Ik ben zelf paar dagen geleden in Syrie aangekomen na 4 dagen in Libanon te zijn geweest.quote:Op dinsdag 14 september 2010 10:24 schreef abdalfawaz het volgende:
Net terug van een 9 daagse reis naar Damascus en Beiroet. Wat een contrast tussen die twee steden, echt ongelofelijk. Beiroet is echt totally crazy: de mensen leven alsof ze hun laatste dag leven, het prijsniveau is voor een stad in het Midden-Oosten exorbitant, status is het enige waar het om lijkt te draaien. Heb een prachtig boek gekocht met foto's van Beiroet vóór en na de burgeroorlog, erg indrukwekkend hoe die stad weer is opgebouwd. Laten we hopen dat het de komende jaren weer rustig blijft, de situatie lijkt in ieder geval nu aardig stabiel.
Gelukkig heb ik ook een dag uitgetrokken om naar Tripoli te reizen, mijns inziens het meer gewone Libanon. Een erg vriendelijke en overzichtelijke stad, een beetje à la Damascus.
Al met al ben ik er nog niet over uit of ik een positief gevoel heb overgehouden aan mijn bezoek aan Beiroet. Het was voor mij over de top en het langetermijnbeleid lijkt ver te zoeken. Het is duidelijk dat er genoeg geld aanwezig is, maar het wordt op de totaal verkeerde manier gebruikt. Ben op zich blij dat ik er geweest ben, maar Damascus heeft zeker mijn voorkeur. Deze stad heeft alles wat in mijn ogen een stad in het Midden-Oosten moet hebben, extreme gastvrijheid, oneindige levendigheid en een prima prijsniveau.
Ik heb mijn visa moetne kopen bij een loket van de ' natiopnal bank of Syria' (landgrens libanon-syrie) inderdaad wazig aangegeven, visa is volledig in het arabisch, enige engels is de naam van de bank. Maar gezien ik een stempel kreeg zal het wel goed zijn...quote:Op woensdag 15 september 2010 08:49 schreef abdalfawaz het volgende:
Bij mij ging alles redelijk snel en probleemloos, het enige is dat alles niet echt duidelijk aangegeven staat.
Inderdaad bij zo'n schimmig loket van National Bank of Syria. Ze stelden mij totaal geen vragen en ik was binnen 5 minuten weer klaar, in Libanon had ik meer tijd nodig. Bewaar wel al de papieren die je aan de grens krijgt, scheelt bij het vertrek weer een hoop discussie!quote:Ik heb mijn visa moetne kopen bij een loket van de ' natiopnal bank of Syria' (landgrens libanon-syrie) inderdaad wazig aangegeven, visa is volledig in het arabisch, enige engels is de naam van de bank. Maar gezien ik een stempel kreeg zal het wel goed zijn...
Verdere grensformaliteiten stellen niks voor (in tegenstelling to al de doemscenarios die je(ik ook) van te voren leest op internet. Geen enkele vraag gekregen, ook niet over israel, of stempels van de VS, bagage ook niet gecontroleerd. Al bij al in 45 minuten erdoorheen (mede door wachtrijen bij het loket)
Libanon in was ik zo. Libanon uit was een ander verhaal.quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:09 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Ze stelden mij totaal geen vragen en ik was binnen 5 minuten weer klaar, in Libanon had ik meer tijd nodig. Bewaar wel al de papieren die je aan de grens krijgt, scheelt bij het vertrek weer een hoop discussie!
Ik heb zelf in een zeer ruim appartement aan de Corniche gezeten à 85 dollar per nacht. Dit lijkt aardig wat, maar in Beiroet is dat een zeer normale prijs.quote:Op vrijdag 17 september 2010 21:21 schreef Katinkat het volgende:
Iemand nog een tip voor een leuk niet te duur hotel in Beiroet en Tripoli?
Andere tips zijn antuurlijk ook welkom.
In Beirut Regis Hotel, Rue Razi, vlak bij de Corniche. Toen ik er was (2005) was het een iets van 20 à 30 dollar/nacht. Het is nogal basic, maar wel schoon en met airco en op 5 minuten lopen van de Corniche. Place d'Etoile is ongeveer 15 minuten lopen. En waar ze die premier (?) hebben opgeblazen is 30 seconden lopen om de hoekquote:Op vrijdag 17 september 2010 21:21 schreef Katinkat het volgende:
Iemand nog een tip voor een leuk niet te duur hotel in Beiroet en Tripoli?
Andere tips zijn antuurlijk ook welkom.
Nee. Je koopt 'm gewoon aan de grens. Postzegel-grote sticker met een vijf keer zo grote stempel.quote:Op donderdag 23 september 2010 13:50 schreef Katinkat het volgende:
Nog een vraagje, voor het visum van Syrie hebben we pasfoto's nodig, is dit voor het visum van Libanon ook nodig?
Wij kregen gewoon een Seul Voyage-visum, dus single entry. Misschien dat je een multiple entry kan krijgen, ik zou het eerlijk gezegd niet weten.quote:Op donderdag 23 september 2010 13:50 schreef Katinkat het volgende:
En als we vanuit Libanon naar Syrie gaan en later terug naar Libanone, kan dat op hetzelfde libonon-visum, of koop je weer een nieuwe?
Voor syrische visum heb je inderdaad niks nodig aan de grens, behalve 34 USDquote:Op donderdag 23 september 2010 13:50 schreef Katinkat het volgende:
Nog een vraagje, voor het visum van Syrie hebben we pasfoto's nodig, is dit voor het visum van Libanon ook nodig?
En als we vanuit Libanon naar Syrie gaan en later terug naar Libanone, kan dat op hetzelfde libonon-visum, of koop je weer een nieuwe?
Bij de grens heb ik er geen hoeven overleggen, zijn wel nodig als je je visum zou willen verlengen.quote:Op maandag 27 september 2010 23:33 schreef Katinkat het volgende:
Ook geen pasfoto's nodig voor het syrische visum? Dat had ik wel ergens gelezen.
In Syrië vond ik Apamea/Afamia zeker de moeite waard, zijn ook Romeinse ruines, vond het net zo indrukwekkend als Palmyra maar dan met de helft minder toeristen. Daarnaast uiteraard Crac des Chevaliers, verder nog meer bestemmingen maar dit waren de 2 die er bij mij uitsprongen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:30 schreef Katinkat het volgende:
Waar moeten we zeker heen?
Wat vond je het meest bijzonder?
We willen met de bus reizen, hoe heb jij gereisd?
Tja.. dat klopt.. volgens de Libanezen valt het allemaal wel mee, zolang je maar normaal doet en het niet opzoekt.quote:Op maandag 1 november 2010 23:11 schreef Katinkat het volgende:
Juist dat deel bij de grens met Israel wordt toch om veiligheidsredenen ontraden?
Zolang het niet ineens weer mis gaat tussen Israel en Libanon is het behoorlijk veilig. Ook in de Bekaavallei en andere Hezbollah gebieden. Het kan intimiderend overkomen om ineens in een minibusje met allemaal Arafat's te zitten, maar zolang je niet met Israelische vlaggen gaat zwaaien is er niets aan de hand. Alleen in het zuiden schijnt het wat minder veilig te zijn ivm palestijnse vluchtelingenkampen.quote:Op zondag 17 april 2011 17:25 schreef El_Matador het volgende:
Ff volgen dit...
En wat vraagjes:
• Hoe veilig is Libanon?
De gemiddelde kebabzaak is niet veel beter dan de gemiddelde kebabzaak hier. Maar je kunt er wel heerlijk eten als even zoekt. En ook lekker eten is er niet heel erg duur. Mocht je in Tripoli komen, moet je zeker even bij Addar, El tal 188 binnen lopen.quote:• Libanees eten is elders goed tot goddelijk, hoe is dat daar?
Neuh, zolang je geen Israelische stempel hebt is er niets aan de hand. Op het vliegveld krijg je (uitgaande van een EU-paspoort) gewoon een visum-on-arrival.quote:• Lastig binnenkomen of valt het mee?
Syrische stempels lijken me geen probleem, zeker aangezien er ook tich bussen tussen Beirut en Damascus heen en weer rijden.quote:• Worden Syrische stempels geaccepteerd aan de grens?
quote:
Hoe lang blijf je in Beiroet? Ik vond 3 dagen wel ruim voldoende..quote:Op zondag 17 april 2011 17:25 schreef El_Matador het volgende:
Ff volgen dit...
En wat vraagjes:
• Hoe veilig is Libanon?
• Libanees eten is elders goed tot goddelijk, hoe is dat daar?
• Lastig binnenkomen of valt het mee?
Zeer eenvoudig. Het is zelfs gratis voor Nederlanders.
• Worden Syrische stempels geaccepteerd aan de grens?
Geen probleem
Geen actueel enthousiasme, maar ik zou wel het nieuws m.b.t. Syrië goed in de gaten houden. Libanon en met name Hezbollah schijnen het tot nu toe redelijk te negeren, maar het is niet uit te sluiten dat het ineens overslaat naar Libanon (Hezbollah is redelijk pro-Assad), zeker als er ineens massa's vluchtelingen de grens over zouden komen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:45 schreef misteriks het volgende:
Heeft er iemand nog actueel enthousiasme te delen?
Ik ga zelf met een retourtje Beirut een weekje naar Libanon.
Is het doenbaar het land te verkennen vanuit Beiroet, ttz hotel voor 1 week boeken, of is het land net iets te groot en zodoende een roundtrip beter is?
Wat is de to do voor 1 week?
mja, ik weet dat de timing niet optimaal is, maar ga het er toch op wagen. Alvast bedankt voor de nuttige infoquote:Op zondag 19 augustus 2012 19:45 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Geen actueel enthousiasme, maar ik zou wel het nieuws m.b.t. Syrië goed in de gaten houden. Libanon en met name Hezbollah schijnen het tot nu toe redelijk te negeren, maar het is niet uit te sluiten dat het ineens overslaat naar Libanon (Hezbollah is redelijk pro-Assad), zeker als er ineens massa's vluchtelingen de grens over zouden komen.
Het meeste kun je in dagtrips vanuit Beiroet bekijken. Maar het is misschien toch een idee om een dagje of 2 in Tripoli te blijven, dan kun je ook wat makkelijker een tripje naar de Quadisha-vallei maken (ervan uitgaande dat je het OV gebruikt en niet gestoord genoeg bent om daar zelf te gaan rijden.)
Ik zou Tripoli mijden.. Zeer riskant momenteel..quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:31 schreef misteriks het volgende:
[..]
mja, ik weet dat de timing niet optimaal is, maar ga het er toch op wagen. Alvast bedankt voor de nuttige info
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |