geven. De enige pap die bindt met BV is biobim, van Molenaar, te koop bij de reform. Andere papmerken binden niet en de pap blijft dus waterig.

Maar ET, kan het niet zo zijn dat je een regelperiode achter de rug hebt? Ene kindje heeft het vaker en langer dan de ander.
  vrijdag 3 september 2004 @ 15:37:03 #180
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21728709
En vanmiddag dronk Judith weer als vanouds...
  vrijdag 3 september 2004 @ 15:46:24 #181
3011 E.T.
pi_21728862
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 14:50 schreef Tan het volgende:

Maar ET, kan het niet zo zijn dat je een regelperiode achter de rug hebt? Ene kindje heeft het vaker en langer dan de ander.
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 13:59 schreef E.T. het volgende:
Ik denk dus dat een combinatie was van regelnachten, in combinatie met niet zo lekker zijn ofzo, en mijn naderende ongesteldheid.
pi_21729262
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 14:50 schreef Tan het volgende:

[..]

Als je BV kookt kun je net zo goed water geven. De enige pap die bindt met BV is biobim, van Molenaar, te koop bij de reform. Andere papmerken binden niet en de pap blijft dus waterig.
Nouuuu dat gaat mij wat ver hoor. Er zit wel meer in bv dan enzymen (die de pap verteren waardoor ie dun wordt en die je stukmaakt door verhitten) en antilichamen (die ook stuk gaan door het verhitten maar die robuuster zijn dan de enzymen). Overigens duurt het bij mij iets van een kwartier voor mijn melk de pap zover verteerd heeft dat ie niet meer te scheppen is. En met biobim gebeurt dat ook overigens. En gekookte moedermelk is trouwens sowieso beter dan weggegooide moedermelk
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:32:16 #183
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21732945
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 16:10 schreef anneja het volgende:

[..]

Nouuuu dat gaat mij wat ver hoor. Er zit wel meer in bv dan enzymen (die de pap verteren waardoor ie dun wordt en die je stukmaakt door verhitten) en antilichamen (die ook stuk gaan door het verhitten maar die robuuster zijn dan de enzymen). Overigens duurt het bij mij iets van een kwartier voor mijn melk de pap zover verteerd heeft dat ie niet meer te scheppen is. En met biobim gebeurt dat ook overigens. En gekookte moedermelk is trouwens sowieso beter dan weggegooide moedermelk
Het komt de vitamines ook niet ten goede.

En je stukje over Biobim vat ik niet Biobim bindt prima en er wordt niks verteerd door de melk Ik heb maandenlang pap gemaakt van BV en biobim en nooit problemen ermee gehad.

Maar goed, maakt ook niet uit Je laatste zin kan ik alleen maar beamen
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:33:02 #184
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21732958
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:46 schreef E.T. het volgende:

[..]

[..]

Nie goe geleest
pi_21754695
Ik zit dus met een probleem dat al mijn ingevroren bv melk over de 3 maanden heen gaat. En tegen de tijd dat ik weer ga werken is volgens mij alles al over de 3 maanden heen. Ik heb geprobeerd om Joshua een flesje bv te geven maar hij klooit dan maar wat aan en drinkt bijna niets. Om eerlijk te zijn is het ook nogal een gedoe om af te kolven na zo'n flesvoeding.
Ik begin nu echt te merken dat ik veel moeier ben. Dus de puf om extra dingen te ondernemen zit er gewoon niet echt in op het moment.

Maar wat ik dus niet snap is dat als ik dan wel afkolf er gewoon zo verschrikkelijk weinig melk uitkomt, terwijl toen ik nog werkte het wel gewoon ging. Ik hoop dat dit nog goed gaat komen anders moet ik hem misschien gaan bijvoeden met fv. Opzich krijgt Joshua minimaal 4 x bv per dag. En tegenwoordig drinkt ie ook roosvicee.
pi_21755191
Je hebt een neusspray om de toeschietreflex op te wekken, maar ik weet niet of die bijzwangerschap mag. En misschien kan je zwangerschap de oorzaak zijn van (tijdelijk) minder melk?
pi_21755307
Die neusspray gebruiken ze hier dus niet in Engeland. Ik heb het al geprobeerd bij de dokter.
Ik kan me wel voorstellen dat de melk minder zou worden met zwangerschap. Maar gebeurt dat dan niet alleen als je misselijk bent en dus weinig eet/drinkt ? En dat doe ik dus niet, ik eet nog steeds veel en drink ook heel veel.
pi_21755335
Ik denk dat dat dan een hormonale kwestie is.. zal ff Googelen zo of ik wat kan vinden.

Vervelend dat ze die neusspray niet gebruiken. Heb je het ook bij je Health Visitor gevraagd?
pi_21755565
Syntocinon mag sowieso niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap, is een synthetische nabootsing van oxytocine en veroorzaakt samentrekkingen van de baarmoeder (bijsluiter).
Verder kan ik zo snel niets vinden maar misschien kan iemand op het borstvoedingsforum je verder helpen? Daar heb je waarschijnlijk wel mensen die er zelf ervaring mee hebben.

/ edit
Of misschien kun je hier iets mee: Vraagbaak borstvoeding Ouders Online: Moet ik stoppen met voeden nu ik weer zwanger ben?.
  zaterdag 4 september 2004 @ 22:46:36 #190
3011 E.T.
pi_21755604
lewis, gewoon puur door de hormonen van je zwangerschap kan je ook minder melk hebben. Hoeft niet gepaard te gaan met misselijkheid e.d.
Als je trouwens je vriezer op -18 hebt staan is je melk 6 maanden houdbaar

Je hebt dus nog ff

(krijg je trouwens met kolven wel een toeschietreflex? als je die wel hebt is de neusspray nl. overbodig)
  zondag 5 september 2004 @ 09:21:36 #191
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21760741
Lewis, ik heb Jessai gedurende de hele zwangerschap gevoed. Tot 6 maanden zo'n 6 keer per dag, daarna afgebouwd tot 1-3 keer per dag.

Wat ik zčlf heb gemerkt: De voeding liep terug, voor de zwangerschap dronk Jessai 4 keer per dag, tijdens de zwangerschap weer 6 keer. Dat was overigens wel voldoende.
Na een maand of drie werden de tepels vreselijk gevoelig, ik werd soms knettergek tijdens het voeden en heb diverse malen overwogen om te stoppen. Maar als ik mijn zoontje zag genieten dan was dat voor mij toch weer een reden om door te gaan.
Op een gegeven moment kreeg de BV ook een andere smaak had ik het idee. Hij begon heel raar te doen aan de borst, maar dat was na een paar dagen over.

Op zich is het goed te doen hoor. Maar het kan nodig zijn om bij te voeden of af te bouwen, want echt ideaal is het niet, zeker niet met die gevoelige tepels.
Ik vond het trouwens wel erg leuk hoe Jessai over de buik aaide tijdens het drinken. Het waren echt speciale momenten met ons 'drieën'. Maar hij was toen wel veel ouder dan Joshua, want ik denk niet dat hij al zal beseffen dat er wat in je buik groeit.
pi_21772631
Lewis, je bent zwanger, dat heeft invloed op je produktie. Ik merkte dat ik zwanger was van nummer twee omdat mijn kolfopbrengst van 200 ml/dag terugliep naar 2 ml/dag en dat is niet echt meer goedgekomen, maar dat heb ik ook niet echt geprobeerd (oudste was toen twee en dronk nog 's ochtends en 's avonds, dat heeft hij stug volgehouden tot ik het te pijnlijk vond worden in de twee laatste maanden zwangerschap. Hij is na de geboorte vrolijk weer begonnen, heeft een paar weken meegedronken omdat hij het wel boeiend vond, en is rond zijn derde verjaardag definitief gestopt). Dus. En. Toch.

ow, zie dat Tan al hetzelfde had geschreven min of meer
  woensdag 8 september 2004 @ 21:20:35 #193
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21825944
Even kort door de bocht en een vraag: Maria vraagt overdag behoorlijk vaak om de borst. Meestal om de 2 uur. Nu vanavond weer en op dit moment zelfs om het uur. Ze slaapt niet, want steeds zoekt ze de borst. Wat doen? Aanleggen maar weer?
* Sugar weet het ff niet zo goed...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 8 september 2004 @ 21:24:31 #194
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_21826023
Als je de indruk hebt dat ze honger heeft, aanleggen.
Als je de indruk hebt dat ze geen honger heeft, kijken of een pink geven helpt?

In het begin ben je best vaak veel aan het voeden, hoort erbij, geeft niets.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_21826033
Als ze echt aan het zoeken is zou ik haar gewoon aanleggen Sugar, het kan zijn dat ze nu iets meer nodig heeft. De dames noemen dit regeldagen geloof ik. Is heel vermoeiend, dus misschien is liggend voeden dan een oplossing. Succes ermee
  woensdag 8 september 2004 @ 21:27:01 #196
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21826076
Geeft echt niets? Niet dat dit haar ritme dan wordt? Want dan leg ik haar inderdaad het liefst aan, is tenslotte ook troostend. En volgens ons is het ook echt honger, pink wordt na eventjes accepteren, toch weer geweigerd.

Volgens mijn vriendje heeft ze ook krampjes, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet gewoon niet wat ik daar dan mee moet.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_21826170
Sugar, Chiara was er ook 1 die om de 2 uur gevoed wilde worden, een voeding duurde dan zo'n 10 minuten. En idd, met die regeldagen (dag 10, week 6 en dan om de +- 6 weken meen ik me te herinneren) kwam ze nog vaker. Af en toe vond ik erg vervelend dat ze zo vaak wilde, maar aan de andere kant was ik erg blij met hoe prettig het allemaal ging met de bv.
Als ze zoekt naar je borst zou ik die gewoon lekker geven, ze kunnen nog zo weinig duidelijk maken, maar dat wel, het is toch fijn dat je haar begrijpt en haar kan bieden waar ze behoefte aan heeft.
Om de zoveel tijd moet je je routine weer een beetje aanpassen... Succes!
Het voelt goed hč?
A je to!
  woensdag 8 september 2004 @ 21:32:53 #198
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_21826176
Nee hoor, dat wordt haar ritme dan niet, leg haar maar gerust aan, je kunt haar nog niet verwennen, en ook als ze krampjes heeft werkt het troostend. Alleen even oppassen dat ze je niet als levende speen gaat gebruiken (dwz uren sabbelen, maar niet echt drinken) want dan ga je kloven ed krijgen.

Volg gerust je gevoel, jij bent haar mama en jij weet wat het beste voor haar is .
  woensdag 8 september 2004 @ 21:35:51 #199
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21826242
Gewoon aanleggen Sugar, die eerste dagen maken ze echt nog geen ritme ofzo, ze nemen gewoon wat ze nodig hebben!
pi_21826441
Sugar: Jayden komt ook hooguit om de anderhalf uur, maar ook wel om de drie kwartier. Het liefst ligt hij er de hele dag aan vogens mij

En hier helaas ook krampjes.
Je hebt voor krampies wel wat middelen (behalve een troostende borst)
Wij hebben hier in gebruik iig ABC Dophilus poeder (sinds vandaag, dus de uitwerking gaan we nog ondervinden)
  Jubileum moderator woensdag 8 september 2004 @ 21:50:30 #201
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_21826508
Iris was ook zo gulzig de eerste weken. Wat ik wel deed, en wat ook behoorlijk scheelde in de krampjes, was 2-3 uur lang dezelfde borst aanbieden als ze vaak achter elkaar kwam. Dan krijgen ze niet alleen voormelk binnen (wat dus heel veel krampjes geeft) maar voornamelijk veel romige achtermelk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 8 september 2004 @ 21:52:52 #202
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21826573
Dames, jullie helpen me enorm!

Ik snik hier nog even verder, maar voel me veel minder onzeker al.
Eén borst is nu best gespannen en ik voel van die hardere knobbelplekjes en ben als de dood voor enge dingen als borstontsteking. Heb als een gek staan masseren in de douche, maar blijf zo ongerust voor dat en voor spruw enzo dat ik moet huilen ervan.
  Jubileum moderator woensdag 8 september 2004 @ 21:58:15 #203
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_21826728
Die harde knobbels zijn gewoon volle melkklieren Sugar. Heel normaal net na een bevalling, het is gewoon stuwing. Vooral omdat Maria zo vaak komt heb je daar grote kans op.
Goed leeg laten drinken, en tijdens het drinken een beetje masseren en dan komt het helemaal goed.
Eva ♥ en Iris ♥
  Licht Ontvlambaar woensdag 8 september 2004 @ 22:00:38 #204
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_21826808
Sjoegje, niet te druk maken hoor. Ik was daar ook bang voor, helemaal niet nodig uiteindelijk.
De bobbels had ik ook de eerste paar dagen en ik heb me wat onder de warme douche gestaan. Toch is aanleggen de beste remedie, hierdoor kunnen vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd raken (regeldagen). Na de eerste week heb ik geen enkel bobbeltje of hard plekje meer kunnen ontdekken.
Let erop dat je goed aanlegt (dus een groot deel van de tepelhof, zodat de tepel achterin het mondje ligt) en als je tepels een beetje geďrriteerd raken, smeer ze dan in met lanolinezalf of bepanthenzalf.
En de dames hier (LadyS oa) kunnen je vertellen dat spruw weliswaar vervelend is, maar gewoon te overwinnen.

Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Ik ben inmiddels aangeland op het punt dat ik ontzettend kan genieten van de momenten met Isa tijdens het voeden. Als ze met met haar grote ogen ligt aan te kijken. Maar zelfs 's nachts, in het donker voelt het heel fijn...

Dikke knuffel
Sjeen
Nu 8 weken mama van Isa
pi_21826841
Je kunt Maria aanleggen met haar kin bij/richting de harde plek, dan kan ze die het beste leegdrinken. En tijdens het drinken kun je ook mee-masseren om die plek leeg te krijgen.
  woensdag 8 september 2004 @ 22:06:23 #206
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_21826975
Ze heeft volgens mij niet echt een harde plek, als ik het zo lees.
Lekker laten drinken Sugar, als ik het zo lees is het idd stuwing, en dat masseer je niet weg.

Probeer tussendoor ook nog wat te genieten, je hebt maar zo kort een pril babietje aan je borst!
  donderdag 9 september 2004 @ 10:10:03 #207
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21833745
Vannacht uiteindelijk heel goed gegaan! Gisteravond heeft vriendje haar aan het slapen gekregen met pinken en kwam ze pas om 00.30 uur weer! In plaats van om 21.15 toen ze begon met "simmen"! Verder steeds om dedrie, drie en een half uur vannacht! Goed dus!!!

En inderdaad, genieten moet ook en doe ik gelukkig ook! Want ze doet het eigenlijk grandioos en "de mensch lijdt dikwijls nog het meest door het lijden dat hij vreest". Dat geldt in elk geval voor mij!
pi_21834035
Ik ben een enorme doos. ik loop anderen te adviezeren over de bv en nog geen half uur later besluit ik er zelf mee te stoppen. Er kwam weer een enorme druk achter te staan, iedereen vond maar dat ik meer moest aanleggen en dan bijvoeden en dat het dan vanzelf wel op gang kwam. Maar zelf voelde ik me zo klein als Djulian na 45 minuten aan de borst gelegen te hebben ook nog eens 120cc weg dronk. Ook viel me op dat djulian meer opgeeft als hij dus die combi voeding kreeg. Hij gaf dan echt meer dan een mondje terug, het was echt spugen en soms pas een half uur/ uurtje na de voeding. Ik blijf het dus bij fles alleen houden want aan een gestressde mama heeft hij niks en ik heb niks aan een spugend kind. Ik had gehoopt dat ik net zoals Tan die borstvoeding lang kon geven, maar helaas gaat het hier dus gewoon niet.
pi_21835925
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:30 schreef Anitra het volgende:
(..)
Ook viel me op dat djulian meer opgeeft als hij dus die combi voeding kreeg. Hij gaf dan echt meer dan een mondje terug, het was echt spugen en soms pas een half uur/ uurtje na de voeding.
Um. Kreeg hij dan niet gewoon te veel binnen?

Tan- nog over die binding van pap, in moedermelk zit amylase (net als in speeksel trouwens), dat breekt zetmeel af. Dat is goed, want door die voorvertering zijn de voedingsstoffen beter opneembaar. Zetmeel is echter ook wat ervoor zorgt dat pap bindt. Voor biobim is dat niet anders dan voor andere soorten pap. Met mijn melk wordt biobim uiteindelijk ook dun, net als bambix-achtige pappen. Maar in beide gevallen duurt dat zo lang dat het grootste deel inmiddels in de baby in kwestie geschept is.
Anyway, je wist dit vast al en het is ook niet bere-interessant, maar ik dacht, ik verhelder toch maar eveb wat ik bedoel (waarom is er geen 'pat self' smiley )
pi_21835968
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:10 schreef Sugar het volgende:
Vannacht uiteindelijk heel goed gegaan! Gisteravond heeft vriendje haar aan het slapen gekregen met pinken en kwam ze pas om 00.30 uur weer! In plaats van om 21.15 toen ze begon met "simmen"! Verder steeds om dedrie, drie en een half uur vannacht! Goed dus!!!
Het leuke is ook nog dat elke keer dat je denkt dat je doorhebt hoe het werkt, baby het schema volkomen op z'n kop zet
  donderdag 9 september 2004 @ 14:25:13 #211
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21838704
  zondag 12 september 2004 @ 13:16:32 #212
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21899968
* Sugar haalt diep adem en begint vandaag toch over iets heel praktisch...

Maria is een nogal wakker kindje. Soms is ze na een voeding voldaan, helemaal tevreden én ook slaperig, maar ook vaak niet. Dan is ze wakker en begint na een tijdje (kwartier, halfuur, soms een uur) toch weer te zoeken en vragen om de borst. Ook als ze lang heeft gedronken. Overdag is dat niet zo erg, maar 's nachts ben ik daardoor wel erg lang met haar bezig soms!

Voorbeeld: rechts 25 minuten aan borst gelegen, ze drinkt niet echt meer, dus ik haal haar van de borst. Na 5 tot 10 minuten kijken of ze moe genoeg is om in slaap te vallen, probeer ik het even aan de andere borst. Ze drinkt niet echt hard door, maar haalt er wel nog iets uit. Na 10 minuten is ze dan klaar en zit ik weer te checken en wachten of ze moe wordt. Probleem is namelijk dat Maria niet gaat slapen als ze wakker in bed wordt gelegd! Dan blijft ze kirren, sabbelen op handje en uiteindelijk (na halfuurtje) ligt ze luidkeels te "roepen". Niet echt huilen, maar wel duidelijk vragen om bosrt of in elk geval om eruit gehaald te worden.

Kortom: ik ben zo wel anderhalf uur met haar bezig, terwijl ik haar daarvan maar 35 minuten aan de borst heb, maximaal. Hoe zorg ik dat ze makkelijker indut? Iemand die dit herkent en er iets op heeft gevonden?
Dank alvast!
  zondag 12 september 2004 @ 13:25:54 #213
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_21900192
Klinkt als zuigbehoefte... Je zou een speen kunnen geven, maar ik weet niet of dat in een vroeg stadium wel handig is ivm tepel/speenverwarring.
Wij deden het met Freek wel, maar die was toch de kluts al kwijt na twee weken kinderafdeling .
  zondag 12 september 2004 @ 13:28:01 #214
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_21900246
Wat ik ook vaak deed was hem op mijn buik leggen en dan ritmisch op zijn kontje kloppen (tempo van je eigen hartslag), dat hielp hier erg goed, hij kachelde dan zo in slaap.
  zondag 12 september 2004 @ 13:28:33 #215
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21900256
Oh, Leah, speen al geprobeerd, maar die pakt ze niet / wil ze niet! Pink soms wel, maar daarmee krijg ik haar ook 9 van de 10 keer niet in slaap.
Wachten en toch weer aanleggen lijkt nu de enige manier. Maar vooral dat lange wachten en "op zitten" met haar, dat is zo vermoeiend.

Dat van in slaap kloppen is misschien wel een goeie!
  FOK!fossiel zondag 12 september 2004 @ 13:36:54 #216
2628 Karin
pi_21900458
Heb je al verschillende vormen spenen geprobeerd Sugar? Want dit had Bram ongeveer ook, alleen werd ik dan vaak ook nog even als levende speen gebruikt, hij lag soms wel 1,5 uur aan de borst met af en toe een slokje tussendoor. Wij hebben een paar verschillende spenen geprobeerd en uiteindelijk pakte hij een Dodi Mam speen

Helaas kan je hier het speengedeelte niet zien, dit is gewoon zo'n bolletje die aan alletwee de kanten hetzelfde is, maakt dus niet uit of je hem op zijn kop erin doet. Volgens mij zijn die spenen van Avent ongeveer hetzelfde.
pi_21900488
Sugar, zelf op bed gaan liggen op je zij, met Maria op haar zij naast je zodat ze bij je borst kan (buik-aan-buik). Zo heb ik het veel gedaan, kan je zelf een beetje wegdoezelen en je kindje sukkelt dan meestal vanzelf in slaap. Verder heb ik me er op een gegeven moment bij neerglegd dat ik de eerste weken eigenlijk constant met isa aan de borst zat. Toen ik me daar eenmaal op had ingesteld, werd het een stuk makkelijker. Heb een stapel dvd's gehuurd, wat goede boeken gehaald en dan maar op de bank of in bed met isa. Toen was het nog eigenlijk best leuk.
mooi he, alles
  zondag 12 september 2004 @ 13:40:20 #218
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21900535
Phil, tja, die instelling lukt me idd nog niet echt. Raak beetje gestressed, eerlijk gezegd, bang voor de nacht steeds. Heel jammer. Moet nu ook weer meteen huilen.

Andere speen ga ik proberen, Karin!
pi_21900897
ik moest mezelf ook echt even omschakelen sugar, ging niet vanzelf. Maar toen ik het eenmaal een keer of honderd tegen mezelf had gezegd begon ik er zelfs wel van te genieten. Lekker de hele dag niksen, alleen maar genieten van mijn meisje. Het duurde maar een paar weekjes, daarna ging het vanzelf beter. Het is voor zo'n kleintje nogal wat, opeens weg uit die warme buik, die wil gewoon graag bij mamma zijn.
maar ik denk eerlijk gezegd dat je ook een beetje in je kraamtranen zit en dan ook nog die vreselijke stuwing en alle emoties rond familie Phluphy. Geef die tranen ook maar even lekker de ruimte. Dan voel je je morgen ook alweer een stuk beter

[ Bericht 0% gewijzigd door phileine op 12-09-2004 17:47:52 ]
mooi he, alles
  zondag 12 september 2004 @ 14:40:57 #220
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21902103
Sjoeg, je wil teveel te snel. Wat Phileine ookal zei, niet stressen gewoon laten gaan zoals het gaat.
Je bent gewoon overgeleverd aan zo'n kleintje haha!
Nee, maar serieus, zeker in het begin is het voor jullie allemaal zoeken naaar een ritme. Maria heeft dat ook en heeft ook de behoefte om bij jullie te zijn.
Geef daaraan toe, dan gaat het uiteindelijk vanzelf. Zeker de eerste 2 maanden, zo heb ik het ervaren iig, ben je allemaal zoekende. En ben je gewoon echt druk met die kleine.
Dagen vliegen voorbij zonder dat je nou eik weet wat je nou werkelijk allemaal gedaan hebt.
Vergeet het maar als je denkt dat Maria netjes gaat slapen als jij de was moet doen of wat dan ook. Klinkt heel rigoreus, maar laat het nou maar gewoon gaan. Als ze dan toevallig wel slaapt, heb je mooi tijd voor jezelf. Maar probeer niets te plannen, want daar komt gewoon weinig van.

Gewoon lekker bij je op schoot op d'r buik in slaap wiegen of kloppen op het kontje en de tijd nemen. En vooral: genieten.
  maandag 13 september 2004 @ 10:15:52 #221
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21918630
Lieve dames, jullie hebben gelijk: instelling veranderen en niet te veel willen meteen! Vannacht heb ik me beter gevoeld, juist door die dingen in mijn hoofd te houden!
En liggend voeden werkt ook beter, Phil!!! Ik zat tot nu toe steeds achter pc, was zelf wakker en hield haar waarschijnlijk veel te actief. Nu is het meer een rust-moment en dat is goed! Ik ben blij met jullie tips!
pi_21918635
Sugar, onze oudste was ook zo'n wakker monster. Hij sliep echt maar een uur of zes per etmaal, en dan rustig elke twee uur of nog vaker willen drinken. Vrij rampzalig. Ik heb hem heel veel in een draagdoek gehad omdat hij dan zijn behoeftes (KIJKEN! KIJKEN! KIJKEN!) kon botvieren terwijl ik andere dingen deed (niet slapen, helaas, man wat wilde ik dat toen graag).
Grappige is dat ik bij de tweede de draagdoek alweer uit het vet had gehaald, maar die had daar echt helemaal geen behoefte aan. Kinderen zijn raar.
pi_21918661
Oja, en ik weet niet of je al een draagdoek hebt, maar het fijnst vond ik zo'n lange wikkelknoopdoek. Babybag hadden we ook maar die is niet geschikt om babies lang te dragen, en in de babybjorn die we geleend hadden paste meneer niet goed. Hoewel anderen daar erg enthousiast over zijn.
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:38:22 #224
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21942326
quote:
Op maandag 13 september 2004 10:18 schreef anneja het volgende:
Oja, en ik weet niet of je al een draagdoek hebt, maar het fijnst vond ik zo'n lange wikkelknoopdoek.
Ik heb 'm ook en heb alle andere draagdoeken/zakken enz. niet meer in gebruik sinds ik die slen heb. Super!!!!!
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:42:11 #225
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21942398
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:11 schreef anneja het volgende:

[..]

Tan- nog over die binding van pap, in moedermelk zit amylase (net als in speeksel trouwens), dat breekt zetmeel af. Dat is goed, want door die voorvertering zijn de voedingsstoffen beter opneembaar. Zetmeel is echter ook wat ervoor zorgt dat pap bindt. Voor biobim is dat niet anders dan voor andere soorten pap. Met mijn melk wordt biobim uiteindelijk ook dun, net als bambix-achtige pappen. Maar in beide gevallen duurt dat zo lang dat het grootste deel inmiddels in de baby in kwestie geschept is.
Anyway, je wist dit vast al en het is ook niet bere-interessant, maar ik dacht, ik verhelder toch maar eveb wat ik bedoel (waarom is er geen 'pat self' smiley )
Rare borstvoeding heb jij

Laat ik het dan zo zeggen, bij de meesten blijft Biobim dik (ook na een half uur, althans, bij mij). Ze verkondigen het ook op hun eigen site. Maar, inderdaad niet echt bereinteressant...
pi_21942889
Ik vind het anders wel interessant.
pi_21959900
Hier gaat de bv vanaf het begin al prima gelukkig, Thijs pakt heel goed, het is meer ik die nogal eens loop te klungelen met aanleggen, of mijn arm zakt weg, of ik leg hem te hoog/laag, het zal wel komen doordat ik er nog geen ervaring mee heb.

iig ben ik niet bang dat Thijs te weinig binnen krijgt, hij is nog maar een week oud en nu al 4 kilo, dus dat gaat prima.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 15 september 2004 @ 09:54:01 #228
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21963391
Wat fijn Bar!!!

Kan het zijn dat de bv iets terugloopt o.i.d. als je grieperig bent, verhoging hebt, enz?
  Jubileum moderator woensdag 15 september 2004 @ 10:14:36 #229
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_21963654
Ja hoor LadyS dat kan heel goed. De smaak kan zelfs een beetje veranderen als je ziek bent heb ik gemerkt.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_21963692
Bar, gewoon jezelf helemaal klemzetten met kussens Goed dat het zo lekker gaat!
quote:
Op woensdag 15 september 2004 09:54 schreef LadyS het volgende:

Kan het zijn dat de bv iets terugloopt o.i.d. als je grieperig bent, verhoging hebt, enz?
Mmmmja, ik heb dat gevoel ook altijd een beetje, maar ik vind het lastig beoordelen omdat ik en borstbaby meestal min of meer gelijktijdig niet lekker waren, en beide kinders wilden dan sowieso bij voorkeur de hele dag aan een tepel hangen (is op zich ook goed, krijgen ze mijn specifieke antistoffen voor de specifieke bug waar we dan last van hadden meteen binnen).

Maar hoezo? Je voelt je niet lekker, en nu heb je het gevoel dat je minder melk hebt?
  woensdag 15 september 2004 @ 10:48:02 #231
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_21964120
Fijn Bar!!

LadyS.. Teruglopen kan zeker, maar zodra jij je beter voelt gaat de BV ook weer beter is mijn ervaring. Zoals Anneja al zegt, vaker aanleggen.
  woensdag 15 september 2004 @ 19:00:10 #232
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21975151
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:17 schreef anneja het volgende:

Maar hoezo? Je voelt je niet lekker, en nu heb je het gevoel dat je minder melk hebt?
Gister was ik idd niet lekker en had een kleine verhoging. Ik wilde lekker luieren, maar het viel me op dat Amber vaker kwam. Dus vandaar dat ik dat verband had gelegd. Vandaag voel ik me alweer een stuk beter
  woensdag 15 september 2004 @ 23:06:04 #233
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21982781
Volgens mij hebben Judith en ik spruw. Ik ben eergisteren begonnen met het smeren van Daktarin, maar ik vroeg me af hoelang het (ongeveer) duurt voordat de spruw verdwijnt. Iemand ervaring of enig idee?
  donderdag 16 september 2004 @ 00:09:40 #234
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_21984559
hier duurde het een kleine week. Als ik me het goed herinner In ieder geval was het niet zo lang
pi_21988054
Als je jezelf en beeb elke keer na de voeding behandelt en na het verdwijnen van de symptomen nog een week doorsmeert met die plaktroep kan je er inderdaad met een week weer vanaf zijn (wel intussen spenen, sabbelspeeltjes e.d. dagelijks uitkoken en bh's en spuugdoekjes dagelijks vernieuwen en op 60 graden wassen).

Bij mij duurde het alleen veel langer maar ik bleek ook overgevoelig te zijn voor miconazolnitraat, wat dezelfde verschijnselen geeft als spruw. Wij hebben af en aan spruw gehad tot meneer 7 maanden was en meer andere dingen begon te eten e.d. (maar we hebben maar een paar episodes gehad dat het echt erg was, met kloven en pijn en dergelijke dingen meer).

Verder, heel gek, maar mijn tepels raakten tegelijk verweekt en uitgedroogd door de Daktarin waardoor ik juist sneller barstjes kreeg. Dat kan goed door de overgevoeligheid gekomen zijn hoor, maar wat daar goed tegen hielp was tussen de voedingen door smeren met Bepanthen of 1 van de wolvetzalven van de bv-verenigingen (hoe heet het spul ook weer, Lansinoh of Purilan of zo iets).

Maar hopelijk gaat het bij jullie sneller over Mocht het *niet* snel overgaan, denk er dan aan dat je misschien ook overgevoelig kan zijn voor de werkzame stof want de huisarts staat daar misschien niet bij stil (de mijne niet althans )
  donderdag 16 september 2004 @ 11:38:55 #236
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21989744
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:10 schreef anneja het volgende:
Als je jezelf en beeb elke keer na de voeding behandelt en na het verdwijnen van de symptomen nog een week doorsmeert met die plaktroep kan je er inderdaad met een week weer vanaf zijn (wel intussen spenen, sabbelspeeltjes e.d. dagelijks uitkoken en bh's en spuugdoekjes dagelijks vernieuwen en op 60 graden wassen).
Bedankt voor de reacties! Ik reken dus op ongeveer een week (volgens mij heb ik dan aan 1 tube niet genoeg, omdat ik daarna ook nog door moet smeren).
De gevoelige tepels zijn al over (vrijwel direct) en Judith drinkt ook beter (laat minder vaak los), maar de witte puntjes blijven zichtbaar. Maar dat zal dus volgens jullie waarschijnlijk over een week afgelopen zijn (zo niet, dan neem ik contact op met de huisarts).
Judith gebruikt geen speentjes en spuugdoekjes, maar stopt wel veel speelgoed (autootjes, lego, popjes) in de mond. Moet dat ook allemaal uitgekookt worden?
pi_21989924
Spoelen met azijn mag dacht ik ook.. Maar dat smaakt vast niet lekker.
  donderdag 16 september 2004 @ 12:05:30 #238
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_21990317
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:46 schreef poemojn het volgende:
Spoelen met azijn mag dacht ik ook.. Maar dat smaakt vast niet lekker.
Hoef ik dat dus maar 1 keer te doen (of zou het juist preventief bedoeld zijn?)
pi_21990466
Als je maar geen rode-wijn-azijn gebruikt.
pi_21990650
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:38 schreef Grijs het volgende:

[..]

Judith gebruikt geen speentjes en spuugdoekjes, maar stopt wel veel speelgoed (autootjes, lego, popjes) in de mond. Moet dat ook allemaal uitgekookt worden?
Ja, daar zaten wij dus ook steeds mee te worstelen, en ik sluit niet uit dat alle her- her- herinfecties door dat soort voorwerpen zijn gekomen. Ik heb op een gegeven moment alle niet-wasbare dingen maar even op de kast gezet, popjes en knuffels die over waren gingen mee in de was, en ik heb ook de duplo wel eens in de wasmachine gedaan (in een kussensloop) maar niet dagelijks. En ander hard speelgoed met een lapje alcohol afgenomen (wel goed laten drogen ). En daarna kwam de spruw weer terug. Zucht.

Een vriendin van me had min of meer gelijktijdig spruw, en die heeft nooit andere maatregelen genomen dan smeren met Daktarin, en die was er dus wel in 1 keer vanaf
pi_21995960
Zaterdag schreef ik al dat ik vermoede waar mijn knallende koppijn vanaf kwam: borstontsteking. En dat idee was giga correct. Op het moment van het vermoedde had ik een beetje verhoging, (harde plekken in m'n rechterbrst doorlopend totaan mijn oksel en hals). Een kleine anderhalf uur later had ik op eens 39 graden koorts en kon mijn arm niet eens meer goed bewegen. Alles uit de kast gehaald om de borstontsteking te lijf te gaan. Maar het werd helaas alleen maar erger en niet alleen rechts, ook links.

Zondag was de koorts opgelopen tot 40.4 en ben ik gestart met antibiotica, ibuprofen en paracetamol. Zowel de zondag als de maandag zijn voorbij gegaan in een roes, heb ijlend op bed liggen slapen en voeden, pillen slikken, warmtekompressen aangesleept en manlief stijve vingers bezorgd door het masseren. Dinsdag zakte de koorts eindelijk weer naar de 39 graden. Maar nog immer harde plekken. Mijn arm kan ik inmiddels al weer wat bewegen. Zowel gisteren als vandaag blijft de koorts binnen de perken, schommelt rond de 38 en de 38.5. . Ik heb weer wat vaker m'n ogen open en heb weer wat eetlust. Maar nog steeds harde plekken, slik me nog helemaal suf aan pillen en houd dus die koorts. Hoe lang mag dit allemaal aan blijven houden ??

Jayden heeft de eerste dagen van de ontsteking heel slecht en weinig gegeten, hij is wel ieder uur aangelegd, maar kreeg nauwelijks iets uit de ene borst (rechts) en was te uitgeput om links dan goed te eten. Das gelukkig inmiddels ook verbeterd.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:17:07 #242
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_21996036
Jeetje Knorretje, fijn dat de koorts wat gezakt is, maar echt een pretje is het natuurlijk nog steeds niet. Sterkte ermee.
pi_21996037
Knor meid wat een drama! Heel veel beterschap!
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
pi_21996124
tnx

Brighteyes ik ga jouw trouwens nog mailen, je bent een giga schat
pi_21996332
Jeetje, Knorretje
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:13 schreef Knorretje het volgende:
Ik heb weer wat vaker m'n ogen open en heb weer wat eetlust. Maar nog steeds harde plekken, slik me nog helemaal suf aan pillen en houd dus die koorts. Hoe lang mag dit allemaal aan blijven houden ??
Hmm misschien moet je dat even op het borstvoederforum vragen, daar hangen lactatiekundigen rond. Die harde plekken moet je volgens mij vrij snel vanaf wezen omdat het anders abcessen worden met alle lol (not.) van dien, maar ik kan het heel erg mis hebben. Lukt kolven rechts wel een beetje? (dit aangezien Jayden hem blijkbaar niet goed leegkrijgt) Wat bij mij bij de schaarse harde plekken die ik heb gehad (nooit borstontsteking geworden gelukkig) nog het best hielp, naast kind aanleggen met kinnetje richting plek (uiteraard steeds aan de bovenkant...grrr), was kolven onder de douche.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:37:18 #246
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_21996544
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef Knorretje het volgende:
tnx

Brighteyes ik ga jouw trouwens nog mailen, je bent een giga schat
Ik zag hem hangen en hij was gewoon voor jullie gemaakt vond ik.
pi_21996550
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:29 schreef anneja het volgende:

Jeetje, Knorretje
[..]

Hmm misschien moet je dat even op het borstvoederforum vragen, daar hangen lactatiekundigen rond. Die harde plekken moet je volgens mij vrij snel vanaf wezen omdat het anders abcessen worden met alle lol (not.) van dien, maar ik kan het heel erg mis hebben. Lukt kolven rechts wel een beetje? (dit aangezien Jayden hem blijkbaar niet goed leegkrijgt) Wat bij mij bij de schaarse harde plekken die ik heb gehad (nooit borstontsteking geworden gelukkig) nog het best hielp, naast kind aanleggen met kinnetje richting plek (uiteraard steeds aan de bovenkant...grrr), was kolven onder de douche.
kolven onder de douche was hier geen succes. Leegkolven lukt me helaas ook niet, ik kom een heel eind en de plek is dan ook een stuk kleiner maar nog geen uur later is ie weer net zo vurig stekend aanwezig (het heeft me zelfs striae opgeleverd). Jayden aanleggen met zijn kin naar de plek toe gaat op bepaalde plekken wel (richting oksel en die richting schouder gaan) maar ik heb nog steeds geen oplossing bedacht voor de plek die loopt richting mijn kin en manlief lukt het ook niet om hem leeg te krijgen (hoezo wanhopig).
  donderdag 16 september 2004 @ 16:59:32 #248
3011 E.T.
pi_21997198
Knorretje, misschien llukt het als je Jayden op zijn rug legt en jij op handen en knieen erboven (gaat dat met je bekken?) of anders misschien boven de commode? Zo kun je zijn kinnetje alle kanten op laten wijzen.

Sterkte!
pi_21999406
Jakkes Knorretje wat vervelend, je hebt het wel goed te pakken zo te lezen.. Helaas heb ik geen andere tips dan alles wat je al geprobeerd hebt, dat hielp bij mij wel. Afkoelen en dan voor het drinken weer opwarmen heb je zeker ook al geprobeerd? Sterkte!

/ edit
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:37 schreef Knorretje het volgende:
manlief lukt het ook niet om hem leeg te krijgen (hoezo wanhopig).
Mijn man geeft als tip ( ) om niet te zuigen, maar vacuum aanleggen en dan mbv de wangspieren het vacuum te vergroten, dan kun je er meer kracht achter zetten.
pi_22011978
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:59 schreef E.T. het volgende:
Knorretje, misschien llukt het als je Jayden op zijn rug legt en jij op handen en knieen erboven (gaat dat met je bekken?) of anders misschien boven de commode? Zo kun je zijn kinnetje alle kanten op laten wijzen.

Sterkte!
Zo deden wij dat inderdaad ook, alleen dan op de tafel omdat onze commode te hoog was. Vriendlief aanleggen hielp hier inderdaad ook niet (en achteraf was hij blij ook, uit die plek kwam van die slierterige ingedikte melk, hij was bijzonder gelukkig dat hij dat niet in zijn mond had gekregen. Hij was al niet zo dol op de smaak
pi_22050059
quote:
Op zondag 12 september 2004 13:38 schreef phileine het volgende:
Sugar, zelf op bed gaan liggen op je zij, met Maria op haar zij naast je zodat ze bij je borst kan (buik-aan-buik). Zo heb ik het veel gedaan, kan je zelf een beetje wegdoezelen en je kindje sukkelt dan meestal vanzelf in slaap.
Zo doe ik het ook inderdaad !!
S'nachts doe ik een heel klein nachtlampie aan en ga ik lekker terug mn bedje in, leg Jeremy goed aan en hij tuttert wel door.
Ik blijf wel wakker om hem af en toe onder zijn kinnetje te kietelen zodat hij blijft drinken, uiteindelijk hoor ik dat hij een keer of 9 moet zuigen voordat hij een slokje neemt en dan is de borst dus leeg.
Eventjes aan de andere borst en hij kan weer vollop lurken....... als hij uiteindelijk in slaap sukkelt sluit ik mijn ogen en kan dan ook heerlijk verder slapen....
Voordeel is dat ik iedere kik hoor als hij langs me ligt dus tegen de tijd dag hij vroeg in de ochtend weer komt hoef ik mn bedje niet uit maar kan ik hem gelijk weer aanleggen aan de borst.
Dit is een stuk minder vermoeiend dan iedere keer je bed uit en rechtop zitten.
Een 'goede' voeding duurt bij mij zéker een uur !! Ik let r dan goed op dat hij niet gaat sabbelen maar goede slokken neemt. Als hij in slaap sukkelt maak ik hem weer wakker door zijn broekje uit te trekken zodat hij het kouder krijgt en wakker blijft of ik ga tussen de 2 borsten door zijn luier verschonen, zingen of fluiten of kietelen.
Soms duurt z'on voeding dan wel langer als 1 uur, maar uiteindelijk heb ik de garantie dat hij goed heeft gedronken en heb ik er profijt van doordat hij weer langer dooslaapt.
Ik heb hem vanavond om 21.15 uur gevoed en hij slaapt nu nog steeds....ben aan het wachten tot hij wakker wordt.

Achja.......ik weet ook niet wat goed is en welke toverformule je kan gebruiken maar tot nu toe heb ik het idee dat ik het wel goed doe en ben ik er gerust onder.

Suc6 iedereen !!
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  † In Memoriam † zondag 19 september 2004 @ 01:18:37 #252
37843 lady-wrb
kortaf
pi_22050174
zingen en fluiten in de nacht? doet je man dan niet dit ---> bij jou?
pi_22050946
Hahaha mijn man moet blij zijn dat ie s'nachts zijn warme bedje niet uit moet de rottige kou in een om een krijsende baby uit bed te halen die vervolgens zo hard als ie kan aan je boezen gaat zuigen, dan zijn broek volkakt die ík ook weer moet gaan verschonen, uiteindelijk pist ie recht overeind de commode inclusief zijn rompertje nat, dusssss beepje uitkleden en weer een schoon rompertje aan.
En dan moet manlief miepen omdat ik fluit ??? hahaha

Ieder nacht ga ik weer opnieuw uren de strijd aan en het enigste wat manlief s'ochtends zegt als ie eindelijk wakker wordt is "het is goed gegaan vanacht hč, ik heb hem niet gehoord"

@$$#%^&@&@&

ik denk dat hubbie selectief doof is, en dus heel bewust mij ook niet hoort fluiten uit angst dat hij misschien midden in de nacht de commode af moet soppen
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_22051007
Oh ja, ik zit nu nog steeds te wachten tot ie wakker wordt !!!!
Om 21.15 uur is zn laatse voeding geweest !????!!
Ik ga hem nu echt wakker maken hoor ! Anders daalt zijn bloedsuikerspiegel ! heb ik gelezen....als je langer dan 4 uur tussen de voedingen laat zitten.....kweenie of t klopt
  zondag 19 september 2004 @ 19:42:55 #255
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22064380
Voeden gaat hier nog steeds heel goed; Maria pakt de borst vanaf het begin goed en drinkt supergulzig. In een kwartier heeft ze een borst leeg en meestal ook genoeg gehad.
Dat is wel wat anders dan een uur, he Miss-Take! Pffff, dat lijkt me nogal wat, een uur bezig met voeden!!!!
Het ritme is nu ook veel beter, ze komt echt om de drie uur. 's Nachts rekt ze dat soms tot 4 uur, maar sowieso hebben we dus maar één échte nachtvoeding (rond drie uur) en dat is te doen!!!

Na een voeding in slaap vallen lukt vaak (gelukkig) wel 's nachts, maar overdag nauwelijks. Ons poppie slaapt niet zo graag en heeft de afgelopen dagen vooral zin om te zeuren en huilen na een voeding. Heel gezellig! Een speentje (nu pakt ze 'm wel!) doet soms wonderen en verder zeul ik flink wat met haar op en neer. Ach ja, kleintjes worden groot, denk ik maar...!

Maar Miss-Take, laat jij Jeremy gewoon bij jou in bed slapen na de nachtvoeding? Dat zou ik echt niet durven! Heb jij wel alle vertrouwen dat het goed gaat?
pi_22064600
Miss-Take, ik mocht er 8 uur tussen laten bij Myrthe. En je kunt ook naar bed gaan en de wekker zetten deden wij de eerste weken wel.
  zondag 19 september 2004 @ 21:30:17 #257
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22066971
Ai Knor, wat rot!!!
Ik weet precies hoe je je voelde, het lijkt maar niet af te zakken. Bij mij was het na een paar dagen een stuk beter te behappen, hoop dat dat ook voor jou geldt.
Pas goed op jezelf.
pi_22090232
we belanden van het ene probleem in het andere. De borstontsteking beginnen we hier te boven te komen, we blijven zitten met een hongerig babietje (met veel krampies) wat enorm zijn tijd neemt om te eten en vaak wil eten.(hij ligt gerust een half uur tot driewartier te drinken om nog geen twee uur later de andere borst te nemen)

Maar we hebben sinds vandaag opeens helder groene poep met stukjes, niks geen mosterdpoep meer te bekennen. Herkenning ???
  Jubileum moderator maandag 20 september 2004 @ 20:41:04 #259
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_22090311
Spinaziekleurig Knor? Dat kan een teken zijn dat hij teveel te eten krijgt is mij weleens verteld.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_22090639
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:41 schreef Lois het volgende:
Spinaziekleurig Knor? Dat kan een teken zijn dat hij teveel te eten krijgt is mij weleens verteld.
ja daar zou je het mee kunnen vergelijken, maar de stukjes zijn niet groen.

En als het idd te maken heeft met teveel hoe verminder ik dat dan ?? Hij krijgt maar 1 borst per keer (een tweede erachteraan red hij gewoon niet en lijkt me bij een teveel ook niet logisch) en hem een voeding overslaan is onmogelijk, dan gilt en krijst ie alles bij elkaar van de honger. En is het erg dat teveel ?? Op de zielige krampjes na is het best een lief kindje. Als het alleen maar de kleur van de poep is die anders is en het verder geen gevolgen heeft voor hem.....
  Jubileum moderator maandag 20 september 2004 @ 20:56:01 #261
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_22090744
Iris heeft het ook een paar maal gehad, spinaziepoep met brokjes onverteerde melk erin. Verder had ze amper krampjes en was ze heel tevreden altijd. Ik had dan altijd zoiets 'ow je hebt teveel gehad, naja het zal wel dan" en we gingen weer vrolijk verder. Als Jayden tevreden is is het toch goed?
Eva ♥ en Iris ♥
pi_22090815
quote:
Op maandag 20 september 2004 20:56 schreef Lois het volgende:
Iris heeft het ook een paar maal gehad, spinaziepoep met brokjes onverteerde melk erin. Verder had ze amper krampjes en was ze heel tevreden altijd. Ik had dan altijd zoiets 'ow je hebt teveel gehad, naja het zal wel dan" en we gingen weer vrolijk verder. Als Jayden tevreden is is het toch goed?
ja wat mij betreft wel, als het verder niets uit maakt, hebben wij gewoon een jochie met groene poep. (hij was immers toch al verzot op groen gezien zijn groene kop met haar bij de geboorte)
pi_22091019
Wat ik op het bv-forum wel las was blokvoeden: gedurende 3 uur alleen links aanbieden, de 3 uur daarna alleen rechts, enz. (zo breng je de melkproductie omlaag en krijgt de baby meer verzadigende 'achtermelk' binnen).
Krampjes: te veel melk
Je kunt ook op het bv-forum zoeken op 'te veel melk'. Succes!!!
pi_22102866
Wat ik trouwens niet snap aan het hele bijvoedingsgebeuren (zie Babietjestopic) is het verhaal dat bv na 6 maanden niet voldoende voedingsstoffen meer bevat en je dus moet bijvoeden. Waar is dat op gebaseerd? Voor de uitvinding van kunstvoeding, peutermelk, blenders enz kreeg iedereen toch tot een jaar of 2 volledig borstvoeding (tot hun gebit volledig genoeg ontwikkeld was om met de pot mee te eten), waren ze toen dan allemaal ondervoed?
pi_22130699
Ik vraag me iets af over Danyel en Phluphy maar wil het liever niet daar posten omdat het misschien nergens op slaat.. Maar als Phluphy 10 x zoveel kolft als hij drinkt, kan het dan niet zijn dat hij vooral voormelk van haar krijgt en dus weinig voedingsstoffen, krampjes (ze zegt dat hij last van zijn darmen heeft) en weinig aankomt (hij valt nu elke dag af zegt ze)? Of is dit niet mogelijk als je wat je in 1 voeding kolft goed roert en dan 1/10 deel ervan sondevoedt?
pi_22131829
quote:
Op woensdag 22 september 2004 15:43 schreef poemojn het volgende:
Ik vraag me iets af over Danyel en Phluphy maar wil het liever niet daar posten omdat het misschien nergens op slaat.. Maar als Phluphy 10 x zoveel kolft als hij drinkt, kan het dan niet zijn dat hij vooral voormelk van haar krijgt en dus weinig voedingsstoffen, krampjes (ze zegt dat hij last van zijn darmen heeft) en weinig aankomt (hij valt nu elke dag af zegt ze)? Of is dit niet mogelijk als je wat je in 1 voeding kolft goed roert en dan 1/10 deel ervan sondevoedt?
Het laatste. Als ze haar borsten steeds goed leegkolft is de verhouding voormelk/achtermelk gewoon goed. Ze zou eventueel wel kunnen proberen de hoeveelheid achtermelk die ie binnenkrijgt op te voeren denk ik (door na een minuut of vijf kolven een nieuw flesje te nemen en dat eerst te geven), maar ik vermoed toch dat er ook wel een lactatiekundige in het behandelend team zal zitten?
Wat ik mij dan weer afvraag is of het uitmaakt als ze nu waanzinnig veel dingen met langketenonverzadigde vetzuren gaat eten zodat haar melk daar ook helemaal mee vol zit (omdat hersentjes daarmee gebouwd worden).
pi_22131997
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 12:56 schreef poemojn het volgende:
Wat ik trouwens niet snap aan het hele bijvoedingsgebeuren (zie Babietjestopic) is het verhaal dat bv na 6 maanden niet voldoende voedingsstoffen meer bevat en je dus moet bijvoeden. Waar is dat op gebaseerd? Voor de uitvinding van kunstvoeding, peutermelk, blenders enz kreeg iedereen toch tot een jaar of 2 volledig borstvoeding (tot hun gebit volledig genoeg ontwikkeld was om met de pot mee te eten), waren ze toen dan allemaal ondervoed?
Ik weet eigenlijk niet of men Vroeger (in de oudheid?) twee jaar uitsluitend bv gaf, ik denk eigenlijk dat we tegenwoordig met die zes maanden wel ongeveer op het 'natuurlijke' introductietijdstip zitten qua bijvoeding. Omdat babies tegen die tijd werkelijk van alles in hun mond beginnen te steken. Dus, lijkt mij, ook de restjes mammoet die hun jager/verzamelaarvader vroeger in de grot liet slingeren. Maar het is natuurlijk mal om dan ook maar aan te nemen (zoals mijn schoonmoeder graag doet) dat je dan ook maar meteen de melkvoeding moet vervangen voor iets 'normaals' (in haar optiek: yokidrink). verder is ze wel lief, hoor.

Hoe lang wij in principe als soort zouden 'moeten' voeden (naast bijvoeding) is ook erg moeilijk te achterhalen. Afhankelijk van het criterium wat je bij andere soorten ziet (zoals doorbraak van volwassen gebit, verviervoudiging van geboortegewicht e.d.) heeft de mens 'van nature' waarschijnlijk ergens tussen de twee en negen dacht ik jaar gevoed. Een negenjarige aan de borst Yikes
pi_22133714
Ik las ergens dat de !Kung tot hun 15e aan de borst drinken..
Bedankt voor uw antwoorden
  woensdag 22 september 2004 @ 20:44:45 #269
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22137220
Zeg... bij hoeveel maanden maakt het langer doorslapen dan 10 uur eigenlijk niet meer uit?
Ivm die bloedsuikerspiegel.
pi_22137430
Volgens mij mag je een kindje wat zichzelf goed op temperatuur houdt, van alert is als hij/zij wakker is, wat gretig drinkt en wat overdag ook goed zelf voor een voeding komt gerust door laten slapen.
En dan nog mag er bij een gezond kind 'snachts best 6 uur tussen zitten. Het lichaam gaat in de "slaapstand" en verbruikt een stuk minder energie
  donderdag 23 september 2004 @ 11:31:56 #271
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22147627
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 12:56 schreef poemojn het volgende:
Jessai heeft tot een jaar nagenoeg volledig BV gehad, pas na een jaar luste hij eens wat brood en een koekje. Hij was prima doorvoed en behoort nog steeds bij de langsten.
  donderdag 23 september 2004 @ 11:35:00 #272
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22147683
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:44 schreef dutchie het volgende:
Zeg... bij hoeveel maanden maakt het langer doorslapen dan 10 uur eigenlijk niet meer uit?
Ivm die bloedsuikerspiegel.
Iets na mijn kraamtijd mocht er al 9 uur tussen zitten, maar zeker niet langer. Met twee maanden mocht het langer, maar misschien eerder al, ik vroeg het toen pas op het CB
pi_22151603
ik heb begrepen dat er na 6 maanden een ijzertekort begint te ontstaan. Ze doen het die eerste tijd gewoon op het voorraadje dat ze mee hebben gekregen tijdens de zwangerschap, maar na ean maand of zes is dat op en moeten ze het dus van buitenaf krijgen. Vandaar dat het dus ook zo belangrijk is om met groente te beginnen.

Mij is trouwens verteld dat groene poep duidt op te weinig eten. Maar ja, ik had niet zo'n snuggere kraamhulp dus het zal wel niet helemaal kloppen.

Sugar: fijn dat het nu allemaal een beetje beter gaat met de bv!
mooi he, alles
pi_22151670
quote:
Op donderdag 23 september 2004 14:36 schreef phileine het volgende:
Mij is trouwens verteld dat groene poep duidt op te weinig eten. Maar ja, ik had niet zo'n snuggere kraamhulp dus het zal wel niet helemaal kloppen.
Klopt bijna. Een baby die te veel voormelk krijgt heeft vaker groene poep. Maar niet alle groene poep is een indicatie van te weinig eten. een hond heeft vier poten, maar niet alles wat vier poten heeft is dus een hond
  donderdag 23 september 2004 @ 21:42:32 #275
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_22160962
ff vraagje tussendoor aan Tan of uhh ben de naam kwijt of iemand die ook zon ding heeft

waar hebben jullie zon wikkeldraagdoek gehaald? of hoe heet zon ding? en die doek kun je toch ook bij vriendlief omdoen zodat hij met kleintje kan lopen toch?? mijn vriendje wil straks zo graag door de stad lopen met zn kleintje op de borst of is dan zon babybjorn weer beter voor mannen??
pi_22161047
quote:
Op donderdag 23 september 2004 14:36 schreef phileine het volgende:
we hebben hem dinsdag gewogen voor de zekerheid en hij was in 6 dagen tijd 400 gram aangekomen, dus ik twijfel niet meer aan een tekort en ga er voorlopig maar vanuit dat het komt door een teveel zoals lois schetst. (op het cb konden ze er niets mee, groen poepen kon van alles zijn, zolang het kind aankwam zal het wel goed zitten was de boodschap)
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 september 2004 @ 21:58:51 #277
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22161401
Martineke, ik geloof dat het 'slen' heet. Mijn vriendjelief loopt erg graag met de Babybjörn overigens.

Balen hier trouwens, we hebben spruw

Aanvulling: Knorretje, hierboven is de tip al gegeven, drie uur lang dezelfde borst aanbieden en daarna pas wisselen, schijnt goed te werken. Hebben jullie de borstontsteking overwonnen?

Greetz
Sjeen
pi_22161457
400 gram in 6 dagen

Je het allerlei soorten draagdoeken, zie www.beginnings.org.
pi_22168396
die van mij komt van Marktplaats, en oorspronkelijk van de geboortewinkel. Hij is iets breder dan de 'tricot slen' die ik wel eens bij de prenatal heb gezien. En tuurlijk kan je die ook om je vriend heen knopen
  vrijdag 24 september 2004 @ 10:12:32 #280
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22168481
Nog 1 vraagje dan over die bloedsuikerspiegel: Léon is nu 15 1/2 week en slaapt gerust van 23.00 tot 08.00. Rond de klok van de 23.00 krijgt hij de laatste voeding. Kan 22.30 zijn of 23.30, maar meestal 23.00. Zit er dan toch teveel tijd tussen?
pi_22168941
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:12 schreef dutchie het volgende:
Nog 1 vraagje dan over die bloedsuikerspiegel: Léon is nu 15 1/2 week en slaapt gerust van 23.00 tot 08.00. Rond de klok van de 23.00 krijgt hij de laatste voeding. Kan 22.30 zijn of 23.30, maar meestal 23.00. Zit er dan toch teveel tijd tussen?
Ik zou zeggen van niet, een kindje van 15 1/2 week kan in mijn ogen prima doorslapen, als hij dat zelf doet.
  † In Memoriam † vrijdag 24 september 2004 @ 10:42:55 #282
43556 miss_dynastie
pi_22169004
Ik ben op zoek naar zo'n lange doek die je helemaal om kunt knopen, zoiets had Tan geloof ik ook voor Junah. Iemand enig idee wat voor type dat is, is dat zo'n slen of is dat weer iets anders?? Ik vraag het maar even hier omdat jullie het er toevallig over hebben
  vrijdag 24 september 2004 @ 10:43:08 #283
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22169009
Amber slaapt ook zolang door snachts. sinds een week of 2 En zij is nu 10 weken. Is het voor haar een probleem? (ik hoop het niet, want ik vind het wel lekker
pi_22169499
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:43 schreef LadyS het volgende:
Amber slaapt ook zolang door snachts. sinds een week of 2 En zij is nu 10 weken. Is het voor haar een probleem? (ik hoop het niet, want ik vind het wel lekker
Ik kan me voorstellen dat de meningen hier over verschillen, ook binnen de relevante beroepen.
Ik ben kraamverzorgende, maar ook als "gewoon mezelf" zou ik zeggen dat een gewoon gezond kindje door mag slapen zodra het dat uit zichzelf doet.
En met gewoon gezond bedoel ik een kindje dat:
niet een erg laag of erg hoog gewicht heeft (en dan in de extremen hč, niet een kindje wat "wat onder of boven de curve zit"),
gewoon lekker alert is als het wakker is,
zelf voor zijn of haar voeding komt,
krachtig aan de borst of fles drink
en vooral een gezonde indruk maakt.
En dan nog spelen de meeste van deze dingen, zoals het gewicht, eigenlijk alleen in de kraamtijd. Na de kraamtijd zijn de meeste babies al zo ontwikkeld dat ze aan kunnen geven wanneer ze iets te eten nodig hebben. Ze herkennen het hongergevoel en heben genoeg energie om te gaan huilen.
Ik zou dus zeggen: vooral genieten van je doorslapende kindje, denk dat er genoeg ouders een beetje jaloers op zijn
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:15:20 #285
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22169701
geen probleem dus
pi_22169988
Alleen kun je dan volgens de LAM-theorie wel je menstruatie eerder terug verwachten..

Myrthe slaapt niet door, en ik heb er toch een voordeel bij gevonden.
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:52:39 #287
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22170430
als mijn menstrutie net zo "regelamtig" is als voordat ik zwanger was, dan zie ik hem voorlopig nog niet komen Ik was had namelijk cycli van 6 maanden - 8 maanden - 4 maanden Dat ik zwanger ben geraakt is nog een wonder
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:43:21 #288
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22172977
Plunderbunny bedankt! Ben nu wel gerustgesteld.

LadyS superzaad of een superei?

Hier trouwens ook nog geen menstruatie ontdekt hoor
*snel afklopt*
ik mis het ook echt niet
pi_22173127
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:43 schreef dutchie het volgende:
Plunderbunny bedankt! Ben nu wel gerustgesteld.
Graag gedaan!!!
pi_22173771
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik ben op zoek naar zo'n lange doek die je helemaal om kunt knopen, zoiets had Tan geloof ik ook voor Junah. Iemand enig idee wat voor type dat is, is dat zo'n slen of is dat weer iets anders?? Ik vraag het maar even hier omdat jullie het er toevallig over hebben
slen is er volgens mij een, babycuddle ook, even denken of ik nog meer typenamen weet
-edit babybundler, huggabub, zie vooral ook www.beginnings.org en www.peppermint.com

[ Bericht 13% gewijzigd door anneja op 24-09-2004 14:18:52 (toevoeging) ]
  † In Memoriam † vrijdag 24 september 2004 @ 17:57:34 #291
43556 miss_dynastie
pi_22178702
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:16 schreef anneja het volgende:

[..]

slen is er volgens mij een, babycuddle ook, even denken of ik nog meer typenamen weet
-edit babybundler, huggabub, zie vooral ook www.beginnings.org en www.peppermint.com
Dankjewel
  vrijdag 24 september 2004 @ 21:47:00 #292
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_22183583
ok nu weet ik t nie meer heb zoveel doeken gezien dak gewoon niet weet wat me het beste lijkt, iemand suggesties of gebruikerservaringen over doeken die ideaal zijn??

Sugar die van jou ziet er ok uit vind ik, mag ik vragen hoe die heet?
  zaterdag 25 september 2004 @ 00:40:30 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_22188125
quote:
Op donderdag 23 september 2004 21:58 schreef Sjeen het volgende:
Balen hier trouwens, we hebben spruw
Wij ook. Ben al zo'n anderhalve week aan het smeren (Daktarin), maar heb nog niet het idee dat de witte plekjes weggaan. Waarschijnlijk heb ik er al heel lang last van, want ik heb al maanden een wit plekje op de borst (waar ik al heel lang geen last van heb). De andere problemen (waardoor ik ging denken dat we wel eens spruw zouden kunnen hebben) zijn wel vrijwel direct weggegaan: pijnlijke tepels bij het aanleggen en een branderig gevoel na het voeden.
  zaterdag 25 september 2004 @ 09:48:29 #294
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22190837
hallo allemaal,

Ben al een tijdje niet meer geweest. Maar las ergens de vraag over groene poep. Bij bv maakt de kleur en structuur niet uit. Dat kan door alles komen. Door wat je eet of drinkt. Maar heb nog nooit gehoord dat groene poep met honger of zo te maken heeft. De poep kan alle kleuren van de regenboog hebben geel, oranjeachtig groen in verschillende tinten en ook de structuur kan heel erg varrieeren. Sorry niet zo smakkelijk s ochtends vroeg.

Lady's mijn cyclus was ook zo onregelmatig werd er eng van. (wel wat minder dan die van jou hoor)
Maar na de bevalling 6 weken werd ik ongesteld en echt tot op de dag toe keurig op tijd. Ik "blij" na een maand of 4 a 5 was ik overtijd zo dat was een shock. Dat kon 2 dingen betekenen of zwanger of weer mijn oude cyclus gelukkig het laatste willen nog ff geen tweede. Maar toch ook jammer dat het weer onregelmatig geworden is.

Denk dat het zo verschillend is bij iedereen.

Even een up date hier Mara drinkt nog steeds de borst 3x we zijn bijna bij de 11 maanden. Overdag word het steeds minder ze heeft dan gewoon geen tijd om te drinken. Dat haalt ze s avonds en 1x snachts weer in.

Ik kan bijna na 10 maanden van dieeten eindelijk bijna alles eten alleen de melkproducten leveren nog wat problemen en ei gaat ook wel geloof ik.

Hebben jullie een streven van zo lang wil ik bv geven?
Groetjes klein_spookje
  zaterdag 25 september 2004 @ 11:21:27 #295
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22191605
Klein_Spookje, ik hoop toch zeker op een half jaar. Ligt er ook een beetje aan hoe dat op het werk gaat. Vind het wel gezellig, zo met zijn tweetjes even helemaal niks.

Maar volgens mij loopt mijn voeding terug. Vooral de 19.00 voeding. Haal ik er om 12.00 nog 180 cc uit, 's avonds kom ik haast niet verder dan 120 cc. En dat is iets van de laatste 1 1/2 week. Ik ben nog niet ongesteld geweest, dus dat is het niet. Maar kan ik nog iets doen om het toch weer op die 180 cc te krijgen? Iemand tips?
  zaterdag 25 september 2004 @ 12:34:46 #296
3011 E.T.
pi_22192708
dutch, ik wil je niet pesten, maar de 19.00 voeding is degene waaraan ik het eerste merk dat er een ongesteldheid aan zit te komen...
Maar productie verhogen.. wisselvoeden, na 1e en 2e borst gewoon de 1e nog een keer aanbieden en daarna de 2e, daarna weer de 1e.. enz. net zo lang tot Léon tevreden is.
Je borsten maken tijdens het voeden alweer nieuwe melk aan en worden door het steeds opnieuw aanzuigen gestimuleerd.

Vaker aanleggen is de beste manier om je voeding weer op peil te krijgen/houden.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 25 september 2004 @ 16:12:41 #297
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_22196081
Ik ben eigenlijk van plan om gewoon net zolang door te gaan tot Isa of ik het echt niet meer willen. Minimaal een half jaar (waarvan we al halverwege zijn ) en het liefst dus nog veel langer. Gelukkig hoef ik pas weer te gaan werken als Isa op tien dagen na een half jaar is. Dat maakt het natuurlijk wel gemakkelijker.

Ik ben trouwens gestopt met het smeren van Nistadinges op mijn tepels. Het spul plakt dat het verrekt en het is nu niet echt prettig als je tepels aan de zoogcompressen plakken. Dus maakt ik ze nu na elke voeding schoon met een azijnoplossing en laat ze aan de lucht drogen. Isa heeft minder problemen met Nistadinges, maar da's niet echt gek gezien de hoeveeheid suiker die erin zit. Als het op is, ga ik wel nog door met Molkosanoplossing. Daarmee Isa's mondje schoonmaken na de voeding en mijn tepels. Da's zurig, dus geen goede voedingsbodem...

Knuffels
Sjeen
  zaterdag 25 september 2004 @ 16:15:56 #298
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22196143
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 09:48 schreef S-A-I-N-T het volgende:

Hebben jullie een streven van zo lang wil ik bv geven?
Groetjes klein_spookje
Ik heb geen periode vastgesteld voor mezelf. Ik wil het blijven doen zolang in het leuk vind.
Ik moet zeggen dat dat punt eigenlijk nu zo een beetje gekomen is. Ik heb eigenlijk al bijna 11 weken lang pijn bij het voeden Er is niks te zien aan mijn tepel en de huisarts kon een aantal weken terug ook niks vinden. Ik ga daardoor tegen de voedingen op zien.
Amber krijgt al iets van anderhalve week 's avonds een flesje. Dat heeft overigens niet veel met die pijn te maken, maar dat is er meer zo ingeslopen.

Kortom: ik ben dus niet iemand die koste wat het kost 6 maanden lang volledige bv wil geven.
  zaterdag 25 september 2004 @ 17:01:21 #299
3011 E.T.
pi_22197026
Toen ik zwanger was, dacht ik 'minimaal 3 maanden'. Vlak voor de bevalling (toen ik me had ingelezen over bv) werd dit opgschoven naar 6 maanden en toen de bv lekker liep had ik zoiets "zo lang als ik bv makkelijker en leuker vind dan flessen, maar wel minimaal die 6 maanden". Ik heb wel zoiets dat als Saskia een jaar is dat ik dan wel uiterlijk ga afbouwen.. dan vind ik 't wel genoeg. Maar voorlopig krijgt ze al 7 maanden bv en ik vind 't nog steeds ideaal. Geen gesleep met water, flessen, geen gedoe met flessen opwarmen als je kind honger heeft, je hebt 't altijd bij je, is altijd goed op temperatuur.

LadyS, hapt Amber wel goed? Grote hap, groot stuk tepelhof in d'r mond, lippen goed gekruld, tong over d'r onderkaakje? Zou het misschien te maken kunnen hebben met Amber d'r bovenkaakje?
(dit is wat me zo te binnenschiet hoor). Voeden hoort geen pijn te doen en is meestal een kwestie van verkeerd drinken. Sterkte iig!
  zaterdag 25 september 2004 @ 17:10:03 #300
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22197195
Ik heb niet het idee dat ze verkeerd hapt. Als ik merk dat dat wel eens gebeurd doet het zo mogelijk nog meer pijn
Maar het zou misschien wel met haar bovenkaakje te maken kunnen hebben. Daar heb ik nog niet eens aangedacht. Ik zal het woensdag eens op het cb vragen.
Ik vind bv geven nl wel leuk, want als het een keer een geheel pijnloze voeding is, vind ik het echt geweldig. Gelukkig wordt de pijn wel minder naarmate ze langer drinkt. (tot de TSR lijkt het het ergst).
Ik zal toch nog eens extra opletten hoe amber hapt tnx ET!!!
  zaterdag 25 september 2004 @ 18:20:21 #301
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_22198668
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 17:01 schreef E.T. het volgende:
Toen ik zwanger was, dacht ik 'minimaal 3 maanden'. Vlak voor de bevalling (toen ik me had ingelezen over bv) werd dit opgschoven naar 6 maanden en toen de bv lekker liep had ik zoiets "zo lang als ik bv makkelijker en leuker vind dan flessen, maar wel minimaal die 6 maanden". Ik heb wel zoiets dat als Saskia een jaar is dat ik dan wel uiterlijk ga afbouwen.. dan vind ik 't wel genoeg. Maar voorlopig krijgt ze al 7 maanden bv en ik vind 't nog steeds ideaal. Geen gesleep met water, flessen, geen gedoe met flessen opwarmen als je kind honger heeft, je hebt 't altijd bij je, is altijd goed op temperatuur.
Zo dacht ik ook, dezelfde manier, steeds de grens verleggen, maar 1 jaar was echt mijn maximum. Ik vond het ook raar, een peuter aan de borst, leuk bij een ander, maar niet voor mij. Toch kreeg Chinook uiteindelijk ruim 2 jaar. Bij Jessai vond ik het ook zo normaal dat ik meteen bij de geboorte al minimaal anderhalf jaar voeden op de planning had staan. Hij is inmiddels ruim 2½jaar en krijgt nog steeds 2-3 keer per dag. Hij geniet er nog zo van dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om af te bouwen, en het is voor hem zo'n enorme troost. Als hij verdrietig is en ff lekker op schoot mag kruipen om te drinken, is hij weer helemaal blij en vrolijk en energiek nadien

Junah krijgt ook minimaal anderhalf jaar, tenzij ze niet meer wilt uiteraard, maar als ze langer wil drinken vind ik dat ook prima!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')