BiografieIs: Minister van Vreemdelingenbeleid en Integratie in het kabinet-Balkenende II en oud-directeur Staatsveiligheid van de BVD.
Loopbaan: Na haar studie sociologie begint de loopbaan van Verdonk in 1983 bij de directie gevangeniswezen van het ministerie van Justitie. Verdonk klimt gestaag op naar de top en bekleedt midden jaren negentig managementfuncties bij diezelfde directie en bij de Justitiële Jeugd- en TBS-inrichtingen.
Daarna is ze directeur staatsveiligheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar ze leiding geeft aan 130 medewerkers van de toenmalige Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD). In die tijd is ze ook kind aan huis bij de ministeries van Justitie, Defensie en Buitenlandse Zaken, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en verscheidene politie-onderdelen.
Begin 1999 kiest Rita Verdonk voor het bedrijfsleven. Als directeur van KPMG Consulting adviseert ze recent nog het ministerie van Justitie over vreemdelingenzaken, onder meer over de problematiek van de alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama's).
Politiek: Verdonk is een nieuwkomer in de VVD. Ze is ongeveer een jaar lid van de liberalen en staat op 'het lijstje' met bekwame vrouwen, die Zalm al geruime tijd geleden heeft opgesteld. De levensloop van Verdonk oogt indrukwekkend. In haar nieuwe functie, naast CDA-minister Donner op het ministerie van Justitie, moet ze er voor zorgen dat uitgeprocedeerde asielzoekers het land verlaten, de instroom van nieuwkomers beperken en een regeling zoeken voor asielzoekers die al jarenlang wachten op een verblijfsvergunning.
Opmerkelijk: Ze is niet de eerste keus van VVD-leider Zalm, maar Verdonk lijkt geknipt voor het ministerschap van Vreemdelingenbeleid en Integratie. Ze heeft zeer ruime leidinggevende ervaring bij de rijksoverheid en in het bedrijfsleven en is volgens mensen die met haar hebben samengewerkt 'een stevige vrouw naar wie wordt geluisterd'.
Ongetwijfeld tot grote opluchting van Zalm hapte Verdonk toe, waar andere vrouwen (ambassadeur mensenrechten Reneé Jones-Bos en oud-directeur vreemdelingenbeleid Gea van Craaikamp) voor de eer bedankten. Zalm wilde naast Sybilla Dekker (VROM) hoe dan ook een tweede vrouwelijke minister van buiten het Binnenhof leveren en slaagt daar op de valreep in. Met Verdonk komt er een recordaantal van vijf vrouwelijke ministers in het kabinet Balkenende II.
bron text:
http://www.novatv.nl/inde(...)=biografieen.detailsDeel #2 alweer!
Rita: verguisd door velen omdat ze gewoon het beleid uitvoert zoals dat democratisch is beslist. Rita, die niet voor elk zielig geval wat de publiciteit zoekt een uitzondering maakt. Rita die gewoon eens laat zien waar ze voor staat en zich gewoon aan de regels houdt zoals we die met zijn allen in principe hebben bepaald. Rita die gewoon ruggengraat toont en niet wijkt voor de terreur van een kleine radicale minderheid die het niet meer haar beleidsvoering eens is.
Ik vind Rita Verdonk een topwijf en er zouden eens meer politici zoals haar moeten zijn.
[b]Op
vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_