abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28781973
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:34 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Het was een vergelijking. Ariel vindt alles wat niet veganistisch is inferieur en roept dat te pas en te onpas. Iemand met wie je boodschappen doet gaat natuurlijk ook van z'n eigen voorkeuren uit, maar zal in de meeste gevallen ander voedsel niet als inferieur beschouwen.
Als veganist vind je vlees en zuivel logischerwijs slecht, dat is precies de reden waarom je het niet eet. Verder denk ik dat er nogal wat in ge-edit is, zodat het overkomt alsof ze een vreselijke zeur is. Bij het boodschappen doen lijkt het me logisch dat ze haar keuzes verantwoordt, omdat het voor de anderen 'raar' is.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:37:08 #202
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_28781983
hm ik was braaf bij post 1 begonnen met lezen, maar da's van vorig jaar en één en al spoiler dus.... jullie zijn gewaarschuwd

anyway, erg interessant programma.... bijna briljant

plaatsvervangende schaamte vanwege reactie stadsfiguren toen die Amish binnenkwamen...
tegelijk ook leuk om te zien hoe de meeste van hen bijdraaide en de Amish 'onder hun hoede namen'
Reese [da's toch die homo?] is irritant, maar daardoor wel leuk voor 't program... Mose is mijn held

oh en erg fijn, al die blote mannenlijven...
pi_28782001
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:35 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Wat wij veganisten noemen, noemen ze daar organic eaters heb ik het idee. En amish zijn dat totaal niet. Integendeel, die leven volgens mij dichter bij de natuur dan Ariel. Zij eten wat ze zelf kunnen verbouwen en daar hoort ook melk, kaas, boter en vlees bij.
En dat is wel een heel groot verschil met de melk, eieren, boter en vlees die in de winkel te koop is.
pi_28782011
Ja, die spoilers... Ik hoop dat dit topic snel vol is. .
pi_28782020
Wat wel vreemd is. Miriam vroeg in de auto of in die huizen filmsterren wonen.

Hoe kan ze dat weten als Amish geen tv hebben
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:38:46 #206
16715 Mylene
*schatje*
pi_28782034
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:34 schreef ChrisJX het volgende:

[..]
Iemand met wie je boodschappen doet gaat natuurlijk ook van z'n eigen voorkeuren uit, maar zal in de meeste gevallen ander voedsel niet als inferieur beschouwen.
En gewoon datgene meenemen waar om werd gevraagd. Gelukkig was Mose wel zo netjes om aan iedereen te denken .
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:39:36 #207
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_28782067
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:38 schreef MrX1982 het volgende:

Die make up ging ook wel erg makkelijk, terwijl ze normaal nooit make up mochten gebruiken.
pi_28782074
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:36 schreef Toeps het volgende:
Als veganist vind je vlees en zuivel logischerwijs slecht, dat is precies de reden waarom je het niet eet. Verder denk ik dat er nogal wat in ge-edit is, zodat het overkomt alsof ze een vreselijke zeur is. Bij het boodschappen doen lijkt het me logisch dat ze haar keuzes verantwoordt, omdat het voor de anderen 'raar' is.
Maar je hoeft er niet bij te gaan uitleggen dat vlees is alsof vikingen een poot uitdraaien

In de beelden wordt uiteraard wat geknipt, maar de basis zal sowieso wel kloppen. Want met deze programma's zie je dat degene die irritant overkomt als eerste wordt weggestemd (indien toepasselijk). En in beelden t.o. de deelnemers valt niet te knippen.
pi_28782078
quote:

Dit vroeg ik me ook af.. en hoe komen ze aan al die "fancy" kleren en MAKE UP!! ..

Mose is cool met zijn uitvindingen
pi_28782097
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef _Boo_ het volgende:
Die make up ging ook wel erg makkelijk, terwijl ze normaal nooit make up mochten gebruiken.
Er zitten wel wat plot holes in.

Volgens mij is het allemaal geënsceneerd
pi_28782100
Mose vind ik wel zwaar ok, relaxte gozer die gewoon zichzelf gaat blijven en gaat genieten van het avontuur.
Dat is eens wat anders...
pi_28782119
Zoals ze al zeiden mag je tijdens je Rumspringa gewone kleren dragen enzo. Aangezien die mensen al in hun Rumspringa zaten enzo waren ze vast wel bekend met dat soort dingen.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:41:08 #213
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28782128
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:35 schreef ChrisJX het volgende:
Wat wij veganisten noemen, noemen ze daar organic eaters heb ik het idee. En amish zijn dat totaal niet. Integendeel, die leven volgens mij dichter bij de natuur dan Ariel.
Nee...daar heet het gewoon vegans.
Vegans hoeven niet perse organic (biologisch) te eten. Vandaar raar.

Over wat dichter bij de natuur is... amish en veganisten hebben beiden meer respect voor de natuur dan anderen. Kortom de milieuimpact enzo is veel lager. Bij veganisten het meest.
Amish eten ook nog wel de verkeerde dingen, maar die leven nog niet in een vorm waar ze alles in bioindustrie en massaproductie maken enzo.
pi_28782137
quote:

Amish zijn niet helemaal wereldvreemd

Eén van die jongens heeft op een amish basisschool gezeten. Ik maakte daaruit op dat zijn middelbare school een gewone was. Wat dat betreft kom je natuurlijk in aanraking met andere dingen

Maar ik heb in een docu eens gezien dat sommige amish stiekem een telefoon of tv in de schuur (=niet in huis) hebben
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:42:05 #215
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28782164
quote:
Ligt er misschien aan welke amish gemeenschap ze zitten?
pi_28782184
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef TechXP het volgende:
Kortom de milieuimpact enzo is veel lager. Bij veganisten het meest.
Amish eten ook nog wel de verkeerde dingen, maar die leven nog niet in een vorm waar ze alles in bioindustrie en massaproductie maken enzo.
Dat zie ik dus juist precies andersom Amish leven juist meer bij de natuur door zelf te verbouwen én door vlees te eten. Daar is niets verkeerds aan. Zeker niet als je zo'n beest lekker in de wei laat grazen en dan slacht

Bovendien leven amish heel milieubewust -> geen elektriciteit en auto's bijv. Dat zie ik veganisten nog niet doen
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:43:29 #217
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28782200
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef ChrisJX het volgende:

Maar je hoeft er niet bij te gaan uitleggen dat vlees is alsof vikingen een poot uitdraaien

In de beelden wordt uiteraard wat geknipt, maar de basis zal sowieso wel kloppen. Want met deze programma's zie je dat degene die irritant overkomt als eerste wordt weggestemd (indien toepasselijk). En in beelden t.o. de deelnemers valt niet te knippen.
Ach waarom niet... extra info he.. gaat die Ariel er als eerste uit?

Overigens nog een fout... ze was strict vegetarian zei ze... niks over veganist zijn gehoord
pi_28782202
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef ChrisJX het volgende:
Eén van die jongens heeft op een amish basisschool gezeten. Ik maakte daaruit op dat zijn middelbare school een gewone was. Wat dat betreft kom je natuurlijk in aanraking met andere dingen
Amish mogen niet naar een middelbare school. Als ze 13 ofzo zijn moeten ze stoppen met school en op het land gaan werken, dat is omdat ze anders misschien te trots op zichzelf worden en zichzelf boven een ander gaan plaatsen. De Amish leefwijze gaat juist om gelijkwaardigheid enzo (daarom leven ze zo sober, niemand heeft meer auto's ofzo dan een ander, dus geen materiële competitie, dus gelijk).
pi_28782226
Dat rumspringa is overigens afgeleid van het Nederlandse woord rondspringen, las ik vandaag in de vara gids.

Zouden ze oorspronkelijk uit Nederland komen die Amish, ik dacht persoonlijk dat ze oorspronkelijk uit Duitsland waren verjaagd. Maar ik kan het mis hebben
pi_28782252
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:43 schreef Tom_Tom- het volgende:
Amish mogen niet naar een middelbare school. Als ze 13 ofzo zijn moeten ze stoppen met school en op het land gaan werken, dat is omdat ze anders misschien te trots op zichzelf worden en zichzelf boven een ander gaan plaatsen. De Amish leefwijze gaat juist om gelijkwaardigheid enzo (daarom leven ze zo sober, niemand heeft meer auto's ofzo dan een ander, dus geen materiële competitie, dus gelijk).
Wat je nu zegt kan ik me haast niet voorstellen. Ook in Amerika hebben ze leerplicht. Zolang je je kind binnen de gemeenschap kunt onderwijzen is het prima, maar je moet wel onderwijs krijgen, dacht ik.

Ik heb eens een college gevolgd dat over scholen en Amish ging, ik zal eens kijken of ik nog aantekeningen heb
pi_28782257
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:44 schreef MrX1982 het volgende:
Dat rumspringa is overigens afgeleid van het Nederlandse woord rondspringen, las ik vandaag in de vara gids.

Zouden ze oorspronkelijk uit Nederland komen die Amish, ik dacht persoonlijk dat ze oorspronkelijk uit Duitsland waren verjaagd. Maar ik kan het mis hebben
De Vara gids heeft het ook fout. Ze hebben Duitse roots, maar de Amish taal heet Penssylvanian Dutch, maar met Dutch bedoelen ze Duits.
pi_28782271
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:44 schreef MrX1982 het volgende:

Duitsland kan ook, wat dacht je van herumspringen
pi_28782272
quote:
Amish zijn niet helemaal wereldvreemd

Maar ik heb in een docu eens gezien dat sommige amish stiekem een telefoon of tv in de schuur (=niet in huis) hebben
Aha die moderne technieken houd je uiteindelijk toch niet tegen.
Schijnheiligheid viert hoogtij. Ze zijn waarschijnlijk moderner dan iedereen denkt
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:45:46 #224
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28782275
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:42 schreef ChrisJX het volgende:
Dat zie ik dus juist precies andersom Amish leven juist meer bij de natuur door zelf te verbouwen én door vlees te eten. Daar is niets verkeerds aan. Zeker niet als je zo'n beest lekker in de wei laat grazen en dan slacht
Ja, maar de voedselverspilling is nog er wel. Maar idd wel minder. En trouwens is de vraag of ze al het vlees zelf verkrijgen ofdat ze dat ook gewoon 'ruilen'?
quote:
Bovendien leven amish heel milieubewust -> geen elektriciteit en auto's bijv. Dat zie ik veganisten nog niet doen
Sommige hebben auto's... en het verschilt geloof wel per community wat ze wel en niet hebben..
wel heel basisch... maar over de electriciteit heb je wel een punt. In dat opzicht zijn hun wel beter
pi_28782286
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef ChrisJX het volgende:
Wat je nu zegt kan ik me haast niet voorstellen. Ook in Amerika hebben ze leerplicht. Zolang je je kind binnen de gemeenschap kunt onderwijzen is het prima, maar je moet wel onderwijs krijgen, dacht ik.

Ik heb eens een college gevolgd dat over scholen en Amish ging, ik zal eens kijken of ik nog aantekeningen heb
Ik heb een mondeling Engels gehad dit jaar over de Amish en de teksten die ik daarvoor heb gelezen zeiden allemaal hetzelfde hierover.
pi_28782294
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef MrX1982 het volgende:
Ze zijn waarschijnlijk moderner dan iedereen denkt
Is het jullie ook opgevallen in de eerste vijf minuten dat ze op sportschoenen liepen? Dat was me in de betreffende docu toen ook opgevallen. Die kunnen ze toch haast niet zelf maken
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:46:33 #227
16715 Mylene
*schatje*
pi_28782295
quote:

[..]

Bedoel je die van de Ikon?

klik hier

Is helaas niet online te bekijken. Jammer, want dat was zeker een mooie documentaire .
pi_28782326
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef Tom_Tom- het volgende:

[..]

Ik heb een mondeling Engels gehad dit jaar over de Amish en de teksten die ik daarvoor heb gelezen zeiden allemaal hetzelfde hierover.
Wellicht iets als thuisonderwijs, door pa of ma.
Dat is geloof ik in Amerika wel toegestaan.
Dat is eens wat anders...
pi_28782335
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef ChrisJX het volgende:
Duitsland kan ook, wat dacht je van herumspringen
Ik dacht zelf altijd dat ze uit Duitsland waren verjaagd. Zoals zoveel verjaagde Europeanen naar de VS gingen

Herumpsringen lijkt dichterbij rumspringa te liggen dan rondspringen
pi_28782383
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Nee, klopt, ze geven die lieve koe nog een aai over de bol voordat ze haar een spuitje geven.

Oogklepjes?
pi_28782386
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef ChrisJX het volgende:
Is het jullie ook opgevallen in de eerste vijf minuten dat ze op sportschoenen liepen? Dat was me in de betreffende docu toen ook opgevallen. Die kunnen ze toch haast niet zelf maken
Niet gezien. Opvallend detail.

Ze zijn gewoon veel moderner dan iedereen denkt en ze ons doen willen geloven. Of het zijn geen echte Amish
pi_28782393
Amish
De Amish is een geloofsgemeenschap in Noord-Amerika. Het zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Ammann (1644-1730) die in 1693 brak met het anabaptisme (de mennonieten). In de 18e eeuw heeft de Brit William Penn ze uitgenodigd om zijn kolonie Pennsylvania (Latijn voor "de bossen van Penn") in Noord-Amerika te komen om daar te werken als landarbeider. Momenteel (2004) zijn er zo'n 182.000 Amish in 22 staten, waarvan het merendeel in Pennsylvania, Ohio en Indiana woont. Ook in de Canadese provincie Ontario wonen Amish.

De Amish zijn tegen de technische vooruitgang. Zo rijden ze nog steeds met paard-en-wagen, gebruiken ze geen elektriciteit en dragen ze ouderwetse kleding. Veel Amish spreken met elkaar Pennsylvania Duits ('Pennsilfaani-Deitsch'), een Duits dialect. Erediensten worden gehouden in het Hoogduits of Nederlands en met niet-Amish spreken ze Engels.

Rumspringa
Vanaf een jaar of 16 mogen Amish een paar maanden tot een paar jaar leven als de gemiddelde Amerikaan. Dit wordt rumspringa (Nederlands: ronddollen) genoemd. Ze mogen altijd terugkeren naar de Amish-gemeenschap, maar als ze dat doen moeten zullen ze ook hun hele leven Amish moeten blijven. Op deze wijze kunnen de jongeren hun wilde haren kwijtraken en wordt de keuze voor leven als Amish bewust genomen. 85 tot 90 procent kiest ervoor om zich na de rumspringa weer bij de Amish aan te sluiten.

Bron
pi_28782435
quote:

Ik heb de aantekeningen al weggegooid
pi_28782446
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef schatje het volgende:

Bedoel je die van de Ikon?

klik hier

Is helaas niet online te bekijken. Jammer, want dat was zeker een mooie documentaire .
Geen idee, het is wel een aantal jaar geleden geweest dat ik em heb gezien
pi_28782470
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:49 schreef Toeps het volgende:

Nee, klopt, ze geven die lieve koe nog een aai over de bol voordat ze haar een spuitje geven.

Oogklepjes?
Je maakt me wel aan het lachen
  Moderator woensdag 13 juli 2005 @ 21:52:39 #236
9859 crew  Karina
Woman
pi_28782496
Leuke serie. Die city gasten waren in het begin wel heel erg onbeschoft tegen de Amish vond ik. Moses is echt een relaxte gozer en volgens mij zonder vooroordelen ten opzichte van de "city folks". Ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:53:11 #237
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_28782510
Wat ik ook vreemd vond was dat Jonas over de afwasmachine zei "I don't know how the hell it works". Dat lijkt mij ook geen typische Amish-uitspraak.
pi_28782516
Ik zal kijken of ik dat boekje waar die tekst in stond nog heb, dan scan ik het eens in.
  Moderator woensdag 13 juli 2005 @ 21:54:21 #239
9859 crew  Karina
Woman
pi_28782544
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:53 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Wat ik ook vreemd vond was dat Jonas over de afwasmachine zei "I don't know how the hell it works". Dat lijkt mij ook geen typische Amish-uitspraak.
Klopt ja en die meisjes riepen ook een paar keer "Oh my God" bijvoorbeeld toen ze dat zwembad zagen, dat vond ik ook al een beetje vreemd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_28782553
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:49 schreef wizarddragon het volgende:
Amish
De Amish is een geloofsgemeenschap in Noord-Amerika. Het zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Ammann (1644-1730) die in 1693 brak met het anabaptisme (de mennonieten). In de 18e eeuw heeft de Brit William Penn ze uitgenodigd om zijn kolonie Pennsylvania (Latijn voor "de bossen van Penn") in Noord-Amerika te komen om daar te werken als landarbeider. Momenteel (2004) zijn er zo'n 182.000 Amish in 22 staten, waarvan het merendeel in Pennsylvania, Ohio en Indiana woont. Ook in de Canadese provincie Ontario wonen Amish.

De Amish zijn tegen de technische vooruitgang. Zo rijden ze nog steeds met paard-en-wagen, gebruiken ze geen elektriciteit en dragen ze ouderwetse kleding. Veel Amish spreken met elkaar Pennsylvania Duits ('Pennsilfaani-Deitsch'), een Duits dialect. Erediensten worden gehouden in het Hoogduits of Nederlands en met niet-Amish spreken ze Engels.

Rumspringa
Vanaf een jaar of 16 mogen Amish een paar maanden tot een paar jaar leven als de gemiddelde Amerikaan. Dit wordt rumspringa (Nederlands: ronddollen) genoemd. Ze mogen altijd terugkeren naar de Amish-gemeenschap, maar als ze dat doen moeten zullen ze ook hun hele leven Amish moeten blijven. Op deze wijze kunnen de jongeren hun wilde haren kwijtraken en wordt de keuze voor leven als Amish bewust genomen. 85 tot 90 procent kiest ervoor om zich na de rumspringa weer bij de Amish aan te sluiten.

Bron
Is dat ook weer duidelijk

Hoog percentage wat toch besluit zich aan te sluiten bij de Amish. Aan de ene kant ook wel logisch als daar je roots liggen en je al die jaren zo bent opgevoed
pi_28782579
Ook stom: Reese wil Kevan, maar Kevan wil Reese niet, zo lijkt het. Toch pakt hij Reese z'n handjes vast bij het trainen. En meerdere keren. Dan geef je natuurlijk wel de verkeerde signalen af.
pi_28782633
quote:

Je hebt toch gelijk. De rechtszaak waar ik het over had was 'Wisconsin vs. Yoder' (met dank aan Google'. Op http://atheism.about.com/(...)a/WisconsinYoder.htm staat een samenvattinkje: "Amish and Mennonite Christians, for example, don’t believe in formal schooling after a certain age — and the Supreme Court ruled that their objections were valid. "
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:57:08 #243
16715 Mylene
*schatje*
pi_28782641
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:53 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ze zijn niet helemaal afgezonderd. Bovendien horen ze natuurlijk verhalen van anderen die de 'rumspinga’ hebben ondergaan.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:57:27 #244
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_28782653
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:54 schreef Karina het volgende:
Klopt ja en die meisjes riepen ook een paar keer "Oh my God" bijvoorbeeld toen ze dat zwembad zagen, dat vond ik ook al een beetje vreemd.
misschien blijkt op het laatst wel dat ze helemaal niet Amish zijn....

ik had ook mijn vraagtekens bij 'n aantal dingen, waaronder het make-uperen...
maar dat probeer ik maar te negeren anders ga ik me ergeren ipv amuseren
pi_28782666
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:54 schreef Karina het volgende:
Katholieken vloeken ook
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:58:23 #246
16715 Mylene
*schatje*
pi_28782686
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:55 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ook stom: Reese wil Kevan, maar Kevan wil Reese niet, zo lijkt het. Toch pakt hij Reese z'n handjes vast bij het trainen. En meerdere keren. Dan geef je natuurlijk wel de verkeerde signalen af.
Ja, natuurlijk reactie. En ja, Reese zal er vast meer achter zoeken.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:59:42 #247
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_28782728
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:55 schreef Tom_Tom- het volgende:
hij heeft de twee grootste bitches achter zich aan: Meagan en Reese....
pi_28782738
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:57 schreef babette21 het volgende:
misschien blijkt op het laatst wel dat ze helemaal niet Amish zijn....

ik had ook mijn vraagtekens bij 'n aantal dingen, waaronder het make-uperen...
maar dat probeer ik maar te negeren anders ga ik me ergeren ipv amuseren
Ze zaten allemaal in hun Rumspringa. Dat betekent dat ze allemaal al in aanraking zijn gekomen met de moderne wereld. Daar horen ook dingen bij als kleding, muziek, filmsterren, make-up e.d. Het is niet zo dat ze vanuit de 'barn' midden in LA werden geplant

Maar het make-up viel me ook wel op, Miriam heeft er meer verstand van dan ik Ruth kwam wat minder make-upperig over.
  woensdag 13 juli 2005 @ 22:01:36 #249
16715 Mylene
*schatje*
pi_28782797
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:59 schreef babette21 het volgende:

[..]

hij heeft de twee grootste bitches achter zich aan: Meagan en Reese....

ze heeft bijna geen bovenlip

woensdag 13 juli 2005 @ 22:04:01 #250
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28782882
Mijn god kunnen ze die Reese niet verzuipen. Wat een dramaqueen echt vreselijk nep en overdreven.

Mose is so cute Niet om aan te zien, maar ik vind hem echt enorm schattig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')