abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19638397
Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Gewoon als Nederlander wel aan hun regeltjes houden voor de moskee, zoals schoenen uit doen.
Zouden ze je eruit schoppen? Of zouden ze je alleen vreemd aan kijken?
pi_19638525
Wat zou jij doen als je in de kerk zit en er komt iemand binnen met een hoofddoek?
pi_19638593
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Gewoon als Nederlander wel aan hun regeltjes houden voor de moskee, zoals schoenen uit doen.
Dan trek je de aandacht en wordt er ws. aan je gevraagd waarom je er bent...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:01:57 #4
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_19638609
waarom zou dat niet kunnen?
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:03:04 #5
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_19638641
dat is helemaal geen raar idee
gebeurd wel vaker. Maar zodra je iets tegen de regels doet wordt je eruit geschopt wat dan ook zeer terecht is
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:07:41 #6
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_19638755
quote:
alleen als ze net bezig zijn een aanslag voor te bereiden...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:07:57 #7
27636 bigwig
No pain, no gain
pi_19638765
waarom zou je niet naar de moskee mogen??? ik mag toch ook als ongelovige naar de kerk?
pi_19638782
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 13:58 schreef CasB het volgende:
Wat zou jij doen als je in de kerk zit en er komt iemand binnen met een hoofddoek?
niets?

is niet echt goede verlijking, ik geloof totaal niet, die mensen totaal wel. maar het lijkt me een interesant tollerantie-expiriment
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
pi_19638882
ik meen op tv eens een docu gezien te hebben over moskeeën. Als ik me het goed herinner dan zijn er meerdere ruimtes, o.a. eentje waar bezoekers mogen komen en een of meerdere voor alleen moslims
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_19638978
Dan gebeurt er niks... ze laten je gewoon naar binnen en als je wilt kunnen ze je ook informatie geven etc en mag je ook het gebed bekijken.
pi_19639022
Er zijn toch ook blanken die moslim zijn?

En er zijn inderdaad ruimtes waar alleen moslims mogen komen! Maar goed dit heb je bij meerdere geloven. Dat er plaatsen zijn waar een nietgelovige niet mag komen.

Kortom wanneer je naar binnenloopt zullen ze je waarschijnlijk wel raar aankijken en vragen wat je komt doen. Wanneer je een goede reden hebt dan zullen ze er geen probleem van maken
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_19639149
Wat voor bullshit praten jullie man, ze gaan echt niet vragen wat je komt doen, er zijn genoeg "blanke" moslims hoor. Zolang je je aan de regels houd is er geen probleem.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:23:12 #13
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_19639183
quote:
Ik als moslim WEET dat je dan NIET vreemd wordt aangekeken, enkel door domme mensen, als jij je netjes aan de regels houdt zegt niemand wat tegen je, sommigen zullen zelfs toenadering tot je zoeken om hun gastvrijheid te tonen

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:24:20 #14
13462 BansheeBoy
pi_19639221
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:12 schreef bas-beest het volgende:
ik meen op tv eens een docu gezien te hebben over moskeeën. Als ik me het goed herinner dan zijn er meerdere ruimtes, o.a. eentje waar bezoekers mogen komen en een of meerdere voor alleen moslims
Dat verschilt per moskee. Maar de gemiddelde moskee in Nederland heeft maar 1 gebedplaats

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_19639229
wat denk je nou man, dat ze je de moskee uit trappen?
neeee joh, ze zijn blij met je denk ik
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:25:28 #16
13462 BansheeBoy
pi_19639242
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:07 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

alleen als ze net bezig zijn een aanslag voor te bereiden...
Wat is dat voor een verkapte doodverwensing

pi_19639347
Bansheeboy, leg je ondertitel eens uit please:
quote:
"Iedereen moet een les leren van 11-9-2001" - Bansheeboy in 1996 te Ameide
pi_19639416
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:24 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dat verschilt per moskee. Maar de gemiddelde moskee in Nederland heeft maar 1 gebedplaats

wat ik beter neer had kunnen zetten is dat er een ruimte is waar bezoekers zeker niet mogen komen en verder aangevuld met (een) ruimte(s) waar ze wel mogen komen....
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:36:11 #19
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_19639472
Ik, als niet moslim, ben in genoeg moskeeën geweest om te weten dat het geen enkel probleem hoeft te zijn (mits je respect toont).
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:42:41 #20
13462 BansheeBoy
pi_19639656
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:36 schreef Castor het volgende:
Ik, als niet moslim, ben in genoeg moskeeën geweest om te weten dat het geen enkel probleem hoeft te zijn (mits je respect toont).
Klopt inderdaad

vrijdag 4 juni 2004 @ 14:43:14 #21
13462 BansheeBoy
pi_19639676
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:30 schreef smash789 het volgende:
Bansheeboy, leg je ondertitel eens uit please:
[..]
Wat snap je er niet aan dan ???

pi_19639869
Ik ben geen moslim ofzo hoor, maar ik ben ook wel in moskeeen geweest.
Ze kijken je in het begin natuurlijk raar aan (wat moet een chinees/nederlander, nou in een moskee?). Maar dat is juist een goed aanspreekpunt om over te praten.
De mensen in moskeen staan, mijn ervaring, heel erg open over discussies wat geloof betreft.
Ze proberen je natuurlijk een beetje te overtuigen van hun geloof, maar dat is normaal / kan je verwachten.

Je moet natuurlijk geen gekke dingen doen, dan word je er gewoon uitgeschopt. Probeer het maar uit zal ik zeggen
pi_19639992
Oh en trouwens, als je een vrouw bent, niet doen!

Vrouwen mogen namelijk niet de moskee in.
pi_19640043
quote:
Kijk hoe dom je doet !!!

Je wilt dus zeggen dat ALLE allochtonen moslims zijn
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:04:04 #25
66847 Mxyzptlk
nu met echte kleurkorrels
pi_19640270
quote:
Manman,wat een domme vraagstelling. Er zijn zat allochtone christenen, andersgelovigen en atheisten. En omgekeerd zijn er ook oerhollandse moslims. Je vraagstelling barst van de vooringenomen domheid. Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.

hoewel het dus eigenlijk precies andersom is
pi_19640359
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 15:04 schreef Mxyzptlk het volgende:

[..]

Manman,wat een domme vraagstelling. Er zijn zat allochtone christenen, andersgelovigen en atheisten. En omgekeerd zijn er ook oerhollandse moslims. Je vraagstelling barst van de vooringenomen domheid. Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.

pi_19643656
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:43 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Wat snap je er niet aan dan ???
Nou... had jij de aanvallen van 11 september al 5 jaar van tevoren voorspeld?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 17:46:31 #28
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_19644724
quote:

[..]

vrijdag 4 juni 2004 @ 17:55:43 #29
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_19644956
quote:
Er zal je niks gebeuren, ze zullen je vragen of het je eerste bezoek aan een moskee is, en indien dit het geval is krijg je vaak nog een rondleiding.
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
  vrijdag 4 juni 2004 @ 18:12:44 #30
37444 SMOOGY
Ja ik wel..(ook doordeweeks)
pi_19645333
quote:

[..]

als je denk van wel..?? dan wat of.?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:10:24 #31
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_19646359
quote:
Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.
quote:
hoewel het dus eigenlijk precies andersom is
pi_19647013
Ik ga liever dood dan dat ik ooit een moskee binnenstap. Brrrrr, moet er niet aan denken. Walgelijk volk.
Gaap Goals rulezzz!
  Milf vrijdag 4 juni 2004 @ 19:58:37 #33
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_19647517
WFL *zwiep*
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_19649104
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:54 schreef Space-Chinees het volgende:
Oh en trouwens, als je een vrouw bent, niet doen!

Vrouwen mogen namelijk niet de moskee in.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 23:05:55 #35
13462 BansheeBoy
pi_19652048
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 17:09 schreef smash789 het volgende:

[..]

Nou... had jij de aanvallen van 11 september al 5 jaar van tevoren voorspeld?
Neen, het is maar beeldspraak

pi_19684144
Joh...

Wat leuk.
pi_19684267
quote:
Nou, vandaag in Delft zou je vriendelijk verwelkomd worden, want daar was open dag (tot 4 uur helaas, ik had geen tijd om te gaan.)

Volgens mij kan je gewoon een moskee instappen hoor, mits je je aan de regels houdt (schoenen uit, bedekt gekleed etc) . Net als in een kerk.

Edit: zijn er eigenlijk moslims op fok die hier iets over kunnen zeggen (wat zijn de regels in een moskee?)
Geluk duurt je leven lang.
pi_19684559
Wat zal dat daar binnen STINKEN zeg, eerst al die schoenen bij elkaar, en dan nog al die blote poten naast elkaar... brrrrrrr
pi_19684714
Ik ben ook wel eens in een moskee geweest. Erg vriendelijke mensen, beetje jammer dat de imam geen Nederlands sprak (hoezo vooroordeel bevestigend). Wel is er een duidelijk verschil tussen moskeeën. Je hebt 'lichte', Turkse moskeeën en 'zwaardere' Marokkaanse moskeeën. Wel grappig dat de meeste herkomstgroepen hun eigen moskee bouwen.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_19686071
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:07 schreef Quazzy het volgende:
Ik ben ook wel eens in een moskee geweest. Erg vriendelijke mensen, beetje jammer dat de imam geen Nederlands sprak (hoezo vooroordeel bevestigend). Wel is er een duidelijk verschil tussen moskeeën. Je hebt 'lichte', Turkse moskeeën en 'zwaardere' Marokkaanse moskeeën. Wel grappig dat de meeste herkomstgroepen hun eigen moskee bouwen.
Het engie verschil dat ik ken zijn de Turkse moskeeën en de rest van de moskeeën. Turken hebben namelijk de rare gewoonte dingen anders te doen, ook al zijn deze aanbevolen door de profeet. Toen ik als Marokkaan bijvoorbeeld ging bidden in de Blauwe Moskee te Istanbul voelde ik me nogal een buitenbeentje
  zondag 6 juni 2004 @ 19:31:10 #41
92803 Bela
homo ludens
pi_19688944
quote:
Ik vermoed dat de aanwezige gelovigen evenals andersgevlovigen gastvrijheid hun religie met je willen delen.

Ik ben echter benieuwd wat onder jouw definitie van de gewone nederlander valt, wat je als 'hun' regeltjes ziet (immers elke gemeenschap bestaat uit individuen) en waarom je je slechts afvraagt wat de allochtone gelovigen aldaar zouden gaan doen, nog los van de andere allochtonen die mogelijk nimmer te weten zullen komen dat je ergens een moskee bezocht hebt.
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  dinsdag 8 juni 2004 @ 13:59:20 #42
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_19726626
quote:
Op zondag 6 juni 2004 17:15 schreef Youssef het volgende:

[..]

Het engie verschil dat ik ken zijn de Turkse moskeeën en de rest van de moskeeën. Turken hebben namelijk de rare gewoonte dingen anders te doen, ook al zijn deze aanbevolen door de profeet. Toen ik als Marokkaan bijvoorbeeld ging bidden in de Blauwe Moskee te Istanbul voelde ik me nogal een buitenbeentje
Leg eens uit welke dingen er anders gedaan worden?
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
  dinsdag 8 juni 2004 @ 20:13:54 #43
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_19735755
Noem een moskee in Groningen en ik ga in belang van dit topic op onderzoek uit.
quote:
Ik ga liever dood dan dat ik ooit een moskee binnenstap. Brrrrr, moet er niet aan denken. Walgelijk volk.
Opvallend dat niemand nog valt over dit soort opmerkingen. Het begint een beetje normaal te worden dat dit soort uitspraken af en toe voorbij komen...
  FOK!fotograaf dinsdag 8 juni 2004 @ 21:55:32 #44
73911 ultra_ivo
pi_19738531
Een paar keer ben ik met een excursie in een moskee geweest. En dan een jaar of twee geleden gewoon de moskee van Kazan (hoofdstad van Tatarstan) binnengestapt. Ik mocht gewoon naar binnen. Eerst een tijde binnen in de gebedsruimte in de buurt van de deur blijven staan. Na een tijdje vroeg iemand die wat belangrijker was mij verder te komen. In een combinatie van Duits en Russisch hebben we wat gesproken. Hij was heel vriendelijk. Het was vrijdag vroeg in de middag. Ik kreeg nog de uitnodiging om het vrijdagmidaggebed bij te wonen, maar daar had ik helaas niet de tijd voor.
Een zelfde vriendelijkheid maakte ik mee in een Servisch-orthodox klooster in Smederevo (aan de Donau, in Servië).
Als je je bescheiden en netjes gedraagt dan kom je heel ver, ook in kerken/moskeeën/tempels van andere geloven.

Ivo
pi_19745606
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 13:59 schreef Tuana het volgende:

[..]

Leg eens uit welke dingen er anders gedaan worden?
Een Turk bidt meestal in een hoogtempo, of dat door de imam gedaan wordt echter weet ik niet De Turken drukken de voeten niet tegen elkaar, ze voeren de bewegingen vrijwel tegelijk met de voorganger mee en zeggen niet hardop "Amin". Dat is even het enige verschil waar ik op kan komen
pi_19745709
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 19:38 schreef M_Schtoppel het volgende:
Dat laatste zeg ik je niet na, maar denk niet dat ik ooit een voet in een moskee zal zetten.
  woensdag 9 juni 2004 @ 09:15:51 #47
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19746102
ik denk niet dat ik snel een moskee zal binnentreden, maar je weet natuurlijk nooit hoe het een en ander zal lopen zelfde geldt overigens ook voor kerken en kloosters
  woensdag 9 juni 2004 @ 09:42:16 #48
13462 BansheeBoy
pi_19746553
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 08:27 schreef Youssef het volgende:

[..]

Een Turk bidt meestal in een hoogtempo, of dat door de imam gedaan wordt echter weet ik niet De Turken drukken de voeten niet tegen elkaar, ze voeren de bewegingen vrijwel tegelijk met de voorganger mee en zeggen niet hardop "Amin". Dat is even het enige verschil waar ik op kan komen
Klopt allemaal

woensdag 9 juni 2004 @ 09:50:18 #49
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_19746708
quote:
Zulke mensen als jij zijn denk ik ook totaal niet welkom. Als een van de weinigen overigens, voor de rest is iedereen wel welkom denk ik..

beetje openstaan voor andere culturen/godsdiensten is niets mis mee.. maar blijf vooral zo denken, dan kom je er wel
pi_19746862
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 09:15 schreef Alicey het volgende:
ik denk niet dat ik snel een moskee zal binnentreden, maar je weet natuurlijk nooit hoe het een en ander zal lopen zelfde geldt overigens ook voor kerken en kloosters
Je bent bang dat ze net zo lang met een bijbel of koran op je hoofd gaan slaan tot je erin gaat geloven?
Of verwacht je enige rituelen te zien, dingen die je liever niet ziet?
Ben wel even nieuwsgierig.

Moskee ben ik zelf nooit binnen geweest, wel kloosters, kerken, en vergaderplaatsen. Vraag me af of je er iets van kan verstaan in een Moskee of dat de dienst ( is er een dienst? ) in een andere taal zal worden gehouden..?
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 10:05:19 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19747003
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 09:57 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Je bent bang dat ze net zo lang met een bijbel of koran op je hoofd gaan slaan tot je erin gaat geloven?
Of verwacht je enige rituelen te zien, dingen die je liever niet ziet?
Ben wel even nieuwsgierig.
nee, ik heb er niets te zoeken. ik denk niet dat er een goede basis is als ik me als lesbo tussen mensen begeef, waarvan een significant deel mij op grond daarvan bij voorbaat veroordeelt, zouden zij dit weten. dit is niet goed voor mij, niet goed voor hen, en niet goed voor het geloof in het geheel
quote:
Moskee ben ik zelf nooit binnen geweest, wel kloosters, kerken, en vergaderplaatsen. Vraag me af of je er iets van kan verstaan in een Moskee of dat de dienst ( is er een dienst? ) in een andere taal zal worden gehouden..?
volgens mij is het meeste arabisch, maar ik meen ook wel eens iets gehoord te hebben dat er een vertaling in het nederlands gegeven werd.. pin me daar echter niet op vast
pi_19747915
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 10:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

nee, ik heb er niets te zoeken. ik denk niet dat er een goede basis is als ik me als lesbo tussen mensen begeef, waarvan een significant deel mij op grond daarvan bij voorbaat veroordeelt, zouden zij dit weten. dit is niet goed voor mij, niet goed voor hen, en niet goed voor het geloof in het geheel
[..]
Ah, wist ik niet... is dat een reden voor je om je in het geheel niet bezig te houden met een religie? Of bestaan er nog wat tolerante varianten...

t zou trouwens ook wel mogelijk kunnen zijn dat een Moskee het niet goed vind als er uberhaubt vrouwen naar binnen gaan?!? Wel goed om te weten denk ik voor als ik ooit behoefte krijg... eerst een opplaksnor fixen..
quote:
volgens mij is het meeste arabisch, maar ik meen ook wel eens iets gehoord te hebben dat er een vertaling in het nederlands gegeven werd.. pin me daar echter niet op vast
Mocht er iemand zijn die hier meer over weet... ik zou wel eens een keer een dienst willen bijwonen, om te zien wat er allemaal besproken wordt.. gaarna info
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 10:54:10 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19748020
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 10:49 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Ah, wist ik niet... is dat een reden voor je om je in het geheel niet bezig te houden met een religie? Of bestaan er nog wat tolerante varianten...
ik houd me wel bezig met geloof, alleen zie ik niet in waarom ik me zou moeten bekeren tot 1 religie, en daarmee alle waarden van die religie overnemen, en de rest verwerpen. ik maak liever zelf een "pakket" waarden, en een "pakket" geloofselementen
quote:
t zou trouwens ook wel mogelijk kunnen zijn dat een Moskee het niet goed vind als er uberhaubt vrouwen naar binnen gaan?!? Wel goed om te weten denk ik voor als ik ooit behoefte krijg... eerst een opplaksnor fixen..
bezoek weet ik niet. voor zover mij bekend zijn mannen en vrouwen gescheiden in een moskee, d.w.z. vrouwen maken geen deel uit van de "hoofddienst". misschien kan een fokkende moslim hier meer over vertellen, ook of er nog andere punten zijn om op te letten
pi_19748109
quote:
ik houd me wel bezig met geloof, alleen zie ik niet in waarom ik me zou moeten bekeren tot 1 religie, en daarmee alle waarden van die religie overnemen, en de rest verwerpen. ik maak liever zelf een "pakket" waarden, en een "pakket" geloofselementen.
Makkelijk is dat, hè. Dan ben je eigenlijk een soort eigen god. Jouw god doet precies wat jij wil. Grappig, dat is precies het verwijt dat wij Christenen altijd krijgen: man created god en dat soort shit.
pi_19748372
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 10:58 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Makkelijk is dat, hè. Dan ben je eigenlijk een soort eigen god. Jouw god doet precies wat jij wil. Grappig, dat is precies het verwijt dat wij Christenen altijd krijgen: man created god en dat soort shit.
Welke religie exact heb jij voor gekozen en op basis waarvan?

edit: Hm... je profiel en onderschrift bij je sig zegt al genoeg...

Offtopic, sorry

Andere vragen:

* Gaan er personen bij jou uit de religie in militaire dienst?
* Ben je hier zelf in geweest?
* Is het hiernamaals voor jou een hemelse roeping of leven op aarde?

[ Bericht 8% gewijzigd door -Lotte- op 09-06-2004 11:18:31 ]
Mijn fotoboek
pi_19748604
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:08 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Welke religie exact heb jij voor gekozen en op basis waarvan?

edit: Hm... je profiel en onderschrift bij je sig zegt al genoeg...
Ha! 't Gaat mij ook helemaal niet om waar ik voor gekozen heb, 't gaat mij om de verwijten die (o.a.) Christenen krijgen, terwijl 'men' zich daar zelf (vermeend ook) schuldig aan maakt.
pi_19748784
quote:
Andere vragen:

* Ja, waarom niet?
* Nee, die is afgeschaft en ik ben niet oud genoeg om die tijd nog te hebben meegemaakt
* Die vraag snap ik niet, verklaar je nader.
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:26:16 #58
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19748902
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 10:58 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

dat klopt inderdaad, ik kan zelf bedenken wat goed of slecht is, en ik hoef geen boek na te leven "omdat het geschreven staat", en ik hoef het ook niet te verantwoorden als ik het deel van het boek dat wel in mijn straatje valt wel naleef, en een ander deel van het boek niet

of om toe te voegen : ik geloof in een mens die als god geschapen is, en hierdoor dus ook in een god die consistent is. wellicht niet almachtig, maar dat heeft die god ook helemaal niet nodig

ach, ik heb geen problemen met god, het is soms met degenen die zeggen zijn volgelingen te zijn
pi_19748918
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 10:49 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

[..]

Mocht er iemand zijn die hier meer over weet... ik zou wel eens een keer een dienst willen bijwonen, om te zien wat er allemaal besproken wordt.. gaarna info
Je mag als vrouw gewoon vragen of je binnen mag kijken cq. een dienst mag bijwonen. Het is alleen de norm dat mannen alleen bidden
pi_19748929
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

dat klopt inderdaad, ik kan zelf bedenken wat goed of slecht is, en ik hoef geen boek na te leven "omdat het geschreven staat", en ik hoef het ook niet te verantwoorden als ik het deel van het boek dat wel in mijn straatje valt wel naleef, en een ander deel van het boek niet
Gefeliciteerd.
Het laatste is trouwens wel erg simpel voorgesteld.
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:30:36 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749037
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef k3vil het volgende:

[..]

Je mag als vrouw gewoon vragen of je binnen mag kijken cq. een dienst mag bijwonen. Het is alleen de norm dat mannen alleen bidden
weer wat geleerd
pi_19749062
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:22 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

* Ja, waarom niet?
Vanuit mijn visie staat er nog steeds in de bijbel dat wij mensen moeten liefhebben, dat het verkeerd is te moorden en dat het eind oordeel is aan God en niet aan ons mensen. Bid voor je vijanden, "zij die naar het zwaard grijpen zullen door het zwaard vergaan", enz...
In mijn ogen is het niet mogelijk om een God te aanbidden en tegelijkertijd tegen zijn geboden in te gaan. Voor mij zou dat meewegen in de keuze voor religie die ik maak.
quote:
* Nee, die is afgeschaft en ik ben niet oud genoeg om die tijd nog te hebben meegemaakt
Dan heb je geluk gehad denk ik
quote:
* Die vraag snap ik niet, verklaar je nader.
Ik bedoel... op basis van datgene wat jullie in de bijbel lezen, geloof je dan dat jij na je dood naar de hemel gaat, of keer je later terug op aarde. Als dit nog niet duidelijk genoeg is dan zal ik nog meer mijn best gaan doen.

De reden voor deze vragen is dat ik het een beetje makkelijk vond om Alicey zo aan te vallen. Een juiste religie kiezen is echt niet zo makkelijk, aangezien er overal wel haken en ogen aanzitten. Het feit dat jij haar daarop aansprak, leek erop te duiden dat jij wel een keuze hebt kunnen maken, en ik ben dus even nieuwsgierig op basis waarvan.
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:31:30 #63
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749068
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:27 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.
Het laatste is trouwens wel erg simpel voorgesteld.
deze topic leent zich niet om er uitgebreid op in te gaan. als je kritiek op je god kunt verdragen, en wilt weten waarom ik het christendom heb verlaten, mag je wmb een topic ervoor openen
pi_19749087
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

deze topic leent zich niet om er uitgebreid op in te gaan. als je kritiek op je god kunt verdragen, en wilt weten waarom ik het christendom heb verlaten, mag je wmb een topic ervoor openen
Hoera! Dankjewel, Alicey!
pi_19749101
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ik zal wel stiekem mijn zegje doen... God is er ook voor mij
Bedankt voor de info
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:34:09 #66
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19749140
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 20:13 schreef Cruoninga het volgende:
Noem een moskee in Groningen en ik ga in belang van dit topic op onderzoek uit.
[..]

Opvallend dat niemand nog valt over dit soort opmerkingen. Het begint een beetje normaal te worden dat dit soort uitspraken af en toe voorbij komen...
Negeren biedt naar mijn idee de beste garantie dat de 'lol' er gauw af is.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_19749168
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

weer wat geleerd
Ik was in Israel ook in een arabisch dorp (met keppel, oftewel: "Hey kijk een jood, zullen we die ff..."), maar ik weet wanneer en waarom je bij die lui altijd goed kan zitten. Het is ook erg lachwekkend dat men buiten Israel (vooral in het westen) het meer heeft over de scheiding tussen die 2 volkeren dan in dat gebied zelf.

Och, ik was die twee keer dat ik onder de hoede viel van de moslims zelfs beter opgevangen dan al die tijd daaro onder de Joden
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:35:06 #68
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749170
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

zie jij allah als dezelfde als jhwh? dat hoor ik namelijk niet vaak van christenen (moslims wel, maar die geloven afaik dat allah de god van zowel de moslims, joden als christenen is)
pi_19749230
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

zie jij allah als dezelfde als jhwh? dat hoor ik namelijk niet vaak van christenen (moslims wel, maar die geloven afaik dat allah de god van zowel de moslims, joden als christenen is)
JHVH = Allah
Allah = JHVH

Politiek maakt altijd partijen/scheiding.
pi_19749308
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Bedankt voor de info
Het wordt wel meer gewaardeerd als je met een man gaat. Bellen van te voren hoeft niet.
pi_19749349
quote:

[..]

De Allah die beschreven wordt in de Koran zegt dat hij dezelfde is die het OT heeft laten opschrijven... om die reden denk ik dat de god die Allah genoemd wordt door moslims, dezelfde god is die JHWH( of iets makkelijke uit te spreken als Jahweh of Jehovah ) genoemd wordt in de bijbel.

Ik denk dat alleen de bijbel en de koran een ander imago erom creëeren... een schilletje eromheen met een eigen opvatting. Puur omdat de bijbel eerder geschreven is... en naar mijn inzien daarom een duidelijker beeld kan geven van God, stel ik geloof ik meer in de bijbel dan in de Koran. Zelfs in de Koran staat dat er respect moet zijn voor de eerdere geschriften.. uitspraken van Allah.
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:41:12 #72
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749356
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Hoera! Dankjewel, Alicey!
waarom die felle cynische reactie nodig is zie ik overigens niet
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:42:56 #73
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749409
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:41 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Ik denk dat alleen de bijbel en de koran een ander imago erom creëeren... een schilletje eromheen met een eigen opvatting. Puur omdat de bijbel eerder geschreven is... en naar mijn inzien daarom een duidelijker beeld kunnen geven van God, stel ik geloof ik meer in de bijbel dan in de Koran. Zelfs in de Koran staat dat er respect moet zijn voor de eerdere geschriften.. uitspraken van Allah.
ik bespeur hier enigszins dat je de bijbel niet als feilloos ziet (zoals de meeste christenen), maar meer door een boek dat "beinvloed" is door god, en/of hoe de betrokkenen zelf dachten over god..

heb ik die juist, of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?
pi_19749410
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

waarom die felle cynische reactie nodig is zie ik overigens niet
Hij moet toch iets doen om mijn vragen snel uit het gezichtpunt te laten verdwijnen
Mijn fotoboek
pi_19749456
quote:
Vanuit mijn visie staat er nog steeds in de bijbel dat wij mensen moeten liefhebben, dat het verkeerd is te moorden en dat het eind oordeel is aan God en niet aan ons mensen. Bid voor je vijanden, "zij die naar het zwaard grijpen zullen door het zwaard vergaan", enz...
In mijn ogen is het niet mogelijk om een God te aanbidden en tegelijkertijd tegen zijn geboden in te gaan. Voor mij zou dat meewegen in de keuze voor religie die ik maak.
Ik kan wel respect hebben voor de eerzame pacifist, maar Bijbels is het niet, denk ik.
Bij het dopen, lezen we o.a. dit:
quote:
Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij Lucas 3, 14
De Here Jezus zegt niet: jullie mogen helemaal niet in krijgsdienst zijn, of iets dergelijks, nee: hij zegt, dat zij niet mogen plunderen en zich oneerlijk gedragen.

En wanneer wordt gesproken over de overheid (die toen vooral een militaire overheid was):
quote:
Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft Rom. 13,4.
De Here Jezus spreekt zich uit tegen doden. Tegen onrechtmatig doden. Maar soms heb je als mens de plicht om de overheid te dienen. Ook dat is wat de Here ons Christenen opdraagt.
quote:
Ik bedoel... op basis van datgene wat jullie in de bijbel lezen, geloof je dan dat jij na je dood naar de hemel gaat, of keer je later terug op aarde. Als dit nog niet duidelijk genoeg is dan zal ik nog meer mijn best gaan doen.
Ik weet niet precies hoe dat zit. Kan ik wel voor je uitzoeken, heb er zelf niet zoveel belang bij. Eén ding weet ik wel: dat ik dan dankzij de Here Jezus bij mijn Vader mag zijn.
quote:
De reden voor deze vragen is dat ik het een beetje makkelijk vond om Alicey zo aan te vallen. Een juiste religie kiezen is echt niet zo makkelijk, aangezien er overal wel haken en ogen aanzitten. Het feit dat jij haar daarop aansprak, leek erop te duiden dat jij wel een keuze hebt kunnen maken, en ik ben dus even nieuwsgierig op basis waarvan.
Dan is het goed
Kom ik straks nog wel even op terug.
pi_19749556
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

ik bespeur hier enigszins dat je de bijbel niet als feilloos ziet (zoals de meeste christenen), maar meer door een boek dat "beinvloed" is door god, en/of hoe de betrokkenen zelf dachten over god..

heb ik die juist, of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?
Ik geloof niet dat je iets zonder enige ruis kan opschrijven. Als ik een geluid hoor... kan ik verschikkelijk goed doen om te verwoorden hoe het geluid klinkt. Toch kan jij met je verbeelding nooit exact 'horen' wat ik hoorde. De mensen die de bijbel optekenden, waren zonder meer bevooroordeeld en gelovig. Het is denk ik ook moeilijk om niet te gaan geloven als je zoveel wonderen om je heen ziet gebeuren.

Ik geloof zeg maar in 95% wat er staat en dat de hoofdpunten beinvloed zijn door God zelf. Dat is voor mij genoeg om de rode lijn te herkennen en te geloven die in de bijbel staat. Ik kan ook geen enkele religie noemen die ik voor de 100% bij mij vind passen. Wel zijn er religies die iets meer in aanmerking komen en sommgie die per definitie al afvallen.
Mijn fotoboek
pi_19749563
quote:
Ik kan daar (scilicet) geen rationeel antwoord op geven. Dat is een geloofsvraag, zo jij wil: een religieuze vraag.

Ik geloof dat ik door de genade van God mocht geboren worden in een Christelijk gezin, en dat ik gedoopt ben in de kerk. Met andere woorden: God heeft mij al gekend voordat ik hem kende.*

En natuurlijk is het 'makkelijk' om Alicey aan te vallen. Maar het is ook 'makkelijk' om Christenen (of moslims) aan te vallen met het verwijt: jullie zijn ook maar dom bezig eigenlijk, dat je zo blindelings in iets gelooft. Mijn (misschien enigszins gefrustreerde) tegenwerping is derhalve: je maakt het je zelf ook wel erg makkelijk, je maakt gewoon je eigen god, die precies zo denkt als jij.

* Betekent niet, dat je nu niet meer met mij kan discussieren, maar ik vind het zelf begrijpelijkerwijs erg moeilijk aan te geven, waarom ik nu precies Christen ben, het heeft m.i. veel te maken met het gezin en de kerk waar ik uit kom. Rationeel gezien zou je zeggen: als ik in een moslimgezin geboren was, was ik moslim geweest. Dat snap ik heus wel. Maar als gelovig (en ook wel rationeel) mens, zeg ik: dat is een hypotetische situatie. God heeft dit met mij voorgehad, blijkbaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Henk-Jan op 09-06-2004 11:53:18 ]
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:50:28 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749640
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:47 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat je iets zonder enige ruis kan opschrijven. Als ik een geluid hoor... kan ik verschikkelijk goed doen om te verwoorden hoe het geluid klinkt. Toch kan jij met je verbeelding nooit exact 'horen' wat ik hoorde. De mensen die de bijbel optekenden, waren zonder meer bevooroordeeld en gelovig. Het is denk ik ook moeilijk om niet te gaan geloven als je zoveel wonderen om je heen ziet gebeuren.

Ik geloof zeg maar in 95% wat er staat en dat de hoofdpunten beinvloed zijn door God zelf. Dat is voor mij genoeg om de rode lijn te herkennen en te geloven die in de bijbel staat. Ik kan ook geen enkele religie noemen die ik voor de 100% bij mij vind passen. Wel zijn er religies die iets meer in aanmerking komen en sommgie die per definitie al afvallen.
hmm.. het christendom past dus wel voor 100% bij je, ondanks dat de meerderheid van de christenen een ander beeld heeft over de inhoud dan jijzelf? welke religie zie je overigens per definitie afvallen, en waarom? (sorry als ik veel vraag hoor, maar ben nieuwsgierig)
pi_19749692
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:47 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Rond de 5 boeken van Mozes (torah) is het OT opgeschreven. Of bedoel je dat ook
pi_19749764
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:51 schreef k3vil het volgende:

[..]

Rond de 5 boeken van Mozes (torah) is het OT opgeschreven. Of bedoel je dat ook
Bereshit.
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:54:36 #81
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19749772
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Ik kan daar (scilicet) geen rationeel antwoord op geven. Dat is een geloofsvraag, zo jij wil: een religieuze vraag.

Ik geloof dat ik door de genade van God mocht geboren worden in een Christelijk gezin, en dat ik gedoopt ben in de kerk. Met andere woorden: God heeft mij al gekend voordat ik hem kende.*

En natuurlijk is het 'makkelijk' om Alicey aan te vallen. Maar het is ook 'makkelijk' om Christenen (of moslims) aan te vallen met het verwijt: jullie zijn ook maar dom bezig eigenlijk, dat je zo blindelings in iets gelooft. Mijn (misschien enigszins gefrustreerde) tegenwerping is derhalve: je maakt het je zelf ook wel erg makkelijk, je maakt gewoon je eigen god, die precies zo denkt als jij.

* Betekent niet, dat je nu niet meer met mij kan discussieren, maar ik vind het zelf begrijpelijkerwijs erg moeilijk aan te geven, waarom ik nu precies Christen ben, het heeft m.i. veel te maken met het gezin en de kerk waar ik uit kom. Rationeel gezien zou je zeggen: als ik in een moslimgezin geboren was, was ik moslim geweest. Dat snap ik heus wel. Maar als gelovig (en ook wel rationeel) mens, zeg ik: dat is een hypotetische situatie. God heeft dit met mij voorgehad, blijkbaar.
even een nieuwe topic geopend, dan hoeven we deze niet verder te vervuilen met off-topic posts

religie : de arena
pi_19749820
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik door de genade van God mocht geboren worden in een Christelijk gezin, en dat ik gedoopt ben in de kerk. Met andere woorden: God heeft mij al gekend voordat ik hem kende.

Het probleem is denk ik dat je al snel jezelf onder 1 noemer plaatst. Als er in een oorlog twee landen staan, met aan beide kanten geformeerde personen, wat moet God dan doen? Denk je niet dat hij dan bij zich zelf denkt 'die hebben IETS niet helemaal begrepen'?
In mijn ogen ben je dus al fout als je jezelf tot een religie schaart die oorlogen steunt.

Ik zal vanavond als ik er tijd voor heb wat bijbelse ondersteuning zoeken, en die is er genoeg. Heel kort... Jezus werd bezien als de nieuwe koning die de Joden zou bevrijden van de onderdrukking. Hij zei zelf: mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld. Ik geloof Daniël 2:44 of Jesaja 2:2 ( kan zijn dat ik verkeerd zit... ) staat dat wij de zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en speren tot snoeimessen. Er zal een koningkrijg worden opgericht dat alle andere koningkrijken zal vernietigen.... een hemelse regering. En wij als mens maar knokken voor de politiek op aarde.

Ik zal zo snel mogelijk wat meer onderbouwing zoeken, maar moet ook volgende week dinsdag mijn scriptie klaar hebben...
Mijn fotoboek
pi_19750171
quote:
Het probleem is denk ik dat je al snel jezelf onder 1 noemer plaatst. Als er in een oorlog twee landen staan, met aan beide kanten geformeerde personen, wat moet God dan doen? Denk je niet dat hij dan bij zich zelf denkt 'die hebben IETS niet helemaal begrepen'?
In mijn ogen ben je dus al fout als je jezelf tot een religie schaart die oorlogen steunt.
Voor alle duidelijkheid: God keurt oorlog af. Waarom? Omdat mensen dan tegen elkaar opstaan. Dat is iets wat niet mag.
Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld D-Day? De Engelse, Amerikaanse e.d. soldaten hadden allemaal opdracht gekregen van hun meerderen om te vechten tegen het 'kwaad' - de Duitsers, het facisme, whatever.
quote:
Ik zal vanavond als ik er tijd voor heb wat bijbelse ondersteuning zoeken, en die is er genoeg. Heel kort... Jezus werd bezien als de nieuwe koning die de Joden zou bevrijden van de onderdrukking. Hij zei zelf: mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld. Ik geloof Daniël 2:44 of Jesaja 2:2 ( kan zijn dat ik verkeerd zit... ) staat dat wij de zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en speren tot snoeimessen. Er zal een koningkrijg worden opgericht dat alle andere koningkrijken zal vernietigen.... een hemelse regering. En wij als mens maar knokken voor de politiek op aarde.

Ik zal zo snel mogelijk wat meer onderbouwing zoeken, maar moet ook volgende week dinsdag mijn scriptie klaar hebben...
Onwaar.
Je moet geen citaten uit de Bijbelse context slepen. Wanneer het gaat om het omsmeden van ploegscharen e.d., dan gaat het over 'de dag des HEREN' - dat is: wanneer de Messias (i.e. Jezus Christus) Zijn werk zal hebben volbracht, en de HERE zijn macht op aarde heeft doen gelden.

De Bijbel is -dat weet je zelf ook- geen pacifistisch boek. En de Bijbel belooft evenmin een soort 'wereldvrede', zo van: Als je maar dit en dit (niet) doet, dan komt er vanzelf een goede aarde, waarin geen oorlog is en geen ruzie en noem maar op.

De Bijbel zegt: voordat God terugkomt op deze aarde, dan zullen er heel veel oorlogen uitgevochten zijn. Dan zal er heel veel ellende zijn aangericht door de mensen aan elkaar.
pi_19750348
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:06 schreef Henk-Jan het volgende:
verhaal
Zoals ik al zei, asap komt de schriftuurlijke ondersteuning. Misschien waren deze teksten niet heel goed toegepast, maar maak je borst maar nat, er komt meer

Wel zal dit verder gaan in de zojuist geopende topic hiervoor... aangezien het hier te offtopic is.
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 12:20:59 #86
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_19750577
Hoe kan het ook anders. Het topic is verplaatst naar WFL en binnen 1 pagina wordt er alweer offtopic gegaan en een welles/nietes-geloofsdiscussie gehouden.
pi_19750655
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Hoe kan het ook anders. Het topic is verplaatst naar WFL en binnen 1 pagina wordt er alweer offtopic gegaan en een welles/nietes-geloofsdiscussie gehouden.
nietes

pi_19753499
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Komt misschien ook omdat een moskee bezoeken niet hetzelfde is als een bepaalde supermarkt.
Je hebt te maken met geloof, regels eromheen enz... en mensen hebben daar nou eenmaal verschillende meningen over.
Mijn fotoboek
  FOK!fotograaf woensdag 9 juni 2004 @ 14:40:47 #89
73911 ultra_ivo
pi_19754302
quote:

[..]

Als agnost bekijk ik dit debat vanaf de zijlijn, met af en toe een tussenwerping
De orthodoxe kerk (variant Moskouse patriarch) laat allen van de diverse christelijke/katholieke/orthodoxe geloven toe in hun kerk. Of zij moslims toelaten weet ik niet. Andersom in ieder geval wel, dat kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Als je trouwens meer geïntegreerd wilt kijken, buiten de grenzen van je eigen specifieke kerk, zijn de geschriften van Lev Tolstoj en Mahatma Gandhi erg interesant.

Ivo
pi_19754773
quote:
de enige walgelijke persoon dat ben jij
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_19756120
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 14:54 schreef Meki het volgende:

[..]

de enige walgelijke persoon dat ben jij
En Meki? Ga je naar Moskee Mouahidien of naar Moskee Al-Islaam?
pi_19756226
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 15:32 schreef Youssef het volgende:

[..]

En Meki? Ga je naar Moskee Mouahidien of naar Moskee Al-Islaam?
Mouahidien , ik ga ook Al-Nour
Al-Islaam daar kom ik vrijwel niet omdat het ver is
5 keer daar geweest
  woensdag 9 juni 2004 @ 15:48:10 #93
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_19756648
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 14:06 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Komt misschien ook omdat een moskee bezoeken niet hetzelfde is als een bepaalde supermarkt.
Je hebt te maken met geloof, regels eromheen enz... en mensen hebben daar nou eenmaal verschillende meningen over.
Dat snap ik ook wel. Maar het topic ging over of je moskeeëen kan bezoeken zonder eruit gegooid te worden.:
quote:
En niet over wat er gebeurd als twee protestante landen oorlog krijgen en welke kant god dan kiest
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:56 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Dat noem ik wel heel erg offtopic. Ik kom meestal indirect in WFL terecht. Via topics die in GC ofzo worden geopend en dan naar WFL worden gekickt. En het valt me op dat er in WFL altijd offtopic gegaan moet worden. Snap best dat geloof veel in mensen los maakt en dat het een onderwerp is waarin de mensheid nooit uit gediscusieerd raakt. Maar open dan je eigen topic i.p.v. in dit topic met vragen te komen als;

Als je mij enig verband met deze vragen en de openingspost kan uitleggen. Ga je gang.
pi_19757976
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 15:48 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als je mij enig verband met deze vragen en de openingspost kan uitleggen. Ga je gang.
Het verband is de vragen die in deze topic werden gesteld.
Een discussie gaat meestal langzamerhand een bepaalde kant op. De sturende factor is de algemene stemming van dat moment. Als er een exacte peiling gehouden moet worden, dan moet men maar een POLL starten.

"Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Zouden ze je eruit schoppen? Of zouden ze je alleen vreemd aan kijken?"

Is alleen geen POLL maar een vraag waar een mening gevraagd wordt over een bepaalde kwestie. Langzaam gaat de vraag naar andere zienswijzen... of een vrouw die vrouwen liefheeft een moskee binnen mag gaan. Natuurlijk kan je daar een nieuwe topic over openen... maar als we dat gaan doen... dan krijgen we per dag een heleboel topics met raakvlakken waar je eng van wordt... en kan je nooit ergens over praten.

Laat ik het anders zien... kan jij het bezoeken van een moskee en de daaraan verbonden regels totaal loszien van een God?
Mijn fotoboek
  woensdag 9 juni 2004 @ 17:42:55 #95
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_19759808
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:33 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Het verband is de vragen die in deze topic werden gesteld.
Een discussie gaat meestal langzamerhand een bepaalde kant op. De sturende factor is de algemene stemming van dat moment. Als er een exacte peiling gehouden moet worden, dan moet men maar een POLL starten.

"Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Zouden ze je eruit schoppen? Of zouden ze je alleen vreemd aan kijken?"

Is alleen geen POLL maar een vraag waar een mening gevraagd wordt over een bepaalde kwestie. Langzaam gaat de vraag naar andere zienswijzen... of een vrouw die vrouwen liefheeft een moskee binnen mag gaan. Natuurlijk kan je daar een nieuwe topic over openen... maar als we dat gaan doen... dan krijgen we per dag een heleboel topics met raakvlakken waar je eng van wordt... en kan je nooit ergens over praten.

Laat ik het anders zien... kan jij het bezoeken van een moskee en de daaraan verbonden regels totaal loszien van een God?
Om de discussie te verbreden naar de tolerantie van verschillende religies kan ik nog begrijpen. Maar als de enige voorwaarde is voor jou dat iets ontopic is, dat het in het topic gestart moet zijn, dan zal het een mooie boel worden. Het gaat hier niet om een poll. Nee, het gaat hier om zienswijzes betreffende tolerantie van de islam t.o.v. niet/anders-gelovigen. Dan komt Henk Jan daar doorheen met een opmerking, dat is nog tot daar aan toe. En dan opeens komen er uit het niets drie vragen over gereformeerden in militaire dienst. Dat is even offtopic als dat ik een topic over het aftreden van Nijs het over de nieuwe VN resolutie ga hebben.
Maar ik ga ernu geen woorden meer aan vuil maken. Want dan zou ik mee helpen aan een offtopic discussie over offtopic gaan en dat zal me een mooie boel worden.
  woensdag 9 juni 2004 @ 18:11:19 #96
13462 BansheeBoy
pi_19760370
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 15:35 schreef Meki het volgende:

[..]

5 keer daar geweest
Hmm, moskee al-mouahidien is toch in Osdorp ?

woensdag 9 juni 2004 @ 18:12:22 #97
13462 BansheeBoy
pi_19760392
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 15:35 schreef Meki het volgende:

[..]

5 keer daar geweest
Moskee Al-Nour is in Amsterdam toch ? De imam van ons in Dordrecht, Si Driss, was daar vroeger Imam voor een zeer lange tijd

woensdag 9 juni 2004 @ 18:46:48 #98
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19761144
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:12 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Moskee Al-Nour is in Amsterdam toch ? De imam van ons in Dordrecht, Si Driss, was daar vroeger Imam voor een zeer lange tijd

misschien eens aan een expert vragen : bansheeboy, als aanhangster van het homo-isme een moskee bezoeken - hoe pak ik zoiets aan?
  woensdag 9 juni 2004 @ 19:05:24 #99
13462 BansheeBoy
pi_19761629
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

misschien eens aan een expert vragen : bansheeboy, als aanhangster van het homo-isme een moskee bezoeken - hoe pak ik zoiets aan?
Zoiets moet je dan verzwijgen, is wel het verstandigste

woensdag 9 juni 2004 @ 19:08:21 #100
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19761699
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:05 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Zoiets moet je dan verzwijgen, is wel het verstandigste

ik was niet van plan om de de imam te groeten met "hoi, ik ben lesbisch". maar algemeen, wanneer zijn moskees open, wat raad je me nou aan om eens te doen in een moskee, wat moet ik absoluut niet doen etc? nog op speciale dingen letten mbt presentatie?
  woensdag 9 juni 2004 @ 19:17:48 #101
13462 BansheeBoy
pi_19761920
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

ik was niet van plan om de de imam te groeten met "hoi, ik ben lesbisch". maar algemeen, wanneer zijn moskees open, wat raad je me nou aan om eens te doen in een moskee, wat moet ik absoluut niet doen etc? nog op speciale dingen letten mbt presentatie?
Als je een moskee wilt binnen komen als vrouw is het handig om eerst te kijken of er een speciale vrouwen ingang is en een special gebedsruimte voor vrouwen, is dit niet het geval, ga dan het mannen gedeelte binnen, kleed je bedekkend, bij voorkeur geen make-up dragen en als het kan een hoofddoek dragen. Wees niet al te luidruchtig, kijk goed om je heen. Als iemand je benadert wees dan beleefd. Bedank alvast wat je wil als Islamitische naam en wanneer je van plan bent je te bekeren, dat praat voor die mensen ook makkelijker

pi_19762416
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:17 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Als je een moskee wilt binnen komen als vrouw...

Wees niet al te luidruchtig
Mogen de mannen wel luidruchtig zijn ?

fokschaap
  woensdag 9 juni 2004 @ 19:41:03 #103
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19762556
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:17 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Bedank alvast wat je wil als Islamitische naam en wanneer je van plan bent je te bekeren, dat praat voor die mensen ook makkelijker

bekeren was ik niet van plan, maar ik sluit natuurlijk niets uit. een islamitische naam, hoe moet ik dat zien?
pi_19762947
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

bekeren was ik niet van plan, maar ik sluit natuurlijk niets uit. een islamitische naam, hoe moet ik dat zien?
Alicey Bin Ali
fokschaap
pi_19763473
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:35 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Mogen de mannen wel luidruchtig zijn ?

Wat wil je horen? Ja, de mannen mogen dat, ze komen met trompetten en luid geschreeuw de moskee binnen. De vrouwen moeten muisstil zijn!!!
pi_19763669
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 20:17 schreef Ylias het volgende:

[..]

Wat wil je horen? Ja, de mannen mogen dat, ze komen met trompetten en luid geschreeuw de moskee binnen. De vrouwen moeten muisstil zijn!!!
wat een vreemde regel

fokschaap
pi_19763969
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:11 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Hmm, moskee al-mouahidien is toch in Osdorp ?

Al Mouahidien is inderdaad in Osdorp, daar heb ik zelfs nog als mini-Youssefje schroefjes in de muren zitten boren en de wanden zitten lakken Al-Nour komt me bekent voor, maar ik kan me even niet voor ogen halen waar dat precies ligt.

Sinds ik ben verhuist kom ik voornamelijk in moskee Al-Sounnah, dat ligt min of meer aan het eind van de Jan van Galenstraat.
pi_19768698
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:12 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Jah ik ken hem
pi_19768719
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 20:33 schreef Youssef het volgende:

[..]

Al Mouahidien is inderdaad in Osdorp, daar heb ik zelfs nog als mini-Youssefje schroefjes in de muren zitten boren en de wanden zitten lakken Al-Nour komt me bekent voor, maar ik kan me even niet voor ogen halen waar dat precies ligt.

Sinds ik ben verhuist kom ik voornamelijk in moskee Al-Sounnah, dat ligt min of meer aan het eind van de Jan van Galenstraat.
Moskee Al-Nour ligt in Witte de With straat vlakbij Aya Sofya
  woensdag 9 juni 2004 @ 23:02:22 #110
13462 BansheeBoy
pi_19769008
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 22:53 schreef Meki het volgende:

[..]

Jah ik ken hem
Ken je Si Driss ? Hij is een zeer aardig en nobele Imam, ik heb hem zelf nog 2 keer naar Amsterdam gebracht naar zijn familie, voordat hij z'n rijbewijs had

woensdag 9 juni 2004 @ 23:03:38 #111
13462 BansheeBoy
pi_19769056
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 20:33 schreef Youssef het volgende:

[..]

Kewl, die moskee was ik ook pasgeleden bij een 2-daagse lezingen bij-eenkomst, wel stoere moskee overigens, zeer veel jongeren aanwezig

pi_19769250
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 23:02 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ken je Si Driss ? Hij is een zeer aardig en nobele Imam, ik heb hem zelf nog 2 keer naar Amsterdam gebracht naar zijn familie, voordat hij z'n rijbewijs had

Jah ken je si Ismahil
Ken je hem .
  donderdag 10 juni 2004 @ 00:33:41 #113
13462 BansheeBoy
pi_19771815
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 23:08 schreef Meki het volgende:

[..]

Jah ken je si Ismahil
Ken je hem .
Zegt me niets eigenlijk, de broer van Si Driss is ook imam, weet alleen zijn naam niet

pi_19774695
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 22:54 schreef Meki het volgende:

[..]

Moskee Al-Nour ligt in Witte de With straat vlakbij Aya Sofya
Ah, dus toch wel.Ik had niet verwacht dat je tot daar zou gaan, maar volgens mij heb ik je woonplaats dan verkeerd ingeschat. Ben daar overigens nooit naar binnen geweest, dat komt vast wel zeer binnenkort.

De gebedskalenders van moskee Al-Nour van de laatste keer had ik trouwens gemaakt Dus als je die toevallig thuis hebt... dan staan we dichter bij elkaar dan gedacht

[ Bericht 24% gewijzigd door Youssef op 10-06-2004 08:38:04 ]
  FOK!fotograaf donderdag 10 juni 2004 @ 08:34:54 #115
18921 freud
Who's John Galt?
pi_19774728
Helaas was ik niet in staat om naar de open dag te gaan van de moskee hier in de stad. Had wel eens een rondleiding willen hebben .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 10 juni 2004 @ 10:32:21 #116
13462 BansheeBoy
pi_19776555
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 08:32 schreef Youssef het volgende:

De gebedskalenders van moskee Al-Nour van de laatste keer had ik trouwens gemaakt [afbeelding] Dus als je die toevallig thuis hebt... dan staan we dichter bij elkaar dan gedacht

Youssef, ff wat anders, ben je weleens in Dordrecht geweest ? Moskee Arra7man ?

donderdag 10 juni 2004 @ 10:34:33 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19776612
er is trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat een islamitische naam inhoudt. somebody care to answer?
  donderdag 10 juni 2004 @ 10:39:27 #118
13462 BansheeBoy
pi_19776697
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:34 schreef Alicey het volgende:
er is trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat een islamitische naam inhoudt. somebody care to answer?
Islamitische namen zijn namen die door moslims worden gebruikt, in jou geval zou:

- Fatima
- Aicha
- Khadija

Gebruikt kunnen worden

donderdag 10 juni 2004 @ 10:40:53 #119
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19776729
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Islamitische namen zijn namen die door moslims worden gebruikt, in jou geval zou:

- Fatima
- Aicha
- Khadija

Gebruikt kunnen worden

is er ergens een lijst met islamitische namen, en wat hun oorsprong is?
pi_19776937
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Schone sokken aandoen.
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:01:54 #121
13462 BansheeBoy
pi_19777234
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:50 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Schone sokken aandoen.
Ik neem aan dat ook niet-moslims dit standaard doen

pi_19777372
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 08:32 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ah, dus toch wel.Ik had niet verwacht dat je tot daar zou gaan, maar volgens mij heb ik je woonplaats dan verkeerd ingeschat. Ben daar overigens nooit naar binnen geweest, dat komt vast wel zeer binnenkort.

De gebedskalenders van moskee Al-Nour van de laatste keer had ik trouwens gemaakt [afbeelding] Dus als je die toevallig thuis hebt... dan staan we dichter bij elkaar dan gedacht

ha ha ik ga heel soms in de weekend naar Al-Nour - als ik tijd heb en dan ga ik wel een gebedskalender kope
pi_19777391
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 00:33 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Zegt me niets eigenlijk, de broer van Si Driss is ook imam, weet alleen zijn naam niet

die leest toch in Belgie of niet
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:11:10 #124
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19777444
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:50 schreef Henk-Jan het volgende:

[..]

Schone sokken aandoen.
moet ik dat wel doen of niet doen, en heeft dat een reden?
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:16:21 #125
13462 BansheeBoy
pi_19777577
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:08 schreef Meki het volgende:

[..]

die leest toch in Belgie of niet
Zou kunnen inderdaad, hij heeft 2 broers die ook Imam zijn

pi_19777585
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

moet ik dat wel doen of niet doen, en heeft dat een reden?
Is dat een serieuze vraag?
pi_19777600
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:16 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Zou kunnen inderdaad, hij heeft 2 broers die ook Imam zijn

donderdag 10 juni 2004 @ 11:17:36 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19777617
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Is dat een serieuze vraag?
voor zover de opmerking serieus bedoeld was wel, maar dat betwijfel ik ook
pi_19777742
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

voor zover de opmerking serieus bedoeld was wel, maar dat betwijfel ik ook
Wel degelijk serieus bedoeld. De Islam is een religie waarin hygiëne een zeer belangrijke rol speelt. Dat is ook de reden dat je, als je op bezoek bent bij islamitische gezinnen, altijd je schoenen moet uitdoen. Puur voor de hygiëne. Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.
pi_19777769
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.
En hoe werkt dat met mensen die van nature snel zweetvoeten hebben ?
fokschaap
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:26:04 #131
13462 BansheeBoy
pi_19777836
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:23 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Zijn welkom ! Voor zulke mensen wordt er standaard een musk-voetbad geregeld bij binnenkomst

pi_19777837
quote:

[..]

Er is altijd een wasplaats aanwezig in een moskee. Daar kun je terecht voor een snelle wassing van je voeten, mochten ze zo snel en zwaar zweten.
pi_19777881
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Er is altijd een wasplaats aanwezig in een moskee. Daar kun je terecht voor een snelle wassing van je voeten, mochten ze zo snel en zwaar zweten.
goed geregeld ! maar beste is dan wel om een paar schone sokken mee te nemen, want om nou die zelfde sokken weer aan te gaan doen...
fokschaap
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:29:53 #134
13462 BansheeBoy
pi_19777935
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:27 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

goed geregeld ! maar beste is dan wel om een paar schone sokken mee te nemen, want om nou die zelfde sokken weer aan te gaan doen...
Ik wist niet dat je grappig was

pi_19777958
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:27 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Als jij van jezelf weet dat je zulke voeten hebt, is dat inderdaad geen slecht idee
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:35:21 #136
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19778082
quote:

[..]

die moeten een proces aanspannen bij het eu-hof wanneer ze geweigerd worden in de moskee
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:35:45 #137
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19778097
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wel degelijk serieus bedoeld. De Islam is een religie waarin hygiëne een zeer belangrijke rol speelt. Dat is ook de reden dat je, als je op bezoek bent bij islamitische gezinnen, altijd je schoenen moet uitdoen. Puur voor de hygiëne. Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.
okee, dus sokken zijn niet verplicht
pi_19778151
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:29 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik wist niet dat je grappig was

ik ook niet

fokschaap
pi_19778173
Nee, maar je ziet wel eens op tv zo'n gebedsdienst in de moskee, en dan zie je vaak witte sokken met van die vlekken eronder. En aangezien je achterbuurman met z'n neus zo ongeveer ter hoogte van jouw sokken zit, is het gewoon heel sociaal om te zorgen dat je schone sokken hebt.
pi_19780842
Als je naar de moskee gaat, zorg dan dat je, als je door seksuele handelingen / gedachten vocht verloren hebt en sindsdien niet meer gedouchet hebt, dit (douchen) wel even doet.
PE#1
  donderdag 10 juni 2004 @ 13:14:28 #141
13462 BansheeBoy
pi_19780887
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:13 schreef convinced het volgende:
Als je naar de moskee gaat, zorg dan dat je, als je door seksuele handelingen / gedachten vocht verloren hebt en sindsdien niet meer gedouchet hebt, dit (douchen) wel even doet.
Dit geldt overigens alleen voor moslims

donderdag 10 juni 2004 @ 13:26:55 #142
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19781247
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:14 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

nou, het lijkt mij prettig als ook niet-moslims dat doen
pi_19781331
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:14 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat wanneer iemand in onreine staat aanwezig is tijdens het gebed, het gebed van iedere aanwezige wordt geweigerd. Nu weet ik niet of de onreine hiervoor persé moet deelnemen aan het gebed.
PE#1
pi_19783586
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

okee, dus sokken zijn niet verplicht
Het is inderdaad gewoon de bedoeling dat je je schoenen uit doet. Als je geen sokken aanhebt zorg er dan gewoon voor dat je voeten schoon zijn
  donderdag 10 juni 2004 @ 15:35:38 #145
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19785397
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 14:39 schreef Youssef het volgende:

[..]

Het is inderdaad gewoon de bedoeling dat je je schoenen uit doet. Als je geen sokken aanhebt zorg er dan gewoon voor dat je voeten schoon zijn
zo komen we er uiteindelijk

had je nog een lijst met islamitische namen en hun herkomst?
pi_19785638
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

zo komen we er uiteindelijk

had je nog een lijst met islamitische namen en hun herkomst?
Hier is een begin:

http://www.batkhela.com/islam/female_names.shtml
  vrijdag 11 juni 2004 @ 16:28:16 #147
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19814168
Ik denk dat e.e.a. tot meer tevredenheid verloopt als het doel van de excursie, een zoektocht naar informatie of een zoektocht naar vermaak bij aanvang van betreding al helder is.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_19825879
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:45 schreef Geluk het volgende:

[..]

Nou, vandaag in Delft zou je vriendelijk verwelkomd worden, want daar was open dag (tot 4 uur helaas, ik had geen tijd om te gaan.)

Volgens mij kan je gewoon een moskee instappen hoor, mits je je aan de regels houdt (schoenen uit, bedekt gekleed etc) . Net als in een kerk.

Edit: zijn er eigenlijk moslims op fok die hier iets over kunnen zeggen (wat zijn de regels in een moskee?)
Mijn vader is in die moskee (Sultan Ahmet Moskee) vrijwilliger secreteraat, hij was er inderdaad ook bij die opendag.

Als je een moskee binnen komt, naar welke ruimte loop je ?
De moskee in Delft heeft een gebedsruimte, een ruimte waar je kan 'hangen', vooral ouderen, waar iedereen een kopje koffie kan drinken en je heb nog een jongeren-ruimte, 4-5 computers aangesloten op het internet, een tv, een tafel voetbal. Niet te vergeten een kleine ruimte voor de wat oudere mensen (65+), daar is het dan altijd rustig.

Wil je een rondleiding kan je dat gewoon vragen, ze zullen het hartstikke leuk vinden om een rondleiding te geven (weet ik van mijn vader), je eruit schoppen zullen ze echt niet doen.

Laatst zijn er 2 vrouwen gekomen van een ander afkomst (afkomst doet er nu niet toe), ze kwamen 'rellen', hiermee bedoel ik, dat ze vlaggen wouden ophangen van hun eigen land (oorlog), ze wouden dat de moskee hen ging steunen, die werden er uitgekickt, veel mensen denken dat moskee's allemaal tegen Amerika zijn/is.

(Dit is dan een Turks moskee, hoe het bij de andere is, is me een raadsel).
ne okuyon, bokmu var?
  zaterdag 12 juni 2004 @ 11:42:13 #149
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19831273
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 00:34 schreef saban het volgende:

[..]

Wil je een rondleiding kan je dat gewoon vragen, ze zullen het hartstikke leuk vinden om een rondleiding te geven (weet ik van mijn vader), je eruit schoppen zullen ze echt niet doen.
klinkt erg gastvrij wat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
quote:
veel mensen denken dat moskee's allemaal tegen Amerika zijn/is.

(Dit is dan een Turks moskee, hoe het bij de andere is, is me een raadsel).
ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..
pi_19831533
ui
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

klinkt erg gastvrij wat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
[..]
Een moskee is in principe open vanaf het ovhtendgebed (nu rond 3 uur, afhankelijk van de zon) tot het laatse avondgebed (nu rond 23.30). Maar nu wil-ie na het ochtendgebed weleens sluiten, omdat het heel vroeg is.
PE#1
pi_19837046
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

[..]

ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..
Door de weeks kom ik er nooit, dus weet ik het niet precies.
In de weekend al heel erg vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Geen precieze tijden.
ne okuyon, bokmu var?
  zaterdag 12 juni 2004 @ 16:56:44 #152
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19837364
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:11:34 #153
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_19837707
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_19837797
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is het middag gebed (nu rond 13:40) verplicht en geft de imam een preek. Daarom zit de moskee dan altijd vol. Het is geen speciale bijeenkomst, het middag gebed heeft alleen een andere vorm dan op de rest van de dagen
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:16:02 #155
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_19837808
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Stond dat er in het nederlands?
pi_19837812
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezien Stond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
pi_19837840
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:24:11 #158
83835 There_is_only_One
He is known through reason!
pi_19837993
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Zeg maar wanneer je kan.
Eeuwigheid is al begonnen
  zaterdag 12 juni 2004 @ 18:01:54 #159
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_19838813
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:16 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezien Stond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_19839589
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.

Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.

Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogen In bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
pi_19840547
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:37 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.

Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.

Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogen In bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
PE#1
pi_19840694
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:12 schreef convinced het volgende:

[..]

Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc. )
pi_19840971
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:18 schreef Youssef het volgende:

[..]

Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc. )
Jep.
PE#1
pi_19849599
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:24 schreef There_is_only_One het volgende:

[..]

Zeg maar wanneer je kan.
Mail me maar op doravanc@wanadoo.nl
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')