Bron: Spitsnetquote:KARLSRUHE (ANP) - Neonazi's in Duitsland hebben het recht vrij hun mening te uiten. Dat heeft het Constitutioneel Gerechtshof in Karlsruhe donderdag bepaald.
Het hof verwierp de uitspraak van een rechtbank, die een demonstratie van de neonazistische partij NPD in Bochum tegen de bouw van een synagoge had verboden.
Het Constitutioneel Gerechtshof erkende dat velen stellig de opvattingen van de NPD beledigend en aanstootgevend vinden. Maar dat weegt volgens het hof niet op tegen het grondwettelijk recht op vrijheid van meningsuiting, dat ook voor neonazi's geldt.
Zolang er maar een mogelijkheid bestaat om achteraf te toetsen. Vooraf geen beperking, maar wel verantwoordelijkheid behouden voor je uitlatingen heb ik geen problemen mee.quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:59 schreef Balthar het volgende:
Tja, extremisme is altijd fout.
Maar als Communisten hun praatje mogen houden dan waarom Nazi's niet???
In mijn ogen weinig verschil, hooguit een andere zondebok.
in Belgie moet de politiek anders verdomd veel moeite doen om de meest rechtse partij buiten de deur te houden, en daarmee moeten ze moeite doen om een verdomd groot deel van de bevolking te negeren, want mensen stemmen echt niet op het Vlaams Blok omdat ze de voorman zo charmant vinden.quote:Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Er zit natuurlijk wel wat in, ondergronds gaat het alleen maar broeien zoals we ook in Belgie zien.
Ow wat zijn hier een stel rechts extremisten weer goed in het selectief vergeten.quote:Op donderdag 29 juli 2004 22:04 schreef EkstrA het volgende:
De "Antifascisten" mogen hier in Nederland vergaderingen verstoren zonder dat hun de volgende keer een demonstartievergunning wordt geweigerd, dat is veel erger.
En daar gaat het nu precies om - dat jij dat gewoon mag zeggen/schrijvenquote:Op donderdag 29 juli 2004 22:07 schreef pomtiedom het volgende:
...
Ik vindt beide partijen bestaan uit genetisch zwakzinnige, maarja, dat is mijn mening.
Ze hebben in Duitsland een tijdje racisten expres met dat soort beelden geconfronteerd, maar een deel beweert gewoon dat het nep fotos zijn, en een ander deel vond wat er in de kampen gebeurd juist goed, en zou graag mensen doodmartelen.quote:Op donderdag 29 juli 2004 21:03 schreef BaraCuda het volgende:
Daarstraks in een boek van me foto's gezien van de amerikanen die net bij zo'n kamp aankomen.
Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen aanmoedigenHebben die nepnazi's van tegenwoordig die foto's wel eens ooit bekeken?
Ik ben ook van mening dat vrijheid van meningsuiting niet boven alles gesteld mag en moet worden. Maar als in andere zaken deze wet de boventoon voert voor de jurisprudentie (bijv de bekende Imam) geldt dit ook voor deze zaak, gelijke moniken gelijke kappen immers.quote:Op donderdag 29 juli 2004 21:02 schreef ShaoliN het volgende:
Ook vrijheid van meningsuiting moet beperkt worden vind ik. Tegenwoordig mag alles maar gezegd worden in het kader van vrijheid van meningsuiting. Of uiting van het geloof, of wat dan ook.
Klopt, maar je bevindt je tussen twee regels.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Posdnous het volgende:
Racisten moet je dit soort vrijheden niet gunnen. Maar dat is mijn mening.
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ookquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef sanniejj het volgende:
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren.. dat zijn ook nazi's
Mee eens.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
LOLquote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ook![]()
Wettelijk gezien is er denk ik genoeg ruimte in de wet om dit soort dingen achteraf aan te pakken (het stukje "behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet" bijvoorbeeld), alleen is er volgens mij bij de rechters een tendens om steeds meer onbestraft te laten (wat dan weer op zich een afspiegeling is van de maatschappij zoals die zich nu ontwikkelt).quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:39 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind dat in Nederland er wel wat clausules in beide wetten kunnen worden opgenomen zodat sommige uitlatingen niet meer door de mazen van de wet kunnen glippen.
Owja?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef sanniejj het volgende:
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren..
quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow wat zijn hier een stel rechts extremisten figuren weer goed in het selectief vergeten.
De laatste demonstratie van extreem rechts heeft in denhaag plaats gevonden, toen had extreem links ook een tegen demonsrtatie gehouden, maar de route mocht niet helemaal, en zijn ze door de polite flink in elkaar gerost.
Ik denk dat beide wetten de tand des tijds niet geheel ongehavend hebben overleefd, gezien de incidenten die er zich de afgelopen tijd hebben afgespeeld. Dit mag dus weleens op de schop worden genomen.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wettelijk gezien is er denk ik genoeg ruimte in de wet om dit soort dingen achteraf aan te pakken (het stukje "behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet" bijvoorbeeld), alleen is er volgens mij bij de rechters een tendens om steeds meer onbestraft te laten (wat dan weer op zich een afspiegeling is van de maatschappij zoals die zich nu ontwikkelt).
Naar mijn weten staat terrorisme of het aanmoedigen daarvan/steunen of plegen, buiten de wet vrijheid van meningsuiting, om dat het (in)direct een gevaar vormt voor de staatsveiligheid. Dit punt wordt hoger ingeschat dan de verijheden die burgers genieten.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:40 schreef kansasboy het volgende:
mogen de pro-alqaeda mensen dus hun meningen ook uiten? wordt dat gegaranteerd door de wet?
Nazi's moedigen over het algemeen ook een vorm vna terrorisme aan.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:42 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Naar mijn weten staat terrorisme of het aanmoedigen daarvan/steunen of plegen, buiten de wet vrijheid van meningsuiting, om dat het (in)direct een gevaar vormt voor de staatsveiligheid. Dit punt wordt hoger ingeschat dan de verijheden die burgers genieten.
Vooralsnog deelt de wet de Nazi's niet in dat hokje in, dus is het voor ons misschien gelijk aan een soort terrorisme, net zoals je dat van eht animal libaration front hebt, maar de wet bepaalt op dit moment wat wel en wat geen terrorisme is.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nazi's moedigen over het algemeen ook een vorm vna terrorisme aan.
Ik vind van wel.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Posdnous het volgende:
Ik deel je mening omtrent dat het verbieden de gedachte niet uitbant.. Ben je serieus in de bijstand?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:25 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Schouderklopje voor het Duitse gerecht. Doorgaans is men in dat land van mening dat wie zijn of haar grondrechten gebruikt om propaganda te maken voor een beleid dat de grondrechten van anderen met de voeten treedt, die grondrechten kan verliezen. Eindelijk ziet men in dat de de staat niet te bepalen heeft welke meningen juist of aanvaardbaar zijn. Racisme bestrijdt je niet door mensen te verbieden voor hun racisme uit te komen.
en hoe word bepaald of je een racist bent? racist ben je namelijk al HEEL snel als je sommige linksen ziet redeneren. ja, je bent niet pro islam dus ben je racist.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Posdnous het volgende:
Dat maak jij ervan.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 16:54 schreef speedfreakssj het volgende:
[..]
en hoe word bepaald of je een racist bent? racist ben je namelijk al HEEL snel als je sommige linksen ziet redeneren. ja, je bent niet pro islam dus ben je racist.
de uitspraken van neo-nazie dan niet?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:42 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Naar mijn weten staat terrorisme of het aanmoedigen daarvan/steunen of plegen, buiten de wet vrijheid van meningsuiting, om dat het (in)direct een gevaar vormt voor de staatsveiligheid. Dit punt wordt hoger ingeschat dan de verijheden die burgers genieten.
er zijn hel;aas best veel mensen die anderen als racist bestempelen voor het simpelste ding...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 17:59 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan.
Ik zeg dat je racist bent als je haatdragend bent en haat uitdraagt jegens andere rassen of volkeren. Anti-semitisme mag je daar van mij ook bij nemen.
Ik snap niet hoe je racist kan zijn door niet pro-islam te zijn, Rare gedachtengang.
Linkse Duitsers zijn nazi's?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:13 schreef sanniejj het volgende:
Tja linkse demonstranten mogen toch ook demonstreren.. dat zijn ook nazi's
Heeft dit sprookjesland ook nog een naam, loveme/carauto/enz. ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 18:44 schreef kansasboy het volgende:
[..]
de uitspraken van neo-nazie dan niet?
ik denk dat de vrijheid van de moslims zo werd beperkt dat ze gedwongen worden aanslagen te plegen om hun standpunt bekend te maken..met name door de media.. en dan door de staat
Eens.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:33 schreef Monidique het volgende:
Binnen een paar posts belanden bij links en moslims, hulde,.
Ik ben het in ieder geval eens met deze uitspraak: Laat hen hun onzin maar uitkramen.
ja, dan zijn ze toch fout bezig die anti fascisten? Die zoeken toch echt keer op keer de confrontatie op. Niet dat die stel hitlerhielenlikkers een fijn groepjes zijn, die antifascisten zijn net zo erg...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow wat zijn hier een stel rechts extremisten weer goed in het selectief vergeten.
De laatste demonstratie van extreem rechts heeft in denhaag plaats gevonden, toen had extreem links ook een tegen demonsrtatie gehouden, maar de route mocht niet helemaal, en zijn ze door de polite flink in elkaar gerost.
hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 20:24 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Heeft dit sprookjesland ook nog een naam, loveme/carauto/enz. ?
Kijk eens aan, de ware fundementalist maakt zich bekend. Laat me eens raden, je vind democratie en muziek zeker ook verwerpelijk.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 18:44 schreef kansasboy het volgende:
ik denk dat de vrijheid van de moslims zo werd beperkt dat ze gedwongen worden aanslagen te plegen om hun standpunt bekend te maken..met name door de media.. en dan door de staat
welkom op Fok!quote:Op vrijdag 30 juli 2004 20:12 schreef speedfreakssj het volgende:
[..]
er zijn hel;aas best veel mensen die anderen als racist bestempelen voor het simpelste ding...
Je kent webme nog niet?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:35 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Kijk eens aan, de ware fundementalist maakt zich bekend. Laat me eens raden, je vind democratie en muziek zeker ook verwerpelijk.
Inderdaad, namelijk de vermogende mensen.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, want linkse demonstraten discrimineren ook![]()
Nee, best wel gek eigenlijk. Ik ken geen andere fundi's dan die op Dora's lijst staan.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:37 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je kent webme nog niet?
Welke staat en welke media doen dit welke Moslims aan?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:32 schreef kansasboy het volgende:
[..]
hoe bedoel je?
quote:Op vrijdag 30 juli 2004 12:33 schreef Monidique het volgende:
Ik ben het in ieder geval eens met deze uitspraak: Laat hen hun onzin maar uitkramen.
Jammer dat ze dat ze vaak juist 'een andere manier gebruiken' om dat standpunt zo duidelijk te maken.......quote:Op vrijdag 30 juli 2004 18:44 schreef kansasboy het volgende:
[..]
de uitspraken van neo-nazie dan niet?
opeens fundamentalist omdat 'ik denk'quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:35 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Kijk eens aan, de ware fundementalist maakt zich bekend. Laat me eens raden, je vind democratie en muziek zeker ook verwerpelijk.
jammer dat de vrijheid van de 'moslim extremisten' zo beperkt is dat ze zovaak worden gedwongen die manier te gebruiken..als je niet kan ademen door je neus.. dan moet je via je mond proberen te ademen...al is dat iets ongezonder.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:42 schreef Portero het volgende:
[..]
Jammer dat ze dat ze vaak juist 'een andere manier gebruiken' om dat standpunt zo duidelijk te maken.......
Haha, de meest waardeloze anecdote (schrijf ik het zo goed) aller tijden! Moslim extremisten zijn machtswellustige ondergeleerde juppies gelijd door wat baardapen die de luxe hebben gehad om wel in het westen te studeren of een moderne opleiding hebben genoten. Vervolgens zijn ze kwaad geworden omdat het westen meer macht had en meer technologische vooruitgang en meer aan de wetenschap bijdraagd als het MO tegenwoordig heeft. En nu zijn ze kwaad en willen de Hanniballetjes even 'Rome' veroveren omdat ze jaloers zijn.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:10 schreef kansasboy het volgende:
[..]
jammer dat de vrijheid van de 'moslim extremisten' zo beperkt is dat ze zovaak worden gedwongen die manier te gebruiken..als je niet kan ademen door je neus.. dan moet je via je mond proberen te ademen...al is dat iets ongezonder.
Nee, hoor. Neem het volgende stukje tekst:quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:08 schreef kansasboy het volgende:
opeens fundamentalist omdat 'ik denk'
De eisen van die extremisten zijn duidelijk, het variëerd van" laat ons met rust" tot "haal de troepen uit irak" en "accepteer de moslimwetgeving".quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:10 schreef kansasboy het volgende:
jammer dat de vrijheid van de 'moslim extremisten' zo beperkt is dat ze zovaak worden gedwongen die manier te gebruiken..als je niet kan ademen door je neus.. dan moet je via je mond proberen te ademen...al is dat iets ongezonder.
quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Inderdaad, namelijk de vermogende mensen.
Het is leuk dat je daarin gelooft, maar je kan niet verwachten dat normale mensen daar serieus op ingaan.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 09:36 schreef sanniejj het volgende:
[..]![]()
En ze trekken graag allochtonen voor op autochtonen. En ze executeren personen waarmee ze het niet eens zijn.
Waarschijnlijk is er in jouw ogen weinig verschil, maar in werkelijkheid zit er een heel verschil tussen. De ideeen en daden van nazi's bestaat enkel uit haat, racisme, en verderf veel meer hebben ze niet voortgebracht. Terwijl er genoeg kommunistiese partijen zijn die goede dingen hebben gedaan.quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:59 schreef Balthar het volgende:
Wat een vreemde, ongeinformeerde of kortzichtige mening. Kun je dat ook onderbouwen, dat van 'haat, racisme, en verderf veel meer hebben ze niet voortgebracht'...lijkt me lastig...heb je er nog niet goed over nagedacht, weet je niet beter of roep je maar wat ?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:43 schreef Monus het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is er in jouw ogen weinig verschil, maar in werkelijkheid zit er een heel verschil tussen. De ideeen en daden van nazi's bestaat enkel uit haat, racisme, en verderf veel meer hebben ze niet voortgebracht. Terwijl er genoeg kommunistiese partijen zijn die goede dingen hebben gedaan.
Gelukkig hebben we de foto's nog [deel 21 1/4] van deze schatjes.
http://www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/8522/npd112.html
We hebben het hier niet over extreem-rechts of extreem links. We hebben het hier over 100% nazi's.
Op zich ook geen heel vreemde of onbegrijpelijke wensen, lijkt me toch ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:54 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Nee, hoor. Neem het volgende stukje tekst:
[..]
De eisen van die extremisten zijn duidelijk, het variëerd van" laat ons met rust" tot "haal de troepen uit irak" en "accepteer de moslimwetgeving".
Zolang discriminerende uitspraken wel bestraft worden kan ik er ook geen problemen mee hebben. Je mag trouwens best denken dat alle negers stom zijn, of alle moslims terrorist, maar als je het uitspreekt zul je je beweringen met feiten moeten kunnen staven, anders is het laster.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 14:38 schreef SingleCoil het volgende:
discriminatie is ook strafbaar.
Overigens wel grappig wat je zegt : 'Op de gediscrimineerde wordt immers een waardeoordeel geprojecteerd op basis van bepaalde groepsgebonden kenmerken als uiterlijk, ethniciteit of religie'.
Daaar is op zich ook niks mis mee, toch ? Zolang ik er geen kwetsende handelingen op baseer, enzo ? Ik mag toch wel denken dat alle negers stom zijn, of alle moslims terrorist ?
quote:Op zaterdag 31 juli 2004 14:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat een vreemde, ongeinformeerde of kortzichtige mening. Kun je dat ook onderbouwen, dat van 'haat, racisme, en verderf veel meer hebben ze niet voortgebracht'...lijkt me lastig...heb je er nog niet goed over nagedacht, weet je niet beter of roep je maar wat ?
Discriminerende gedachten mogen wel, uitspraken of handelingen zijn (gelukkig) strafbaar en mogen mijns inziens alleen als degene jegens wie de discriminatie gericht is het niet als kwetsend ervaart. Bijvoorbeeld als je een Belg gekscherend dom noemt, zal de gemiddelde Belg daar geen aanstoot aan nemen en je ws. vertellen dat kaaskoppen gierig zijn. In dat licht kan wat eelt op de ziel inderdaad geen kwaad. Het gaat dus vooral om de intentie en helaas is de intentie achter de gangbare discriminerende uitlatingen tegen bijvoorbeeld moslims, allochtonen of joden niet goedbedoeld.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 15:10 schreef SingleCoil het volgende:
goed. we zijn het er in ieder geval over eens dat discriminatie dus eigenlijk wel mag.
(het staven met feiten is trouwens irrelevant. ik kan bijzonder discriminerende gedachten prima met feiten staven, maar daarmee wordt het niet ineens 'wel oke' of zo...)
Als ik nu in besloten kring met gelijkgestemden mijn disciminerende mening zou willen toetsen, zou dat dan verboden moeten zijn ? Ik zou daar toch niemand mee kwetsen ?
(ik ben overigens persoonlijk van mening dat een beetje eelt op de ziel geen kwaad kan hoor, het is nogal gemakkelijk om te zeggen dat iemand een bepaalde menng niet zou mogen uiten omdat je je dardoor 'gekwetst' voelt. 'Schelden doet geen pijn', zei mijn moeder altijd...
Discriminerende uitspraken zijn strafbaar. Ik draag alleen een verzachtende omstandigheid aan. Als degene(n) jegens wie de discriminerende uiting gericht is er geen aanstoot aan nemen omdat er geen slechte intentie achter zit, zie ik geen reden voor vervolging.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 15:57 schreef SingleCoil het volgende:
@shaman: Zou het hebben van niet-goedbedoelende intenties dan strafbaar moeten zijn ? Zou je dat eens kunnen verduidelijken ?
Nee, een disciminerende uitlating kan nooit feitelijk juist zijn, omdat er in een groep altijd uitzonderingen zijn.quote:En ik snap helemaal niet waarom het uiten van een discriminerende gedachtengang direct getuigt van naiviteit, het zou toch wel eens feitelijk juist kunnen zijn ?
Nee, je hebt een maatschappelijke verantwoordelijkheid voortkomend uit de normen die we democratisch besloten hebben (vertegenwoordigd in de wet). De norm is dat je niet zomaar iemand zwart mag maken, of de betreffende groep het nu leest of niet.quote:stel je voor, ik geef een boekje uit met daarin discriminerende uitspraken die kwetstend zouden kunnen zijn voor (ik noem maar wat) 45-jarigen. Om onnodig leed te voorkomen zet ik op de kaft: "let op: de inhoud van dit boekje kan kwetsend zijn voor 45-jarigen". Als nu een 45-jarige dat boekje toch leest en zich gekwetst voelt, is het dan niet eigen schuld dikke bult ?
...even in het wetboek kijken hoor...quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:10 schreef Shaman het volgende:
Discriminerende uitspraken zijn strafbaar. Ik draag alleen een verzachtende omstandigheid aan. Als degene(n) jegens wie de discriminerende uiting gericht is er geen aanstoot aan nemen omdat er geen slechte intentie achter zit, zie ik geen reden voor vervolging.
Dus als we morgen democratisch een norm tot stand brengen die stelt dat bepaalde gelovigen een bepaald teken op de mouw moeten dragen dan moet dat gerespecteerd worden? Oh ja, strijdig met het E.V.R.M. Maar daar kunnen verdragsstaten zich uit terugtrekken dus dat is ook geen afdoende bescherming. Zijn we zo legalistisch?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:10 schreef Shaman het volgende:
Nee, je hebt een maatschappelijke verantwoordelijkheid voortkomend uit de normen die we democratisch besloten hebben (vertegenwoordigd in de wet). De norm is dat je niet zomaar iemand zwart mag maken, of de betreffende groep het nu leest of niet.
Wat betekent legifereren (vergeef mijn onnozelheid)?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:26 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Dus als we morgen democratisch een norm tot stand brengen die stelt dat bepaalde gelovigen een bepaald teken op de mouw moeten dragen dan moet dat gerespecteerd worden? Oh ja, strijdig met het E.V.R.M. Maar daar kunnen verdragsstaten zich uit terugtrekken dus dat is ook geen afdoende bescherming. Zijn we zo legalistisch?
[quote]]
Je bent wel erg hypotetisch bezig. Voor zo'n norm zou een grondwetswijziging nodig zijn. Kortom een dubbele 2/3e meerderheid moet voor de wijziging zijn.
[quote]
Vrijheid van meningsuiting is een terein waarop de samenleving niet te legifereren heeft, basta. Anders wordt het debat gereguleerd door de bestaande machtsverhoudingen binnen de samenleving (de rechterlijke macht wordt immers aansteld door de uitvoerende macht en dus indirect door de samenleving), niet door de kracht van argumenten.
*kuch*quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:46 schreef SingleCoil het volgende:
...uhhh...wat ik begrijp is dat disciminerende uitspraken op zich niet strafbaar zijn (maar er is misschien een deskundige in de zaal), kijk bijv. naar de zaak waar en winklier een bordje met "1 asielzoeker tegelijk" ophing, de rechter heeft hem (technisch) vrijgesproken omdat niet is aangetoond dat hij ook daadwerkelijk maar 1 asielzoeker tegelijkertijd toeliet. Dus niet de uitspraak, maar de handeling is kennelijk van belang. De discriminerende uitspraak is kennelijk niet strafbaar.
Iedereen weet dat je reclames niet moet geloven maar toch zijn er genoeg mensen die een waspoeder uiteindelijk toch gaan kopen omdat de reclame zegt dat het witter wast. Als ik maar lang genoeg een gerucht verspreid over jou wat best aannemelijk klinkt, hoef ik het niet eens te onderbouwen, mensen zullen het vanzelf geloven en jou er uiteindelijk op afrekenen. Hoewel iedereen kan nagaan dat het onzin ism is het toch kwetsend voor jou.quote:Ennuhh.."Nee, een disciminerende uitlating kan nooit feitelijk juist zijn, omdat er in een groep altijd uitzonderingen zijn."....als een uitlating per definitie onjuist is, waarom kan 'ie dan kwetsend zijn ? Iedereen kan dan toch geacht worden te weten dat het onzin is ?
Na Hitler is er veel veranderd in grondwetten en grondrechten en is het aanpassen van deze wetten moeilijker geworden. Milosevich heeft gewoon tegen de wet gehandeld door ethnische zuiveringen in het geheim te steunen, de wet is niet aangepast, daardoor blijft het dus fout.quote:Overigens...over democratisch besloten enzo...was Hitler niet democratisch gekozen ? Of Milosevic ? Wordt het daardoor ineens allemaal goed ?
Om de uitlatingen te doen heb je inderdaad geen wet nodig, om mensen tegen uitlatingen te beschermen wel.quote:Ik ben van mening dat iedere mening geuit moet kunnen worden, ook als die door individuen als kwetstend of beledigend zou kunnen worden ervaren, of als er niet-goedbedoelende intenties achter zitten. Ik bepaal zelf wel wat ik met die uitlating die, daar heb ik toch geen wet voor nodig ?
Communisme is niet gericht op massavernietiging, nazisme wel.quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:59 schreef Balthar het volgende:
Nazisme niet gericht op massavernietiging? Wil je dat eventjes onderbouwen?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 17:56 schreef SingleCoil het volgende:
Nazisme is niet gericht op massavernietiging. Da's net zo'n domme uitspraak als dat islam gericht is op de vernietiging van het WTC. (hoewel miljoenen dat geloven)
Het simpele feit dat Hitler bv voor de holocaust meermaals in de jaren '30 alle joden heeft opgeroepen om Duitsland te verlaten ?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 17:59 schreef Glacius het volgende:
[..]
Nazisme niet gericht op massavernietiging? Wil je dat eventjes onderbouwen?.
Want anders...?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 18:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het simpele feit dat Hitler bv voor de holocaust meermaals in de jaren '30 alle joden heeft opgeroepen om Duitsland te verlaten ?
Nee, natuurlijk niet. Dat was een dissidente stroming.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 17:56 schreef SingleCoil het volgende:
Nazisme is niet gericht op massavernietiging.
In this case, shit happened to slide into your cranium.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 18:23 schreef SingleCoil het volgende:
Shit happens.
Moet een mening als: alle mensen met een donkere huidskleur zijn verantwoordelijk voor onze problemen en dienen om deze problemen op te lossen ter stond ons land te verlaten, kinderen die uit gemengde huwelijken afkomstig zijn moeten worden gecastreerd, toelaatbaar zijn???quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:46 schreef SingleCoil het volgende:
...uhhh...wat ik begrijp is dat disciminerende uitspraken op zich niet strafbaar zijn (maar er is misschien een deskundige in de zaal), kijk bijv. naar de zaak waar en winklier een bordje met "1 asielzoeker tegelijk" ophing, de rechter heeft hem (technisch) vrijgesproken omdat niet is aangetoond dat hij ook daadwerkelijk maar 1 asielzoeker tegelijkertijd toeliet. Dus niet de uitspraak, maar de handeling is kennelijk van belang. De discriminerende uitspraak is kennelijk niet strafbaar.
Ennuhh.."Nee, een disciminerende uitlating kan nooit feitelijk juist zijn, omdat er in een groep altijd uitzonderingen zijn."....als een uitlating per definitie onjuist is, waarom kan 'ie dan kwetsend zijn ? Iedereen kan dan toch geacht worden te weten dat het onzin is ?
Overigens...over democratisch besloten enzo...was Hitler niet democratisch gekozen ? Of Milosevic ? Wordt het daardoor ineens allemaal goed ?
Ik ben van mening dat iedere mening geuit moet kunnen worden, ook als die door individuen als kwetstend of beledigend zou kunnen worden ervaren, of als er niet-goedbedoelende intenties achter zitten. Ik bepaal zelf wel wat ik met die uitlating die, daar heb ik toch geen wet voor nodig ?
Zeker ook jurist hè?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...even in het wetboek kijken hoor...
Nee, hoor, boel mensen delen niet mijn mening en die noem ik niet kloon. Maar jij net wel ja. Hahahaha.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 18:39 schreef SingleCoil het volgende:
@ ryan3: of anders gezegd, "ik ben het met je eens dat ik flauwkul verkondig maar het is mijn mening en iedereen heeft recht op z'n mening en anders ga ik je 'kloon' noemen of erger nog, dus pas maar op"...
Maar racisme is niet erg, zei je, toch?quote:uiteraard moet zo'n mening gehoord kunnen worden, gerespecteerd worden en inhoudelijk gewogen. Je zult het met me eens zijn dat we 'm vervolgens parkeren waar 'ie thuis hoort. In het hokje 'rascisme' dus. En dus doen we er verder niks mee.
Ja, in dit geval geloofde ik nu eenmaal dat het tijdverspilling was om ''tegenargumenten'' uit te schrijven. Maar ik zal het het nu dan maar doen;quote:Op zaterdag 31 juli 2004 18:39 schreef SingleCoil het volgende:
@johnan_de_with: scherp geargumenteerd ! ik ben sprakeloos ! je hebt me ineens van jouw mening overtuigd, hoe heb ik ooit zo dom kunnen zijn ?
Heb je Mein Kampf wel eens gelezen? Of weet je iets van het Sociaal-Darwinisme?quote:Op zaterdag 31 juli 2004 18:56 schreef SingleCoil het volgende:
@jdw: ik zie echt op geen enkele manier hoe massamoorden bij de ideologie van de het nazisme hoort, dat is toch flauwekul ? ik bedoel, ik ontken niet dat het gebeurt is hoor, maar om dat dan gelijk iedereen na te dragen die nazistisch sympathieen heeft, dat is te kort door de bocht. Was de bom op hiroshima dan geen massamoord ? En dan kun je toch moeilijk lang volhouden dan massamoord een integraal onderdeel is van democratie ?
Bij de dichtstbijzijnde Universiteitsbibliotheek is het wel te vinden, en anders moet het op Internet wel in overvloed worden aageboden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 19:12 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, de with, ik heb mijn mein kampf nog nooit gelezen, de laatste keer dat ik het nakeek was de verkoop ervan ook verboden...
Maar als ik het goed begrijp ga je nu uitleggen dat de bom op hiroshima dus een VERANTWOORDE vorm van genocide was...ziek figuur ben jij zeg! Heb je 'Die ene seconde' wel eens gelezen ?
Ik denk dat niemand meer (ook Johan_de_With niet) dit soort meningen aanhangt, net zo min als de activiteiten olv Bomber Harris. Echter het is wel gewoon een mening, niet erg, net als racisme, toch???quote:Op zaterdag 31 juli 2004 19:12 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, de with, ik heb mijn mein kampf nog nooit gelezen, de laatste keer dat ik het nakeek was de verkoop ervan ook verboden...
Maar als ik het goed begrijp ga je nu uitleggen dat de bom op hiroshima dus een VERANTWOORDE vorm van genocide was...ziek figuur ben jij zeg! Heb je 'Die ene seconde' wel eens gelezen ?
Wat is het nut van die mensen tegenhouden als schrijvers als David Irving erover mogen schrijven ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 11:43 schreef Skyclad het volgende:
[..]
Ze hebben in Duitsland een tijdje racisten expres met dat soort beelden geconfronteerd, maar een deel beweert gewoon dat het nep fotos zijn,
Helaas las nog niet de helft van de Mein Kampf kopers in die tijd het boek door. Ze kwamen er gewoon niet door heen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:00 schreef SingleCoil het volgende:
Niemand kan ontkennen dat hier iemand met visie spreekt. Doodeng, eigenlijk (ik zit hier nou echt even met kippevel).
Open een topic zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:00 schreef SingleCoil het volgende:
btw ik las net "It is idle to argue which race or races were the original representative of human culture and hence the real founders of all that we sum up under the word 'humanity.' It is simpler to raise this question with regard to the present, and here an easy, clear answer results. All the human culture, all the results of art, science, and technology that we see before us today, are almost exclusively the creative product of the Aryan."
en
"In a few decades, for example, the entire east of Asia will possess a culture whose ultimate foundation will be Hellenic spirit and Germanic technology, just as much as in Europe. Only the outward form-in part at least-will bear the features of Asiatic character. It is not true, as some people think, that Japan adds European technology to its culture; no, European science and technology are trimmed with Japanese characteristics."
Niemand kan ontkennen dat hier iemand met visie spreekt. Doodeng, eigenlijk (ik zit hier nou echt even met kippevel).
Ik heb een aantal passages van het boek gelezen en juist die stukken staan vol met jodenhaat.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:03 schreef _The_General_ het volgende:
Helaas las nog niet de helft van de Mein Kampf kopers in die tijd het boek door. Ze kwamen er gewoon niet door heen.
De Jong heeft een hele tijd terug onderzocht hoeveel % van de personen die zelfmoord pleegde tijdens en na de Duitse inval in Nederland (+-250) Mein Kampf hadden gelezen. Ik geloof dat de uitkomst om en nabij de 40% was.
Nee, je begrijpt er wederom hoegenaamd NIETS van. (Hoe oud ben jij?) Ik heb niet beweerd dat de bom op Hiroshima geen genocide was omdat de bombardementen op Tokyo erger waren; dat staat nergens. De bom op Hiroshima is hoe dan ook geen genocide, OOK niet volgens de bovenstaande omschrijving, omdat het oogmerk van de bombardementen anders was.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 19:57 schreef SingleCoil het volgende:
@johan: goed ik snap er geen snars van. Als je de bom op hiroshima geen genocide noemt omdat de bombardementen op tokio erger waren dan ben je mij volledig kwijt. Genocide: "any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:" (a) Killing members of the group; (b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group; (c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; (d) Imposing measures intended to prevent births within the group; (e) Forcibly transferring children of the group to another group. " (un general assembly, 1948).
Ik heb trouwens net mein kampf gevonden ( http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/mkv1ch11.html ) dus ik zal eens kijken of ik daar aanwijzingen kan vinden dat het nationaal-socialisme gericht is op massamoorden.
maar hoe zit het nou verder ? bom op hiroshima is dus genocide, weloverwogen en doordacht uitgevoerd door een democratisch regime. Net als de bombardementen op de burgerbevolking van dresden trouwens. toch ben ik van mening dat je dt niet kunt stellen dat het democratisch bestel daarom gericht is op massamoorden. Net zo min als je dat van het nationaal-socialistische bestel kunt zeggen.
'...
Dat laatste proces kon door iedereen met enig verstand onderkend worden (het was al haast een euuw eerder begonnen), en het eerste citaat is volslagen onzin.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:00 schreef SingleCoil het volgende:
btw ik las net "It is idle to argue which race or races were the original representative of human culture and hence the real founders of all that we sum up under the word 'humanity.' It is simpler to raise this question with regard to the present, and here an easy, clear answer results. All the human culture, all the results of art, science, and technology that we see before us today, are almost exclusively the creative product of the Aryan."
en
"In a few decades, for example, the entire east of Asia will possess a culture whose ultimate foundation will be Hellenic spirit and Germanic technology, just as much as in Europe. Only the outward form-in part at least-will bear the features of Asiatic character. It is not true, as some people think, that Japan adds European technology to its culture; no, European science and technology are trimmed with Japanese characteristics."
Hitler heeft nooit de holocaust bevolen. Hitler gaf nooit duidelijke orders en liet slechts doorschemeren wat hij ong wou. Dan was het aan zijn ondergeschikten om dat uit te denken en te voeren.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb een aantal passages van het boek gelezen en juist die stukken staan vol met jodenhaat.
In twee stukken was er nauwelijk jodenhaat maar wel een enkele sneer.
Nazisme had het leidersprincipe. Iedereen koppen dicht en gehoorzamen aan de leider.
Als de Leider een minder grote anti-semiet was , dan was de holocaust misschien niet geweest.
Ik weet niet hoe dat toeging toen besloten werd tot endlosung.
Was er tegenspraak mogelijk in de vergadering?
Iedereen wist wat Hitler wilde en dus knikte men braaf ja?
General, hoe zie jij dit ?
Doorschemeren is een subtiele manier van bevelen geven binnen een absolute hierachie.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:17 schreef _The_General_ het volgende:
Hitler heeft nooit de holocaust bevolen. Hitler gaf nooit duidelijke orders en liet slechts doorschemeren wat hij ong wou. Dan was het aan zijn ondergeschikten om dat uit te denken en te voeren.
De holocaust is voor het grootste gedeelte vormgegeven door de bezoekers van de Wannsee conferentie. Ik geloof dat het Frau Junge was die verklaarde dat ze Hitler nooit had horen praten over het doden van joden,
Maar we dwalen af . . ..
Het is zo dat er geen harde bewijzen zijn tegen Hitler heb ik begrepen. De Klompendanser zou hem zo vrij kunnen praten.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doorschemeren is een subtiele manier van bevelen geven binnen een absolute hierachie.
Hij was er niet bij op die conferentie ?
Hij heeft de besluiten niet teruggedraaid omdat er precies besloten was wat hij 'bevolen' had..?
Hitler was er niet bij, de hoogste was de Reichsfuhrer SS Heinrich Himmler en Reinhard Heydrich, hoofd SD.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doorschemeren is een subtiele manier van bevelen geven binnen een absolute hierachie.
Hij was er niet bij op die conferentie ?
Hij heeft de besluiten niet teruggedraaid omdat er precies besloten was wat hij 'bevolen' had..?
Er was een soort fascistische bestuursraad met 12 leden, niet??? Iig was het geen parlementaire republiek meer, dacht ik. Vervelende is dat je over Italië onder Mussolini nooit veel leest.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:32 schreef Johan_de_With het volgende:
Mussolini heeft in Italie ook nooit de absolute macht verkregen. Tegenstanders van het regime konden wel verbannen worden, of werden gestraft met huisarrest of de ontvoering van verwanten (in het geval van de Mafia), en er zijn in totaal vijfendertig opponenten geexecuteerd.
Je begrijpt de door jou aangehaalde definitie van genocide niet. Lees die nog eens:quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:40 schreef SingleCoil het volgende:
whoeha! johan de with bakt ze echt bruin: hiroshima was geen genocide omdat het oogmerk van de bombardementen anders was. zo van, ja sorry, dat er toevallig ook mensen woonden hadden we ons nooit zo gerealiseerd. Schandalige geschiedvervalsing zou ik dat noemen. het is toch algemeen bekend dat het doel van de bommen op hirosima en nagasaki was een zodanige klap uit te delen dat de japanners zouden capituleren (hetgeen ook gebeurde). En die zodanige klap, dat was het maximaliseren van het aantal burgerslachtoffers, vandaar hiroshima, dichtbevolkt en relatief ongeschonden omdat er in en om hiroshima geen oorlogsactiviteiten (industrie, havens)plaatsvonden. Overigens exact dezelfde redenering die ook rondom de bombardementen op Dresden golden...simpelweg genocide. zoveel mogelijk jappen in een keer doodmaken, zodat de rest wel terugschrikt...
Dit bedoelde ikinderdaad min of meer.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:50 schreef Ryan3 het volgende:
Johan_de_With bedoelt wellicht dat de Amerikanen de oorlog niet begonnen zijn en dus ook het doel niet hadden om bommen te gooien op Japanse steden. Het nazisme was wel van plan om oorlog te voeren, intrinsiek, en daarbij alle Joden uit te roeien en Japan begon de oorlog door Pearl Harbor. De bommen van Hirosjima en Nagasaki komen voort uit het feit dat Duitsland en Japan op oorlog uitwaren.
Ik heb het al verteld, vriend. Met die nuance dat er wellicht wel sprake was van genocide (tenslotte is het uitmoorden van het platteland om partizanen te pakken te krijgen ook genocide), maar dan zou die hele campagne als genocide moeten gelden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:21 schreef SingleCoil het volgende:
ging het nou per ongeluk, die bommen, of met opzet ? als het niet per ongeluk ging dan was het toch iemand z'n doel om die bommen te gooien. Of gaan we nu vertellen dat het niet het DOEL was om duizenden japanse burgers te doden, maar dat dat slechts een middel was om een ander doel te bereiken (namelijk japanse capitulatie) en er DUS geen sprake is van genocide ? ga je dat echt vertellen ?
Nee, dat is grote onzin. Hitler verklaarde in een toespraak in het parlement dat als het internationale financieel Jodendom nogmaals zou lukken om een oorlog te beginnen dat dit zou leiden tot de ondergang van het Joodse volk in Europa. Deze ondergang was dus een doel. De Einsatzz troepen die direct achter de Wehrmacht werden ingezet, in Polen en later in Rusland, hebben doelbewust en handmatig Joodse burgers en gemeenschappen uitgemoord. Dat was hun doel en dat hebben ze uitgevoerd. Dit was geen collateral damage of een afgeleid doel zoals jij het nu wilt voorstellen. Als je dit niet gelooft zoek het maar na. Als je het dan nog niet gelooft, voilà trek maar de conclusie dat wij enge mannetjes zijn en dat we gemanipuleerd zijn.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:37 schreef SingleCoil het volgende:
Stel, ik ben het met je eens. Dan ben je natuurlijk ook van mening dat de dood van 6 miljoen joden in de tweede wereldoorlog geen genocide is, omdat het DOEL is "het ontwerp om Polen en Rusland te ontvolken, opdat het Germaanse Herrenras er gerieflijk zou kunnen leven.", en de dood van die joden slechts een middel om dat te bereiken, en niet het doel ?
En de Amerikanen waren niet van plan om het Japanse volk uit te roeien.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:37 schreef SingleCoil het volgende:
Stel, ik ben het met je eens. Dan ben je natuurlijk ook van mening dat de dood van 6 miljoen joden in de tweede wereldoorlog geen genocide is, omdat het DOEL is "het ontwerp om Polen en Rusland te ontvolken, opdat het Germaanse Herrenras er gerieflijk zou kunnen leven.", en de dood van die joden slechts een middel om dat te bereiken, en niet het doel ?
je haalt nu weer zaken door elkaar. we hadden het over de doelstellingen van het nationaal socialisme in relatie tot massamoord. Wat Hitler daar later over geroepen heeft is irrelevant. de doelstelling staat in deel 2 van mein kampf duidelijk genoeg beschreven en daarbij is er echt geen sprake van massamoord hoor.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat is grote onzin. Hitler verklaarde in een toespraak in het parlement dat als het internationale financieel Jodendom nogmaals zou lukken om een oorlog te beginnen dat dit zou leiden tot de ondergang van het Joodse volk in Europa. Deze ondergang was dus een doel. De Einsatzz troepen die direct achter de Wehrmacht werden ingezet, in Polen en later in Rusland, hebben doelbewust en handmatig Joodse burgers en gemeenschappen uitgemoord. Dat was hun doel en dat hebben ze uitgevoerd. Dit was geen collateral damage of een afgeleid doel zoals jij het nu wilt voorstellen. Als je dit niet gelooft zoek het maar na. Als je het dan nog niet gelooft, voilà trek maar de conclusie dat wij enge mannetjes zijn en dat we gemanipuleerd zijn.
Dat zeg ik in de post daarna (had die post erboven niet gelezen) maar de Amerikanen hadden dus niet het doel om het Japanse volk uit te roeien, maar tot capitulatie te dwingen, en de Duitsers hadden wel het doel de Joodse bevolking uit te roeien. Wat Hitler hierover uitsprak is heel relevant want Hitler was het nazisme. Hitler was niet ondergeschikt aan de ideologie van het nazisme, maar de ideologie van het nazisme was ondergeschikt aan Hitler.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
je haalt nu weer zaken door elkaar. we hadden het over de doelstellingen van het nationaal socialisme in relatie tot massamoord. Wat Hitler daar later over geroepen heeft is irrelevant. de doelstelling staat in deel 2 van mein kampf duidelijk genoeg beschreven en daarbij is er echt geen sprake van massamoord hoor.
ik blijf bij mijn stellingen: 1) nazisme heeft geen massamoord als doel, en 2) ook onder democratisch bewind wordt er genocide gepleegd
Hitler heeft het idee van genocide niet beschreven in dat boek.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:47 schreef Ryan3 het volgende:
Nee, dat is grote onzin. Hitler verklaarde in een toespraak in het parlement dat als het internationale financieel Jodendom nogmaals zou lukken om een oorlog te beginnen dat dit zou leiden tot de ondergang van het Joodse volk in Europa. Deze ondergang was dus een doel.
http://www.holocaust-hist(...)itler-19390130.shtmlquote:Wenn es dem internationalen Finanzjudentum in und außerhalb Europas gelingen sollte, die Völker noch einmal in einen Weltkrieg zu stürzen, dann wird das Ergebnis nicht der Sieg des Judentums sein, sondern die Vernichtung der jüdischen Rasse in Europa!
De holocaust is het gevolg van de paranoia en achtervolgingswaanzin van Hitler. Dat is nooit een doelstelling van zijn partij geweest , meer nog iemand als Goering was er in het begin zelfs ronduit tegen. (en is daar tijdens de oorlog voor teruggefloten door Hitler en zijn entourage)quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat is grote onzin. Hitler verklaarde in een toespraak in het parlement dat als het internationale financieel Jodendom nogmaals zou lukken om een oorlog te beginnen dat dit zou leiden tot de ondergang van het Joodse volk in Europa. Deze ondergang was dus een doel. De Einsatzz troepen die direct achter de Wehrmacht werden ingezet, in Polen en later in Rusland, hebben doelbewust en handmatig Joodse burgers en gemeenschappen uitgemoord. Dat was hun doel en dat hebben ze uitgevoerd. Dit was geen collateral damage of een afgeleid doel zoals jij het nu wilt voorstellen. Als je dit niet gelooft zoek het maar na. Als je het dan nog niet gelooft, voilà trek maar de conclusie dat wij enge mannetjes zijn en dat we gemanipuleerd zijn.
Joden waren in Hitler's mind de oorzaak van veel problemen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:
Ik lees verder in de beschreven doelstellingen van het nationaal-socialisme niets over jodenhaat, laat staan zaken als massamoord of genocide.
Ik lees op andere plaatsen wel dat de schrijver het jodendom als vijand ziet en ook als zodanig bestempelt. Maar nergens zie ik dat dat ook maar iets met de doelstelling van het nazisme te maken heeft.
Dream on..quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:aangehaalde zinsnede uit de rede van Hitler is overigens een waarschuwing aan wat hij als vijanden ziet, het (amerikaanse) joods-financiele bolwerk: als ik polen binnenval, bemoei je er dan niet mee want anders...ik geloof niet dat er hier sprake is van een verband mte de latere genocide.
Klopt....Hitler had de macht en de antisemitische realiteit in 1942 had gruwelijke vormenquote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:
ik denk dat je alles ook in het juiste perspectief moet zien: bij de oprichting van de nsdap had antisemitisme denk ik toch een andere betekenis dan in pak 'm beet 1942...
Die genocide is wel gebeurd en wel door de kopstukken van het nazisme..quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:
Samenvattend kun je denk ik nazisme evenmin beschuldigen van genocide als bijvoorbeeld communisme, terwijl toch pol-poth of stalin....
Bestudeer ze...en lees ook de beschouwingen van normale historici.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:
De ideeen van het nationaal socialisme zijn voor mij in ieder geval de moeite van het bestuderen waard, al is het alleen maar om de wereld om mij heen beter te kunnen begrijpen.
Op zich is dat niet eens zo gek , de regering van de Weimarrepubliek heeft gewoon door na WO1 vooral Joodse zakenmensen (en dat komt misschien door hun zakelijk talent zelfs) op de belangrijkste economische plaatsen zich te laten installeren (banken, bedrijfsleiders , ... ) de ideale zondebok gewoon cadeau gedaan aan Hitler en zijn volgelingen. Het Duitse volk werd armer en armer , terwijl ze die andere bevolkingsgroep (de Joden) zagen die veelal in weelde leefden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:53 schreef Bluesdude het volgende:
Onvermijdelijk was ook dat die onderdrukkig niet zachtzinnig zou zijn.
Dat blijkt uit de geschriften waar keer op keer voor veel duitse, europese en wereldproblemen
de joden verantwoordelijk voor werden gesteld.
Stond naast elkaar centraalquote:Op zondag 1 augustus 2004 00:01 schreef SingleCoil het volgende:
bluesdude, je gaat niet in op mijn argumenten, je leest ze niet of je snapt ze niet. centraal in h tenazi-denken staat de arische levenswijze.
Dat achter het kapitalisme een joods complot was of dat joden de schuld waren van het falen van de economie was Hitler's mening.quote:Op zondag 1 augustus 2004 00:01 schreef SingleCoil het volgende:
hitler realiseerde zich heel goed dat het joods-kapitalistische-bolwerk zijn voornaamst tegenstander was
Het was geen middel..quote:Op zondag 1 augustus 2004 00:01 schreef SingleCoil het volgende:
en mobiiliseerde de latente jodenhaat die op dat moment in duitsland leefde. Hij gebruikte de jodenhaat als middel om zijn doel te bereiken,
Jij roept ook maar wat...quote:Op zondag 1 augustus 2004 00:31 schreef SingleCoil het volgende:
je roept echt maar wat he ? heb je eigenlijk ooit wel eens echt over de vraagstelling nagedacht of valt 't wel mee ? Ik zie geen enkel argument, alleen ongefundeerde stellingen. Alss je nou eens uitlegde waarom je iets vindt dan kan ik het misschien ook begrijpen.
Het lijkt mij bijvoorbeld grote flauwekul dat hitler het socialisme aan de joden verweet...zou hij echt een nSdap opgericht hebben als dat zo was ? Denk toch eens na voor je je fantasieen intikt...
De Holocaust is geen gevolg van Paranoia en achtervolgingswaanzin van Hitler. Het is nooit bewezen dat Hitler aan een of beiden leed. Goring was "tegen" voor een simpele reden. Zijn luftwaffe en zijn Reichswerke Hermann Göring hadden 100.000de gratis arbeidskrachten nodig.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De holocaust is het gevolg van de paranoia en achtervolgingswaanzin van Hitler. Dat is nooit een doelstelling van zijn partij geweest , meer nog iemand als Goering was er in het begin zelfs ronduit tegen. (en is daar tijdens de oorlog voor teruggefloten door Hitler en zijn entourage)
De holocaust op zich is eigenlijk ook pas heel laat in de geschiedenis van de NSDAP begonnen (na 2 jaar oorlog) hé.
Over zjin ideeën voor maatschappij-inrichting is anders nog wel wat te vinden.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er was een soort fascistische bestuursraad met 12 leden, niet??? Iig was het geen parlementaire republiek meer, dacht ik. Vervelende is dat je over Italië onder Mussolini nooit veel leest.
Dus leiderbeginsel, militairisme, corporatisme en lebensraum.quote:Fascisme en nationaal-socialisme zijn twee verschillende zaken, toch zijn we gewoon om er een verzamelnaam aan te geven en dat is fascisme. Wrs omdat fascisme er het eerst was. Fascisme onder Mussolini is iig niet te vergelijken met het nazisme van Hitler. Er was geen antisemitisme, geen Holocaust en ik geloof dat politieke tegenstanders niet naar het concentratiekamp werden gestuurd. Voor de rest waren er wel overeenkomsten. Leiderbeginsel, militairisme, corporatisme. En uiteraard zochten beide stelsels naar lebensraum. Racisme was er wel, dat was er overal in Europa, maar dan vooral gericht tegen de Ethiopiërs.
Ik heb in C&H weleens een topic geopend over Mussolini, kreeg maar 2 replies geloof ik, was nav een uitspraak van Berluscone. Iig was het fascisme van Mussolini een milde dictatuur vergeleken met het nazisme. Weldegelijk is het zo dat daarover veel minder studie is gedaan dan over het nazisme. Ik lang geleden tijdens studie wel enkele monografieën gelezen over alle vormen van fascisme en authoritaire democratieën in het interbellum en weet o.a. hieruit dat democratie bij zelfs de meest liberale denkers na 1929 niet gezien werd als het ideale middel om een industriële samenleving te organiseren. Overal in Europa werd vaak hardop nagedacht over alternatieven. In die zin waren fascisme en nazisme slechts enige voorbeelden van die alternatieven. Tegenwoordig lijkt het idee dat de democratie niet de juiste methode is om een land te organiseren, iets dat door slechts enkelen wordt onderschreven. Echter in tijden van crisis doet dit idee wel weer altijd opgang in Europa.quote:Op zondag 1 augustus 2004 02:03 schreef sjun het volgende:
[..]
Over zjin ideeën voor maatschappij-inrichting is anders nog wel wat te vinden.
Himmler was niet bij de Wannsee conferentie aanwezig.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:26 schreef _The_General_ het volgende:
Hitler was er niet bij, de hoogste was de Reichsfuhrer SS Heinrich Himmler en Reinhard Heydrich, hoofd SD.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wannsee_Conferentie
Nee, want de Amerikanen hadden niet tot doel de Japanners uit te roeien. Bovendien bedoelde ik met dat ontvolken vooral de moord op de Slaven, daar waren er namelijk wat meer van.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:37 schreef SingleCoil het volgende:
quote:Op zaterdag 31 juli 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:
Zo ook geloof ik dat niet met betrekking tot de eerder aangehaalde "gas"-passage, dat erder betrekking heeft op Hitler's eerdere ervaringen met gifgas in wo1.
.
Domme fout van me, ik moest Eichmann schrijvenquote:Op zondag 1 augustus 2004 08:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Himmler was niet bij de Wannsee conferentie aanwezig.
Het doel van het nazisme was wel de Joden uit de samenleving te verdrijven.quote:Op zondag 1 augustus 2004 11:51 schreef SingleCoil het volgende:
Nazi's hadden niet het doel joden uit te roeien, dat was een middel om hun doel te bereiken.
Definitie genocidequote:Op zondag 1 augustus 2004 11:51 schreef SingleCoil het volgende:
nu wordt het toch wel een beetje raar, de with! Moet ik het spellen of heb je een tekenfilmpje nodig ?
Amerikanen hadden niet het doel japanners uit te roeien, dat was een middel om hun doel te bereiken.
Nazi's hadden niet het doel joden uit te roeien, dat was een middel om hun doel te bereiken.
als amerikanen/japanners = geen genocide dan nazi's/joden = geen genocide.
Wat begrijp je hier niet aan ? Of wil je het gewoon niet snappen ?
En de door jou aangehaalde gas-referentie heeft wel degelijk betrekking op wo1, simpelweg omdat wo2 nog niet begonnen was...
Geef je hier nog antwoord op???quote:Op zondag 1 augustus 2004 02:07 schreef Ryan3 het volgende:
Laten we het maar eens opdraaien dan. Dan stellen wij de vragen en mag jij antwoord geven.
Jij beweert dat het nazisme dus zoiets als het fascisme van Mussolini was, alleen was Mussolini's fascisme ahw de light uitvoering van Hitlers nazisme. Dus zoals ik eerder schreef:
[..]
Dus leiderbeginsel, militairisme, corporatisme en lebensraum.
Enige verschil is dat Joden weldegelijk verantwoordelijk werden gehouden voor zo'n beetje alle ellende van Duitsland (en de rest van de wereld) zie hoofdstuk 11. En overigens het Marxisme was weldegelijk het instrument van de Joden om de democratie kapot te maken volgens A.H., staat eveneens in hoofdstuk 11 van Mein kampf.
Mijn vraag is dan waarom begon Hitler een oorlog en kun je dit betitelen als misdadig? Waarom stuurde hij in Polen en Rusland Einsatzz troepen achter de Wehrmacht aan om Joodse burgers in koelen bloede af te slachten (mannen, vrouwen en kinderen)? Waarom heeft de Holocaust plaatsgevonden? Waarom heeft hij mentaal gehandicapten laten vermoorden? Waarom werden homoseksuelen vermoord? Waarom gingen zigeuners naar de gaskamer? Waarom werden al die categorieën van mensen nog vermoord toen de oorlog eigenlijk allang verloren was en de Russen al aan de poorten van het Duitse rijk stonden?
Het moet vervolgens ook volgens jou duidelijk zijn, lijkt me, dat de theorie en de praktijk van het nazisme uit elkaar liepen op zeker moment. En ook dat het tegenwoordig gebruikelijk is om eerder de praktijk dan de theorie van het nazisme te associëren met Hitlers Derde Rijk, me dunkt.
Overigens is de vraag wel altijd gerechtvaardigd of de nazi-kopstukken zelf wel achter hun leer stonden. Die vraag heb ik in een topic in C&H onlangs gesteld.
oH... nu is het duidelijk.quote:Op zondag 1 augustus 2004 12:21 schreef SingleCoil het volgende:
"Ik maak hier een punt van omdat eerder gesteld werd dat het doel van nazisme massamoord is. Daar ben ik het niet mee eens. Want dat zou impliceren dat iedereen die zich (neo-)nazi noemt dus massamoord zou nastreven, hetgeen een neo-nazistische vereniging of partij direct tot een criminle organisatie zou bestempelen, en dat werpt een heel ander beeld op de uitspraak van de duitse rechter. Duurt even maar we zijn weer on-topic.
Waar hebben we dat eerder gezien...quote:Op zondag 1 augustus 2004 12:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oH... nu is het duidelijk.
Je volgt de juridische redenering.
Je verdedigt een duitse nazigroep...
Ik zou toch liever willen dat je mijn vragen even beantwoordt.quote:Op zondag 1 augustus 2004 13:07 schreef SingleCoil het volgende:
whooow....ik verdedig niemand, en al zeker geen groep hersenloze geweldadige raddraaiers, waarvan de motieven mij onbekend zijn.
Maar wat julie nu doen, is dat nou reeel ? ik bedoel, het enige dat ik hier wil stellen is dat nazisme een politieke mening is zoals er zoveel zijn, en dus met respect behandeld dient te worden, of op z'n minst inhoudelijk gewogen, voordat er tot een oordeel gekomen wordt. Ik zie in dit topic veel meningen, maar ik lees bijv. nergens welke duitse neo-nazi mening nou aanleiding gaf tot al die heisa. Vinden jullie dat niet ook een beetje raar ?
Dit standpunt is banaal.quote:Op zondag 1 augustus 2004 13:07 schreef SingleCoil het volgende:
is dat nazisme een politieke mening is zoals er zoveel zijn, en dus met respect behandeld dient te worden, of op z'n minst inhoudelijk gewogen,
Moeten we dat nog aangeven dan? Ik dacht dat de gevolgen van wo2 toch wel duidelijk waren of niet?quote:Op zondag 1 augustus 2004 13:55 schreef SingleCoil het volgende:
kun je dan aangeven wat er aan de nazistische ideologie mankeert waardoor jij tot de conclusie kwam dat het 'schofterig' is en geen respect verdient ?
Ik vind het opmerkinglijk dat je uberhaupt de vraag stelt wat er aan de ideologie van de nazis mankeert waadoor anderen deze ideologie bestempelen als verwerpelijk en waar ze geen respect voor kunnen opbrengen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:06 schreef SingleCoil het volgende:
ik vindt het opmerkelijk dat je geen enkele vraag weet te beantwoorden.het suggereert dat je echt niet weet waar je het over hebt. klopt dat ?
Nee het waren geen leden van de ndsap, en het was ook nog eens niet doelbewust. Het was gewoon een ongelukje, en Hitler had er niks mee te maken en de ideologie van de nazis daar speelde jodenhaat slechts een betrekkelijke rolquote:Op zondag 1 augustus 2004 15:15 schreef SingleCoil het volgende:
je doet het weer !
ik ben mij ervan bewust dat er joden in de tweede wereldoorlog zijn vergast. volgens mij geen miljoenen en in ieder geval niet controleerbaar door leden van de nsdap. maar dat zul je wel besides the point vinden, het generaliseert altijd makkelijk vnuit de zekerheid vnje morele verontwaardiging.
ik laat je andere opmerking voor wat ie is.
i
Hiermee laat je revisionistische denkbeelden zien die we niet willen op dit forum. Discussie over de holocaust en zijn slachtoffers mag zolang het met bronnen en bovenal met respect gebeurd.quote:ik ben mij ervan bewust dat er joden in de tweede wereldoorlog zijn vergast. volgens mij geen miljoenen
Hallo..teveel de flauwekul van de nazi David Irving gelezen?quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:15 schreef SingleCoil het volgende:
je doet het weer !
ik ben mij ervan bewust dat er joden in de tweede wereldoorlog zijn vergast. volgens mij geen miljoenen
Die andere kant zijn nazi's die er belang bij hebben te liegenquote:Op zondag 1 augustus 2004 15:36 schreef SingleCoil het volgende:
het lijkt mij echter gerechtvaardigd om ook vanaf de andere kant eens wat bronvermeldingen te mogen zien. ik geloof niet dat er miljoenen joden door de nazi's vergast zijn.
Je volgt de klassieke slachtofferverdediging.quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:36 schreef SingleCoil het volgende:
Waar ik me aan stoor - en ook mod doet daar kennelijk aan mee - is dat iedereen die ook maar enigzinds van de gevestigde mening af lijkt te wijken - of slechts kritische vragen daarover stelt - in het hokje met verwerpelijke neonazi's geveegd wordt. Valt jou dat nou ook niet op ?
Dit zijn historisch bewezen feiten. Ik zie niet in hoe je hier vraagtekens bij kunt zetten. Als je dan in een hokje wordt gezet moet je niet zielig gaan doen aangezien juist de neo-nazi's er belang bij hebben dat deze feiten verdraait worden.quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:36 schreef SingleCoil het volgende:
Waar ik me aan stoor - en ook mod doet daar kennelijk aan mee - is dat iedereen die ook maar enigzinds van de gevestigde mening af lijkt te wijken - of slechts kritische vragen daarover stelt - in het hokje met verwerpelijke neonazi's geveegd wordt. Valt jou dat nou ook niet op ?
ik ben mij ere niet van bewust dat ik bij enig historisch bewezen feit een vraagteken zet, ik ga ook echt niet op die toer hoor, ik vindt ontkenning van de jodenvervolging echt grote flauwkul. je onderbouwt wel mijn eerdere stelling, namelijk dat ik zonder nadenken in het hokje bij de neo-nazi's geveegd wordt (of als sympathisant gezien wordt). Kun je je voorstellen dat ik dat als kwetsend ervaar ?quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:55 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dit zijn historisch bewezen feiten. Ik zie niet in hoe je hier vraagtekens bij kunt zetten. Als je dan in een hokje wordt gezet moet je niet zielig gaan doen aangezien juist de neo-nazi's er belang bij hebben dat deze feiten verdraait worden.
Zo kan het wel weer!quote:Op zondag 1 augustus 2004 16:38 schreef SingleCoil het volgende:
even proberen hoor, ik weet 't niet meer...(en wil niet suggereren dat er enige bedoeling van jouw kant bij zat. voor je het doorhebt treft de kortzichtigheid van een moderator je)
Valt reuze mee hoorquote:Op zondag 1 augustus 2004 16:41 schreef Snapcount2 het volgende:
Oh gelukkig maar, ik schrok me rot. Ik post hier niet zo heel vaak dus ik weet ook niet hoe streng de moderators zijn.
Ik heb eerder in dit topic al een link gegeven naar de engelse vertaling van het Wannsee protocol, mischien nuttig om dat even door te lezen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 16:42 schreef SingleCoil het volgende:
in http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial staat een link. ik had verwacht daar wat meer onderbouwing en feiten te krijgen endus duurde het even voor ik doorhad waar ik zat...
Helaas staat er nog meer in de grondwet.quote:Op zondag 1 augustus 2004 17:42 schreef gekke_sandra het volgende:
Zoals Pim Fortuyn zei : zelfs discriminatie mag.. als we de grondwet niet tegen gaan spreken, gezien er in de grondwet staat dat er vrijheid van meningsuiting is.
Hij had gelijk... en de wereld is vreemd
Ik vind het nogal onverstandig om revisionisme en neo nazi's in een zin te zetten. Zo gaan mensen denken dat revisionisten nazi's zijn.quote:Op zondag 1 augustus 2004 17:10 schreef _The_General_ het volgende:
Titel aangepast om de lading beter te dekken. Mocht iemand een andere suggestie hebben. Meld je maar
Nee?quote:Op zondag 1 augustus 2004 16:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik ben mij ere niet van bewust dat ik bij enig historisch bewezen feit een vraagteken zet,
Me dunkt...quote:Op zondag 1 augustus 2004 15:15 schreef SingleCoil het volgende:
ik ben mij ervan bewust dat er joden in de tweede wereldoorlog zijn vergast. volgens mij geen miljoenen
Op welke vraag wil je een antwoord hebben?quote:Op zondag 1 augustus 2004 17:56 schreef SingleCoil het volgende:
inderdaad, maar daar gaat het nu even niet om nantuurlijk. ik vindt het opmerkelijk dat je geen enkele vraag weet te beantwoorden.het suggereert dat je echt niet weet waar je het over hebt. klopt dat ?
Met andere woorden, voor jou moet een card carrying member van de NSDAP het knopje indrukken, anders geldt het niet als 'vermoord door de nazi's'?quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:20 schreef SingleCoil het volgende:
@vetinari: ik heb het juiste aantal geprobeert uit te vinden maar dat lukt nog niet zo 1-2-3, ik kan wel vinden bijv. dat er zo-en-zo veel joden in auschwitz of treblinka gestorven zijn of dat er in totaaal 6 miljoen (of een nog groter, maar even onbevattelijk aantal) joden omgekomen zijn, maar in de eerdere discussie was er een duidelijke referentie naar het gebruik van gifgas en het feit dat dat door de nazi's zou zijn gedaan. dan is een uitspraak '6M joden door de nazi's vergast' voor mij aanleiding om eens na te gaan in hoeverre dat nou feitelijk juist is, of dat die poster stemmingmakend zit te doen. Hte blijkt ook inderdaad niet waar te zijn, dat van die 6M, maar weet ik veel dat je dan gelijk een revisionistisch standpunt huldigd ? Vreemde zaak, nietwaar ?
Geef dan een bron op het internet voor dit 'historisch feit.'quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:33 schreef SingleCoil het volgende:
@vetinari: er werd een bewuste en overduidelijke referentie aan "vergassen" gemaakt. er ziijn geen 6m joden vergast. dat is geen revisionism4 maar een simpel historisch feit.
Doe toch niet zo schijnheilig..quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:33 schreef SingleCoil het volgende:
is en als dan 'het vergassen van 6M joden" als enige argument wordt gehanteerd dan wordt het wel ineens relevaant of dat nu echt nazi's waren die dat deden of gewoon maar soldaten die ook maar voor hun nummer opkwamen.
Of ik het niet WIL snappen? Dat vermoed ik eerder omtrent jouw motieven, domweg omdat ik te beleefd ben om terstond te stellen dat je niet in staat bent iets te begrijpen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 11:51 schreef SingleCoil het volgende:
nu wordt het toch wel een beetje raar, de with! Moet ik het spellen of heb je een tekenfilmpje nodig ?
Amerikanen hadden niet het doel japanners uit te roeien, dat was een middel om hun doel te bereiken.
als amerikanen/japanners = geen genocide dan nazi's/joden = geen genocide.
Wat begrijp je hier niet aan ? Of wil je het gewoon niet snappen ?
En de door jou aangehaalde gas-referentie heeft wel degelijk betrekking op wo1, simpelweg omdat wo2 nog niet begonnen was...
o.a. stelselmatig Joden de schuld geven van maatschappelijke problemen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:27 schreef SingleCoil het volgende:
@dazzle123: kun je dan aangeven wat er aan de nazistische ideologie mankeert waardoor jij tot de conclusie kwam dat het 'schofterig' is en geen respect verdient ?
Een van de groepjes die zich met revisionisme bezighoud zegt letterlijk dat het hun doel is om te bereiken dat het nazisme weer acceptabel wordt.quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:00 schreef vanvugh het volgende:
Ik vind het nogal onverstandig om revisionisme en neo nazi's in een zin te zetten. Zo gaan mensen denken dat revisionisten nazi's zijn.
![]()
Revisionisme is de aanduiding voor de holocaustleugen..quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een van de groepjes die zich met revisionisme bezighoud zegt letterlijk dat het hun doel is om te bereiken dat het nazisme weer acceptabel wordt.
Welke conclusie trek jij daaruit, dat het communisten zijn?
Je bent nu toch niet op een heel dun lijntje aan het lopen waarbij je loopt te miereneuken over de wijze waarop er 6 miljoen Joden vermoord zijn?quote:Op zondag 1 augustus 2004 18:33 schreef SingleCoil het volgende:
er ziijn geen 6m joden vergast. dat is geen revisionism4 maar een simpel historisch feit.
Die post had ik al gelezen, en ook al eerdere posts van je in dit topic. Dat is juist de reden dat ik het vroeg.quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:48 schreef SingleCoil het volgende:
@dragonet:uiteindelijk wel. niet om iets aan het aantal of het feit af te willen doen, maar...nou ja, lees maar hier: Holocaust, Revisionisme en Neo Nazi's
Sorry, dus een overtuiging is alleen "intrinsiek onrechtmatig" als men mensen wil vermoorden? En niet, bijvoorbeeld, mensen als minderwaardig uit de samenleving wil schoppen, andere volkeren, die men minderwaardig vindt, wil gebruiken als slaven en landen waar die volkeren wonen, wil bezetten om aan grondstoffen te komen?quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:25 schreef SingleCoil het volgende:
dan on-topic: nu door niemand is aangetoond dat nazisme moorddadige doelstellingen heeft kan ik niet anders dan concluderen dat nazisme in zichzelf dus eigenlijk niks intrinsiek onrechtmatig in zich heeft
Dat is niet geheel wat ik wilde zeggenquote:Op zondag 1 augustus 2004 21:25 schreef SingleCoil het volgende:
jij bent moderator en gaat er dus over.ik geloof bij deze dat er 6m joden vergast zijn. hoewel de relevantie ervan me ontgaat.maar goed, ik ben dan ook geen moderator. whatever.
uitleg over de rechtbankquote:dan on-topic: nu door niemand is aangetoond dat nazisme moorddadige doelstellingen heeft kan ik niet anders dan concluderen dat nazisme in zichzelf dus eigenlijk niks intrinsiek onrechtmatig in zich heeft en dat op die gronden er dus niks tegen die neo-nazistische jongeren is in te brengen...weet iemand misschien welke uitspraken het nu precies over gaat, dat staat er niet bij...
''Dat is toch aan de orde van de dag, dat kan toch nooit intrinsiek onrechtmatig zijn?'' - Dit zou de politie eens moeten zeggen als jij aangifte kwam doen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:40 schreef SingleCoil het volgende:
haha: "mensen als minderwaardig uit de samenleving wil schoppen, andere volkeren, die men minderwaardig vindt, wil gebruiken als slaven en landen waar die volkeren wonen, wil bezetten of aan grondstoffen te komen", dat is toch aan de orde van de dag, dat kan toch nooit intrinsiek onrechtmatig zijn ? In hoeverre wijkt de uitspraak van goering in wezen af van de besluitvorming die ten grondslag lag aan het bombarderen van dresden, hamburg of hiroshima ? Wat is de relevantie van de door jou aangehaalde Hans Frank (ik ken zijn uitspraken niet, maar in hoeverre zijn ze bepalend voor de doelstellingen van het neo-nazisme) ?
http://www.haaretz.com/hasen/spages/458062.htmlquote:Op zondag 1 augustus 2004 21:55 schreef SingleCoil het volgende:
@dragonet:heb je een link naar de uitspraak, ik kan niks vinden
Dit was tot 1938, toen het verboden werd voor Joden om lid te worden door de komst van Rost-Van Tonningen (zelf deels Indoquote:En kijk maar eens naar de Nederlandse nationaal socialistische partijen, die waren op veel punten heel anders dan men nu denkt, zo waren er veel joden die zich konden vinden met bv de Nationaal Socialistische Beweging (NSB), een partij die je eigen zelfs zionistisch kunt noemen.
Correct, al begon de moord op de Poolse Joden (en de Poolse intelligentsia en burgerbevolking) al meteen na de inname.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:30 schreef SingleCoil het volgende:
wellicht dan ook nog aardig om te lezen wat het simon wiesenthal instituut er over te melden heeft ?
Did the Nazis plan to murder the Jews from the beginning of their regime?
Answer: This question is one of the most difficult to answer. While Hitler made several references to killing Jews, both in his early writings (Mein Kampf) and in various speeches during the 1930s, it is fairly certain that the Nazis had no operative plan for the systematic annihilation of the Jews before 1941. The decision on the systematic murder of the Jews was apparently made in the late winter or the early spring of 1941 in conjunction with the decision to invade the Soviet Union.
Naast lezen kun je inmiddels ook ''sarcasme'' van mogelijke hobbies schrappen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:36 schreef SingleCoil het volgende:
@de with: wat moeten we hier uit opmaken ? dat de duitsers in de oorlog slechte dingen hebben gedaan ? meen je dat nou ?
Hij heeft niets over het Rijk beweerd.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:41 schreef SingleCoil het volgende:
@general: vandaar dat hij met voldoende gezag kan verklaren dat de nsdap niks te zeggen had over het rijk.
Ik zou graag te weten komen hoe je hierbij komt.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:39 schreef SingleCoil het volgende:
dus wel duidelijk: doelstelling van het nazisme is niet het uitroeien van joden of het orgniseren van moordpartijen.
Nee dat kan hij niet. Franks verklaring staat bekend als een van de meest onbetrouwbare. oa ook zijn verklaringen over Hitlers herkomst. Als de NSDAP geen invloed op de holocaust had. Waarom waren er dan veel NSDAP bonzen bij de Wannsee conferentie?quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:41 schreef SingleCoil het volgende:
@general: vandaar dat hij met voldoende gezag kan verklaren dat de nsdap niks te zeggen had over het rijk.
Over wat Frank nog meer zeiquote:Op zondag 1 augustus 2004 22:58 schreef SingleCoil het volgende:
Als we de getuigenis van frank geloven staat daarmee zonneklaar vast dat de NSDAP niets van doen had met de moordpartijen.
http://www.adolfhitler.ws/lib/nsdap/Frank.htmlquote:At the beginning of his testimony, Frank stated that he had a feeling of "terrible guilt" for the atrocities committed in the occupied territories. But his defense was largely devoted to an attempt to prove that he was not in fact responsible; that he ordered only the necessary pacification measures; that the excesses were due to the activities of the police which were not under his control; and that he never even knew of the activities of the concentration camps. It had also been argued that the starvation was due to the aftermath of the war and policies carried out under the Four Year Plan; that the forced labor program was under the direction of Sauckel; and that the extermination of the Jews was by the police and SS under direct orders from Himmler.
quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:25 schreef SingleCoil het volgende:
kan ik niet anders dan concluderen dat nazisme in zichzelf dus eigenlijk niks intrinsiek onrechtmatig in zich heeft
Sinds de Wannseeconferentie heeft de nazi-top zelf een andere konkrete invulling gegeven aan de doelstelling Joden uitschakelen.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:43 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik zou graag te weten komen hoe je hierbij komt.
Zolang hij op een nette manier en met bronnen reageert doen wij dat ook. aub niet schelden dus!quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onze nazi-sympathisant blijft maar de feiten ontkennen en steeds dezelfde droomwensen / leugens herhalen..
Ik noem het trollen...hij zit felle reacties van mensen uit te lokken.
Die bronnen zijn flut..hij negeert de feiten, de argumenten en komt met hetzelfde onzinstandpunt terug.quote:Op zondag 1 augustus 2004 23:59 schreef _The_General_ het volgende:
Zolang hij op een nette manier en met bronnen reageert doen wij dat ook. aub niet schelden dus!
Dat Frank-citaat was niet bedoeld als bewijs, evenals de latere verklaring had ik dat per abuis niet opgenomen in het eerste bericht. Het punt met die uitspraak uit ''Mein Kampf'' is dat het hier een uiteenzetting van het gedachtengoed van een volkomen onbetekend policitusje gaat, en dat het tekenend is hoe de antisemitische retoriek werd afgezwakt wanneer er wat te winnen viel (eind jaren twintig, begin jaren dertig).quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:11 schreef SingleCoil het volgende:
ik begrijp werkelijk niet waar ik nu de omschrijving "nazi-sympathisant" aan verdient heb. en ik vindt de argumentaties weinig indrukwekkend. ik ontken natuurlijk geen enkel feit, dat zou ook niet van veel intelligentie getuigen. ik krijg wel het gevoel dat er wat 'geschoven' wordt met de stellingen, maar vooruit...moeten we die frank nou wel of niet geloven ? Jullie voeren 'm op als de man die mij wel op andere gedachten zal brengen, ik prik er even in, het blijkt weer onzin, dus we voeren 'm weer af. Was ook al zo toen mein kampf ineens als bron naar voren geschoven werd. Of toen ik ineens revisionist was. De bronnen die ik vermeld en mijnargumenten worden niet gehoord. Nu is het de wannseeconferentie weer die mij, onwetende stakker,alles duidelijk zal maken. Nou goed hoor, ik ga wel weer lezen...waarbij ik opmoet merken dat de weinig respectvolle benadering die jullie voor deze problematiek tonen mij niet tot mildheid stemt...
Ben je geen nazi-sympathisant ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:11 schreef SingleCoil het volgende:
ik begrijp werkelijk niet waar ik nu de omschrijving "nazi-sympathisant" aan verdient heb.
Bestaat objectiviteit wel ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:18 schreef _The_General_ het volgende:
Wie heeft iets over Wiesenthal gepost?
Ik vind Wiesenthal een redelijke bron. Hij heeft in het verleden een aantal foto's "verdraaid" zover ik weet. Voor de rest gaat het. De vraag is natuurlijk of zo iemand door zijn verleden 100% objectief kan zijn.
Ik heb duidelijk aangetoond dat volgens de VN definitie de nazi's zich schuldig hebben gemaakt aan misdaden. Bij het vaststellen of een organisatie misdadige doelstellingen heeft kun je niet afgaan op wat die organisatie daarover zelf mededeelt. Lijkt me logisch.quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:25 schreef SingleCoil het volgende:
jij bent moderator en gaat er dus over.ik geloof bij deze dat er 6m joden vergast zijn. hoewel de relevantie ervan me ontgaat.maar goed, ik ben dan ook geen moderator. whatever.
dan on-topic: nu door niemand is aangetoond dat nazisme moorddadige doelstellingen heeft kan ik niet anders dan concluderen dat nazisme in zichzelf dus eigenlijk niks intrinsiek onrechtmatig in zich heeft en dat op die gronden er dus niks tegen die neo-nazistische jongeren is in te brengen...weet iemand misschien welke uitspraken het nu precies over gaat, dat staat er niet bij...
Je was al cynisch.. je had allang je uitgesproken standpunten en je speelt het spel van lief en tolerant op zoek naar de waarheidquote:Op maandag 2 augustus 2004 00:38 schreef SingleCoil het volgende:
nog even over The Wannsee Protocol - we zitten dan toch al in 1942...en ik begrijp toch goed dat hierin dan uiteindelijk aangetoond wordt dat de nazi's moordplannen hadden...nou is het echt geen laang verhaal, en iedereen heeft 't er over...kan iemand mij dan evene aanwijzen waar dat nou staat, over die moordplannen ? Of zullen we de wannsee ook maar ongelezen weer afvoeren ? Ik wordt echt steeds cynischer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wannsee_Conferentiequote:Wannsee Conferentie is de algemene benaming van de op 20 januari 1942 in Villa Wannsee in Berlijn gehouden conferentie over het zgn. 'Joodse Vraagstuk.'
Reden waarom de conferentie werd gehouden:
De aanvankelijke doelstelling van de Nazi's was de joden ervan te overtuigen dat zij niet in Duitsland thuishoorden. Via intimidatie, discriminatie en systematische uitsluiting van de Duitse joden werd hen het leven dusdanig zuur gemaakt dat zij 'vrijwillig zouden emigreren.' Joden die in Duitsland bleven, werden opgesloten in concentratiekampen en getto's, waaronder het beruchte getto van Warschau, dat door de Nazi's na de inval in Polen (sept. 1939) in gebruik werd genomen. Na de Duitse inval in de Sovjet-Unie (juni 1941) kwamen grote stukken van de Sovjet-Unie in handen van de Duitsers. In deze gebieden bevonden zich ook veel joden, die door de Nazi's op transport naar concentratiekampen werden gezet. De concentratiekampen en getto's konden de grote aantallen gevangenen (joden, zigeuners, homoseksuelen, Jehovah's Getuigen, zgn. 'asocialen') echter niet meer aan. Een aantal hoge Duitse ambtenaren en SS'ers, waaronder Reinhard Heydrich, kregen de opdracht om het 'Joodse Vraagstuk' eens en voor altijd op te lossen.
Wannsee Conferentie:
Op 20 januari 1942 kwamen 15 hoge ambtenaren, te weten:
Reinhard Heydrich (SD, Sicherheitspolizei)
Adolf Eichmann (SD, Sicherheitspolizei)
Otto Hofmann (ministerie voor Rassenvestiging)
Dr. Rudolf Lange (SD)
Heinrich Müler (Rijksveiligheid)
Dr. Eberhard Schöngarth (SD)
Dr. Josef Bühler (Bezet Polen)
Dr. Gerhard Klopfer (rijkskanselarij)
Dr. Roland Freisler (justitie)
Wilhelm Kritzinger (rijkskanselarij)
Dr. Georg Leibrandt (ministerie voor Bezette Gebieden)
Martin Luther (buitenlandse zaken)
Dr. Alfred Meyer (ministerie voor Bezette Gebieden)
Erich Neumann (Bureau voor het Vierjarenplan)
Dr. Wilhelm Stuckart (binnenlandse zaken)
bijeen om te spreken over de 'definitieve oplossing' wat betreft het Joodse Vraagstuk. Van het begin af aan werd de conferentie gedomineerd door Reinhard Heydrich, de 'Slager van Praag.' Voor hem stond het vast dat de joden moesten worden uitgeroeid op een efficiënte wijze. De term uitroeien (ausrotten) werd niet gebruikt, daarvoor werd de onschuldige term 'evacueren' gebruikt. Iedereen wist echter wat er met die term werd bedoeld. In de loop van de conferentie werd besproken hoe de joden zouden moeten worden uitgeroeid. Nadat de nieuwste resultaten waren besproken over het gebruik van het gifgas Zyklon B, werd min of meer besloten dat de joden zouden worden vergast. Hiertegen kwamen enkele deelnemers echter in opstand: Kritzinger bleef volhouden dat opsluiting van de joden de juiste oplossing was, Stuckart bepleitte een massale sterilisatie. Josef Bühler, die voor het generaalgouvernement in Polen werkte, schaarde zich achter de vergassing, maar vroeg of eerst de joden uit het getto van Warschau konden worden vermoord, omdat er daar grote kans was dat er besmettelijke ziekten zouden uitbreken. Buhler was niet bezorgd of de joodse mensen ziek werden, maar hij vreesde de gezondheid van de SS'ers! Hofmann tenslotte, bepleitte sterilisatie van joden die uit gemengde huwelijken waren voortgekomen (de zgn. Mischlinge). Uiteindelijk wist Hedydrich alle deelnemers over de streep te halen, en men stemde eenstemmig in met de vergassing van en moord op het joodse volk.
Een heikel punt tijdens de Wannsee Conferentie was de 'behandeling' van joden die geboren waren uit een gemengd joods--niet-joods huwelijk, of half-joodse mensen waarvan een grootouder joods was, enz. Daar werd geen overeenstemming over bereikt. Uiteindelijk zou deze categorie mensen ook in concentratiekampen/vernietigingskampen terechtkomen.
De notulen, op één na, werden vernietigd. Na de oorlog vond men op het ministerie van buitenlandse zaken nog één ongeschonden exemplaar. Op deze wijze, en door verklaringen van verdachten, is men redelijk goed op de hoogte van wat er in Wannsee is gebeurd.
De Villa Wannsee is thans een gedenkplaats/museum.
Och..je bent links...quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:41 schreef SingleCoil het volgende:
@bluesdude...ik zou mezelf voornamelijk willen omschrijven als componist/muzikant...politiek gezien ligt mijn hart het meest bij de SP. en zoals ik al eerder schreef, ik accepteer wisenthal als bron (ik hou wel van een uitdaging)
Ik reageer op het feit dat jij zegt dat we hebben vastgesteld dat de nazi's geen misdadige bedoelingen hadden. Ik bewijs dat dit niet zo is, omdat we uit de daden van de nazi's kunnen vaststellen wat hun bedoelingen waren. Dit sluit tevens aan op waar ik gebleven was voordat ik vanmiddag vertrok.quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:52 schreef SingleCoil het volgende:
whoopss...earth to ryan3...daar hadden we het even niet over...graag inhoudelijk blijven
Ja, het is zichtbare poezie nu. Deze vergelijkingen slaan nergens op.quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:51 schreef SingleCoil het volgende:
. Zoals er ook een verschil is tussen de doelstellingen van het jodendom en de handelingen van groepen joden, die - dat zul je met me eens zijn - recentelijk vaak ook niet helemaal fris zijn. Of, om het voor julli nog tastbaarder te maken, de doelstellingen van ajax en de handelingen van najx-aanhangers. Niet helemaal hetzelfde he ?
Joden onderdrukken, in kampen opsluiten en later vermoorden.quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:51 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zie in ieder geval niet waarom dat de partij tot een misdadige organisatie maakt...
Jij zegt hier zelf, en daar reageer ik op:quote:Op maandag 2 augustus 2004 00:51 schreef SingleCoil het volgende:
oh ryan...wat heb ik je gemist...
je hoort mij ook niet zeggen dat de nazi's geen misdrijven hebben gepleegd, daarover zijn we het helemaal eens. ik probeer een verschil aan te tonen tussen de doelstellingen van het nationaal-socialisme in zichzelf, en de daden van de nazi's.
Ben je ineens van mening veranderd???quote:nu door niemand is aangetoond dat nazisme moorddadige doelstellingen heeft kan ik niet anders dan concluderen dat nazisme in zichzelf dus eigenlijk niks intrinsiek onrechtmatig in zich heeft
Nee dat is de kern van de zaak..quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:13 schreef SingleCoil het volgende:
de meeste dingen die jij noemt zijn niet alleen maar misdadig maar onvergeeflijk en onbegrijpelijk
dat vindt ik dus. het moet ook niet kunnen.
maar dat is allemaal besides the point. je kunt denk ik hetzelfde verhaal ophangen over de communisten onder stalin maar dat maakt het communisme toch nog niet verwerpelijk ? En zo zeg ik dat de daden van de nazi's onder hitler het nazisme nog niet verwerpelijk maken. Daar zit toch wel iets in ?
Je erkent nu wel dat de nazi's 6 miljoen mensen hebben vergast.?quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:13 schreef SingleCoil het volgende:
ik ben op 1 punt van mening veranderd: er zijn 6 miljoen joden vergast. Verder heb je niet veel gemist. er zijn wat moreel verontwaardigen met hun bedenkelijke koopwaar langs geweest maar die bleek bij nadere beproving steeds bedorven...
Nazisme en revisionismequote:Op zondag 1 augustus 2004 19:19 schreef SingleCoil het volgende:
Nog niet had ik op "invoeren' geklikt of ik wordt door verschillende mensen aangevallen op mijn neo-nazistische sympathieen en revisionistische uitlatingen.
quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je erkent nu wel dat de nazi's 6 miljoen mensen hebben vergast.?
De nazi-misdaden vloeiden voort uit de kernpunten van het nazisme.quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:31 schreef SingleCoil het volgende:
laat ik het dan nog eenvoudiger voor je maken: als een katholiek een moord pleegt, is dan het katholicisme verwerpelijk? Als een liberaal en diefstal pleegt,zet liberalime dan aan tot diefstal ?
Misschien had je de aanvullingen nog niet gelezen, en doet het in de context van deze discussie wat meer ter zake?quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:34 schreef SingleCoil het volgende:
@lucida: correct, terecht lijkt me en niet erg ter zake doende, ik veronderstel dat ook wel algemeen bekend.
Maatgevend moet immer de wet zijn, als we die zó hebben afgesproken dat bepaalde "denkbeelden" niet mogen, en een wereldbeeld bevat die denkbeelden, dan is dat denkbeeld kwaadaardg. Eerder zei je al dat de crux van de discussie lag in het al dan niet bevatten van moorddadige denkbeelden door het nazisme. Dat is moeilijk te bewijzen, omdat alle ons bekende bronnen niet onomwonden vermelden dat het een doelstelling van het nazisme is om bepaalde bevolkingsgroepen uit te moorden. Sterker -refererend naar de Wannsee conferentie die je noemde- in officiele documenten wordt gewoon niet gesproken over "vergassen", "vermoorden"enz.. maar worden eufemismes gebruikt. Bij het overstappen op een ander vergasmiddel verandert subtiel de woordkeuze in de officiele documenten. Dat staat overigens in het prima boekje over de conferentie die in de Wannsee villa te verkrijgen is. Dus bewijzen, nee, daar was de Nazi-machinerie te goed voorquote:Op maandag 2 augustus 2004 01:31 schreef SingleCoil het volgende:
Mijn stelling, iets algemener, is dat doctrines en wereldbeelden niet inherent slecht of kwaadaardig kunnen zijn, slechts de mensen die ze uitvoeren. We hadden het in een andere topic over de (theoretische) racist die geleerd had niet te discrimineren. Of de pedo die van kinderen afblijift, of de kleptomaan die niet steelt. Hier is er dus nog een: een nazist die geen joden vervolgt. Bestaat ie echt ? ik weet het niet maar ik sluit de theoretische mogelijkheid niet uit.
Wat bedoel je met operationele denkwijze ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:44 schreef SingleCoil het volgende:
@bluesdude: jodenhaat vindt ik onacceptabel als operationele denkwijze,
dat mag voor de wet, maar wat vind je zelf ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:44 schreef SingleCoil het volgende:
Maar de gedachten zijn vrij, dus als iemand joden wil haten dan mag hij dat (als ie het maarvoor zichzelf houdt).
@SingleCoil,quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:44 schreef SingleCoil het volgende:
@lucida: dus als ik nou deze link http://www.crusader.net/texts/mk/ index.html hier plak ben ik dan strafbaar ? en degene die mij eerder in dit topic naar die link verwees ?
Sorry, maar ik ben bang dat ik je nu even niet meer kan 'volgen'! - verklaar je beeldspraak a.u.b. nader.quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:48 schreef SingleCoil het volgende:
@lucida: weer helemaal in de context, en nog van die afrikaanders ook!
Nee, eigenlijk wordt het boek uitgeleend, hoogstens overtreed je de auteurswetquote:Op maandag 2 augustus 2004 01:44 schreef SingleCoil het volgende:
@lucida: dus als ik nou deze link http://www.crusader.net/texts/mk/ index.html hier plak ben ik dan strafbaar ? en degene die mij eerder in dit topic naar die link verwees ?
quote:http://rejo.zenger.nl/misc/mein-kampf.php
Verboden boeken kennen we in Nederland gelukkig niet. Ook Mein Kampf is niet verboden, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft daarmee het herdrukken van het boek tot nu toe verboden. De verkoop van het boek, ook tweedehands, is eveneens verboden. Een exemplaar van het boek bezitten of uitlenen is echter geen enkel punt. Dat vermeende verbod op het boek zorgt er echter voor dat de discussie over Mein Kampf vrijwel altijd over de juridische status van het boek gaat in plaats van daar waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan: de inhoud van Mein Kampf en de daar aan gerelateerde onderwerpen. Om de discussie daar terug te brengen zou het verbod op herpublicatie moeten worden herzien.
Volgens mij is het Gobineau - maar dat terzijde. Je zou nog hebben kunnen toevoegen; Savigny; Graf von Boulainvilliers; Karl Vollgraf; Spengler etc. Kijk het uiteindelijke nazisme kent een historische 'opbouw'. Binnen die opbouw spelen veel facetten een rol, die er uiteindelijk toe hebben geleid dat er een heuse rassentheorie werd ontwikkeld. Deze 'theorie' heeft in beginsel niets met het begrip 'ras' van doen, maar is meer een noodgedwongen scheiding tussen de adel en het burgerdom, dat in feite tijdens, en in de aanloop naar de Franse Revolutie zijn startpunt kent.quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:49 schreef Tup het volgende:
[Echter, er van uitgaand, dat Nazisme voor alles gericht is op rassenleer, zoals Gobinau, H.St.Chamberlain, Dinter dat hebben neergelegd en Hitler in Mein kampf duidelijk" (da's geen bewijs, akkoord) geinspireerd is door hen, maar boven allen door Rosenberg die in '23 een "world Jewish conspiracy" schreef...===deze zin duurt wat lang===vind ik het niet meer dan normaal om ondanks het gebrek aan bewijs het Nazisme bij verstek te veroordelen tot moorddadigheid. Dan maar niet consekwent...
Zeg je nu dat jodenhaat goede antwoorden geeft op het Joodse vraagstuk ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 02:33 schreef SingleCoil het volgende:
(jodenhaat werkt alleen als het ook daadwerkelijk over joden gaat,daadwerkelijk over joden gaat,feminisme geeft alleen antwoord op vrouw-vraagstukken),
Nazisme in zijn pure vorm is jodenhaat, racisme, fascisme, extreemnationalismequote:Op maandag 2 augustus 2004 02:33 schreef SingleCoil het volgende:
een operationele denkwijze is een denkwijze waar je directe beslissingen of handelingen op kunt baseren. democratie is in veel gevallen operetioneel. nazisme in z'n purevorm ook
Wat waren die gebeurtenissen ?quote:Op maandag 2 augustus 2004 02:45 schreef lucida het volgende:
Het is opvallend hoe weinig historische voorkennis er bij velen is over de gebeurtenissen, die uiteindelijk tot de rassenleer der nazi's heeft geleid.
Feit blijft dat we geen van allen kunnen kijken in de krochten van de menselijke ziel. Jouw argumentatie lijkt doordrenkt met de overtuiging dat slechts eerste hand getuigenissen volstaan. De feiten zijn vrij duidelijk:quote:Op maandag 2 augustus 2004 02:23 schreef SingleCoil het volgende:
Nou even jammer dan, maar we komen zo langzamerhand in een tijdperk dat de daden van de nazi's niet veel betekenisvoller zijn dan die van napoleon: gruwelijk, niet goed te praten maar wel lang geleden, alle overlevenden inmiddels ook dood. en als het niet nu is dan zal er toch binnenkort een moment komen dat onze anti-nazistische verslaglegging vergoeilijkt gaat worden in de trant van: "ja, het was ook vlak na de oorlog, iedereen was er nog wat emotioneel over, nu kijken we alleen nog maar naar de feiten...".
Nee, massamoordenaars zijn diegenen die zelf moorden. Aanzetten tot moord is ook laakbaar. In dat licht kunnen de genoemde bronnen gezien worden. Hitler c.s. adopteerde rassenleer als "officiele" doctrine. De verzinner van de leer is niet strafbaar, de ideeen zijn hoogstens bedenkelijk. Ze aanwenden om haat te propageren echter wel. Hitler c.s. deed dat wel, sterker nog, hij voerde de leer ook uit. Een door Hitler moorddadig gemaakte doctrine -het nazisme zoals Europa het heeft meegemaakt- dus http://users.pandora.be/amarcord/selys/T4euth01.htmlquote:Je verdere argumentatie is vreemd. Wat heeft rassenleer met massamoord te maken ? of zijn alle door jou genoemden massmoordenaars ? the origen of species ook maar gelijk verbranden, darwin op scholen verbieden ? mendel ook maar, van erwten naar negers is een kleine stap...
Je geeft zelf al aan dat bewijslast in dezen lastig is. Daar pin je discussievoerders op vast. Dat is niet raar, aangezien jij de stelling poneert en "wij" mogen schieten. Ik erken dat bewijslast lastig is. Vervolgens doe jij die erkenning af met loze kreten als "geen argumenten" en "water maken". Als je hiermee bedoelt dat enig relativisme zwakte is, dan wens ik mezelf veel zwakte toe. Is dit een eloquentia wedstrijd? Of gaat het hier om discussie, om begrip en inzicht krijgen in andermans/vrouws standpunten? Gaan we uit van die ene waarheid van cultuurrelativisme (die jij schijnt te poneren) of zijn "we samen op zoek naar de waarheid", wetende dat die misschien niet (meer) te vinden is?quote:Dan maar niet consequent ? Dan maar geen argument...je maakt al bij het verlaten van de haven water en da's geen goed teken...
Is het beleid van het Vaticaan er dan opgericht om mensen te vermoorden dan wel kinderen seksueel te misbruiken??quote:Op maandag 2 augustus 2004 01:31 schreef SingleCoil het volgende:
laat ik het dan nog eenvoudiger voor je maken: als een katholiek een moord pleegt, is dan het katholicisme verwerpelijk? Als een liberaal en diefstal pleegt,zet liberalime dan aan tot diefstal ?
Dat meen je niet??? Wil je nu echt alleen maar naar de bekende weg vragen??? Jammer want, mijn reactie is toch echt bedoeld ter 'verdieping'. Met dit soort "beginnersvragen" geraken we slechts weer terug aan de oppervlakte...quote:Op maandag 2 augustus 2004 03:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat waren die gebeurtenissen ?
Mijn vraag is ook bedoeld als verdieping.quote:Op maandag 2 augustus 2004 10:37 schreef lucida het volgende:
Dat meen je niet??? Wil je nu echt alleen maar naar de bekende weg vragen??? Jammer want, mijn reactie is toch echt bedoeld ter 'verdieping'. Met dit soort "beginnersvragen" geraken we slechts weer terug aan de oppervlakte...
Hierin kunnen we dan toch jouw morele aanname ontdekken. In principe zeg je dat het nazisme het slachtoffer is geworden van de emotionele manier waarop wij na de oorlog ernaar keken. Nu is de tijd gekomen dat we die emotionele vooringenomenheid kunnen laten varen en echt naar de bewijzen kijken en dan zullen we ontdekken, impliceer je, dat het nazisme net als bijv. het liberalisme een gewone politieke theorie is en dat de excessen hiervan, als deze al overeind blijven (want 6 miljoen slachtoffers erken je alleen ogv befehl ist befehl - overigens zeer onsmakelijk -), niet op conto kunnen worden geplaatst van die politieke theorie of haar aanhangers. Maw het nazisme had intinsiek geen misdadige bedoelingen.quote:Nou even jammer dan, maar we komen zo langzamerhand in een tijdperk dat de daden van de nazi's niet veel betekenisvoller zijn dan die van napoleon: gruwelijk, niet goed te praten maar wel lang geleden, alle overlevenden inmiddels ook dood. en als het niet nu is dan zal er toch binnenkort een moment komen dat onze anti-nazistische verslaglegging vergoeilijkt gaat worden in de trant van: "ja, het was ook vlak na de oorlog, iedereen was er nog wat emotioneel over, nu kijken we alleen nog maar naar de feiten...".
Dat aantal Congolezen is wel wat naar benden bijgesteld de afgelopen tijd. Bovendien betrof het hier typische slavernijdoden, en was het waarschijnlijk geen opgezette moord. Bovendien is 10 miljoen doden in veertig jaar niet te vergelijken met zes miljoen doden in vijf jaar.quote:Op maandag 2 augustus 2004 12:21 schreef SingleCoil het volgende:
(ik snap trouwens niet waar je op baseert dat de holocaust z'n weerga niet kende. in de jaren 1880-1920 zijn onder het belgisch regime in congo ten minste 10 miljoen congolezen het slachtoffer geworden van genocide. en zo zijn er door de geschiedenis heen steeds weer dat soort excessen te zien. of is het ook revisionistisch als je de holocaust niet het allerergste vindt dat er ooit gebeurt is ?)
Ik heb geen zin om hier nog verder tijd aan te verspillen en zal maar wachten tot iemand je op je nummer zet.quote:Op maandag 2 augustus 2004 12:38 schreef SingleCoil het volgende:
in congo zouden ze de with nu een revisionist noemen...het zijn er geen 10 miljoen maar wat minder, het zijn slavernijdoden (maakt het een stuk comfortabeler, natuurlijk), het was geen opzet (whoops majesteit, in de exploitatie van uw kolonieen zijn per ongeluk 10m negertjes doodgegaan...nee geen opzet, vergeten te voeren, hok open gelaten enzo...) en de 'killing' rate ligt veel lager (maar 0.25m/jaar ipv 1.2m/jaar). Wat een raar verhaal.
Sorry je gaat totaal niet in op mijn bewijs dat nazis,e misdadig is en dergelijke bedoelingen had. Ik heb zonneklaar aangetoond dat je uitlatingen nergens op gebaseerd zijn, maar jij ontwijkt dit gewoon. Hiermee zet je je buiten de discussie. Daarnaast probeer ik aan te tonen waar jouw aannames psychologisch vandaan komen.quote:Op maandag 2 augustus 2004 12:17 schreef SingleCoil het volgende:
ryan, je legt me voortdurend woorden in de mond die ik niet gebruik en je weigert consequent in te gaan op mijn argumenten. je geeft zelf ook geen enkel argument dat mijn ongelijk zou aantonen. wel probeer je me steeds weer te beschuldigen van revisionisme. ik begrijp nu dat je iemand die "op een volwassen manier over de Holocaust wil praten" een revisionist noemt ? Nu ik wel aan mag nemen dat je jezelf geen revisionist noemt onderschrijf je daarmee de onvolwassenheid van je eigen betoog.
Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar het nazisme en idd is er geen onderscheid tussen het nazisme en hun misdadige poltieke bedoelingen. Dit debat is dus in feite allang over. Jouw morele aannames zijn gelijk aan die van de nazaten van NSB'ers die maar niet konden geloven dat hun idealisme in de praktijk niets anders dan een ongekende moorddadigheid had opgeleverd. De connectie die tussen theorie en praktijk bestaat is dat de praktijk aangeeft wat de theorie intentioneel inhield. NSB'ers, hoewel misschien zelf dus nooit iets misdadigs (hoogstens iets discrimerends ogv pseudo-wetenschap en ressentiment) bedoeld hebbende, en hun nazaten zullen ermee moeten leven dat het nazisme to the core een misdadige ideologie was. Ipv vasthouden aan het eigen gelijk, zou erkennen dat je een zeer grote fout hebt gemaakt, getuigen van een veel volwassener houding. Bovendien zijn de uitlatingen die jij hier rondstrooit ronduit onsmakelijk voor nazaten van mensen die in de oorlog vanwege ras, poltieke of religieuze voorkeur of anderszins werden afgeslacht, zeer onsmakelijk.quote:Vindt je nu werkelijk dat we nazisme niet mogen onderzoeken ? dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen nazistische idealen en de gruweldaden van de nazi's in de tweede wereldoorlog ? Je geeft zelf toch toe dat heel wat nazisten revisionistische theorieen aanhangen omdat ze de holocaust niet kunnen rijmen met hun nazistische idealen (wat die verder ook zijn mogen) ?
quote:kun je me verder aangeven welke onsmakelijke uitlating ik hier gedaan heb ? de basis-stelling (die jij nu kennelijk zelf ook onderschrijft) is dat het nationaal-socialisme in zichzelf niets misdadigs in zich heeft en op dit grond niet verboden zou moeten worden.
Nee. Het lijkt er niet op. De Islam, en dus ook de Koran, is begonnen vanuit een gedachte van vreedzaamheid. Wat latere generaties daarvan gemaakt hebben, is wat anders. Het nazisme is ontstaan als gewelddadige stroming en heeft vanaf het begin tot doel gehad, het vestigen van de absolute staat. De premisse van beide stromingen is totaal anders.quote:Op maandag 2 augustus 2004 14:37 schreef vanvugh het volgende:
[..]
![]()
Mee eens. Het is een beetje het zelfde als de koran verantwoordelijk stellen voor moslim-aanslagen, is het wel makkelijk maar ook fout.
Onzin. De DAP/ NSDAP was precies even gewelddadig als bv socialistische of communistische partijen. En het waren de socialistische expansie driften die een nationalistische contra-revolutie ontketende.quote:Op maandag 2 augustus 2004 14:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Het lijkt er niet op. De Islam, en dus ook de Koran, is begonnen vanuit een gedachte van vreedzaamheid. Wat latere generaties daarvan gemaakt hebben, is wat anders. Het nazisme is ontstaan als gewelddadige stroming en heeft vanaf het begin tot doel gehad, het vestigen van de absolute staat. De premisse van beide stromingen is totaal anders.
Als je dat niet ziet, heb je een zeer beperkt wereldbeeld.
Dus is het moeilijk. Wie vertelt mij wat de waarheid is, dat mijn waarneming klopt, enz..quote:Op maandag 2 augustus 2004 11:55 schreef SingleCoil het volgende:
@tup: waarheidsbevinding is niet moeilijk, het is vooral een kwestie van zuiverheid in waarneming en interpretatie.
Er zijn genoeg bronnen die uit de tijd zelf stammen. Daarin staat onomwonden wat de beoogde plannen waren. Ach nee, niet onomwonden, er is sprake van eufemismes die geinterpreteerd worden (de oplossing van het Jodenvraagstuk...) Het schijnt mij dat je die bronnen wil herinterpreteren, zoals jij ze geinterpreteerd zou willen hebben. Volledig objectief zijn kan nl. niet, maar je beweert dat dat wel je drijdveer is. Geef het dan maar op. OK, dan subjectief, dan begint het er op te lijken dat je een andere waarheid dan deze ook wil geloven.quote:voorbeeld: je stelt dat ik mij op nazi-documenten baseer. dat is niet waar. ik baseer mij in 1 geval op een amerikaans document dat zegt een transcriptie te zijn van een duits document. jij nog ik hebben het orgineel ooit gezien dus nauwkeuriger dan dat kunnen we het niet maken. We weten dat er in de eerste jaren na de oorlog nogal wat geschiedvervalsing heeeft plaats gevonden om sommige daden te kunnen justificeren en dus moeten we het materiaal uit die tijd met de nodige voorzichtigheid bekijken. Dat geldt evenzozeer voor getuigenverklaringen die soms aangehaald worden. Het is niet voor de hand liggend om aan te nemen dat een duitser in neurenberg met de strop voor z'n neus en de publieke opinie tegen zich in alle gevallen helemaal de waarheid heefet verteld. Dus ook die verklaringen moeten zorgvuldig geinterpreteerd worden.
Nogmaals, een doctrine kan al moorddadig zijn omdat het aanzet tot....Vanaf 1859 is er al sprake van een uitgebreide literatuur rond "euthaniseren". Zelfs de VS heeft daar -het ging om "achterlijke" mensen aan meegedaan. Als een dergelijke leer heel duidelijk door Hitler -want de "definitie" van het Nazisme is onlosmakelijk verbonden met zijn persoon. Zou het fascisme zijn dan kan het anders liggen- overgenomen is, dan "vind ik" (o, wat is dat zwak, je wilt horen dat ik het zeker weet?) dat het nazisme moorddadig is.quote:Tegelijkertijd zijn er ook feiten: het is een feit dat door de hand van de duitsers zo'n 13 miljoen mensen om het leven zijn gebracht. het is een feit dat in mein kampf de doelstelling van de NSDAP voor het eerst beschreven wordt. het is een feit dat in mein kampf jodenhaat gepredikt wordt. het is een feit dat in mein kampf niets gezegd wordt over het vermoorden van alle joden. Het is mijn conclusie (!) dat de doelstelling van de NSDAP (op dat moment!) geen moorddadige was.
Je onderzoekt niks objectief, het enige wat je doet, is dat wat we nu weten ter discussie te stellen. Dit vanwege de wens om objectief onderzoek te doen. Tegelijkertijd vind je alle bronnen die maar aangedragen worden -overigens terecht- subjectief. Dat zijn nou eenmaal alle bronnen. Objectief zijn kan niemand, ook jij niet, hetgeen zich alleen al manifesteert in het gemak waarmee je zegt dat geen objectieve argumenten genoemd worden. Argumenten bestaan vaak uit bronnen, natuurlijk staan die open voor interpretatie. Maar op een gegeven moment is er sprake van een "heersende opinie". Allemaal leuk en aardig om die ter discussie te stellen, maar doe dat dan niet onder het mom van objectivisme.quote:Het is een voor de hand liggende aanname dat nazi's later hebben besloten joden te gaan vermoorden maar het feitelijke bewijs daarvoor ontbreekt mij nog. het is wel een feit dat op enig moment begonnen werd met de stelselmatige vernietiging van mensen in de vernietigingskampen. het is mij niet bekend in hoeverre de NSDAP betrokken was bij de besluitvorming of de uitvoering daarvan, ik heb daarvoor nog geen feitenmateriaal gevonden. het is mij niet bekend in hoeverre neo-nazisme zich nu baseerd op de oorspronkelijke stellingen van hitler met betrekking tot de NSDAP, danwel dat ze zich meer richt op de uitingen van nazi's die van latere tijd zijn. Het is een feit dat het mij verboden is om sommige van deze zaken objectief te onderzoeken.
Allemaal leuk en aardig "een genuanceerde mening", maar de feiten liegen natuurlijk niet. Er zijn miljoenen doden gevallen. Hoewel de mens de neiging heeft om patronen steeds weer te laten voorkomen, is er steeds wel een oorzaak aan te wijzen.quote:Op deze wijze tracht ik de kluwe te ontwarren. Het lijkt mij evident dat je, zonder antwoord te hebben op de voor mij nog blinde vlekken, geen genuanceerde mening kunt hebben over het als dan niet geoorloofd zijn van neo-nazistische groeperingen of de validiteit van hun uitingen.
Maar ik sta natuurlijk open voor andere meningen, voor zover deze mij helpen in de genoemde waarheidsbevinding.
Doe eens een Googletje op 'Reichskristallnacht'. Of op 'Ernst Röhm'. Of 'Nacht van de lange messen.' 'Nacht und Nebel' misschien? 'Coventry' ook wel een aardige. Of 'Opstand van Warschau'. 'Einsatzgruppen'. Of gewoon 'SA', geeft ook vast al leuke resultaten.quote:Op maandag 2 augustus 2004 14:58 schreef SingleCoil het volgende:
in mijn zeer beperkte wereldbeeld (dat binnenkort ongetwijfeld ook verboden wordt,ik las eerder dat het een genetische afwijking is) stel ik vast dat lord vetinari opnieuw geen enkel argument voor zijn stelling aandraagt dat het nazisme geweldadig is.
Omdat je de aangedragen argumenten ook niet wilt beoordelen. Kijk, van mening verschillen kan, jij hebt een mening, ik heb een mening. Beide subjectief, maar voer deze discussie niet onder het mom van "waarheidsvorsing". Er zijn arguemnten, zie eerdere posts, maar die vind je niet overtuigend. Dat kan, maar als de conslusie eerder (althans van mij) is dat zuiver objectivisme niet mogelijk is, dan is een "pattern of behaviour" bewijs genoeg. Voor mij dan, ik vrees dat voor jou slechts een wederopstanding van Hitler en een uitspraak van hem "Mijn nazi doctrine is moorddadig", genoeg is. Ik wens je veel plezier bij het wachten op deze "second coming".quote:Op maandag 2 augustus 2004 14:58 schreef SingleCoil het volgende:
in mijn zeer beperkte wereldbeeld (dat binnenkort ongetwijfeld ook verboden wordt,ik las eerder dat het een genetische afwijking is) stel ik vast dat lord vetinari opnieuw geen enkel argument voor zijn stelling aandraagt dat het nazisme een gewldadige oorsprong heeft.
Waar zie jij staan dat dat erfelijk is??? Maak je dat er maar van??? Misschien is een neiging ertoe wel erfelijk als je stelt dat nazisme alles te doen heeft met een soort verbitterheid. Die verbitterdheid kan voortkomen uit psychologische hoedanigheden die erfelijk zijn. Maar nogmaals dat is geen wetenschap.quote:Op maandag 2 augustus 2004 13:14 schreef SingleCoil het volgende:
@de with:ik zag het al aankomen...onvoldoende diepgang leidt in zwaar weer vaak tot problemen.
@r3:ik geloof dat ik ook nazaat van nsb'ers ben. ten minste eentje dan. maar ik wet het niet zeker. onderschrijft dat jou stellingen en moet ik mijzelf op onreine drijfveren onderzoeken ? dat doet het vermoeden overigens reizen dat je van mening zou zijn dat nationaal-socialistische denkbeelden een erfelijk karakter zouden hebben en dat zou ik echt opmerkelijk vinden...
De onsmakelijke uitlatingen die ik jou heb zien doen zijn legio. De meest onsmakelijke is dat je impliceert dat je alleen zegt dat er idd 6 miljoen slachtoffers zijn van de Holocaust ogv "befehl ist befehl", na een waarschuwing van de mod. Je bent gedwongen om het te zeggen, impliceer je, je gelooft er geen barst van. Hiermee geef je aan dat je dit een opgelegd paradigma vindt dat alleen houdbaar is dankzij dezelfde methoden die de nazi's vermeend gebruikt hebben: door dwang. Maw niet het nazisme is misdadig, maar het antinazisme is misdadig, omdat zij een andere mening onderdrukt.quote:kun je me verder aangeven welke onsmakelijke uitlating ik hier gedaan heb ? de basis-stelling (die jij nu kennelijk zelf ook onderschrijft) is dat het nationaal-socialisme in zichzelf niets misdadigs in zich heeft en op dit grond niet verboden zou moeten worden. kun je nu exepliciet zeggen dat je dt ook vindt ? je argumentatie doet het wel vermoeden maar de toon van je schrijven niet...
djenneke, hoe goedbedoeld de poging ook, ik denk dat die niet meer nodig is. Ik heb aangetoond waarom in eerste aanleg het nazisme misdadig is. Dit is nl. af te leiden uit hun daden. Via secundair bewijs kun je alleen de koppeling nazisme en Holocaust maken. Die koppeling wijst hij af, omdat hij gewoon niet accepteert dat je naar de daden van het nazisme moet kijken. Zoals een rechter dit bij iedere moordenaar doet. Daar hij dit niet accepteert is de hele discussie nu ten einde gekomen en kunnen we niet meer en minder concluderen dat het een onsmakelijke provocatie is. Naar motieven mag een ieder raden. Ik denk dat iedereen zich voor gek zet om hier nog langer op deze manier op in te gaan. Deze zogenaamde discussie is flauwekul.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:10 schreef djenneke het volgende:
Al vanaf de begintijd richtte de NSDAP zich vooral op de volgende punten:
- Vernietiging van de Weimardemocratie
- Militarisme
- Revanchisme (revanche op de oude vijanden)
- Antisemitisme
- Herziening van het Verdrag van Versailles
- Afkeer van het bolsjewisme
Het is maar wat je niet misdadig wil noemen (revanchisme, antisemitisme, militarisme)
Fijn dat je op dat onderdeel in gaat en niet op de rest. Vragen:quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:14 schreef SingleCoil het volgende:
tup, je onderschrijft mijn idee dat het een verdomd lastig verhaal is. feiten liegen niet en ere zijn miljoenen doden gevallen. daar hebben nazi's jammer genoeg geen patent op, en in die zin vindt ik dat dit argument er vaak ten onrechte bijgesleept wordt. Laten we duidelijk en eerlijk zijn: het nazisme onderscheid zich niet van andere belangrijke stromingen vanwege het feit dat er miljoenen doden gevallen zijn.
Hoezo, volksgericht, het is een mening die toevallig de meerderheid van de bevolking onderschrijft. Dat is inderdaad niet objectief, maar in een subjectieve wereld moet je toch ergens houvast krijgen. Het eerstvolgende pleidooi voor Jeffrey Dahmer van jouw hand zie ik met interesse tegemoet (misschien is hij er ingeluisd door de Republikeinen)quote:Ik zou mijzelf eerder omschrijven als scepticus, ik wordt altijd wat opstandig van volksgerichten zoals we die hier weer zien ontstaan.
Wel goed, argumenten waar je het niet mee eens bent negeren. Ik neem aan dat je de jaren 20 en 30 partijpropaganda ondertussen vele malen gelezen hebt. Geen post heeft een dergelijke zinsnede nog mogen missen, derhalve een weinig sterke argumentatie.quote:Alweer hoor ik trouwens veel stellingen zonder onderbouwing. Het lijkt me reeel om deze te negeren, want anders komen discussies al snel op pamflet-niveau...
Een lichtpuntje: door liretauur er nogmaals op na te slaan, is bij mij -en dat was na een bezoek aan de subjectieve Wannsee-villa al zo- nog eens extra benadrukt hoe methodisch het nazisme haar moorden heeft kunnen uitvoeren.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:17 schreef Ryan3 het volgende:
Daar hij dit niet accepteert is de hele discussie nu ten einde gekomen en kunnen we niet meer en minder concluderen dat het een onsmakelijke provocatie is. Naar motieven mag een ieder raden. Ik denk dat iedereen zich voor gek zet om hier nog langer op deze manier op in te gaan. Deze zogenaamde discussie is flauwekul.
Dat klinkt allemaal aardig, maar je gaat niet in op het bewijs dat het nazisme misdadig is. Hierdoor kan ik dezelfde denkwijze toepassen op jou: je daden zijn belangrijk niet hetgeen je opgeeft als motief. Je gaat niet op tegenbewijs van je stelling in en je doet uitlatingen die er niet om liegen. Ook nu weer in dit stukje. Je geeft dus net als de Klompendanser wat betreft castreren van halfbloedjes geen moreel oordeel. Je weigert een connectie tussen daden van nazi's en nazi's zelf te zien en bagateliseert hun daden. Ik kan je dus alleen maar zien als of een provocateur of een neo-nazi, die zijn opa's idealisme wil goed praten, vanwege redenen die ik in mijn eerste post vandaag al heb aangegeven. Je praatje nu is te mooi om waar te zijn en dus wrs niet waar. (Ockham)quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:14 schreef SingleCoil het volgende:
tup, je onderschrijft mijn idee dat het een verdomd lastig verhaal is. feiten liegen niet en ere zijn miljoenen doden gevallen. daar hebben nazi's jammer genoeg geen patent op, en in die zin vindt ik dat dit argument er vaak ten onrechte bijgesleept wordt. Laten we duidelijk en eerlijk zijn: het nazisme onderscheid zich niet van andere belangrijke stromingen vanwege het feit dat er miljoenen doden gevallen zijn.
laat ik vervolgens ook nog ergens anders heel duidelijk over zijn (hoewel ik niet het gevoel krijg dat iemand dat wil horen0 : ik ben geen neo-nazi en heb geen nazistische symathieen.Als ik revisionist ben dan schaam ikmee daar niks voor, maar betreur het dat nazistische elementen revisionisme in hun voordeel willen gebruiken. Ik zou mijzelf eerder omschrijven als scepticus, ik wordt altijd wat opstandig van volksgerichten zoals we die hier weer zien ontstaan.
Alweer hoor ik trouwens veel stellingen zonder onderbouwing. Het lijkt me reeel om deze te negeren, want anders komen discussies al snel op pamflet-niveau...
Ik denk dat zelfs als je zijn beredenering volgt, en dan hebben we het dus over het oorspronkelijke nationaal socialisme, je die al onderuit kunt halen. Principieel gezien heeft hij niet helemaal ongelijk namelijk. Het communisme is bijvoorbeeld een mooie theorie, maar in de praktijk heeft het miljoenen mensen het leven gekost.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
djenneke, hoe goedbedoeld de poging ook, ik denk dat die niet meer nodig is. Ik heb aangetoond waarom in eerste aanleg het nazisme misdadig is. Dit is nl. af te leiden uit hun daden. Via secundair bewijs kun je alleen de koppeling nazisme en Holocaust maken. Die koppeling wijst hij af, omdat hij gewoon niet accepteert dat je naar de daden van het nazisme moet kijken. Zoals een rechter dit bij iedere moordenaar doet. Daar hij dit niet accepteert is de hele discussie nu ten einde gekomen en kunnen we niet meer en minder concluderen dat het een onsmakelijke provocatie is. Naar motieven mag een ieder raden. Ik denk dat iedereen zich voor gek zet om hier nog langer op deze manier op in te gaan. Deze zogenaamde discussie is flauwekul.
Ja, dat is de standaard tacriek van neo-nazi's om op het communisme te wijzen. Dat schreef ik al. Heel belangrijk voor hen is te bewijzen dat wij hypocriet zijn en dat als communisme geaccepteerd wordt ook nazisme geaccpeteerd moet worden. Het communisme is idd in de praktijk even kwaadaardig geweest. Echter ook Gorbatsjow was communistisch bijv., hieruit laat zich herleiden dat het communisme intrinsiek anders was als het nazisme.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:27 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik denk dat zelfs als je zijn beredenering volgt, en dan hebben we het dus over het oorspronkelijke nationaal socialisme, je die al onderuit kunt halen. Principieel gezien heeft hij niet helemaal ongelijk namelijk. Het communisme is bijvoorbeeld een mooie theorie, maar in de praktijk heeft het miljoenen mensen het leven gekost.
Idd en er zijn tal van andere voorbeelden: wat bijv. te denken van de euthanasie op gehandicapten.quote:Met nazisme gaat dat alleen niet op, aangezien dat in oorsprong al een racistische inslag had. Dus heeft hij uiteindelijk geen gelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |