Als veganist vind je vlees en zuivel logischerwijs slecht, dat is precies de reden waarom je het niet eet. Verder denk ik dat er nogal wat in ge-edit is, zodat het overkomt alsof ze een vreselijke zeur is. Bij het boodschappen doen lijkt het me logisch dat ze haar keuzes verantwoordt, omdat het voor de anderen 'raar' is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:34 schreef ChrisJX het volgende:
[..]Het was een vergelijking. Ariel vindt alles wat niet veganistisch is inferieur en roept dat te pas en te onpas. Iemand met wie je boodschappen doet gaat natuurlijk ook van z'n eigen voorkeuren uit, maar zal in de meeste gevallen ander voedsel niet als inferieur beschouwen.
En dat is wel een heel groot verschil met de melk, eieren, boter en vlees die in de winkel te koop is.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat wij veganisten noemen, noemen ze daar organic eaters heb ik het idee. En amish zijn dat totaal niet. Integendeel, die leven volgens mij dichter bij de natuur dan Ariel. Zij eten wat ze zelf kunnen verbouwen en daar hoort ook melk, kaas, boter en vlees bij.
En gewoon datgene meenemen waar om werd gevraagd. Gelukkig was Mose wel zo netjes om aan iedereen te denkenquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:34 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Iemand met wie je boodschappen doet gaat natuurlijk ook van z'n eigen voorkeuren uit, maar zal in de meeste gevallen ander voedsel niet als inferieur beschouwen.
Die make up ging ook wel erg makkelijk, terwijl ze normaal nooit make up mochten gebruiken.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:38 schreef MrX1982 het volgende:
Wat wel vreemd is. Miriam vroeg in de auto of in die huizen filmsterren wonen.
Hoe kan ze dat weten als Amish geen tv hebben
Maar je hoeft er niet bij te gaan uitleggen dat vlees is alsof vikingen een poot uitdraaienquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:36 schreef Toeps het volgende:
Als veganist vind je vlees en zuivel logischerwijs slecht, dat is precies de reden waarom je het niet eet. Verder denk ik dat er nogal wat in ge-edit is, zodat het overkomt alsof ze een vreselijke zeur is. Bij het boodschappen doen lijkt het me logisch dat ze haar keuzes verantwoordt, omdat het voor de anderen 'raar' is.
Dit vroeg ik me ook af.. en hoe komen ze aan al die "fancy" kleren en MAKE UP!!quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:38 schreef MrX1982 het volgende:
Er zitten wel wat plot holes in.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef _Boo_ het volgende:
Die make up ging ook wel erg makkelijk, terwijl ze normaal nooit make up mochten gebruiken.
Nee...daar heet het gewoon vegans.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:35 schreef ChrisJX het volgende:
Wat wij veganisten noemen, noemen ze daar organic eaters heb ik het idee. En amish zijn dat totaal niet. Integendeel, die leven volgens mij dichter bij de natuur dan Ariel.
Amish zijn niet helemaal wereldvreemdquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:38 schreef MrX1982 het volgende:
Ligt er misschien aan welke amish gemeenschap ze zitten?quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:38 schreef MrX1982 het volgende:
Dat zie ik dus juist precies andersomquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef TechXP het volgende:
Kortom de milieuimpact enzo is veel lager. Bij veganisten het meest.
Amish eten ook nog wel de verkeerde dingen, maar die leven nog niet in een vorm waar ze alles in bioindustrie en massaproductie maken enzo.
Ach waarom niet... extra info he.. gaat die Ariel er als eerste uit?quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef ChrisJX het volgende:
Maar je hoeft er niet bij te gaan uitleggen dat vlees is alsof vikingen een poot uitdraaien
In de beelden wordt uiteraard wat geknipt, maar de basis zal sowieso wel kloppen. Want met deze programma's zie je dat degene die irritant overkomt als eerste wordt weggestemd (indien toepasselijk). En in beelden t.o. de deelnemers valt niet te knippen.
Amish mogen niet naar een middelbare school. Als ze 13 ofzo zijn moeten ze stoppen met school en op het land gaan werken, dat is omdat ze anders misschien te trots op zichzelf worden en zichzelf boven een ander gaan plaatsen. De Amish leefwijze gaat juist om gelijkwaardigheid enzo (daarom leven ze zo sober, niemand heeft meer auto's ofzo dan een ander, dus geen materiële competitie, dus gelijk).quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef ChrisJX het volgende:
Eén van die jongens heeft op een amish basisschool gezeten. Ik maakte daaruit op dat zijn middelbare school een gewone was. Wat dat betreft kom je natuurlijk in aanraking met andere dingen![]()
Wat je nu zegt kan ik me haast niet voorstellen. Ook in Amerika hebben ze leerplicht. Zolang je je kind binnen de gemeenschap kunt onderwijzen is het prima, maar je moet wel onderwijs krijgen, dacht ik.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:43 schreef Tom_Tom- het volgende:
Amish mogen niet naar een middelbare school. Als ze 13 ofzo zijn moeten ze stoppen met school en op het land gaan werken, dat is omdat ze anders misschien te trots op zichzelf worden en zichzelf boven een ander gaan plaatsen. De Amish leefwijze gaat juist om gelijkwaardigheid enzo (daarom leven ze zo sober, niemand heeft meer auto's ofzo dan een ander, dus geen materiële competitie, dus gelijk).
De Vara gids heeft het ook fout. Ze hebben Duitse roots, maar de Amish taal heet Penssylvanian Dutch, maar met Dutch bedoelen ze Duits.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:44 schreef MrX1982 het volgende:
Dat rumspringa is overigens afgeleid van het Nederlandse woord rondspringen, las ik vandaag in de vara gids.
Zouden ze oorspronkelijk uit Nederland komen die Amish, ik dacht persoonlijk dat ze oorspronkelijk uit Duitsland waren verjaagd. Maar ik kan het mis hebben
Duitsland kan ook, wat dacht je van herumspringenquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:44 schreef MrX1982 het volgende:
Dat rumspringa is overigens afgeleid van het Nederlandse woord rondspringen, las ik vandaag in de vara gids.
Zouden ze oorspronkelijk uit Nederland komen die Amish, ik dacht persoonlijk dat ze oorspronkelijk uit Duitsland waren verjaagd. Maar ik kan het mis hebben
Aha die moderne technieken houd je uiteindelijk toch niet tegen.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef ChrisJX het volgende:
Amish zijn niet helemaal wereldvreemd
Eén van die jongens heeft op een amish basisschool gezeten. Ik maakte daaruit op dat zijn middelbare school een gewone was. Wat dat betreft kom je natuurlijk in aanraking met andere dingen![]()
Maar ik heb in een docu eens gezien dat sommige amish stiekem een telefoon of tv in de schuur (=niet in huis) hebben
Ja, maar de voedselverspilling is nog er wel. Maar idd wel minder. En trouwens is de vraag of ze al het vlees zelf verkrijgen ofdat ze dat ook gewoon 'ruilen'?quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:42 schreef ChrisJX het volgende:
Dat zie ik dus juist precies andersomAmish leven juist meer bij de natuur door zelf te verbouwen én door vlees te eten. Daar is niets verkeerds aan. Zeker niet als je zo'n beest lekker in de wei laat grazen en dan slacht
Sommige hebben auto's... en het verschilt geloof wel per community wat ze wel en niet hebben..quote:Bovendien leven amish heel milieubewust -> geen elektriciteit en auto's bijv. Dat zie ik veganisten nog niet doen
Ik heb een mondeling Engels gehad dit jaar over de Amish en de teksten die ik daarvoor heb gelezen zeiden allemaal hetzelfde hierover.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef ChrisJX het volgende:
Wat je nu zegt kan ik me haast niet voorstellen. Ook in Amerika hebben ze leerplicht. Zolang je je kind binnen de gemeenschap kunt onderwijzen is het prima, maar je moet wel onderwijs krijgen, dacht ik.
Ik heb eens een college gevolgd dat over scholen en Amish ging, ik zal eens kijken of ik nog aantekeningen heb
Is het jullie ook opgevallen in de eerste vijf minuten dat ze op sportschoenen liepen? Dat was me in de betreffende docu toen ook opgevallen. Die kunnen ze toch haast niet zelf makenquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef MrX1982 het volgende:
Ze zijn waarschijnlijk moderner dan iedereen denkt![]()
Bedoel je die van de Ikon?quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:41 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar ik heb in een docu eens gezien dat sommige amish stiekem een telefoon of tv in de schuur (=niet in huis) hebben
Wellicht iets als thuisonderwijs, door pa of ma.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Ik heb een mondeling Engels gehad dit jaar over de Amish en de teksten die ik daarvoor heb gelezen zeiden allemaal hetzelfde hierover.
Ik dacht zelf altijd dat ze uit Duitsland waren verjaagd. Zoals zoveel verjaagde Europeanen naar de VS gingenquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:45 schreef ChrisJX het volgende:
Duitsland kan ook, wat dacht je van herumspringen
Nee, klopt, ze geven die lieve koe nog een aai over de bol voordat ze haar een spuitje geven.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:39 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar je hoeft er niet bij te gaan uitleggen dat vlees is alsof vikingen een poot uitdraaien
Niet gezien. Opvallend detail.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef ChrisJX het volgende:
Is het jullie ook opgevallen in de eerste vijf minuten dat ze op sportschoenen liepen? Dat was me in de betreffende docu toen ook opgevallen. Die kunnen ze toch haast niet zelf maken
Ik heb de aantekeningen al weggegooidquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik heb een mondeling Engels gehad dit jaar over de Amish en de teksten die ik daarvoor heb gelezen zeiden allemaal hetzelfde hierover.
Geen idee, het is wel een aantal jaar geleden geweest dat ik em heb gezienquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef schatje het volgende:
Bedoel je die van de Ikon?
klik hier
Is helaas niet online te bekijken. Jammer, want dat was zeker een mooie documentaire.
Je maakt me wel aan het lachenquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:49 schreef Toeps het volgende:
Nee, klopt, ze geven die lieve koe nog een aai over de bol voordat ze haar een spuitje geven.
Oogklepjes?
Klopt ja en die meisjes riepen ook een paar keer "Oh my God" bijvoorbeeld toen ze dat zwembad zagen, dat vond ik ook al een beetje vreemd.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:53 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Wat ik ook vreemd vond was dat Jonas over de afwasmachine zei "I don't know how the hell it works". Dat lijkt mij ook geen typische Amish-uitspraak.
Is dat ook weer duidelijkquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:49 schreef wizarddragon het volgende:
Amish
De Amish is een geloofsgemeenschap in Noord-Amerika. Het zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Ammann (1644-1730) die in 1693 brak met het anabaptisme (de mennonieten). In de 18e eeuw heeft de Brit William Penn ze uitgenodigd om zijn kolonie Pennsylvania (Latijn voor "de bossen van Penn") in Noord-Amerika te komen om daar te werken als landarbeider. Momenteel (2004) zijn er zo'n 182.000 Amish in 22 staten, waarvan het merendeel in Pennsylvania, Ohio en Indiana woont. Ook in de Canadese provincie Ontario wonen Amish.
De Amish zijn tegen de technische vooruitgang. Zo rijden ze nog steeds met paard-en-wagen, gebruiken ze geen elektriciteit en dragen ze ouderwetse kleding. Veel Amish spreken met elkaar Pennsylvania Duits ('Pennsilfaani-Deitsch'), een Duits dialect. Erediensten worden gehouden in het Hoogduits of Nederlands en met niet-Amish spreken ze Engels.
Rumspringa
Vanaf een jaar of 16 mogen Amish een paar maanden tot een paar jaar leven als de gemiddelde Amerikaan. Dit wordt rumspringa (Nederlands: ronddollen) genoemd. Ze mogen altijd terugkeren naar de Amish-gemeenschap, maar als ze dat doen moeten zullen ze ook hun hele leven Amish moeten blijven. Op deze wijze kunnen de jongeren hun wilde haren kwijtraken en wordt de keuze voor leven als Amish bewust genomen. 85 tot 90 procent kiest ervoor om zich na de rumspringa weer bij de Amish aan te sluiten.
Bron
Je hebt toch gelijk. De rechtszaak waar ik het over had was 'Wisconsin vs. Yoder' (met dank aan Google'. Op http://atheism.about.com/(...)a/WisconsinYoder.htm staat een samenvattinkje: "Amish and Mennonite Christians, for example, don’t believe in formal schooling after a certain age — and the Supreme Court ruled that their objections were valid. "quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:46 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ze zijn niet helemaal afgezonderd. Bovendien horen ze natuurlijk verhalen van anderen die de 'rumspinga’ hebben ondergaan.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:53 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Wat ik ook vreemd vond was dat Jonas over de afwasmachine zei "I don't know how the hell it works". Dat lijkt mij ook geen typische Amish-uitspraak.
misschien blijkt op het laatst wel dat ze helemaal niet Amish zijn....quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:54 schreef Karina het volgende:
Klopt ja en die meisjes riepen ook een paar keer "Oh my God" bijvoorbeeld toen ze dat zwembad zagen, dat vond ik ook al een beetje vreemd.
Katholieken vloeken ookquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:54 schreef Karina het volgende:
Klopt ja en die meisjes riepen ook een paar keer "Oh my God" bijvoorbeeld toen ze dat zwembad zagen, dat vond ik ook al een beetje vreemd.
Ja, natuurlijk reactie. En ja, Reese zal er vast meer achter zoeken.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:55 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ook stom: Reese wil Kevan, maar Kevan wil Reese niet, zo lijkt het. Toch pakt hij Reese z'n handjes vast bij het trainen. En meerdere keren. Dan geef je natuurlijk wel de verkeerde signalen af.
hij heeft de twee grootste bitches achter zich aan: Meagan en Reese....quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:55 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ook stom: Reese wil Kevan, maar Kevan wil Reese niet, zo lijkt het. Toch pakt hij Reese z'n handjes vast bij het trainen. En meerdere keren. Dan geef je natuurlijk wel de verkeerde signalen af.
Ze zaten allemaal in hun Rumspringa. Dat betekent dat ze allemaal al in aanraking zijn gekomen met de moderne wereld. Daar horen ook dingen bij als kleding, muziek, filmsterren, make-up e.d. Het is niet zo dat ze vanuit de 'barn' midden in LA werden geplantquote:Op woensdag 13 juli 2005 21:57 schreef babette21 het volgende:
misschien blijkt op het laatst wel dat ze helemaal niet Amish zijn....
ik had ook mijn vraagtekens bij 'n aantal dingen, waaronder het make-uperen...
maar dat probeer ik maar te negeren anders ga ik me ergeren ipv amuseren
quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:59 schreef babette21 het volgende:
[..]
hij heeft de twee grootste bitches achter zich aan: Meagan en Reese....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |