Het mooie is dat dit topic eerder is.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:50 schreef Blind_Guardian het volgende:
dubbel: Hoogbegaafd... welke voordelen, deel 3.
Problemen is wat anders dan voordelen hoor..quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:50 schreef Blind_Guardian het volgende:
dubbel: Hoogbegaafd... welke voordelen, deel 3.
Alleen die van mij had weer een andere invalshoek. Waarom alleen problemen belichten? waarom niet de voordelen een keer?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Het mooie is dat dit topic eerder is.
Kunnen we een vooroordeel niet als een probleem beschouwen?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alleen die van mij had weer een andere invalshoek. Waarom alleen problemen belichten? waarom niet de voordelen een keer?
Je begrijpt het nietquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:01 schreef mjdejong het volgende:
Aan: JohnDDD
Je moet echt 'schijt' aan andere hebben, gewoon weer lekker gaan leren en je dingen doen.
Je komt vanzelf mensen tegen die je wel begrijpen, je kan je leventje toch niet vergooien omdat andere jou en jij andere niet begrijpt! Aan het einde van je studie heb je een mooie lijst en uitzicht op een mooie baan / roeping.
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de orenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:55 schreef daeri het volgende:
[..]
Problemen is wat anders dan voordelen hoor..
Het lastigste probleem is dat niemand begrijpt dat als je werk doet onder je niveau dat je het dan niet kan. Het zit vreemd in elkaar, maar ik kan bijvoorbeeld Havo veel beter dan Mavo. En niemand begrijpt dat...
Een ander probleem is dat je heel veel gepest wordt omdat je net iets anders denkt dan de anderen, je loopt niet in de "rij" dus dan ben je vreemd...
Veel hoogbegaafden presteren slecht op school waardoor sommigen zelfs op het LOM-onderwijs terecht komen... dit alles komt door een slechte aanpak op scholen...
Welk vooroordeel?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Kunnen we een vooroordeel niet als een probleem beschouwen?
Tis toch echt zo, dan presteer je onder... je kan nooit boven je niveau presteren... Ik snap het zelf ook niet echt, maar uit ervaring weet ik dat het zo is...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:13 schreef zemmer het volgende:
[..]
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de oren
In een van de reacties hierboven vertelde hij dat hij niet zeker wist of hij HB was.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:15 schreef Deetch het volgende:
maak wat van je leven ipv je te verbergen achter je hoogbegaafdheid.
ik snap best dat het systeem je niet ligt... maar iemand die zogenaamd hoogbegaaft is...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:18 schreef daeri het volgende:
[..]
Tis toch echt zo, dan presteer je onder... je kan nooit boven je niveau presteren... Ik snap het zelf ook niet echt, maar uit ervaring weet ik dat het zo is...
Toch klopt het... Toen ik getest werd op hoogbegaafdheid bleek ook dat ik op makkelijke testjes veel meer foute antwoorden gaf dan op moeilijke vragen. Kwestie van motivatie, uitdaging. Makkelijke vragen doe je op de automatische piloot terwijl je voor moeilijke, dus interessante, vragen de moeite neemt om er eens goed over na te denken en je in te zetten.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:13 schreef zemmer het volgende:
[..]
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de oren
Ik ken ook iemand die terechtkwam op een school voor moeilijk lerende kinderen en ontzettend veel gedragsproblemen had, juist door zijn hoogbegaafdheid. Hij werd niet begrepen, er werd niets gedaan met zijn 'afwijking', dus raakte hij met alles en iedereen in de knoop en dachten ze dat hij dom was omdat hij niets deed. Zo vreemd is dat niet.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:26 schreef zemmer het volgende:
[..]
ik snap best dat het systeem je niet ligt... maar iemand die zogenaamd hoogbegaaft is...
moet geen moeite hebben met mavo of op een lomschool zitten ....
als ik eerlijk ben geloof ik ook niet zo in dat hoogbegaafd zijn gedoe...
je zult best mensen hebben die hyperintelligent zijn en heeeeeel makkelijk leren
ik zag er een keer een programma over... kinderen die hoogbegaafd waren en op een speciale school zaten ....
2 jochies van een jaar of 9/10.... die zag je dan met computers bezig...
beetje in elkaar zetten enzo... en dan denk ik ... dus.... dat zegt toch geen moer...
das hetzelfde als iemand die niet zo slim is bij z'n pa z'n autobedrijf zit en als op z'n 10e autos kan reparen kom nou...
ik zit ook met een jongen in de klas die op de basisschool voor hoogbegaafd werd verklaard.
die gast is nu 2 keer blijven zitten...... nee sorry het komt er bij mij niet goed in
En jij denkt dat MBheid een pretje is???quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
Dit is een topic naar mijn hart. Geloof me, hoogbegaafdheid is géén pretje. Frustrerend, vaak. Ik heb al zolang ik me kan herinneren te maken met mensen die me niet begrijpen. Sterker nog; niemand begrijpt me. Ik zal een voorbeeld geven. En niet zómaar een voorbeeld, nee... het is iets waar ik steeds maar weer mee geconfronteerd word. The story of my life.
Telkens wanneer ik grapjes maak, zij het op straat, in de kroeg of op dit forum, dan lacht niemand. Geen grinnik, geen giechel, zelfs geen spoor van een licht omhoogkrullend mondhoekje. En wat doe ik nou verkeerd? Niks, volgens mij. Ik vertel hoogst amusante moppen, al zeg ik het zelf. Ik schrijf hilarische teksten. Als ik een ander was, dan zou ik niet meer bijkomen van het lachen. Maar nee hoor, niets van dat alles. Niemand lacht. NIEMAND! Mijn humor wordt niet begrepen. Nee, weet je wat ze wél grappig vinden? Nou? Als ik toevallig een keertje met mijn voortanden tegen een stoeprand kletter omdat ik met mijn broekspijp aan mijn bagagedrager vast blijf zitten, dan lachen ze opeens wel. Ha-fucking-ha! Leedvermaak! Puur, ordinair leedvermaak.
Was ik maar wat minder intelligent. Zodat mensen ook eens mét mij kunnen lachen, niet óm mij.
iereen zijn eigen humor hoor... maar vertel eens een mop dan... of een grap ofzoietsquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
Dit is een topic naar mijn hart. Geloof me, hoogbegaafdheid is géén pretje. Frustrerend, vaak. Ik heb al zolang ik me kan herinneren te maken met mensen die me niet begrijpen. Sterker nog; niemand begrijpt me. Ik zal een voorbeeld geven. En niet zómaar een voorbeeld, nee... het is iets waar ik steeds maar weer mee geconfronteerd word. The story of my life.
Telkens wanneer ik grapjes maak, zij het op straat, in de kroeg of op dit forum, dan lacht niemand. Geen grinnik, geen giechel, zelfs geen spoor van een licht omhoogkrullend mondhoekje. En wat doe ik nou verkeerd? Niks, volgens mij. Ik vertel hoogst amusante moppen, al zeg ik het zelf. Ik schrijf hilarische teksten. Als ik een ander was, dan zou ik niet meer bijkomen van het lachen. Maar nee hoor, niets van dat alles. Niemand lacht. NIEMAND! Mijn humor wordt niet begrepen. Nee, weet je wat ze wél grappig vinden? Nou? Als ik toevallig een keertje met mijn voortanden tegen een stoeprand kletter omdat ik met mijn broekspijp aan mijn bagagedrager vast blijf zitten, dan lachen ze opeens wel. Ha-fucking-ha! Leedvermaak! Puur, ordinair leedvermaak.
Was ik maar wat minder intelligent. Zodat mensen ook eens mét mij kunnen lachen, niet óm mij.
Dus omdat je een afwijkend gevoel voor humor hebt, ben je hoogbegaafd?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
[...]
Idd, met hoogbegaafdheid hoef je ook niet altijd makkelijk te leren, meestal juist niet omdat de stof te makkelijk is en je er dan geen energie in stopt.. door mijn hoogbegaafdheid heb ik al 8 scholen gehad, en een jeugd waarin ik veel gepest werd en niet begrepen werd. Ik heb het afgelopen jaar mavo 3 en 4 in een gedaan omdat ik geen overgangsbewijzen had om havo 4 te kunnen doen. Volgend jaar ga ik wel havo 4 doen en hoop ik over 2 jaar te slagen. Maar ik moet maar zien of ik in de school pas... Als ik niet in de school pas dan wordt ik waarschijnlijk weer gepest en gaat het weer slecht met me en kan ik weer in een depressie raken.. hier hoop ik natuurlijk niet op...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:30 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ik ken ook iemand die terechtkwam op een school voor moeilijk lerende kinderen en ontzettend veel gedragsproblemen had, juist door zijn hoogbegaafdheid. Hij werd niet begrepen, er werd niets gedaan met zijn 'afwijking', dus raakte hij met alles en iedereen in de knoop en dachten ze dat hij dom was omdat hij niets deed. Zo vreemd is dat niet.
Hoogbegaafdheid is niet iets waar je wel of niet in gelooft, net als bijvoorbeeld depressie of ADHD. Het is een combinatie van factoren, van symptomen waar hoge intelligentie er één van is en die ook heus niet allemaal bij elke 'patiënt' voor hoeven te komen, waar psychologen ooit met z'n allen over hebben afgesproken dat ze dat voortaan het label hoogbegaafdheid mee gaan geven.
Oh come on! Het belangrijkste van humor zijn intonatie en non verbale communicatie. Met een beetje aanleg kan je zelfs een boodschappenlijstje als mop vertellen!quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:35 schreef zemmer het volgende:
[..]
iereen zijn eigen humor hoor... maar vertel eens een mop dan... of een grap ofzoiets
ook op dit forum heb ik wel eens moet lachenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:38 schreef freud het volgende:
[..]
Oh come on! Het belangrijkste van humor zijn intonatie en non verbale communicatie. Met een beetje aanleg kan je zelfs een boodschappenlijstje als mop vertellen!
Nee hoor, maar het is wel heel herkenbaar, ik het dit zelf ook, en alleen op HB-kamp wordt er met mij gelachen door leeftijds genoten, de meeste volwassenen begrijpen mijn humor wel, maar leeftijdsgenoten, homaar, die denken gelijk dat ik raar ben enzo omdat ik ander soort humor heb omdat ik hoogbegaafd ben.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:37 schreef freud het volgende:
[..]
Dus omdat je een afwijkend gevoel voor humor hebt, ben je hoogbegaafd?
Ik heb het idee dat jij de mensen die hier hun best doen om hun hart te luchten (wat al niet makkelijk is) probeert belachelijk te maken... ik denk dus ook niet dat jij serieus antwoord zou krijgen op je vraag...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:43 schreef zemmer het volgende:
maar geef dan eens voorbeeld van een grap...
o en leg hem ook gelijk ff uit... ik wil wel eens intelligente humor zien
ik snap hem idd niet....quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:49 schreef daeri het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij de mensen die hier hun best doen om hun hart te luchten (wat al niet makkelijk is) probeert belachelijk te maken... ik denk dus ook niet dat jij serieus antwoord zou krijgen op je vraag...
Nou kijk; bijvoorbeeld vorige week donderdag. Ik stond in de supermarkt bij de groente- en fruitafdeling en probeerde indruk te maken op een leuk meisje door het maken van een grap. Dus ik pak twee bananen uit een schap, hou deze bij mijn oren en , nu moet je opletten hoorquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:43 schreef zemmer het volgende:
maar geef dan eens voorbeeld van een grap...
o en leg hem ook gelijk ff uit... ik wil wel eens intelligente humor zien
Okay, dat is een wat normalere en serieusere post..quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:52 schreef zemmer het volgende:
[..]
ik snap hem idd niet....
nee ok das flauw.. sorry.. ik wil niet lullig overkomen.... maar ik zou graag een voorbeeld van zo'n grap hebben... dan kan ik zien of ik ook niet zou lachen ofzo... ik hoop namelijk dat ik wel kan lachen en je gerust stellen dat niet iedereen je humor niet begrijpt...
ik denk namelijk ook dat wel meer mensen hier op fok je humor zullen begrijpen
Ik snap em nietquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:55 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Nou kijk; bijvoorbeeld vorige week donderdag. Ik stond in de supermarkt bij de groente- en fruitafdeling en probeerde indruk te maken op een leuk meisje door het maken van een grap. Dus ik pak twee bananen uit een schap, hou deze bij mijn oren en , nu moet je opletten hoor, ik zeg tegen haar: "Zo, de contrabas. Vind jij dat ook zo'n fijn instrument?"
. Nou, ik kwam dus persoonlijk niet meer bij.
Niet zo afwachtend!quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:37 schreef daeri het volgende:
Maar ik moet maar zien of ik in de school pas... Als ik niet in de school pas dan wordt ik waarschijnlijk weer gepest en gaat het weer slecht met me en kan ik weer in een depressie raken.. hier hoop ik natuurlijk niet op...
Je doet alsof hoogbegaafden geen normale mensen zijn... Misschien is dat het hele probleem, als hoogbegaafde sta je namelijk niet op een voetstuk en hoor je jezelf daar ook niet op te plaatsen. Maar goed, als je al bij voorbaat gelooft dat je anders bent dan anderen, vind ik het niet vreemd dat je er nergens bij hoort. 'Normale' mensen zijn niet degenen die zich aan moeten passen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:00 schreef daeri het volgende:
voor hoogbegaafden zijn grappen namelijk anders dan voor andere mensen
ik snap hem iig wel... en vind hem denk ik ook wel grappig... maar ja zo'n naverteld verhaal is iddquote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:00 schreef daeri het volgende:
[..]
Okay, dat is een wat normalere en serieusere post..maar ik ben bang dat ik niet iets neer kan posten dat "grappig" moet zijn... voor hoogbegaafden zijn grappen namelijk anders dan voor andere mensen, het moet ook op een bepaald moment goed uitkomen, en moppen zijn niet zo geweldig.. ik ken wél een verhaal van een ex-collega van mn moeder die ook inteligent is en wat wel grappig is..
Het gaat zo:
De ex-collega van mijn moeder werd aangehouden door de politie omdat hij te snel reed. De politie vroeg aan de ex-collega wat zijn baan was terwijl hij de papieren checkte. Hij zei dat hij "penis verlenger" was. (wat hij niet is, hij is manager) de politie agent vroeg geintereseert hoe ze dat deden en waarom. Hij vertelde dat hij penisen verlengte tot ong. 1.80 M en ze dan langs de weg zette in een auto met een laserpistool.
Uiteindelijk kreeg hij er nog een boete voor het beledigen van een agent bij, maar dat vond hij het wel waard.
Het was veel grappiger toen ik het voor het eerst hoorde dan dat ik het hier nu neer schreef..
Zo zak je dus hè.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:03 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Je doet alsof hoogbegaafden geen normale mensen zijn... Misschien is dat het hele probleem, als hoogbegaafde sta je namelijk niet op een voetstuk en hoor je jezelf daar ook niet op te plaatsen. Maar goed, als je al bij voorbaat gelooft dat je anders bent dan anderen, vind ik het niet vreemd dat je er nergens bij hoort. 'Normale' mensen zijn niet degenen die zich aan moeten passen.
Nee, zo bedoelde ik het niet, maar hoogbegaafde mensen vinden vaak ander soort grappen leuk dan mensen met een lager/normaal IQ..quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:03 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Je doet alsof hoogbegaafden geen normale mensen zijn... Misschien is dat het hele probleem, als hoogbegaafde sta je namelijk niet op een voetstuk en hoor je jezelf daar ook niet op te plaatsen. Maar goed, als je al bij voorbaat gelooft dat je anders bent dan anderen, vind ik het niet vreemd dat je er nergens bij hoort. 'Normale' mensen zijn niet degenen die zich aan moeten passen.
quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:55 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Nou kijk; bijvoorbeeld vorige week donderdag. Ik stond in de supermarkt bij de groente- en fruitafdeling en probeerde indruk te maken op een leuk meisje door het maken van een grap. Dus ik pak twee bananen uit een schap, hou deze bij mijn oren en , nu moet je opletten hoor, ik zeg tegen haar: "Zo, de contrabas. Vind jij dat ook zo'n fijn instrument?"
Dat is het ja, als je iets na verteld is het minder leuk dan dat je het spontaan van iemand hoort...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:05 schreef zemmer het volgende:
[..]
ik snap hem iig wel... en vind hem denk ik ook wel grappig... maar ja zo'n naverteld verhaal is idd
zelden zo van dat ik nu nog spontaan moet gaan lachen als je het hier neertypt
zie mijn post hierover...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:05 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
.
Ja, maar dan moet je het woord hoogbegaafden vervangen door 'intelligente mensen', want er zijn genoeg mensen die niet hoogbegaafd zijn maar wel net zo intelligent als de gemiddelde hoogbegaafde, of in elk geval intelligenter dan gemiddeld.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:05 schreef daeri het volgende:
[..]
Nee, zo bedoelde ik het niet, maar hoogbegaafde mensen vinden vaak ander soort grappen leuk dan mensen met een lager/normaal IQ..
Het heeft vast iets van doen met de levendige fantasie mijner zijde.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:07 schreef zemmer het volgende:
[..]
zie mijn post hierover...
uitleggen dus. please...
Zo, jij bent zeker hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:55 schreef daeri het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet het idee dat ik me verberg. Ik heb wel nagedacht over een tweede studie maar studeren komt tegenwoordig neer op stampen; er is weinig intelligentie voor nodig om iets uit een boek uit je hoofd te leren. Dat kan iedereen. Dat is geen uitdaging. Bovendien ben ik daar ook niet supergoed in. Mijn kracht ligt vooral in denken, en ik geloof niet dat dat tegenwoordig nog gebeurt in de studies die ik leuk vind (Latijn en Grieks was ook veelal woordjes stampen enzo).quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:15 schreef Deetch het volgende:
JohnDDD: Als een studie niet uitdagend genoeg is, neem dan een tweede studie erbij. Als je niet technisch geinteresseerd bent zoals ik uit je studie keuze merk is misschien phylosofie wel iets om op te pakken.
Daar lopen wel meer "vreemde" vogels rond. Omdat je momenteel niets aan/met je studie doet maar wel stufi ontvangt, kan ik mij voorstellen dat anderen vinden dat je belastinggeld verspild en dat is imho ook wel een beetje zo.
Geef jezelf een schop onder je kont, ga praten met een studiebegeleider en maak wat van je leven ipv je te verbergen achter je hoogbegaafdheid.
Wat is intelligentie dan? Dat is toch ook maar iets dat mensen hebben bedacht, net als de bijbehorende tests? Intelligentie zelf is ook niks meetbaars, zoals massa of lengte, dat is ook de reden dat er nooit een controleerbare test voor zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:09 schreef marchien het volgende:
IQ testen meten geen inteligentie, maar hoe goed je bent in het maken van een IQ-test.
en nee, dit is niet om de hoogbegaafden onder ons af te kraken, dat schijn ik zelf ook te zijn, maar ik vind het onzin en alleen maar onpraktisch.
Nou ik vind het wel prettig als een loodgieter of bakker nadenkt bij wat hij doet hoor.. dus laat die beroepskeuze maar zitten.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:12 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels ook wel zoiets van dat ik genoeg heb van het leren. Nu denk ik van laat mij maar loodgieter of bakker of wat dan ook worden, dan hoef ik tenminste niet meer na te denken.
Dat soort dingen wordt idd vaak onderschat.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:16 schreef moralia het volgende:
[..]
Nou ik vind het wel prettig als een loodgieter of bakker nadenkt bij wat hij doet hoor.. dus laat die beroepskeuze maar zitten.
Nou je hebt nadenken en nadenken. Loodgieter is toch vooral een beroep dat je met je handen doet, en als je professor of wetenschapper of wat dan ook doet ben je vooral de hele dag aan het nadenken. Ik wil absoluut niet respectloos overkomen overigens. Natuurlijk moet je als bakker nadenken maar je krijgt, vermoed ik, niet met moeilijke intellectuele dilemma's te maken.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:16 schreef moralia het volgende:
[..]
Nou ik vind het wel prettig als een loodgieter of bakker nadenkt bij wat hij doet hoor.. dus laat die beroepskeuze maar zitten.
oja natuurlijk... want met 2 bananen aan je oor lijk je sprekend op een contrabas...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:11 schreef moralia het volgende:
De grap over de contrabas is misschien iets van dat je, je graag door dat meisje als zodanig zou laten bespelen? Dat zie ik er nl. in. Als een wildvreemde man zoiets tegen mij zou zeggen in een supermarkt zou ik denken "wat moet ie van me?" en vervolgens ook weglopen. Je grap is dus misschien wel leuk, maar volledig misplaatst. Misschien meer aan je timing werken?
Wat je zegt over leren en begrijpen van je stof klinkt zeer bekend. Ik ergerde me er ook mateloos aan dat mensen een diploma kregen die heel goed waren in het opdreunen van rijtjes, maar die geen beul hadden over het waarom ze iets deden. De logica en het overzicht van de stof ontging ze volledig. Zie je studie als een zure appel, en daarna ga je op zoek naar iets uitdagends. Ik hou me nu bezig met grote databases, en daar kan ik al mijn energie in kwijt. Maak je studie af en zoek een uitdaging die bij je voorkeuren past.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:12 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb zelf niet het idee dat ik me verberg. Ik heb wel nagedacht over een tweede studie maar studeren komt tegenwoordig neer op stampen; er is weinig intelligentie voor nodig om iets uit een boek uit je hoofd te leren. Dat kan iedereen. Dat is geen uitdaging. Bovendien ben ik daar ook niet supergoed in. Mijn kracht ligt vooral in denken, en ik geloof niet dat dat tegenwoordig nog gebeurt in de studies die ik leuk vind (Latijn en Grieks was ook veelal woordjes stampen enzo).
Ik heb inmiddels ook wel zoiets van dat ik genoeg heb van het leren. Nu denk ik van laat mij maar loodgieter of bakker of wat dan ook worden, dan hoef ik tenminste niet meer na te denken.
Ach ja, theoretische dilemma's hoeven in de praktijk helemaal niet te bestaan hè...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:21 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou je hebt nadenken en nadenken. Loodgieter is toch vooral een beroep dat je met je handen doet, en als je professor of wetenschapper of wat dan ook doet ben je vooral de hele dag aan het nadenken. Ik wil absoluut niet respectloos overkomen overigens. Natuurlijk moet je als bakker nadenken maar je krijgt, vermoed ik, niet met moeilijke intellectuele dilemma's te maken.
Mja, humor is meer zo'n banaan oppakken, en dan zeggen "Hmmmm, geen sticker, deze is dus al gebruikt". (alleen voor cabaret kenners trouwens).quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:22 schreef zemmer het volgende:
[..]
oja natuurlijk... want met 2 bananen aan je oor lijk je sprekend op een contrabas...
maar als dat hem is.. dan vind ik het wel een gevatte opmerking (hoewel ik het niet echt zie)
maar niet een echte dijenkletser...
dat is wel waar, maar ik moet er gewoon even op mopperenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:14 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Wat is intelligentie dan? Dat is toch ook maar iets dat mensen hebben bedacht, net als de bijbehorende tests? Intelligentie zelf is ook niks meetbaars, zoals massa of lengte, dat is ook de reden dat er nooit een controleerbare test voor zou kunnen zijn.
Dat neemt niet weg dat het voordelen heeft om dit bedachte concept te meten, omdat het wel degelijk een praktisch nut heeft om te weten hoe mensen scoren op bepaalde eigenschappen (abstract denken, logisch redeneren, verbanden zien, etc.)
Maar goed, daarom is hoogbegaafdheid ook meer dan alleen een score op een IQ-test.
Misschien ben ji wel niet hoogbegaafd?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:22 schreef zemmer het volgende:
[..]
oja natuurlijk... want met 2 bananen aan je oor lijk je sprekend op een contrabas...
maar als dat hem is.. dan vind ik het wel een gevatte opmerking (hoewel ik het niet echt zie)
maar niet een echte dijenkletser...
Toch kun je deze grap weer niet met komkommers gebruiken hè, valt me op. Die hebben geen stickertjes.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:24 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, humor is meer zo'n banaan oppakken, en dan zeggen "Hmmmm, geen sticker, deze is dus al gebruikt". (alleen voor cabaret kenners trouwens).
Sommigen wel, volgens mij de Italiaanse.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch kun je deze grap weer niet met komkommers gebruiken hè, valt me op. Die hebben geen stickertjes.
Ja, die kun je alleen krijgen in de vertrekhal van Schiphol zeker?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:30 schreef engessa het volgende:
[..]
Sommigen wel, volgens mij de Italiaanse.
quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:24 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, humor is meer zo'n banaan oppakken, en dan zeggen "Hmmmm, geen sticker, deze is dus al gebruikt". (alleen voor cabaret kenners trouwens).
klopt... dat moet je ook zijn anders zie je in een gast met 2 bananen aan ze oor geen contrabas..quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:27 schreef engessa het volgende:
[..]
Misschien ben ji wel niet hoogbegaafd?
Natuurlijk wel, maar niet van die aard waarvan je hoofd uit elkaar klapt bij het nadenken erover.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ach ja, theoretische dilemma's hoeven in de praktijk helemaal niet te bestaan hè...
Ik snap hem niet... VWO = hoogbegaafd?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:35 schreef Gianluca het volgende:
mn scheikunde leraar zegt dat wat zij vroeger wistin 6 VWO, je nu leert op de Universiteit
dus het begrip hoogbegaafd is wel wat ruimer geworden
Als je hoofd uit elkaar klapt van theoretische dilemma's dan kun je je maar beter in laten met praktische dilemma's, suggereer je nu?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:52 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar niet van die aard waarvan je hoofd uit elkaar klapt bij het nadenken erover.
Flamerd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:16 schreef Roönaän het volgende:
wat een non-topic zeg.
Je gaat er vanuit dat nonnen niet hoogbegaafd kunnen zijn?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:19 schreef Ryan3 het volgende:
Flamerd.
Deze begrijpt het...............quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:28 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat nonnen niet hoogbegaafd kunnen zijn?
Maar het herhalen van standaardproblemen zoals algemeen bekend, in combinatie met lacherigheid van onwetenden en dermate ongeinteresseerd van anderen, lijdt nauwelijk tot wat voor nieuwe ontdekking of opheldering dan ook. Ik zie weinig nuttige verklaringen waarom hoog begaafden bijvoorbeeld per definitie sociaal onvaardig moeten zijn. Daarnaast vind ik het nauwelijks nuttig om in deze discussie hoogbegaafdheid te beperken tot intelligentie betreffende iq en de eq buiten beschouwing te houden.
Mijn hoofd klapt ervan uit elkaar omdat ik er GEK van word alles met mijn hoofd te moeten oplossen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je hoofd uit elkaar klapt van theoretische dilemma's dan kun je je maar beter in laten met praktische dilemma's, suggereer je nu?
als je het niet tot intelligentie mag beperken... waarom heet het dan hoogbegaafd...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:28 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat nonnen niet hoogbegaafd kunnen zijn?
Maar het herhalen van standaardproblemen zoals algemeen bekend, in combinatie met lacherigheid van onwetenden en dermate ongeinteresseerd van anderen, lijdt nauwelijk tot wat voor nieuwe ontdekking of opheldering dan ook. Ik zie weinig nuttige verklaringen waarom hoog begaafden bijvoorbeeld per definitie sociaal onvaardig moeten zijn. Daarnaast vind ik het nauwelijks nuttig om in deze discussie hoogbegaafdheid te beperken tot intelligentie betreffende iq en de eq buiten beschouwing te houden.
Dan zou men het HogerBegaafd hebben genoemd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:11 schreef zemmer het volgende:
[..]
als je het niet tot intelligentie mag beperken... waarom heet het dan hoogbegaafd...
ik bedoel .. het klinkt wel een beetje zo van... ik ben eigenlijk beter...
ik denk dat ik daar over val
Ik denk dat jij he tvoor jezelf om moet draaien:quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:11 schreef zemmer het volgende:
[..]
als je het niet tot intelligentie mag beperken... waarom heet het dan hoogbegaafd...
ik bedoel .. het klinkt wel een beetje zo van... ik ben eigenlijk beter...
ik denk dat ik daar over val
En zoals zo vaak geldt hier niet beter, maar anders. Denk ik tenminste. Ik begrijp ook wel dat je afkeer hebt tot mensen met veel intelligentie of schijnbaar veel intelligentie, maar ik vind niet dat daarom maar het hoogbegaafdheid tot die groep beperkt moet worden. Anders hadden ze het wel hoog-intelligent/hyperintelligent genoemd, wat ook wel bestaat by the way.quote:Ik denk dat zij denken dat zij zich beter voelen
zij zijn vaak slim (in a way)
yuk, ze noemen het ook nog eens hoogbegaafd
Zucht...Punt 2 ook gelezen?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:26 schreef DarkElf het volgende:
zlefkennis de voordelen van hoogbegaafdheid?
betwijfel het ten zeerste; heb meerdere mensen gekend die hoog tot zeer hoog begaafd waren die geen flauw benul hadden hoe zij in elkaar staken en hun reacties.
Intelligent zijn wil niet zeggen dat je jezelf ermee kan doorgronden m.i.
zeg meis kun je ook normaal spreken tegen iemand?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En dit was de laatste keer dat ik dit ga uitleggen.
Ik ben een vrouw maar dat maakt verder niet uit. weet je dat er een knopje bij zit dat je iemand profiel kunt lezen en dat daar zelfs het geslacht bij staat? Nu welquote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:30 schreef DarkElf het volgende:
[..]
zeg knul kun je ook normaal spreken tegen iemand?
Je hoeft niet zo van je toren te blazen, wat denk je wel?
Ik las dit en reageerde op die persoon, is dat moeilijk
te snappen? Of je het ermee eens bent of niet
je kan je gewoon normaal gedragen.
IQ is de maatstaf voor Mensa-leden. En wat meet IQ? Hoe begaafd je bent op een aantal gebieden in vergelijking met de rest van de bevolking (resultaat voor de populatie is PER DEFINITIE een verdeling met gemiddelde 100 en een standaardafwijking van 16). Met een hoog IQ ben je dus per definitie hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
...
Dus mensen die lid zijn van MENSA zijn niet per definitie hoogbegaafd enkel zeer intelligent.
...
Iq is een definitie? Het is een of andere meting gebasseerd op 30+ jaar oude methoden waaruit men meent af te kunnen lezen hoe de verschillende inzichten in elkaar steken. Een aardige classificatie voor intelligentie, maar nauwelijks voor hoogbegaafdheid.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kunt het belang van intelligentie nu wel bagatelliseren, maar vergeet niet dat er wel degelijk een verband is tussen intellectuele capaciteiten en sociale vaardigheden. Het verband is misschien niet lineair en misschien zelfs niet direct, maar het is er. Het voordeel van iq is dat iedere deskundige weet waar je over praat. Iq is geen verschijnsel, maar een definitie, een meting volgens afgesproken maatstaven. Kan jij sociale vaardigheden op dezelfde manier meten?
Nou is het verschil hoogbegaafd-hoogintelligent ook al wel echt heel vaak ter sprake gekomen in de verschillende delen van dit topic....quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:30 schreef DarkElf het volgende:
zeg meis kun je ook normaal spreken tegen iemand?
Je hoeft niet zo van je toren te blazen, wat denk je wel?
heb gekeken en veranderd bijdehandje.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:32 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik ben een vrouw maar dat maakt verder niet uit. weet je dat er een knopje bij zit dat je iemand profiel kunt lezen en dat daar zelfs het geslacht bij staat? Nu wel
En je reageerde, althans dat kon ik eruit conluderen, op mijn post over zelfkennis.
Kom op zeg, wat een onware niet op feitelijkheden gebaseerde generalisatie. Dat kun je beter hoor. Ik ben toevallig MB en ik vind dat ik nu toch even op de bres moet komen voor MB. Ik beschik toch ook duidelijk over enige gradaties van zelfkennis (en verder kun je wat zelfkennis betreft ook nooit reiken), verder heb ik (soms) ook humor en gevoel voor humor en met mij talloze andere anonieme MB'ers, die je daarnaast ook nog eens nergens over hoort zeuren, dus het toeschrijven van dit soort eigenschappen aan MB'ers is op zijn minst kort door de bocht. Ik denk zelfs dat het statistisch gezien eerder andersom is, weet je. Ik denk dat gebrek aan zelfkennis en de totale afwezigheid van humor (of de aanwezigheid van een raar soort humor die niet leuk is) eerder voorkomen bij HB'ers dan MB'ers, mooi voorbeeldje je oude forumpje.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:15 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dan zou men het HogerBegaafd hebben genoemd.
Nu zou ik het toch bijna vergeten.
De voordelen van hoogbegaafdheid:
ZelfkennisAltijd belangrijk. Immers zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Dus zelfkennis is het middel bij uitstek voor socialiseren.
Humor: Dingen leren relativeren zorgt voor ene positieve levenshouding en dit schijnt je leven te verlengen. De grap van dingen inzien zorgt ook voor maar minder druk op de zorg. Dus hoogbegaafde mensen verlichten psychologen als het ware.
Nu zijn er weinig hoogbegaafde die de gave van de 2 bovenstaande daadwerkelijk bezitten.
De rest mag als middelmatig begaafd gezien worden.
klopt, nogmaals ik reageerde op het feit dat ik iets las en ik heb enkele mensen gekend die dezelfde vorm van intelligentie beschreven als hier al ettelijke malen beschreven is.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:33 schreef thaleia het volgende:
[..]
Nou is het verschil hoogbegaafd-hoogintelligent ook al wel echt heel vaak ter sprake gekomen in de verschillende delen van dit topic....
Ik vind hoogbegaafdheid een modewoord, met een beetje goede wil toepasbaar op ieder die het van zichzelf maar zeggen wil. Intelligentie is tenminste gewoon meetbaar (alhoewel niet onomstreden, geloof ik)
Nee nee nee.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
IQ is de maatstaf voor Mensa-leden. En wat meet IQ? Hoe begaafd je bent op een aantal gebieden in vergelijking met de rest van de bevolking (resultaat voor de populatie is PER DEFINITIE een verdeling met gemiddelde 100 en een standaardafwijking van 16). Met een hoog IQ ben je dus per definitie hoogbegaafd.
Mijn post dus mag ik reageren.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:33 schreef DarkElf het volgende:
[..]
heb gekeken en veranderd bijdehandje.
en ja reageerde op een post en niet op een verhaal,
Arme jij welk zich genoodzaakt voelt op te treden als redder voor deze zo zwaar achtergestelde bevolkingsgroep.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:35 schreef Silmarwen het volgende:
leg ik het toch weer uit
en idem dito hier.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:36 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Mijn post dus mag ik reageren.
En als mijn toon jou niet aanstaat lees je het niet,
goed he?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:38 schreef thaleia het volgende:
Wat een kleutergedrag voor een hoogbegaafde en een moderator
quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kom op zeg, wat een onware niet op feitelijkheden gebaseerde generalisatie. Dat kun je beter hoor.
Ik denk serieus dat hoogbegaafde vaak te serieus in het leven staan. Dit heb ik gewoon gemerkt in de verschillende clubs waar ik ooit in verzeild ben geraakt. Ze schuiven alles af op het feit dat ze hb zijn. Dus ik denk dat MB'ers dingen inderdaad beter kunnen relativeren of simpelweg accepteren zonder 10 theorien erover te bedenken.quote:Ik ben toevallig MB en ik vind dat ik nu toch even op de bres moet komen voor MB. Ik beschik toch ook duidelijk over enige gradaties van zelfkennis (en verder kun je wat zelfkennis betreft ook nooit reiken), verder heb ik (soms) ook humor en gevoel voor humor en met mij talloze andere anonieme MB'ers, die je daarnaast ook nog eens nergens over hoort zeuren, dus het toeschrijven van dit soort eigenschappen aan MB'ers is op zijn minst kort door de bocht.
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik bedoel ook te zeggen dat juist HB'ers dit vaak missen omdat ze teveel te raden gaan bij het feit dat ze hb zijn en of hun omgeving. Dus niet ten rade gaan bij zichzelf terwijl het antwoord van je problemen toch echt bij jezelf zit. En dan kun je het wel afschuiven op je hb zijn maar wat schiet je ermee op? De problemen zullen er niet door verdwijnen.quote:Ik denk zelfs dat het statistisch gezien eerder andersom is, weet je. Ik denk dat gebrek aan zelfkennis en de totale afwezigheid van humor (of de aanwezigheid van een raar soort humor die niet leuk is) eerder voorkomen bij HB'ers dan MB'ers, mooi voorbeeldje je oude forumpje.
HB he. Het eeuwige gevoel sociaal te moeten zijn.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:36 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Arme jij welk zich genoodzaakt voelt op te treden als redder voor deze zo zwaar achtergestelde bevolkingsgroep.
Sorry juf Thaleiaquote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:38 schreef thaleia het volgende:
Ik ook daarom zit ik even binnen, maar het is hier al niet veel beter. Zit na te denken of ik een paar biertjes ga halen om te blussen oid.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:40 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik ben bevangen door de hitte en verveling.
Ja, maar je schreef m.i. daarnet toch het tegenovergestelde hoor. "Voordelen van HB: zelfkennis en humor. En wie dat niet bezit is geen echte HB, maar MB, waarmee je MB'ers gelijk stelt aan mensen die geen zelfkennis en humor hebben." En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, eerder het omgedraaide geldt. Als je geen zelfkennis of humor hebt, danwel een typisch soort die door niemand anders leuk wordt gevonden (omdat het nogal gezocht is) en je kan paar puzzeltjes goed maken dan zul je wel HB zijn, want MB ben je dan niet, MB'ers kennen hun eigen beperkingen nl. en camoufleren die soms met leuke grappen.quote:Ik denk serieus dat hoogbegaafde vaak te serieus in het leven staan. Dit heb ik gewoon gemerkt in de verschillende clubs waar ik ooit in verzeild ben geraakt. Ze schuiven alles af op het feit dat ze hb zijn. Dus ik denk dat MB'ers dingen inderdaad beter kunnen relativeren of simpelweg accepteren zonder 10 theorien erover te bedenken.
[..]
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik bedoel ook te zeggen dat juist HB'ers dit vaak missen omdat ze teveel te raden gaan bij het feit dat ze hb zijn en of hun omgeving. Dus niet ten rade gaan bij zichzelf terwijl het antwoord van je problemen toch echt bij jezelf zit. En dan kun je het wel afschuiven op je hb zijn maar wat schiet je ermee op? De problemen zullen er niet door verdwijnen.
Hoogbegaafden en moderators zijn soms net mensen, niet?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:38 schreef thaleia het volgende:
ik begrijp best waar je heen wil, maar het is een kwestie van definitie. En ik vindt de definitie die jij (en vele anderen) hanteert hoogst verwarrend. Een IQ test meet nu eenmaal (het niveau van) bepaalde gaven, bepaalde begaafdheden. Als je IQ hoog is, is per definitie je begaafdheid (op voornamelijk cognitief vlak) hoog. Dan ben je dus echt hoogbegaafd. Misschien kan je niet goed sporten, ben je contactgestoord of wat dan ook, maar je bent nog steeds hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nee nee nee.
Je bent hoogbegaafd als de 5 cirkels elkaar kruisen. leg ik het toch weer uit
Als je getest wordt, test men ook niet enkel je intelligentie. Althans niet bij een hoogbegaafdheids onderzoek. Je krijgt een heel psychologisch onderzoek waar onder andere je creativiteit getest wordt en je sociale vaardigheden.
Bovendien is de MENSA niet eens officieel erkentd. De test dan.
Stuur eens een mailtje naar het centrum voor onderzoek naar hoogbegaafdheid te Nijmegen. Zij kunnen het beter uitleggen.
Ah crap ik zit volgens de uitslag dicht bij de 98% maar heb het dus niet gehaald.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:20 schreef daeri het volgende:
[..]
In een van de reacties hierboven vertelde hij dat hij niet zeker wist of hij HB was.
Op www.mensa.nl kan je een test aanvragen en die inzenden, zij kijken hem na voor een bedrag en dan krijg je de uitslag thuis..
Edit:
Ik zie nu dat je de test ook online kan doen...
Ik zie het ja ik heb het verkeerd beschreven mijn excuses.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ook daarom zit ik even binnen, maar het is hier al niet veel beter. Zit na te denken of ik een paar biertjes ga halen om te blussen oid.
[..]
Ja, maar je schreef m.i. daarnet toch het tegenovergestelde hoor. "Voordelen van HB: zelfkennis en humor. En wie dat niet bezit is geen echte HB, maar MB, waarmee je MB'ers gelijk stelt aan mensen die geen zelfkennis en humor hebben."
We zijn het eens. dat bedoelde ik ook te zeggen alleen kwam het er compleet verkeerd uitquote:En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, eerder het omgedraaide geldt. Als je geen zelfkennis of humor hebt, danwel een typisch soort die door niemand anders leuk wordt gevonden (omdat het nogal gezocht is) en je kan paar puzzeltjes goed maken dan zul je wel HB zijn, want MB ben je dan niet, MB'ers kennen hun eigen beperkingen nl. en camoufleren die soms met leuke grappen.
De definitie die ik hanteer is hetzelfde als het centrum in Nijmegen. Je kunt dus een hoog IQ hebben en autist zijn, maar dan mis je zeker 1 van de 5 vlakken en ben je dus niet hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
ik begrijp best waar je heen wil, maar het is een kwestie van definitie. En ik vindt de definitie die jij (en vele anderen) hanteert hoogst verwarrend. Een IQ test meet nu eenmaal (het niveau van) bepaalde gaven, bepaalde begaafdheden. Als je IQ hoog is, is per definitie je begaafdheid (op voornamelijk cognitief vlak) hoog. Dan ben je dus echt hoogbegaafd. Misschien kan je niet goed sporten, ben je contactgestoord of wat dan ook, maar je bent nog steeds hoogbegaafd.
Sociale onvaardigheid kan komen van binnen uit of door aangeleerd gedrag bijvoorbeeld pesten. Als je daadwerkelijk niet sociaal bent ben je dus per definitie niet hb. Is het aangeleerd fout gedrag dan kun je dus zeker nog wel hb zijn.quote:Dat het begrip hoogbegaafdheid soms wat anders wordt ingevuld ("je bent niet hoogbegaafd als je sociaal onvaardig bent") vind ik jammer. Mag je iemand die een hoge cognitieve begaafdheid heeft niet meer hoogbegaafd noemen? En waar houdt het op? Is het voldoende als de sociale vaardigheden ook hoog zijn? Of moet iemand ook nog over andere gaven beschikken om hoogbegaafd genoemd te kunnen worden? Kortom: welke begaafdheden moeten ook hoog zijn, naast de cognitieve begaafdheden om hoogbegaafd te zijn?
Dit kun je dus meten door een lang durend onderzoek. Ikzelf ben 4 dagen getest, daarbij keken ze naar schoolresultaten, spraken ze met docenten, keken ze hoe mijn communicatie was, hoe ik me verwoorde, ik moest dingen tekenen en knutselen maar ook muziekale dingen doen. Blokken bouwen, puzzles oplossen, maar ook naar inktvlekken kijken en zeggen wat ik zag.quote:Sociale vaardigheden misschien? Moet iemand motorisch begaafd zijn? Of buitengewone artistieke gaven hebben? Waar houdt het op? Ik kan nog wel tien vormen van begaafdheid opnoemen. Moet je die allemaal gaan meten? Iemand die hoogbegaafd is, heeft een buitengewone begaafdheid, dat zegt het woord ook letterlijk. Meer niet.
Jazeker wel want zelfkennis is nog steeds erg belangrijk.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:00 schreef DarkElf het volgende:
dus je beschreef het verkeerd en was die reactie op mij niet echt logisch.
belangrijk ja, maar niet zoals jij het beschreef, zoals je net toegaf aan ryan.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:05 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Jazeker wel want zelfkennis is nog steeds erg belangrijk.
Daar was ik dus héél slecht in!quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:04 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
maar ook naar inktvlekken kijken en zeggen wat ik zag.
<INPUT type="hidden" NAME="briefnummer" value="1">quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:54 schreef Najra het volgende:
[..]
Ah crap ik zit volgens de uitslag dicht bij de 98% maar heb het dus niet gehaald.
Of ik even 37,50 wil betalen om het nog eens te proberen.
Eh...nee.
Grmbl en ik heb het nog wel in 13 minuten gedaan. Maar goed, daar gaat dus mijn aanvraag voor de hoogbegaafheidsbijstand.
Ik antwoord op later tijdstip, de zelfkastijding heb ik opgegeven, heb zwak vlees en ga dus een biertje halen. Dat is wel weer typisch MB btw.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:58 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zie het ja ik heb het verkeerd beschreven mijn excuses.
Ik bedoel te zeggen dat HB'ers dit vaak missen. Althans mensen die claimen hb te zijn. Omdat dit 2 belangrijke sociale vaardigheden zijn zouden hb'ers dit moeten kunnen. En ik zie ook al wat ik verkeerd zij. Ik bedoelde te zeggen dat mensen zonder zelfkennis en humor dus niet hoogbegaafd zijn en dat je dan maar beter mb kunt zijn omdat deze mensen die vaardigheden vaak wel hebben. Ik heb het inderdaad wel erg raar beschreven zie ik nu. biertje openmaken
[..]
We zijn het eens. dat bedoelde ik ook te zeggen alleen kwam het er compleet verkeerd uit
ik ben hb niemand begrijpt mij boehoehoehoe
Beetje fantasiequote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:08 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Daar was ik dus héél slecht in!
Maar je snapt me nu?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:07 schreef DarkElf het volgende:
[..]
belangrijk ja, maar niet zoals jij het beschreef, zoals je net toegaf aan ryan.
Ik was ook al voor de tv een biertje te nuttigen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik antwoord op later tijdstip, de zelfkastijding heb ik opgegeven, heb zwak vlees en ga dus een biertje halen. Dat is wel weer typisch MB btw..
Jah, dat heb ik zat. Maar ik had 't truucje gewoon niet door. Op een bepaald moment zag ik alleen een paar vlekken, en dat moest dan heel ver gezocht iets voorstellen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:15 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Beetje fantasie
Of jij mij. Mijn eerste post vertelde/vroeg namelijk minder genuanceerd wat jij later uitlegde aan ryan.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:15 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Maar je snapt me nu?
Ik reageer vaak nogal fel.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:18 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Of jij mij. Mijn eerste post vertelde/vroeg namelijk minder genuanceerd wat jij later uitlegde aan ryan.
Ja zoiets kan. Heb er zelf geen last hoor.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:24 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik reageer vaak nogal fel.
Niets persoonlijks ofzo is gewoon mijn karakter
Nee ik merkte al dat je zeer geduldig bentquote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:25 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ja zoiets kan. Heb er zelf geen last hoor.
Klopt, echt 1 van mijn charmes ja.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:39 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nee ik merkte al dat je zeer geduldig bent
Well no hard feelings
naamtopics mogen nietquote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:41 schreef Roönaän het volgende:
nou jongens. open nog even een lekker klef naamtopic waar in jullie verder pretenderen elkaars mening te kunnen respecteren. :S
Cookie weggooien test opnieuw invullen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
<INPUT type="hidden" NAME="briefnummer" value="1">
<INPUT type="hidden" NAME="fouten" value="0">
<INPUT type="hidden" NAME="browsertijd" value="7">
<INPUT type="hidden" NAME="servertijd" value="7">
<INPUT type="hidden" NAME="foutgerekend" value="0">
![]()
je had even in de HTML-source van dat formulier moeten koekeloeren, had je je aantal fouten geweten.
He icoon genoot. Volgens de test zit ik bij de top 10% maar niet bij top 2%. Maar wat zegt zon test nou. Geloof persoonlijk niet echt in hoogbegaafdheid.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:54 schreef Najra het volgende:
[..]
Ah crap ik zit volgens de uitslag dicht bij de 98% maar heb het dus niet gehaald.
Of ik even 37,50 wil betalen om het nog eens te proberen.
Eh...nee.
Grmbl en ik heb het nog wel in 13 minuten gedaan. Maar goed, daar gaat dus mijn aanvraag voor de hoogbegaafheidsbijstand.
Niet op het internet.quote:Op donderdag 10 juni 2004 13:03 schreef zevani het volgende:
Misschien is het al eens behandeld (ik heb het topic nog niet doorgelezen, sorry), maar weet iemand waar ik een enigszins betrouwbare IQ-test kan doen?
Heb zoiets nog nooit gedaan, deins daar voor terug (hoewel ik HBO én universiteit heb afgerond vind ik mezelf niet altijd even verheffend soms).
Maar nu wil ik toch eens weten welk cijfertje ik krijg. Iemand een goede link naar zo'n test?
8 minuten, 1 fout...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 18:12 schreef Najra het volgende:
Cookie weggooien test opnieuw invullen.
En dan krijg ik.
WTF 9 fout????
Ik ben.....dooooooom![]()
sommige mensen hebben daar idd een handje van...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:41 schreef Speth het volgende:
Hoogbegaafdheid bestaat imo niet. Het is een (zelf-)aangepraat syndroom en luxeverschijnsel, het verbergen van zwakheden op sociaal gebied door deze -onterecht- in verband te brengen met hoge intelligentie, waarbij die hoge intelligentie vaak wordt overschat. Intelligente mensen met sociale problemen moeten kijken naar wat ze fout doen en dat verbeteren, in plaats van zichzelf te verschuilen achter 'hoogbegaafdheid'.
eens...die (hoogbegaafde) mensen die het nodig vinden om te zeggen dat ze 'hoogbegaafd' zijn, zijn meestal de sociale sukkels, die hun hoogbegaafdheid als een soort schild gebruiken, als een rechtvaardiging voor het feit dat 'de wereld hen niet begrijpt'...huilliequote:Op donderdag 10 juni 2004 14:55 schreef sociologist het volgende:
sommige mensen hebben daar idd een handje van...
[edit] overigens zijn er zeker wel mensen die daadwerkelijk hoogbegaafd zijn
Overigens moeten mensen niet afgaan op internet IQ testjes, zoals die van mensa. Ik heb het idee dat die testjes mensen een te positief beeld geven vanzichzelf. Het is sowieso beter om een een test te doen in een omgeving waarbij er daadwerkelijk sprake is van stress/tijdsdruk en waarbij mensen geen hulpmiddelen kunnen gebruiken.
Over problemen met hoogbegaafdheid... vaak hebben mensen het over hun (gebrek aan) sociale vaardigheden. De oplossing is toch vrij simpel? Investeer gewoon meer in je sociale leven, ookal is dat niet je sterkste kant. Dat lijkt mij toch een vrij logische stap.. Hoe meer je met mensen praat/omgaat, hoe makkelijker het op den duur gaat. Natuurlijk kan dit erg moeilijk zijn, maar dat wil zeker niet zeggen dat het onmogelijk is. Gebruik je eventuele "hoogbegaafdheid" iig niet als excuus en ga dus niet in een slachtofferrol zitten... en gebruik je intelligentie om je problemen aan te pakken.
Dat van die hulpmiddelen is natuurlijk triviaal. Maar verder is het niet belangrijk om een test onder stress te doen. Dit soort tests geven namelijk aan hoe je het doet ten opzichte van de rest van de populatie waar je toe behoort. Het is dus vooral belangrijk dat je die tests doet onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de omstandigheden waaronder de ijkgroep de test heeft gemaakt. Als je testresultaten met elkaar wil vergelijken moet je de omstandigeheden zoveel mogelijk gelijk laten.quote:Op donderdag 10 juni 2004 14:55 schreef sociologist het volgende:
[..]
...
Het is sowieso beter om een een test te doen in een omgeving waarbij er daadwerkelijk sprake is van stress/tijdsdruk en waarbij mensen geen hulpmiddelen kunnen gebruiken.
...
Er zijn sociale stoornissen waarbij dit niet helpt. Sommige mensen kunnen hun sociale problemen niet autonoom oplossen en hebben hulp van anderen, gerichte therapie of medicatie nodig. Als je alleen maar sociaal lui bent helpt het inderdaad om van jezelf wat meer sociale discipline eisen.quote:Over problemen met hoogbegaafdheid... vaak hebben mensen het over hun (gebrek aan) sociale vaardigheden. De oplossing is toch vrij simpel? Investeer gewoon meer in je sociale leven, ookal is dat niet je sterkste kant. Dat lijkt mij toch een vrij logische stap.. Hoe meer je met mensen praat/omgaat, hoe makkelijker het op den duur gaat. Natuurlijk kan dit erg moeilijk zijn, maar dat wil zeker niet zeggen dat het onmogelijk is. Gebruik je eventuele "hoogbegaafdheid" iig niet als excuus en ga dus niet in een slachtofferrol zitten... en gebruik je intelligentie om je problemen aan te pakken.
absoluut!! Dus vandaar dat die internettestjes niet zoveel zeggen. Alleen officiele tests doen er toe en zijn geschikt als vergelijkings materiaal, omdat de omgeving daar onderling vergelijkbaar is (ook zaken als hulpmiddelen, stress etc.).quote:Op donderdag 10 juni 2004 15:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat van die hulpmiddelen is natuurlijk triviaal. Maar verder is het niet belangrijk om een test onder stress te doen. Dit soort tests geven namelijk aan hoe je het doet ten opzichte van de rest van de populatie waar je toe behoort. Het is dus vooral belangrijk dat je die tests doet onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de omstandigheden waaronder de ijkgroep de test heeft gemaakt. Als je testresultaten met elkaar wil vergelijken moet je de omstandigeheden zoveel mogelijk gelijk laten.
Dat is zeker waar, maar mensen praten zichzelf ook dingen aan, ook ziektebeelden. Dus vandaar dat mensen het eerst zelf moeten proberen.quote:[..]
Er zijn sociale stoornissen waarbij dit niet helpt. Sommige mensen kunnen hun sociale problemen niet autonoom oplossen en hebben hulp van anderen, gerichte therapie of medicatie nodig. Als je alleen maar sociaal lui bent helpt het inderdaad om van jezelf wat meer sociale discipline eisen.
hahaquote:En bedenk goed: Een hoog IQ is maar relatief![]()
Dat over die luiheid en motivatie, herken ik helaasquote:Op donderdag 10 juni 2004 15:11 schreef Abbadon het volgende:
[..knip..]
Dit heeft niets met HB etc. te maken maar alles met je vreemde gevoel voor humor. Alsof zo'n meisje er opz it te wachten dat ze moet gaan nadenken dat je een halve bejaarde speelt, die vanwege zijn hardhorendheid alleen maar de lage bastonen kan horen..... Nee, dat is grappigquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:55 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Mooi zo dan mag je ff de antwoorden geven zodat ik kan zien wat ik fout heb.quote:Op donderdag 10 juni 2004 13:43 schreef Abbadon het volgende:
[..]
8 minuten, 1 fout...
maar goed, ik wist al dat ik hoogbegaafd ben...![]()
Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als sociaal gestoord zijn en een zodanige slachtofferrol aannemen dat je een afwijking gaat verzinnen om je problemen op af te schuiven.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 17:41 schreef Speth het volgende:
Hoogbegaafdheid bestaat imo niet. Het is een (zelf-)aangepraat syndroom en luxeverschijnsel, het verbergen van zwakheden op sociaal gebied door deze -onterecht- in verband te brengen met hoge intelligentie, waarbij die hoge intelligentie vaak wordt overschat. Intelligente mensen met sociale problemen moeten kijken naar wat ze fout doen en dat verbeteren, in plaats van zichzelf te verschuilen achter 'hoogbegaafdheid'.
Ik was aan het uitzoeken wat mijn foute antwoorden waren.quote:Op donderdag 10 juni 2004 18:04 schreef Roönaän het volgende:
je bent nu je hoogbegaafdheid aan het trainen ofzo? of simuleren?
nee, ik was na je eerste post met gemekker over je resultaten al gedesinteresseerd. was een stille hint na je 6 posts.quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:45 schreef Najra het volgende:
[..]
Ik was aan het uitzoeken wat mijn foute antwoorden waren.
Jij hebt door je hoogbegaafdheid zeker moeite met begrijpend lezen?
Jou prbleem is niet de hoogbegaafdheid, maar je bent doordat je ben gaan puberen een stuk luier geworden...quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:43 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik ben niet wat ze noemen hoogbegaafd.. heb een iq van rond de 130 dus wel redelijk hoog
[..]
Begrijpend lezen is dus echt niet een van je sterkste punten.quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:48 schreef Roönaän het volgende:
[..]
nee, ik was na je eerste post met gemekker over je resultaten al gedesinteresseerd. was een stille hint na je 6 posts.
Het heeft niets met je verhaal of deze topic te maken, ik vind het alleen een erg onhandige uitlating.quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:43 schreef Hertog_Martin het volgende:
toch zou ik wel onsterfelijk willen zijn, mensen die zelfmoord willen plegen snap ik echt niet en vind ik maar dom.. die beseffen volgens mij niet wat de dood inhoud
Fijne quote uit m'n karate-tijd: 'als je als samurai wordt overvallen door een bende boeren met knuppels, heb je geen f*ck aan je mooie gestileerde technieken'.quote:Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als sociaal gestoord zijn en een zodanige slachtofferrol aannemen dat je een afwijking gaat verzinnen om je problemen op af te schuiven.
Dat is heel erg relevant. Het missen van een uitdaging op school op het cognitieve vlak heeft niets te maken met je sociale vaardigheden. Dat mag best onderkend worden.quote:Op maandag 14 juni 2004 01:54 schreef Kajel het volgende:
...
Oh ja, for the record: Ik wil niemand nu tegen de schenen trappen (ok, misschien ook wel). Maar jongens, krijg toch eens een leven! Wat voor zin heeft het om te muggeziften over de precieze definitie van "hoogbegaafd".
Ik denk niet dat jij ieders motieven begrijpt. Het gaat niet om ijdelheid.quote:Wat willen jullie ermee bewijzen? Waarom willen mensen zo graag hoogbegaafd zijn? Dat is puur elitair gedrag. Beter willen zijn dan anderen, of anders. Maar anders zijn, ofwel jezelf onderscheiden, doe je door middel van daden, niet een of andere lullige titel.
Zie hierboven. Mensen gaan niet voor hun lol naar Nijmegen. Als je alleen je IQ wil weten ga kan je gewoon naar een psycholoog gaan. Ik heb wel andere kritiek op 'Nijmegen', maar dat is kritiek op de manier van testen, niet op de mensen die zich laten testen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen laten mensen zich niet uit ijdelheid testen.quote:Het is echt een totale verspilling van je tijd om 4 dagen in een of ander centrum in nijmegen tests af te gaan leggen die een stempel op je drukken waar je vervolgens helemaal niets aan hebt.
Ik heb een uitstekende opvoeding gehad, maar feit is dat ik me vaak stierlijk verveelde op school. Als je je regelmatig verveelt op school gaat vroeg of laat je motivatie daar onder lijden. Als je nooit hebt leren studeren, is de kans groot dat je problemen krijgt als je een universitaire studie gaat doen. Dat heeft niets met je opvoeding te maken.quote:Het leven is ook nog leuk zonder die test! En als je je verveelde en daarom je leraar en je klasgenoten lastig hebt gevallen, ben je gewoon slecht opgevoed.
Prima, maar projecteer je eigen leven niet op anderen.quote:Ik heb de basisschool en de middelbare school op mijn sloffen gehaald (VWO als jullie het willen weten), en niemand heeft daar last van gehad. Had lekker veel tijd om piano te spelen, muziek te schrijven, met mijn vrienden om te gaan etc. Er is genoeg te doen!
Nou, ik heb er zeker wat aangehad. Voor mij vielen een boek puzzelstukjes op zijn plek. En ik heb mijn leven een stuk aangenamer kunnen maken door het stuk zelfinzicht dat het mij verschaft heeft.quote:Op maandag 14 juni 2004 01:54 schreef Kajel het volgende:
[knip] ... die een stempel op je drukken waar je vervolgens helemaal niets aan hebt.
Waar haal je de arrogantie vandaan om mijn ouders te beledigen?quote:En als je je verveelde en daarom je leraar en je klasgenoten lastig hebt gevallen, ben je gewoon slecht opgevoed.
er bestaan ook intelligentere vormen van leedvermaakquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
quote:Op maandag 14 juni 2004 17:04 schreef Mini_rulez het volgende:
Waarom vindt iedereen ...........................................................................................
generaliseren.......................................................................................
Tsja, ze mogen dan hoogbegaafd zijn, het feit dat er basisscholieren zijn die beter kunnen spellen belet ze helaas niet hier hun hoogbegaafdheid te verkondigen... Waar is de tijd van 'bescheidenheid siert de mensch' ?quote:Op maandag 14 juni 2004 01:30 schreef Kajel het volgende:
Het meest frappante aan dit topic, is de hoeveelheid spelfouten die gemaakt wordt door fok's hoogbegaafde populatie.
Ik meen dat ik toch heel erg inhoudelijk heb gereageerd. En wat betreft het ontbreken van eenduidigheid in mijn antwoorden: kan je een voorbeeld geven?quote:Op maandag 14 juni 2004 21:15 schreef Kajel het volgende:
Mr. Morsecode leest niet eens goed wat ik schrijf en geeft al helemaal geen eenduidige antwoorden.
Kan je er voor kiezen om beter op te letten in plaats van hoogbegaafd te zijn?quote:En ik blijf trouwens bij mijn stelling dat als men beter had opgelet in de klas ipv hoogbegaafd te zijn, men ook beter zou kunnen spellen in dit topic. (zoek zelf de fouten maar)
tuurlijk kan dat... als de tegenstander maar laagbegaafd isquote:Op maandag 14 juni 2004 23:23 schreef thabit het volgende:
Mensen, om te testen of jullie hoogbegaafd zijn heb ik een puzzeltje:
Op een oneindig groot ruitjespapier spelen we het volgende spel: de beginnende speler mag 2 kruisjes zetten en de tweede speler 1 rondje en dat zo achterelkaar door. De beginnende speler wint als hij 1000 op een rij kan maken (horizontaal danwel verticaal). De vraag is: kan hij winnen?
Ik ben niet hoogbegaafd en ik los dit puzzeltje ook niet op omdat ik wil bewijzen dat ik intelligent ben.quote:Op maandag 14 juni 2004 23:23 schreef thabit het volgende:
Op een oneindig groot ruitjespapier spelen we het volgende spel: de beginnende speler mag 2 kruisjes zetten en de tweede speler 1 rondje en dat zo achterelkaar door. De beginnende speler wint als hij 1000 op een rij kan maken (horizontaal danwel verticaal). De vraag is: kan hij winnen?
waarom zou iemand jou daarvan willen overtuigen?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 00:09 schreef thabit het volgende:
Tot nu toe heeft nog niemand mij van z'n hoogbegaafdheid overtuigd.
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 00:09 schreef thabit het volgende:
Tot nu toe heeft nog niemand mij van z'n hoogbegaafdheid overtuigd.
Of de beginnende speler kan winnen is een triviale en dus oninteressante vraag. Veel interessanter is de vraag of zijn tegenstander kan voorkomen dat de beginnende speler wint. Vraag: moeten de 2 kruisjes die per beurt gezet worden elkaar raken (horizontaal/verticaal) of hoeft dat niet?quote:Op maandag 14 juni 2004 23:23 schreef thabit het volgende:
Die laatste variant ken ik niet hoor? Als je namelijk hoogbegaafd bent kun je namelijk nog zo weinig doen, echt helemaal niks, en dan nog is het VWO echt een eitje.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:55 schreef daeri het volgende:
[..]
Het lastigste probleem is dat niemand begrijpt dat als je werk doet onder je niveau dat je het dan niet kan. Het zit vreemd in elkaar, maar ik kan bijvoorbeeld Havo veel beter dan Mavo. En niemand begrijpt dat...
Een ander probleem is dat je heel veel gepest wordt omdat je net iets anders denkt dan de anderen, je loopt niet in de "rij" dus dan ben je vreemd...
Veel hoogbegaafden presteren slecht op school waardoor sommigen zelfs op het LOM-onderwijs terecht komen... dit alles komt door een slechte aanpak op scholen...
Onderpresteren komt toch echt voor. Het is zelfs een bekend verschijnsel en het heeft te maken met sociale acceptatie.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:12 schreef Revian het volgende:
[..]
Die laatste variant ken ik niet hoor? Als je namelijk hoogbegaafd bent kun je namelijk nog zo weinig doen, echt helemaal niks, en dan nog is het VWO echt een eitje.
ja maar dan ben je wel hoog-hoog-hoog-begaafd ofzoquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:28 schreef thaleia het volgende:
Maar als je echt Heel HoogBegaafd bent en je presteert onder, ben je nog steeds de beste v/d klas
De term hoogbegaafdheid zegt iets over je capaciteiten, niet over je prestaties.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:28 schreef thaleia het volgende:
Maar als je echt Heel HoogBegaafd bent en je presteert onder, ben je nog steeds de beste v/d klas
De systematiek is betrekkelijk simpel, denk in:quote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Of de beginnende speler kan winnen is een triviale en dus oninteressante vraag. Veel interessanter is de vraag of zijn tegenstander kan voorkomen dat de beginnende speler wint. Vraag: moeten de 2 kruisjes die per beurt gezet worden elkaar raken (horizontaal/verticaal) of hoeft dat niet?
Jawel, maar een slechtdraaiende straalmotor levert nog altijd meer kracht dan een optimaal presterend paardquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:29 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De term hoogbegaafdheid zegt iets over je capaciteiten, niet over je prestaties.
het niet willen presteren kan al voldoende zijn hoorquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:37 schreef Revian het volgende:
[..]
Jawel, maar een slechtdraaiende straalmotor levert nog altijd meer kracht dan een optimaal presterend paard. Je moet wel ONTZETTEND slecht presteren als hoogbegaafde om een simpel VWOtje niet te halen.
De redeneringsfout zit hem hier in het feit dat je absoluut niet gebonden bent aan een vierkant. Je kunt namelijk onbezette ruitjes hebben binnen het vierkant, en die hoeven dus absoluut geen onderdeel uit te maken van het vierkant. Bovendien is het aantal beurten oneindig, of ik moet iets verkeerd gelezen hebben.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik ben bang dat de tegenspeler altijd kan voorkomen dat de beginnende speler wint. Met een optimale tegenstrategie kan je volgens mij niet winnen. Als je aan de beurt bent en je hebt een rij van 998 kruisjes waar je er twee aan kan leggen, dan heb je gewonnen. Je kan een vierkant van 998 x 998 kruisjes omsluiten met 3096 rondjes. Voor die rondjes heb je maar 3096 beurten nodig, terwijl de kruisjeszetter 998x998/2 = bijna een half miljoen beurten nodig hebt. Andere figuren met afmetingen kleiner dan een vierkant van 998 x 998 kruisjes zijn triviaal. Die kun je namelijk beschouwen als een onderdeel van zo een groot vierkant.
Kort gezegd: je komt als kruisjeslegger beurten tekort om de winst af te dwingen.
Absoluut niet waar. Iemand die ik ken is op hoogbegaafdheid gepromoveerd. Het schijnt dat de _werkelijke_ hoogbegaafden sociaal enorm succesvol zijn. Omdat die namelijk ook een hoog EQ hebben, goed met hun gevoelens kunnen omgaan, en met die van anderen. Zich op een intelligente manier kunnen aanpassen aan elke sociale situatie, etc.quote:Op maandag 14 juni 2004 01:15 schreef Dromenvanger het volgende:
Sociaal gezien loopt het merendeel van de zogenaamde hoogbefaafden 1000 mijl achterDus who cares?
Losse kruisjes zijn niet gevaarlijk. Je kan beter denken aan het insluiten van vierkanten van meer dan 8x8 kruisjes. Vanaf die grens heb je namelijk minder beurten nodig om zo een vierkant met rondjes in te sluiten dan je nodig hebt om met kruisjes zo een vierkant te maken.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:49 schreef Najra het volgende:
Ik doe ook een poging aangezien ik toch al gezakt was.
Ik denk dat voor elk vrijstaand kruisje er 8 beurten nodig zijn om deze compleet uit te schakelen. In die 8 beurten zijn er 16 kruisjes neergezet en eentje compleet uitgeschakeld. Dit verschil loopt telkens op totdat het zo groot is dat je kan beginnen met elk kruisje in een bepaalde richting met eentje uit te breiden. Zo wordt er telkens twee kruisjes vergroot tot een groep van twee kruisjes.
Voor elke 2 groepen wordt er eentje in één richting uitgeschakeld. Ook dit verschil kan weer net zo ver op laten lopen totdat je uiteindelijk één reeks van 1000 moet kunnen maken. De formule voor het aantal zetten is dan voor de hoogbegaafden.
Dan verdeel je het vel papier in een (oneindig) aantal (eventueel overlappende) vierkanten van 998x998 ruiten. Punt is dat je als rondjeszetter meer dan genoeg beurten hebt om ieder van die vierkanten in te sluiten voor de kruisjeszetter ze kan maken. Als de kruisjeszetter verhuist naar een ander deel van het speelveld begint je strategie daar opnieuw. Zelfs als je kruisjes binnen de kritieke grens van 998 velden van een ander kruisje staan heb je nog meer dan voldoende beurten om te voorkomen dat er een lijn van 1000 kruisjes gevormd kan worden. Om altijd te kunnen winnen als kruisjeszetter zal je de regels moeten aanpassen: of een kortere lijn zou dan voldoende moeten zijn om te winnen, of je moet het veld het veld uitbreiden naar meer dan twee dimensies.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:57 schreef Revian het volgende:
[..]
De redeneringsfout zit hem hier in het feit dat je absoluut niet gebonden bent aan een vierkant. Je kunt namelijk onbezette ruitjes hebben binnen het vierkant, en die hoeven dus absoluut geen onderdeel uit te maken van het vierkant. Bovendien is het aantal beurten oneindig, of ik moet iets verkeerd gelezen hebben.
Geen idee wat je strategie is, maar als dit zo doorgaat weet ik in ieder geval dat de rondjeszetter niet de beste strategie volgt.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:17 schreef Najra het volgende:
Hm die berekening daar klopt iig niks van.
Dit is iig het systeem wat ik bedoel. De vertical kruisjes staan dus geheel vrij, de horizontale rij niet
x0
x0
x0
x0
x0
x0
x0
x0
x0
x0
xx0
xx0
xx0
xx0
xx0
xxxx0
xxxx0
xxxx0
xxxxx0
xxxxxxx
een vraag is misschien inderdaad, als de rondjeszetter consequent een rondje zet naast de langste rij of kolom (of diagonaal, ik weet niet of dat is toegestaan?), kan de kruisjeszetter dan ooit in een positie komen dat er rond de 1000 kruisjes naast elkaar staan?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Zou het bijvoorbeeld niet zinvoller zijn om een rondje onder (of boven) een lange kolom (verticaal) kruisjes te zetten in plaats van naast een kortere rij (horizontaal) kruisjes ?
Mijn antwoord was dus ja hij kan winnen met een uitleg hoe. Als je wacht op een wiskundige formule kan je wat mij betreft lang wachten. Als ik een fout antwoord heb gegeven dan verwacht ik een hoogbegaafd argument waarom het fout is.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:55 schreef thabit het volgende:
Nog steeds geen hoogbegaafde oplossingen voor het puzzeltje...
Het antwoord is fout omdat je ten eerste je strategie niet goed definieert en ten tweede niet aantoont waarom het tegen elk willekeurig tegenspel van de tegenstander tot winst leidt.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:02 schreef Najra het volgende:
[..]
Mijn antwoord was dus ja hij kan winnen met een uitleg hoe. Als je wacht op een wiskundige formule kan je wat mij betreft lang wachten. Als ik een fout antwoord heb gegeven dan verwacht ik een hoogbegaafd argument waarom het fout is.
Zo en daarmee moet u het doen.
Ja.quote:Op maandag 14 juni 2004 23:23 schreef thabit het volgende:
De vraag is: kan hij winnen?
Ah kijk, dit is al wat beter geformuleerd!quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:15 schreef Najra het volgende:
Ok nog eenmaal dan:
Stap 1
x
x
De kruisjes zijn op oneindige verticale afstand van elkaar. Hier dus onder elkaar genoteerd.
De rondjeszetter kan niet anders dan reageren met.
x0
x
Stap 2
x0
x0
x
x
Stap 3
x0
x0
x0
x
x
x
Net zolang totdat het aantal vrije kruisjes lang genoeg is.
bijv.
x0
x0
x0
x0
x0
x
x
x
x
x
Dan gaat men bij de vrij kruisjes een rij maken
x0
x0
x0
x0
x0
xx0
xx
x
x
x
Volgende stap
x0
x0
x0
x0
x0
xx0
xx0
xx
xx
x
Etc
Net zolang totdat de horizontale rij (hier dus nog maar een lengte van twee) de juiste lengte heeft. Men moet dus in het begin ervoor zorgen dat het aantal compleet vrije kruisjes groot genoeg wordt. Dit moet de juiste oplossing zijn omdat de rondjeszetter niet anders kan dan lengte van een van de twee langste horizontale rijen af te kappen.
Misschien is begrijpen wat er met een uitleg uiteindelijk bedoeld wordt ook een vorm van intelligentie, waar het bij jou weer een beetje aan ontbreekt, thabit.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Ah kijk, dit is al wat beter geformuleerd!
Je bedoelt dat een gebrekkige, wazige en dubbelzinnige formulering van de spreker eenvoudigweg af te schuiven is op de domheid van de toehoorder?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Misschien is begrijpen wat er met een uitleg uiteindelijk bedoeld wordt ook een vorm van intelligentie, waar het bij jou weer een beetje aan ontbreekt, thabit.
Zo gebrekkig, wazig en dubbelzinnig was 't nu ook weer niet. Je overdrijft een beetje.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een gebrekkige, wazige en dubbelzinnige formulering van de spreker eenvoudigweg af te schuiven is op de domheid van de toehoorder?
Ik word inderdaad een beetje moe van al die mensen hier die hoogbegaafd claimen te zijn maar vervolgens wel elke vorm van intellectuele uitdaging schuwen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:27 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik praat niet meer tegen jou
wat heeft het één met het ander te maken?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 18:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik word inderdaad een beetje moe van al die mensen hier die hoogbegaafd claimen te zijn maar vervolgens wel elke vorm van intellectuele uitdaging schuwen.
menselijkheid=domheid ?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 19:45 schreef Dromenvanger het volgende:
Volgens mij is het grootste probleem van de hoogbegaafde mensen, sociale aanpassing. Ze zijn te slim om met mensen te kunnen omgaan. Of te slim, eerder niet menselijk genoeg.
Onder het motto "het is niet aardig dus het is niet waar".quote:Op dinsdag 15 juni 2004 22:54 schreef Abbadon het volgende:
[..]
menselijkheid=domheid ?
doe nog eens een poging iets zinnigs bij te dragen
onder het motto 'het is ongefundeerd gebral'quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Onder het motto "het is niet aardig dus het is niet waar".
Abbandon denk je dat er relatief meer psycho- en sociopaten voorkomen onder HB'ers??? We weten bijv. dat een substantieel deel van de seriemoordenaars een IQ hebben dat ver boven het gemiddelde ligt...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:09 schreef Abbadon het volgende:
[..]
onder het motto 'het is ongefundeerd gebral'
wellicht komt dat omdat de meeste domme seriemoordenaars gepakt worden zodra ze hun eerste moord gepleegd hebben, en dus nooit tot seriemoordenaar promoveren...Intelligente sociopaten zijn wellicht langer in staat hun 'afwijking' te verbergen, waardoor de stapeling van wandaden groter wordt voordat ze gepakt worden.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:13 schreef Ryan3 het volgende:
Abbadon denk je dat er relatief meer psycho- en sociopaten voorkomen onder HB'ers??? We weten bijv. dat een substantieel deel van de seriemoordenaars een IQ hebben dat ver boven het gemiddelde ligt...
Na 1 moord ben je geen seriemoordenaar, maar bijv. gewoon een lustmoordenaar met een verhoudingsgewijs laag IQ. Of zo iemand ooit door was gegaan met moorden weet je per definitie niet. De meeste seriemoordenaars echter hebben een hoog tot zeer hoog IQ en dus is de vraag gerechtvaardigd, omdat er immers geen "domme" (of althans een zeer beperkt aantal domme) seriemoordenaars zijn of de aandoening van psycho- c.q. sociopathie, waardoor die verder ook wordt veroorzaakt, niet naar verhouding veel voorkomt bij hoogbegaafden. Als ik bij wijze van spreken in jullie topics lees dat jullie je vaak eenlingen voelen en niet onbegrepen worden door jullie omgeving dan kan ik me voorstellen dat je je op gegeven moment terugtrekt in jezelf en geen gevoel meer over hebt voor die domme domme domme middelmaat, die jou steeds vernedert. Iets dergelijks zag je ook op de inetsite van Harris, één van de Columbine shooters. Op zich dus geen onredelijke vraag, me dunkt.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:22 schreef Abbadon het volgende:
[..]
wellicht komt dat omdat de meeste domme seriemoordenaars gepakt worden zodra ze hun eerste moord gepleegd hebben, en dus nooit tot seriemoordenaar promoveren...Intelligente sociopaten zijn wellicht langer in staat hun 'afwijking' te verbergen, waardoor de stapeling van wandaden groter wordt voordat ze gepakt worden.
Ik denk dat je van het overgrote deel van de HB'ers niets weet, omdat ze zich prima aanpassen en nooit iets raars doen...Als je ze tegenkomt zou je nergens aan merken dat ze hoogbegaafd zijn.
Wat hier gebeurt is het generaliseren op grond van de zichtbaardere excessen....Hoe zou jij over 'gewone' mensen oordelen als je je mening alleen maar op diegenen die in het nieuws komen zou baseren?
maar op die vraag is dus geen antwoord te geven, omdat je zelf al aangeeft dat je van veel 'domme' moordenaars niet kan zeggen of het seriemoordenaars zouden zijn geworden of niet. Er is geen controle-groep bekend, waardoor je zeer moeilijk kan aangeven wat 'veel' of 'weinig' is. Daar komt dan nog eens het normale menselijke vooroordeel bij dat alles wat afwijkt van de middelmaat op z'n minst verdacht is. Het feit dat je de vraag stelt houdt al een bepaalde vooringenomenheid in ten opzichte van een groep. Wat voor allochtonen geldt, geldt ook voor HB'ers, kennelijkquote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:32 schreef Ryan3 het volgende:
Na 1 moord ben je geen seriemoordenaar, maar bijv. gewoon een lustmoordenaar met een verhoudingsgewijs laag IQ. Of zo iemand ooit door was gegaan met moorden weet je per definitie niet. De meeste seriemoordenaars echter hebben een hoog tot zeer hoog IQ en dus is de vraag gerechtvaardigd, omdat er immers geen "domme" (of althans een zeer beperkt aantal domme) seriemoordenaars zijn of de aandoening van psycho- c.q. sociopathie, waardoor die verder ook wordt veroorzaakt, niet naar verhouding veel voorkomt bij hoogbegaafden.
Hoeveel 'gewone' mensen voelen zich ook niet regelmatig onbegrepen en eenzaam? sla de R&P-topics er maar op na. Zodra iemand zegt zich eenzaam te voelen krijgt hij of zij alle medelijden, maar als die persoon dan hoogbegaafd is is het ineens een symptoom van een afwijking? Dat heet met twee maten meten, lijkt me. Alsof wat voor één Hb'er geld, voor allemaal geld.quote:Als ik bij wijze van spreken in jullie topics lees dat jullie je vaak eenlingen voelen en niet onbegrepen worden door jullie omgeving dan kan ik me voorstellen dat je je op gegeven moment terugtrekt in jezelf en geen gevoel meer over hebt voor die domme domme domme middelmaat, die jou steeds vernedert. Iets dergelijks zag je ook op de inetsite van Harris, één van de Columbine shooters. Op zich dus geen onredelijke vraag, me dunkt.
ik ben niet hoogbegaafd, ik ben een vliegtuig!quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
Lijkt me niet meer dan logisch, Ryan.
Waanzin ontspruit aan het ( teveel ) denken en het ( teveel ) denken vereist weer ( een bepaalde mate van ) intelligentie.
Jij komt er wel.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:59 schreef Abbadon het volgende:
[..]
ik ben niet hoogbegaafd, ik ben een vliegtuig!
Nee, klopt geen controlegroep aanwezig, maar dat werkt twee kanten op...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 23:46 schreef Abbadon het volgende:
[..]
maar op die vraag is dus geen antwoord te geven, omdat je zelf al aangeeft dat je van veel 'domme' moordenaars niet kan zeggen of het seriemoordenaars zouden zijn geworden of niet. Er is geen controle-groep bekend, waardoor je zeer moeilijk kan aangeven wat 'veel' of 'weinig' is. Daar komt dan nog eens het normale menselijke vooroordeel bij dat alles wat afwijkt van de middelmaat op z'n minst verdacht is. Het feit dat je de vraag stelt houdt al een bepaalde vooringenomenheid in ten opzichte van een groep. Wat voor allochtonen geldt, geldt ook voor HB'ers, kennelijk
Daar gaat niet om. Het gaat erom dat buitenproportioneel veel seriemoordenaars hoogbegaafde psychopaten blijken te zijn... Ik vroeg me alleen af of dat verklaard kan worden.quote:Hoeveel 'gewone' mensen voelen zich ook niet regelmatig onbegrepen en eenzaam? sla de R&P-topics er maar op na. Zodra iemand zegt zich eenzaam te voelen krijgt hij of zij alle medelijden, maar als die persoon dan hoogbegaafd is is het ineens een symptoom van een afwijking? Dat heet met twee maten meten, lijkt me. Alsof wat voor één Hb'er geld, voor allemaal geld.
Okee, maar ik heb het ook niet tegen jou, ik stelde de vraag in zijn algemeen. Harris is zo'n figuur die neerkeek op de domme middelmaat. Maar veel sprekender is de zaak van Leopold & Loeb (waarop de film the Rope van Hitchcock mede is gabseerd...)quote:Ik voel me volstrekt niet aangesproken door al die sociaal gehandicapten die het zo zwaar hebben met hun hoogbegaafdheid. stelletje huillies. Lekker makkelijk om je 'afwijking' de schuld te geven van je eigen falen. Ik heb geen sociale problemen, en kijk ook zeker niet neer op de 'domme middelmaat' (althans, niet meer dan ieder ander), en dat 'jullie' van je zint me helemaal niet. Generaliseren is wel makkelijk, maar het slaat nergens op.
klopt, HB-ers zijn net echte mensenquote:Op woensdag 16 juni 2004 00:16 schreef Ryan3 het volgende:
Kom zeg je moet verder mediocraten zoals ik niet al te zwart-wit neerzetten, ik hou juist van alles wat afwijkt en geniaal is, ik zie er alleen zo weinig van. En bovendien ook HB'ers neigen binnen hun stratus weer naar een bepaalde maat der dingen, waarbij afwijkng, op straffe, van niet mogelijk is.
er van uitgaande dat dat zo is, is het op zich wel een interessante vraag. Ik kan me zo voorstellen dat een intelligent iemand die wil moorden daarin inventiever is, en daarom exotischer methoden zal toepassen. Ook kan ik me voorstellen dat een intelligent iemand een zekere afstand voelt tot de 'domme middelmaat', om jouw woorden te gebruiken, waardoor hij sneller als sociopaath geclassificeerd kan worden.quote:Daar gaat niet om. Het gaat erom dat buiten proportioneel veel seriemoordenaars hoognegaafde pscchopaten blijke te zijn... Ik vroeg me alleen af of dat verklaard kan worden.
Dit is tè kort door de bocht. Je mag de IQ-schaal niet op deze manier lineair interpreteren.quote:Op woensdag 16 juni 2004 00:33 schreef Abbadon het volgende:
Kort door de bocht kun je dus zeggen dat een gemiddelde nederlander staat tot een zwakbegaafde, zoals een academicus (gem IQ 120) tot Jan Modaal. Om het voorbeeld verder door te voeren: Een hoogbegaafde (IQ 140) staat dus tot de gemiddelde nederlander, als een academicus tot een zwakbegaafde. Net zoals een zwakbegaafde nooit een universitaire opleiding zal afronden, is een 'normaal' persoon niet in staat een hoogbegaafde te begrijpen.
(persoonlijke noot: dit geld vast ook andersom; nl. in hoeverre is een academicus in staat een zwakbegaafde te begrijpen)
Flikker toch op, luie kutstudent.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:49 schreef JohnDDD het volgende:
Ik kreeg een tijd geleden een stortvloed kritiek over me heen omdat ik niets deed...ik zou hun belastinggeld verpesten. Ik vond dat niet helemaal eerlijk.
De mensen die wel hard werken voor hun studie maar niks presteren zijn een veel grotere verspilling van belastinggeld dan de mensen die niks doen maar wel wat presteren.quote:Op woensdag 16 juni 2004 07:48 schreef Kreator het volgende:
[..]
Flikker toch op, luie kutstudent.. Ze hebben gelijk. Doe es wat voor je geld.
Om je uit je narcicistische wereldje van illusies te helpen: dat is niet grappig. Je bent gewoon onprettig gestoord, zak.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:55 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Dus ik pak twee bananen uit een schap, hou deze bij mijn oren en , nu moet je opletten hoor, ik zeg tegen haar: "Zo, de contrabas. Vind jij dat ook zo'n fijn instrument?"
jij bent duidelijk niet in staat deze hoog-intelligente humor te doorzien, dus scheer je maar gauw weg uit dit topic, vieze flamerrrquote:Op woensdag 16 juni 2004 20:06 schreef mast3r het volgende:
[..]
Om je uit je narcicistische wereldje van illusies te helpen: dat is niet grappig. Je bent gewoon onprettig gestoord, zak.
IK KEN JOUW SOORT WEL! WERKSCHUW TUIG!quote:Op woensdag 16 juni 2004 20:08 schreef Malebolgia het volgende:
[..]
jij bent duidelijk niet in staat deze hoog-intelligente humor te doorzien, dus scheer je maar gauw weg uit dit topic, vieze flamerrr
Heeft die HBheid nog invloed op je seksualiteit btw???quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:23 schreef Maeghan het volgende:
Ja ja ja, tuurlijk, wij vinden het allemaal verschrikkelijk, en eigenlijk liegen we gewoon en zijn we klaagziek. We hadden gehoopt op een beetje medeleven, maar op dit harde forum zit dat er niet in...
-laat me niet lachen-
als je je zo stoort aan mensen hier, waarom post je hier dan? ga ergens posten waar je het wel interessant vindt en laat ons hier lekker 'zwelgen in medelijden'.
Tja, ik vind die contrabas dan weer hilarisch, hè.quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:23 schreef Maeghan het volgende:
Oh, k moet je alleen wel gelijk geven over de contrabas. Die is gewoon flauw en niet eens grappig flauw.
Ik ben anders ook geen HB en vond er geen barst aan.quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:40 schreef OllieA het volgende:
[..]
Tja, ik vind die contrabas dan weer hilarisch, hè.
Maar ja, ik ben dan ook niet HB.
In welk opzicht?quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heeft die HBheid nog invloed op je seksualiteit btw???
het was dan ook overduidelijk niet als grap bedoeld...wat wel grappig is: al die mensen die er serieus op ingingenquote:Op woensdag 16 juni 2004 21:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben anders ook geen HB en vond er geen barst aan..
En hoe noem je dit dan?quote:Op maandag 14 juni 2004 01:54 schreef Kajel het volgende:
Ik ben echt belachelijk intelligent, al zeg ik het zelf. Diverse IQ testen geven uitslagen van tussen de 139 en de 160 (nu hoor ik mensen opgelucht ademhalen omdat ik gelukkig niet in de buurt kom van hun écht "hoogbegaafde" cijfer van 365) Krijg vaak te horen dat ik veel te veel nadenk over dingen. Maar ik heb ook echt belachelijk veel vrienden. En dan ook echt een aantal heel goede vrienden. En ik ben ook nog eens erg creatief en artistiek. Ik speel piano, schrijf liedjes (muziek en tekst) etc. En weet je wat de beste studie is tegen verveling? Een artistieke studie. Ik studeer conservatorium en dan ben je nooit echt "klaar" met de stof. En bovendien doe je met al die intelligentie uiteindelijk vrij weinig. Je gaat er niet mooier door pianospelen.
Oh ja, for the record: Ik wil niemand nu tegen de schenen trappen (ok, misschien ook wel). Maar jongens, krijg toch eens een leven! Wat voor zin heeft het om te muggeziften over de precieze definitie van "hoogbegaafd". Wat willen jullie ermee bewijzen? Waarom willen mensen zo graag hoogbegaafd zijn? Dat is puur elitair gedrag. Beter willen zijn dan anderen, of anders.[...]
quote:Ik ben echt belachelijk intelligent, al zeg ik het zelf. Diverse IQ testen geven uitslagen van tussen de 139 en de 160
Als je de 'HBheid' serieus neemt, denk het wel. Sommige sexfantasiën kunnen extremer worden.quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heeft die HBheid nog invloed op je seksualiteit btw???
Hey nieuwe user name?quote:Op donderdag 17 juni 2004 16:51 schreef HerRoz het volgende:
[..]
Als je de 'HBheid' serieus neemt, denk het wel. Sommige sexfantasiën kunnen extremer worden.
Denk aan 'HBheid' als neurologisch proces waarin bepaalde stoffen welke in meer of minder mate aanwezig zijn en sterke danwel zwakkere hersenprocessen op gang brengen. Ik geloof niet alleen dat intelligentie soms leidt tot krankzinnigheid maar ook gewetensproblemen m.b.t. bepaalde gedachten. Spreek uit eigen ervaring, er is geen algemeen geldende regel uit af te leiden.
Herman
Idd. Ik meld alleen maar wat de tests mij vertellen. Ik voel me hierdoor niet beter of slechter dan anderen. Uberhaupt niet anders dan anderen. Tenminste... Ik denk dat iedereen ongeacht intelligentie anders is dan een ander. Ik bedoel alleen te zeggen dat hoge intelligentie mij geen noemenswaardige problemen oplevert.quote:Op donderdag 17 juni 2004 15:29 schreef Maeghan het volgende:
Ik zie alleen staan dat ie een uitslag krijgt tussen 139 en 160, niet dat ie daardoor beter is dan anderen. Als ie nou had gezegd dat ie rood haar had, zou je dan ook quoten en doen alsof het elitair is om te zeggen dat je rood haar hebt?
da's niet zo slimquote:Op donderdag 17 juni 2004 20:44 schreef MarSuperstar het volgende:
Ik wil mezelf niet als hoogbegaafd bestempelen, maar ik ben wel slim, en zelf merk ik dat ik me dingen van anderen heel erg aantrek [zowel kritiek, als hun problemen, daar word ik dan verdrietig etc van] en dat ik de neiging heb perfectionistisch te zijn...
Iemand met een hoog IQ is vanuit zichzelf leergierig. Intelligentie wil doorleren en het standaard onderwijs kan vervelen. Een kind kan gedragsproblemen hebben wanneer het tempo te laag ligt en raakt ongeinteresseerd .quote:Op vrijdag 18 juni 2004 01:36 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb het idee dat mensen hier voorbijgaan aan de definitie van hoogbegaafdheid. Er wordt alleen maar gesproken over je IQ, terwijl volgens veel wetenschappers nog andere zaken een rol spelen, zoals heel erg leergierig zijn, creatief zijn, en nog meer zaken.
Een hoge intelligentie in combinatie met problemen wordt wel erg vaak toegeschreven aan HB zijn.quote:Dus met alleen een IQ van 150 kom je niet automatisch in de categorie HB terecht lijkt me? Ik vind overigens sowieso die grens van 140 redelijk laag, een IQ van 140 is toch niet zo heel bijzonder? Wat voor percentage mensen heeft die score of hoger, weet iemand dat? Persoonlijk lijkt het me nogal een vaag gebeuren, maar ik denk inderdaad dat het beestje bij de naam noemen nuttig kan zijn. Maar net zoals bij andere zaken die problemen veroorzaken, zoals OSD, of ADHD, geeft het vaak bedoeld of onbedoeld een beetje de indruk dat je 'nu eenmaal zo bent' (de welbekende stempel). Dit impliceert dat jij en je omgeving ermee moeten leven, en gaat voorbij aan het proberen te verminderen van het probleem en de effecten. Het krijgt dan de vorm van enerzijds vaak een vrijbrief voor je gedrag en anderzijds het idee van onmacht het te veranderen. Dit is storend en vaak onterecht.
Sommigen hebben leren levelen. (= mensen aanspreken op het niveau dat die mensen aankunnen zodat diegenen zich niet al te dom voelen).quote:Op dinsdag 15 juni 2004 19:45 schreef Dromenvanger het volgende:
Volgens mij is het grootste probleem van de hoogbegaafde mensen, sociale aanpassing. Ze zijn te slim om met mensen te kunnen omgaan. Of te slim, eerder niet menselijk genoeg.
Volgens mij is het grootste probleem van hoogbegaafde mensen de niet-hoogbegaafde mensen. Dat blijkt wel uit jouw reactie.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 19:45 schreef Dromenvanger het volgende:
Als je echt intelligent bent, heb je wijsheid. Wie wijsheid in pacht heeft weet dat het pochen met je intellectuele vermogens alleen maar leidt tot frustratie en jaloezie bij de 'massa' .quote:Op zondag 20 juni 2004 22:40 schreef Maeghan het volgende:
Ook zo bijzonder. Mensen moeten altijd hameren op EQ. Get it through your thick skull, het beeld van de hoogbegaafde met een sociale handicap is onzin. Ze zijn er wel, maar het is niet de meerderheid. Niet iedereen met een iq boven de 140 is autistisch of zo. Noch is iedere autist bovengemiddeld intelligent.
Ik krijg onderhand het idee dat sommige mensen zo bang zijn voor mensen met een hoog iq dat ze zich krampachtig aan sociale vaardigheden gaan vasthouden. "Jij bent dan wel slim, maar je bent vast een trieste autist zonder vriendjes na na na na na".
EQ en sociale vaardigheden zijn nu al tig keer genoemd in dit topic, maar iets zinnigers dan dat je slecht af bent zonder sociale vaardigheden is er nog steeds niet over gezegd.
Nee. Wijsheid is volgens het woordenboek "door ervaring geleerd". Dit lijkt me niet hetzelfde als intelligentie.quote:Op zondag 20 juni 2004 22:45 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als je echt intelligent bent, heb je wijsheid.
Wie zegt dat hier gepocht wordt met vermogens? We hebben het er hier over. Dat mag toch? Dit is een forum, we mogen hier praten over alles wat ons bezighoudt, zolang wij ons daarbij aan de wet houden.quote:Wie wijsheid in pacht heeft weet dat het pochen met je intellectuele vermogens alleen maar leidt tot frustratie en jaloezie bij de 'massa' .
Punt een zeg je zelf al niet hoogbegaafd te zijn, en welke problematiek dit met zich meebrengt heb jij dus nooit ervaren. Het lijkt me dus niet eerlijk van jou om te zeggen dat dit probleem ondergeschikt is aan die van de 'normale' mens. Waarbij ik trouwens nog wil opmerken dat hoogbegaafden ook normale mensen zijn. Punt twee is het aan niemand om te bepalen wiens probleem erg genoeg is. Als ik hoofdpijn heb is dat vervelend. Natuurlijk is dat niet zo erg als een migraineaanval, maar het doet nog wel zeer. Maar mag diegene met migraine dan wel klagen? Er zijn namelijk ook mensen met clusterhoofdpijn, dat is nog veel pijnlijker. Maar mag diegene dan klagen? Er zijn namelijk ook mensen met hersentumoren. Maar mogen die klagen? Er zijn namelijk ook mensen die niet te eten hebben en nooit de kans gekregen hebben om te leven. Kortom, iedereen heeft het recht om over zijn problemen te praten. Je kunt niet zeggen dat het geen probleem is als jij het nooit ervaren hebt, en ook niet dat het niet erg genoeg is.quote:Waarom hoogbegaafden toch altijd zo moeten doordrammen over hun problematiek vind ik getuigen van stupiditeit. JUIST als hoogbegaafde zou je moeten weten dat het probleem onderschikt is aan de problematiek waarmee de ' normale' mens mee kampt.
Daar zeg je iets wat nergens op slaat. Je gaat er namelijk vanuit dat wij niets doen met onze intelligentie. Dat wij ook wel eens op Fok komen zegt natuurlijk niet dat we daarbuiten niets zinnigers doen. Bovendien verdedigt hier niemand z'n capaciteiten. We hebben niets te verdedigen. Het is zo, of het is niet zo. Dat is alles. En waarom wordt mijn post afgedaan als arrogantie? Dat is niet mijn schuld. Iemand die blijkbaar niet om kan gaan met het feit dat iemand anders op één vlak beter presteert interpreteert mijn post als arrogant (of die van een andere HB'er). Dat is niet mijn schuld, ik kan geen porties intelligentie of zelfvertrouwen gaan uitdelen, sorry.quote:En als je echt zo prat gaat op intellect doe er dan wat mee, in plaats van je capaciteiten te verdedigen op een anoniem forum waar een post van een intelligent persoon als jij voor het grote deel van de mensen die het lezen wordt afgedaan als arrogantie.
En je vindt je eigen posts wel nuttig? Er zijn zoveel dingen vruchteloos. Maar hier springen mensen weer eens bovenop, niet op een zinloos topic over voetbal, dagcreme of hamertenen, dingen die er in het grote geheel ook niet erg toe doen. Waarom is dat toch?quote:Ik daarentegen ben niet slim, ik ben niet dom. Maar ik zie wel in dat het een vruchteloos iets is om het over je intelligentie te gaan hebben.
Intelligentie laat zich wel degelijk meten, dat noemen ze nu IQ.quote:Intelligentie laat zich niet meten, en pas als je dat beseft ben je hoogbegaafd.
Mijn post van een paar weken geleden. Kort daarna heb ik, op verzoek, ook één van mijn grappen in dit topic gepost. Helaas leek ook hier niemand de humor van mijn grap in te zien. Gelukkig waren sommigen van jullie zo vriendelijk om me van advies te voorzien.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
EQ is verzonnen door mensen met een laag IQ om hun ego op te vijzelenquote:Op zondag 20 juni 2004 22:19 schreef Xebrozius het volgende:
Leuk als je hoogbegaafd bent, maar er is ook nog zoiets als een EQ.
En dan mag je dan wel een hoogbegaafde autist zijn die moeiteloos de ene na de andere wijsheid de wereld inbraakt.
Als je geen vrienden hebt en niemand de behoefte heeft om te luisteren leef je in een verdomd klein micro kosmos, wat die persoon notabene ZELF geschapen heeft...
Ja, en de maan is verzonnen door God omdat Hij anders eb en vloed niet kon uitleggen aan Adam en Eva.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:02 schreef Abbadon het volgende:
[..]
EQ is verzonnen door mensen met een laag IQ om hun ego op te vijzelen
*hap*quote:Op zondag 20 juni 2004 23:06 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ja, en de maan is verzonnen door God omdat Hij anders eb en vloed niet kon uitleggen aan Adam en Eva.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Dat is een langer verhaal en ik heb niet eens een ban, Ryan wel.quote:Op vrijdag 18 juni 2004 19:06 schreef Bela het volgende:
Waarom zou je een forum bezoeken waaraan je je irriteert?
quote:Op zondag 20 juni 2004 23:11 schreef Maeghan het volgende:
zeg, zullen we nu maar weer wat zinnigs zeggen?
Jahoor de hele wereld draait om kennis.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:02 schreef Abbadon het volgende:
[..]
EQ is verzonnen door mensen met een laag IQ om hun ego op te vijzelen
heej, nog iemand die denkt dat ik die opmerking serieus meende!quote:Op zondag 20 juni 2004 23:13 schreef Brennie het volgende:
Jahoor de hele wereld draait om kennis.
Hoe ongelovelijk belangrijk is het dat je mensen op waarde kan schatten, goed kan communiceren.
Inlevingsvermogen, integriteit, respect, luisterend vermogen etc etc..
Wat heb je aan een enorme intelligentie wanneer je op sociaal-emotioneel vlak disfunctioneerd?
Wat is uiteindelijk het belangrijkst?
Ja maar kleinzoon, wat jij schreef was ook onzin trouwens. Al valt niet te ontkennen dat zelfs in de nationale IQ test het zinnetje werd gebruikt zoiets als "maar wanneer je geen hoog IQ hebt dan heb je wel waarschijnlijk een hoog EQ". Ik heb daar eerder in een topic de spot mee gedreven. Twee verschillende dingen maar dat is dan zogenaamd een doekje voor het bloeden.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:08 schreef Abbadon het volgende:
[..]
*hap*![]()
Wijsheid in het woordenboek -> het vermogen om verstandig te handelenquote:Op zondag 20 juni 2004 22:58 schreef Maeghan het volgende:
Nee. Wijsheid is volgens het woordenboek "door ervaring geleerd". Dit lijkt me niet hetzelfde als intelligentie.
Jij veroordeelt dat ik zo over jou oordeel om vervolgens over mij te gaan oordelen.quote:Wie zegt dat hier gepocht wordt met vermogens? We hebben het er hier over. Dat mag toch? Dit is een forum, we mogen hier praten over alles wat ons bezighoudt, zolang wij ons daarbij aan de wet houden.
[q]
Speciaal een topic openen dat gaat over intelligentie en de problematiek ervan, komt op mij over alsof je lotgenoten zoekt.
Juist door lotgenoten te zoeken plaats je jezelf buiten de gemiddelde groep. Je bent namelijk op zoek naar lotgenoten die je 'leed' delen.
Dat er dan uitvoerig gesproken wordt over IQ is gepoch aangezien jullie allen weten dat dit topic ook door buitenstaanders gelezen wordt.
Anders zaten jullie allen tezamen wel op het MENSA forum.
[q]
Punt een zeg je zelf al niet hoogbegaafd te zijn, en welke problematiek dit met zich meebrengt heb jij dus nooit ervaren. Het lijkt me dus niet eerlijk van jou om te zeggen dat dit probleem ondergeschikt is aan die van de 'normale' mens. Waarbij ik trouwens nog wil opmerken dat hoogbegaafden ook normale mensen zijn. -blaat- Je kunt niet zeggen dat het geen probleem is als jij het nooit ervaren hebt, en ook niet dat het niet erg genoeg is.
Dat je ingaat op mijn post getuigd van het feit dat je in de verdediging gaat, of typte je deze lap tekst voor de lol?quote:Daar zeg je iets wat nergens op slaat. Je gaat er namelijk vanuit dat wij niets doen met onze intelligentie. Dat wij ook wel eens op Fok komen zegt natuurlijk niet dat we daarbuiten niets zinnigers doen. Bovendien verdedigt hier niemand z'n capaciteiten. We hebben niets te verdedigen.
Ik spring in op alles waar ik een tegenstijdige boodschap in zie.quote:En je vindt je eigen posts wel nuttig? Er zijn zoveel dingen vruchteloos. Maar hier springen mensen weer eens bovenop, niet op een zinloos topic over voetbal, dagcreme of hamertenen, dingen die er in het grote geheel ook niet erg toe doen. Waarom is dat toch?
Intelligentie testen zijn alleen op vlakken als visueel inzicht, taal en rekenen.quote:Intelligentie laat zich wel degelijk meten, dat noemen ze nu IQ.
Ik ken je niet, je gebruikt geen PI...quote:Op zondag 20 juni 2004 23:17 schreef Abbadon het volgende:
[..]
heej, nog iemand die denkt dat ik die opmerking serieus meende!
zou dat een teken van een laag IQ of EQ zijn?![]()
wat ik schreef was ook bedoeld als onzinquote:Op zondag 20 juni 2004 23:21 schreef thumb-bolt-on het volgende:
Ja maar kleinzoon, wat jij schreef was ook onzin trouwens. Al valt niet te ontkennen dat zelfs in de nationale IQ test het zinnetje werd gebruikt zoiets als "maar wanneer je geen hoog IQ hebt dan heb je wel waarschijnlijk een hoog EQ". Ik heb daar eerder in een topic de spot mee gedreven. Twee verschillende dingen maar dat is dan zogenaamd een doekje voor het bloeden.
Er zijn HB mensen die probleemloos verder komen door een hoog EQ.
Wat mij opvalt op een forum als HIQ, is de houding van, ik ben superieur en ben HB en dat als excuus gebruiken daarom sociaal gestoord te zijn en zich als een door de wereld onbegrepen klootzak/ trut meent te mogen gedragen.
Het laatste kan voortkomen uit HB zijn maar vaker is het zoeken naar een excuus voor alles wat verkeerd is gegaan in hun leven. Zowel IQ als EQ kun je zelf ontwikkelen, het is geen constant iets. Een hoog IQ kan enorm zakken wanneer niet onderhouden.
Dat is geen fabeltje.
Wist je dat de meeste clichés gebaseerd zijn op fundamentele waarheden?quote:Op zondag 20 juni 2004 23:31 schreef Abbadon het volgende:
't irriteerde mij gewoon dat er weer hoofdzakelijk met cliché-beelden geslingerd werd.
wat een cliché!quote:Op zondag 20 juni 2004 23:32 schreef Xebrozius het volgende:
Wist je dat de meeste clichés gebaseerd zijn op fundamentele waarheden?
Hoe kan een waarheid onjuist zijn dan?quote:Op zondag 20 juni 2004 23:36 schreef Abbadon het volgende:
[..]
wat een cliché!
wist je dat de meeste fundamentele waarheden die betrekking hebben op mensen onjuist zijn?
de meeste 'waarheden' zijn subjectieve generalisaties, in de categorie 'alle kampbewoners zijn crimineel' of, om maar een geheel willekeurig voorbeeld te noemen, 'alle HB'ers zijn contactgestoord'quote:Op zondag 20 juni 2004 23:38 schreef Xebrozius het volgende:
Hoe kan een waarheid onjuist zijn dan?
mijn excusesquote:Op zondag 20 juni 2004 23:27 schreef Brennie het volgende:
Ik ken je niet, je gebruikt geen PI...
Letters hebben geen gezicht...
Wie zegt nu dat jij het niet serieus meende?
Omdat jij dat nu zegt?
Je kunt zonder mensen niet rechtsreeks aan te kijken nooit weten of iets echt de waarheid is.
Vooroordeel en waarheid zijn niet hetzelfde.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:43 schreef Abbadon het volgende:
[..]
de meeste 'waarheden' zijn subjectieve generalisaties, in de categorie 'alle kampbewoners zijn crimineel' of, om maar een geheel willekeurig voorbeeld te noemen, 'alle HB'ers zijn contactgestoord'
voor heel veel mensen welquote:Op zondag 20 juni 2004 23:52 schreef Xebrozius het volgende:
Vooroordeel en waarheid zijn niet hetzelfde.
Het is makkelijk om te zeggen dat iemand zielig is en dat je er niet meer op gaat reageren. Ik zou meer respect voor je hebben als je een gewone discussie aanging.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:22 schreef Xebrozius het volgende:
Voordat ik verder in ga op je post wil ik even kwijt dat ik je zielig vind dat je mijn bevindingem met een persoonlijke noot aanvalt en amechtig probeert aan te tonen dat je slimmer bent dan ik.
Ik ga nu eenmalig in op jouw post. Daarna vind ik het verspilling van mijn tijd.
En dat is dus nog steeds niet hetzelfde als mijn idee van intelligentie. Dat je intelligent bent betekent nog niet dat je in alle gevallen verstandig handelt. Iemand kan hoogbegaafd zijn en bij een echtgenoot blijven die hem/haar mishandelt. Dat is niet verstandig, maar heeft weinig te maken met IQ.quote:Wijsheid in het woordenboek -> het vermogen om verstandig te handelen
Toch speelt niet alleen intelligentie daarin een rol. Intelligentie, kortom, is dus niet gelijk aan verstandig handelen, maar speelt slechts een rol in het handelen.quote:Een vermogen om verstandig te handelen slaat zeker op intelligentie aangezien je zelf bepaalt en inziet of hetgeen wat je doet snel, correct of slimmer is.
Ja, volgens mij is dit vrij duidelijk een topic waarin gevraagd wordt naar de ervaringen van andere hoogbegaafden. En het gaat om problemen, dus het is inderdaad een topic waarinlotgenoten worden gevraagd. Maar waarom wij ons daarmee buiten een groep plaatsen is me een raadsel. Als ik een topic open over de ervaring van andere mensen met Windows XP, plaats ik me dan ook buiten een groep? Poch ik dan met het feit dat ik een computer heb, omdat ik anders wel op een gesloten forum zou gaan zitten?quote:Speciaal een topic openen dat gaat over intelligentie en de problematiek ervan, komt op mij over alsof je lotgenoten zoekt.
Juist door lotgenoten te zoeken plaats je jezelf buiten de gemiddelde groep. Je bent namelijk op zoek naar lotgenoten die je 'leed' delen.
Dat er dan uitvoerig gesproken wordt over IQ is gepoch aangezien jullie allen weten dat dit topic ook door buitenstaanders gelezen wordt.
Anders zaten jullie allen tezamen wel op het MENSA forum.
Ik zie nergens een oordeel van mij over jou. Ik zeg alleen dat je niet kunt weten hoe iets is, als je het nooit ervaren hebt. Als jij nooit hoofdpijn hebt gehad, kun je nooit zeggen dat je weet hoe het voelt. Je kunt zeggen dat je weet hoe pijn voelt, en dat je je er een voorstelling van kunt maken, maar ervaren is iets anders.quote:Jij veroordeelt dat ik zo over jou oordeel om vervolgens over mij te gaan oordelen.
Dat komt op mij over alsof je tegen iemand zegt: je ruikt best lekker voor iemand die stinkt.
Derde persoon enkelvoud = stam + t. Verder typte ik deze tekst inderdaad voor de lol, want ik bezoek dit forum voor de lol. Wanneer ik mij hier niet meer zou vermaken, zou ik hier niet meer komen. Dat ik inga op je post betekent niet dat ik in de verdediging ga. Ik hoef mijn iq niet te verdedigen, want mijn iq wordt niet minder van jouw argumenten. Het is wat het is. Het enige wat ik verdedig, is mijn gelijk. En geheel terecht, want ik heb gelijk.quote:Dat je ingaat op mijn post getuigd van het feit dat je in de verdediging gaat, of typte je deze lap tekst voor de lol?
Dan lijkt een bezoek aan de opticien me geen overbodige luxe.quote:Ik spring in op alles waar ik een tegenstijdige boodschap in zie.
Nee, een blik op jouw posts leert mij dat je niet klaagt over de nutteloosheid van voetbal, dagcremes en hamertenen, maar alleen over de problemen van HB'ers.quote:Maar JIJ ziet slecht een klein onderdeel van mijn totale beleving, en toch trek jij al conclusies en prop je me in een hokje.
Snel leren heeft niet per definitie te maken met een hoog iq, maar vooral met een goed geheugen. Snel begrijpen is iets anders. Bovendien heeft het begrijpen van een auto zonder handleiding erbij of enige kennis van auto's te maken met logica, en die wordt wel getest in iq tests.quote:Als je het hebt over simpele redenaties, dan ben jij goed bezig
Intelligentie testen zijn alleen op vlakken als visueel inzicht, taal en rekenen.
Ik vind een persoon die niet weet hoe een auto werkt, en het toch voor elkaar krijgt om hem aan de praat te krijgen zonder dat hij weet hoe alles functioneert net zo intelligent als iemand die snel leert.
Nee, ik zeg niet dat het een feit is. Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb gezegd dat het meetbaar is. Ik ben het met je eens dat intelligentie net als tijd niet feitelijk waarneembaar is. Maar we gaan er ook vanuit dat tijd meetbaar is, anders zouden we namelijk niets hebben om sportprestaties aan af te meten, de lengte van een reis of de tijd die we hebben voor een examen. Dat maakt tijd nog geen feit, maar we hebben het wel meetbaar gemaakt.quote:
Intelligentie heeft een waarde gekregen net zoals tijd een waarde is.
En omdat het een waarde is, is het een feit?
Waarom is "ik ben hoogbegaafd" een manier om je te onderscheiden, en "ik ben blond" niet?quote:Neen, het is een manier om je te onderscheiden. Om je ego te kunnen boosten.
Je schiet met enorme intelligentie inderdaad niet veel op als je autistisch bent, of sociaal disfunctioneert. Dat ondervind ik aan den lijve.quote:Op zondag 20 juni 2004 23:13 schreef Brennie het volgende:
[..]
Hoe ongelovelijk belangrijk is het dat je mensen op waarde kan schatten, goed kan communiceren.
Wat heb je aan een enorme intelligentie wanneer je op sociaal-emotioneel vlak disfunctioneerd?
Nou, dan ben ik dit jaar blijkbaar opeens veel intelligenter geworden, want ik heb zowaar op SP gestemd. *zucht*quote:Op maandag 21 juni 2004 00:57 schreef thabit het volgende:
Jij bent helemaal niet hoogbegaafd, Maeghan. In een ander topic zeg je namelijk dat je rechts stemt.
Wijsheid komt met de jaren.quote:Op maandag 21 juni 2004 12:58 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nou, dan ben ik dit jaar blijkbaar opeens veel intelligenter geworden, want ik heb zowaar op SP gestemd. *zucht*
Idd, over een paar jaar stem je vrolijk VVDquote:Wijsheid komt met de jaren.
Ik ben het wat betreft die karaktereigenschappen wel met je eens, maar ik vind de metingsmethode die tot het bepalen van een EQ-cijfer leidt zo mogelijk nog dubieuzer dan de IQ-test. Daarnaast komt de later in dit topic genoemde "ja, maar ik heb wel een hoog EQ" opmerking dusdanig vaak voorbij in mijn ervaring, dat ik me toch ga afvragen wat iemand die zo goed zichzelf en anderen kan inschatten eigenlijk te verdedigen heeftquote:Op zondag 20 juni 2004 23:13 schreef Brennie het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |