Lijkt me niet dat is van oudsher een CDA bolwerk.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:01 schreef dwerg het volgende:
Dat is het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer een Visserij. Ik ben er 100% zeker van.
We hebben het hier over de ambtenaren, en niet over de minister en staatssecretaris.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:03 schreef Chewie het volgende:
Lijkt me niet dat is van oudsher een CDA bolwerk.
Dat ambtenaren ook mensen zijn, met rare trekjes als eigenbelang?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:33 schreef Lucille het volgende:
En wat zegt het dan?
Hoezo eigenbelang?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:34 schreef pesci het volgende:
[..]
Dat ambtenaren ook mensen zijn, met rare trekjes als eigenbelang?
ruwweg kun je stellen dat linkse partijen de overheid willen vergroten en rechtse partijen de overheid willen verkleinen. dit is een generalisatie en de werkelijkheid kent vele uitzonderingen (meer blauw op straat etc.), maar ideologisch gezien niet minder waar.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:36 schreef Lucille het volgende:
[..]
Hoezo eigenbelang?
In Nederland wordt financiele onverantwoordelijkheid vaak op het conto van de regering Den Uyl en dus "links" geschreven, maar ongeveer in dezelfde tijd, en gebaseerd op vergelijkbare optimistische economische ideeen, heeft Reagan in de VS de overheidsuitgaven totaal uit de klauwen laten lopen. Er is internationaal geen relatie tussen overheidsuitgaven en of de regering links of rechts is, maar ambtenaren zijn wereldwijd vaak 'loyaal' gematigd links.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:41 schreef pesci het volgende:
ruwweg kun je stellen dat linkse partijen de overheid willen vergroten en rechtse partijen de overheid willen verkleinen. dit is een generalisatie en de werkelijkheid kent vele uitzonderingen (meer blauw op straat etc.), maar ideologisch gezien niet minder waar.
En daardoor gaan er minder mensen met conservatief-liberale opvattingen als ambtenaar werken en is het cirkeltje rond. Er zitten dus geen duistere motieven achter zoals TS impliceert.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:10 schreef afzuiginrichting het volgende:
[..]
In Nederland wordt financiele onverantwoordelijkheid vaak op het conto van de regering Den Uyl en dus "links" geschreven, maar ongeveer in dezelfde tijd, en gebaseerd op vergelijkbare optimistische economische ideeen, heeft Reagan in de VS de overheidsuitgaven totaal uit de klauwen laten lopen. Er is internationaal geen relatie tussen overheidsuitgaven en of de regering links of rechts is, maar ambtenaren zijn wereldwijd vaak 'loyaal' gematigd links.
Een meer voor de hand liggende verklaring is dat links ideologisch de rol van de staat als dienaar van het publiek belang verheerlijkt, en iemand die links is dus eerder de ambitie heeft carriere als ambtenaar te maken, en zo het publiek belang te dienen. Dat is immers het hoogste wat er is.
In liberaal-conservatieve kring wordt bijvoorbeeld de 'entrepreneur' verheerlijkt en de staat verguist, dus ben je ook wel een behoorlijke loser als je dan voor een carriere als ambtenaar kiest.
het is volgens mij ook een stuk selectie in het werk zelf, iemand met ambities zal op het gemiddelde ministerie snel vastlopen en proberen een baan in een minder vastgeroeste omgeving te zoeken. Bij de overheid kom je relatief gezien meer mensen tegen die niet meer doen dan hun stoel warmhouden.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:16 schreef pesci het volgende:
[..]
En daardoor gaan er minder mensen met conservatief-liberale opvattingen als ambtenaar werken en is het cirkeltje rond. Er zitten dus geen duistere motieven achter zoals TS impliceert.
Dat beeld lijkt me ietwat geromantiseerd. Met name mid-career kun je bij de overheid goed carriere maken en erg veel geld verdienen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 20:43 schreef drexciya het volgende:
[..]
het is volgens mij ook een stuk selectie in het werk zelf, iemand met ambities zal op het gemiddelde ministerie snel vastlopen en proberen een baan in een minder vastgeroeste omgeving te zoeken. Bij de overheid kom je relatief gezien meer mensen tegen die niet meer doen dan hun stoel warmhouden.
Logischerwijs zul je dan stemmen op een partij die niet zo erg mensen op prestaties afrekent, wat ik sowieso een zeer slechte eigenschap van de overheid vindt; daar krijgen mensen die ondermaats presteren onderhand nog een gouden handdruk mee.
Bron? Bewijs? Cases?quote:Op zondag 13 juni 2004 10:59 schreef more het volgende:
Vandaar dat de ambtenaren zo'n slecht werk afleveren onder gezag van CDA en VVD bewindslieden.
Dit bericht?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:59 schreef Sidekick het volgende:
50% van de topambtenaren stemt PvdA, las ik ergens.
De enige keer dat ik iets heb gehoord over ambtenaren die de "bevelen" van de minister en/of de Tweede Kamer niet hebben opgevolgd, is het proberen open te houden van Borssele. Ik weet niet of dat wel zo "links" is...
Aanvraag Milieuvergunning voor mijn eigen bedrijf: Plaatselijke ambtenaar, met groen links uiterlijk, stuurt de hele aanvraag terug omdat er geen parkeerplaatsen op mijn vergunning staan getekend. Omdat het een gebouw betrof van 3000 m˛ moesten er 25 parkeer plaatsen zijn. Ik had hem er al op aangesproken, dat het wel een groot gebouw is maar dat het en volledig geautomatisch proces betrof. En dat er maar drie personen werken,dus had ik op de vergunning 5 parkeerplaatsen laten tekenen. (Er is overigens plek voor wel 80 auto's op mijn eigen verharde terrein) Toch een vertraging van 5 weken op een investering van ¤ 3.500.000,-quote:Op zondag 13 juni 2004 11:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bron? Bewijs? Cases?
En als dat zo is en je hebt er zo'n last van, dan weet je meteen hoe je de volgende keer moet stemmen om te zorgen dat de zaken beter gaan in dit land, he?![]()
Dit is onzin. Reagan had grote bezuiniginsplannen en wilde fors snijden in de overheid. Dat viel onder "government is the problem". Zijn plannen kwamen echter niet door het democratische Huis van Afgevaardigden. Als compromis zijn er begrotingen goedgekeurd die weining sneden in de overheid, maar wel in de lasten.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:10 schreef afzuiginrichting het volgende:
[..]
In Nederland wordt financiele onverantwoordelijkheid vaak op het conto van de regering Den Uyl en dus "links" geschreven, maar ongeveer in dezelfde tijd, en gebaseerd op vergelijkbare optimistische economische ideeen, heeft Reagan in de VS de overheidsuitgaven totaal uit de klauwen laten lopen. Er is internationaal geen relatie tussen overheidsuitgaven en of de regering links of rechts is, maar ambtenaren zijn wereldwijd vaak 'loyaal' gematigd links.
Inderdaad. Het onstaat in de wisselwerking tussen links en rechts. Of anders gezegd: de kiezer geeft zichzelf graag een sigaar uit eigen doos op kosten van zijn kinderen, ongeacht of dat nou 'links' of 'rechts', of Keynesianisme of Reaganomics, heet.quote:Op zondag 13 juni 2004 14:29 schreef PJORourke het volgende:
Dit is onzin. Reagan had grote bezuiniginsplannen en wilde fors snijden in de overheid. Dat viel onder "government is the problem". Zijn plannen kwamen echter niet door het democratische Huis van Afgevaardigden. Als compromis zijn er begrotingen goedgekeurd die weining sneden in de overheid, maar wel in de lasten.
De keerzijde van Reaganomics (snijden) is dus nooit uitgevoerd, net zoals de keerzijde van Keynesianisme (sparen in goede tijden) nooit wordt uitgevoerd (zie Paars 2).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |