1 Shorts - Comment ca vaZe stegen deze week naar 1, eigenlijk veel te vroeg in het jaar voor een liedje dat gaat over een vakantieliefde. Verder kan ik gelukkig zeggen dat ik ook als 13 jarige dit al helemaal niks vond. Half nederlands met een enorm accent en half school-frans... en dat in een tijd dat de nederpop op z'n hoogtepunt was met Doe maar, Goede doel en Toontje lager (onder andere). Toch jammer. 1/10
2 Michael Jackson - Beat itVraag me af wat Michael zou denken als-ie zou horen wat hem van 1 afgooide
![]()
Een van de vele klassiekers van het Thriller album, het 'harde' nummer wat er voor zorgde dat in bijna elke jaren 80 discosingle een gitaarsolo te horen was. Toen vond ik het helemaal goed en ik ben inmiddels over de periode heen dat het 'not done' is om Jackson goed te vinden. Toch vind ik Billy Jean beter. 8/10
3 Daniel - JulieHet eerste songfestival plaatje in de lijst. 1983 was een uitermate succesvol songfestival jaar, top 40 gewijs, waarbij winnares Corinne Hermez ruimschoots voorbij werd gestreefd door Daniel en Carola. Het nummer is nog gecovered door Arne Jansen (kwam in deze week binnen op 31) maar daar wil ik het niet over hebben
![]()
Een vrolijk nummer met een licht Shakin' Stevens sausje en natuurlijk erg meezingbaar. 6/10
4 Agnetha Faltskog - The heat is onDe eerste solosingle van Agnetha na het uiteenvallen van Abba. Een zomers nummer, niet te verwarren met het gelijknamige nummer van Glenn Frey. Echt heel iets anders dan alles van Abba. Ik ben er niet zo weg van, toen niet en nu niet. 4/10
5 Kids from Fame - StarmakerMocht je niet beter weten echter dan zou je bijna denken dat het een goede doel single was, met dat complete koor als refrein... Maar het is dus uit de tv-serie Fame. Werd dit nummer niet gezongen bij het afscheid van een oude leraar? Ja, toendertijd keek ik die serie wel. Daardoor was ik toen nog wel geneigd dit leuk te vinden, daar ben ik nu wel van af. 2/10
6 New order - Blue mondayDe klassiekers en de 'liever vergeten' wisselen elkaar erg af in deze lijst. Het unieke aan deze plaat, qua top 40, is natuurlijk dat het alleen op 12" verkrijgbaar was, een ingekorte versie zou pas in 1988 op 7" komen. Maar in 1983 was het dus gewoon de 7 minuten versie. En je kunt het nog rustig elke week draaien, volle dansvloeren verzekerd. Het karakteristieke intro past perfect door/na de meeste housenummers. In 1983 heb ik op een of andere manier weinig van dit nummer meegekregen maar die schade heb ik later wel ingehaald. 10/10
7 Leo Sayer - Orchard roadKlaagzang van Leo Sayer, klinkt erg zielig allemaal. Het zou z'n laatste nederlandse hit zijn, erg rouwig ben ik daar niet om. 3/10
8 Pigbag - Papa's got a brand new pigbagIk vraag me af of ze in 1983 hadden kunnen bedenken dat dit in 2004 nog steeds bekend zou zijn. Natuurlijk geholpen door de reclame van Unox, daar is het dan weer wel een erg geschikt nummer voor. Feestnummertje. 7/10.
9 Nena - Nur geträumtEen van de 2 redenen waarom ik deze week heb uitgekozen. Topnummer, staat in mijn top 10 allertijden. Lekker uptempo, mooi en herkenbaar melodietje van de toetsenist, de stem van Nena... ga alleen niet de engelstalige versie hiervan luisteren, Just a dream heet die. Dat klinkt nergens naar, Nena kon toen ook al geen engels. Maar goed, dit is dus echt een uit-je-dak nummer, vond ik toen al en na een herontdekking/herwaardering een aantal jaar geleden nu ook. 10/10.
10 Carola - Love isn't love/Je ogen hebben geen geheimen meerNog een songfestival nummer. De engelse versie met de nederlandse op de b-kant.
Wat er met de zweedse songfestivalversie is gebeurd weet ik niet. Overigens, in 1991 deed Carola
opnieuw mee en wist toen wel te winnen maar niet opnieuw de top 40 te halen. Wel grappig trouwenshoe ik hier het verschil tussen nederlands- en engelstalig ervaar, bij de engelse versie denk ik van 'normaal popliedje' terwijl ik bij de nederlandse versie iets heb van 'bah, op volle toeren muziek' Voor de engelse versie: 6/10
11 Andre Hazes - Zo heb ik het nooit bedoeldHm. Waar was dit ook weer en cover van? Weet ik niet meer. In elk geval hou ik totaal niet van het levenslied en dit is een de bevestiging daarvan. 1/10
12 Little Steven & disciples of soul - ForeverVolgens mij vond ik dit toen vrij hard. Wel goed, maar harder dan ik gewend was toen. Tja
![]()
Dit was nog voor z'n goede doel-tijd, hij was nog gewoon een lid van Bruce Springsteen's band.
Ergens tussen typische 80's powerpop en stadionrock. 7/10.
13 Tracey Ullman - BreakawayReden nummer 2 voor deze week. Ook in m'n top 10 allertijden, nou ja, eigenlijk zet ik deze gewoon
standaard op 1. Eerste single van comedienne Tracey, er zouden nog een paar volgen met steds ietsje minder succes. Dit nummer stond een paar weken voor deze week op nummer 2. Na 2 albums hield ze het qua muziek voor gezien. Toch heb ik 5 albums van haar, de 2 normale albums op lp, een verzamel lp en 2 vezamel cd's. Dit nummer is een cover van Jackie DeShannon, maar dan wel een keer of 10 sneller. En net als Blue monday ook een dansvloervuller, nog steeds. 10/10
14 Spandau ballet - TrueSky-radio klassieker. Vroeger vond ik dit helemaal niks. Inmiddels valt het wel mee maar echt fan zal ik nooit worden. 6/10
15 Jimmy Cliff - Treat the youths right1984 was een top jaar voor Jimmy maar ook in 1983 had hij blijkbaar al hits (natuurlijk ook al in de 70's een aantal). Vrij standaard reggae-deuntje, ben niet zo'n reggae fan dus 5/10.
Top 3 van deze top 15 is simpel:
1. Tracey Ullman - Breakaway
2. Nena - Nur geträumt
3. New order - Blue monday
Overige opvallende in deze week is dat de latere nummer 1 van het jaar, The Starsisters, hier binnenkomer is.