quote:UTRECHT - 25/05/04 - Het CDA en de Lijst Pim Fortuyn willen dat dat zedendelinquenten met TBS verplicht chemisch gecastreerd worden. De VVD en de Partij van de Arbeid willen niet zover gaan maar zijn voorstander van vrijwillige castratie.
CDA-Kamerlid Cisca Joldersma: "Veel van deze seksueel gestoorden zijna bijna niet te behandelen. Als chemische castratie helpt, moet je dat doen." LPF-Kamerlid Joost Eerdmans pleitte zomer vorig jaar al voor verplichte castratie. "En dat doe ik nog steeds. De samenleving is geen proeftuin waar je dit soort gevallen los kan laten rondlopen. We moeten een keuze maken; chemisch castreren dus."
Eerdmans vindt het jammer dat de politiek nu pas wil overgaan tot het afschaffen van het (proef)verlof voor zedendelinquenten: "Vorig jaar pleitten we hier al voor, toen viel ons de hoon van de andere partijen ten deel. Het is jammer dat zo'n vreselijke gebeurtenis nodig is om de steven te wenden." CDA-Kamerlid Wim van de Camp was de enige die toentertijd met Eerdmans' voorstel mee wilde gaan.
In een samenleving waar het belang van zedendelinquenten voorop staat ipv het belang van (potentiële) slachtoffers.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:42 schreef robh het volgende:
Vrijwillige castratie ben ik wel voor. Maar verplicht? In wat voor achterlijke cultuur leven we waarin lijfstraffen weer op de agenda staan?
Oh god, krijgen we een topic vol met die flauwekul? Denk toch na man, natuurlijk is dat niet het gevalquote:Op woensdag 26 mei 2004 09:46 schreef Castor het volgende:
In een samenleving waar het belang van zedendelinquenten voorop staat ipv het belang van (potentiële) slachtoffers.
Wat is er dan mis met het verplichten van chemische castratie bij zedendeliquenten?quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:47 schreef robh het volgende:
[..]
Oh god, krijgen we een topic vol met die flauwekul? Denk toch na man, natuurlijk is dat niet het geval![]()
Het gaat om chemische castratie!quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:51 schreef MrBean het volgende:
Helpt castratie eigenlijk wel?
Je kan toch nog wel sex hebben zonder ballen?
quote:Bij chemische castratie krijgt een man een medicatie die ervoor zorgt dat zijn testosteron-spiegel omlaag gaat. Testosteron is mannelijk hormoon en 'verantwoordelijk' voor seksuele drang.
Schijnbaar niet.. een hond die gecasteerd wordt doet volgens mij ook niks meer..quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:51 schreef MrBean het volgende:
Het is chemische castratie, via een maandelijkse injectie van hormonen ofzo.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:51 schreef MrBean het volgende:
Kan naar POL idd. >>quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:51 schreef Castor het volgende:
Is dit trouwens niet meer iets voor POL?
Als pietje het wil mag het dan in NWS blijven?quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:55 schreef NorthernStar het volgende:
Kan naar POL idd. >>
Helpt dat dan wel? Wat zijn de resultaten in andere landen?quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:54 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het is chemische castratie, via een maandelijkse injectie van hormonen ofzo.
En het schijnt dat het alle lustgevoelens wegneemt. Men kan wel sex hebben, maar heeft er behoefte meer aan.
Maakt mij niet uit. Heb jij hem liever in NWS dan?quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:56 schreef robh het volgende:
[..]
Als pietje het wil mag het dan in NWS blijven?
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:58 schreef kLowJow het volgende:
Hoe dan om te gaan met verkrachters bij wie lust niet de bepalende factor is, en hoe maak je dit onderscheid?
Simpel, die noemen we 'collateral damage'quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:58 schreef kLowJow het volgende:
Hoe dan om te gaan met verkrachters bij wie lust niet de bepalende factor is, en hoe maak je dit onderscheid?
Je moet je afvragen wat het doel is voordat je mensen hun lichaam gaat beschaden. Behalve het zoveelste staaltje teletekst-politiek zie ik er persoonlijk weinig in.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:50 schreef Castor het volgende:
Wat is er dan mis met het verplichten van chemische castratie bij zedendeliquenten?
Het wordt in belgie ook al toegepast dacht ik. Ook denkt NASA na over chemische castratie van austronauten die lange tijd in de ruimte moeten verblijven.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:05 schreef Pool het volgende:
Mag het wel? Mensenrechtelijk gezien dan he. Ik vind het wel in de buurt komen van een 'vernederende bestraffing' of misschien wel foltering. Ben benieuwd hoe het EHRM hier over zou oordelen.
Nee, want deze staat in NWS.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:07 schreef SCH het volgende:
Dubbeltopic
Dan nog is het een dubbeltopic, maar je hobbiet er maar op los hoorquote:Op woensdag 26 mei 2004 10:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee, want deze staat in NWS.
Bemanningen van onderzeeboten krijgen ook wel eens 'een prikje' als ze een paar maanden op oefening zijn.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:08 schreef Castor het volgende:
[..]
Het wordt in belgie ook al toegepast dacht ik. Ook denkt NASA na over chemische castratie van austronauten die lange tijd in de ruimte moeten verblijven.
Het lijkt mij dat je iets als chemische castratie overweegt om de kans op recidive bij terugkeer in de maatschappij 'uit te sluiten', wat - mocht lust niet de bepalende factor zijn - dus totaal niet het geval is en alleen een vals gevoel van veiligheid teweeg brengt.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:00 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Simpel, die noemen we 'collateral damage'
Het is geen (permanente) beschadiging. Zodra je met de medicatie stopt is er niets meer aan de hand. De enige vraag die van belang is is "Helpt het echt?". Onderzoek zal dit dan aan (moeten) tonen. Als het (totaal) niet helpt heeft het uiteraard geen zin.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:08 schreef robh het volgende:
[..]
Je moet je afvragen wat het doel is voordat je mensen hun lichaam gaat beschaden. Behalve het zoveelste staaltje teletekst-politiek zie ik er persoonlijk weinig in.
Wie gaat het betalen? Wie gaat het controleren? Wie is er verantwoordelijk? Wie komt er in aanmerking? Wordt het doorgetrokken naar andere misdaden? Helpt het echt? Is er een wettelijke basis? etc etc.
Natuurlijk... Hebben ze eigenlijk wel recht om te blijven leven?quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:12 schreef Aequitas het volgende:
onvrijwillige 'normale' castratie lijkt me eigenlijk veel beter.
En iedereen die begint te piepen omtrent rechten van gevangenen en lijfstraffen. Als je TBS hebt dan snap je het spelletje(maatschappij) niet helemaal en vervallen wat bij betreft flink wat rechten.
Stel dat het dan wel goed helpt. Het is tijdelijk, om de zoveel tijd moet deze persoon een nieuw prikje krijgen. Wie controleert dat en voert dat uit? Wat gebeurt er wanneer iemand niet op komt dagen op zijn afspraak (zie de parallel met Wei Wei)? De kans op recidivisme is volgens mij dan net zo groot als zonder prik, aangezien chemische castratie symptoombestrijding is.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:12 schreef Castor het volgende:
Het is geen (permanente) beschadiging. Zodra je met de medicatie stopt is er niets meer aan de hand. De enige vraag die van belang is is "Helpt het echt?". Onderzoek zal dit dan aan (moeten) tonen. Als het (totaal) niet helpt heeft het uiteraard geen zin.
Nou nu je het zegt, ik zou d'r geen nacht minder om slapen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:15 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Natuurlijk... Hebben ze eigenlijk wel recht om te blijven leven?
Ik zou ze het liefs allemaal hun laten gaan op jouw dochterquote:Op woensdag 26 mei 2004 10:27 schreef Aequitas het volgende:
Jij vindt knuffelterapie toch beter op zijn plaats bij dit soort mensen(of kan je beter beesten zeggen?)![]()
Jij kunt zelf beter terug naar de speelhoek.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:12 schreef Aequitas het volgende:
onvrijwillige 'normale' castratie lijkt me eigenlijk veel beter.
En iedereen die begint te piepen omtrent rechten van gevangenen en lijfstraffen. Als je TBS hebt dan snap je het spelletje(maatschappij) niet helemaal en vervallen wat bij betreft flink wat rechten.
We spreken je weer als je eigen dochter te grazen wordt genomen door iemand met weekend verlof.
Betekent dit dat de TBS-patient (verantwoordelijk voor het drama omtrent Wei Wei), ook chemisch gecastreerd was?quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:26 schreef err het volgende:
ik zit net in de kranten te lezen dat chemische castratie wel degelijk wordt toegepast door middel van het toedienen van hormonen. Het is echter niet verplicht, maar als de delinquent weigert mag hij niet op verlof.
Al helpt het één would-be slachtoffer, dan vindt ik het al de moeite van het proberen waard. Het zal maar net je dochter/vrouw/moeder zijn. Sommige kwalen zijn niet te genezen. Als dit een oplossing is om de kwaal zo veel mogelijk te onderdrukken, poerkwa pa?quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:18 schreef robh het volgende:
[..]
Stel dat het dan wel goed helpt. Het is tijdelijk, om de zoveel tijd moet deze persoon een nieuw prikje krijgen. Wie controleert dat en voert dat uit? Wat gebeurt er wanneer iemand niet op komt dagen op zijn afspraak (zie de parallel met Wei Wei)? De kans op recidivisme is volgens mij dan net zo groot als zonder prik, aangezien chemische castratie symptoombestrijding is.
Je creeert een vals gevoel van veiligheid en imo is deze chem. castratie dan ook niet meer dan het verlengen van de straf ipv het genezen van de kwaal.
Onzin natuurlijk. Als je kijkt hoeveel kosten een dergelijke aanpak met zich mee zou brengen, zou het zeker effectief moeten zijn om ingevoerd te kunnen worden. Mocht dit niet het geval zijn dan komen ze maar met alternatieven die wel werken.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:36 schreef Castor het volgende:
[..]
Al helpt het één would-be slachtoffer, dan vindt ik het al de moeite van het proberen waard. Het zal maar net je dochter/vrouw/moeder zijn.
Maar zoals ik al aangeef is het geen garantie. Het maakt dus niet zoveel uit of je iemand mét prik of zonder prik de straat op stuurt. Je verschuift enkel de termijn waarop terugval mogelijk is naar voren.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:36 schreef Castor het volgende:
Al helpt het één would-be slachtoffer, dan vindt ik het al de moeite van het proberen waard. Het zal maar net je dochter/vrouw/moeder zijn. Sommige kwalen zijn niet te genezen. Als dit een oplossing is om de kwaal zo veel mogelijk te onderdrukken, poerkwa pa?
Niks onzin, das mijn mening.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:38 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Als je kijkt hoeveel kosten een dergelijke aanpak met zich mee zou brengen, zou het zeker effectief moeten zijn om ingevoerd te kunnen worden. Mocht dit niet het geval zijn dan komen ze maar met alternatieven die wel werken.
Zolang er een (relatief) grote kans is op recidivisme vindt ik dat een dader van een zedenmisdrijf geen verlof mag hebben, laat staan vrij mag komen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:39 schreef robh het volgende:
[..]
Maar zoals ik al aangeef is het geen garantie. Het maakt dus niet zoveel uit of je iemand mét prik of zonder prik de straat op stuurt. Je verschuift enkel de termijn waarop terugval mogelijk is naar voren.
Om die reden vind ik dat TBS bij dit soort figuren wel een stukje strenger mag. Wat meer onderzoek voordat ze op verlof mogen is niet zo verkeerd. Trek de hele trucendoos maar open.
Nouja misschien kunnen ipv elkaar met lullig reacties beter van dienst zijn met het uitwisselen van gedachten.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Jij kunt zelf beter terug naar de speelhoek.
Dat vind ik ook.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:43 schreef Castor het volgende:
Zolang er een (relatief) grote kans is op recidivisme vindt ik dat een dader van een zedenmisdrijf geen verlof mag hebben, laat staan vrij mag komen.
Die speelhoek-opmerking sloeg erop dat jij het hebt over 'piepen omtrent rechten van gevangenen en lijfstraffen'. We hebben met een groot aantal Europese landen vastgelegd, dat we gevangenen geen lijfstraffen geven en dat ze wel degelijk bepaalde rechten hebben. Dat jij het EVRM en alle andere mensenrechtenverdragen, die er echt niet voor niets zijn, 'piepen' noemt gaat echt nergens over.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:43 schreef Aequitas het volgende:
[..]
Nouja misschien kunnen ipv elkaar met lullig reacties beter van dienst zijn met het uitwisselen van gedachten.
in mijn optiek zijn zedendelinquenten met TBS dusdanig de weg kwijt dat ze een gevaar zijn voor de samenleving. Je hebt al flink wat op je kerfstok en dat je dan anders behandeld wordt vind ik meer dan redelijk.(verplicht chemische castratie).
Dan nog zo'n mannetje wat niet terugkomt van verlof en gelijk zo'n meisje te grazen neemt, daar heb ik geen woorden voor. Probeer jij eens uit te leggen aan dat meisje dat het gebeurt is omdat deze meneer ook rechten heeft om te kiezen of hij al dan niet chemisch gecasteerd wordt.
Kind heeft een trauma waar ze voorlopig nog niet vanaf is, en jij trekt partij voor de dader???
Misschien moeten de psychs ook op hun vingers getikt worden als zo iemand de fout in gaat zij zien het namelijk fout. ZIj voeren hun werk niet goed uit en het is best verantwoordelijk werk waar ze ook goed voor betaald krijgen. Als er een risico voor hun is zijn ze misschien minder scheutig met het geven van proefverloven.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:46 schreef robh het volgende:
[..]
Dat vind ik ook.
Voor zover ik weet gaat een TBS-er eerst een aantal maal onder toezicht op verlof voordat hij alleen mag. En natuurlijk krijg je geen proefverlof als de psychs denken dat je binnen 5 minuten weer in je oude gewoontes terugvalt .
Een enkel fout gelopen geval?? volgens mij is een TBS kliniek een winkel vol fout afgelopen gevallen, of zitten die mensen daar voor niks?quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:16 schreef Pool het volgende:
[..]
Die speelhoek-opmerking sloeg erop dat jij het hebt over 'piepen omtrent rechten van gevangenen en lijfstraffen'. We hebben met een groot aantal Europese landen vastgelegd, dat we gevangenen geen lijfstraffen geven en dat ze wel degelijk bepaalde rechten hebben. Dat jij het EVRM en alle andere mensenrechtenverdragen, die er echt niet voor niets zijn, 'piepen' noemt gaat echt nergens over.
Als ik niet vind dat die man zijn ballen eraf gehaald moeten worden, trek ik partij voor de daderEr zijn genoeg geschiktere oplossingen, waarbij de samenleving ook beschermd wordt. Ernstige gevallen moeten gewoon voor altijd vastgehouden worden. De mensen waarvan geen recidive wordt verwacht, kunnen op den duur proefverlof krijgen, maar daar moeten ze nu gewoon nog voorzichtiger in worden.
Dus niet meteen vanwege een enkel fout afgelopen geval, de hele mensenrechten in de prullenbak flikkeren.
Doet me een klein beetje denken aan A Clockwork Orange.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:54 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het is chemische castratie, via een maandelijkse injectie van hormonen ofzo.
En het schijnt dat het alle lustgevoelens wegneemt. Men kan wel sex hebben, maar heeft er behoefte meer aan.
Precies!quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:22 schreef Aequitas het volgende:
[..]
mensen kunnen altijd zo makkelijk doen over dit soort zaken, net alsof het een soort kansberekening is(wat is nou 1 gevalletje per 5 jaar), eens kijken hoe je reageert als het binnen je eigen wereldje gebeurt(partner/kinderen/familie/vrienden/kennisen).
1 fout afgelopen geval is er 1 teveel.
Hoewel chemische castratie (het reduceren van de testosteron-spiegel) hetzelfde soort effect lijkt te hebben, bestaan hier nog gewoon te weinig cijfers van.quote:Attempts to reduce aggression and sexual predation in male sex offenders have included surgical castration and chemical castration (the use of female hormones to suppress testosterone levels). Studies suggest that either approach can be effective; a 1989 German study by Wille and Beier, for instance, compared 99 surgically castrated sex offenders and 35 non-castrated sex offenders about a decade after their release from prison, and found that the recidivism rate of castrated offenders was 3%, while the rate for non-castrated offenders was 46%.
crime-times
Last but not least, chemische castratie kan nogal wat bijwerkingen hebben zoals: depressie, vermoeidheid, diabetes, embolie en borstontwikkeling.quote:"Society has an overwhelmingly important interest in keeping children safe. But this is a simplistic and ultimately ineffective response to the problem of child abuse," said ACLU Legislative Advocate Valerie Small Navarro. "As medical and psychiatric experts have testified, the complex reasons that impel people to assault children cannot be eliminated by giving people shots."
Chemical Castration Law May Backfire, Experts Warn
Voortaan dan maar de rechtspraak overlaten aan de slachtoffers en nabestaanden?quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:22 schreef Aequitas het volgende:
[..]
mensen kunnen altijd zo makkelijk doen over dit soort zaken, net alsof het een soort kansberekening is(wat is nou 1 gevalletje per 5 jaar), eens kijken hoe je reageert als het binnen je eigen wereldje gebeurt(partner/kinderen/familie/vrienden/kennisen).
1 fout afgelopen geval is er 1 teveel.
Het is dan ook kansberekening... De waarschijnlijkheid (kans) dat iemand weer de fout in gaat wanneer hij zich "vrij" in de samenleving kan bewegen is leidend bij het nemen van de beslissing iemand al dan niet op proefverlof te laten gaan.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:22 schreef Aequitas het volgende:
mensen kunnen altijd zo makkelijk doen over dit soort zaken, net alsof het een soort kansberekening is
46%, Is dat na TBS, of na enkel een gevangenisstraf?quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:47 schreef NorthernStar het volgende:
Even wat dingetjes opgezocht.
Van chirurgische castratie is bekend dat het het aantal resividivisten onder seksuele deliquenten aanzienelijk verminderd, van 46% naar 3%.
Nee, natuurlijk niet. Maar een straf moet wel afschrikken. Een tijdje TBS schrikt niet af. De klinieken zitten vol, net als de gevangenissen. De dader komt er nu makkelijk vanaf in vergelijking met het slachtoffer. Die heeft een levenlang een trauma. De dader kan weer met een paar maanden op vakantie.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Voortaan dan maar de rechtspraak overlaten aan de slachtoffers en nabestaanden?
Kunnen we dan in een ruk ook gelijk de niet praktiserende, maar wel fantaserende pedofielen (mensen als Tasher) "behandelen"? Just in case..quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:56 schreef japis het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Maar een straf moet wel afschrikken. Een tijdje TBS schrikt niet af. De klinieken zitten vol, net als de gevangenissen. De dader komt er nu makkelijk vanaf in vergelijking met het slachtoffer. Die heeft een levenlang een trauma. De dader kan weer met een paar maanden op vakantie.
Verkrachters castreren schrik vast wel af en als bonus kunnen ze hem niet meer omhoog krijgen. Dus niet meer verkrachten.
Win-Win situatie
Geen idee, staat er niet bij. Ik denk gewoon celstraf, anders had het er vast wel bijgestaan.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:51 schreef robh het volgende:
[..]
46%, Is dat na TBS, of na enkel een gevangenisstraf?
Eingenlijk wel... Er bestaat natuurlijk altijd de kans dat ze ooit de fout in zullen gaan... Ook al komt het maar 1 keer per 5 jaar voor, elk fout geval is er een teveel...quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:00 schreef robh het volgende:
[..]
Kunnen we dan in een ruk ook gelijk de niet praktiserende, maar wel fantaserende pedofielen (mensen als Tasher) "behandelen"? Just in case..
Gelet op de frequentie en uitkomsten van deze en eerdere discussies weet ik dat wel zekerquote:Op woensdag 26 mei 2004 13:01 schreef NorthernStar het volgende:
Mag hopen dat dit iets lager ligt als die 46%.
Precies!quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:09 schreef Kaalhei het volgende:
Nee, levenslang buiten de samenleving houden is beter.
Sex hoeft niet altijd met je penis ...quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:56 schreef japis het volgende:
[..]
Verkrachters castreren schrik vast wel af en als bonus kunnen ze hem niet meer omhoog krijgen. Dus niet meer verkrachten.
`quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:58 schreef kLowJow het volgende:
Dit zegt mij al voldoende.quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:45 schreef niet_links het volgende:
Bij sommige gewelddadige zedendelinquenten zou door chemische castratie de agressie zelfs kunnen toenemen. De frustraties zoeken toch een uitweg
Zo kun je eigenlijk ook over (langere) gevangenisstraffen redeneren. In het belang van het maatschappij moet men mensen wegstoppen. Zelfs als slecht is voor de delinquenten.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:05 schreef Pool het volgende:
Mag het wel? Mensenrechtelijk gezien dan he. Ik vind het wel in de buurt komen van een 'vernederende bestraffing' of misschien wel foltering. Ben benieuwd hoe het EHRM hier over zou oordelen.
Die castratie zal er pas komen nadat er een uitspraak gedaan wordt, in Frankrijk is dit nog niet het geval. En het zou enkel mogen uitgevoerd als men 100% zeker is dat dit de dader was(DNA,getuigenissen,....)quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:46 schreef HarigeKerel het volgende:
Je zal maar net als die mensen in Frankrijk onterecht een beschuldiging aan je broek hebben zeg![]()
Dan kun je net zo goed ook de doodstraf weer introduceren.
Ben ik met je eens, maar als dit niet haalbaar is dan maar chemische castratie.quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:09 schreef Kaalhei het volgende:
Nee, levenslang buiten de samenleving houden is beter.
De psychologen doen een aanbeveling. Als er dan ondanks hun aanbeveling beslist wordt iemand vrij te laten, dan is dat nauwelijk de schuld van de psychiaters lijkt me. Ik weet niet in hoeverre hun oordeel bindend is. Dat de politiek pas na de daad ineens ferm wil doen is erg typerend. De ene hand bezuinigd en doet maar en met de andere hand pakken ze de gevolgen van hun eigen beleid aan onder het motto 'hoe kon het zover komen'...quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:57 schreef niet_links het volgende:
[..]
Misschien moeten de psychs ook op hun vingers getikt worden als zo iemand de fout in gaat zij zien het namelijk fout. ZIj voeren hun werk niet goed uit en het is best verantwoordelijk werk waar ze ook goed voor betaald krijgen. Als er een risico voor hun is zijn ze misschien minder scheutig met het geven van proefverloven.
quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:58 schreef P4nic het volgende:
[..]
Die castratie zal er pas komen nadat er een uitspraak gedaan wordt, in Frankrijk is dit nog niet het geval. En het zou enkel mogen uitgevoerd als men 100% zeker is dat dit de dader was(DNA,getuigenissen,....)
'De rechten van de mens' zijn dingen die we zelf met zijn allen afspreken. En één van die afspraken is nu eenmaal dat je iemands vrijheid wel mag beroven (gevangenisstraf) maar dat je iemands lichamelijke integriteit respecteert.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:58 schreef P4nic het volgende:
[..]
En diegene die hier zitten te piepen over "de rechten van de mensen" , je zult niet zoveel meer piepen als je zusje,dochter,vrouw aangerand wordt door iemand waarvan achteraf gezegd wordt dat hij in principe niet vrij had mogen komen.... Die rechten mogen dringend eens ingedeeld worden in categorieën ofwat dan ook... men is te betuttelend voor misdadigers
En die neveneffecten van chemische castratie ? who cares, ik denk niet dat de dader nagedacht heeft over de neveneffecten op het moment van zijn verkrachting van zijn daad.
Als het helpt zeker toepassen !! het is altijd beter vrijlaten met dan zonder, meer kans dat hij niet hervalt.
Dat over dat lichaam beschadigen mogen die verkrachters zich ook wel afvragen. Ik zie niet in wat er mis is met het chemisch castreren van dit soort idioten. Argumenten als "dat is middeleeuws" snijden geen hout imho. Je kan de middeleeuwse beul met zijn knots met spijkers niet hiermee vergelijken, klaar. Kul dus. Bovendien is een vrouw de bosjes in sleuren niet eens middeleeuws, maar prehistorisch.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:08 schreef robh het volgende:
[..]
Je moet je afvragen wat het doel is voordat je mensen hun lichaam gaat beschaden. Behalve het zoveelste staaltje teletekst-politiek zie ik er persoonlijk weinig in.
Wie gaat het betalen? Wie gaat het controleren? Wie is er verantwoordelijk? Wie komt er in aanmerking? Wordt het doorgetrokken naar andere misdaden? Helpt het echt? Is er een wettelijke basis? etc etc.
Kom zeg, met een beetje billikheid en redelijkheid is zo'n wet best voldoende aan te passen om te voorkomen dat overheden jan en alleman zomaar mogen "taggen" hoorquote:Op woensdag 26 mei 2004 15:51 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Buiten al de andere bezwaren en vraagtekens over het nut zul je eerst het principe van lichamelijke integriteit overboord moeten gooien. En dat zou erg dom zijn imo.
Daar gaat het niet om. Natuurlijk kan de wet zo aangepast worden. We kunnen morgen ook zo weer hand afhakken, radbraken en wurgpalen invoeren.quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:38 schreef KingCold het volgende:
[..]
Kom zeg, met een beetje billikheid en redelijkheid is zo'n wet best voldoende aan te passen om te voorkomen dat overheden jan en alleman zomaar mogen "taggen" hoor.
Waarom de lichamelijke integriteit van een verkrachter (iemand die daar zelf totaal geen respect voor heeft) tot zo'n hoogte respecteren dat men niet eens met een simpele oplossing mag aankomen als chemische castratie.
Wat is precies de achterliggende gedachte geweest achter het invoeren van het lijfsbehoud-principe? Is dat niet meer dat bijvoorbeeld zaken als martelingen en gedwongen experimenten en nog meer van dat soort nonsens uitgebannen worden?quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Natuurlijk kan de wet zo aangepast worden. We kunnen morgen ook zo weer hand afhakken, radbraken en wurgpalen invoeren.
Uiteraard is iemand via dwang inecteren van een heel andere orde, het valt wel onder hetzelfde principe; van het lichaam blijf je af. Dus of een andere oplossing zoeken of dit principe overboord gooien. En een uitzondering maken -zoals jij voorstelt- ìs het afschaffen van het principe.
Waarschijnlijk wel ja. Afschaffen van lijfstraffen en dergelijke.quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:52 schreef KingCold het volgende:
[..]
Wat is precies de achterliggende gedachte geweest achter het invoeren van het lijfsbehoud-principe? Is dat niet meer dat bijvoorbeeld zaken als martelingen en gedwongen experimenten en nog meer van dat soort nonsens uitgebannen worden?
Het is ons (=de samenleving) principe. Niet die van de crimineel, daarom wordt hij ook gestraft.quote:Dat is toch absoluut niet te vergelijken met een chemische castratie bij een nortoire seksdeliquent teneinde herhaling te voorkomen?
En dan vraag ik mij nog steeds af aan welke kant het lijfsbehoud-argument staat.
Een "intacte" seksdeliquent vormt nou eenmaal een gevaar voor de lichaamsintegriteit van de mensen om hem heen. Dat wil niet zeggen dat er perse iets moet gebeuren, maar toch. Dat gevaar kan men wegnemen door de seksdeliquent chemisch te castreren. Ik zou zeggen: doen.
Ik vind het verwerpelijk en pervers dat op lichamelijk uitgevoerde straffen in Nederland een taboe bestaat. Als je eenmaal een delict begaan hebt wat zoveel beroering onder de bevolking oproept, ben je in mijn ogen deels je recht op privacy kwijt bijv. Ook als blijkt dat een teveel aan spermacellen (om een voorvbeeld te noemen) de oorzaak is dat iemand tot pedofiele acties overgaat is een castratie niet op voorhand uitgesloten omdat we lijfstraffen niet voor dit soort vergrijpen hebben verboden.quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:52 schreef KingCold het volgende:
[..]
Wat is precies de achterliggende gedachte geweest achter het invoeren van het lijfsbehoud-principe? Is dat niet meer dat bijvoorbeeld zaken als martelingen en gedwongen experimenten en nog meer van dat soort nonsens uitgebannen worden?
Dat is toch absoluut niet te vergelijken met een chemische castratie bij een nortoire seksdeliquent teneinde herhaling te voorkomen?
En dan vraag ik mij nog steeds af aan welke kant het lijfsbehoud-argument staat.
Een "intacte" seksdeliquent vormt nou eenmaal een gevaar voor de lichaamsintegriteit van de mensen om hem heen. Dat wil niet zeggen dat er perse iets moet gebeuren, maar toch. Dat gevaar kan men wegnemen door de seksdeliquent chemisch te castreren. Ik zou zeggen: doen.
Moordenaars komen voor mijn part nooit meer vrij zeker als het met voorbedachte rade was e.d. (de vermoorde persoon zal hier nooit meer rondlopen, dus mag de moordenaar ook niet meer vrij rondlopen)levenslang ofwel herinvoering van de doodstraf(lost het probleem van overbevolking in de gevangenis een beetje op), want zeg nu zelf wie 5 mensen vermoord met voorbedachte rade is het toch niet waard om gerespecteerd te worden....quote:Op woensdag 26 mei 2004 15:01 schreef robh het volgende:
Om toch maar even te "piepen"..
Hoe wil je dat doen bij moord P4nic? Net zo erg hoor. Zeker als het je broertje, zusje of vrouw is die het slachtoffer is geworden. Wanneer een moordenaar vrijkomt is er ook kans op recidivie. Wat voor pilletje wil je die geven?
De vraag is eigenlijk of je mensen met zo'n sexuele afwijking wel kunt genezen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 19:25 schreef Avani het volgende:
Vaak is er wel meer aan de hand en dat los je niet op door castratie.
Chemische castratie is geen lijfstraf toch? Dit is vaak de enige manier waarop deze figuren normaal kunnen functioneren. Er wordt ook niks gechopt of iets gewoon elke dag een pilletje.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:42 schreef robh het volgende:
Vrijwillige castratie ben ik wel voor. Maar verplicht? In wat voor achterlijke cultuur leven we waarin lijfstraffen weer op de agenda staan?
Als je gewoon zijn benen (onvrijwillig) amputeert daalt de kans op recidive ook aanzienlijk.quote:Op donderdag 27 mei 2004 09:51 schreef P4nic het volgende:
Lijfstraffen achterlijk ? mjaa in de meeste gevallen zijn er alternatieven. Maar voor sommigen mensen in onze samenleving is een lijfstraf soms echt wel de enige oplossing. Als een serieverkrachter bv. de ballen wordt afgezet(werkelik) zullen er zich veel bedenken eer ze aan zoiets beginnen denk ik.
En iemand die geen respect heeft voor een ander persoon moet ook niet met respect behandeld worden.
Klopt maar dan moet je zo iemand weer onderhouden middels de WAO...quote:Op donderdag 27 mei 2004 09:57 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Als je gewoon zijn benen (onvrijwillig) amputeert daalt de kans op recidive ook aanzienlijk.
Nee, kan je dus niet als zoveel daarvan recidiveertquote:Op woensdag 26 mei 2004 21:47 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De vraag is eigenlijk of je mensen met zo'n sexuele afwijking wel kunt genezen.
Ik denk niet dat het veel voor zal komen dat lieden die een gevangenisstraf en TBS achter de rug hebben al die tijd hun baan hebben weten te behouden, en zodoende recht hebben op een WAO-uitkering.quote:Op donderdag 27 mei 2004 10:04 schreef Castor het volgende:
[..]
Klopt maar dan moet je zo iemand weer onderhouden middels de WAO...
Das waar...bijstand dan.quote:Op donderdag 27 mei 2004 10:08 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het veel voor zal komen dat lieden die een gevangenisstraf en TBS achter de rug hebben al die tijd hun baan hebben weten te behouden, en zodoende recht hebben op een WAO-uitkering.
daarbij zijn lijfstraffen uiteraard wel achterlijk...
Het hele idee van lijfstraffen is zo gek nog niet, ik heb het dan niet over afhakken van handen, maar over stokslagen.quote:Op donderdag 27 mei 2004 10:08 schreef kLowJow het volgende:
daarbij zijn lijfstraffen uiteraard wel achterlijk...
zolang het geen blijvend letsel oplevert ben ik ook wel voorquote:Op donderdag 27 mei 2004 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele idee van lijfstraffen is zo gek nog niet, ik heb het dan niet over afhakken van handen, maar over stokslagen.
In Singapore staan op heel wat overtredingen stokslagen, denk dan aan dingen als tasjesroof en vandalisme als het besmeren met verf van autos.
Nu het springende punt, de recidive bij mensen die veroordeeld zijn voor zg caneable offenses is gelijk aan NUL,
Er is zover ik begrepen heb van een rechter in Singapore (heb er gewerkt) geen enkel geval bekent van een crimineel die is veroordeeld tot stokslagen die daarna weer voor de rechter is verschenen voor een vergelijkbaar vergrijp.
Je kan gaan lopen huilebalken dat het barbaars is, maar het is verdomt effectief, en deze mensen leren goed op het rechte pad te blijven.
Ik vindt het een verdomt goed idee, en wed dat al die kleine kutcrimineeltjes het gelijk afleren uit winkels te stelen, uit autos te stelen, etc etc als een van hun vriendjes eens 20 stokslagen heeft gehad. Aus die Maus!
Is dit wreed voor de mensen die in aanraking komen met de stok? Ja!
Maar ze leren op het rechte pad te blijven, en dus is het voor hun eigenlijk ook beter.
Voor serieverkrachters, seriemoordenaars, terroristen die vele onschuldigen om het leven brengen en nog van zo'n zootje, mogen ze dit gerust doen van mij. Zo'n mensen zijn in mogen vogelvrij verklaard...quote:Op donderdag 27 mei 2004 09:57 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Als je gewoon zijn benen (onvrijwillig) amputeert daalt de kans op recidive ook aanzienlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |