abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:02:04 #151
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19562325
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 14:54 schreef DiscoInferno het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het veto recht niet. Nu gebeurt het nl dat landen ala Frankrijk en Duitsland de doorslag kunnen geven wat neerkomt op kleine landen hun mening maakt toch niet uit.
Ik begrijp het vetorecht heus wel. Alle landen hebben in de Europese ministerraad vetorecht. Malta en Luxemburg dus ook. Het is de VN-Veiligheidsraad niet. . Daar wordt nu wat aan gerommeld, omdat je nu niet meer met de oorspronkelijke zes, maar met 25 landen aan tafel zit. Het wordt dan zo langzamerhand een Poolse Landdag. Dus is er in het Verdrag van Nice besloten dat op sommige onderwerpen niet meer een veto kan worden uitgesproken, er wordt besloten via een gekwalificeerde meerderheid. En gezien het aantal stemmen dat daarvoor nodig is, moeten er zeker drie "grote" landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, UK) en een vierde land tegen een voorstel zijn om het af te schieten.
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:02:56 #152
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_19587569
Lijst 3 www.vvd.nl dus.
En wel op nummer 11 Maarten van de Donk (Rotterdam) (m)
Maar er is overigens ook helemaal niks mis met de nummer 1 op de lijst.

Voor europa maar er zijn grenzen.
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:04:20 #153
79128 HarryP
mijnCV.com
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:35:16 #154
89031 eurodusnie
anarchistisch collectief
pi_19588429
Voor de EU stemmen? Je moet wel gek zijn!
Het parlement is een lachertje en zit er maar wat voor de vorm bij. De EU is een aanfluiting voor ieder besef van democratie. 1 volksvertegenwoordiger voor iedere 300.000 europeanen, wat heeft dat nou weer met democratie te maken? Hoe erg het gesteld is met de democratie laat de beperkte keuzemogelijkheden op 10 juni zien. Alle partijen zijn vóór de EU!! Sceptici, ja die zijn er wel, maar tegen is niemand.

Maar wat maakt het allemaal eigenlijk uit. De EU was, is en blijft een project voor het bedrijfsleven.
Stem 10 juni tegen de EU stem blanco!

http://eu2004.eurodusnie.nl/static/stemblanco.shtml
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:40:04 #155
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19588546
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 14:35 schreef eurodusnie het volgende:
Alle partijen zijn vóór de EU!! Sceptici, ja die zijn er wel, maar tegen is niemand.
Wat let je om een eigen partij op te richten? In Engeland doet de UK Independence Party mee, waarom zou dat in Nederland niet kunnen?
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:47:42 #156
89031 eurodusnie
anarchistisch collectief
pi_19588731
Daar houdt jede EU niet mee tegen en wek je alleen maar de illusie dat er effectieve oppositie binnen het EP mogelijk is, terwijl de eigenlijke macht bij de ongekozenen ligt.
  woensdag 2 juni 2004 @ 14:50:07 #157
3904 Koos Voos
teringhond
pi_19588803
Eurodusnie is gewoon een SPAM ACCOUNT !...
  woensdag 2 juni 2004 @ 15:00:54 #158
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19589073
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 14:35 schreef eurodusnie het volgende:
Voor de EU stemmen? Je moet wel gek zijn!
Het parlement is een lachertje en zit er maar wat voor de vorm bij. De EU is een aanfluiting voor ieder besef van democratie. 1 volksvertegenwoordiger voor iedere 300.000 europeanen, wat heeft dat nou weer met democratie te maken? Hoe erg het gesteld is met de democratie laat de beperkte keuzemogelijkheden op 10 juni zien. Alle partijen zijn vóór de EU!! Sceptici, ja die zijn er wel, maar tegen is niemand.

Maar wat maakt het allemaal eigenlijk uit. De EU was, is en blijft een project voor het bedrijfsleven.
Stem 10 juni tegen de EU stem blanco!

http://eu2004.eurodusnie.nl/static/stemblanco.shtml
De LPF en NieuwRechts zijn bijvoorbeeld voor het afschaffen van het Europees Parlement, en willen alleen samenwerking tussen de lidstaten die volledig souverein blijven.

Ik denk dat een stem op 1 van deze 2 partijen meer gaat helpen dan een blanco stem, wat toch als ongeldig wordt gezien.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_19589517
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 14:54 schreef DiscoInferno het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het veto recht niet. Nu gebeurt het nl dat landen ala Frankrijk en Duitsland de doorslag kunnen geven wat neerkomt op kleine landen hun mening maakt toch niet uit.

Wat asielbeleid betreft: ik ben voor opgeschoolden uit Derde Wereldlanden hier hun laten leren zodat zij hun kennis mee kunnen nemen naar hun land van herkomst.
Ik ben tegen het binnenhalen van een ieder die alleen maar hier komt om profijt te trekken. Werk je, spreek je de taal etc, mag je van mij gewoon blijven maar mensen die niet willen integreren, tja, wat moet je daarmee?
wat is er nuttig aan om hoogopgeleiden uit derde wereldlanden hier te laten leren? Ze zijn al hoogopgeleid. Haal dan wat potentiele slimmerikken hierheen om te leren zodat er meer hoogopgeleiden komen in het land van herkomst (want ze moeten natuurlijk wel weer terug om hun land op te bouwen).

Uit mijn stemwijzer kwam LPF bovenaan. Bij de slag om europa kwam democratisch europa bovenaan, gevolgd door nieuw rechts, LPF en VVD. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik op ga stemmen. Ik nog tussen LPF, D66 en VVD, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar LPF.

Ik vind trouwens ook die one issue partijen zoals de partij voor de dieren grote onzin. Ik hoop dan ook heel erg dat zij geen zetel krijgen, maar het zijn jammergenoeg vaak die geitenwollensokken types die actief gaan stemmen... Zo'n partij voor de dieren denkt enkel maar aan de dieren en van andere dingen hebben ze de ballen verstand terwijl de grotere partijen op elk gebied wel een deskundige hebben en dus veel beter weten waar ze over praten. Ik heb liever iemand met kennis over alles om mij te vertegenwoordigen...
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  woensdag 2 juni 2004 @ 15:24:20 #161
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19589687
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 15:00 schreef Sidekick het volgende:

Ik denk dat een stem op 1 van deze 2 partijen meer gaat helpen dan een blanco stem, wat toch als ongeldig wordt gezien.
Ik denk niet dat een user als eurodusnie snel geneigd zal zijn te stemmen op een partij als NieuwRechts of de LPF. .
pi_19589893
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 15:36 schreef Sumava het volgende:
Ik ga dus 10 juni voor het eerst stemmen, maar ik heb geen flauw idee op wie, en hoe dat nou eigenlijk werkt met zo'n lijst enzo... Hebben jullie misschien tips ofzo?
Stuur de SP naar brussel want als je stemt maak jij wat uit!
pi_19590715
Koei, waarom moet je die mensen hierheen halen?! Geef ze daar onderwijs, volgens mij is dat veel effectiever.
  woensdag 2 juni 2004 @ 19:05:38 #164
61927 DaveM
uitgefokt
pi_19595372
verkeerde topic
pi_19599430
Ik stem Lijst 11, NieuwRechts
N I E U W R E C H T S - EENHEID DOOR INHOUD
~~~~~~~~~~www.nieuwrechts.nl~~~~~~~~~~
pi_19603232
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 16:01 schreef Sessy het volgende:
Koei, waarom moet je die mensen hierheen halen?! Geef ze daar onderwijs, volgens mij is dat veel effectiever.
ben ik het helemaal mee eens, maar de stelling uit de stemwijzer ging over hoogopgeleiden hierheen halen en dat is natuurlijk helemaal onzin.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_19603476
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 16:09 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

Ja, stem VVD!
Nee, stem GroenLinks of SP
Vrijwillig gebanned
pi_19603508
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:23 schreef nationalist101 het volgende:
Ik stem Lijst 11, NieuwRechts
Ik niet.

Waardoor ben je overgehaald, zeker niet door hun verkiezingsspot?
pi_19603823
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 23:22 schreef MartinusMagnus het volgende:

[..]

Nee, stem GroenLinks of SP
Op Europees niveau zit er nogal wat verschil tussen die twee partijen hoor...
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  donderdag 3 juni 2004 @ 02:15:53 #170
79778 Arun
King Kung Ling
pi_19606927
ik zou het nog niet weten, misschien VVD..
  donderdag 3 juni 2004 @ 02:54:02 #171
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_19607213
Van huis uit VVD-stemmer, nu ga ik bij deze verkiezingen op Lijst 12, Europa Transparant stemmen.

Genoeg zakken gevuld van ons gemeenschapsgeld door die fraudeurs en genoeg met het bedrijven van vriendjespolitiek. Na jaren nog steeds niks mee gedaan na de onthulling van Van Buitenen. Hopelijk komen er genoeg proteststemmen om Brussel en Straatsburg wakker te schudden.
The Internets, I needs it..
  donderdag 3 juni 2004 @ 03:27:47 #172
89031 eurodusnie
anarchistisch collectief
pi_19607356
Nog even los van het 'nogal' kapitalistische en nationalistische karakater van de twee zijn het LPF en nieuwrechts niet tegen de EU an sich. Lees de verkiezingsprogrammaatjes maar eens van ze door. Net als ter linker zijde Groenlinks en de SP welliswaar sociaaldemocratisch gezind zijn, maar desondanks pro EU. Tegenstanders van de EU kunnen dan ook het beste hun stem laten horen door thuis te blijven (passief) of blanco te stemmen (actief). Op de website http:eu2004.eurodusnie.nl staat daarover de nodige informatie.
pi_19609793
Als jij je stem dan niet geeft en stopt met spammen
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_19609962
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 03:27 schreef eurodusnie het volgende:
Nog even los van het 'nogal' kapitalistische en nationalistische karakater van de twee zijn het LPF en nieuwrechts niet tegen de EU an sich. Lees de verkiezingsprogrammaatjes maar eens van ze door. Net als ter linker zijde Groenlinks en de SP welliswaar sociaaldemocratisch gezind zijn, maar desondanks pro EU. Tegenstanders van de EU kunnen dan ook het beste hun stem laten horen door thuis te blijven (passief) of blanco te stemmen (actief). Op de website http:eu2004.eurodusnie.nl staat daarover de nodige informatie.
En EuropaTransparant dan?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_19610335
Ben te lui om te lezen, maar ga jij D66 of VVD stemmen, Undeworld?
pi_19610563
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 10:53 schreef RichardQuest het volgende:
Ben te lui om te lezen, maar ga jij D66 of VVD stemmen, Undeworld?
D66
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  donderdag 3 juni 2004 @ 11:08:50 #177
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19610665
Hehe, de LPF heeft eindelijk duidelijk gemaakt bij welke fractie ze zich aan willen sluiten, hoewel...
quote:
De ELDR (Europese Liberale en Democratische Partij), of de EDD (Europa van Democratie en Diversiteit) of de UEN (Union for Europe of the Nations) bieden mogelijkheden. Na de verkiezingen moeten we samen bekijken hoe we het beste de opvattingen van de LPF kunnen realiseren.
  donderdag 3 juni 2004 @ 17:36:07 #178
909 Num
Núm dus!
pi_19620437
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 02:54 schreef Dr_Crouton het volgende:
Van huis uit VVD-stemmer, nu ga ik bij deze verkiezingen op Lijst 12, Europa Transparant stemmen.

Genoeg zakken gevuld van ons gemeenschapsgeld door die fraudeurs en genoeg met het bedrijven van vriendjespolitiek. Na jaren nog steeds niks mee gedaan na de onthulling van Van Buitenen. Hopelijk komen er genoeg proteststemmen om Brussel en Straatsburg wakker te schudden.
Helemaal mee eens.
  donderdag 3 juni 2004 @ 17:44:05 #179
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19620579
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 11:08 schreef freako het volgende:
Hehe, de LPF heeft eindelijk duidelijk gemaakt bij welke fractie ze zich aan willen sluiten, hoewel...
[..]
De UEN lijkt mij de meest logische keuze. Waarom de LPF zo zit te twijfelen is erg vraamd. Gewoon helder voor de UEN gaan en dan geef je een duidelijk signaal af naar de kiezers dat ze gewoon anti-EU zijn.

Maar ja, ik verwacht eigenlijk geen zetel voor de LPF...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 3 juni 2004 @ 18:39:03 #180
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_19621603
Yo, net stemwijzer gedaan en D66 kwam er veruit het beste uit. De ideologie is, zoals in het begin van dit topic besproken, buitengewoon goed uit een 30 tal stellingen te halen, en Europa staat nu ook weer niet zó dichtbij dat je je eerst moet inleven in de gehele ideologie van diverse partijen, denk ik.

Alleen landelijk vind ik ze niet erg sterk, ik hoop dat ze meer hun tanden in de EU zetten.
Ik stem normaal gesproken VVD, dus nu twijfel ik what to do... Maar nog zat tijd om me er in te verdiepen
  vrijdag 4 juni 2004 @ 10:25:33 #181
84808 Hari-Bo
Onbegrijpelijk?
pi_19633622
Met stemwijzer was LPF de partij die het beste bij mijn ideeën paste en bij de strijd om europa Nieuw Rechts, daarna ff gekeken welke 2 ik het beste vond en dat is Nieuw Rechts
Let's get down to brass tacks. How much for the ape?
Oh, shit. I forgot about the beer. You want one? No, how 'bout some ether?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 17:59:57 #182
909 Num
Núm dus!
pi_19645065
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 18:39 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik stem normaal gesproken VVD
Een stem voor D66 is ook een stem voor de VVD. Ze zitten namelijk in dezelfde europese partij.
pi_19645650
Peiling : bedroevende opkomst voor EP

Hilversum

De opkomst bij de Europese verkiezingen zal in Nederland donderdag

Vermoedelijk lager uitvallen dan vijf jaar geleden. Toen kwam 29,9 % opdagen.

Door de geringe interesse houdt De Hond een slag om de arm bij de voorspelling van de uitslag. Het is twijfelachtig of D66 en de LPF de kiesdrempel van 3,8 % overbruggen. Een zetel lijkt haalbaar voor de Partij van de Dieren en Europa Transparant van Paul van Buitenen

De prognose is verder dat het CDA 9 of 10 zetels haalt , PvdA 6 of 7 , ChristenUnie 2 en GroenLinks en de SP beide 1.

Bron : teletekst

God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_19649952
Ik stem ook op Van Buitenen , die ik onkangs heb mogen ontmoeten. Geen politicus, maar een eerlijk man waar ik mijn hand voor in het vuur steek.
pi_19650808
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 21:37 schreef Olaf1 het volgende:
Ik stem ook op Van Buitenen , die ik onkangs heb mogen ontmoeten. Geen politicus, maar een eerlijk man waar ik mijn hand voor in het vuur steek.
Inderdaad, hij is gewoon eerlijk, zelfs over die onkostenvergoeding is hij eerlijk: Dat steekt hij in de partij. Andere politici zeggen er liever niks over en vullen hun eigen zakken er mee........ Hij is over álles eerlijk, óók de in eerste instantie minder mooie kanten.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_19650824
Bij "slag van Europa" VVD op 1, CDA op 2 en als laatste nieuwrechts en SP met allebei -600. Kan ik me redelijk in vinden op zich. Denk toch dat ik uiteindelijk voor de CDA ga. Of het Camiel met z'n blitse Limburgse tongval of de nr. 2 vd CDA -Maria Martens, die praktisch mijn buurvrouw is- wordt, weet ik alleen nog niet....
pi_19657740
Peiling: D66 verdwijnt uit Europees Parlement - 4 juni 2004

AMSTERDAM (ANP) - De kans is groot dat D66 na de verkiezingen van 10 juni uit het Europese Parlement verdwijnt. Volgens een peiling van Maurice de Hond krijgt de partij te weinig stemmen om haar huidige twee zetels te behouden.De partij van klokkenluider Paul van Buitenen, Europa Transparant, stevent volgens De Hond af op minstens één zetel in het Brusselse. Uit het onderzoek onder ongeveer 5000 Nederlanders blijkt verder dat de PvdA het slechter doet dan het CDA. De PvdA krijgt naar verwachting rond 20 procent van de stemmen, goed voor zes tot zeven zetels. Het CDA haalt 26 procent, oftewel negen tot tien zetels. De VVD komt op een derde plaats met bijna 20 procent, of vijf tot zes zetels. De Hond verwacht dat de opkomst volgende week donderdag lager zal zijn dan vijf jaar geleden bij de verkiezingen voor het Europese Parlement. Hij verwacht dat iets meer dan een kwart (28 procent) van de Nederlandse stemgerechtigden naar het stemlokaal gaat. Een lage opkomst is volgens De Hond gunstig voor ChristenUnie/SGP, die hierdoor waarschijnlijk hun twee zetels zullen houden en kans maken op een derde via restzetels. Dat is in elk geval meer dan de SP en GroenLinks, afhankelijk van het succes van Europa Transparant en de Partij voor de Dieren krijgen zij één of twee zetels.De SP maakt overigens een grotere kans op een tweede zetel dan GroenLinks, stelt De Hond. De kansen dat de LPF een zetel binnensleept, noemt De Hond klein. De proteststem zal bij deze verkiezingen eerder naar Europa Transparant gaan, denkt hij.

bron: www.ukomttochook.nl

zaterdag 5 juni 2004 @ 09:54:11 #189
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_19657862
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 22:17 schreef cultheld het volgende:
Inderdaad, hij is gewoon eerlijk, zelfs over die onkostenvergoeding is hij eerlijk: Dat steekt hij in de partij. Andere politici zeggen er liever niks over en vullen hun eigen zakken er mee........ Hij is over álles eerlijk, óók de in eerste instantie minder mooie kanten.
Hij is eerlijk omdat ie aangeeft dat ie oneerlijk is

De enige partij die echt eerlijk omgaat met de teveel ontvangen onkostenvergoeding is Groen Links; zij storten het teveel ontvangen bedrag terug.
pi_19658034
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 22:17 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ook de PvdA is daar eerlijk in. Die geven hun geld terug. Gun Paul van Buitenen niet de eer die hem niet toekomt.
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2004 @ 10:20:39 #191
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19658095
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 10:13 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ook de PvdA is daar eerlijk in. Die geven hun geld terug. Gun Paul van Buitenen niet de eer die hem niet toekomt.
Ook het kwartje van Kok?
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_19658138
Kok heeft niks met de EU van doen.
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2004 @ 10:41:45 #193
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19658278
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 10:27 schreef RichardQuest het volgende:
Kok heeft niks met de EU van doen.
Niet?

En dit?
pi_19660870
Irrelevante info voor dit topic.
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2004 @ 14:11:22 #195
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19661725
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 13:31 schreef RichardQuest het volgende:
Irrelevante info voor dit topic.
Nou, je bent wel erg slecht in het toegeven dat je geen gelijk had in je stelling.
pi_19662128
Nou oke, ik zal niet op Kok stemmen volgende week. goed??

† In Memoriam † zaterdag 5 juni 2004 @ 14:36:25 #197
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19662267
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 14:29 schreef RichardQuest het volgende:
Nou oke, ik zal niet op Kok stemmen volgende week. goed??

Deal.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 18:55:21 #198
58076 yohan.nl
Zeker nu!
pi_19667364
Hier dan maar ff:

In het kader van de Fok! Politieke Barometer de volgende poll, zodat we achteraf kunnen zien of de mening van de Fokkers overeen komt met de uitslag.

Poll: Op wie stem jij?
  • CDA
  • D66
  • Democratisch Europa
  • Europa Transparant
  • Groenlinks
  • Leefbaar Europa
  • Lijst Pim Fortuyn
  • Nieuw Rechts
  • PvdA
  • Partij voor de Dieren
  • Partij voor het Noorden
  • Respect.nu
  • SGP / ChristenUnie
  • SP
  • VVD
  • Ik ga niet stemmen
  • Ik stem blanco
  • Ik weet nog niet waarop
    Tussenstand:

Ram op F5 voor de actuele resultaten

Poll: Waarom?
  • Altijd op gestemd
  • Advies Stemwijzer.nl
  • Protest-stem
  • Lijsttrekker spreekt me aan
  • Anders
    Tussenstand:

Ram op F5 voor de actuele resultaten
  • pi_19670666
    Nieuwe (05/06/2004) Lijn 25 peiling:

Voor het eerst weet meer dan de helft van de stemgerechtigden in Nederland de exacte datum van de Europese Parlementsverkiezingen. Deze vinden plaats op donderdag 10 juni, weet inmiddels 53 procent van de kiezers. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Interview/NSS in opdracht van de NOS.

Het lijkt er dus op dat de overheidscampagne ‘u komt toch ook’ zijn doel niet gaat halen. Dat doel is immers de kiezer naar de stembus te trekken en dat wordt moeilijk als bijna de helft van de kiezers minder dan een week voor dato niet eens weet wanneer de verkiezingen precies plaatsvinden.

Overigens weet nog altijd een op de vijf Nederlanders niet dat er komende week verkiezingen zijn.

Verliezers
    Tien weken lang heeft Interview/NSS voor Lijn 25 onderzocht hoe de kiezer gaat stemmen. In die tijd zijn het CDA, GroenLinks en de VVD de grootste verliezers gebleken. Bij de vorige Europarlementsverkiezingen in 1999 genoot het CDA nog het vertrouwen van 27 procent van de kiezers, tegenwoordig blijft de Lijn 25-barometer steken op 21 procent.

GroenLinks verliest ten opzichte van 1999 maar liefst de helft van haar kiezers en daalt van 12 naar 6 procent. Ook de VVD verliest flink, deze partij zakt ten opzichte van 1999 van 20 naar 15 procent van de stemmen. D66 verliest 2 van de 6 procent en komt daarmee op 4 procent (Dus wel 1 zetel ) en de kleine christelijke partijen SGP en ChristenUnie krijgen samen nog maar 5 procent, tegen 9 in 1999.

Winnaars
    Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. Vooral de PvdA profiteert flink van de daling van het CDA en GroenLinks. De socialisten zien het aantal stemmen stijgen met 10 procentpunt naar een totaal van 30 procent. Ook de SP profiteert, de partij gaat van 5 procent in 1999 naar 8 nu. De LPF trekt veel van de VVD-kiezers naar zich toe, deze partij deed in 1999 nog niet mee, maar behaalt nu 3 procent van de stemmen.

Maar de echte winnaars moeten worden gezocht bij de niet-gevestigde partijen zoals Europa Transparant en de Partij voor de Dieren. Deze partijen staan bij de Lijn 25-barometer onder het kopje overig en dit kopje is van een niets betekende 1 procent uitgegroeid naar 8 procent. Daarmee ontwikkelen de kleine partijen zich tot een geduchte concurrent voor een felbegeerde zetel in het Europarlement.

Hiervoor moeten ze eerst wel de kiesdrempel van 3,7 procent halen. Maar Europa Transparant zit er vlakbij en ook de Partij voor de Dieren heeft kans de kiesdeler te halen. Gezien hun snelle opkomst hebben zowel Paul van Buitenen als Marianne Thieme goede hoop op een zetel in het Europese Parlement.

Bron: http://www.nos.nl/lijn25/europakiest/Peiling_week_10.html
    pi_19673713
    weet niet precies wie ik ga stemmen (denk VVD ofzo), maar ik ben ervan overtuigd dat de nationale overheden moeten blijven. Landen moeten landen blijven en niet staten worden in de toekomst. Vind de euro erg genoeg. Engeland is heel slim geweest niet die klote euro in te stappen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')