Er zit weinig electronica in,en electronica gaat makkelijk stuk. Gaat hij echter stuk,dan heb je echt een probleem. Veel plezier met die camera. Mocht je er vragen over hebben, mail me dan maar. Adres staat in m'n profiel.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 23:23 schreef Ker_Plunk het volgende:
Heb net ff zitten googlen, schijnt een erg goede camera te zijnMoeilijk stuk te krijgen.
Deze week maar ff film kopen, kijken hoe de foto's zijn naast me Canon Digital Ixus 500
Spiegeltjequote:Op woensdag 21 juli 2004 23:29 schreef Ker_Plunk het volgende:
Zal morgen ff foto's maken van de stukken die schoongemaakt moeten worden.
Het is denk het spiegeltje en zo'n plaatje waar de zoeker doorheen kijkt, weet niet hoe dat heet
Dat plaatje is je matglas. Het is erg kwetsbaar (De sluiter ook trouwens). Kijk goed uit wat je doet want het beschadigt snel. Vuil op je matglas zie je trouwens nooit op je fotos terug. Alleen in je zoeker. Je zou het dus ook kunnen laten zitten.quote:Op donderdag 22 juli 2004 18:36 schreef Ker_Plunk het volgende:
Heb even een foto gemaakt:
http://home.planet.nl/~essen577/Pentax/9.jpg
Dat plaatje (de zoeker kijkt er door heen) moet iig schoongemaakt worden. Maar heb al met een wattenstaafje gedaan zonder resultaat. Denk overigens dat die bruine gloed normaal ervoor is.(qltel ?)
Iemand schoonmaak tips?
Een stuk rubber zie ikquote:Op donderdag 22 juli 2004 18:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Daar kijk je op als je in dat gat kijkt en je de spiegel opklapt. Je filmpje loopt er over heen. Hij zit midden in de camera. Als je de klep aan de achterkant openmaakt en je drukt af alsof je een foto maakt, zie je hem heel snel open en dicht gaan.
In een SPIEGELreflex-camera? Neeeeh..quote:Op donderdag 22 juli 2004 07:24 schreef SailingAce het volgende:
[..]
Spiegeltje![]()
Ebayquote:Op zaterdag 24 juli 2004 17:25 schreef Ker_Plunk het volgende:
Zelf ook even zoeken naar batterijtjes..
Wat bedoel je met dat er geen enkele lens nog op pastquote:Op dinsdag 27 juli 2004 18:37 schreef Ker_Plunk het volgende:
Toendertijd (1971) was de 55 mm lens + body 1250,- gulden. Klinkt nu weinig maar was in die tijd peperduur. Je kan ze nog wel op inet vinden, en zeker voor niet zo duur. Jammere is dat geen enkele lens er nog op past en ook niet meer worden gemaakt. Verder heeft het nog een grote emotionele waarde omdat ie van me vader is geweest die er niet meer is, dus ik verkoop hem niet
Me moeder doet me wat
Geen enkele nieuwe lensquote:Op dinsdag 27 juli 2004 18:43 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Wat bedoel je met dat er geen enkele lens nog op past![]()
http://www.photoethnograp(...)s-PSM.html~mainFramequote:Op dinsdag 27 juli 2004 18:45 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Geen enkele nieuwe lens
Is er niet een tijdje geweest waarin je P-draad-lenzen had met allerhande toevoegingen waardoor je met de lens open kon meten of een belichtingsautomaat gebruikenquote:Op dinsdag 27 juli 2004 18:43 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Wat bedoel je met dat er geen enkele lens nog op past![]()
Het ging om de vraag of het past,en dat doet het!quote:Op dinsdag 27 juli 2004 20:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Is er niet een tijdje geweest waarin je P-draad-lenzen had met allerhande toevoegingen waardoor je met de lens open kon meten of een belichtingsautomaat gebruikenKan me van die constructies herinneren van onder andere Fuji (ST9xx) en Praktica (VLC2/3, PLC2/3, EE-2) en dus Pentax op de laatste spotmatics (SPII en ES-II )
Normale p-draad was beperkt inzetbaar (lensdichtmeting) en voor volle functionaliteit moest je de speciale optieken kopen.
De camera's zijn maar kort in de handel geweest omdat een bajonetvatting voor de meeste merken toch handiger bleek. De vreemdmerkglasslijpers hebben de dedicated-p-draden nooit in de armen gesloten. De spiegelreflex was zoals al eerder gemeld in die dagen naar verhouding net zo prijzig als de DSLR nu en ze werden tot 1975 relatief weinig verkocht. De speciale p-draadlenzen zijn dus ook behoorlijk zeldzaam.
Normale p-draadoptiek is allesbehalve zeldzaam, op beurzen koop je voor een habbekrats juwelen van optieken
Past die ook op de mijne?quote:Op dinsdag 27 juli 2004 20:23 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Ik heb nog een carl zeiss jena liggen 200mm is dat wat voor je? 20 euro!
Net verkochtquote:Op dinsdag 27 juli 2004 23:48 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Past die ook op de mijne?
quote:Op woensdag 28 juli 2004 14:51 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Net verkocht![]()
Ja hoor die past!quote:Op woensdag 28 juli 2004 17:01 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]ik had misschien wel het dubbele willen betalen..maar zou die passen?
Ik zou hem op iso 400 zetten,echt heel veel maakt het voor zw/w films op C-41 basis niet meer uitquote:Op woensdag 15 september 2004 22:52 schreef skiczukie het volgende:
Kee, ik heb er dus echt nog geen verstand van. Het model is dus Pentax MG (dacht dat een model altijd een nummer heeft). Ga morgen of overmorgen het rolletje volschieten en kijken wat er uitkomt. Ik heb er nu trouwens een ILFORD XP2 Super 400 B/W inzitten. De camera staat op 200. Maakt dat nog wat uit?
Er staat met koeieletters MG voorop de body en dat is dus inderdaad ook het type. Een automaat met diafragmavoorkeuze en zonder volledig handmatige instelling. De MG was een van de reincarnaties van de ME die grotendeels dezelfde specificaties had.quote:Op woensdag 15 september 2004 22:36 schreef skiczukie het volgende:
Hoi, ik heb deze Pentax van mijn vader geleend. Wat is dit voor model? Of waar kan ik dit zien? Goede lens?
[afbeelding]
[afbeelding]
U is welkomquote:Op woensdag 15 september 2004 22:59 schreef skiczukie het volgende:
Ok, bedankt fotoloog!
Dat je geen foto's ziet is volkomen normaal, het latente beeld moet eerst ontwikkeld worden.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:32 schreef skiczukie het volgende:
Hmmm, wat een camera zeg. Ik heb gisteravond het rolletje erin gezet. Nu heb ik foto's gemaakt, 22 stuks. Toen ging ie niet verder. Dus ik wil hem terugrollen met zo'n hendeltje. Maar het filmpje is van de pinnetjes geschoten ofzo? En nu is dus de film verneukt omdat ik de klep open heb gemaakt, ik dacht namelijk dat ie ingerold was. Wat heb ik verkeerd gedaan? Op de film zie je trouwens ook geen foto's, of is dat normaal?
Die ouwe Pentaxen kunnen wel wat hebbenquote:Op donderdag 16 september 2004 16:42 schreef skiczukie het volgende:
Ok. Daar was dat knopje dus voor. Camera is toch niet beschadigd door dit niet indrukken van dat knopje?
Yep. Bezitter van een Z20, Espio 105WR, Espio 115 en een E-200. En ex-camerareparateur bij Pentax...quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 21:04 schreef aerodread het volgende:
of nog meer bezitters van pentax camera;s aanwezig op dit forum?
Wat voor optiek zoek je,standaard,tele,groothoek,zoom?quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:31 schreef super-muffin het volgende:
Ik heb nu ook een oude Pentax, inclusief 3 filters, maar zonder lens
mn moeder heeft 'em voor me meegenomen, er lagen er nog wel meer, maar bij deze zat een hele mooie tas, daarom heeft ze deze mee genomen. Een Pentax Spotmatic.
het is deze:
[afbeelding]
Wat voor lens moet ik hier voor kopen? Het lieft zo goedkoop mogelijk natuurlijk, ben ook maar een arme student.
Er zit ook een luxe tas/koffer bij, van leer, of iets dat er op lijkt. Met een handleiding voor de camera, wat tips voor fotograferen enzo. Heel cool, ik kan niet wachten om foto's te maken
¤ 10quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:57 schreef super-muffin het volgende:
Wat zou je er voor willen hebben?
zoals ik al eerder aangaf in mn edit is dat ik niets hoor als ik op de ontspanningsknop druk. Ook de selftime ding beweegt niet
Wat bedoel je met dat transporteren > ontspannen
Wat ga je met een rolletje doen zonder lensquote:Op vrijdag 5 november 2004 20:06 schreef super-muffin het volgende:
oeh, gelukkig, hij maakt geluid als ik op de knop druk.
morgen even een rolletje kopen en ik mail je nog over die lens!
De px-400 batterijen worden niet meer gemaakt,omdat er kwik in zat,zijn al een tijdje uit de handel....quote:Op zaterdag 6 november 2004 16:46 schreef super-muffin het volgende:
Ik ben naar de fotozaak geweest in Vlaardingen. En daar hebben ze geconcludeerd dat het batteriijtje van de lichtmeter wel leeg was. Maar het was een speciale soort die besteld moest worden.
Heb ik maar niet gedaan.
Waar kan ik die 1.3v mercury PX-400 batterijtjes kopen behalve als ik ze laat bestellen door de foto winkel?
Ik ben dus naar Talens in Rotterdam geweest. Maar die wisten het ook niet. Dus ben ik door gestuurt naar een andere zaak in Rotterdam-Zuid.quote:Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef super-muffin het volgende:
Maar ik heb een foto gemaakt met Bulb, en ik had perongeluk de lichtmeter aanlaten staan
Nu blijft de spiegel om hoog geklapt staan, maar de film word niet belichtkan de film niet door spoelen.
Dus ik kan er niets meer mee
Wat moet ik doen
quote:naar haspel cameraservice in rotterdam brengen en schoon laten maken.
zal niet echt heel erg veel kosten.
zijn schroefdraadlenzen en die besteden wij aan hem uit
kan natuurlijk ook op de rommelmarkt een andere lens kopen, maar ik begrijp dat de lens ook enige emotionele waarde heeft.
denk dat hij op een 50 euro moet rekenen
quote:Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef super-muffin het volgende:
Maar ik heb een foto gemaakt met Bulb, en ik had perongeluk de lichtmeter aanlaten staan
Nu blijft de spiegel om hoog geklapt staan, maar de film word niet belichtkan de film niet door spoelen.
Dus ik kan er niets meer mee
Wat moet ik doen
Nee, ik kan de film rol ook al niet doorspoelen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:29 schreef Garbageman het volgende:
Ik heb onderstaande even geprobeerd met mijn spotmatic, en er blokkeerd niets. Je hebt het schuifje van de lichtmeter al even weer naar beneden geschoven? Die kan wel eens blijven hangen. En zoals al eerder genoemd, de spiegel kan blijven plakken in het schuimachtige materiaal onder het prisma, waar die spiegel tegenaanklapt.
[..]
Top, ik ga er achteraan. Duizend maal dankquote:Op vrijdag 4 februari 2005 21:57 schreef Rewimo het volgende:
Hier het antwoord van onze relatie bij Pentax:
[..]
Ja ik ga er nog wat mee doen, hij gaat bij ons op de kast, staat mooiquote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:18 schreef Garbageman het volgende:
Doe je nog wat met die pentax? Ik kan altijd reserve onderdelen gebruiken...
Veel plezier met je F55
Ik weet niet wat voor camera het is, maar meestal moet je er maar mee leren leven. Als het bij al je lenzen is dan zit het dus ergens in je zoeker. Nu heb ik nooit spiegelreflexen uit elkaar gehaald en bij een compact is dat vanzelfsprekend heel anders, maar bij een compact is het in ieder geval een heidens karwei om ze eruit te halen. Zitten een aantal lensjes enzo in en daar kunnen ze allemaal tussen zitten. Bij pentax probeerden we ze weg te spuiten met wat lucht. Anders ff kijken hoe groot ze zijn en als ze niet al te groot zijn lekker laten zitten. Nu verwacht ik dat dat bij een spiegelreflex veel makkelijker in elkaar zit aangezien de spiegel en matglas enzo het meeste werk doen, maar uit elkaar halen is dan weer een heel ander verhaal.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:07 schreef skiczukie het volgende:
Nu nog een vraagje wat ik toch minder leuk kan noemen; er zitten twee stipjes in mijn zoeker. Ik heb gecontstateerd dat het níet aan de lens lag, maar de zoeker in de body. Wat nu? Zie ik dat straks op al mijn foto's? Hoe kan ik ze weghalen?
Via ICQ...quote:Op zondag 20 februari 2005 17:16 schreef skiczukie het volgende:Pentax MG. Hoe ga je dat informeren?
Ik zoek ook nog een draadontspanner. Waar heb je die van jou gevonden?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:07 schreef skiczukie het volgende:
Vandaag was weer eens een 'ik besteed geld aan mijn oude Pentax'-dag. Heb een 80mm-200mm lens gekocht (dat is dus .. telelens dacht ik??) voor 35 euro. Daarbij nog een ontspandraad, geel filter voor de mooie wolkeffecten en een ster-filter. Totaal, 60 euro. Duur?
20 maart, Houtenquote:Op maandag 21 februari 2005 01:10 schreef Oosthoek het volgende:
Sowieso zou het wel leuk zijn om zo nu en dan eens tussen onderdelen te neuzen. Weet iemand waar er geregeld spul aangeboden wordt?
Heei, thnx!quote:Op zondag 20 februari 2005 18:19 schreef qltel het volgende:
[..]
Via ICQ...Ik heb zelf bij de serviceafdeling van Pentax gewerkt, en familie van mij werkt er nog. Ik heb zelf alleen compact-camera's hersteld, dus van SLR's weet ik de details niet echt meer (het is ook al 6 jaar geleden dat ik er werkte)..
Okee, zit alleen een matglas, prisma en olulairlensje in. Alleen vuil op het matglas zie je, en als je de lens eraf haalt, zie je het matglas zo zitten.
Beetje blazen moet dus genoeg zijn. NIET gaan poetsen, het matglas is niet krasbestendig. Beste even blazen met een blaasbalgje.
Kijk uit met busjes perslucht, zit vaak vochtdeeltjes in en wat je bespuit bevriest erg snel met condens als gevolg.
Succes.... (en mocht je in de buurt van Breda komen dan kun je het ook laten doen, dit soort dingen doen ze gratis voor je..)
Een fotografiewinkel.quote:Op maandag 21 februari 2005 01:10 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Ik zoek ook nog een draadontspanner. Waar heb je die van jou gevonden?
Sowieso zou het wel leuk zijn om zo nu en dan eens tussen onderdelen te neuzen. Weet iemand waar er geregeld spul aangeboden wordt?
Bij Foto Talens in Rotterdam hebben/hadden ze er 1 voor m'n Spotmatic.quote:Op maandag 21 februari 2005 01:10 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Ik zoek ook nog een draadontspanner. Waar heb je die van jou gevonden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |