Dan trek je de aandacht en wordt er ws. aan je gevraagd waarom je er bent...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Gewoon als Nederlander wel aan hun regeltjes houden voor de moskee, zoals schoenen uit doen.
Zouden ze je eruit schoppen? Of zouden ze je alleen vreemd aan kijken?
alleen als ze net bezig zijn een aanslag voor te bereiden...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Gewoon als Nederlander wel aan hun regeltjes houden voor de moskee, zoals schoenen uit doen.
niets?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:58 schreef CasB het volgende:
Wat zou jij doen als je in de kerk zit en er komt iemand binnen met een hoofddoek?
Ik als moslim WEET dat je dan NIET vreemd wordt aangekeken, enkel door domme mensen, als jij je netjes aan de regels houdt zegt niemand wat tegen je, sommigen zullen zelfs toenadering tot je zoeken om hun gastvrijheid te tonenquote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Dat verschilt per moskee. Maar de gemiddelde moskee in Nederland heeft maar 1 gebedplaatsquote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:12 schreef bas-beest het volgende:
ik meen op tv eens een docu gezien te hebben over moskeeën. Als ik me het goed herinner dan zijn er meerdere ruimtes, o.a. eentje waar bezoekers mogen komen en een of meerdere voor alleen moslims
Wat is dat voor een verkapte doodverwensingquote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
alleen als ze net bezig zijn een aanslag voor te bereiden...
quote:"Iedereen moet een les leren van 11-9-2001" - Bansheeboy in 1996 te Ameide
wat ik beter neer had kunnen zetten is dat er een ruimte is waar bezoekers zeker niet mogen komen en verder aangevuld met (een) ruimte(s) waar ze wel mogen komen....quote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat verschilt per moskee. Maar de gemiddelde moskee in Nederland heeft maar 1 gebedplaats
Klopt inderdaadquote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:36 schreef Castor het volgende:
Ik, als niet moslim, ben in genoeg moskeeën geweest om te weten dat het geen enkel probleem hoeft te zijn (mits je respect toont).
Wat snap je er niet aan dan ???quote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:30 schreef smash789 het volgende:
Bansheeboy, leg je ondertitel eens uit please:
[..]
Kijk hoe dom je doet !!!quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Manman,wat een domme vraagstelling. Er zijn zat allochtone christenen, andersgelovigen en atheisten. En omgekeerd zijn er ook oerhollandse moslims. Je vraagstelling barst van de vooringenomen domheid. Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 15:04 schreef Mxyzptlk het volgende:
[..]
Manman,wat een domme vraagstelling. Er zijn zat allochtone christenen, andersgelovigen en atheisten. En omgekeerd zijn er ook oerhollandse moslims. Je vraagstelling barst van de vooringenomen domheid. Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.
![]()
Nou... had jij de aanvallen van 11 september al 5 jaar van tevoren voorspeld?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:43 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat snap je er niet aan dan ???
[..]
Manman,wat een domme vraagstelling. Er zijn zat allochtone christenen, andersgelovigen en atheisten. En omgekeerd zijn er ook oerhollandse moslims. Je vraagstelling barst van de vooringenomen domheid. Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.
![]()
Er zal je niks gebeuren, ze zullen je vragen of het je eerste bezoek aan een moskee is, en indien dit het geval is krijg je vaak nog een rondleiding.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
[..]
![]()
Jewordt eerder als allochtoon door hollandse boeren een dorpskerk uitgerost, dan door moslims uit de moskee hoor.
quote:hoewel het dus eigenlijk precies andersom is
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:54 schreef Space-Chinees het volgende:
Oh en trouwens, als je een vrouw bent, niet doen!
Vrouwen mogen namelijk niet de moskee in.
Neen, het is maar beeldspraakquote:Op vrijdag 4 juni 2004 17:09 schreef smash789 het volgende:
[..]
Nou... had jij de aanvallen van 11 september al 5 jaar van tevoren voorspeld?
Nou, vandaag in Delft zou je vriendelijk verwelkomd worden, want daar was open dag (tot 4 uur helaas, ik had geen tijd om te gaan.)quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Het engie verschil dat ik ken zijn de Turkse moskeeën en de rest van de moskeeën. Turken hebben namelijk de rare gewoonte dingen anders te doen, ook al zijn deze aanbevolen door de profeet. Toen ik als Marokkaan bijvoorbeeld ging bidden in de Blauwe Moskee te Istanbul voelde ik me nogal een buitenbeentjequote:Op zondag 6 juni 2004 16:07 schreef Quazzy het volgende:
Ik ben ook wel eens in een moskee geweest. Erg vriendelijke mensen, beetje jammer dat de imam geen Nederlands sprak (hoezo vooroordeel bevestigend). Wel is er een duidelijk verschil tussen moskeeën. Je hebt 'lichte', Turkse moskeeën en 'zwaardere' Marokkaanse moskeeën. Wel grappig dat de meeste herkomstgroepen hun eigen moskee bouwen.
Ik vermoed dat de aanwezige gelovigen evenals andersgevlovigen gastvrijheid hun religie met je willen delen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Leg eens uit welke dingen er anders gedaan worden?quote:Op zondag 6 juni 2004 17:15 schreef Youssef het volgende:
[..]
Het engie verschil dat ik ken zijn de Turkse moskeeën en de rest van de moskeeën. Turken hebben namelijk de rare gewoonte dingen anders te doen, ook al zijn deze aanbevolen door de profeet. Toen ik als Marokkaan bijvoorbeeld ging bidden in de Blauwe Moskee te Istanbul voelde ik me nogal een buitenbeentje![]()
Opvallend dat niemand nog valt over dit soort opmerkingen. Het begint een beetje normaal te worden dat dit soort uitspraken af en toe voorbij komen...quote:Ik ga liever dood dan dat ik ooit een moskee binnenstap. Brrrrr, moet er niet aan denken. Walgelijk volk.
Een Turk bidt meestal in een hoogtempo, of dat door de imam gedaan wordt echter weet ik nietquote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:59 schreef Tuana het volgende:
[..]
Leg eens uit welke dingen er anders gedaan worden?
Dat laatste zeg ik je niet na, maar denk niet dat ik ooit een voet in een moskee zal zetten.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:38 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik ga liever dood dan dat ik ooit een moskee binnenstap. Brrrrr, moet er niet aan denken. Walgelijk volk.
Klopt allemaalquote:Op woensdag 9 juni 2004 08:27 schreef Youssef het volgende:
[..]
Een Turk bidt meestal in een hoogtempo, of dat door de imam gedaan wordt echter weet ik nietDe Turken drukken de voeten niet tegen elkaar, ze voeren de bewegingen vrijwel tegelijk met de voorganger mee en zeggen niet hardop "Amin". Dat is even het enige verschil waar ik op kan komen
![]()
Zulke mensen als jij zijn denk ik ook totaal niet welkom. Als een van de weinigen overigens, voor de rest is iedereen wel welkom denk ik..quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:38 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik ga liever dood dan dat ik ooit een moskee binnenstap. Brrrrr, moet er niet aan denken. Walgelijk volk.
Je bent bang dat ze net zo lang met een bijbel of koran op je hoofd gaan slaan tot je erin gaat geloven?quote:Op woensdag 9 juni 2004 09:15 schreef Alicey het volgende:
ik denk niet dat ik snel een moskee zal binnentreden, maar je weet natuurlijk nooit hoe het een en ander zal lopenzelfde geldt overigens ook voor kerken en kloosters
nee, ik heb er niets te zoeken. ik denk niet dat er een goede basis is als ik me als lesbo tussen mensen begeef, waarvan een significant deel mij op grond daarvan bij voorbaat veroordeelt, zouden zij dit weten. dit is niet goed voor mij, niet goed voor hen, en niet goed voor het geloof in het geheelquote:Op woensdag 9 juni 2004 09:57 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Je bent bang dat ze net zo lang met een bijbel of koran op je hoofd gaan slaan tot je erin gaat geloven?
Of verwacht je enige rituelen te zien, dingen die je liever niet ziet?
Ben wel even nieuwsgierig.
volgens mij is het meeste arabisch, maar ik meen ook wel eens iets gehoord te hebben dat er een vertaling in het nederlands gegeven werd.. pin me daar echter niet op vastquote:Moskee ben ik zelf nooit binnen geweest, wel kloosters, kerken, en vergaderplaatsen. Vraag me af of je er iets van kan verstaan in een Moskee of dat de dienst ( is er een dienst? ) in een andere taal zal worden gehouden..?
Ah, wist ik niet... is dat een reden voor je om je in het geheel niet bezig te houden met een religie? Of bestaan er nog wat tolerante varianten...quote:Op woensdag 9 juni 2004 10:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
nee, ik heb er niets te zoeken. ik denk niet dat er een goede basis is als ik me als lesbo tussen mensen begeef, waarvan een significant deel mij op grond daarvan bij voorbaat veroordeelt, zouden zij dit weten. dit is niet goed voor mij, niet goed voor hen, en niet goed voor het geloof in het geheel
[..]
Mocht er iemand zijn die hier meer over weet... ik zou wel eens een keer een dienst willen bijwonen, om te zien wat er allemaal besproken wordt.. gaarna infoquote:volgens mij is het meeste arabisch, maar ik meen ook wel eens iets gehoord te hebben dat er een vertaling in het nederlands gegeven werd.. pin me daar echter niet op vast
ik houd me wel bezig met geloof, alleen zie ik niet in waarom ik me zou moeten bekeren tot 1 religie, en daarmee alle waarden van die religie overnemen, en de rest verwerpen. ik maak liever zelf een "pakket" waarden, en een "pakket" geloofselementenquote:Op woensdag 9 juni 2004 10:49 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ah, wist ik niet... is dat een reden voor je om je in het geheel niet bezig te houden met een religie? Of bestaan er nog wat tolerante varianten...
bezoek weet ik niet. voor zover mij bekend zijn mannen en vrouwen gescheiden in een moskee, d.w.z. vrouwen maken geen deel uit van de "hoofddienst". misschien kan een fokkende moslim hier meer over vertellen, ook of er nog andere punten zijn om op te lettenquote:t zou trouwens ook wel mogelijk kunnen zijn dat een Moskee het niet goed vind als er uberhaubt vrouwen naar binnen gaan?!? Wel goed om te weten denk ik voor als ik ooit behoefte krijg... eerst een opplaksnor fixen..
Makkelijk is dat, hè. Dan ben je eigenlijk een soort eigen god. Jouw god doet precies wat jij wil. Grappig, dat is precies het verwijt dat wij Christenen altijd krijgen: man created god en dat soort shit.quote:ik houd me wel bezig met geloof, alleen zie ik niet in waarom ik me zou moeten bekeren tot 1 religie, en daarmee alle waarden van die religie overnemen, en de rest verwerpen. ik maak liever zelf een "pakket" waarden, en een "pakket" geloofselementen.
Welke religie exact heb jij voor gekozen en op basis waarvan?quote:Op woensdag 9 juni 2004 10:58 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Makkelijk is dat, hè. Dan ben je eigenlijk een soort eigen god. Jouw god doet precies wat jij wil. Grappig, dat is precies het verwijt dat wij Christenen altijd krijgen: man created god en dat soort shit.
Ha! 't Gaat mij ook helemaal niet om waar ik voor gekozen heb, 't gaat mij om de verwijten die (o.a.) Christenen krijgen, terwijl 'men' zich daar zelf (vermeend ook) schuldig aan maakt.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:08 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Welke religie exact heb jij voor gekozen en op basis waarvan?
edit: Hm... je profiel en onderschrift bij je sig zegt al genoeg...
* Ja, waarom niet?quote:Andere vragen:
* Gaan er personen bij jou uit de religie in militaire dienst?
* Ben je hier zelf in geweest?
* Is het hiernamaals voor jou een hemelse roeping of leven op aarde?
dat klopt inderdaad, ik kan zelf bedenken wat goed of slecht is, en ik hoef geen boek na te leven "omdat het geschreven staat", en ik hoef het ook niet te verantwoorden als ik het deel van het boek dat wel in mijn straatje valt wel naleef, en een ander deel van het boek nietquote:Op woensdag 9 juni 2004 10:58 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Makkelijk is dat, hè. Dan ben je eigenlijk een soort eigen god. Jouw god doet precies wat jij wil. Grappig, dat is precies het verwijt dat wij Christenen altijd krijgen: man created god en dat soort shit.
Je mag als vrouw gewoon vragen of je binnen mag kijken cq. een dienst mag bijwonen. Het is alleen de norm dat mannen alleen biddenquote:Op woensdag 9 juni 2004 10:49 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ah, wist ik niet... is dat een reden voor je om je in het geheel niet bezig te houden met een religie? Of bestaan er nog wat tolerante varianten...
t zou trouwens ook wel mogelijk kunnen zijn dat een Moskee het niet goed vind als er uberhaubt vrouwen naar binnen gaan?!? Wel goed om te weten denk ik voor als ik ooit behoefte krijg... eerst een opplaksnor fixen..
[..]
Mocht er iemand zijn die hier meer over weet... ik zou wel eens een keer een dienst willen bijwonen, om te zien wat er allemaal besproken wordt.. gaarna info
Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
dat klopt inderdaad, ik kan zelf bedenken wat goed of slecht is, en ik hoef geen boek na te leven "omdat het geschreven staat", en ik hoef het ook niet te verantwoorden als ik het deel van het boek dat wel in mijn straatje valt wel naleef, en een ander deel van het boek niet
weer wat geleerdquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je mag als vrouw gewoon vragen of je binnen mag kijken cq. een dienst mag bijwonen. Het is alleen de norm dat mannen alleen bidden
Vanuit mijn visie staat er nog steeds in de bijbel dat wij mensen moeten liefhebben, dat het verkeerd is te moorden en dat het eind oordeel is aan God en niet aan ons mensen. Bid voor je vijanden, "zij die naar het zwaard grijpen zullen door het zwaard vergaan", enz...quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:22 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
* Ja, waarom niet?
Dan heb je geluk gehad denk ikquote:* Nee, die is afgeschaft en ik ben niet oud genoeg om die tijd nog te hebben meegemaakt
Ik bedoel... op basis van datgene wat jullie in de bijbel lezen, geloof je dan dat jij na je dood naar de hemel gaat, of keer je later terug op aarde. Als dit nog niet duidelijk genoeg is dan zal ik nog meer mijn best gaan doen.quote:* Die vraag snap ik niet, verklaar je nader.
deze topic leent zich niet om er uitgebreid op in te gaan. als je kritiek op je god kunt verdragen, en wilt weten waarom ik het christendom heb verlaten, mag je wmb een topic ervoor openenquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:27 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Het laatste is trouwens wel erg simpel voorgesteld.
Hoera! Dankjewel, Alicey!quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
deze topic leent zich niet om er uitgebreid op in te gaan. als je kritiek op je god kunt verdragen, en wilt weten waarom ik het christendom heb verlaten, mag je wmb een topic ervoor openen
Ik zal wel stiekem mijn zegje doen... God is er ook voor mijquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:26 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je mag als vrouw gewoon vragen of je binnen mag kijken cq. een dienst mag bijwonen. Het is alleen de norm dat mannen alleen bidden
Negeren biedt naar mijn idee de beste garantie dat de 'lol' er gauw af is.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 20:13 schreef Cruoninga het volgende:
Noem een moskee in Groningen en ik ga in belang van dit topic op onderzoek uit.
[..]
Opvallend dat niemand nog valt over dit soort opmerkingen. Het begint een beetje normaal te worden dat dit soort uitspraken af en toe voorbij komen...
Ik was in Israel ook in een arabisch dorp (met keppel, oftewel: "Hey kijk een jood, zullen we die ff..."), maar ik weet wanneer en waarom je bij die lui altijd goed kan zitten. Het is ook erg lachwekkend dat men buiten Israel (vooral in het westen) het meer heeft over de scheiding tussen die 2 volkeren dan in dat gebied zelf.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
weer wat geleerd
zie jij allah als dezelfde als jhwh? dat hoor ik namelijk niet vaak van christenen (moslims wel, maar die geloven afaik dat allah de god van zowel de moslims, joden als christenen is)quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik zal wel stiekem mijn zegje doen... God is er ook voor mij
JHVH = Allahquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
zie jij allah als dezelfde als jhwh? dat hoor ik namelijk niet vaak van christenen (moslims wel, maar die geloven afaik dat allah de god van zowel de moslims, joden als christenen is)
Het wordt wel meer gewaardeerd als je met een man gaat. Bellen van te voren hoeft niet.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik zal wel stiekem mijn zegje doen... God is er ook voor mij
Bedankt voor de info
De Allah die beschreven wordt in de Koran zegt dat hij dezelfde is die het OT heeft laten opschrijven... om die reden denk ik dat de god die Allah genoemd wordt door moslims, dezelfde god is die JHWH( of iets makkelijke uit te spreken als Jahweh of Jehovah ) genoemd wordt in de bijbel.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
zie jij allah als dezelfde als jhwh? dat hoor ik namelijk niet vaak van christenen (moslims wel, maar die geloven afaik dat allah de god van zowel de moslims, joden als christenen is)
waarom die felle cynische reactie nodig is zie ik overigens nietquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Hoera! Dankjewel, Alicey!![]()
ik bespeur hier enigszins dat je de bijbel niet als feilloos ziet (zoals de meeste christenen), maar meer door een boek dat "beinvloed" is door god, en/of hoe de betrokkenen zelf dachten over god..quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik denk dat alleen de bijbel en de koran een ander imago erom creëeren... een schilletje eromheen met een eigen opvatting. Puur omdat de bijbel eerder geschreven is... en naar mijn inzien daarom een duidelijker beeld kunnen geven van God, stel ik geloof ik meer in de bijbel dan in de Koran. Zelfs in de Koran staat dat er respect moet zijn voor de eerdere geschriften.. uitspraken van Allah.
Hij moet toch iets doen om mijn vragen snel uit het gezichtpunt te laten verdwijnenquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
waarom die felle cynische reactie nodig is zie ik overigens niet
Ik kan wel respect hebben voor de eerzame pacifist, maar Bijbels is het niet, denk ik.quote:Vanuit mijn visie staat er nog steeds in de bijbel dat wij mensen moeten liefhebben, dat het verkeerd is te moorden en dat het eind oordeel is aan God en niet aan ons mensen. Bid voor je vijanden, "zij die naar het zwaard grijpen zullen door het zwaard vergaan", enz...
In mijn ogen is het niet mogelijk om een God te aanbidden en tegelijkertijd tegen zijn geboden in te gaan. Voor mij zou dat meewegen in de keuze voor religie die ik maak.
De Here Jezus zegt niet: jullie mogen helemaal niet in krijgsdienst zijn, of iets dergelijks, nee: hij zegt, dat zij niet mogen plunderen en zich oneerlijk gedragen.quote:Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij Lucas 3, 14
De Here Jezus spreekt zich uit tegen doden. Tegen onrechtmatig doden. Maar soms heb je als mens de plicht om de overheid te dienen. Ook dat is wat de Here ons Christenen opdraagt.quote:Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft Rom. 13,4.
Ik weet niet precies hoe dat zit. Kan ik wel voor je uitzoeken, heb er zelf niet zoveel belang bij. Eén ding weet ik wel: dat ik dan dankzij de Here Jezus bij mijn Vader mag zijn.quote:Ik bedoel... op basis van datgene wat jullie in de bijbel lezen, geloof je dan dat jij na je dood naar de hemel gaat, of keer je later terug op aarde. Als dit nog niet duidelijk genoeg is dan zal ik nog meer mijn best gaan doen.
Dan is het goedquote:De reden voor deze vragen is dat ik het een beetje makkelijk vond om Alicey zo aan te vallen. Een juiste religie kiezen is echt niet zo makkelijk, aangezien er overal wel haken en ogen aanzitten. Het feit dat jij haar daarop aansprak, leek erop te duiden dat jij wel een keuze hebt kunnen maken, en ik ben dus even nieuwsgierig op basis waarvan.
Ik geloof niet dat je iets zonder enige ruis kan opschrijven. Als ik een geluid hoor... kan ik verschikkelijk goed doen om te verwoorden hoe het geluid klinkt. Toch kan jij met je verbeelding nooit exact 'horen' wat ik hoorde. De mensen die de bijbel optekenden, waren zonder meer bevooroordeeld en gelovig. Het is denk ik ook moeilijk om niet te gaan geloven als je zoveel wonderen om je heen ziet gebeuren.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
ik bespeur hier enigszins dat je de bijbel niet als feilloos ziet (zoals de meeste christenen), maar meer door een boek dat "beinvloed" is door god, en/of hoe de betrokkenen zelf dachten over god..
heb ik die juist, of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?
Ik kan daar (scilicet) geen rationeel antwoord op geven. Dat is een geloofsvraag, zo jij wil: een religieuze vraag.quote:De reden voor deze vragen is dat ik het een beetje makkelijk vond om Alicey zo aan te vallen. Een juiste religie kiezen is echt niet zo makkelijk, aangezien er overal wel haken en ogen aanzitten. Het feit dat jij haar daarop aansprak, leek erop te duiden dat jij wel een keuze hebt kunnen maken, en ik ben dus even nieuwsgierig op basis waarvan.
hmm.. het christendom past dus wel voor 100% bij je, ondanks dat de meerderheid van de christenen een ander beeld heeft over de inhoud dan jijzelf? welke religie zie je overigens per definitie afvallen, en waarom? (sorry als ik veel vraag hoor, maar ben nieuwsgierig)quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:47 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je iets zonder enige ruis kan opschrijven. Als ik een geluid hoor... kan ik verschikkelijk goed doen om te verwoorden hoe het geluid klinkt. Toch kan jij met je verbeelding nooit exact 'horen' wat ik hoorde. De mensen die de bijbel optekenden, waren zonder meer bevooroordeeld en gelovig. Het is denk ik ook moeilijk om niet te gaan geloven als je zoveel wonderen om je heen ziet gebeuren.
Ik geloof zeg maar in 95% wat er staat en dat de hoofdpunten beinvloed zijn door God zelf. Dat is voor mij genoeg om de rode lijn te herkennen en te geloven die in de bijbel staat. Ik kan ook geen enkele religie noemen die ik voor de 100% bij mij vind passen. Wel zijn er religies die iets meer in aanmerking komen en sommgie die per definitie al afvallen.
Rond de 5 boeken van Mozes (torah) is het OT opgeschreven. Of bedoel je dat ookquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:47 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je iets zonder enige ruis kan opschrijven. Als ik een geluid hoor... kan ik verschikkelijk goed doen om te verwoorden hoe het geluid klinkt. Toch kan jij met je verbeelding nooit exact 'horen' wat ik hoorde. De mensen die de bijbel optekenden, waren zonder meer bevooroordeeld en gelovig. Het is denk ik ook moeilijk om niet te gaan geloven als je zoveel wonderen om je heen ziet gebeuren.
Ik geloof zeg maar in 95% wat er staat en dat de hoofdpunten beinvloed zijn door God zelf. Dat is voor mij genoeg om de rode lijn te herkennen en te geloven die in de bijbel staat. Ik kan ook geen enkele religie noemen die ik voor de 100% bij mij vind passen. Wel zijn er religies die iets meer in aanmerking komen en sommgie die per definitie al afvallen.
Bereshit.quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Rond de 5 boeken van Mozes (torah) is het OT opgeschreven. Of bedoel je dat ook
even een nieuwe topic geopend, dan hoeven we deze niet verder te vervuilen met off-topic postsquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Ik kan daar (scilicet) geen rationeel antwoord op geven. Dat is een geloofsvraag, zo jij wil: een religieuze vraag.
Ik geloof dat ik door de genade van God mocht geboren worden in een Christelijk gezin, en dat ik gedoopt ben in de kerk. Met andere woorden: God heeft mij al gekend voordat ik hem kende.*
En natuurlijk is het 'makkelijk' om Alicey aan te vallen. Maar het is ook 'makkelijk' om Christenen (of moslims) aan te vallen met het verwijt: jullie zijn ook maar dom bezig eigenlijk, dat je zo blindelings in iets gelooft. Mijn (misschien enigszins gefrustreerde) tegenwerping is derhalve: je maakt het je zelf ook wel erg makkelijk, je maakt gewoon je eigen god, die precies zo denkt als jij.
* Betekent niet, dat je nu niet meer met mij kan discussieren, maar ik vind het zelf begrijpelijkerwijs erg moeilijk aan te geven, waarom ik nu precies Christen ben, het heeft m.i. veel te maken met het gezin en de kerk waar ik uit kom. Rationeel gezien zou je zeggen: als ik in een moslimgezin geboren was, was ik moslim geweest. Dat snap ik heus wel. Maar als gelovig (en ook wel rationeel) mens, zeg ik: dat is een hypotetische situatie. God heeft dit met mij voorgehad, blijkbaar.
Het probleem is denk ik dat je al snel jezelf onder 1 noemer plaatst. Als er in een oorlog twee landen staan, met aan beide kanten geformeerde personen, wat moet God dan doen? Denk je niet dat hij dan bij zich zelf denkt 'die hebben IETS niet helemaal begrepen'?quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Ik kan daar (scilicet) geen rationeel antwoord op geven. Dat is een geloofsvraag, zo jij wil: een religieuze vraag.
Ik geloof dat ik door de genade van God mocht geboren worden in een Christelijk gezin, en dat ik gedoopt ben in de kerk. Met andere woorden: God heeft mij al gekend voordat ik hem kende.
En natuurlijk is het 'makkelijk' om Alicey aan te vallen. Maar het is ook 'makkelijk' om Christenen (of moslims) aan te vallen met het verwijt: jullie zijn ook maar dom bezig eigenlijk, dat je zo blindelings in iets gelooft. Mijn (misschien enigszins gefrustreerde) tegenwerping is derhalve: je maakt het je zelf ook wel erg makkelijk, je maakt gewoon je eigen god, die precies zo denkt als jij.
Voor alle duidelijkheid: God keurt oorlog af. Waarom? Omdat mensen dan tegen elkaar opstaan. Dat is iets wat niet mag.quote:Het probleem is denk ik dat je al snel jezelf onder 1 noemer plaatst. Als er in een oorlog twee landen staan, met aan beide kanten geformeerde personen, wat moet God dan doen? Denk je niet dat hij dan bij zich zelf denkt 'die hebben IETS niet helemaal begrepen'?
In mijn ogen ben je dus al fout als je jezelf tot een religie schaart die oorlogen steunt.
Onwaar.quote:Ik zal vanavond als ik er tijd voor heb wat bijbelse ondersteuning zoeken, en die is er genoeg. Heel kort... Jezus werd bezien als de nieuwe koning die de Joden zou bevrijden van de onderdrukking. Hij zei zelf: mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld. Ik geloof Daniël 2:44 of Jesaja 2:2 ( kan zijn dat ik verkeerd zit... ) staat dat wij de zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en speren tot snoeimessen. Er zal een koningkrijg worden opgericht dat alle andere koningkrijken zal vernietigen.... een hemelse regering. En wij als mens maar knokken voor de politiek op aarde.
Ik zal zo snel mogelijk wat meer onderbouwing zoeken, maar moet ook volgende week dinsdag mijn scriptie klaar hebben...
Zoals ik al zei, asap komt de schriftuurlijke ondersteuning. Misschien waren deze teksten niet heel goed toegepast, maar maak je borst maar nat, er komt meerquote:Op woensdag 9 juni 2004 12:06 schreef Henk-Jan het volgende:
verhaal
nietesquote:Op woensdag 9 juni 2004 12:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Hoe kan het ook anders. Het topic is verplaatst naar WFL en binnen 1 pagina wordt er alweer offtopic gegaan en een welles/nietes-geloofsdiscussie gehouden.
Komt misschien ook omdat een moskee bezoeken niet hetzelfde is als een bepaalde supermarkt.quote:Op woensdag 9 juni 2004 12:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Hoe kan het ook anders. Het topic is verplaatst naar WFL en binnen 1 pagina wordt er alweer offtopic gegaan en een welles/nietes-geloofsdiscussie gehouden.
Als agnost bekijk ik dit debat vanaf de zijlijn, met af en toe een tussenwerpingquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
de enige walgelijke persoon dat ben jijquote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:38 schreef M_Schtoppel het volgende:
En Meki? Ga je naar Moskee Mouahidien of naar Moskee Al-Islaam?quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:54 schreef Meki het volgende:
[..]
de enige walgelijke persoon dat ben jij
Mouahidien , ik ga ook Al-Nourquote:Op woensdag 9 juni 2004 15:32 schreef Youssef het volgende:
[..]
En Meki? Ga je naar Moskee Mouahidien of naar Moskee Al-Islaam?
Dat snap ik ook wel. Maar het topic ging over of je moskeeëen kan bezoeken zonder eruit gegooid te worden.:quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:06 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Komt misschien ook omdat een moskee bezoeken niet hetzelfde is als een bepaalde supermarkt.
Je hebt te maken met geloof, regels eromheen enz... en mensen hebben daar nou eenmaal verschillende meningen over.
En niet over wat er gebeurd als twee protestante landen oorlog krijgen en welke kant god dan kiestquote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:52 schreef Phraze het volgende:
Dat noem ik wel heel erg offtopic. Ik kom meestal indirect in WFL terecht. Via topics die in GC ofzo worden geopend en dan naar WFL worden gekickt. En het valt me op dat er in WFL altijd offtopic gegaan moet worden. Snap best dat geloof veel in mensen los maakt en dat het een onderwerp is waarin de mensheid nooit uit gediscusieerd raakt. Maar open dan je eigen topic i.p.v. in dit topic met vragen te komen als;quote:Op woensdag 9 juni 2004 11:56 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik dat je al snel jezelf onder 1 noemer plaatst. Als er in een oorlog twee landen staan, met aan beide kanten geformeerde personen, wat moet God dan doen? Denk je niet dat hij dan bij zich zelf denkt 'die hebben IETS niet helemaal begrepen'?
In mijn ogen ben je dus al fout als je jezelf tot een religie schaart die oorlogen steunt.
Ik zal vanavond als ik er tijd voor heb wat bijbelse ondersteuning zoeken, en die is er genoeg. Heel kort... Jezus werd bezien als de nieuwe koning die de Joden zou bevrijden van de onderdrukking. Hij zei zelf: mijn koningkrijk is geen deel van deze wereld. Ik geloof Daniël 2:44 of Jesaja 2:2 ( kan zijn dat ik verkeerd zit... ) staat dat wij de zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en speren tot snoeimessen. Er zal een koningkrijg worden opgericht dat alle andere koningkrijken zal vernietigen.... een hemelse regering. En wij als mens maar knokken voor de politiek op aarde.
Ik zal zo snel mogelijk wat meer onderbouwing zoeken, maar moet ook volgende week dinsdag mijn scriptie klaar hebben...
Het verband is de vragen die in deze topic werden gesteld.quote:Op woensdag 9 juni 2004 15:48 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als je mij enig verband met deze vragen en de openingspost kan uitleggen. Ga je gang.
Om de discussie te verbreden naar de tolerantie van verschillende religies kan ik nog begrijpen. Maar als de enige voorwaarde is voor jou dat iets ontopic is, dat het in het topic gestart moet zijn, dan zal het een mooie boel worden. Het gaat hier niet om een poll. Nee, het gaat hier om zienswijzes betreffende tolerantie van de islam t.o.v. niet/anders-gelovigen. Dan komt Henk Jan daar doorheen met een opmerking, dat is nog tot daar aan toe. En dan opeens komen er uit het niets drie vragen over gereformeerden in militaire dienst. Dat is even offtopic als dat ik een topic over het aftreden van Nijs het over de nieuwe VN resolutie ga hebben.quote:Op woensdag 9 juni 2004 16:33 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het verband is de vragen die in deze topic werden gesteld.
Een discussie gaat meestal langzamerhand een bepaalde kant op. De sturende factor is de algemene stemming van dat moment. Als er een exacte peiling gehouden moet worden, dan moet men maar een POLL starten.
"Wat zouden de allochtonen hier doen als je als gewone Nederlander naar een Moskee zou gaan?
Zouden ze je eruit schoppen? Of zouden ze je alleen vreemd aan kijken?"
Is alleen geen POLL maar een vraag waar een mening gevraagd wordt over een bepaalde kwestie. Langzaam gaat de vraag naar andere zienswijzen... of een vrouw die vrouwen liefheeft een moskee binnen mag gaan. Natuurlijk kan je daar een nieuwe topic over openen... maar als we dat gaan doen... dan krijgen we per dag een heleboel topics met raakvlakken waar je eng van wordt... en kan je nooit ergens over praten.
Laat ik het anders zien... kan jij het bezoeken van een moskee en de daaraan verbonden regels totaal loszien van een God?
Hmm, moskee al-mouahidien is toch in Osdorp ?quote:Op woensdag 9 juni 2004 15:35 schreef Meki het volgende:
[..]
Mouahidien , ik ga ook Al-Nour
Al-Islaam daar kom ik vrijwel niet omdat het ver is
5 keer daar geweest
Moskee Al-Nour is in Amsterdam toch ? De imam van ons in Dordrecht, Si Driss, was daar vroeger Imam voor een zeer lange tijdquote:Op woensdag 9 juni 2004 15:35 schreef Meki het volgende:
[..]
Mouahidien , ik ga ook Al-Nour
Al-Islaam daar kom ik vrijwel niet omdat het ver is
5 keer daar geweest
misschien eens aan een expert vragen : bansheeboy, als aanhangster van het homo-isme een moskee bezoeken - hoe pak ik zoiets aan?quote:Op woensdag 9 juni 2004 18:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Moskee Al-Nour is in Amsterdam toch ? De imam van ons in Dordrecht, Si Driss, was daar vroeger Imam voor een zeer lange tijd
Zoiets moet je dan verzwijgen, is wel het verstandigstequote:Op woensdag 9 juni 2004 18:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
misschien eens aan een expert vragen : bansheeboy, als aanhangster van het homo-isme een moskee bezoeken - hoe pak ik zoiets aan?
ik was niet van plan om de de imam te groeten met "hoi, ik ben lesbisch". maar algemeen, wanneer zijn moskees open, wat raad je me nou aan om eens te doen in een moskee, wat moet ik absoluut niet doen etc? nog op speciale dingen letten mbt presentatie?quote:Op woensdag 9 juni 2004 19:05 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zoiets moet je dan verzwijgen, is wel het verstandigste
Als je een moskee wilt binnen komen als vrouw is het handig om eerst te kijken of er een speciale vrouwen ingang is en een special gebedsruimte voor vrouwen, is dit niet het geval, ga dan het mannen gedeelte binnen, kleed je bedekkend, bij voorkeur geen make-up dragen en als het kan een hoofddoek dragen. Wees niet al te luidruchtig, kijk goed om je heen. Als iemand je benadert wees dan beleefd. Bedank alvast wat je wil als Islamitische naam en wanneer je van plan bent je te bekeren, dat praat voor die mensen ook makkelijkerquote:Op woensdag 9 juni 2004 19:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
ik was niet van plan om de de imam te groeten met "hoi, ik ben lesbisch". maar algemeen, wanneer zijn moskees open, wat raad je me nou aan om eens te doen in een moskee, wat moet ik absoluut niet doen etc? nog op speciale dingen letten mbt presentatie?
Mogen de mannen wel luidruchtig zijn ?quote:Op woensdag 9 juni 2004 19:17 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als je een moskee wilt binnen komen als vrouw...
Wees niet al te luidruchtig
bekeren was ik niet van plan, maar ik sluit natuurlijk niets uit. een islamitische naam, hoe moet ik dat zien?quote:Op woensdag 9 juni 2004 19:17 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Bedank alvast wat je wil als Islamitische naam en wanneer je van plan bent je te bekeren, dat praat voor die mensen ook makkelijker
Alicey Bin Aliquote:Op woensdag 9 juni 2004 19:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
bekeren was ik niet van plan, maar ik sluit natuurlijk niets uit. een islamitische naam, hoe moet ik dat zien?
Wat wil je horen? Ja, de mannen mogen dat, ze komen met trompetten en luid geschreeuw de moskee binnen. De vrouwen moeten muisstil zijn!!!quote:Op woensdag 9 juni 2004 19:35 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Mogen de mannen wel luidruchtig zijn ?
wat een vreemde regelquote:Op woensdag 9 juni 2004 20:17 schreef Ylias het volgende:
[..]
Wat wil je horen? Ja, de mannen mogen dat, ze komen met trompetten en luid geschreeuw de moskee binnen. De vrouwen moeten muisstil zijn!!!
Al Mouahidien is inderdaad in Osdorp, daar heb ik zelfs nog als mini-Youssefje schroefjes in de muren zitten boren en de wanden zitten lakkenquote:Op woensdag 9 juni 2004 18:11 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hmm, moskee al-mouahidien is toch in Osdorp ?
Jah ik ken hemquote:Op woensdag 9 juni 2004 18:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Moskee Al-Nour is in Amsterdam toch ? De imam van ons in Dordrecht, Si Driss, was daar vroeger Imam voor een zeer lange tijd
Moskee Al-Nour ligt in Witte de With straat vlakbij Aya Sofyaquote:Op woensdag 9 juni 2004 20:33 schreef Youssef het volgende:
[..]
Al Mouahidien is inderdaad in Osdorp, daar heb ik zelfs nog als mini-Youssefje schroefjes in de muren zitten boren en de wanden zitten lakkenAl-Nour komt me bekent voor, maar ik kan me even niet voor ogen halen waar dat precies ligt.
Sinds ik ben verhuist kom ik voornamelijk in moskee Al-Sounnah, dat ligt min of meer aan het eind van de Jan van Galenstraat.
Ken je Si Driss ? Hij is een zeer aardig en nobele Imam, ik heb hem zelf nog 2 keer naar Amsterdam gebracht naar zijn familie, voordat hij z'n rijbewijs hadquote:Op woensdag 9 juni 2004 22:53 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah ik ken hem![]()
Kewl, die moskee was ik ook pasgeleden bij een 2-daagse lezingen bij-eenkomst, wel stoere moskee overigens, zeer veel jongeren aanwezigquote:Op woensdag 9 juni 2004 20:33 schreef Youssef het volgende:
[..]
Al Mouahidien is inderdaad in Osdorp, daar heb ik zelfs nog als mini-Youssefje schroefjes in de muren zitten boren en de wanden zitten lakkenAl-Nour komt me bekent voor, maar ik kan me even niet voor ogen halen waar dat precies ligt.
quote:Op woensdag 9 juni 2004 23:02 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ken je Si Driss ? Hij is een zeer aardig en nobele Imam, ik heb hem zelf nog 2 keer naar Amsterdam gebracht naar zijn familie, voordat hij z'n rijbewijs had
Zegt me niets eigenlijk, de broer van Si Driss is ook imam, weet alleen zijn naam nietquote:Op woensdag 9 juni 2004 23:08 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah ken je si Ismahil
Ken je hem .![]()
Ah, dus toch wel.Ik had niet verwacht dat je tot daar zou gaan, maar volgens mij heb ik je woonplaats dan verkeerd ingeschat. Ben daar overigens nooit naar binnen geweest, dat komt vast wel zeer binnenkort.quote:Op woensdag 9 juni 2004 22:54 schreef Meki het volgende:
[..]
Moskee Al-Nour ligt in Witte de With straat vlakbij Aya Sofya![]()
Youssef, ff wat anders, ben je weleens in Dordrecht geweest ? Moskee Arra7man ?quote:Op donderdag 10 juni 2004 08:32 schreef Youssef het volgende:
De gebedskalenders van moskee Al-Nour van de laatste keer had ik trouwens gemaakt [afbeelding] Dus als je die toevallig thuis hebt... dan staan we dichter bij elkaar dan gedacht
Islamitische namen zijn namen die door moslims worden gebruikt, in jou geval zou:quote:Op donderdag 10 juni 2004 10:34 schreef Alicey het volgende:
er is trouwens nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat een islamitische naam inhoudt. somebody care to answer?
is er ergens een lijst met islamitische namen, en wat hun oorsprong is?quote:Op donderdag 10 juni 2004 10:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Islamitische namen zijn namen die door moslims worden gebruikt, in jou geval zou:
- Fatima
- Aicha
- Khadija
Gebruikt kunnen worden
Schone sokken aandoen.quote:Op woensdag 9 juni 2004 19:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
ik was niet van plan om de de imam te groeten met "hoi, ik ben lesbisch". maar algemeen, wanneer zijn moskees open, wat raad je me nou aan om eens te doen in een moskee, wat moet ik absoluut niet doen etc? nog op speciale dingen letten mbt presentatie?
Ik neem aan dat ook niet-moslims dit standaard doenquote:Op donderdag 10 juni 2004 10:50 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Schone sokken aandoen.
ha ha ik ga heel soms in de weekend naar Al-Nour - als ik tijd heb en dan ga ik wel een gebedskalender kopequote:Op donderdag 10 juni 2004 08:32 schreef Youssef het volgende:
[..]
Ah, dus toch wel.Ik had niet verwacht dat je tot daar zou gaan, maar volgens mij heb ik je woonplaats dan verkeerd ingeschat. Ben daar overigens nooit naar binnen geweest, dat komt vast wel zeer binnenkort.
De gebedskalenders van moskee Al-Nour van de laatste keer had ik trouwens gemaakt [afbeelding] Dus als je die toevallig thuis hebt... dan staan we dichter bij elkaar dan gedacht
die leest toch in Belgie of nietquote:Op donderdag 10 juni 2004 00:33 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zegt me niets eigenlijk, de broer van Si Driss is ook imam, weet alleen zijn naam niet
moet ik dat wel doen of niet doen, en heeft dat een reden?quote:Op donderdag 10 juni 2004 10:50 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Schone sokken aandoen.
Zou kunnen inderdaad, hij heeft 2 broers die ook Imam zijnquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:08 schreef Meki het volgende:
[..]
die leest toch in Belgie of niet
Is dat een serieuze vraag?quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
moet ik dat wel doen of niet doen, en heeft dat een reden?
quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:16 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zou kunnen inderdaad, hij heeft 2 broers die ook Imam zijn
voor zover de opmerking serieus bedoeld was wel, maar dat betwijfel ik ookquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Is dat een serieuze vraag?
Wel degelijk serieus bedoeld. De Islam is een religie waarin hygiëne een zeer belangrijke rol speelt. Dat is ook de reden dat je, als je op bezoek bent bij islamitische gezinnen, altijd je schoenen moet uitdoen. Puur voor de hygiëne. Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
voor zover de opmerking serieus bedoeld was wel, maar dat betwijfel ik ook
En hoe werkt dat met mensen die van nature snel zweetvoeten hebben ?quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.
Zijn welkom ! Voor zulke mensen wordt er standaard een musk-voetbad geregeld bij binnenkomstquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:23 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
En hoe werkt dat met mensen die van nature snel zweetvoeten hebben ?
Er is altijd een wasplaats aanwezig in een moskee. Daar kun je terecht voor een snelle wassing van je voeten, mochten ze zo snel en zwaar zweten.quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:23 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
goed geregeld ! maar beste is dan wel om een paar schone sokken mee te nemen, want om nou die zelfde sokken weer aan te gaan doen...quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Er is altijd een wasplaats aanwezig in een moskee. Daar kun je terecht voor een snelle wassing van je voeten, mochten ze zo snel en zwaar zweten.
Ik wist niet dat je grappig wasquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:27 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
goed geregeld ! maar beste is dan wel om een paar schone sokken mee te nemen, want om nou die zelfde sokken weer aan te gaan doen...
Als jij van jezelf weet dat je zulke voeten hebt, is dat inderdaad geen slecht ideequote:Op donderdag 10 juni 2004 11:27 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
goed geregeld ! maar beste is dan wel om een paar schone sokken mee te nemen, want om nou die zelfde sokken weer aan te gaan doen...
die moeten een proces aanspannen bij het eu-hof wanneer ze geweigerd worden in de moskeequote:Op donderdag 10 juni 2004 11:23 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
okee, dus sokken zijn niet verplichtquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wel degelijk serieus bedoeld. De Islam is een religie waarin hygiëne een zeer belangrijke rol speelt. Dat is ook de reden dat je, als je op bezoek bent bij islamitische gezinnen, altijd je schoenen moet uitdoen. Puur voor de hygiëne. Het helpt daarbij natuurlijk ook als je sokken niet naar zweet van de afgelopen 3 dagen stinken.
ik ook nietquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:29 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je grappig was
Dit geldt overigens alleen voor moslimsquote:Op donderdag 10 juni 2004 13:13 schreef convinced het volgende:
Als je naar de moskee gaat, zorg dan dat je, als je door seksuele handelingen / gedachten vocht verloren hebt en sindsdien niet meer gedouchet hebt, dit (douchen) wel even doet.
nou, het lijkt mij prettig als ook niet-moslims dat doenquote:Op donderdag 10 juni 2004 13:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dit geldt overigens alleen voor moslims
Volgens mij is het zo dat wanneer iemand in onreine staat aanwezig is tijdens het gebed, het gebed van iedere aanwezige wordt geweigerd. Nu weet ik niet of de onreine hiervoor persé moet deelnemen aan het gebed.quote:Op donderdag 10 juni 2004 13:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dit geldt overigens alleen voor moslims
Het is inderdaad gewoon de bedoeling dat je je schoenen uit doet. Als je geen sokken aanhebt zorg er dan gewoon voor dat je voeten schoon zijnquote:Op donderdag 10 juni 2004 11:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
okee, dus sokken zijn niet verplicht
zo komen we er uiteindelijkquote:Op donderdag 10 juni 2004 14:39 schreef Youssef het volgende:
[..]
Het is inderdaad gewoon de bedoeling dat je je schoenen uit doet. Als je geen sokken aanhebt zorg er dan gewoon voor dat je voeten schoon zijn
Hier is een begin:quote:Op donderdag 10 juni 2004 15:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
zo komen we er uiteindelijk
had je nog een lijst met islamitische namen en hun herkomst?
Mijn vader is in die moskee (Sultan Ahmet Moskee) vrijwilliger secreteraat, hij was er inderdaad ook bij die opendag.quote:Op zondag 6 juni 2004 15:45 schreef Geluk het volgende:
[..]
Nou, vandaag in Delft zou je vriendelijk verwelkomd worden, want daar was open dag (tot 4 uur helaas, ik had geen tijd om te gaan.)
Volgens mij kan je gewoon een moskee instappen hoor, mits je je aan de regels houdt (schoenen uit, bedekt gekleed etc) . Net als in een kerk.
Edit: zijn er eigenlijk moslims op fok die hier iets over kunnen zeggen (wat zijn de regels in een moskee?)
klinkt erg gastvrijquote:Op zaterdag 12 juni 2004 00:34 schreef saban het volgende:
[..]
Wil je een rondleiding kan je dat gewoon vragen, ze zullen het hartstikke leuk vinden om een rondleiding te geven (weet ik van mijn vader), je eruit schoppen zullen ze echt niet doen.
ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..quote:veel mensen denken dat moskee's allemaal tegen Amerika zijn/is.
(Dit is dan een Turks moskee, hoe het bij de andere is, is me een raadsel).
Een moskee is in principe open vanaf het ovhtendgebed (nu rond 3 uur, afhankelijk van de zon) tot het laatse avondgebed (nu rond 23.30). Maar nu wil-ie na het ochtendgebed weleens sluiten, omdat het heel vroeg is.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
klinkt erg gastvrijwat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
[..]
Door de weeks kom ik er nooit, dus weet ik het niet precies.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
klinkt erg gastvrijwat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
[..]
ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..
Op vrijdag is het middag gebed (nu rond 13:40) verplicht en geft de imam een preek. Daarom zit de moskee dan altijd vol. Het is geen speciale bijeenkomst, het middag gebed heeft alleen een andere vorm dan op de rest van de dagenquote:Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
Stond dat er in het nederlands?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.![]()
![]()
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezienquote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.![]()
![]()
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
Zeg maar wanneer je kan.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:16 schreef Youssef het volgende:
[..]
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezienStond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:37 schreef Youssef het volgende:
[..]
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.
Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.
Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogenIn bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:12 schreef convinced het volgende:
[..]
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
Jep.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:18 schreef Youssef het volgende:
[..]
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc.)
Mail me maar op doravanc@wanadoo.nlquote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:24 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Zeg maar wanneer je kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |