Het mooie is dat dit topic eerder is.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:50 schreef Blind_Guardian het volgende:
dubbel: Hoogbegaafd... welke voordelen, deel 3.
Problemen is wat anders dan voordelen hoor..quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:50 schreef Blind_Guardian het volgende:
dubbel: Hoogbegaafd... welke voordelen, deel 3.
Alleen die van mij had weer een andere invalshoek. Waarom alleen problemen belichten? waarom niet de voordelen een keer?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Het mooie is dat dit topic eerder is.
Kunnen we een vooroordeel niet als een probleem beschouwen?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alleen die van mij had weer een andere invalshoek. Waarom alleen problemen belichten? waarom niet de voordelen een keer?
Je begrijpt het nietquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:01 schreef mjdejong het volgende:
Aan: JohnDDD
Je moet echt 'schijt' aan andere hebben, gewoon weer lekker gaan leren en je dingen doen.
Je komt vanzelf mensen tegen die je wel begrijpen, je kan je leventje toch niet vergooien omdat andere jou en jij andere niet begrijpt! Aan het einde van je studie heb je een mooie lijst en uitzicht op een mooie baan / roeping.
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de orenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:55 schreef daeri het volgende:
[..]
Problemen is wat anders dan voordelen hoor..
Het lastigste probleem is dat niemand begrijpt dat als je werk doet onder je niveau dat je het dan niet kan. Het zit vreemd in elkaar, maar ik kan bijvoorbeeld Havo veel beter dan Mavo. En niemand begrijpt dat...
Een ander probleem is dat je heel veel gepest wordt omdat je net iets anders denkt dan de anderen, je loopt niet in de "rij" dus dan ben je vreemd...
Veel hoogbegaafden presteren slecht op school waardoor sommigen zelfs op het LOM-onderwijs terecht komen... dit alles komt door een slechte aanpak op scholen...
Welk vooroordeel?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Kunnen we een vooroordeel niet als een probleem beschouwen?
Tis toch echt zo, dan presteer je onder... je kan nooit boven je niveau presteren... Ik snap het zelf ook niet echt, maar uit ervaring weet ik dat het zo is...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:13 schreef zemmer het volgende:
[..]
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de oren
In een van de reacties hierboven vertelde hij dat hij niet zeker wist of hij HB was.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:15 schreef Deetch het volgende:
maak wat van je leven ipv je te verbergen achter je hoogbegaafdheid.
ik snap best dat het systeem je niet ligt... maar iemand die zogenaamd hoogbegaaft is...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:18 schreef daeri het volgende:
[..]
Tis toch echt zo, dan presteer je onder... je kan nooit boven je niveau presteren... Ik snap het zelf ook niet echt, maar uit ervaring weet ik dat het zo is...
Toch klopt het... Toen ik getest werd op hoogbegaafdheid bleek ook dat ik op makkelijke testjes veel meer foute antwoorden gaf dan op moeilijke vragen. Kwestie van motivatie, uitdaging. Makkelijke vragen doe je op de automatische piloot terwijl je voor moeilijke, dus interessante, vragen de moeite neemt om er eens goed over na te denken en je in te zetten.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:13 schreef zemmer het volgende:
[..]
het spijt me maar dit klinkt mij ook wel heel vreemd in de oren
Ik ken ook iemand die terechtkwam op een school voor moeilijk lerende kinderen en ontzettend veel gedragsproblemen had, juist door zijn hoogbegaafdheid. Hij werd niet begrepen, er werd niets gedaan met zijn 'afwijking', dus raakte hij met alles en iedereen in de knoop en dachten ze dat hij dom was omdat hij niets deed. Zo vreemd is dat niet.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:26 schreef zemmer het volgende:
[..]
ik snap best dat het systeem je niet ligt... maar iemand die zogenaamd hoogbegaaft is...
moet geen moeite hebben met mavo of op een lomschool zitten ....
als ik eerlijk ben geloof ik ook niet zo in dat hoogbegaafd zijn gedoe...
je zult best mensen hebben die hyperintelligent zijn en heeeeeel makkelijk leren
ik zag er een keer een programma over... kinderen die hoogbegaafd waren en op een speciale school zaten ....
2 jochies van een jaar of 9/10.... die zag je dan met computers bezig...
beetje in elkaar zetten enzo... en dan denk ik ... dus.... dat zegt toch geen moer...
das hetzelfde als iemand die niet zo slim is bij z'n pa z'n autobedrijf zit en als op z'n 10e autos kan reparen kom nou...
ik zit ook met een jongen in de klas die op de basisschool voor hoogbegaafd werd verklaard.
die gast is nu 2 keer blijven zitten...... nee sorry het komt er bij mij niet goed in
En jij denkt dat MBheid een pretje is???quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
Dit is een topic naar mijn hart. Geloof me, hoogbegaafdheid is géén pretje. Frustrerend, vaak. Ik heb al zolang ik me kan herinneren te maken met mensen die me niet begrijpen. Sterker nog; niemand begrijpt me. Ik zal een voorbeeld geven. En niet zómaar een voorbeeld, nee... het is iets waar ik steeds maar weer mee geconfronteerd word. The story of my life.
Telkens wanneer ik grapjes maak, zij het op straat, in de kroeg of op dit forum, dan lacht niemand. Geen grinnik, geen giechel, zelfs geen spoor van een licht omhoogkrullend mondhoekje. En wat doe ik nou verkeerd? Niks, volgens mij. Ik vertel hoogst amusante moppen, al zeg ik het zelf. Ik schrijf hilarische teksten. Als ik een ander was, dan zou ik niet meer bijkomen van het lachen. Maar nee hoor, niets van dat alles. Niemand lacht. NIEMAND! Mijn humor wordt niet begrepen. Nee, weet je wat ze wél grappig vinden? Nou? Als ik toevallig een keertje met mijn voortanden tegen een stoeprand kletter omdat ik met mijn broekspijp aan mijn bagagedrager vast blijf zitten, dan lachen ze opeens wel. Ha-fucking-ha! Leedvermaak! Puur, ordinair leedvermaak.
Was ik maar wat minder intelligent. Zodat mensen ook eens mét mij kunnen lachen, niet óm mij.
iereen zijn eigen humor hoor... maar vertel eens een mop dan... of een grap ofzoietsquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
Dit is een topic naar mijn hart. Geloof me, hoogbegaafdheid is géén pretje. Frustrerend, vaak. Ik heb al zolang ik me kan herinneren te maken met mensen die me niet begrijpen. Sterker nog; niemand begrijpt me. Ik zal een voorbeeld geven. En niet zómaar een voorbeeld, nee... het is iets waar ik steeds maar weer mee geconfronteerd word. The story of my life.
Telkens wanneer ik grapjes maak, zij het op straat, in de kroeg of op dit forum, dan lacht niemand. Geen grinnik, geen giechel, zelfs geen spoor van een licht omhoogkrullend mondhoekje. En wat doe ik nou verkeerd? Niks, volgens mij. Ik vertel hoogst amusante moppen, al zeg ik het zelf. Ik schrijf hilarische teksten. Als ik een ander was, dan zou ik niet meer bijkomen van het lachen. Maar nee hoor, niets van dat alles. Niemand lacht. NIEMAND! Mijn humor wordt niet begrepen. Nee, weet je wat ze wél grappig vinden? Nou? Als ik toevallig een keertje met mijn voortanden tegen een stoeprand kletter omdat ik met mijn broekspijp aan mijn bagagedrager vast blijf zitten, dan lachen ze opeens wel. Ha-fucking-ha! Leedvermaak! Puur, ordinair leedvermaak.
Was ik maar wat minder intelligent. Zodat mensen ook eens mét mij kunnen lachen, niet óm mij.
Dus omdat je een afwijkend gevoel voor humor hebt, ben je hoogbegaafd?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:34 schreef Croupouque het volgende:
[...]
Idd, met hoogbegaafdheid hoef je ook niet altijd makkelijk te leren, meestal juist niet omdat de stof te makkelijk is en je er dan geen energie in stopt.. door mijn hoogbegaafdheid heb ik al 8 scholen gehad, en een jeugd waarin ik veel gepest werd en niet begrepen werd. Ik heb het afgelopen jaar mavo 3 en 4 in een gedaan omdat ik geen overgangsbewijzen had om havo 4 te kunnen doen. Volgend jaar ga ik wel havo 4 doen en hoop ik over 2 jaar te slagen. Maar ik moet maar zien of ik in de school pas... Als ik niet in de school pas dan wordt ik waarschijnlijk weer gepest en gaat het weer slecht met me en kan ik weer in een depressie raken.. hier hoop ik natuurlijk niet op...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:30 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ik ken ook iemand die terechtkwam op een school voor moeilijk lerende kinderen en ontzettend veel gedragsproblemen had, juist door zijn hoogbegaafdheid. Hij werd niet begrepen, er werd niets gedaan met zijn 'afwijking', dus raakte hij met alles en iedereen in de knoop en dachten ze dat hij dom was omdat hij niets deed. Zo vreemd is dat niet.
Hoogbegaafdheid is niet iets waar je wel of niet in gelooft, net als bijvoorbeeld depressie of ADHD. Het is een combinatie van factoren, van symptomen waar hoge intelligentie er één van is en die ook heus niet allemaal bij elke 'patiënt' voor hoeven te komen, waar psychologen ooit met z'n allen over hebben afgesproken dat ze dat voortaan het label hoogbegaafdheid mee gaan geven.
Oh come on! Het belangrijkste van humor zijn intonatie en non verbale communicatie. Met een beetje aanleg kan je zelfs een boodschappenlijstje als mop vertellen!quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:35 schreef zemmer het volgende:
[..]
iereen zijn eigen humor hoor... maar vertel eens een mop dan... of een grap ofzoiets
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |