Dat kan niet zonder meer hoor. Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
als je bv een paar schoenen koopt , kan je ze achteraf terugbrengen en je geld terugvragen ( binnen een bepaalde tijd )
dat is vrij normaal vinden we
Dat hangt er vanaf wat ermee is. Als hij stuk is moeten ze hem repareren of een andere, vergelijkbaar exemplaar, geven.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
maar als je nu een computer koopt en die functioneert niet zoals jij het zou willen
kan je dan ook binnen die bepaalde tijd dat ding terugbrengen en je geld terugvragen ?
ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je een computer koopt en na het instaleren van dat ding blijkt dat er een boel dingen niet kloppen dat je dan denkt bij jezelf " ik wil er een die wel werkt dus ik breng deze terug en ga bij een andere winkel kijken"
hoever kan je gaan bij het terugeisen van je geld ??
Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindtquote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:55 schreef 700MB het volgende:
[..]
Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier.[..]
Je zou eens moeten weten, sommige mensen presteren het om een wielerbroek te gebruiken en dan krijg je het verzoek of je een broek met zweetplekken en al wil ruilen voor een maatje groter.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:03 schreef okkie-man het volgende:
[..]
Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindt![]()
wettelijk gezien mag de winkelier binnen een redelijke termijn het probleem oplossen. meestal krijg je echter geld terug als je moeilijk gaat doen in dat soort situaties, omdat het een winkel veel klanten kan kosten (iemand die een slechte ervaring heeft met een winkel zal dit ook aan anderen vertellen, en het staat ook voor een winkel slecht als iemand stennis schopt omdat-ie geen geld terug krijgt bij een defect product)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:18 schreef bonke het volgende:
ik mag aannemen dat een winkelier : niet goed geld terug garantie geeft
kan me voorstellen dat bij sommige dingen als onderghoed ed de winkelier gelijk heeft dat ie niks teruggeeft
maar je hoort vaak genoeg dat mensen bv een tv kopen , dat ding aansluiten en dat dan ( ik noem maar wat ) het beeld op ze kop staat )
dan breng je de tv terug en bij de winkel zegge ze "die repareren we ff en u bent em 3 weken kwijt "
daar zal ik het dan totaal niet mee eens zijn en mijn geld terug eisen
tis toch vrij normaal dat je dan je geld terug krijgt of zie ik dat verkeerd ??
wettelijk gezien is het zo dat je een overeenkomst hebt, en dat je de winkelier in de gelegenheid moet stellen om alsnog aan de overeenkomst te voldoen, bijvoorbeeld door het defecte apparaat te vervangen of binnen een redelijke termijn te reparerenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
wanneer de winkelier niet binnen een redelijke termijn het probleem kan oplossen, kun je de koop ontbinden. in dat geval hoef je inderdaad geen genoegen te nemen met een tegoedbonquote:Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon
dat hebben ze dus wel wanneer je hen niet in de gelegenheid stelt alsnog te leveren. wanneer je in dat geval naar de rechter gaat zul je bot vangen. maar zoals ik al eerder stelde, een winkelier verliest klanten als hij zo met zijn klanten omgaat, dus lukt het vrijwel altijd om geld terug te krijgen. een ontevreden klant is geen klantquote:Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan.
Je bedoelt 'vragen staat vrij'.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen hequote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:56 schreef bonke het volgende:
sja nu weet ik et nie meer hoor
alicey zegt dit en kajalevi zegt dat
wie heeft er nu gelijk ?? hehehe
ps: modderbadje alvast klaarzetten dames ?? :-)
wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoorquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:00 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen he![]()
Kaja heeft toch altijd gelijk......![]()
Dat is nonsens.. In Nederland bestaat dat recht niet. Alleen als er sprake is van non-conformiteit kun je, nadat de winkelier de gelegenheid heeft gehad de problemen te verhelpen, schadevergoeding vragen of de koop ontbinden.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:04 schreef bonke het volgende:
[..]
wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoor
dus ongeacht wat er onderaan et bonnetje staat kun je altijd je geld terugeisen , mits het aperaat niet beschadigt is en in de originele verpakking zit en het binnen een bepaalde periode gebeurt
ps: kusje kajababe :-)
Onzin. Wijs maar aan waar het staat. Of kijk eens op staiksterk of waar dan ook.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:59 schreef Kajalevi het volgende:
Wat ik al zei, ongeacht wat er op de bon staat, er is nu in de wet een soort 'bedenktijdclausule' toegevoegd. Voor elke soort verkoop.
mits de bon daar iets over zegt. in het andere geval is de verkoper niet verplicht om direct geld terug te gevenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:53 schreef Kajalevi het volgende:
Hij verliest inderdaad klanten, maar ze hebben geen gewoon geen poot om op te staan, als jij
iets niet goed vind, dan hoef je geen genoegen te nemen met een vervangend iets, je hoeft
zelfs geen reden op te geven. Zolang alles er nog net zo uit ziet als bij aankoop, verpakking
in takt, bonnen erbij. Kun je gewoon je geld terug vragen binnen de gestelde termijn op de bon.
de wet komt pas in zicht wanneer de overeenkomst niet wordt nagekomen. wanneer er niet is overeengekomen dat de koper geld terug kan krijgen, is de verkoper in geval van een winkel niets verplicht. wanneer het artikel niet deugt (dus niet of je het niet mooi vindt, maar als het defecten vertoont) heeft de winkelier niet geleverd, en moet hij alsnog leveren binnen een redelijke termijn. pas wanneer dat niet gaat lukken, kun je de overeenkomst ontbinden, en pas dan is de winkelier verplicht tot het teruggeven van geldquote:Een winkelier moet ten alle tijden geld terug geven als jij dat wenst en je voldoet aan
alle voorwaarden. Dat is de wet.
"de wet" wordt voortdurend aangepast. misschien kun je even aangeven over welke artikelen je het nu hebt? ik ben wel benieuwd wat er dan precies veranderd is, en ik leer graag bijquote:p.s.; de wet is vorig jaar aangepast, win je altijd bij de rechter
niet juist. dat geldt slechts voor verkoop op afstand, niet voor aankopen in een winkelquote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:59 schreef Kajalevi het volgende:
Wat ik al zei, ongeacht wat er op de bon staat, er is nu in de wet een soort 'bedenktijdclausule' toegevoegd. Voor elke soort verkoop.
die geldt dus slechts voor verkoop op afstand. mocht je het hier niet mee eens zijn, kun je dan de relevante wetsartikelen geven waarin een bedenktijdclausule wordt beschreven die geldt voor winkelverkopen?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:13 schreef Kajalevi het volgende:
Zie mijn volgende opmerking, bedenktijdclausule, dat zegt genoeg.
Zal maandag op mijn werk even voor je nakijken. Maar zelf als je thuis bedenkt dat je hetquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
die geldt dus slechts voor verkoop op afstand. mocht je het hier niet mee eens zijn, kun je dan de relevante wetsartikelen geven waarin een bedenktijdclausule wordt beschreven die geldt voor winkelverkopen?
het kan wanneer de verkoper expliciet aangeeft dat je dat recht hebt. bij veel winkels geldt de voorwaarde dat een nieuw product altijd geruild kan worden tegen een tegoedbon of een ander product binnen een bepaalde tijd. wanneer de verkoper echter niet aangeeft dat je dat recht hebt, dan heb je dat recht nietquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:16 schreef bonke het volgende:
als je voor je verjaardag twee broodroosters krijgt , dan kan je er toch een terugbrengen en je geld tergvragen ??
waarom zou dat met computers en andere dure apperatuur niet kunnen ??
je woont tienmin van je werk , dus je kan ff heen en weer dan weten we over eenhalf uurtje hoe et nu echt zit :-)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:17 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
Zal maandag op mijn werk even voor je nakijken. Maar zelf als je thuis bedenkt dat je het
niet mooi vind, kan je het terug brengen.
misschien weet je in ieder geval uit je hoofd welk wetboek het in staat? (BW6?), en misschien ook hoofdstukken/titels/secties ?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:17 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
Zal maandag op mijn werk even voor je nakijken. Maar zelf als je thuis bedenkt dat je het
niet mooi vind, kan je het terug brengen.
ik neem aan dat er toch ergens in de wet staat dat er een niet goed geld terug garantie isquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
het kan wanneer de verkoper expliciet aangeeft dat je dat recht hebt. bij veel winkels geldt de voorwaarde dat een nieuw product altijd geruild kan worden tegen een tegoedbon of een ander product binnen een bepaalde tijd. wanneer de verkoper echter niet aangeeft dat je dat recht hebt, dan heb je dat recht niet
Dat recht heb je zeker wel binnen de gestelde termijn. De tekst op de bon is tegengesteldquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
het kan wanneer de verkoper expliciet aangeeft dat je dat recht hebt. bij veel winkels geldt de voorwaarde dat een nieuw product altijd geruild kan worden tegen een tegoedbon of een ander product binnen een bepaalde tijd. wanneer de verkoper echter niet aangeeft dat je dat recht hebt, dan heb je dat recht niet
nee, er is wel de wet verkoop op afstand. deze stelt dat er een bedenktijd van 8 dagen is bij verkoop op afstand (dus telefonisch of via internet), waar je niet het artikel zelf hebt gezien. bij een gewone winkel-verkoop geldt een dergelijke verplichting niet. veel winkels zetten wel zelf in hun voorwaarden iets dergelijks, als service. het is echter bij wet niet verplicht. je hebt een overeenkomst dat jij een artikel krijgt, en de winkelier geld. pas wanneer de winkelier in gebreke is (het artikel is defect, of het is niet wat je redelijkerwijs er van had mogen verwachten) kun je de winkelier in gebreke stellen. ook dan mag de winkelier echter eerst proberen om binnen een redelijke termijn alsnog een goed artikel te leverenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:19 schreef bonke het volgende:
[..]
ik neem aan dat er toch ergens in de wet staat dat er een niet goed geld terug garantie is
dus als een winkelier dat niet in zijn regelement heeft staan is ie dus fout
je vrouw vind niet leuk dat je iets gekocht hebt wat er zo uitzietquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
leg mij eens uit waarom je, als je een artikel goed kunt zien, alles er over kunt vragen, kunt passen (in geval van kleding), je je alsnog kunt vergissen zodat een bedenktijd nodig zou zijn?
eigen schuld, had je het in overleg met je vrouw moeten doenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:31 schreef bonke het volgende:
[..]
je vrouw vind niet leuk dat je iets gekocht hebt wat er zo uitziet
dit is een defect, dan is de verkoper dus in gebrekequote:iets kan beschadigt zijn op een plek waar het niet gezien is
dat is geen reden, het is altijd wel ergens goedkoper. je bent de overeenkomst aangegaan voor de gestelde prijsquote:je ziet hetzelfde ergens anders maar dan 25% goedkoper
dat kan een reden zijn, als je dingen zijn voorgespiegeld die niet conform de werkelijkheid zijn. in dat geval kun je een ander artikel vragen wat wel voldoet aan die voorspiegeling of geld terugquote:je bent toch ietwat verkeerd geinformeerd door de verkoper
die heb ik bij de belastingdienst ook geprobeerd, trappen ze niet inquote:je hebt het geld plotseling ergens anders voor nodig
beter overeenstemmen in dat gevalquote:je vrouw heeft het al voor je gekocht zonder dat je het wist
de europese richtlijn ken ik niet, maar in dit geval is het gewoon een overeenkomst die niet wordt nagekomen, dan geldt het zelfde als voor welke overeenkomst dan ookquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:32 schreef Kajalevi het volgende:
Denk wel dat er 2 dingen door elkaar gehaald worden. Artikelen met gebreken welke op langere termijn ontstaan daarvoor geld weer een andere wet dan welke ik omschrijf. Dan geldt
inderdaad dat de verkoper reparaties of een vervangend middel moet aanbieden. Als
hij hieraan niet kan voldoen dan geld terug. Europeese richtlijnen hiervoor aangepast
maart 2003(???) even uit mn hoofd.
ik ben benieuwd waar je maandag mee komtquote:Maar vandaag kopen, morgen terugbrengen, altijd geld terug.
ik meot zo weg, maar als ik tijd heb zal ik voor je even langs de zaak rijden.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:18 schreef bonke het volgende:
[..]
je woont tienmin van je werk , dus je kan ff heen en weer dan weten we over eenhalf uurtje hoe et nu echt zit :-)![]()
quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:53 schreef Kajalevi het volgende:
Hij verliest inderdaad klanten, maar ze hebben geen gewoon geen poot om op te staan, als jij
iets niet goed vind, dan hoef je geen genoegen te nemen met een vervangend iets, je hoeft
zelfs geen reden op te geven. Zolang alles er nog net zo uit ziet als bij aankoop, verpakking
in takt, bonnen erbij. Kun je gewoon je geld terug vragen binnen de gestelde termijn op de bon.
Ik denk dat je de boel zit te stangen en het lukt je goedquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:32 schreef Kajalevi het volgende:
Maar vandaag kopen, morgen terugbrengen, altijd geld terug.
Het leuke aan dit voorbeeld is dat Microsoft hier zélf aangeeft dat je het terug mag brengen. Dat is nou net ietsjes anders. Wellicht dat MS hiertoe verplicht is, omdat je pas de volle consequenties van je aankoop kunt overzien wanneer je aan de installatie begint (en dus pas ná de aankoop kennis kunt nemen van alle voorwaarden). Dit voorbeeld is eerder een uitzondering dan een bevestiging van wat Kajalevi beweert.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:44 schreef bonke het volgende:
http://www4.hccnet.nl/404(...)F30-30D21A539A2B8195
dit is ene leuk voorbeeldje
koop een xp cdrom en installeer die
dan staat er : acepteer je de gebruikersovereenkomst ja of nee
doe je dat niet dan kan je dus de cdrom weer terugbrengen en je geld terugvragen
voor het hele verhaal maar ff de site lezen :-)
Je zit hier opzettelijk onwaarheden te verspreiden; aangezien je zelf te koppig, te onnozel of gewoon te lui lijkt te zijn om daar bronnen bij te zoeken help ik je een handje.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:32 schreef Kajalevi het volgende:
Maar vandaag kopen, morgen terugbrengen, altijd geld terug.
En hierbij een vriendelijk, doch dringend verzoek: als je je in een discussie mengt die gaat over zaken die voor anderen duidelijke (financiële) gevolgen (kunnen) hebben, ga dan niet koppig zitten drammen, want dit kan voor mensen duidelijk nadelige gevolgen hebben.quote:Vraag:
Uw pas gekochte schoenen blijken helemaal niet te kleuren bij uw nieuwe pak. U wilt ze wel ruilen, maar vindt geen ander leuk paar. Moet u nu genoegen nemen met een tegoedbon?
Antwoord:
Ja, het ruilen van schoenen die u niet mooi vindt, is geen recht, maar slechts een gunst die een winkelier u verleent. Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde termijn uw spullen ruilen als ze tenminste ongebruikt en onbeschadigd zijn. Soms krijgt u een tegoedbon als u niets anders kunt vinden. Grote winkelbedrijven gaan in hun service soms nog verder en geven u het aankoopbedrag terug als u het product terugbrengt binnen een bepaalde termijn.
Uitleg:
De mogelijkheid om te ruilen is een service van een verkoper aan u. Het wordt een ander verhaal als u terugkomt omdat uw schoenen bijvoorbeeld na een week al kapot zijn. De verkoper heeft u dan een ondeugdelijk product geleverd. Dit mag u altijd omruilen voor een deugdelijk paar. Is dit niet op voorraad, dan hebt u recht op uw geld terug.
Ook aan artikelen uit de uitverkoop mag normaal gesproken niets mankeren. Alleen als een verkoper uitdrukkelijk geen garantie geeft op een product, mag u daarvan minder hoge verwachtingen hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om een bankje dat al twee jaar door iedereen in de winkel is uitgeprobeerd en daarom flink is afgeprijsd.
Twijfelt u over een aankoop, informeer dan altijd of u uw geld terug kunt krijgen als u het terugbrengt.
Het leuke is, dat deze manier van werken strijdig is met de Nederlandse wetgeving.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:14 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het leuke aan dit voorbeeld is dat Microsoft hier zélf aangeeft dat je het terug mag brengen. Dat is nou net ietsjes anders. Wellicht dat MS hiertoe verplicht is, omdat je pas de volle consequenties van je aankoop kunt overzien wanneer je aan de installatie begint (en dus pas ná de aankoop kennis kunt nemen van alle voorwaarden). Dit voorbeeld is eerder een uitzondering dan een bevestiging van wat Kajalevi beweert.
Of algemene voorwaarden geldig zijn is een heel andere vraag dan dat de voorwaarden een soort retourrecht bieden waar je je op kan beroepen. En strijdig met wetgeving? Ach welnee, je mag best algemene voorwaarden op deze manier presenteren; alleen zul je daarvan wel de gevolgen moeten dragen, namelijk dat de gelding ervan betwistbaar wordt.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:31 schreef frederik het volgende:
Het leuke is, dat deze manier van werken strijdig is met de Nederlandse wetgeving.
Er worden namelijk achteraf algemene voorwaarden ten tonele getoverd.
omdat een paar mensen die wel eens kassa of pieter storms hebben gezien meteen denken ook een pieter storms te zijn, en dat zaait soms een beetje verwarringquote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:33 schreef Sovereign het volgende:
Rally heeft gelijk, duh.Dat dit soort vragen keer op keer moeten worden beantwoord snap ik niet.
Vragen staat vrij.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:33 schreef Sovereign het volgende:
Rally heeft gelijk, duh.Dat dit soort vragen keer op keer moeten worden beantwoord snap ik niet.
Ok, ik drukte me wat verkeerd uitquote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:35 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Of algemene voorwaarden geldig zijn is een heel andere vraag dan dat de voorwaarden een soort retourrecht bieden waar je je op kan beroepen. En strijdig met wetgeving? Ach welnee, je mag best algemene voorwaarden op deze manier presenteren; alleen zul je daarvan wel de gevolgen moeten dragen, namelijk dat de gelding ervan betwistbaar wordt.
zeg meneer mod , de discussie die hier gaande is gaat op een normale manierquote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Je zit hier opzettelijk onwaarheden te verspreiden; aangezien je zelf te koppig, te onnozel of gewoon te lui lijkt te zijn om daar bronnen bij te zoeken help ik je een handje.
En hierbij een vriendelijk, doch dringend verzoek: als je je in een discussie mengt die gaat over zaken die voor anderen duidelijke (financiële) gevolgen (kunnen) hebben, ga dan niet koppig zitten drammen, want dit kan voor mensen duidelijk nadelige gevolgen hebben.
de mod studeert in dit geval op dit onderwerp, en wil voorkomen dat iemand voor jan met de korte lul zich op niet bestaande rechten beroeptquote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:50 schreef bonke het volgende:
[..]
zeg meneer mod , de discussie die hier gaande is gaat op een normale manier
probeer dan niet iemand te beledigen door iemand onozel, lui en koppig te noemen
quote:ik ken kaja goed genoeg om te weten waar ze over spreekt en jij weet dat dus niet
juist en dat is dan dus een reden om gewoon maar iemand uit te schelden ( nee dus )quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
de mod studeert in dit geval op dit onderwerp, en wil voorkomen dat iemand voor jan met de korte lul zich op niet bestaande rechten beroept
[..]:'(
![]()
Ik scheld niemand uit, ik typeer het gedrag van een persoon, en die typering gaat dan ook alleen om hoe persoon zich in dit topic gedraagt. Als dat als 'uitschelden' ervaren wordt, is dat jammer, maar met dezelfde argumentatie kunnen o.a. Souvereign en frederik dan ook wel klagen dat ze door kaja voor leugenaar worden uitgemaakt. Ik zit hier niet om door iedereen aardig gevonden te worden, en mijn mod-zijn mag mij er ook niet van weerhouden me in een discussie te mengen. En als iemand duidelijk de boel zit te stangen door zonder argumenten iets te beweren wat niet klopt, dan reageer ik daar duidelijk op.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:10 schreef bonke het volgende:
[..]
juist en dat is dan dus een reden om gewoon maar iemand uit te schelden ( nee dus )
Probleem is alleen, iemand zit te stangen wanneer die duidelijk weet heeft van het tegendeel, en ook dan nog de boel in de maling zit te nemen.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:23 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik scheld niemand uit, ik typeer het gedrag van een persoon, en die typering gaat dan ook alleen om hoe persoon zich in dit topic gedraagt. Als dat als 'uitschelden' ervaren wordt, is dat jammer, maar met dezelfde argumentatie kunnen o.a. Souvereign en frederik dan ook wel klagen dat ze door kaja voor leugenaar worden uitgemaakt. Ik zit hier niet om door iedereen aardig gevonden te worden, en mijn mod-zijn mag mij er ook niet van weerhouden me in een discussie te mengen. En als iemand duidelijk de boel zit te stangen door zonder argumenten iets te beweren wat niet klopt, dan reageer ik daar duidelijk op.
Overigens, als jij haar zo goed kent en je aan de mening van de zeer trouwe WGR posters zoals frederik, geen enkele waarde hecht, wat is dan het nut van dit topic ?
Dat probleem blijf je altijd houden. Probleem is dat het voor buitenstaanders heel moeilijk is de deskundigheid van personen in te schatten.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:35 schreef frederik het volgende:
Voor de gebruikers hier zijn de laatste en een na laatste groep even gevaarlijk, maar die een na laatste groep zouden wij ook zelf kunnen zijn, was dat niet de reden waarom die faq bv niet kwam? (wij zeggen A omdat wij daarvan overtuigd zijn, maar blijken toch de verkeerde adviezen te geven)
En in de vraagstelling van TS is het dus goed mogelijk dat omdat 'een boel dingen niet kloppen' dat er sprake is van niet voldoen aan de overeenkomst en dat op die basis er uiteindelijk een situatie komt waarin de koper z'n geld terugkrijgt.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:27 schreef Toeps het volgende:
Hmm, in het bw van 2003-2004 staat alleen iets over geld terugvragen als het produkt niet aan de overeenkomst voldoet (7:22). Je kunt het dus niet ten alle tijden terugbrengen.
Alleen dan volstaat zomaar terugbrengen dus niet, is uitleg over wat er anders is aan geleverde ten opzichte van gekochte noodzakelijk. En moet leverancier in de gelegenheid gesteld worden om de problemen eerst op te lossen. Dat was (maar ik kan er naast zitten) niet de insteek die OP in zijn topic had (zijn vertrouwen is weg, en wil onmiddelijk al niets meer met verkoper te maken hebben)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:07 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En in de vraagstelling van TS is het dus goed mogelijk dat omdat 'een boel dingen niet kloppen' dat er sprake is van niet voldoen aan de overeenkomst en dat op die basis er uiteindelijk een situatie komt waarin de koper z'n geld terugkrijgt.
Maar hoe grondig een onderzoek ook is, ook daar kunnen fouten gemaakt worden. En in dit topic is er nog het probleem dat wij beweren dat er niets is wat zomaar omruilen als recht geeft. En dat Kaja beweert dat het wel toegestaan is. Kaja kan in de toekomst hooguit zeggen: Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niets kan vinden wat mijn mening onderbouwd, ik moet me bij jullie mening neerleggen.(ze heeft namelijk nergens kunnen aantonen dat het standaard, een overeenkomst moet je nakomen, in dit geval niet van toepassing is, puur omdat er geen regels bestaan die dat regelen)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:59 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Dat probleem blijf je altijd houden. Probleem is dat het voor buitenstaanders heel moeilijk is de deskundigheid van personen in te schatten.
De één baseert zijn oordeel op zijn rotsvaste overtuiging, de tweede op de combinatie van breekijzer, kassa & Peter R en de derde komt pas met een oordeel na een grondig onderzoek.
En van buitenaf is dat nauwelijks herkenbaar.
Ik geloof dat wat ik zeg de waarheid is? Uhm, nee hoor.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:33 schreef bonke het volgende:
ps : souvereign en frederik klagen niet , gewoon omdat ze daar geen reden voor hebben
zij geloven dat wat ze zegen de waarheid is en kaja doet hetzelfde
Afgestudeerd zijn is nog niet opeens zeker weten.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:24 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Ik geloof dat wat ik zeg de waarheid is? Uhm, nee hoor.Dat heeft toch meer met weten te maken, anders zou ik over een maand of 2 ook geen mr. voor mijn naam kunnen zetten.
![]()
Natuurlijk zijn er zaken die complex liggen en waar een eenduidige oplossing ook voor een jurist niet zo voorhanden is (alwetend is niemand!), maar dat soort zaken zijn zeer in de minderheid. Het gaat hier immers om duidelijk consumentenrecht, niet om cassatie-waardig materiaal.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:37 schreef frederik het volgende:
Afgestudeerd zijn is nog niet opeens zeker weten.
nouja theologie is volgens mij wel redelijk verifieerbaar.. een gelovige kan ook beter niet die studie doenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:37 schreef frederik het volgende:
[..]
Afgestudeerd zijn is nog niet opeens zeker weten.
Bij een afgestudeerde in de godsgeleerdheid blijft het zelfs zijn hele leven bij geloven wat die weet
(even om je je eer te houden, recht zoals jij doet is natuurlijk veel meer een weet vak, dan godsdienst dat is)
Waar staat dit in? Ik kan het niet terugvinden in het BW. Dus als jij me er mee kan helpen graag.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon.
Wel binnen de gestelde termijn natuurlijk.
En wel met de bonnen, orignele verpakking en ongedragen dus.
Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan. Als jij je geld terug wil
moeten ze dat terug geven.
Hierbij een dringend verzoek om voordat je een mening over iemand geeft, eerst evenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Van staiksterk.nl:
[..]
de wet kent geen mening. als we die in de hand nemen is er niets aan de handquote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:41 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
Ook dit slaat nergens op. Hun hebben een standpunt en ik ook. Welke we beiden verdedigen,.
Ik dram dan en hun dan niet? Vreemd.
Heb je nooit gehoord dat mensen van mening kunnen verschillen?
misschien een overweging waard waarom je wel zo overkomt..quote:Doe in vervolg je werk even beter en oordeel niet over mensen zonder je daarvoor eerst
in ze te verdiepen. Dom, koppig en lui is niet op mij van toepassing, en ik vind het zekers
beledigend.
ik heb zelf de indruk dat veel winkeliers het echt niet weten. en natuurlijk zullen er winkeliers zijn die het wel weten maar proberen er mee weg te komen..quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:54 schreef Sorella het volgende:
Of ze weten het wel maar doen net alsof ze het niet weten omdat ze er van uitgaan dat de klant het zeker niet weet totdat ze de verkeerde klant treffen die het dus toevallig wel weet.
Volgens mij nemen die winkeliers de gok gewoon.
Uitgezonderd partime krachten die het dus vaak niet weten.
De wet is 1 tekst.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
de wet kent geen mening. als we die in de hand nemen is er niets aan de hand
[..]
het gaat in dit geval om de vraag welke wetsartikelen van toepassing zijn. ik ben zeker met je eens dat het in veel gevallen niet duidelijk is. aan de andere kant, als alle wetten zo duidelijk waren, hadden we geen rechters nodigquote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:03 schreef frederik het volgende:
[..]
De wet is 1 tekst.
Echter hij kan op 10 tallen verschillende manieren uitgelegd worden.
Waarom wordt er bv in dezelfde situaties anders geoordeeld door de verschillende kantongerechten? (Een heel duidelijk voorbeeld zijn de aandelenlease zaken. Amsterdam is van mening dat er sprake is van huurkoop, met de desbetreffende voor en nadelen, den Bosch is van mening dat het geen huurkoop is. Wachten hierbij is op een uitspraak van een hogere rechter tot eindelijk de hoge raad)
Dus hoewel de wet geen mening is, valt die met verschillende meningen ook verschillend uit te leggen.
naar mijn weet ook niet, maargoed, het is nog geen maandagquote:Alleen speelt er in dit topic niet mee dat er uitgelegd moet worden. Er staat domweg nergens dat je bedenktijd hebt nadat je een overeenkomst hebt gesloten (tenzij je die bedenktijd natuurlijk in die overeenkomst hebt gekregen als gunst)
Dat kan een hele leuke wordenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:02 schreef Sorella het volgende:
Als consument zijnde zijn er zoveel regels dat je echt goed geslagen ten ijs moet komen bij een winkelier om iets gedaan te krijgen en tuurlijk zijn er winkeliers die er niet zoveel van af weten maar zo zijn er dus ook hoopies die er wel alles van af weten.
Hoorde vanmiddag: iemand had een broodje haring a 2 euro gekocht zat er een halve haring op want dat moest van de baas, dit is volgens mij iets waarbij je kan zeggen ik wil mijn geld terug en krijg je het niet terug dan mag je het broodje dus in de baas zijn strot douwen
Ik geef daarom ook geen mening over een persoon op zich, maar over het gedrag van persoon in dit geval.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:41 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
Hierbij een dringend verzoek om voordat je een mening over iemand geeft, eerst even
Fok topics doorworsteld en kijkt hoe de desbetreffende persoon normaliter antwoord op
vragen welke gesteld worden.
Zoals ik straks al zei, een standpunt kan gebaseerd zijn op diverse gronden, waaronder meningen en feiten.quote:Ook dit slaat nergens op. Hun hebben een standpunt en ik ook. Welke we beiden verdedigen,.
Ik dram dan en hun dan niet? Vreemd.
Heb je nooit gehoord dat mensen van mening kunnen verschillen?
Stel je niet zo aan. Rally doet gewoon wat ie in zijn ogen als mod dient te doen, en daar is imho niets mis mee.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:24 schreef bonke het volgende:
sluit deze topic maar want het gaat nergens meer over
tnx to rally
hij verknalt em en mag em dus ook zelf sluiten
nog 2 daagjesquote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:27 schreef Kajalevi het volgende:
Rare opmerking "dat ik mij aangesproken voel". Je had het toch tegen mij?
Verder Heb ik gezegd dat ik het na moet nakijken maandag, als ik fout zit zal ik dat
wel toegeven. Maar in mijn winkels wordt sinds dat bewuste artikel in de Mitex
anders gehandeld.
het was duidelijk waar we het over haddenquote:Verder heb ik ook al aangeven dat we het hier over verschillende zaken hebben.
Voor witgoed ed gelden nl weer andere regels als via inet aankopen.
ja, zeker wanneer je geen andere bron geeft dan "ik heb gewoon gelijk"quote:Verder doet het er niet toe of ik hier vaak discusieer. Zou dat iets uit moeten maken?
quote:Voor jou informatie. Ik lees hier heel veel, reageer veel minder, dat doe ik nl op een
ander forum.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:32 schreef bonke het volgende:
is het niet zo dat als een TS vraagt om een slotje dat dat gewoon gebeurt??
En ik ben ook zeker heel benieuwd naar de gronden waarop deze regels anders geïnterpreteerd worden.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:27 schreef Kajalevi het volgende:
Rare opmerking "dat ik mij aangesproken voel". Je had het toch tegen mij?
Verder Heb ik gezegd dat ik het na moet nakijken maandag, als ik fout zit zal ik dat
wel toegeven. Maar in mijn winkels wordt sinds dat bewuste artikel in de Mitex
anders gehandeld.
Dat afgestudeerd of niet sloeg op mijzelf en enkele andere vaste bezoekers, niet op jou.quote:En afgetudeerd of niet, ik heb er dagelijks mee te maken.
Misschien dat ik nu teveel 1 zin uit zijn verband aan het rukken ben hoor, maar is dit niet iets wat jij heel erg in je achterhoofd moet houden bij het lezen van jouw bronnen maandag? Dat de huidige teksten die jij dus voor je neus hebt maandag een advies van de textiel branche is, waarbij er zo dicht? mogelijk bij de huidige wet gezeten wordt, maar waar die adviezen best wel eens tegenstrijdig kunnen zijn aan de wet?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:27 schreef Kajalevi het volgende:
Ik weet dat de Mitex er nog steeds mee
bezig is omdat zoals nu omschreven het nog niet voldoet aan de rechten van de
consument en de verkoper.
Nergens staat dat je een slotje kunt vragen als je daar zin in hebt. En dat is maar goed ookquote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:36 schreef bonke het volgende:
oww dus alleen als het in et straatje van een mod past word een topic gesloten en als een TS erom vraagt omdat er door bepaalde personen gezeken word ( in dit geval een mod ) dan moet de topic open blijven om het modje het gevoel te geven dat ie goed gehandeld heeft ?
Zeker niet als het gaat om een vraag waar veel mensen vaak mee te maken hebben, en de standpunten ver uiteen liggen èn er nog zicht is op nieuwe informatie die duidelijkheid kan verschaffen.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:32 schreef bonke het volgende:
is het niet zo dat als een TS vraagt om een slotje dat dat gewoon gebeurt??
niemand belet kaja om maandag dezelfde omruil te bieden hoor. Is namelijk meer dan wat de wet biedt. (tenzij ze in die winkel die omruil in de koopovereenkomst hebben gezet, dan is er natuurlijk niet meer opeens onderuit te komen). Er is dus niets wat die winkel verplicht om maandag anders te gaan handelenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
nog 2 daagjes
En dat zou inderdaad zo kunnen zijn , maar dat horen jullie dan van mequote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:34 schreef frederik het volgende:
[..]
Misschien dat ik nu teveel 1 zin uit zijn verband aan het rukken ben hoor, maar is dit niet iets wat jij heel erg in je achterhoofd moet houden bij het lezen van jouw bronnen maandag? Dat de huidige teksten die jij dus voor je neus hebt maandag een advies van de textiel branche is, waarbij er zo dicht? mogelijk bij de huidige wet gezeten wordt, maar waar die adviezen best wel eens tegenstrijdig kunnen zijn aan de wet?
Dan kun je het terug brengen naar de producent (niet de verkoper) want van die is de overeenkomst.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:44 schreef bonke het volgende:
http://www4.hccnet.nl/404(...)F30-30D21A539A2B8195
dit is ene leuk voorbeeldje
koop een xp cdrom en installeer die
dan staat er : acepteer je de gebruikersovereenkomst ja of nee
doe je dat niet dan kan je dus de cdrom weer terugbrengen en je geld terugvragen
voor het hele verhaal maar ff de site lezen :-)
Neen, driewerf neen!quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon.
Wel binnen de gestelde termijn natuurlijk.
En wel met de bonnen, orignele verpakking en ongedragen dus.
Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan. Als jij je geld terug wil
moeten ze dat terug geven.
En................?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:17 schreef Kajalevi het volgende:
Zal maandag op mijn werk even voor je nakijken. Maar zelf als je thuis bedenkt dat je het
niet mooi vind, kan je het terug brengen.
quote:Op maandag 28 juni 2004 13:31 schreef Lawman het volgende:
[..]
En................?
Ben uitermate gespannen over de berichtgeving die volgen gaat............!!
Hier is geen kruid gewassen.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 23:00 schreef bonke het volgende:
juist van horen zeggen
ik heb er nu 2 die zeggen dat de regels verandert zijn
daar heb ik jullie nog niet over gehoord
misschien missen jullie iets ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |