Bron: Dagblad de Limburgerquote:Van onze verslaggever
Roermond -
De verkrachting van een 14-jarig meisje door vier jongens in Roermond heeft tot beroering geleid. Volgens een Vlaamse wetenschapper spelen sociale motieven daarbij een grotere rol dan seksuele. Kroegeigenaren in Roermond zijn blij dat de mogelijke daders van de groepsverkrachting zaterdagnacht zo snel zijn gepakt. En de politie is te spreken over de assistentie van de portiers bij de arrestaties, dezelfde nacht. Met hulp van printjes van beelden van de permanente camerabewaking konden de jongens één voor één in de kraag worden gegrepen.
Toen de politie na een tip van een toevallige passante bij de plaats delict (een portiekje aan de Godsweerdersingel) arriveerden, vluchtten de vier in verschillende richtingen weg. Een van hen stond niet veel later alweer voor de deur van een van de cafés in de Veldstraat. Hij werd ter plekke aangehouden.
Dat kon omdat de stappende jongens van 15, 17 en 18 jaar, net als het slachtoffer, bij de portiers bekend van gezicht waren. Het zou gaan om drie Marokkanen en een Turkse jongen. De politie wil dat 'in belang van het onderzoek' niet bevestigen of ontkennen. De woordvoerster: ,,We melden alleen de afkomst als er een relatie is tussen incident en betrokkenen. Die relatie zijn wij in dit geval niet.''
Daar valt over te twisten. Uit vergelijkbare incidenten elders in het land én uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat groepsverkrachtingen een groeiend fenomeen zijn waarbij de daders vaak jong, allochtoon en sociaal gemarginaliseerd zijn. Ze zouden verkrachten om bewondering en respect af te dwingen bij hun kameraden. Seksuele motieven blijken veel minder een rol ter spelen dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van een Belgische criminologe van de Universiteit Gent. Zij bracht het daderprofiel van groepsverkrachters in kaart.
,,Of er al dan niet een groepsverkrachting zal plaatsvinden, hangt vooral af van toevallige omstandigheden. Alleen al de aanwezigheid van enkele geschikte mededaders is vaak voldoende om tot verkrachting over te gaan'', zegt Eveline De Wree van de Vakgroep Strafrecht en Criminologie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent.
Volgens De Wree zijn groepsverkrachters meestal geen gestoorde persoonlijkheden, wat bij soloverkrachters wel het geval is. ,,Het seksuele aspect van de verkrachting is bij groepsverkrachting dan ook van minder belang. Het is veeleer een zaak van 'mannelijke kameraadschap en solidariteit' en van 'presteren'.
Mannen ervaren dan een gevoel van dominantie en macht, met het gevolg dat de verkrachting gepaard kan gaan met gewelddadigheid en het vernederen van het slachtoffer''.
Sinds de golf van groepsverkrachtingen in verschillende grote Europese steden vanaf 2001 en de uitvoerige berichtgeving daarover in de media, bestudeert De Wree het daderprofiel van groepsverkrachters. Ze onderzocht daarvoor talrijke dossiers van de Brusselse rechtbank, sprak met rechters, advocaten en sociale werkers en vergeleek vervolgens de manier waarop de media daarover berichtten.
De Wree: ,,De berichtgeving in de media stelt daders van groepsverkrachting meestal voor als de-verkrachter-die-plots-uit-het-bosje-te-voorschijn-springt of als een variant van de date rape waarbij mannen afspreken om bij het uitgaan iemand te verkrachten. In de praktijk blijken zij echter heel wat minder bewust te werk te gaan. Het zijn geen gestructureerde bendes die tot doel hebben verkrachtingen te begaan.''
Wel als het allochtonen zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:41 schreef Monidique het volgende:
Komen daders van groepsverkrachting in de regel gemakkelijk vrij?
Gezien dat de meeste minderjarig zijn vrees ik van wel.quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:41 schreef Monidique het volgende:
Komen daders van groepsverkrachting in de regel gemakkelijk vrij?
Dit word ze niet bijgebracht in de moskee hoor, het probleem is volgens mij dat ze niet gecorigeerd worden door hun omgeving (ouders bijvoorbeeld, die kunnen vaak geen eens nederlands) en als groep kun je rare dingen doen..quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:47 schreef CreativeMind het volgende:
Dit hoort bij hun geloof, daar moet je respect voor hebben.
Nederlanders kunnen ook islamitisch zijn, hoor. Het zou mij niets verbazen als dit Nederlanders zijn, grote kans dat ze het inderdaad zijn. Overigens lees ik nergens in het artikel dat ze islamitisch zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:00 schreef Zeverzak het volgende:
Moeten wij Nederlanders nog meer van dat islamitisch tuig pikken?
ervaring mee zeker...quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wel als het allochtonen zijn.
Oh cool dit mag volgens de Koran, als je dat weet kan je me vast ook het vers aanduiden waar dit in staatquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:00 schreef Zeverzak het volgende:
Moeten wij Nederlanders nog meer van dat islamitisch tuig pikken?
+2 bijna zonder typfouten.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:12 schreef robh het volgende:
Waar gaad het heen met Nederlandt![]()
maakt dat uit?quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:54 schreef Deetch het volgende:
Wat doet een meisje van viertien dan ook alleen in de stad?
lulquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:15 schreef RichardQuest het volgende:
Dat wij dit zomaar pikken
Taakstraffen voor groepsverkrachtingquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:00 schreef Zeverzak het volgende:
Sorry dat ik dit zeg hoor maar vind het wederom "toevallig" dat de daders Marokkaanse en Turkse afkomst hebben.![]()
Moeten wij Nederlanders nog meer van dat islamitisch tuig pikken? Eerlijk waar, die mensen weten echt niet wat ze met de vrijheid moeten doen die ze hier hebben. Begin me steeds meer te vinden in de rechtse ideologie...![]()
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:16 schreef DarkElf het volgende:
[..]
maakt dat uit?
zelfs al had ze niets of weinig aan dan nog moeten ze hun gore poten er vanaf blijven
De cultuur van groepsverkrachtende jongeren mag je inderdaad wel achterlijk noemen, ja.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:19 schreef Cheiron het volgende:
Als dat je cultuur is mag je het van mij best een achterlijke cultuur noemen. Wellicht moet je dit soort praktijken maar eens extra hard gaan straffen als afschrikmiddel.
Ja, alleen lijkt die kans mij klein aangezien er beelden van deze gasten zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:23 schreef Loedertje het volgende:
Ik hoop dat het Weer een groepsverkrachting die verzonnen blijkt te zijn is.
En een cultuur die binnen een andere cultuur leidt tot groepsverkrachtende jongeren?quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
De cultuur van groepsverkrachtende jongeren mag je inderdaad wel achterlijk noemen, ja.
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:25 schreef nappel het volgende:
[..]
En een cultuur die binnen een andere cultuur leidt tot groepsverkrachtende jongeren?
Serieus, hoe kun je nou geen blijvende schade overhouden aan een groepsverkrachting? Aan 4 man die je betasten en aanranden?!? Lijkt mij iets dat de rest van dr leven wel in haar hoofd blijft spelen.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:22 schreef Harry_Sack het volgende:
Het bevreemd mij altijd dat er eerder een wetenschapper aanwezig is om het verhaal uit te leggen, dan dat er een motief boven tafel komt. Ook staat de nationaliteit van de daders ineens als belangrijk in het stukje, dat noem ik regelrecht Telegraaf nieuws.
Ik hoop dat dat meisje er geen blijvende schade aan overhoudt.
Net als een boer die dooie kraaien op hangt in zijn veld............ maar dan zijn we barbaars bezig naar mijn mening moeten we ons niet verlagen tot die cultuur.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:19 schreef Cheiron het volgende:
Als dat je cultuur is mag je het van mij best een achterlijke cultuur noemen. Wellicht moet je dit soort praktijken maar eens extra hard gaan straffen als afschrikmiddel.
Hoe haal je het verdomme toch in je hoofd? Voor mij zijn dit soort mensen minder dan beesten, wat hun drijfveer ook mogen zijn.
Ik hoop het met je mee,quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:23 schreef Loedertje het volgende:
Ik hoop dat het Weer een groepsverkrachting die verzonnen blijkt te zijn is.
Natuurlijk maar wie laat z'n kind in hemelsnaam 's nachts in de stad rondhangenquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:16 schreef DarkElf het volgende:
[..]
maakt dat uit?
zelfs al had ze niets of weinig aan dan nog moeten ze hun gore poten er vanaf blijven
Of ben ik nu een bomenknuffelaar?quote:De Wree: ,,De berichtgeving in de media stelt daders van groepsverkrachting meestal voor als de-verkrachter-die-plots-uit-het-bosje-te-voorschijn-springt of als een variant van de date rape waarbij mannen afspreken om bij het uitgaan iemand te verkrachten. In de praktijk blijken zij echter heel wat minder bewust te werk te gaan. Het zijn geen gestructureerde bendes die tot doel hebben verkrachtingen te begaan.''
Ik denk dat Pim het zo gewild zou hebben.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:27 schreef BobRooney het volgende:
die gasten moeten zelfs eens verkracht worden door een groepje homo's
Nee, ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:28 schreef nappel het volgende:
Snap je het echt niet of vind je me te bevooroordeeld?
Voor dat laatste kan ik wel wat redenen aandragen..
Het is misschien wel toevallig dat het geen Maroc of Turks meisje is die verkracht is.?.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:17 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Taakstraffen voor groepsverkrachting
Flauwekul .
Afkomst heeft er helemaal niets mee te maken.
Geen blijvende schade na een (groeps)verkrachting?quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:22 schreef Harry_Sack het volgende:
Het bevreemd mij altijd dat er eerder een wetenschapper aanwezig is om het verhaal uit te leggen, dan dat er een motief boven tafel komt. Ook staat de nationaliteit van de daders ineens als belangrijk in het stukje, dat noem ik regelrecht Telegraaf nieuws.
Ik hoop dat dat meisje er geen blijvende schade aan overhoudt.
Doe je dit nou om de discussie "op te porren" ?quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nederlanders kunnen ook islamitisch zijn, hoor. Het zou mij niets verbazen als dit Nederlanders zijn, grote kans dat ze het inderdaad zijn. Overigens lees ik nergens in het artikel dat ze islamitisch zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |