abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 oktober 2004 @ 17:16:26 #201
54138 Camelio
D'n koppert
pi_22751471
Ik wil graag een Ixus met 4 MP aan gaan schaffen. Ik kan alleen geen keuze maken tussen de Ixus 400, 430 of 40. Wie weet met welke je de beste foto's kan maken?
Een dag niet lekker gegeten is een dag niet geleefd!!
pi_22785799
Dan maar hier :

Ik ben op zoek naar een digitale "spiegel"reflex camera... Ik heb er niet zoveel verstand van maar wil toch een goeie camera.

Ik ben begonnen met een spiegelreflex van minolta... Is altijd goed bevallen maar wilde een digitale camera en kocht een sony dsc-p72.
Deze camera is dus echt zonde geld geweest want ik vind de meeste foto's zeer slecht....

Nu heeft er iemand een sony f828 gekocht waar zij zeer tevreden over is, maar waar ik ook veel slechte dingen over lees....

Wat ik wil is foto's kunnen maken die zowel helemaal scherp zijn of juist alleen degene die/dat op de voorgrond staat scherp is en de achtergrond wazig...
En de foto's van verderaf dat die scherp zijn...

Klinkt allemaal zeer amateuristisch (of hoe je dat ook schrijft) maar ik hoop toch dat jullie een goed advies kunnen geven....
Wil hem over het algemeen gaan gebruiken om gewoon mijn kids enzo te fotograferen....

En mijn budget is 1500 euro... Ik hoop op goeie adviezen... in ieder geval alvast bedankt
pi_22786056
Binnen dat budget vallen twee digitale SLR's die echter vanwege de prijsstelling een nogal verschillend plaatje opleveren.

Wil je compleet dan kun je de Canon EOS300D overwegen met twee zoomoptieken. In dat geval ben je zo rond de 1200 eur helemaal klaar(totdat je gekker wilt)

Het andere alternatief is de Nikon D70 die qua opzet ongeveer hetzelfde te bieden heeft, alleen een stuk prijziger is (slordige 1300 eur voor een camera met alleen een standaardzoomoptiekje)

Ik durf er niets onder te verwedden welke van de twee het beste is. Kwalitatief maken ze nauwelijks verschil, het verschil dat erin zit merk je alleen wanneer je alleen maar testkaarten fotografeert en netjes nameet. Welke van de twee je dus moet nemen . Lees daarvoor eerst onze DSLR-topics(één van Canon en een voor Nikon) eens door. Ben je er dan nog niet uit, ga dan eens langs een goeie fotoboer en kijk eens welke van de twee je het beste ligt.
pi_22786362
Is de sony f828 geen goeie camera????

Ik ga morgen op stap voor een camera en onthoud dan zeker de 2 hierboven genoemde....
pi_22795372
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 00:53 schreef escape1974 het volgende:
Is de sony f828 geen goeie camera????

Ik ga morgen op stap voor een camera en onthoud dan zeker de 2 hierboven genoemde....
niet zo goed als een d-slr

de 300d en d70 hebben een grotere sensor dus word de achtergrond vager, en heb je minder ruid bij de hogere isowaardes, en als je toch van plan bent om veel geld uit te geven, zal ik voor een dslr gaan.
pi_22800284
Nou we hebben dus vandaag de Nikon D70 gekocht.... Ben zeer benieuwd naar alle mogelijkheden maar daar zullen we vanzelf achter komen
pi_22807422
Ok dan, ook ik wil mij wagen aan het grote digitale avontuur, grotendeels omdat ik dat gemuts met fotorolletjes zat ben en je dan foto's moet afdrukken waarvan je weet dat ze bij voorbaat al mislukt zijn etc.
Maar... ik ben al veel sites afgestruind, en toch ben ik er nog niet erg uit... Ik heb nl een beperkt budget (wie niet?) en totaal geen kennis. Het gaat er vaak het ene oor in en het andere oor uit.
Nu kwam ik deze tegen:
http://www.pixmania.nl/nl(...)10-zoom-inclus.html#

Hier zit dan ook gelijk een xd kaart bij zit die normaal gesproken best duur is geloof ik. Maar... is dit een acceptabel dingetje? (ik weet het, er is een search, maar ik krijg zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet meer zie).

Ik wil gewoon scherpe foto's (duh) maar ik heb nog nooit in mn leven een foto laten vergroten dus dat is ook niet erg vereist. Dus ik vroeg me af of dit toestelletje fatsoenlijke foto's maakt, fatsoenlijk genoeg om af te laten drukken, en of het makkelijk te gebruiken is, foto's in het donker maken of 'bewegende' foto's een probleem is, en of een kaart van 128MB wel voldoende is? Is de optische zoom bij deze voldoende, net zoals het aantal MPs? Is de kwaliteit van de foto's te vergelijken met bijv. een 'gewoon' fototoestel als de Minolta Riva Zoom 130 (die we nu hebben).

Ik zal waarschijnlijk wel met meer vragen komen maar dit is 't voorlopig
Als iemand voorbeelden van foto's heeft gemaakt met deze camera; ik wil ze graag zien!

En voorstellen voor andere (betere?) toestellen in dezelfde prijsklasse zijn ook welkom! Ik weet het, ben gierig, maarja...
Tap tap tap
pi_22831139
Niemand..?
Tap tap tap
pi_22894978
Weet iemand misschien of de Olympus Camedia C-4000 Zoom een beetje een goede camera is? Mijn broer zoekt namelijk een digitale camera en heeft deze camera op het oog. Het hoeft allemaal niet al te technisch te zijn (handmatig instellen enzo hoeft niet), maar hij moet wel goede scherpe foto's maken. Hij heeft nu een Trust en is daar erg ontevreden over. Zal de Olympus een verbetering zijn?

of heeft iemand misschien een beter alternatief? De prijs moet rond de 200 a 250 euro zijn..
I am ambitious for a motley coat
pi_22895175
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 23:55 schreef CherryLips het volgende:
Niemand..?
Je link loopt dood in frans gebrabbel, denk dat er daarom niemand reageert.
Ik zie wel een D70 voorbij komen, maar gezien je verhaal lijkt het me sterk dat je die camera bedoeld.
pi_22895886
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 00:04 schreef ElsCapone het volgende:
Olympus Camedia C-4000 Zoom
Ik, van het OM-dreamteam, ben heel te vreden met mijn Olympus OM10's maar goed, die zijn dus niet digitaal. Maar als je van trust komt zal het al snel een verbetering zijn.
Als ik je broer was zou ik mijn zusje een keer meenemen naar een mediamarkt, daar kan je rustig alle beschikbare diggicam's gaan bevoelen en zo nu en dan wat info aan je zussie vragen. Daar eerste keus maken en vervolgens op internet gaan zoeken waar de camera's van jou keus het beste te betalen zijn.
pi_22899462
Dankje Bowiefan! Ik zal het doorgeven
I am ambitious for a motley coat
pi_22902761
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 00:11 schreef Bowiefan het volgende:

[..]

Je link loopt dood in frans gebrabbel, denk dat er daarom niemand reageert.
Ik zie wel een D70 voorbij komen, maar gezien je verhaal lijkt het me sterk dat je die camera bedoeld.
Ik zie het nu ook. Echt heel vreemd dat hij doorgelinked wordt...
Tap tap tap
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 12:50:15 #214
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_22952253
Zoals zovelen ben ik ook op zoek naar een digitale camera. Mijn zoektoch heeft mij inmiddels gebracht bij 2 modellen waar ik nu tussen twijfel:

- Minolta Dimage G600
- Pentax Optio S50

Beiden zijn ongeveer E250,- zijn klein, hebben zoom, 5 of 6 megapixels en zijn volgens mij wel prima.

Mijn vraag is dus wat jullie van deze camera's weten? Ervaringen? Gehoord over? Anything? Alles is welkom!
  zondag 31 oktober 2004 @ 14:04:51 #215
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_22974356
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 12:27 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zie het nu ook. Echt heel vreemd dat hij doorgelinked wordt...
Als je nou effe vermeldt welke merk en type camera je bedoelt zal je wat meer reacties krijgen gok ik zo.....
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_22979949
Inkoopsprijs KM Dimage Z2 schijnt (zo goed als) hetzelfde te zijn als de Z3. Balen zeg... wie weet waar ik hem goedkoper kan krijgen (onder 400 euro ofzo)? Ik heb hem in het begin van mijn orienteren ergens voor 369 gezien, maar nu zie ik overal hogere prijzen...
pi_22980507
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 14:04 schreef Yorout het volgende:

[..]

Als je nou effe vermeldt welke merk en type camera je bedoelt zal je wat meer reacties krijgen gok ik zo.....
De link doet het dus nog steeds niet, sorry. Als ik hem test doet hij het en dan even later wordt hij weer doorgelinked.
Maar het is dus deze:
http://www.olympus-nederl(...)o.cfm?id=C%2D310ZOOM

Olympus CAMEDIA C-310ZOOM...
Sorry voor de rare link eerder.
Tap tap tap
  zondag 31 oktober 2004 @ 23:15:59 #218
60383 Furb
Project Rotary
pi_22987480
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 17:16 schreef Camelio het volgende:
Ik wil graag een Ixus met 4 MP aan gaan schaffen. Ik kan alleen geen keuze maken tussen de Ixus 400, 430 of 40. Wie weet met welke je de beste foto's kan maken?
ik denk dat het verschil tussen die toestellen niet zo gek groot is...
ik heb zelf sinds een week de ixus 40 en bevalt zeer goed!! mede dankzij het kleine formaat ofcourse
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
  FOK!fossiel maandag 1 november 2004 @ 12:19:09 #219
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_22995188
Ik heb nu een Ixus V2, die ik ws aan mijn ouders ga schenken. Ben dus op zoek naar een toestel wat iets meer zoom heeft .

Zit te twijfelen tussen een Canon S1 IS en een Fuji Finepix S5500. Iemand ervaringen / tips?
  maandag 1 november 2004 @ 13:38:59 #220
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_22996934
Ik heb mijn oog laten vallen op de HP photosmart R707, met name omdat iedere boerenlul er foto's mee zou kunnen maken, het compacte uiterlijk en stevige behuizing en de prijs van 250 euro.. Mijn vraag is of iemand weet wat voor accu's er in moeten en waar ik deze het beste kan kopen? Of kunnen er ook AA batterijen in?
I don't shine if you don't shine
  FOK!fossiel maandag 1 november 2004 @ 22:16:35 #221
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23009247
Leeft dit topic wel?
pi_23009808
quote:
Op maandag 1 november 2004 12:19 schreef LWaS het volgende:
Ik heb nu een Ixus V2, die ik ws aan mijn ouders ga schenken. Ben dus op zoek naar een toestel wat iets meer zoom heeft .

Canon/Fuji...
nu te moe om te antwoorden, uitgebreid...
om het kort te zeggen:

S5500 is de opvolger van de S5000, en die is aanmerkelijk geodkopen. S5500 heeft 0.8 miljoen pixels meer, en verder 1 stapje sluitertijd.. lijkt mij zonde van het geld. Canon IS is ook erg mooi, nadeel is dattie erg snel zoomt. voordeel is de Image stabalisator, maar je moet je afvragen of jet het prijsverschil (+- 100 Euro) daarvoor over hebt... een klein tafelstatiefje is goedkoper bijvoorbeeld.

Ikzelf heb de S5000. ben er erg tevreden over, mis die IS maar héél erg af en toe. heb nooit gebaald van mijn keuze, en heb ook getwijfeld tussen deze 2

succes ermee. als je nog meer vragen hebt, post ze hier, en als ik wakker ben beantwoord ik ze wat uitgebreider...
  FOK!fossiel maandag 1 november 2004 @ 22:52:21 #223
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23010468
het grote voordeel voor mij is denk ik, ten op zichte van Fuji, dat de geheugenkaartjes van de Ixus (CF) passen op de S1. Scheelt me aanschaf van de wat diurde xD kaartjes.

de IS zit (importmodel) op 349 met batterijen en lader. Zal zo es loeren wat die andere kosten.
  FOK!fossiel woensdag 3 november 2004 @ 10:22:12 #224
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23044590
Ik kan de S5000 niet zo snel vinden. Ik twijfel nog steeds tussen een Canon IS voor 349 met lader en batt, of die S5000.

Iemand ervaring met de IS?
pi_23045012
quote:
Op woensdag 3 november 2004 10:22 schreef LWaS het volgende:
Ik kan de S5000 niet zo snel vinden. Ik twijfel nog steeds tussen een Canon IS voor 349 met lader en batt, of die S5000.

Als je zoekt in dit segment kijk dan ook eens naar de Kyocera M410R. Na lang wikken wegen tussen de S5500, de Minolta Z3, de Lumix Fz-3, de olympus C-765 Ultra zoom en de Kyocera uiteindelijk gekozen voor de Kyocera.
De doorslag gaf de prijs (349 euro), het feit dat is SD geheugen gebruikt in tegenstelling tot Xd-picturecards, de snelheid van het apparaat en hoe hij in de hand lag, veel lekkerder dan bijvoorbeeld de panasonic en de olympus. Ik heb hem besteld bij www.bestekeus.nl, het enige probleem is de levertijd (wacht al twee weken).
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 3 november 2004 @ 10:49:29 #226
101108 Stievus
Drums, Sex & Palm Beer
pi_23045073
mediamarkt deze week de p41 in de aanbieding van sony. ga vanaaf ff langs denkik om te checken
  FOK!fossiel woensdag 3 november 2004 @ 12:54:31 #227
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23047837
quote:

de S5500 is trouwens 389 inclusief lader en batt. Jammer alleen dat die xD kaartjes een stuk duurder zijn dan CF.
pi_23047976
quote:

Van de 'vaste club' binnen FOT hebben ondergetekende, Bowiefan en Rique een S1IS.

Vooral die imagestabilizer is een ding waar je binnen no-time aan verslingerd bent. Optisch ben ik bijzonder over de S1 te spreken net als over de elektronica, voor een compactcamera is ie behoorlijk snel. De bediening van de zoomknop vergt enige gewenning, daarna kun je er heel beheerst mee zoomen. De CCD en de processor laten weinig te wensen over, 3MP is voor de meeste toepassingen ruim voldoende

niks negatiefs puur persoonlijk wat nu volgt
Wat je af en toe zult missen is de mogellijkheid om een ongecomprimeerd bestand te schrijven (TIFF of RAW). Verder vind ik persoonlijk het stroomverbruik aan de hoge kant. Wenselijk was in mijn geval een aansluiting voor een externe flits geweest.

Laatste minpuntjes doen overigens weinig af aan de over-all bruikbaarheid van de camera, ik ben er dik tevreden over
  FOK!fossiel woensdag 3 november 2004 @ 23:09:27 #229
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23062824
quote:
Op woensdag 3 november 2004 13:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Van de 'vaste club' binnen FOT hebben ondergetekende, Bowiefan en Rique een S1IS.

Vooral die imagestabilizer is een ding waar je binnen no-time aan verslingerd bent. Optisch ben ik bijzonder over de S1 te spreken net als over de elektronica, voor een compactcamera is ie behoorlijk snel. De bediening van de zoomknop vergt enige gewenning, daarna kun je er heel beheerst mee zoomen. De CCD en de processor laten weinig te wensen over, 3MP is voor de meeste toepassingen ruim voldoende

niks negatiefs puur persoonlijk wat nu volgt
Wat je af en toe zult missen is de mogellijkheid om een ongecomprimeerd bestand te schrijven (TIFF of RAW). Verder vind ik persoonlijk het stroomverbruik aan de hoge kant. Wenselijk was in mijn geval een aansluiting voor een externe flits geweest.

Laatste minpuntjes doen overigens weinig af aan de over-all bruikbaarheid van de camera, ik ben er dik tevreden over
Ik heb nu een Ixus V2, op zich een prima cameraatje. Maar ik wil iets wat iets beter is. Vooral het optische zoombereik vind ik een minpunt van mijn V2.

Zijn alle foto's van je site met de S1IS genomen?
pi_23067500
reken er maar op dat je met een 38.380 lens genoeg optisch bereik hebt hoor
pi_23084172
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een digitale spiegelreflex. Waar ik werk mee kan maken voor de toelating van de academie maar dat is niet het belangrijkste, als ik eenmaal toegelaten ben wil ik er ook nog heel lang mee kunnen doen. (en de blabla of fotografie echt wel wat voor mij is en of ik het echt wel heel erg graag wil word besproken in een ander topic) Ik heb natuurlijk wel een aantal eisen waar hij het liefst aan moet voldoen zoals: minstens 6 megapixel, ondersteuning van raw (en liefst ook jpeg), liefst draai/uitklapbaar Lcd scherm van minimaal 1.8, liefst met standaard een goed objectief en zo min mogelijk ruis en vervorming en blabla natuurlijk.. Nu hoor ik om mij heen hele verhalen dat de nikon d70 zo goed is of de canon eos 20 d etc.. maar ik weet het gewoon niet meer alles lijkt in mijn nog niet zo ervaren ogen zo op elkaar.
Vraagje is ook: heeft een afstandbediening nou echt nut? En Gaat 700 gram meezeulen makkelijk? Hoop dat er iemand is die dit jonkie even wil informeren
Vraag is dus: Wat zou JIJ mij aanraden en waarom??
EN HEEL BELANGRIJK: mijn budget is zon 1500 euro.
Inmiddels lang geen 18 meer
pi_23085022
Beste Suspicuous18

Ik ben slechts een amateurtje. Heb er geen verstand van, maar ik lees alleen veel tijdschriften, boeken, en dit forum natuurlijk. Ik zal proberen je vraag te beantwoorden naar mijn persoonlijke mening. Maar dit moet je ten eerste in je achterhoofd houden: Nikon, Canon (Fuji, Pentax, Kyocera en nog een aantal) zijn erg goede en gerespecteerde merken. Elke camera, zeker de semi-professionele spiegelreflexcamera's, zijn van erg goede kwaliteit. De camera's waar je tussen twijfelt zijn dus allemaal goed, daarom is het zeker niet te verwachten dat je spijt krijgt.

Ehm... wat je wil. minimaal 6 mp. dit hebben "ze" allemaal. De D70 van Nikon heeft dit, de 10D van Canon heeft er 8 volgens mij en de Canon 10D nog meer. Verder zit je er waarschijnlijk naast met je RAW en JPEG, het is de RAW die er niet altijd opzit, de Jpeg juist wel. Naar mijn info hebben de EOS300D van Canon en alle andere wél RAW, dus dat maakt geen verschil. Ik heb persoonlijk nog geen digitale spiegelreflex gezien mét een draaibaar scherpje. Ook is het zo, wat je moet weten, dat je bij een DSLR níet kijkt op het schermpje. bij de D70 is het zo dat je niet eens op het scherpje kan kijken als je een foto maakt. Daarom maakt een draaibaar scherm ook weinig verschil. Goed objectief schaf je los aan, en van elk merk zijn er goeie objectieven. min mogelijk ruis, allemaal goed.

Dit is dus een samenvatting van het eerste, elke camera is goed. Dan moet je je budget ernaast leggen, en eens goed kijken. De Canon 10D / 20D is erg goed. maar (zeker voor een beginnende DSLR-fotograaf) de D70 of de EOS300D zijn ook goed. De vraag is of je (als beginnend fotograaf) die extra functies echt nodig hebt. Als je een 20D neemt, heb je een tasje, grote geheugenkaart, extra lens, filtertje en de hele meuk nodig, en raak je al snel over je butget. Bij een D70 haal je de 1100/1200 als je het goed doet...

Ofterwijl: wat raad ik aan? Je moet weten dat ik 4,50 verdien per uur, en that's it! Ik kan dus niet overzien hoe 'het leven' eruit ziet als je zoveel geld hebt. (tering, dat klinkt duur). Maar ik zou (met mijn geldsituatie) gaan voor de D70. vet mooi ding, kan erg veel, en is toch een stuk lager in prijs van de Canon 20D. Als je per sé een Canon wil, neem dan een 10D in plaats van een 20D. denk ik....

Maargoed, wacht nog het verhaal af van mensen als Ouwesok en Xilantof. Deze users hebben veel en veel meer verstand van dit soort dingen dan ik. Ik doe slechts mijn best, en hoop dat je iets aan dit verhaal hebt gehad. tot de volgende meet
pi_23085160
waarom een draai/uitklapbaar LCD scherm ? je fotografeerd niet met je LCD als je een foto maakt, je kijkt door je zoeker. Het LCD'tje is alleen voor review/menu.

Het gewicht wen je aan. De eerste paar weken is et ff wennen. Daarna is een compactcamera te licht

Ikzelf zou een Canon Eos 300D aanraden. Heb je nog genoeg geld over voor wat leuk glaswerk! En verder heeft ie genoeg mogelijkheden (evt. evenveel als de 10D door een firmwareflash)
Verder ondersteund ie ook raw en jpeg, en heeft hij dezelde CMOS (beeldchip) als de 10D, wat betekend-> een goede ruis/iso verhouding
Architecture is like Shitting
Its Fun creating it, but the product is useless
WEBSITE ONLINE DigiSan
pi_23085279
wat je ziet is dat Sander0105 de EOS300D aanraadt, die hij zelf heeft. Ik raad de D70 aan, omdat mijn Pa die heeft. beiden hebben we waarschijnlijk erg goeie ervaringen, maar dit is dus het bewijs van mijn eerste zin: Ze zijn allebei erg goed. Als je ze vergelijkt, doe je dat op mierenneuk-achtig niveau. minimale verschillen
pi_23085535
quote:
Op donderdag 4 november 2004 22:22 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ehm... wat je wil. minimaal 6 mp. dit hebben "ze" allemaal. De D70 van Nikon heeft dit, de 10D van Canon heeft er 8 volgens mij en de Canon 10D nog meer.
10D van canon 6.3 en 20d 8.2

volges mij is er niet veel prijsverschil tussen 10d en 20d ga dan voor 20d zal ik zeggen

d70 is weer wat goedkoper, dus tis maar net hoeveel geld je uit wilt geven, bekijk je niet zo op de camera om bang te zijn een slechte keuze te hebben gemaakt, alle digitale spiegelreflexen zijn top camera's
pi_23085722
Thnx voor je bericht bakkertje, nu kom ik alleen toch weer even vervelend doen. Over die schermen heb je trouwens gelijk. ik heb ook vergeleken met niet-spiegelreflexdigi's (geen idee hoe het dan heet:S) en die camera's hadden het wel maar als het bij de spiegelreflex niet nodig is okee dan. Over dat Raw bestand, ik bedoelde ik wil IN Ieder geval RAW en eventueel Jpeg erbij.. Over dat objectief: zit er bij EEN camera niet standaard een objectief waar je al flink mee uit de voeten kan?
Wat betaal je voor een goede extra?
Is het niet irritant als je bij de D70 niets ziet als je een foto maakt?
Ik vond de vervorming bij de d70 bij een ander topic gezien nog best groot of ben ik dan te kieskeurig?
Een eos 300d heb ik al naar gekeken, dat is t niet voor mij, heb ergens een test gelezen en stond me niet zo aan.
Waarom zou ik een 10 D in plaats van een 20 D moeten nemen? omdat ik anders teveel functies heb voor een beginner?

En andere alternatieven voor een goede camera OOK welkom..

Spijt me voor het vragenvuur maar maak gewoon graag flink overmatig gebruik van dit forum

P.S. over het geld: Wil voor 1500 euro wel zo ongeveer klaar zijn even. Dus met extra objectief liefst.. Ennehh.. ja het is een hoop geld I know maar wil het op dit moment liever dan wat dan ook en heb er ook voor gespaard hoor
pi_23085780
Hmzz me dus toch maar weer even verdiepen in de Canon Eos 300D..
pi_23086537
Nou ik weet niet wat het was, zit net die 300D te bekijken, alle specificaties maar hij is wel erg okee idd, ben ik zeker in de war geweest met een andere camera :S Maar waarom noemt een blad als bijv. focus een 300D nou een hobbyisten camera en een 20D semi-prof of prof? Wat zijn nou eigenlijk de verschillen? En doen die verschillen er echt toe? is het het prijsverschil waard? Wat vinden jullie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Suspicious18 op 04-11-2004 23:20:02 (stond twee keer prof) ]
pi_23087165
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:10 schreef Suspicious18 het volgende:
Nou ik weet niet wat het was, zit net die 300D te bekijken, alle specificaties maar hij is wel erg okee idd, zeker in de war geweest met een andere camera. Maar waarom noemt een blad als bijv. focus een 300D nou een hobbyisten camera en een 20D semi prof of prof? Wat zijn nou eigenlijk de verschillen? En doen die verschillen er echt toe? is het het prijsverschil waard? Wat vinden jullie?
Een camera is niet professioneel. De gebruiker is professioneel of hobbyist, of een combinatie van beide. Meestal wordt het begrip Pro- als marketingtruuk gebruikt om een zeker hobbyistenpubliek aan te spreken.

Toch kun je wel bepaalde eisen stellen aan een camera voor profgebruik. Dat kan in de eerste plaats in het opnameformaat zitten, hoewel er ook hobbyisten met een 4*5" Sinar P lopen te zeulen ter waarde van een ruime stationcar.
Een andere eis is dat een camera opgewassen is tegen dagelijks intensief gebruik. Vandaar dat een 'pro'-camera wat robuuster is uitgevoerd.

Laat je echter niks wijsmaken, het is niet zo dat je met een pro- camera betere foto's maakt als met een consumentencamera, zolang de sensor enigszins vergelijkbaar is zul je er op voorwaarde dat je er een goeie lens op monteert met beide soorten dezelfde goeie resultaten maken.

In jouw geval(opleiding toch ) lijkt een 10D een goeie aanschaf, zeker met het oog op het budget biedt een EOS20D weliswaar wat meer maar daar schiet je weinig mee op wanneer de poen op is en er moet nog een fatsoenlijk optiekje op. Dan liever de camera wat goedkoper en het belangrijkste beeldvormende onderdeel goed uitgevoerd.
pi_23087737
Ahaa okee dan, was ik er toch bijna ingetrapt in 'de marketingtruuk'
Ja voor mijn opleiding ja ouwe sok, dat zou jij toch moeten weten ik had er een heel topic over geopend en GIJ hebt geaccepteerd dat ie bleef staan
Maar ik kan dus het best de d10 en d20 gaan vergelijken..
  FOK!fossiel vrijdag 5 november 2004 @ 01:05:11 #241
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23089173
Mag ik jullie alvast bedanken voor de gegeven informatie?
quote:
Op donderdag 4 november 2004 08:28 schreef De_Warme_bakker het volgende:
reken er maar op dat je met een 38.380 lens genoeg optisch bereik hebt hoor
zegt me eerlijk gezegd vrij weinig.
Ik denk zelf dat het de S1IS wordt, maar die S5500 spreekt me ook wel aan. Al lees ik daarover weinig in FOT.

Zijn er belangrijke na- of voordelen aan een S5500 to van een S1IS?

[ Bericht 10% gewijzigd door LWaS op 05-11-2004 01:13:57 ]
pi_23091775
hmm... tussenuurtje op school, dus ik kan wel een berichie typen

@Lwas: Belangrijke voordelen en nadelen... De camera's lijken echt heel erg op elkaar. Ik heb de S5000, de eerdere variant op de S5000, en de enige nadelen die ik ondervond (te korte sluitertijd, te weinig MP) zijn grotendeels verholpen in de S5500. Ik heb een half uurtje in de snackbar aan een S1IS mogen zitten, en die beviel me ook goed. Alleen is die zoom iets om aan te wennen. Ik vond hem wel klein, en een ander voordeel aan de S5500 is een 'Grid' die erin zit
het stelt weinig voor, maar ik sommige gevallen kan je heel effe een lijn trekken om je horizon te zien. da's toch aardig handig, en heeft de S1 niet. Nogmaals, ik zou voor de S5500 gaan. hij heeft iets meer MP, en dat kan toch schelen in crop (uitknippen e.d.) Verder ben ik er erg tevreden mee, en het is een prima camera. en de S1-mensen zijn weer tevreden met hun S1. ofterwijl... je schiet hier niets mee op. het gaat echt om je persoonlijke voorkeur...

dan, Suspicious18...
effe je bericht langslezen... schermpjes wist je al, RAW.... ja, hebben de meesten ook, vaak zit er een objectief bij. Een zogenaamde kit-prijs. een speciale prijs mét objectief. het objectief is meestal rond de 18-50 of 18-70 (3 tot 4 keer optische zoom vergelijkbaar). een extra objectief zal je vrijwel altijd erbij moeten nemen, en die dingen kunnen in de prijs lopen, hoeft niet. Er zijn ook aanbedingen met de body, én 2 lensen. een soort double-kit
quote:
Is het niet irritant als je bij de D70 niets ziet als je een foto maakt?
Dat snap ik niet
Je bedoelt, of het niet lastig is als je niet op het schermpje kan kijken? Nee, dat niet. je kijkt toch door het oculair...
quote:
Ik vond de vervorming bij de d70 bij een ander topic gezien nog best groot of ben ik dan te kieskeurig?
Vervorming heb ik nog niet gezien... maak er ook niet zovaak foto's mee, moet je eens vragen aan een advanced user van de D70...
quote:
Waarom zou ik een 10 D in plaats van een 20 D moeten nemen? omdat ik anders teveel functies heb voor een beginner?
Ehm... ik denk dat je in de verschilprijs van de 10D en de 20D nog een mooi objectief kan aanschaffen. Ik zeg niet dat er teveel functies opzitten. Ik sliep er een nachtje over, en denk toch dat je beter een 20D kan nemen, ondanks de meerprijs. het is toch een incientele uitgave, die je niet dagelijks doet
quote:
Spijt me voor het vragenvuur maar maak gewoon graag flink overmatig gebruik van dit forum
Geeft niets, ik vind het leuk om te antwoorden
quote:
P.S. over het geld: Wil voor 1500 euro wel zo ongeveer klaar zijn even. Dus met extra objectief liefst.. Ennehh.. ja het is een hoop geld I know maar wil het op dit moment liever dan wat dan ook en heb er ook voor gespaard hoor
dat was dus de reden dat ik de eerste keer de 10D aanraadde... je komt misschien over je budget heen.

Succes ermee!!!!
kut, bijna weer les
pi_23091813
@Lwas> bekijk dit eens rustig... dan zie je hoe weinig verschil er tussen zit

Klik
  vrijdag 5 november 2004 @ 10:17:53 #244
101983 exile0000
mad scientist
pi_23092509
Ikke ook S1 hebt! En verslingert is! (...en raar praat )

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar kan niks negatiefs bedenken bij mijn S1IS, heb grote zoom, zat pixels, IS , goede batterijen erbij gekocht, kan zelfs aardig filmen , draai- en klapscherm superhandig (met bril is door oculair kijken niet altijd even handig en voor paddestoelen ook niet! (plat op je buik ), ligt ook goed in de hand (snap niet echt waarom iedereen zo klein mogelijk wil?) en lekker veel knopjes (hoef je niet steeds in het menu te duiken).

Kortom:
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  FOK!Fotograaf vrijdag 5 november 2004 @ 11:15:55 #245
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_23093473
verplaatst naar een iets meer gelezen topic...

Heb net even de specs van de Digi-spiegelreflex Pentax *ist DS wat een pokkenaambekeken op DPReview en het ziet er toch wel uit als een leuke camera. Opvallend is ook het formaat van het toestel, 't is een kleintje vergeleken met de D70.

klik op de foto voor een side-by-side vergelijking van deze drie

Volgens de prijslijst op de site van Pentax NL gaat een body 999 euro kosten.

Nu heb ik zelf zeer weinig ervaring met Pentax camera's (op een compacte Espio 135M na dan) en was benieuwd of er hier gebruikers zijn die bijvoorbeeld ervaring hebben met de *ist D (voor de DS lijkt me nog een beetje te vroeg...)
Zaken zoals snelheden, gebruiksgemak, ergernissen, uitwisselbaarheid (en bruikbaarheid) met 'oud' glaswerk e.d. zijn altijd handig om te weten.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_23094272
@Lwas
Zoals reeds vermeld heb ik dus ook een S1 en ben er erg tevreden over.

Ik heb dat linkje van DWB even bekeken en zie dat het verschil in functionaliteit voornamelijk in de IS en het draaibare LCD ligt. Beide zou ik ondertussen NIET meer willen missen, dat LCD schermpje helpt je geweldig bij laag-bij-de-grond fotografie of als er ergens een hek voor staat waar je met gestrekde arm dan net overheen kan 'kijken'

De IS is niet heilig makend maar je hebt lang zo snel niet een statief nodig.
tijdje geleden een voorbeeldje met de zoom, beide zijn uit de hand geschoten vanaf dezelfde plek. zonder IS was de 2e een stuk lastiger te maken geweest (let ff niet op de kleuren e.d. ik ben nog lerende op het PS gebied )
38mm:

380mm:

Bij mij heeft de Minolta Z3 ook nog een tijdje op de nominatie gestaan, deze heeft een IS in de chip zitten, weet verder niet hoe die werkt, die is bij mij afgevallen vanwege het niet draaibare LCD schermpje, maar meer nog vanwege het feit dat ik hem niet degelijk vind overkomen en de vorm me niet aanspreekt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
  vrijdag 5 november 2004 @ 14:53:24 #247
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_23097904

Hallo daar!
Ik vraag me af of fokkers! als deze camera in bezit hebben of ervaringen hebben met deze camera.
Al een tijdje ben ik me aan het orienteren op een semi professionele camera voor een redelijke prijs en ik kom steeds weer op dit model uit.

de specs:
4.0 miljoen effectieve pixel resolutie voor fraaie foto's
10 x Optische zoomlens
(37- 370mm, 35mm vergelijking)
Gemakkelijk in gebruik
Veel opnamen met 4 stuks AA batterijen of NI-MH accu's
Snel werkend
Zonnekap / filterhouder
Programma automatische belichting en handinstellingen
Hoge kwaliteit videoscenes
640 x 480 of 320 x 240 (
met geluid)
Auto, anti rode ogen, bewust uit en slow sync flitsinstellingen
xD Picture Card
FinePix Viewer en Image Mixer VCD2 voor FinePix inbegrepen
FinePix videovergaderen webcam functie
Video uit voor direct afspelen op TV

Heeft iemand ook meer practische informatie over die XD memorycards?
Is het een verbetering qua corruptie en snelheid e.d.? De prijs is nog pittig moet ik zeggen.

En hoe zit het met de opties zoals macro opnames, snelheid van opnames maken (geen irritante vertraging), presets en handmatige instellingen (en dat zijn er een hoop!). Hoe snel gaan de batterijen mee?

Iemand?
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  FOK!Fotograaf vrijdag 5 november 2004 @ 15:08:33 #248
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23098272
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 09:28 schreef De_Warme_bakker het volgende:
[..]

Vervorming heb ik nog niet gezien... maak er ook niet zovaak foto's mee, moet je eens vragen aan een advanced user van de D70...
[..]
ik weet niet of ik een Advanced user ben.
maar de vervorming met de kitlens is wel aanwezig. of het storend is moet je voor je zelf nagaan.
18 mm is nu eens al aardig in de groothoek richting, en daar zijn vervormingen altijd aanwezig.
quote:
Ehm... ik denk dat je in de verschilprijs van de 10D en de 20D nog een mooi objectief kan aanschaffen. Ik zeg niet dat er teveel functies opzitten. Ik sliep er een nachtje over, en denk toch dat je beter een 20D kan nemen, ondanks de meerprijs. het is toch een incientele uitgave, die je niet dagelijks doet
let wel!
bij de camera heeft Suspicious18 nog geen lens!
er wordt (naar mijn weten) geen kitlens geleverd bij de 10D of 20D van Canon.

edit:
ik las ook iets over de grote van de camera.
de D70 is (zoals te zien op het plaatje van Compumess) misshcien wat groter dan een 300D, maar hij ligt erg fijn de (lees: mijn) hand!
bovendien zodat je neigt naar de 10 of 20D, dan moet je ook aan die grote denken (als bij de D70) of iets groter zelfs)

ook het gewicht is goed te doen, niet te zwaar, en goed stabiel te houden.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fossiel vrijdag 5 november 2004 @ 15:15:36 #249
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23098403
tenks voor het advies mensen
Ik denk persoonlijk aan een Canon S1 nu. Ik heb nu al een canon waar ik (behoudens de zoom) best wel tevreden over ben. Groot voordeel voor mij blijft dat ik mijn CF kaarten kan hergebruiken.

pi_23102146
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 14:53 schreef clowncloon het volgende:
verhaal
lees mijn posts, ik hielp Lwas met de keuze tussen die en de S1 van Canon. ik heb de S5000 van Fuji. lees eerst eens de posts door
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')