travelwoman | maandag 24 mei 2004 @ 20:48 |
Zijn er hier mensen die weleens in Libanon zijn geweest en waar precies ? En hoe hebben jullie dat dan ervaren wat betreft cultuur, levenswijze etc...? | |
fotovandennis | maandag 24 mei 2004 @ 22:30 |
Ben er zelf niet geweest maar heb wel een aantal reisverslagen gelezen over het land En ik heb sinds een tijdje een mailcontact met een Libanees (waar ik gelijk even wat informatie aan heb gevraagd voor je, maar als je wat specifieker aangeeft wat je precies wil weten kan ik dat misschien ook even aan hem doorgeven) Wat ik zelf weet. ondanks dat als Libanon in Nederland in de media verschijnt dat eigenlijk altijd negatief is heerst er nu een stabiele situatie. (misschien wel beter het uiterste zuiden (grens met Israel) te mijden omdat daar nog wel eens een raketje over en weer vliegt. De mensen schijnen ontzettend gastvrij en vriendelijk te zijn en de Libanese keuken moet erg goed zijn. In Beiroet heett de uitgaanswijk toepasselijk downtown Aanraders qua toeristische attracties zijn bv de Grotten van Jeita (ca 20 km boven Beiroet) en historische tempels zoals die van Bachus en Jupiter (waar Cleopatra haar melkbaden schijnt te hebben genomen, maar of je dat daar zelf ook kan doen? ben bang van niet.) oh en misschien wel handig om te weten (als je dat nog niet wist) als je een stempel in je paspoort hebt van Israel mag je er niet in dus dan even een nieuw paspoort aanvragen laat maar weten als je specifiekere dingen wil weten dan zal ik ze vragen en doorgeven (nu maar hopen dat hij ook zin heeft om ze te beantwoorden ![]() | |
Singa | dinsdag 25 mei 2004 @ 08:38 |
Libanon kent een groot christelijk deel (vroeger was het zo'n half om half islamieten/christenen, nu zo'n 70 om 30). De president mag alleen een christen zijn. De christenen mogen de islamieten niet echt. Het land is erg klein en heeft een bevolkingsdichtheid in buurt van Nederland | |
travelwoman | dinsdag 25 mei 2004 @ 12:14 |
Allebei bedankt voor jullie nuttige antwoorden. Ik merk dat Libanon niet echt een trend is Nederland. Fotovandennis, ik ben erg benieuwd hoe het daar gaat wat betreft vrouwen, of er een gelijkheid is, bepaalde kledij die van hen verwacht wordt, emancipatie, geloof etc...En nu inderdaad maar hopen dat je Libanees wilt antwoorden ![]() Alvast bedant voor de moeite. Groetjes | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 25 mei 2004 @ 14:51 |
Beirut is het Parijs en st Tropez tegelijk van de arabische wereld. Een stad voor de Arabische Jet-set. Nadat het in puin geschoten was een aantal jaar terug is de stad bijna geheel weer opgebouwd en inmiddels weer vakantiebestemming #1 voor welgestelde arabieren. Ben er zelf nooit geweest, maar het lijkt me een erg mooie stad. Het bovenstaande heb ik me laten vertellen door iemand die er onlangs wel geweest is. ![]() http://www.travel-to-leba(...)ons/sites/beirut.htm [ Bericht 11% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 25-05-2004 14:57:01 ] | |
HarigeKerel | dinsdag 25 mei 2004 @ 19:17 |
Misschien heb je hier wat aan ![]() http://www.epinions.com/t(...)rut/display_~reviews http://www.epinions.com/t(...)non/display_~reviews | |
Fogel | dinsdag 25 mei 2004 @ 20:30 |
Op deze site vind je onder andere een interactive landkaart met foto-database, en veel informatie over het land zelf: http://almashriq.hiof.no/lebanon/index.html | |
fotovandennis | dinsdag 25 mei 2004 @ 22:58 |
Heb nog niets gehoord van de Libanees (klinkteen beetje als een alternatieve shoarmatent) maar dat komt wel een dezer dagen. Heb nog wel even je vragen omtrent het reizen als vrouw aan hem doorgegeven. is trouwens je plan om er alleen heen te gaan? Inderdaad is Libanon nog niet echt hot hier in Nederland, maar het schijnt momenteel in Scandinavie wel erg gepromoot te worden. | |
travelwoman | woensdag 26 mei 2004 @ 00:28 |
quote:Yep alleen ![]() | |
fotovandennis | woensdag 26 mei 2004 @ 12:50 |
Ik heb antwoord van hem voor het gemak (lees luiheid) kopieer ik het hier maar even integraal waarbij ik er maar even vanuit ga dat je kennis van de Engelse taal goed genoeg is, mocht dat niet zo zijn dan moet je het maar even laten weten komt ie * Lebanon is 60 % Muslim (70% Sunni-30% Shiite) and 40 % Christian. Due to the civil war, these 2 main sects have settled down in specific areas of the country. Women in the Christian areas are free as in Europe or anywhere else...in fact, they are very up-to-date with fashion...so it is very possible for an avergae European to feel under dressed in such areas! Now, there are many places that both sects share, like the downtown areas, and here too, there is no problem with shorts or sandals. However, in mostly Muslim areas, it is advisable not to provoke attention, by being as "like-them" as possible. Im not saying wear a head-scarf, because most of the Muslims don't too, but for women, pants or long skirt is better. As for temples, Muslims do not let even their women enter their mosques! Christians have no problem with tourists, so long as the behavior is respectful. As for topless beaches, there are none, but most of the beaches here are Christian managed, and so most of the women lie on ther stomachs and untie the bikini...but they dont do the same on their backs (there are special UV salons for stringless-tanning). Finally, I have a lot of free time in July. The super cool beaches will be open then, plus, I can give a load of advice on the night life (which is better than most Ive seen in US and Europe). The food is excellent in most places, but you also need some advice here too. She should tell me what the purpose of the visit is : Roman temples, general fun, trekking, beaches and pubs and night life, water-skiing, shopping...?? Oh, and most of the hotels online are too damn expensive...they can get similar quality from cheaper and better places. There are many places that are 10 minute from the center of the action (walking time), and cost like 300 US$ a MONTH- offering hot water,A/C, daily sheet-changing, int'l.telephones and cable TV : so it is clean and cosy, an cheap. Well, for more, tell me... I'll be more than glad to help out. Cheers, Eddie * zoals je ziet als er nog meer is laat maar wetenhij beantwoord het graag en ik geef het wel weer door | |
travelwoman | vrijdag 28 mei 2004 @ 01:38 |
quote:Ontzettend bedankt voor de informatie, ook dank aan Eddie. ![]() Ik weet voorlopig denk ik even genoeg, ben ook uitgebreid op websites aan het kijken nu waardoor ik ook een stukje wijzer word. Wat ik er iniedergeval zo over gehoord en gelezen heb, lijkt het me een zeer charmant landje. Groetjes | |
fotovandennis | vrijdag 28 mei 2004 @ 21:52 |
graag gedaan hoor Wanneer ben je eigenlijk van plan om te gaan? En als je terug bent laat even horen hoe het was aub ben ook erg benieuwd Mocht je ondertussen nog iets willen weten dan lees ik het wel. enniewee, happy travels ![]() | |
travelwoman | zaterdag 29 mei 2004 @ 01:50 |
quote:Ik weet het nogniet precies wanneer ik zal gaan, Ik wilde eerst wat informatie over dit land, omdat ik het zo'n interessant land vind en nu ik dus steeds meer en meer overtuigd word, zal het binnenkort uitkomen lijkt mij zo.. Maf is dat, veel mensen praten vaak over Turkije, egypte etc...maar nooit over Libanon; ieder z'n eigen interesses natuurlijk, maar ik persoon vind Libanon echt een erg interessant landje... Waarom ben jij er eigenlijk nognooit geweest nu je contact hebt met een libanees ? Doeiiiiiii ![]() | |
fotovandennis | zaterdag 29 mei 2004 @ 17:42 |
Oh voor mij zal het er vast nog wel eens van komen, maar dat gemail met hem is ook pas sinds kort en er zijn nog zo veel landen die op mijn verlanglijstje staan Eerst ga ik over anderhalve week naar Griekenland, van de winter hoop ik weer naar Zuid Amerika te kunnen dus voorlopig zit het er zeker niet in. Sinds mijn bezoek aan Israel heb ik wel mijn paspoort vernieuwd dus dat zal het niet tegenhouden Tja met name Turkije en Egypte worden inderdaad meer overspoeld met Toeristen maar die zijn de laatste jaren ook zwaar gepromoot, en bij Libanon is de eerste associatie van mensen toch vaak bodywarmers van explosieven, Palestijnse vluchtelingenkampen en grensconflicten. En daar lok je geen toeristen mee. De eenzijdige berichtgeving in de media is hier voor een groot deel debet aan want als je bijvoorbeeld kijkt naar Eilat is dat in de loop der jaren een populaire bestemming gebleven, ondanks het geweld in Israel wat ook veel media aandacht krijgt. Maar daarnaast zie je Israel ook gezellig meedoen aan het songfestival, dat Ralph Inbar daar ook zijn slechte verborgen camera grappen uithaalde etc. waardoor de problemen meer gerelativeerd kunnen worden Over Libanon zie je bijna nooit de andere kant, terwijl de (gewelds)problemen daar tegenwoordig marginaal zijn of in ieder geval slechts beperkt blijven tot de zuidgrens. Het schijnt dat op CNN enige tijd geleden een programma is geweest over Libanon als vakantiebestemming. Maar dat heb ik zelf dan weer niet gezien. Overigens over Syrie en Jordanie heb ik ook goede verhalen gehoord/gelezen minder mondain als Libanon maar eveneens vol historie, gastvrij en mooi maar tevens weinig gepromoot. Maar misschien weer minder geschikt voor een vrouw alleen want het lijkt me daar iets stricter (maar dat is slechts mijn indruk en ik kan het volledig mishebben) Groetjes | |
travelwoman | donderdag 3 juni 2004 @ 01:25 |
Maf is het toch zeg, want van sommigen mensen hoor ik echt dat Libanon het verkeerde land is om naartoe te gaan. Vandaag nog zei iemand me dat als je daarnaartoe gaat dat je paspoort zal worden ingenomen en je niet meer wegkomt. Daar krijg ik nou echt de slappe lach van, want ik heb het gevoel dat die mensen praten zoals ze ''denken'' dat Libanon was of misschien ook is (ik weet het niet ), maar ze weten het eigenlijk gewoon helemaal niet, dus een vooroordeel....irritant vind ik dat, kom ik niet echt verder mee met die onnuttige informatie. Misschien moet ik er gewoon naartoe gaan, ik leef waarschijnlijk maar een keertje hier he... | |
fotovandennis | vrijdag 2 juli 2004 @ 21:25 |
Vandaag in de Metro een objectief stukje over Beiroet online te vinden op pagina 17 van de digitale versie van vandaag in ieder geval nog een dag of tien te lezen via www.clubmetro.nl de directe link is als volgt http://www.clubmetro.nl/c(...)90e430911f369fa928bb | |
HarigeKerel | vrijdag 2 juli 2004 @ 21:58 |
Echt een intressant stukje is het alleen niet ![]() | |
Hik | maandag 13 februari 2006 @ 10:12 |
Libanon is in overweging voor een korte vakantie in mei. Het lijkt me een prachtig land en het staat al lang op het "lijstje". Tuurlijk, tuurlijk, niet naar het uiterste zuiden (Israël) en niet van de weg af (mijnen), maar verder was het (tot kort geleden) goed te doen. Op dit moment is het er voor de Denen niet zo'n succes en de kans om als Nederlander voor Deen aangezien te worden is natuurlijk niet klein. Maar ik zou pas over tweënhalve maand gaan. Wat zou jullie idee zijn: wel of niet het vliegticket boeken (wegens razendsnel vullende agenda's gaat mijn voorkeur uit naar zo snel mogelijk boeken)? | |
UIO_AMS | maandag 13 februari 2006 @ 11:52 |
Hé, toevallig is Beiroet ook al genoemd als een mogelijkheid voor een voorverkenning. ![]() | |
Hik | maandag 13 februari 2006 @ 12:23 |
Wanneer zouden jullie gaan? Ik heb net even op LP gecheckt en daar zijn de berichten (gematigd) positief. Mensen die daar nu zijn geven aan dat het rustig is, al kan het van de week nog (even) uit de handlopen in het kader van een bepaalde herkenking. | |
#ANONIEM | maandag 13 februari 2006 @ 13:09 |
quote:Hemelvaartmeet in Beirut? ![]() | |
Hik | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:03 |
quote: | |
Hik | zondag 5 maart 2006 @ 17:43 |
Hop! ![]() Ik heb geboekt, vlieg 2 mei naar Beirut en 13 mei terug. Volgens mij zijn er nog geen mensen die kant op geweest, maar zo toch: ik hoor het graag! Heb er in elk geval nu al zin in... ![]() | |
Hik | woensdag 29 maart 2006 @ 17:17 |
Mooi stuk in de Volkskrant vorige week, over Beirut en Damascus. Het idee is ontstaan om misschien een kleine zijtrip te maken naar die laatste stad. Is vanaf Beirut slechts 2 uurtjes namelijk. Iemand ervaring daar? De moeite waard? | |
klaus_beyer | maandag 17 december 2007 @ 20:10 |
quote:Je bent gelukkig niet in de zomer gegaan, toen de oorlog uitbrak. Ga zelf aankomende zaterdag om de kerstdagen en nieuwjaar te vieren! Ben benieuwd, vandaar deze dikke kick. Dus..hoe was het? | |
Hik | donderdag 20 december 2007 @ 16:45 |
Te gek! Libanon is echt een superland, zou het iedereen aanraden! Qua vieren van kerst en oud en nieuw in Beirut: ik ben jaloers, want volgens mij zijn er weinig steden in de wereld met zo'n fantistisch uitgaansleven. Maar zorg vooral ook dat je wat van buiten Beirut ziet. Byblos zal nu wat minder warm zijn misschien, maar vast nog steeds gezellig en prachtig. Misschien nog skieën tussen de ceders? Zeker B'charra gaan bekijken! Ook mooi: Zahlé en Baalbek. Vond het zuiden het meest indrukwekkend toen (we hebben een dag een taxi gehuurd om langs de grens met Israel een paar zaken te bekijken (ben even de naam van het fort kwijt daar). Weet niet of dat nu te doen is, want het is daar meer gespannen dan elders in het land. Jammer dat je wat minder tijd hebt, wij zijn ook nog twee dagen naar Damascus gegaan... ook heel mooi! | |
Nicky_Rincon | vrijdag 21 december 2007 @ 20:07 |
Het is nu redelijk onrustig in Libanon, maar dat had je wellicht zelf ook al door. Wellicht heeft dit gevolgen voor je reisverzekering? Heb zelf de afgelopen 3,5 maanden in Damascus gewoond. Als je tijd hebt om daarheen te gaan, moet je dat zeker doen. Het is maar 2 uurtjes reizen en vanuit Syrische kant is er makkelijk heen te gaan, dus lijkt me dit in omgekeerde richting ook geen probleem. | |
Hik | zaterdag 22 december 2007 @ 12:43 |
Damascus is inderdaad makkelijk te doen vanuit Libanon. Het zal inderdaad wat onrustig zijn nu. Kan er niet echt over oordelen hoe het nu is, maar moet wel zeggen dat het verschil met wat je hier in de media ziet en hoort en wat je daar ziet een heel groot verschil is. Wij waren er net na die cartoonrellen; nog even getwijfeld of we wel moesten gaan, met alles dat je hier zag. Uiteindelijk wél gegaan en het enige dat je ervan zag was een beleefd bordje op de markt in Tripoli "please don't buy Danish products". Pfff... Veel dingen die hier groot gebracht werden bleken in de praktijk veel minder groot, of zelfs helemaal niet, te hebben plaatsgevonden. | |
Drasss | dinsdag 25 december 2007 @ 23:37 |
Ik ben er 1 dagje geweest en ben er wezen skiën net buiten Beiroet. 2.5km hoogte. Prachtig allemaal en goed geregeld! Helaas is na men bezoek het land weer kapot geschoten en zodoende zou ik er nu minder graag heen willen.... | |
abdalfawaz | zondag 18 juli 2010 @ 14:58 |
Begin september ga ik 10 dagen naar Damascus & Beiroet. Damascus ben ik al eens geweest en dat is een geweldige stad, van Beiroet weet ik echter helemaal niets.. Wie heeft leuke tips voor mij.. | |
Hik | zondag 18 juli 2010 @ 16:04 |
Beirut is een prima stad om gewoon een beetje rond te dwalen. Je vind er zowel moderne stukken met chique winkels als kleine hole-in-the-wall winkeltjes in de oudere stadsdelen. Aan het begin van de avond is het leuk om een beetje rond te lopen langs de Corniche (boulevard langs zee), waar het dan druk is met families en stelletjes. Ook nog veel stukgeschoten gebouwen. Ik vond het wijkje rond de Amerikaanse Universiteit ook leuk; heel veel studenten. De echte trekpleister van Beirut is het nachtleven: geweldige restaurants en clubs. Heeft niet echt veel zin om daar tips over te geven, want wat er populair is verandert volgens mij iedere maand! Overigens: plaatsjes als Byblos zijn prima voor een dagtripje vanuit Beirut. Als je nog meer nachtleven wilt en je hebt het overdag wel een beetje gezien is dat ook nog een optie. | |
abdalfawaz | maandag 19 juli 2010 @ 12:29 |
quote:Oke bedankt voor de reactie, krijg er steeds meer zin in ![]() Hoe is het prijsniveau in Libanon tegenover het spotgoedkope Syrië? | |
Hik | maandag 19 juli 2010 @ 13:14 |
Libanon (en zeker Beirut) is wel een stukje duurder inderdaad. Overnachtingen en busses hoeven nog steeds niet veel te kosten (als je niet heel hoge eisen stelt), maar uit eten gaan en nachtleven is prijziger. Eten in leuke restaurants ligt nog niet op NL niveau, maar slechts een beetje daaronder (reken op zuid europese prijzen), uitgaan is soms even duur of duurder dan bij ons! | |
abdalfawaz | maandag 19 juli 2010 @ 17:26 |
quote: Nou ik ben totaal niet veeleisend.. reken op 50 euro per dag om te eten & drinken, moet wel lukken toch? | |
Hik | maandag 19 juli 2010 @ 19:04 |
quote:Als je gewoon een hapje wilt en een wijntje is dat prima. Wil je echt gaan stappen dan zou ik wat meer geld incalculeren... | |
abdalfawaz | maandag 19 juli 2010 @ 19:27 |
quote:Heel incidenteel wellicht, maar ik ga alleen dus dat zal wel meevallen ![]() | |
AbelTasman | dinsdag 20 juli 2010 @ 16:15 |
Zijn er mensen die ervaring hebben met het Baalbek Festival? Is dat een beetje de moeite waard? | |
fietsmiep | woensdag 18 augustus 2010 @ 22:35 |
Wij gaan dit najaar naar Libanon en Syrie; dus dit topic maar naar boven halen. Nog suggesties voor een niet te duur hotel in Beirut voor de eerste nacht? | |
Odd-bin-Noel | maandag 23 augustus 2010 @ 04:31 |
quote:Beiroet vind ik een enorm bizarre stad. Glitter and glamour overal waar je kijkt, dikke Range Rovers, met Gucci- en Prada-winkels niet te zuinig.. We sliepen bij een vriend, die aardig vermogend was. Dus we zagen ook de rijke kant. Zijn nog een avondje uit geweest in Byblos, was erg gezellig daar, maar niet heel druk ofzo. Verder kan ik je aanraden een mountainbike te huren en zo Beiroet te verkennen. Omdat we nu totaal in het 'rijke Beiroet' leefden, wilden we graag ook naar de Palestijnse wijken Sabra en Shatila. In de bus van Damascus naar Beirut hadden we een Palestijnse vluchteling ontmoet. Nummers uitgewisseld en na een telefoontje hebben we afgesproken. Ik moet eerlijk bekennen, ik ben erg geschrokken van de verschrikkelijke omstandigheden daar. Ghetto's zijn het, niets meer en niets minder. Over het algemeen waren de mensen enorm vriendelijk, maar in de loop van de avond werden de kinderen soms wat agressiever en kregen we ook, vanuit het niets, een AK op ons gericht. Achteraf allemaal weer goed gekomen, maar je denkt er wel ff over na. Overal hangen trouwens affiches van Hezbollah, Arafat en oproepen om Israël te vernietigen. Onze Palestijnse vriend zag me er naar kijken en zei toen: 'Ach, een Jood kan net zo goed een vriend van me zijn zoals jullie. Het is slechts de politiek en mensen leven hier in jarenlange wanhoop. Het is een uitweg als ze gekke dingen doen. Hezbollah biedt geld aan. Het is soms hun laatste hoop.' Dat is wel de kant van Libanon die zo'n indruk op mij maakte. De contrasten in Beiroet. Laat je niet afschrikken door bovenstaand verhaal, als je er niet wilt komen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je er terecht komt zodra je in Beiroet zit. Het ligt een aardig stuk onder het centrum. Veel plezier! | |
Odd-bin-Noel | maandag 23 augustus 2010 @ 04:32 |
quote:Wij sliepen bij vrienden, maar ik geloof dat je al snel tegen de 20-30 euro aanzit per nacht per persoon. Weet niet of dat voor jouw begrippen duur is, maar voor ons was dat het wel ![]() | |
Hik | maandag 23 augustus 2010 @ 10:03 |
Wij hebben ook het zuiden van Libanon, tegen de grens met Israël aan, verkend. Ook daar veel invloed van Hezbollah. Omstandigheden zijn soms heel slecht en veel support voor Hezbollah lijkt ook precies daar vandaan te komen: je ziet veel dingen die zij doen voor de mensen die het moeilijk hebben. Wij zijn overal heel hartelijk ontvangen eigenlijk. Zowel in Christelijke als in Hezbollah delen. Mensen wilden eigenlijk overal uitleggen "hoe het zat". En iedereen, echt iedereen was de oorlog zo zat. Wij waren er 2 weken voor de Israëlische bombardementen van 2006. ![]() | |
fietsmiep | maandag 23 augustus 2010 @ 13:27 |
Odd-bin-Noel, ik heb al door dat Beiroet niet goedkoop is, maar we zullen er toch moeten overnachten; komne nl 's avodns aan. Je schrijft over per mountianbike de stad verkennen, heb je een verhuuradresje voor me? | |
fietsmiep | vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:48 |
Heb je nog info over het huren van een mountain bike? Lijkt ons wel wat... | |
Odd-bin-Noel | vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:57 |
Sorry voor de late reactie. Ik heb mijn vriend in Beirut het adres gevraagd. Zodra ik het heb, staat 'ie hier. | |
fietsmiep | zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:34 |
Mooi, ik wacht het af.... | |
Odd-bin-Noel | zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:26 |
De winkel zit in Abdel Nasser Street, dat is achter de grote, bekende moskee Ain El Mreisse. Veel plezier! | |
fietsmiep | zondag 29 augustus 2010 @ 14:58 |
Dank je, adres gaat mee in de Lonely Planet. | |
abdalfawaz | dinsdag 14 september 2010 @ 10:24 |
Net terug van een 9 daagse reis naar Damascus en Beiroet. Wat een contrast tussen die twee steden, echt ongelofelijk. Beiroet is echt totally crazy: de mensen leven alsof ze hun laatste dag leven, het prijsniveau is voor een stad in het Midden-Oosten exorbitant, status is het enige waar het om lijkt te draaien. Heb een prachtig boek gekocht met foto's van Beiroet vóór en na de burgeroorlog, erg indrukwekkend hoe die stad weer is opgebouwd. Laten we hopen dat het de komende jaren weer rustig blijft, de situatie lijkt in ieder geval nu aardig stabiel. Gelukkig heb ik ook een dag uitgetrokken om naar Tripoli te reizen, mijns inziens het meer gewone Libanon. Een erg vriendelijke en overzichtelijke stad, een beetje à la Damascus. Al met al ben ik er nog niet over uit of ik een positief gevoel heb overgehouden aan mijn bezoek aan Beiroet. Het was voor mij over de top en het langetermijnbeleid lijkt ver te zoeken. Het is duidelijk dat er genoeg geld aanwezig is, maar het wordt op de totaal verkeerde manier gebruikt. Ben op zich blij dat ik er geweest ben, maar Damascus heeft zeker mijn voorkeur. Deze stad heeft alles wat in mijn ogen een stad in het Midden-Oosten moet hebben, extreme gastvrijheid, oneindige levendigheid en een prima prijsniveau. | |
stavromulabeta | dinsdag 14 september 2010 @ 20:21 |
quote:Op het vliegveld hangen (of hingen) ook van die foto's waar je vanuit de ene hoek de huidige situatie en vanuit de andere hoek de situatie net na de burgeroorlog zag. Van die foto's die veranderen tijdens het langslopen. Indrukwekkend, dat zeker. quote:In Tripoli had ik ook eerst de indruk dat ik nu echt in het midden-oosten was beland, vooral die souq. Biij een of andere Osama-look-a-like koffie pakken voor 250 lira enzo. Maar als je uit het oude deel uitloopt richting de Ville Nouvelle, kom je weer de chique italiaanse ijstenten en dure winkels tegen. quote:In Beirut (ik was er in 2005) kreeg ik heel erg de indruk dat met name de jonge mensen grenzeloos optimistisch waren. Bijna tot het naïve aan toe, maar wel een hele verademing vergeleken met dat gezeik en gezanik hier. Heb jij trouwens ervaring met visum-aanvragen voor Syrië? Ik zit er aan te denken om er van het voorjaar heen te gaan, maar tot nu toe zie ik alleen maar vrij bizarre eisen (zoals een brief van je werkgever over wat het bedrijf doet, wat jij doet, wat ze van je vinden, etc. Ook al ga je er als toerist naartoe.) | |
abdalfawaz | woensdag 15 september 2010 @ 08:49 |
quote:Dat is als Nederlander helemaal niet nodig. Ik ben gevlogen op Damascus en heb daar gewoon een visum kunnen kopen op het vliegveld. Het werkt een beetje bureaucratisch... je moet bij een schimmig loketje even 30 dollar betalen en dan kun je met dat bonnetje door de douane. Het visum dat je krijgt is altijd single entry. Ik ben tussendoor naar Beiroet geweest over land, mocht Libanon gratis (!) in en bij terugkeer in Syrië kon ik aan de grens weer hetzelfde doen als op het vliegveld. Bij een loket koop je weer een nieuw single entry visum (dit keer maar 15 euro) en je mag weer binnen. Bij mij ging alles redelijk snel en probleemloos, het enige is dat alles niet echt duidelijk aangegeven staat. | |
RobertVH | donderdag 16 september 2010 @ 17:18 |
quote:Ik ben zelf paar dagen geleden in Syrie aangekomen na 4 dagen in Libanon te zijn geweest. Zoals jij het beschrijft klopt wel inderdaad, Beiroet is leuk als je er heen gaat om te feesten oid, voor de rest niks te zoeken. Voor de rest in Libanon alleen nog Baalbek bezocht, de ruines zijn schitterend, vooral bij zons ondergang, officieel sluit het een half uur voor zonsondergang, maar dan moet je gewoon even ergens rond blijven hangen en kan je mooi foto's schieten in je uppie ![]() Werd wel even gek aangekeken door de bewaking/gids toen ik alleen uit het donker kwam lopen naar de uitgang... ![]() quote:Ik heb mijn visa moetne kopen bij een loket van de ' natiopnal bank of Syria' (landgrens libanon-syrie) inderdaad wazig aangegeven, visa is volledig in het arabisch, enige engels is de naam van de bank. Maar gezien ik een stempel kreeg zal het wel goed zijn... Verdere grensformaliteiten stellen niks voor (in tegenstelling to al de doemscenarios die je(ik ook) van te voren leest op internet. Geen enkele vraag gekregen, ook niet over israel, of stempels van de VS, bagage ook niet gecontroleerd. Al bij al in 45 minuten erdoorheen (mede door wachtrijen bij het loket) | |
fietsmiep | donderdag 16 september 2010 @ 18:24 |
Dat gaat dus goed aan de grens naar Syrie het visum kopen; wij twijfelen nog of we dat hier in nederland moeten regelen. Wij vliegen dus aan op Beiroet. [ Bericht 11% gewijzigd door fietsmiep op 16-09-2010 20:57:37 ] | |
abdalfawaz | vrijdag 17 september 2010 @ 14:09 |
quote:Inderdaad bij zo'n schimmig loket van National Bank of Syria. Ze stelden mij totaal geen vragen en ik was binnen 5 minuten weer klaar, in Libanon had ik meer tijd nodig. Bewaar wel al de papieren die je aan de grens krijgt, scheelt bij het vertrek weer een hoop discussie! | |
stavromulabeta | vrijdag 17 september 2010 @ 20:19 |
quote:Libanon in was ik zo. Libanon uit was een ander verhaal. | |
fietsmiep | vrijdag 17 september 2010 @ 21:21 |
Iemand nog een tip voor een leuk niet te duur hotel in Beiroet en Tripoli? Andere tips zijn antuurlijk ook welkom. | |
abdalfawaz | vrijdag 17 september 2010 @ 23:28 |
quote:Ik heb zelf in een zeer ruim appartement aan de Corniche gezeten à 85 dollar per nacht. Dit lijkt aardig wat, maar in Beiroet is dat een zeer normale prijs. Seaside fournished flats heette dat, kun je makkelijk op internet terugvinden. | |
stavromulabeta | vrijdag 17 september 2010 @ 23:43 |
quote:In Beirut Regis Hotel, Rue Razi, vlak bij de Corniche. Toen ik er was (2005) was het een iets van 20 à 30 dollar/nacht. Het is nogal basic, maar wel schoon en met airco en op 5 minuten lopen van de Corniche. Place d'Etoile is ongeveer 15 minuten lopen. En waar ze die premier (?) hebben opgeblazen is 30 seconden lopen om de hoek ![]() In Tripoli was ik denk ik in hotel Koura (uitgaande van mijn reisgids), maar helemaal zeker weten doe ik het niet meer. Het was in ieder geval ergens in een zijstraatje van Rue Tall vlak bij Tall-plein. Ergens bij allerlei geldwisselkantoortjes op Rue Tall e.d. rechtsaf. Het hotel was op de eerste verdieping, prachtig oud, massief stenen pand (lekker koel), vlak bij de souq en koste iets van 30 $/nach incl ontbijt. Als je in Tripoli bent moet je in ieder geval bij Addar gaan eten, min of meer tegenover het parkje aan Rue Tall. Het is een beetje vergelijkbaar met een chique snackbar, maar dan met de meest geweldige traditionele libanese gerechten. En op de eerste verdieping hangen allemaal foto's van tripoli vroeger. | |
fietsmiep | zaterdag 18 september 2010 @ 11:04 |
Ik ga deze accomodaties uitzoeken, en bedankt voor de tip van het restaurant Addar. Nog meer tips? | |
fietsmiep | donderdag 23 september 2010 @ 13:50 |
Nog een vraagje, voor het visum van Syrie hebben we pasfoto's nodig, is dit voor het visum van Libanon ook nodig? En als we vanuit Libanon naar Syrie gaan en later terug naar Libanone, kan dat op hetzelfde libonon-visum, of koop je weer een nieuwe? | |
Odd-bin-Noel | donderdag 23 september 2010 @ 14:40 |
quote:Nee. Je koopt 'm gewoon aan de grens. Postzegel-grote sticker met een vijf keer zo grote stempel. quote:Wij kregen gewoon een Seul Voyage-visum, dus single entry. Misschien dat je een multiple entry kan krijgen, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. | |
RobertVH | maandag 27 september 2010 @ 12:02 |
quote:Voor syrische visum heb je inderdaad niks nodig aan de grens, behalve 34 USD ![]() Gisteren ben ik bij een douane/passpoort kantoortje geweest voor verlengeing aangezien het dag 14 was in syrie, hier werd mij verteld dat touristen visums voor 30 dagen geldig zijn (ook als de stempel maar 15 dagen vermeld). Iets wat ik al van meer reizigers had gehoord. | |
fietsmiep | maandag 27 september 2010 @ 23:33 |
Ook geen pasfoto's nodig voor het syrische visum? Dat had ik wel ergens gelezen. | |
RobertVH | woensdag 29 september 2010 @ 12:11 |
quote:Bij de grens heb ik er geen hoeven overleggen, zijn wel nodig als je je visum zou willen verlengen. | |
fietsmiep | woensdag 29 september 2010 @ 20:25 |
Bedankt voor de info. | |
fietsmiep | maandag 18 oktober 2010 @ 23:22 |
Nog een kleine 3 weken..... | |
RobertVH | dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:30 |
Succes! Ik ben zelf een ruime week geleden teruggekomen, vooral Syrie is boven alle verwachtingen(mijn verwachtingen iig). Mensen zijn aardig en nagenoeg iedereen zeer behulpzaam. Alleen geen terroristen gezien... ![]() ![]() ![]() Mocht je nog vragen hebben... (nu ben ik verre van een expert over deze landen, maar alles zit nog vers in mijn gedachte...) | |
fietsmiep | dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:30 |
Waar moeten we zeker heen? Wat vond je het meest bijzonder? We willen met de bus reizen, hoe heb jij gereisd? | |
Odd-bin-Noel | woensdag 20 oktober 2010 @ 00:25 |
Als ik me nog even in het gesprek mag mengen: Zelf vond ik noord Syrie veel en veel interessanter dan het de erg toeristische plekken als Damascus en Palmyra. Als je het niet erg vind meer toeristen tegen te komen is het geen probleem, maar voor mij was het ff wennen. Busreizen zijn erg tof, de bussen gaan overal heen. Er zijn veel verschillende maatschappijen. Als je low-budget reist, vraag dan vooral alle verkoop-mannetjes af: de prijzen kunnen onderling nog wel eens verschillen. Veel plezier! | |
RobertVH | woensdag 20 oktober 2010 @ 11:38 |
quote:In Syrië vond ik Apamea/Afamia zeker de moeite waard, zijn ook Romeinse ruines, vond het net zo indrukwekkend als Palmyra maar dan met de helft minder toeristen. Daarnaast uiteraard Crac des Chevaliers, verder nog meer bestemmingen maar dit waren de 2 die er bij mij uitsprongen. Voor de rest kan je gerust een aantal dagen ronddwalen in de oude steden van Damascus & Aleppo, en in alle onmogelijke straatjes en gebouwen rondkijken, vooral de oude khans zijn de moeite waard om te bekijken. Meest bijzondere voor mij was Petra in Jordanië(ik weet niet of je hier ook heen gaat ?) maar dit was zonder twijfel het meest indrukwekkende. Vervoer is allemaal goed te doen, alle steden hebben wel een groot busstation(let erop dat sommige steden er meerdere hebben en dat je dus naar het goede busstation gaat vanuit de stad, een tip is om anders bij je hotel de naam van het bus station op te schrijven om aan de taxi chauffeur te geven) Als je aankomt op een busstation en naar het stadscentrum moet, kijk dan eerst even wat de prijs ongeveer zou moeten zijn (wederom: Lonely planet) en onderhandel dan met een taxi, de prijs uit de LP is lastig om te halen was mijn ervaring, maar 1 a 2 euro meer is te doen. Daarnaast gelden de standaard regels, mocht het gevraagd worden; vermeld dat je al een hotel hebt geboekt. Zoek wel even uit of er een grote rotonde/ moskee/ plein in de buurt van je hotel zit(of de buurt met hotels waar je naar toe gaat) en stuur de taxi daar heen. Bij het busstation heb je vaak de keuze uit 5 a 10 verschillende maatschappijen, zoals vermeld wil het weleens lonen om te onderhandelen met de schreeuwende verkopers die buiten rondlopen, als dat te chaotisch is loop je gewoon naar het loket/kantoor van een maatschappij om een ticket te kopen(hierbij heb ik vertrouwd op de maatschappij die de Lonely Planet vaak aanraad, Kadmous, Al-Ahly en Challange) Kleine lokale afstanden zijn goed te doen met mini-busjes, deze vertrekken vaak weer van een andere parkeerplaats, zodra je aankomt wordt je begroet door (schreeuwende) chauffeurs, de rest wijst vanzelf, probeer wel in een bus te gaan zitten die al bijna vol zit, dan hoef je minder lang te wachten tot vertrek. Alternatief tussen steden ipv de bus is de trein, tussen Damascus/Homs/Hama/Aleppo is de trein ongeveer even goedkoop als de bus en de rit is rustiger en je zit ruimer. | |
fietsmiep | donderdag 21 oktober 2010 @ 14:55 |
Robert en Odd-bin-Noel , bedankt voor al jullie info,We hebben inderdaad de LP, we gaan neit naar Jordani', mijn vriend is daar al eens geweest. Nu dus Libanon en Syrié. Nog een vraag, kun je in de grotere steden gemakkelijk pinnen, of is het toch verstandig een deel in euro's mee te nemen? De vraag geldt zowel voor Libanon als Syrie. Kun je ook aan de grens geld wisselen / pinnen? | |
Odd-bin-Noel | vrijdag 22 oktober 2010 @ 02:59 |
Wij hebben altijd makkelijk een pin-automaat kunnen vinden. Als je de grootste grensovergang pakt tussen Beiroet en Damascus, dan kun je daar zowel pinnen als geld wisselen. Verwacht wel een hoge exchange rate (dwz veel "rente", of hoe dat ook maar heet) bij het wisselkantoor. Ik vind het zelf altijd handig wel een aantal dollars of euro's contant (briefgeld) bij me te hebben, je weet maar nooit. | |
fietsmiep | vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:28 |
Wij hebben ook altijd bij onze reizen wel cash (tegenwoordig euro's) bij ons. | |
fietsmiep | woensdag 27 oktober 2010 @ 21:17 |
Ik heb erg veel zin in deze vakantie, nog 1 weekje. Iemand nog belangrijke of juist leuke tips? | |
fietsmiep | zondag 31 oktober 2010 @ 13:20 |
Ben alweer blij dat we niet via Parijs vliegen, daar wordt donderdag gestaakt...we gaan via Istanbul naar Beiroet. | |
Hik | zondag 31 oktober 2010 @ 15:43 |
Zeker doen: een taxi huren om een dag de zuidgrens te verkennen (met Israël dus), natuurlijk Baalbek en ik zou ook B'charra niet overslaan. Heel mooi! | |
fietsmiep | maandag 1 november 2010 @ 23:11 |
Juist dat deel bij de grens met Israel wordt toch om veiligheidsredenen ontraden? | |
Hik | dinsdag 2 november 2010 @ 06:15 |
Door wie? Ik heb dat in 2006 gedaan. Veel VN wagens toen, maar verder geen enkel probleem. Op de site van BuZa werd het inderdaad afgeraden, maar daar zijn ze altijd nogal over the top in mijn ervaring. Kijk, als er inderdaad directe dreiging is voor aanvallen dan zou ik het niet doen (dat kan ik heel eerlijk nu niet beoordelen voor nu), maar jn de reguliere situatie (spanning, maar geen gedoe) is het de beste manier om een idee te krijgen van wat er leeft in het land (als je er kort bent). Ik vond het heel erg de moeite waard in elk geval. | |
fietsmiep | dinsdag 2 november 2010 @ 12:13 |
Inderdaad op Minbuza; al zijn wij ook in Narathiwat in zuid Thailand geweest; wordt ook afgeraden; daar was toen niet veel aan de hand en we waren de enigste toeristen in het stadje.. | |
abdalfawaz | donderdag 4 november 2010 @ 10:53 |
Tja.. dat klopt.. volgens de Libanezen valt het allemaal wel mee, zolang je maar normaal doet en het niet opzoekt. | |
Hik | donderdag 4 november 2010 @ 10:58 |
Ik zou het gewoon ter plaatse beoordelen. | |
laforest | donderdag 4 november 2010 @ 11:00 |
Dat is toch drugs? ![]() | |
Hik | donderdag 4 november 2010 @ 11:04 |
Wat? | |
fietsmiep | maandag 22 november 2010 @ 22:35 |
We zijn weer terug van ruim 2 weken, Libonon, Syrie en Jordanie. Geweldige vakantie gehad. Libonon en Syrie met openbaar vervoer en jordanie voor 4 dagen een huurauto. | |
Hik | dinsdag 23 november 2010 @ 01:52 |
Leuk! Vertel! | |
fietsmiep | dinsdag 23 november 2010 @ 22:53 |
Ok een reisverslagje: Toen wij de eerste avond laat aankwamen in Beirut, waren er natuurlijk geen bussen meer, alleen taxi's met avondtarief, we hadden het gevolg te veel te betalen, maar konden er niks tegen doen. De volgende dag zijn we doorgereisd met bus en taxi naar Syrie; met veel bureaucratisch gedoe bij de grens, dat kost je een uur voor een paar stempels. Verder met de taxi naar Tartus aan de kust, een relaxt plaatsje. In Syrie is het prijsnivo veel lager dan in Libanon, je hebt hier een hotel tussen de 10-25 euro (kamer met douch en wc). Ze beloven warm water maar steevast is de douche koud, maar ja we kiezen voor sfeervolle familiepensions., en dan neem je dit soort gebrekjes maar voor lief. Door naar Latakkia om van daar met de trein verder te gaan naar Aleppo (bijna tegen de turkse grens in Noord/syrie). Voor 2 euro zaten we samen 4 uur in de trein, mooie route door de bergen met hoge viadukten. We kwamen wel in het donker aan, in een stad van 2 miljoen inwoners, maar binnen een kwartier hadden we een hotel gevonden. Eeen extra dag hier om de stad en de Souq te bekijken. Deze overdekte marktstraatjes beslaan hier maar liefst meer dan zeven kilometer! Hele stukken zijn nog de originele stenen gewelven waar het licht door kleine ventilatiegaten naar binnen schijnt. Het geeft een fraai mysterieus effect. En ook hier is echt alles te koop Het eten is hier lekker en gevarieerd, aanrader is hier de meze; een oosterse tapas met veel verschillende gerechten in kleine schaaltjes. Dinsdag zijn we weer afgezakt naar het zuiden en een kruisvaarderskasteel bekeken (Krak des chevaliers), op de terugweg kregen we een lift aangeboden van een Syrier, hij bleek makelaar. Overnachting in Homs. Ook al vast de treinkaartjes geregeld voor de volgende ochtend naar Damascus, dit keer eerste klas. Om kaartjes te kopen heb je paspoort nodig en moet je bagage door de scanner zoals op het vliegveld(veel poeha dus). Grappig is dat ze onze namen vragen met pasoort in de hand. ze kunnen nl alleen arabisch lezen. Wij moeten dus de naam noemen en aan de hand van wat ze horen schrijven ze onze naam op. Twee nachten in Damascus, simpele niet te dure kamer, een beetje een rommelige stad. De dag erna gaan we naar Maalula op 1500 m hoogte in de bergen. We zaten dus in Damascus, en nu al terug naar Libonon vonden we te vroeg. We konden nog wel naar Palmyra, best bijzonder, maar wel ruim 200 km rijden, en verder in die regio is niet veel meer dan woestijn. Het lijkt wel wat op Efeze in Turkije waar we al eens geweest zijn.Dus we hebben zitten denken en overwegen wat slim was. . Vervolgens hebben we onze reisplannen aangepast, en besloten ook Jordanie er maar bij te nemen. Nog even over Damascus, een hele drukke oosterse stad, met zoveel autoverkeer dat de uitlaatgassen blijven hangen en we dus o.a hoofdpijnklachten ervan kregen. Ongezond om daar te leven. Overigens heeft het natuurlijk ook leuke dingen. Zo hadden we een menukaart met bijzondere streekgerechten. Wat dacht je van sheeptesticals, sheepbrains, brainsalad of natuurlijk dit alles gewoon gefrituurd. Wij hebben toch maar voor iets anders gekozen. Toch hebben we nog steeds lekker gegeten. Met de bus naar Jordanie, en wederom een hoop gedoe bij de grens. Bij beide grenzen hadden we een uur nodig. Om Syrie uit te komen moesten we nog behoorlijk dokken ook, veel gekker moet het niet worden natuurlijk. We hebben nu een huurauto, wat in dit land handiger is dan de bus. Opvallend is wel dat de vrouwen in Damascus er moderner bijlopen dan in Jordanie, wat wij niet direct hadden verwacht. Met de huurauto toer je prettig door dit land. De eerste dag reden we door de bergen (koningsroute) waarbij de weg ineens stijl naar beneden ging, alsof we een Canyon inreden. Helemaal beneden houdt de politie ons aan (politiepost), blijkt dat ze ons alleen gedag willen zeggen. De topper is natuurlijk Petra, dit is een uit de rotsen gehouwen stad uit de oudheid. Heel bijzonder. De toegang is wel prijzig, 50 euro voor een dagkaart (meerdere dagen is wel voordeliger). Even leken we nog meer te meoten betalen, want voor mensen die niet in Wadi Musa (bewoonde plaatsje bij Petra) verblijven moeten 90 euro betalen. Wij waren vroeg op pad en stonden om 7.15 bij de ingang; ze gingen er w.s vanuit dat we daar overnacht hadden want we kregen de kaarten voor de goedkoopste prijs. Daarna doorgereden naar Aqaba in het zuiden aan de Rode Zee. Nog maar 20 km van Saudi-Arabie. Bloedje heet hier, ruim 35 graden. Hier 2 nachten hotel en de volgende dag een dagtripje naar Wadi Rum, bekend van de film Lawrence of Arabia, mooie woestijnlandschappen met grote rotspartijen en gekleurd zand. Hier kun je de absolute stilte nog ervaren. Het plan is verder om via de Rode zee-route naar het vliegveld te gaan voor een extra vlucht geboekt vanaf Amman naar Beirut . Vanuit Aqaba de kustweg naar het noorden, met aan de westzijde steeds zicht op Israel. Bij de Dode Zee zo vreselijk veel vliegen (één tel je deur open en 20 vliegen in de auto), dat we niet de zee ingeweest zijn, maar een hele stijle bergweg naar Madaba, bekend om zijn kerk met Mozaieken en een mooi uitzichtspunt Mount Nebo. Bij beiden moest je toegang betalen, terwijl dit een aantal jaar geleden allemaal gratis te bezichtigen was. Vvanaf Madaba zaten we vlot bij het vliegveld de volgende ochtend voor onze vlucht naar Beirut. Daar lopend naar de grote weg waar we met de bus verder konden. De taxi-chauffeurs werden helemaal gek.....renden achter ons aan, riepen, één reed zelfs met de auto een stukje naast ons om ons over te halen. Mooi niet.... Met de locale bus naar Baalbek in de Bekaa-vallei in Libanon. Veel tempels en andere stenen restanten uit de oudheid, vooral 's avonds mooi verlicht, Wat opvalt hier is dat mensen spontaan stoppen met de auto om ons te begroeten. Mijn vriend heeft bij een kraampje een leuk geel t-shirt gekocht, met arabische opdruk. Later bleek dat dit een Hezbollah-shirt te zijn, we zitten nl in Hezbollah-city!! In elk geval een uniek ding voor 3 euro. Kleine kinderen (jongens) spelen heel veel met nepgeweren die overal uitgestald staan voor de winkel. Overigens opvallend veel militairen in deze vallei die erg vriendelijk zijn. Niet gevaarlijk hier voor ons!! Een dagtrip bussend en lopend door de vallei en een heuse wijnproeverij bezocht, Chateau Ksara. Dit is één van de oudste met ondergrondse grotten uit de romeinse tijd waar nu de vaten liggen. Wat je ook nog wel eens meemaakt hier is dat tussen de modezaken de slagerij zit, met de verse koeienkop hangend voor de deur; je zou spontaan vegetarier worden. Vrijdag gingen we met de bus terug naar Beirut en zaterdagochtend vlogen we naar huis. Uiteindelijk vinden wij Jordanie het allermooiste van de drie landen. Nog een feitje van Jordanie, met de auto werden we veel door politie aangehouden, alleen omdat ze om een praatje verlegen zitten en vragen of ze ons konden helpen. Zeer vriendelijk allemaal. [ Bericht 0% gewijzigd door fietsmiep op 24-11-2010 08:41:47 ] | |
El_Matador | zondag 17 april 2011 @ 17:25 |
Ff volgen dit... En wat vraagjes: • Hoe veilig is Libanon? • Libanees eten is elders goed tot goddelijk, hoe is dat daar? • Lastig binnenkomen of valt het mee? • Worden Syrische stempels geaccepteerd aan de grens? | |
stavromulabeta | zondag 17 april 2011 @ 19:29 |
Zolang het niet ineens weer mis gaat tussen Israel en Libanon is het behoorlijk veilig. Ook in de Bekaavallei en andere Hezbollah gebieden. Het kan intimiderend overkomen om ineens in een minibusje met allemaal Arafat's te zitten, maar zolang je niet met Israelische vlaggen gaat zwaaien is er niets aan de hand. Alleen in het zuiden schijnt het wat minder veilig te zijn ivm palestijnse vluchtelingenkampen. De gemiddelde kebabzaak is niet veel beter dan de gemiddelde kebabzaak hier. Maar je kunt er wel heerlijk eten als even zoekt. En ook lekker eten is er niet heel erg duur. Mocht je in Tripoli komen, moet je zeker even bij Addar, El tal 188 binnen lopen. Neuh, zolang je geen Israelische stempel hebt is er niets aan de hand. Op het vliegveld krijg je (uitgaande van een EU-paspoort) gewoon een visum-on-arrival. Syrische stempels lijken me geen probleem, zeker aangezien er ook tich bussen tussen Beirut en Damascus heen en weer rijden.
| |
El_Matador | zondag 17 april 2011 @ 19:31 |
Top, dank je wel man! Beiroet moet echt een heftige stapstad zijn ![]() En cultuur, en ervaringen, en eten, en natuur... Mooie plannen... ![]() | |
abdalfawaz | dinsdag 19 april 2011 @ 15:42 |
Hoe lang blijf je in Beiroet? Ik vond 3 dagen wel ruim voldoende.. | |
Hik | zondag 24 april 2011 @ 23:09 |
Voordeel van Libanon is dat het zo klein is dat je makkelijk een daguitstapje kunt doen en dan 's avonds nog op tijd terug bent voor lekker eten en stappen! | |
Halcon | donderdag 28 april 2011 @ 18:14 |
Uitgaansleven in Beirut schijnt geweldig te zijn. ![]() | |
fietsmiep | zaterdag 30 april 2011 @ 23:25 |
Hoelang ga je ernaar toe? Libanon is niet zo groot, en Syrie erbij nemen (hebben wij gedaan) lijkt me nu niet zo veilig. | |
misteriks | zondag 19 augustus 2012 @ 18:45 |
Heeft er iemand nog actueel enthousiasme te delen? Ik ga zelf met een retourtje Beirut een weekje naar Libanon. Is het doenbaar het land te verkennen vanuit Beiroet, ttz hotel voor 1 week boeken, of is het land net iets te groot en zodoende een roundtrip beter is? Wat is de to do voor 1 week? | |
stavromulabeta | zondag 19 augustus 2012 @ 19:45 |
Geen actueel enthousiasme, maar ik zou wel het nieuws m.b.t. Syrië goed in de gaten houden. Libanon en met name Hezbollah schijnen het tot nu toe redelijk te negeren, maar het is niet uit te sluiten dat het ineens overslaat naar Libanon (Hezbollah is redelijk pro-Assad), zeker als er ineens massa's vluchtelingen de grens over zouden komen. Het meeste kun je in dagtrips vanuit Beiroet bekijken. Maar het is misschien toch een idee om een dagje of 2 in Tripoli te blijven, dan kun je ook wat makkelijker een tripje naar de Quadisha-vallei maken (ervan uitgaande dat je het OV gebruikt en niet gestoord genoeg bent om daar zelf te gaan rijden.) | |
misteriks | maandag 20 augustus 2012 @ 20:31 |
mja, ik weet dat de timing niet optimaal is, maar ga het er toch op wagen. Alvast bedankt voor de nuttige info ![]() | |
abdalfawaz | donderdag 23 augustus 2012 @ 16:43 |
Ik zou Tripoli mijden.. Zeer riskant momenteel.. | |
fietsmiep | donderdag 23 augustus 2012 @ 21:55 |
Ik ben een kleine 2 jaar geleden (nov '10)in Libanon geweest, ik hoorde echter ook in het nieuws dat het in o.a Tripoli onrustig is. ik weet niet hoe het in de Bekaa-vallei is. Wij hebben daar o.a de Ksara-wijnhoeve bezocht.We hebben er toen gewoon met openbaar vervoer gereisd, dat ging prima. Wij zijn toen ik het noorden syrie in gereisd, en daarna onze reis door Syrie vervolgd. | |
misteriks | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:57 |
Ik vertrek binnen 2 weken. Ik vrees ook dat er een streep door Tripoli mag getrokken worden. Ik ben niet zo heel snel bang, maar ja, je moet het ook niet gaan opzoeken natuurlijk. Ik heb al eea gelezen maar nog niets echt gepland. Het hotel is in Beirut. Iemand suggesties hoe de week in te delen, beetje rekening houdend met de actuele situatie? Kan je de daguitstappen op eigen houtje plannen, of is het beter georganiseerd te dagtrippen? | |
fietsmiep | vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:58 |
Zit je de hele tijd in Beirut, of dat je startplaats. De Bekaavallei is wel heel mooi, maar ook daar in de gaten houden of het onrustig is bij de Hezbollah. Wij hebben een paar dagen in Baalbek gezeten, daar heb je de tempelruines.http://whc.unesco.org/en/list/294 | |
fietsmiep | dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:37 |
En wat zijn je plannen, nu; volgende week vertrek je al, neem ik aan. | |
misteriks | zondag 30 september 2012 @ 00:01 |
oh, ondertussen al een weekje terug hoor ![]() 7 nachten in Hamra, Beirut 1 dag met prive taxi naar Sidon, Tyr en Maghdouch 2 dagen met het uitstekende Nakhal georganiseerde dagtrips naar Baalbeck, Anjar & Ksara ( ja, die wijnkelder ![]() en Jeita , Byblos & Harissa de rest vooral in Jounieh en Beirut, Hamra, downtown en Coladistrict verbleven. Ik ben verliefd op Libanon geworden ![]() Fascinerende cultuur, geschiedenis, natuur en politiek, nog niet gesproken van het eten en bovenal een leuk en aardig volk ![]() | |
misteriks | zondag 30 september 2012 @ 00:12 |
oh, nog vergeten voor een autoliefhebber is Libanon en vooral Beirut de hemel. Dat land is autogek, en als liefhebber van oudere duitse toppers is het fantastisch rondkijken daar | |
EL_Presidente | dinsdag 2 oktober 2012 @ 15:59 |
Beiroet ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:10 |
Oh dat klinkt vrij positief allemaal. Weet je zeker dat je niet voor een reisagentschap werkt dat je zo positief bent over Libanon aangezien ik er ook nog heen wil gaan maar tegen werd gehouden door vrij veel negatieve geluiden. | |
Bajskorv | vrijdag 5 oktober 2012 @ 16:15 |
Ik hoor echt nooit iets negatiefs over Libanon, en ben GVD een van de weinige van mijn vrienden die er nog niet geweest is. | |
fietsmiep | vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:43 |
Leuk dat je ook die wijnkelder hebt bezocht. Hier staat de lege wijnfles ter decoratie. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:26 |
Bedankt! Kun je trouwens het volgende ontkrachten a.u.b? Wat is er van waar dat je Israel niet binnenkomt als je in Libanon of Egypte of Iran bent geweest en het in je paspoort staat? ( en vica versa) | |
Bajskorv | dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:36 |
Er is wel iets van waar, maar ik weet het niet exact. Er is wel een mouw aan te passen, maar misschien dat iemand anders het exact weet. | |
misteriks | woensdag 17 oktober 2012 @ 20:45 |
Dat klopt Iwanius, enige oplossing is een ander paspoort aanschaffen zonder stempel van die genoemde landen. het omgekeerde geldt trouwens ook in sommige gevallen | |
Bajskorv | woensdag 17 oktober 2012 @ 20:47 |
Volgens mij is het zo ernstig niet. Sommige landen (volgens mij Israel) stempelen gewoon een los papiertje in je paspoort, zodat je dat probleem dus niet meer hebt. | |
misteriks | woensdag 17 oktober 2012 @ 21:41 |
dat kan zijn, maar met je ingeplakte visum van Iran kom je Israel niet in hoor | |
Bajskorv | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:04 |
Zeg ik dat dan? | |
TjilpTjilp | dinsdag 2 april 2013 @ 20:14 |
Dit topic kan een kick gebruiken. Ik ben namelijk NU in Beiroet en ik blijf hier nog tenminste vijf maanden. Zijn er hier nog meer figuren zoals ik? | |
UIO_AMS | woensdag 3 april 2013 @ 15:56 |
Goede kick. Waarom zit je in Beiroet? | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2013 @ 18:18 |
En hoe is het daar? Wordt Libanon niet helemaal overspoeld door Syrische vluchtelingen? | |
TjilpTjilp | woensdag 3 april 2013 @ 18:43 |
Ik studeer hier. Ja, dat wordt het inderdaad. De populatie is de afgelopen twee jaar met 10% gegroeid (dat wil zeggen: ongeveer 400.000 vluchtelingen) en inderdaad, als je langs de Security Office loopt, staan ze daar rijen dik te wachten. Syriërs worden daar overigens niet allerhartelijkst behandeld. Maar ik heb veel van die vluchtelingen gesproken en dat is echt reuze-interessant. | |
TheFastOne | woensdag 3 april 2013 @ 18:45 |
Kom je dan nog andere dingen te weten dan wat de wereld ziet en hoort in het nieuws? | |
TjilpTjilp | donderdag 4 april 2013 @ 00:00 |
Nou, niet echt concrete dingen, maar het helpt de complexe situatie te begrijpen. Het feit dat de populatie hier met 10% stijgt, laat het land niet onberoerd. Vooral niet omdat Syrië hier in 2005 met veel moeite is verdreven en Syriërs dus niet per sé geliefd zijn. En omdat Hezbollah-aanhang pro-Assad is en de rest van het land overwegend anti-Assad (in Tripoli zijn er hevige onrusten ontstaan tussen die pro- en anti-Assadgroepen). Het land zit trouwens ook vol Palestijnse vluchtelingen, die hier ook niet heel welkom zijn omdat de Palestijnen ooit aan de voet stonden van de Libanese burgeroorlog. Een Libanees-Palestijnse vriendin vertelde dat ze door haar Palestijnse accent, soms niet wordt geholpen op de markt. | |
SZEF | dinsdag 19 november 2013 @ 10:31 |
Schopje ![]() Ik weet dat een stedentrip naar Beiroet op dit moment niet heel erg voor de hand ligt maar ik zit er echt over te denken om deze stad te gaan bezoeken. Is er toevallig iemand de afgelopen tijd nog in Beiroet geweest die mij misschien wat meer over de veiligheid etc. kan vertellen? | |
misteriks | dinsdag 19 november 2013 @ 17:36 |
Als je in het centrum blijft ga je in principe geen problemen ondervinden, maar erbuiten doe je het beste met begeleiding van locals. Die weten perfect wat veilig is en wat niet. Het hele land is een groot politiek wespennest, en waar die ene libanees je van harte begroet krijg je misschien van een of andere gare een hele kwaaie blik. Tevens is het zonde om enkel voor Beirut naar ginds te trekken. Het grootste risico als toerist is het regelmatig sluiten van de luchthaven (of de wegen ernaar toe) en dat het toerisme volledig plat ligt. Geen idee hoe concreet "broeiend" het daar nu is. In principe moet het hoogseizoen daar nu starten. | |
TjilpTjilp | dinsdag 19 november 2013 @ 17:47 |
Ik was er tot juli. Het is in Beiroet op zich veilig, alleen het zuiden (Hezbollahwijken) kun je het beste mijden. Daar was vandaag ook een aanslag, waarbij 23 mensen omkwamen. Steden als Tripoli, Baalbek en Saida - wat betreft schoonheid erg de moeite waard - zijn vaak wat gevaarlijker, je kunt het beste aan Libanezen ter plekke vragen of het daar veilig is. Het zijn wel broeierige tijden om nu naar Beiroet te gaan, de situatie kan elk moment veranderen. |