Felle strijd om de macht binnen LPF
Financier eist onherroepelijk vertrek van zittend bestuur
bron: Trouw
DEN HAAG - Het LPF-bestuur voelt zich gechanteerd door vastgoedhandelaar Thünnessen, directeur van Metterwoon Vastgoed. Thünnessen wil dat vandaag de bestuursleden aftreden en zich niet herkiesbaar stellen. Zij moeten plaatsmaken voor mensen in wie hij vertrouwen heeft, als voorwaarde voor zijn bereidheid de partij opnieuw geld te lenen.
De LPF houdt vandaag in Rotterdam een ledenvergadering. Naast het kiezen van een bestuur staat op de agenda het aanvragen van surséance. De partij verkeert in grote financiële moeilijkheden. Met een surséance zou het bestuur Thünnessen treffen.
De nieuwe lening betreft 70000 euro. Maar eerder heeft hij de LPF 800000 euro geleend. Dat geld heeft hij teruggeëist via een deurwaardersbevel. Aanvankelijk gaf dat het LPF-bestuur zeven dagen de tijd. Later maakte Thünnessen daarvan dat hij de uitkomst van de ledenvergadering wilde afwachten.
Thünnessen behoort tot de eerste financiers van Pim Fortuyn vanaf eind 2001. Ook daarna is hij Fortuyn, veelal met vastgoedhandelaar Ed Maas, meermalen financieel te hulp gekomen.
Sinds begin dit jaar laat Thünnessen zich vertegenwoordigen door Marten Fortuyn, de oudste broer van de vermoorde politicus. Uit correspondentie die in handen is van deze krant blijkt dat Thünnessen Fortuyn ook in het bestuur wil hebben. Dat wil daaraan niet actief meewerken.
Ook weigert het bestuur schriftelijk te bevestigen dat de leden zich in geen enkele omstandigheid herkiesbaar stellen. Eerst noemde Thünnessen kamerlid Van As als toekomstig bestuurslid. Het statuut laat echter niet toe dat een kamerlid ook bestuurslid wordt.
Achter de schermutselingen tussen het bestuur enerzijds en Thünnessen, Van As en Fortuyn anderzijds, gaat een strijd om de macht in de LPF schuil. Beide zijden bestoken elkaar op de LPF-site al enige tijd met beschuldigingen. Van As schrijft in een brief dat hij in bezit is van 900 machtingen van leden die willen dat het bestuur aftreedt. Hij kondigt een motie van wantrouwen aan. Het bestuur zegt dat het vooral veel lokale bestuurders achter zich heeft.
Bestuurslid Both had al aangekondigd zich niet meer herkiesbaar te stellen, maar zegt te willen voorkomen dat 'Thünnessen in de partij de macht grijpt'. Thünnessen was gisteren desgevraagd niet in de gelegenheid om te reageren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over die Thunessen heb ik ooit een Argos gehoord - hij is volgens mij meerdere malen verkozen tot slechtste huisbaas van het jaar. De partij moet zich echt ontdoen van dit soort mannen, wil ze niet weer in een soap vervallen.
(volgens mij is er een centraal LPF-rel-topic maar ik kon het niet vinden en ze hebben wel weer eens een topic verdiend)