http://www.spiegel.de/spiegel/vorab/0,1518,310277,00.htmlquote:Türken in Deutschland werden immer religiöser
Seit mehr als sechs Jahren untersucht der Leiter des Essener Zentrums für Türkeistudien, Faruk 'Sen, die Einstellung türkischstämmiger Migranten in Nordrhein-Westfalen, aber so rasant hatten sich die Zahlen selten gewandelt: Im vergangenen Jahr bezeichneten sich 71 Prozent der hier lebenden Türken als religiös - 14 Prozent mehr als noch im Jahr 2000.
Besonders stark stieg die Zahl derer, die sich als "sehr religiös" bezeichneten: Von 8 auf fast 20 Prozent. 'Sens repräsentative Studie (1000 Befragte) gilt als eine Art Seismograf für die Haltung aller Türken inDeutschland. Bei der neuen Gläubigkeit gehe es weniger "um eine türkische als um eine kulturelle, islamische Identität", die nach Einschätzung 'Sens als Reaktion auf die "Aversion der Deutschen gegen den Islam" zu werten sei. Ein Indiz für wachsenden Fundamentalismus sieht der Sozialforscher darin aber nicht. So ist die Mitgliedschaft in religiösen Institutionen leicht rückläufig.
Das gesunkene durchschnittliche Haushaltseinkommen (über 30 Prozent der Befragten schätzen ihre wirtschaftliche Situation als "schlecht" ein) und mangelnde Akzeptanz in der neuen Heimat (80 Prozent fühlen sich diskriminiert) führen offenbar zu einer stärkeren Identifikation mit dem eigenen Milieu.
Zehn Prozent der Migranten leben abgeschottet in einer Parallelgesellschaft: Weder bei der Arbeit noch im Freundeskreis haben sie Kontakt zu Deutschen. Mehr Migranten fühlen sich mit der Türkei verbunden (39 Prozent) als mit Deutschland (31 Prozent) oder mit beiden Ländern gleichermaßen (24 Prozent).
Dennoch hat sich die Mehrheit auf einen dauerhaften Aufenthalt in Deutschland eingerichtet. Mehr als 60 Prozent wollen bleiben. Der Anteil derer, die zurück in die Türkei wollen, ist aber seit 2001 um etwa 8 auf knapp 30 Prozent gestiegen
quote:Das gesunkene durchschnittliche Haushaltseinkommen (über 30 Prozent der Befragten schätzen ihre wirtschaftliche Situation als "schlecht" ein) und mangelnde Akzeptanz in der neuen Heimat (80 Prozent fühlen sich diskriminiert) führen offenbar zu einer stärkeren Identifikation mit dem eigenen Milieu.
En door wie of wat komt er 'opeens' zo een vijandige sfeer?quote:Op maandag 26 juli 2004 11:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het was onderhand wel duidelijk dat de laatste resultaten van het onlangs gepubliceerde onderzoek in NL niet deugden. Daar was al een topic over. Je mag er dus gerust van uitgaan dat het duitse onderzoek klopt.
Je mag overigens gerust zeggen vijandige sfeer in Europa, niet enkel in Duitsland. Dat werpt zo zijn vruchten af, zeg maar.
Door AQ natuurlijk. Maar denk je ook verder? Door wie komt 'opeens' deze reactie van AQ?quote:Op maandag 26 juli 2004 15:20 schreef Flumina het volgende:
[..]
En door wie of wat komt er 'opeens' zo een vijandige sfeer?
Door Bin Laden natuurlijk, die is een megalomaniac.quote:Op maandag 26 juli 2004 15:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Door AQ natuurlijk. Maar denk je ook verder? Door wie komt 'opeens' deze reactie van AQ?
Nou, There_is_only_One beweerde dat er niemand in zijn omgeving was ondervraagd en dat het daardoor niet representatief kon zijn. In het Duitse onderzoek zijn er maar 1000 mensen ondervraagd.quote:Op maandag 26 juli 2004 11:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het was onderhand wel duidelijk dat de laatste resultaten van het onlangs gepubliceerde onderzoek in NL niet deugden. Daar was al een topic over. Je mag er dus gerust van uitgaan dat het duitse onderzoek klopt.
Dat kennen we nu zo langzamerhand wel van hem.quote:Op maandag 26 juli 2004 15:48 schreef schatje het volgende:
[..]
Nou, There_is_only_One beweerde dat er niemand in zijn omgeving was ondervraagd en dat het daardoor niet representatief kon zijn. In het Duitse onderzoek zijn er maar 1000 mensen ondervraagd.
Je vindt dat wel representatief??
Ik denk eerder dat het een gevalletje is van willen horen wat in je straatje past.
Mijn eigen ervaringen spreken dit tegen. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Waar is dat onderzoek trouwens gehouden? Zaterdagnacht tijdens een of ander discotheek feestje? Of tijdens de Ramadan? Of op een gemiddelde dag in een gemiddelde straat aan een gemiddelde moslim?quote:Op maandag 26 juli 2004 15:48 schreef schatje het volgende:
[..]
Nou, There_is_only_One beweerde dat er niemand in zijn omgeving was ondervraagd en dat het daardoor niet representatief kon zijn. In het Duitse onderzoek zijn er maar 1000 mensen ondervraagd.
Ik denk eerder dat het een gevalletje is van willen horen wat in je straatje past.
quote:Op maandag 26 juli 2004 15:57 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat kennen we nu zo langzamerhand wel van hem.
Ik voel me geen slachtoffer hoor je begrijpt het verkeerd...quote:Op maandag 26 juli 2004 16:30 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
[afbeelding]
*slachtofferrol-alert*
Nounou, ik kan andere conclusies trekken uit mijn leefomgeving waar de 'Islamitische' jeugd nog enkel de belangrijkste tradities zoals de Ramadan volgen enkel omdat hun ouders het willen maar het later niet meer willen voortzetten en welke allang het gebod om geen wijn of gerstendrank (lees bier) niet meer volgen. Ik heb buiten wat oudjes geen Moslims meer gezien die nog daadwerkelijk die geboden opvolgen. Ik kan dus uit mijn leefomgeving concluderen dat het wel waar is wat dat onderzoek weergaf.quote:Op maandag 26 juli 2004 16:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaringen spreken dit tegen. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Waar is dat onderzoek trouwens gehouden? Zaterdagnacht tijdens een of ander discotheek feestje? Of tijdens de Ramadan? Of op een gemiddelde dag in een gemiddelde straat aan een gemiddelde moslim?
Ik ben blij voor je als jij blij bent met het nederlandse onderzoek. Ook al ben je in principe slechts blij met een dooie mus.
Ik denk ook dat het geloof sterk afhankelijk is van het welvaartsniveau, dat zie je in alle godsdiensten. De eerste generatie was nog arm, de 3e (inmiddels) niet meer en hoeven niet meer om hulp te vragen bij Allah, omdat ze inzien dat ze hun eigen boontjes wel kunnen doppen.quote:Op maandag 26 juli 2004 16:56 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Nounou, ik kan andere conclusies trekken uit mijn leefomgeving waar de 'Islamitische' jeugd nog enkel de belangrijkste tradities zoals de Ramadan volgen enkel omdat hun ouders het willen maar het later niet meer willen voortzetten en welke allang het gebod om geen wijn of gerstendrank (lees bier) niet meer volgen. Ik heb buiten wat oudjes geen Moslims meer gezien die nog daadwerkelijk die geboden opvolgen. Ik kan dus uit mijn leefomgeving concluderen dat het wel waar is wat dat onderzoek weergaf.
Trouwens, dit Duitse onderzoek is iig niet betrouwbaar omdat het maar onder 1000 mensen is gehouden, hoeveel er bij het Nederlandse onderzoek zijn gebruikt weet ik niet.
In het Nederlands onderzoek is niemand ondervraagd. Er zijn analyses gemaakt van bestaande enquetes.quote:Op maandag 26 juli 2004 15:48 schreef schatje het volgende:
[..]
Dit feit vind ik de belangrijkste conclusie uit het hele onderzoek.quote:Op maandag 26 juli 2004 17:24 schreef Flumina het volgende:
[..]
In het Nederlands onderzoek is niemand ondervraagd. Er zijn analyses gemaakt van bestaande enquetes.
Er is gebruikt gemaakt van eerdere enquêtes ja. Uit de jaren van het onderzoek; 1998-2002quote:Op maandag 26 juli 2004 17:24 schreef Flumina het volgende:
[..]
In het Nederlands onderzoek is niemand ondervraagd. Er zijn analyses gemaakt van bestaande enquetes.
DAn is het effect juist nu nog erger. Dus er zijn waarschijnlijk nu nog minder Moslims geinterreseerd in de Islam. Bedankt KirmiziBeyaz!quote:Op maandag 26 juli 2004 19:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Is dat niet de periode vóór Pim en 9/11?![]()
Ja, vastquote:Op maandag 26 juli 2004 19:12 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
DAn is het effect juist nu nog erger. Dus er zijn waarschijnlijk nu nog minder Moslims geinterreseerd in de Islam. Bedankt KirmiziBeyaz!
Ik zou hetzelfde tegen jouw kunnen zeggen.quote:Op maandag 26 juli 2004 19:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ja, vastAls je dat maar vaak genoeg tegen jezelf blijft zeggen, wordt het misschien waarheid. Al zul je weer abrupt wakker worden als je uit je kamertje komt, achter je pc vandaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |