abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25163919
Stipjes zitten alleen op je prisma (dat hoekige ding bovenop) of je matglas, of je spiegel, heeft je film geen last van omdat de spiegel tijdens het maken van de foto omhoogklapt, waardoor het licht op je rolletje kan vallen. Zolang het objectief schoon is kan je bij wijze van spreken je hele matglas insmeren met zwarte verf of je spiegel er uit trekken, dan nóg zie je er niets van op je film.

Schoonmaken; misschien een busje perslucht halen? Anders verder mooi laten zitten, als de camera uit elkaar moet wordt het nogal duur.
...
pi_25166415
Okee dan, dan laat ik het wel zo, Vind het alleen een beetje irritant, die twee stipjes telkens. Bedankt!
pi_25178789
ik heb een praktica stl2, stl3 en mtl 3 met telelens+converter en een hele zooi lenzen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 februari 2005 @ 16:51:22 #104
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_25180973
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 17:07 schreef skiczukie het volgende:
Nu nog een vraagje wat ik toch minder leuk kan noemen; er zitten twee stipjes in mijn zoeker. Ik heb gecontstateerd dat het níet aan de lens lag, maar de zoeker in de body. Wat nu? Zie ik dat straks op al mijn foto's? Hoe kan ik ze weghalen?
Ik weet niet wat voor camera het is, maar meestal moet je er maar mee leren leven. Als het bij al je lenzen is dan zit het dus ergens in je zoeker. Nu heb ik nooit spiegelreflexen uit elkaar gehaald en bij een compact is dat vanzelfsprekend heel anders, maar bij een compact is het in ieder geval een heidens karwei om ze eruit te halen. Zitten een aantal lensjes enzo in en daar kunnen ze allemaal tussen zitten. Bij pentax probeerden we ze weg te spuiten met wat lucht. Anders ff kijken hoe groot ze zijn en als ze niet al te groot zijn lekker laten zitten. Nu verwacht ik dat dat bij een spiegelreflex veel makkelijker in elkaar zit aangezien de spiegel en matglas enzo het meeste werk doen, maar uit elkaar halen is dan weer een heel ander verhaal.

Anyway, mocht je het willen weten, geef dan het type door dan informeer ik even of het zelf te doen is.
pi_25181311
Pentax MG. Hoe ga je dat informeren?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 februari 2005 @ 18:19:08 #106
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_25182275
quote:
Op zondag 20 februari 2005 17:16 schreef skiczukie het volgende:
Pentax MG. Hoe ga je dat informeren?
Via ICQ... Ik heb zelf bij de serviceafdeling van Pentax gewerkt, en familie van mij werkt er nog. Ik heb zelf alleen compact-camera's hersteld, dus van SLR's weet ik de details niet echt meer (het is ook al 6 jaar geleden dat ik er werkte)..

Okee, zit alleen een matglas, prisma en olulairlensje in. Alleen vuil op het matglas zie je, en als je de lens eraf haalt, zie je het matglas zo zitten.

Beetje blazen moet dus genoeg zijn. NIET gaan poetsen, het matglas is niet krasbestendig. Beste even blazen met een blaasbalgje.

Kijk uit met busjes perslucht, zit vaak vochtdeeltjes in en wat je bespuit bevriest erg snel met condens als gevolg.

Succes.... (en mocht je in de buurt van Breda komen dan kun je het ook laten doen, dit soort dingen doen ze gratis voor je.. )

[ Bericht 14% gewijzigd door qltel op 20-02-2005 18:29:29 ]
  maandag 21 februari 2005 @ 01:10:19 #107
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_25188619
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 17:07 schreef skiczukie het volgende:
Vandaag was weer eens een 'ik besteed geld aan mijn oude Pentax'-dag. Heb een 80mm-200mm lens gekocht (dat is dus .. telelens dacht ik??) voor 35 euro. Daarbij nog een ontspandraad, geel filter voor de mooie wolkeffecten en een ster-filter. Totaal, 60 euro. Duur?
Ik zoek ook nog een draadontspanner. Waar heb je die van jou gevonden?

Sowieso zou het wel leuk zijn om zo nu en dan eens tussen onderdelen te neuzen. Weet iemand waar er geregeld spul aangeboden wordt?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  FOK!fotograaf maandag 21 februari 2005 @ 09:35:51 #108
73911 ultra_ivo
pi_25190509
quote:
Op maandag 21 februari 2005 01:10 schreef Oosthoek het volgende:
Sowieso zou het wel leuk zijn om zo nu en dan eens tussen onderdelen te neuzen. Weet iemand waar er geregeld spul aangeboden wordt?
20 maart, Houten
Grote beurs met 2e hands fotospul. Er gaat altijd een delegatie uit deze groep naartoe. Volg de discussie maar in de meeting en/of slowchat, dan merk je vanzelf wie er gaat en waar je je moet melden.
Ik was gisteren nog op een beurs in Mülheim, was redelijk, maar vergeleken met Houten 3x niks.
pi_25193169
quote:
Op zondag 20 februari 2005 18:19 schreef qltel het volgende:

[..]

Via ICQ... Ik heb zelf bij de serviceafdeling van Pentax gewerkt, en familie van mij werkt er nog. Ik heb zelf alleen compact-camera's hersteld, dus van SLR's weet ik de details niet echt meer (het is ook al 6 jaar geleden dat ik er werkte)..

Okee, zit alleen een matglas, prisma en olulairlensje in. Alleen vuil op het matglas zie je, en als je de lens eraf haalt, zie je het matglas zo zitten.

Beetje blazen moet dus genoeg zijn. NIET gaan poetsen, het matglas is niet krasbestendig. Beste even blazen met een blaasbalgje.

Kijk uit met busjes perslucht, zit vaak vochtdeeltjes in en wat je bespuit bevriest erg snel met condens als gevolg.

Succes.... (en mocht je in de buurt van Breda komen dan kun je het ook laten doen, dit soort dingen doen ze gratis voor je.. )
Heei, thnx!
pi_25193236
quote:

[..]

Een fotografiewinkel.
  woensdag 23 februari 2005 @ 08:41:17 #111
114745 winteronwednesday
plague of the forums
pi_25210344
Ik heb een Pentax P30, met een 35-80 lens en een 80-200 lens...

...en een draadontspanner
pi_25213370
quote:

[..]

Bij Foto Talens in Rotterdam hebben/hadden ze er 1 voor m'n Spotmatic.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 23 februari 2005 @ 20:48:03 #113
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_25220358
Ik heb een Z20 met een 35-80 en een 80-320, een EI-200 (digitaal), een Espio 115 en een 105Wr (waterdicht dus). Oh ja, en een verrekijker.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 februari 2005 @ 21:05:33 #114
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25220688
Gaan we pimpen?

Ik heb een MZ5 met een 35-80, bij onze reparateur zwerft een ME Super die ernstige reparatie behoeft, met een standaardlens (weet effe de specs niet) en verder een 28 mm groothoeklens en een 100 mm macrolens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')