abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juni 2004 @ 18:55:09 #1
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_19817708
Ik zit nou gedetacheerd bij een niet nader genoemd ministerie in Den Haag, en hierbij de interne verkiezingsuitslag bij het ministerie:

Op welke partij ga je stemmen?
GroenLinks 22%
PvdA 19%
D66 10%
VVD 10%
Europa Transparant 6%
SP 4%
CDA 4%
ChristenUnie 2%
LPF 1%
Partij voor de Dieren 1%

Zegt wel weer het een en ander...
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_19817755
Brrr... terwijl CDA de grooste partij is.
  † In Memoriam † vrijdag 11 juni 2004 @ 18:59:32 #3
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19817805
Hmm, speculeren welk ministerie dat is. Sociale zaken?
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_19817868
Dat is het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Ik ben er 100% zeker van.
I intend to live forever, or die trying.
pi_19817914
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 19:01 schreef dwerg het volgende:
Dat is het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer een Visserij. Ik ben er 100% zeker van.
Lijkt me niet dat is van oudsher een CDA bolwerk.
pi_19817968
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 19:03 schreef Chewie het volgende:
Lijkt me niet dat is van oudsher een CDA bolwerk.
We hebben het hier over de ambtenaren, en niet over de minister en staatssecretaris.
pi_19839153
Mijn antwoord was goed zeker?
pi_19839474
Ik had de PvdA wat hoger verwacht. Hier op het Stadskantoor was het rond de 60% een paar jaar terug.
Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
pi_19839500
En wat zegt het dan?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19839516
Typisch weer
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_19839527
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:33 schreef Lucille het volgende:
En wat zegt het dan?
Dat ambtenaren ook mensen zijn, met rare trekjes als eigenbelang?
pi_19839568
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:34 schreef pesci het volgende:

[..]

Dat ambtenaren ook mensen zijn, met rare trekjes als eigenbelang?
Hoezo eigenbelang?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19839662
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:36 schreef Lucille het volgende:

[..]

Hoezo eigenbelang?
ruwweg kun je stellen dat linkse partijen de overheid willen vergroten en rechtse partijen de overheid willen verkleinen. dit is een generalisatie en de werkelijkheid kent vele uitzonderingen (meer blauw op straat etc.), maar ideologisch gezien niet minder waar.

Ik wil hiermee overigens niet de indruk wekken dat ik hun stemgedrag op wat voor manier dan ook veroordeel: als ik ambtenaar zou zijn zou ik waarschijnlijk ook PvdA stemmen. Ik hou erg veel van andere mensen maar ook weer niet zoveel dat ik zomaar mijn baan op het spel zou willen zetten. Al helemaal niet als ik kostwinnaar zou zijn.
pi_19840438
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:41 schreef pesci het volgende:
ruwweg kun je stellen dat linkse partijen de overheid willen vergroten en rechtse partijen de overheid willen verkleinen. dit is een generalisatie en de werkelijkheid kent vele uitzonderingen (meer blauw op straat etc.), maar ideologisch gezien niet minder waar.
In Nederland wordt financiele onverantwoordelijkheid vaak op het conto van de regering Den Uyl en dus "links" geschreven, maar ongeveer in dezelfde tijd, en gebaseerd op vergelijkbare optimistische economische ideeen, heeft Reagan in de VS de overheidsuitgaven totaal uit de klauwen laten lopen. Er is internationaal geen relatie tussen overheidsuitgaven en of de regering links of rechts is, maar ambtenaren zijn wereldwijd vaak 'loyaal' gematigd links.

Een meer voor de hand liggende verklaring is dat links ideologisch de rol van de staat als dienaar van het publiek belang verheerlijkt, en iemand die links is dus eerder de ambitie heeft carriere als ambtenaar te maken, en zo het publiek belang te dienen. Dat is immers het hoogste wat er is.

In liberaal-conservatieve kring wordt bijvoorbeeld de 'entrepreneur' verheerlijkt en de staat verguist, dus ben je ook wel een behoorlijke loser als je dan voor een carriere als ambtenaar kiest.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_19840657
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:10 schreef afzuiginrichting het volgende:

[..]

In Nederland wordt financiele onverantwoordelijkheid vaak op het conto van de regering Den Uyl en dus "links" geschreven, maar ongeveer in dezelfde tijd, en gebaseerd op vergelijkbare optimistische economische ideeen, heeft Reagan in de VS de overheidsuitgaven totaal uit de klauwen laten lopen. Er is internationaal geen relatie tussen overheidsuitgaven en of de regering links of rechts is, maar ambtenaren zijn wereldwijd vaak 'loyaal' gematigd links.

Een meer voor de hand liggende verklaring is dat links ideologisch de rol van de staat als dienaar van het publiek belang verheerlijkt, en iemand die links is dus eerder de ambitie heeft carriere als ambtenaar te maken, en zo het publiek belang te dienen. Dat is immers het hoogste wat er is.

In liberaal-conservatieve kring wordt bijvoorbeeld de 'entrepreneur' verheerlijkt en de staat verguist, dus ben je ook wel een behoorlijke loser als je dan voor een carriere als ambtenaar kiest.
En daardoor gaan er minder mensen met conservatief-liberale opvattingen als ambtenaar werken en is het cirkeltje rond. Er zitten dus geen duistere motieven achter zoals TS impliceert.
pi_19843114
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:16 schreef pesci het volgende:

[..]

En daardoor gaan er minder mensen met conservatief-liberale opvattingen als ambtenaar werken en is het cirkeltje rond. Er zitten dus geen duistere motieven achter zoals TS impliceert.
het is volgens mij ook een stuk selectie in het werk zelf, iemand met ambities zal op het gemiddelde ministerie snel vastlopen en proberen een baan in een minder vastgeroeste omgeving te zoeken. Bij de overheid kom je relatief gezien meer mensen tegen die niet meer doen dan hun stoel warmhouden.

Logischerwijs zul je dan stemmen op een partij die niet zo erg mensen op prestaties afrekent, wat ik sowieso een zeer slechte eigenschap van de overheid vindt; daar krijgen mensen die ondermaats presteren onderhand nog een gouden handdruk mee.
pi_19843630
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 20:43 schreef drexciya het volgende:

[..]

het is volgens mij ook een stuk selectie in het werk zelf, iemand met ambities zal op het gemiddelde ministerie snel vastlopen en proberen een baan in een minder vastgeroeste omgeving te zoeken. Bij de overheid kom je relatief gezien meer mensen tegen die niet meer doen dan hun stoel warmhouden.

Logischerwijs zul je dan stemmen op een partij die niet zo erg mensen op prestaties afrekent, wat ik sowieso een zeer slechte eigenschap van de overheid vindt; daar krijgen mensen die ondermaats presteren onderhand nog een gouden handdruk mee.
Dat beeld lijkt me ietwat geromantiseerd. Met name mid-career kun je bij de overheid goed carriere maken en erg veel geld verdienen.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 21:59:16 #18
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19844786
50% van de topambtenaren stemt PvdA, las ik ergens.

De enige keer dat ik iets heb gehoord over ambtenaren die de "bevelen" van de minister en/of de Tweede Kamer niet hebben opgevolgd, is het proberen open te houden van Borssele. Ik weet niet of dat wel zo "links" is...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_19851868
Vandaar dat de ambtenaren zo'n slecht werk afleveren onder gezag van CDA en VVD bewindslieden.
  zondag 13 juni 2004 @ 11:13:48 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_19852017
quote:
Op zondag 13 juni 2004 10:59 schreef more het volgende:
Vandaar dat de ambtenaren zo'n slecht werk afleveren onder gezag van CDA en VVD bewindslieden.
Bron? Bewijs? Cases?

En als dat zo is en je hebt er zo'n last van, dan weet je meteen hoe je de volgende keer moet stemmen om te zorgen dat de zaken beter gaan in dit land, he?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2004 @ 11:17:04 #21
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19852060
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 21:59 schreef Sidekick het volgende:
50% van de topambtenaren stemt PvdA, las ik ergens.

De enige keer dat ik iets heb gehoord over ambtenaren die de "bevelen" van de minister en/of de Tweede Kamer niet hebben opgevolgd, is het proberen open te houden van Borssele. Ik weet niet of dat wel zo "links" is...
Dit bericht?

Of de oproep van een pvda-lid aan burgemeesters om niet te gehoorzamen aan minister Verdonk...
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_19852158
Burgers die afhankelijk zijn van de collectieve middelen stemmen links.
Oftwel opvreters stemmen sosijalisties.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_19852237
quote:
Op zondag 13 juni 2004 11:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bron? Bewijs? Cases?

En als dat zo is en je hebt er zo'n last van, dan weet je meteen hoe je de volgende keer moet stemmen om te zorgen dat de zaken beter gaan in dit land, he?
Aanvraag Milieuvergunning voor mijn eigen bedrijf: Plaatselijke ambtenaar, met groen links uiterlijk, stuurt de hele aanvraag terug omdat er geen parkeerplaatsen op mijn vergunning staan getekend. Omdat het een gebouw betrof van 3000 m˛ moesten er 25 parkeer plaatsen zijn. Ik had hem er al op aangesproken, dat het wel een groot gebouw is maar dat het en volledig geautomatisch proces betrof. En dat er maar drie personen werken,dus had ik op de vergunning 5 parkeerplaatsen laten tekenen. (Er is overigens plek voor wel 80 auto's op mijn eigen verharde terrein) Toch een vertraging van 5 weken op een investering van ¤ 3.500.000,-
Gelukig heeft de CDA wethouder hem op de vingers getikt, waardoor het maar 5 weken vertraging opleverde.

Over het algemeen hebben die groen links gasten weinig op met ondernemers.
  zondag 13 juni 2004 @ 14:29:24 #24
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_19855820
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:10 schreef afzuiginrichting het volgende:

[..]

Dit is onzin. Reagan had grote bezuiniginsplannen en wilde fors snijden in de overheid. Dat viel onder "government is the problem". Zijn plannen kwamen echter niet door het democratische Huis van Afgevaardigden. Als compromis zijn er begrotingen goedgekeurd die weining sneden in de overheid, maar wel in de lasten.

De keerzijde van Reaganomics (snijden) is dus nooit uitgevoerd, net zoals de keerzijde van Keynesianisme (sparen in goede tijden) nooit wordt uitgevoerd (zie Paars 2).

Overigens kun je ex-ambtenaren als Sweder van Wijnbergen (maakte Jorritsma het leven zuur), die knakker die op volksgezondheid zat (werkte tegen) en die lui op het Rotterdamse stadhuis (ditto) niet als loyaal en gematigd links omschrijven.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_19862717
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:29 schreef PJORourke het volgende:
Dit is onzin. Reagan had grote bezuiniginsplannen en wilde fors snijden in de overheid. Dat viel onder "government is the problem". Zijn plannen kwamen echter niet door het democratische Huis van Afgevaardigden. Als compromis zijn er begrotingen goedgekeurd die weining sneden in de overheid, maar wel in de lasten.

De keerzijde van Reaganomics (snijden) is dus nooit uitgevoerd, net zoals de keerzijde van Keynesianisme (sparen in goede tijden) nooit wordt uitgevoerd (zie Paars 2).
Inderdaad. Het onstaat in de wisselwerking tussen links en rechts. Of anders gezegd: de kiezer geeft zichzelf graag een sigaar uit eigen doos op kosten van zijn kinderen, ongeacht of dat nou 'links' of 'rechts', of Keynesianisme of Reaganomics, heet.

Dat de overheid, middels haar ambtenaren, de toebedeelde taken 'efficient' moet uitvoeren is geen onderwerp van politiek geschil. Dat vindt iedereen en 'gereorganiseerd' wordt er altijd (maar wel vaak zonder erbij te investeren, itt. grote bedrijven). Het echte politieke punt is welke taken van die overheid zijn.
Write a wise saying and your name will live forever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')