We komen steeds dichter bij het oordeel over wat nou de beste muziekfilm is!
Na een spannende
eerste en
tweede ronde zijn er nu 64 films over.
Het zijn 64 zeer uiteenlopende films. Van Grease tot Hair, van Beauty & the beast tot Sid & Nancy, van alles zit erbij. Wat deze films met elkaar gemeen hebben, is dat muziek er een belangrijke rol in speelt. Het hoofdpersonage is muzikant, dj of popjournalist; er wordt gezongen of gedanst in de film; of de film is simpelweg een musical.
Kortom: een film is een muziekfilm als er méér muziek in voorkomt dan alleen de achtergrondmuziek.
Maar welke van deze muzikale films is nou de beste, mooiste, leukste, ontroerendste, meeslependste, swingendste? Daar hopen we via dit tournament achter te komen
Hoe werkt het?In deze derde ronde zijn de films geheel random per twee tegenover elkaar gezet (A vs B). Je mag (moet) er daarvan één kiezen, dus A of B.
Er blijven uiteindelijk 32 films over, van elk van de 64 koppels één, die doormogen naar de volgende ronde. Bij gelijkspel volgt een shoot-out.
Hoe stem ik?Quote de eerstvolgende post en maak de film van je keuze vet, óf haal de film weg waarop je niet stemt.
Het is de bedoeling dat je alléén op een koppel stemt als je
beide films kent. Je kunt immers niet zeggen dat je een bepaalde film de beste van de twee vindt als je zijn tegenstander nooit gezien hebt!
Deze regel kan niemand controleren natuurlijk, dus wees sportief.
Als je nou écht niet kunt leven met het idee dat je niet op je favoriete film mag stemmen omdat je de tegenstander niet kent, nou okay, stem dan toch maar. Ook mag je op die manier een gehate film wegstemmen. Maar doe dit niet vaker dan een á twee keer per ronde. Zelfdiscipline, daar gaat het om!
Trouwe stemmers worden beloondIn hoe meer rondes je meedoet, hoe zwaarder je stem gaat tellen. De stemmen van mensen die ook in de vorige twee rondes hebben gestemd, tellen nu dus voor drie. Als je vanaf ronde één trouw elke keer stemt, dan weegt jouw stem in de finale acht keer zo zwaar als de stem van iemand die dan voor het eerst meedoet!
Wie hierin het systeem van Gorro meent te herkennen, ziet het goed
Tot hoe lang kan ik meedoen?Deze derde ronde blijft nog wel een week of twee á drie open; minstens tot woensdag 16 juni. Alleen in speciale gevallen kan het gebeuren dat ik 'm eerder sluit, bijvoorbeeld als er gedurende vier etmalen niet meer gestemd is.
Ik wil trouwens even van de gelegenheid gebruikmaken om alle deelnemers sterkte te wensen. Hoe verder we in het toernooi komen, hoe meer matige films eruit zijn gekegeld en hoe meer toppers er overblijven. In de onderstaande loting ben ik zelf al menig tweetal tegengekomen waarvan het gewoon pijn doet om er één te moeten kiezen. En dat zal wel voor meer mensen gelden. Succes dus!
En dan nu... in de volgende post... de loting der derde ronde!