Ik dacht al, wat is het rustig!quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:59 schreef du_ke het volgende:
*Meldt.
Zo is dat. De Hittieten zijn echt mega-etters, dus weg ermee! Ik had in mijn Mesoptamia conquest ook veel last van ze. In een gewoon spel ben ik ze echter nog niet tegengekomen.quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:35 schreef JedaiNait het volgende:
Ik ben nu dus met een PBEM (2 vs 6ai) potje bezig. En zoals in mijn vorige posts al duidelijk was, ben ik net onverwachts aangevallen door hitites. Die had het sterkste leger dus dat was een klein probleem. Ik had echter een klein mazzeltje. Ik ben namelijk Dutch en in deze fase van het spel kan ik daarom vrij snel Swiss Mercenaries bouwen. Intussen ben ik 1 stad kwijt, maar heb ik alweer een andere terug veroverd, bovendien zijn mijn leger en dat van hitites nu ongeveer even sterk. Het voorlopige doel van mij en mijn ally is dan ook de complete verwoesting van hitites. Eigen schuld lijkt me.
Tja, als je echt niets anders had dan elite cav om in je army te stoppen, dan heb je gewoon gedaan wat nodig was. Simpel.quote:@Frollo. Ik vond dat ik geen keuze had, dus ik heb toch 2 elite cavalry in mijn army geplaatst. Geen slechte keuze geweest, want die army raast nu als een gek door de legers van hitites heen (die nog voornamelijk medieval infantry ed heeft).
Volgens mij bedoelen ze met 'Europese versie' gewoon een gelokaliseerde versie, bijvoorbeeld een versie met Franse of Duitse teksten. Als jouw Conquests Engelstalig is, is het dus gewoon de Amerikaanse.quote:Op donderdag 13 mei 2004 17:19 schreef JimmyJames het volgende:
Weten jullie misschien of een Amerikaanse versie van Civ3 het doet met een Europese versie van de uitbreiding : Conquest ?
Hey joh, plaats liever een leuk verhaaltjequote:Op donderdag 13 mei 2004 21:34 schreef Mr_Brownstone het volgende:
*tvp*
Haha, dat soort zinnen moet je wel in een Civ-context lezen.quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:58 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zo is dat. De Hittieten zijn echt mega-etters, dus weg ermee!
Wel aardig realistisch. Zo ver ik kan zien (en ik heb even de kleine Bos Atlas erbij gepaktquote:Op vrijdag 14 mei 2004 13:47 schreef Frollo het volgende:
O ja, en hoe zit het met de resources? Zijn die realistisch verdeeld (weinig voor Nederland dus) of is het minder realistisch, maar wel eerlijk?
Ja, dat had ik tot voor kort ook. Maar zij hebben vanuit het zuiden van Frankrijk toendertijd de opstand tegen de Romeinen 'geleid'quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:02 schreef SuperSiem het volgende:
Errug mooie map inderdaad! Mijn vingers jeuken om te gaan spelen.
Maar als die map inderdaad zo klein is, is het nu, nog meer dan normaal, van belang om echt superstrategisch te spelen. Overhaast iets beslissen of iets gokken kan je de kop kosten geloof ik.
En komen de Kelten oorsponkelijk uit Zuid-Frankrijk? Ik associeer ze meer met Bretagne en Ierland eigenlijk.
Heb ik in het vorige deel beantwoord, maar het kan best dat je daar overheen gelezen hebtquote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:16 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Ik vraag me trouwens iets af.
Ik weet dat wanneer je een resource of een luxury in een bos hebt, en je kapt het bos, dat dan de resources en luxuries gewoon blijven staan. Maar hoe zit dat eigenlijk met bijvoorbeeld een resource als Rubber of Uranium. Als je nog niet de juiste Techs hebt om ze te zien en je kapt het bos waar deze resources later op verschijnen, verschijnen ze dan nog wel?
* SuperSiem is lekker bezig.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:11 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[..]
Ja, dat had ik tot voor kort ook. Maar zij hebben vanuit het zuiden van Frankrijk toendertijd de opstand tegen de Romeinen 'geleid'
En je moet inderdaad alles supersnel doen. Weinig ruimte voor fouten.
Thanksquote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:25 schreef Frollo het volgende:
[..]
Heb ik in het vorige deel beantwoord, maar het kan best dat je daar overheen gelezen hebt
Alle vindplaatsen van de strategische resources liggen aan het begin van het spel vast. (En de AI weet wáár, daarom zie je soms stadjes in de toendra -- daar blijkt later oil te zijn).
Dus je kan gerust bijvoorbeeld een stuk jungle omhakken; als vooraf was bepaald dat op dat specifieke vakje rubber zou verschijnen, dan gebeurt dat ook, ook al is de jungle inmiddels weg.
Echter, sommige resources hebben de neiging om 'op te raken' en dan op een andere plek te verschijnen. Om te bepalen waar de nieuwe vindplaats is, kijkt het spel wél naar het vereiste terrein.
Kap dus gerust bos om je steden te laten groeien, maar kap geen bos dat niet in de weg staat, want je weet nooit hoe waardevol het nog kan zijn.
(Overigens kunnen Horses en Rubber niet op raken.)
En de Galliers. Die zaten wel een stukje meer richting Bretagne (als ik het me goed herinner tenminste)quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:30 schreef SuperSiem het volgende:
[..]
* Mr_Brownstone is lekker bezig.
Dat was mijn eindexamenonderwerp Latijn.Ambiorix enzo. Dat waren dus de Kelten.
Als je de stripboeken mag geloven wel.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:53 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[..]
En de Galliers. Die zaten wel een stukje meer richting Bretagne (als ik het me goed herinner tenminste)
Die map ziet er erg mooi uitquote:Op vrijdag 14 mei 2004 13:27 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Voor diegene die het interessant vinden, op deze pagina is die Europa map te vinden die ik nu speel: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?s=&threadid=69013
Mooi plaatje van de map:
[afbeelding]
Dat is wel, geloof ik, al een redelijk oud plaatje. Er zijn al een paar kleine veranderingen geweest. Denemarken is nu bijvoorbeeld iets dikker. De franse buik steekt iets meer uit, dat soort dingen
Met 'z' zoom je in en uit. Overigens, het is wel leuk om wat screenshots aan elkaar te lijmen, zo krijg je een heel beeld van je rijk,quote:Op maandag 17 mei 2004 19:14 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Ik heb eindelijk mijn CD terug dus misschien ga ik vanavond nog met die game beginnen.
Welke moeilijkheidsgraad is het eigenlijk?
En iets totaal anders: Hoe maken jullie van die screenshots waarop jullie hele rijk te zien is. Ziet eruit alsof er gewoon uitgezoomd is, maar die optie zie ik nergens in de game. I'm completely clueless.
De Celten hebben altijd in (Zuid) Frankrijk gewoond. Tijdens de " volksverhuizing " 4de eeuw n Chr. zijn alle volken verhuist, zo zijn celten, saksen en angelen naar groot brittannie verhuist..quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:11 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[..]
Ja, dat had ik tot voor kort ook. Maar zij hebben vanuit het zuiden van Frankrijk toendertijd de opstand tegen de Romeinen 'geleid'
En je moet inderdaad alles supersnel doen. Weinig ruimte voor fouten.
ja, ik had mijn bevolking eigenlijk teveel verwaarloosd, men was ontevreden en de bevolking groeide niet erg hard in vergelijking met die van mijn buren. Ik focuste teveel op mijn leger, maar nu heb ik dat een beetje gecorrigeerd, met science zit ik niet ver van de Aztecs meer af, men zegt dat ik op gelijke voet met hen staat maar ik moet nog enkele essentiele innovaties krijgen om de Aztecs beter in het vizier te krijgen. Iedereen is verder gevorderd ook in Science, ook bv de Americans.quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:14 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Als ik jou was zou ik in rap tempo naar Sanitation toewerken, en dan hospitals gaan bouwen. Grotere steden = meer commerce = meer science.
Ik ben trouwens gestopt. Ik had Amerika uitgeroeid, maar daarna was ik heel erg zwak. Toen gingen de Persians en Duitsers samenwerken... tegen mij
Ik had geen enkele kans meer om te winnen, op welke manier dan ook
K was gewoon lekker aan het spelen en opeens had ik +160 gold per turn drbij en zat ik al op 12.000!!quote:Op zondag 6 juni 2004 14:26 schreef JedaiNait het volgende:
Lijkt me een beetje zinloos eigenlijk, een reserve van 2000 is meer dan genoeg. Tenzij je je spies actief wilt gebruiken natuurlijk. Dat zijn dure geintjes.
Als je een unit een plek (in jouw voorbeeld dus een stad, maar het kan ook een stuk terrein aan de grens zijn) wilt laten bewaken, kun je op de F (van 'fortify') op je toetsenbord drukken. Dit heeft twee voordelen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:33 schreef Toot het volgende:
Ik ben het nu aan het spelen en vind het verdomd moeilijk! Ik snap alleen niet hoe je snel door wat 'beurten' heenklikt. Want het spel leerde mij dat ik met spatie naar de volgende beurt ga, alleen bij mij gaat hij dan eerst alle units in mijn stad af. Dat is vervelend. Doe ik iets fout?
Future techs heb je helemaal niks aan.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:05 schreef Rahl het volgende:
Wat doet de science "Future Tech" ?
Ben al bij Future Tech 5 maar ik weet niet wat ik eraan heb
Ah tnx!quote:Op maandag 28 juni 2004 17:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
Future techs heb je helemaal niks aan.
Ja ok, je krijgt er wat bonuspunten voor aan het eind van het spel, maar dat is te verwaarlozen.
Je kunt nu naar F1 gaan en gewoon science op 0% zetten. Zet daarentegen de entertainment slider wat hoger. Dat levert je blije gezichtjes op, en die zijn meer punten waard dan alle future techs bij elkaar.
Nope, ze wisten gewoon niks meer te verzinnenquote:Op maandag 28 juni 2004 17:20 schreef Rahl het volgende:
Ik hoopte dat er nog 1 of andere über tech achteraan kwam, maar dat is niet zo dus
Sengoku map isquote:Op maandag 28 juni 2004 17:41 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nope, ze wisten gewoon niks meer te verzinnen
heb ik gezien ja..maar tijdens het laden van de map bleef ie bij mij hangenquote:Op vrijdag 9 juli 2004 22:52 schreef zakjapannertje het volgende:
heb je al bij www.civfanatics.com gekeken, zie ik net een WO1-scenario staan nl
blijkbaar een lange loadtijd...quote:...
The load time is decent, you may have to wait around 20-60 mins for it to finish depending
on the computer used. Enjoy!
...
Meer marketplaces bouwen, excess resources proberen te verkopen, minder troepen etc.quote:Op maandag 12 juli 2004 00:14 schreef Onderbroek het volgende:
oke
Ik ben aan het spelen met de persians...ben nog bezig met opbouwen enzo...lbalbal
Maar wat echt rete irritant is dat m'n gold terugloopt zodra ik 'republic' heb gekozen.
Onder dispotism (oid) is alles nog oké...per beurt +2 ofzo...maar zodra ik 'republic' word dan heb ik ineens -30 ofzo
Er is echt geen stoppen aan...als ik mijn science balkje terugschuif dan kan ik daar hooguit 10% insteken want als ik hoger ga zitten dan 'shrink' ik
Wat moet ik eigenlijk doen om onder republic gewoon geld te blijven verdienen?
wat is dat?quote:Op vrijdag 16 juli 2004 12:53 schreef Litpho het volgende:
Vraagje: is er onder de Fok!-Civ3/Conquests spelers animo voor een Fok!-PBEM?
Lijkt mij op zich best een leuk idee (en ik heb voorlopig de tijd er wel voor over).
Multiplayer over email. Je speelt een beurt, slaat die op en stuurt de save file door naar de volgende speler. Niet geschikt voor mensen zonder geduld dusquote:Op vrijdag 16 juli 2004 13:46 schreef Onderbroek het volgende:
wat is dat?
haha...ai...dan wordt het moeilijk voor mijquote:Op vrijdag 16 juli 2004 13:53 schreef Litpho het volgende:
[..]
Multiplayer over email. Je speelt een beurt, slaat die op en stuurt de save file door naar de volgende speler. Niet geschikt voor mensen zonder geduld dus.
Tja, zeker in het latere spel wil ik eigenlijk ook niet meer dan 1 beurt per dag spelen, en so wie so mag je met een X-aantal spelers allang blij zijn als je 1 mail per dag krijgt. Reken maar op ongeveer 2 spelers per dag gemiddeld.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 13:52 schreef Frollo het volgende:
Prima idee Litpho!
Ik moet wel meteen even zeggen dat ik niet veel tijd heb. Meer dan één beurt per dag kan ik echt niet doen, en waarschijnlijk nog niet eens elke dag. En dan kan zo'n PBEM wel eens langer dan een jaar gaan duren...
Mijn voorkeur ligt bij C3C (meer opties zijn leuk), maar daar valt uiteraard over te praten. Vanilla bevat bij mijn weten geen PBEM optie, dus die zou dan afvallen.quote:Maar goed, ik wil wel meedenken en -praten.
Waar zat je aan te denken Litpho? Vanilla, PTW of C3C? Welke patch? Een epic game of een conquest?
Zelf geef ik de voorkeur aan vanilla of PTW, beide nieuwste patch, omdat ik vanwege een lopende PBEM met iemand anders, mijn C3C niet kan patchen.
Mee eens. Epic, bij voorkeur zonder computerspelers, lijkt me primaquote:Verder lijkt een epic mij leuker dan een conquest, omdat de conquests allerlei gewijzigde regels hebben -- leuk om je in singleplayer in te verdiepen, maar niks voor een multiplayer game.
Dat probeer ik ook altijd vermijden. Liefst wil ik mijn startpositie zo ver mogelijk van het kust, zodat ik optimaal geburik kan maken van mijn palace.quote:Op maandag 19 juli 2004 05:32 schreef Boomstam het volgende:
ik doe nou civ3 conquest, biggest map, meest aantal computer spelers, victory space race maar ik probeer de conquar uiteraard. moeilijkheid nr 4, alleen ik denk dat ik opnieuw ga beginnen want ik zit op een klein kut eiland
In dat geval kan ik best meedoenquote:Op zondag 18 juli 2004 17:51 schreef Litpho het volgende:
Tja, zeker in het latere spel wil ik eigenlijk ook niet meer dan 1 beurt per dag spelen, en so wie so mag je met een X-aantal spelers allang blij zijn als je 1 mail per dag krijgt. Reken maar op ongeveer 2 spelers per dag gemiddeld.
Tja, C3C kan ik zoals gezegd niet naar de nieuwste patch omzetten, omdat ik al met een andere pbem bezig ben. Maar PTW is wat mij betreft geen probleem.quote:Mijn voorkeur ligt bij C3C (meer opties zijn leuk), maar daar valt uiteraard over te praten. Vanilla bevat bij mijn weten geen PBEM optie, dus die zou dan afvallen.
Dan hebben we nog een paar menselijke spelers nodig. Anyone?quote:Epic, bij voorkeur zonder computerspelers, lijkt me prima.
Dat is leuk voor een kort spelletje schieten, maar zie jij maar eens 4-6 Civ-spelers 10/12 uur gekluisterd aan hun beeldscherm te houden (en ja, met multiplayer zijn dat heel redelijke tijden). Dat laat nog even buiten beschouwing dat de "standaard" multiplayer nog niet eens al te stabiel is.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 14:11 schreef Onderbroek het volgende:
haha...ai...dan wordt het moeilijk voor mij
is het niet beter om op de normale manier te multiplayen?
Uiteraard is het wel prettig om in de beginfase van het spel even een avondje ervoor te gaan zitten zodat we een heleboel van de echte doorklikbeurten alvast gehad hebben, maar daarna moet dat allemaal lekker geleidelijk door kunnen lopenquote:Op maandag 19 juli 2004 11:44 schreef Frollo het volgende:
In dat geval kan ik best meedoen
Turn based strategy. Real time strategy is naar mijn mening een stuk leuker als je inderdaad de beschikking over een militaire staf hebt zodat je alleen maar de strategie hoeft te doen ipv ook alle details in realtime hoeft te doen. Maar dat is uiteraard off-topic.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:57 schreef mrkanarie het volgende:
lijkt me op zicht best een mooi spel, wat voor een genre is het? rts?
Idd.quote:Op maandag 19 juli 2004 11:52 schreef Litpho het volgende:
Uiteraard is het wel prettig om in de beginfase van het spel even een avondje ervoor te gaan zitten zodat we een heleboel van de echte doorklikbeurten alvast gehad hebben, maar daarna moet dat allemaal lekker geleidelijk door kunnen lopen.
Binnen een week een spelletje uitspelen wordt lastig. Dan is het volgens mij makkelijker om even je vakantie af te wachten en daarna ergens een gaatje te prikken. De bedoeling was vervolgens toch om er niet al teveel tijd per dag aan te besteden in verband met diverse sociale (en andere) levensquote:Op maandag 19 juli 2004 12:30 schreef du_ke het volgende:
Ik wil wel mee doen. Ik ga echter volgende week op vakantie, en heb het daarna ook vrij druk. Dus het liefts geen al te lang spel
.
Die komt er aan. In civ4 worden de units nog meer rpg-achtig, zoals nu in civ3 met experience -> veteran en elite. Helaas heb ik geen bron.quote:Op maandag 19 juli 2004 23:00 schreef Refragmental het volgende:
Misschien een stom vraagje tussendoor... maar is er al iets bekend over Civ 4?
Ik heb er tot nu toe nog werkelijk 0,0 over gehoord, maar ik volg het dan ook niet meer echt actief.
quote:Op dinsdag 20 juli 2004 01:36 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Die komt er aan. In civ4 worden de units nog meer rpg-achtig, zoals nu in civ3 met experience -> veteran en elite. Helaas heb ik geen bron.
Wat mij betreft laten we het nog even open staan om evt. extra spelers te regelen (bijv. Monidique) en in ieder geval even te wachten tot du_ke terug is van vakantie. Discussiëren over de instellingen kan natuurlijk gewoon doorgaan (formaat en type map, moeilijkheidsgraad, wel of geen AI, wel of geen Barbarians, etc. etc. ).quote:Op woensdag 21 juli 2004 12:39 schreef Frollo het volgende:
Hoe staat het met de plannen voor een all-Fok! PBEM? Ik ben nog steeds geïnteresseerd hoor!
Eens.quote:Op woensdag 21 juli 2004 12:46 schreef Litpho het volgende:
Wat mij betreft laten we het nog even open staan om evt. extra spelers te regelen (bijv. Monidique) en in ieder geval even te wachten tot du_ke terug is van vakantie.
OK!quote:Discussiëren over de instellingen kan natuurlijk gewoon doorgaan (formaat en type map, moeilijkheidsgraad, wel of geen AI, wel of geen Barbarians, etc. etc. ).
Eensquote:Op woensdag 21 juli 2004 12:58 schreef Frollo het volgende:
- Formaat map hangt af van het aantal deelnemers. Ik zou zeggen, de kleinst mogelijke, anders gaat het allemaal zo lang duren.
- Type: continents vind ik het leukst. Bij pangaea hebben de expansionist civs te veel voordeel. Bovendien heb je dan nauwelijks schepen nodig, en die zorgen juist voor afwisseling. Op een archipelago hebben de seafaring civs te veel voordeel, plus er is minder kans op vroege contacten, en die zijn juist zo leuk. Bij continents is alles wat meer in evenwicht. Je kunt dan al lekker vroeg knokken op je eigen continentje als je wilt, maar voor de ontdekkers met suicide galleys is er ook genoeg te doen.
Da's niet helemaal waar. Als het goed is bepaalt de moeilijkheidsgraad oa ook de happiness in je steden. Dat heeft dus zelfs zonder AI spelers best wel een behoorlijke impact.quote:- Moeilijkheidsgraad: maakt natuurlijk niet uit als alle spelers human zijn. Zo niet, dan regent of monarch graag.
Als we voldoende spelers hebben, dan vind ik AI-loos spelen wel prima. Geeft ook geen tradevoordeel aan spelers die AI naast zich hebben ipv menselijke tegenstanders.quote:- Wel of geen AI: 't is wel vlotter traden met de AI. Traden met een menselijke tegenstander duurt altijd een beurt langer. Dus een of twee AI's mogen er van mij wel bij, als cash cow of target practiceMaar zonder AI vind ik ook best.
Ergens in de middensetting klinkt goedquote:- Wel of geen barbs: helemáál geen barbs betekent ook geen goody huts, dat zou heel lullig zijn voor expansionist civs. Bovendien zijn barb camps ideaal om je troepen te laten oefenen, en dan heb ik het nog niets eens over die 25 gold gehad, wat héél veel geld is in de eerste anderhalve age. Ten slotte maken barbaren het spel gewoon een stuk spannender. Alle reden dus om voor barbs te kiezen, wat mij betreft, maar ook weer niet de allerhoogste instelling (Raging?).
Scherp!quote:Op woensdag 21 juli 2004 13:08 schreef Litpho het volgende:
Da's niet helemaal waar. Als het goed is bepaalt de moeilijkheidsgraad oa ook de happiness in je steden. Dat heeft dus zelfs zonder AI spelers best wel een behoorlijke impact.
Eens!quote:Als we voldoende spelers hebben, dan vind ik AI-loos spelen wel prima. Geeft ook geen tradevoordeel aan spelers die AI naast zich hebben ipv menselijke tegenstanders.
Da's goed. Maar soms kan het wel es handig zijn, denk ik,quote:Op woensdag 21 juli 2004 15:50 schreef Frollo het volgende:
Liever via het forum a.u.b. Ik chat niet.
Ben er nog even en kan dus nog wat zeurenquote:Op woensdag 21 juli 2004 12:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Wat mij betreft laten we het nog even open staan om evt. extra spelers te regelen (bijv. Monidique) en in ieder geval even te wachten tot du_ke terug is van vakantie. Discussiëren over de instellingen kan natuurlijk gewoon doorgaan (formaat en type map, moeilijkheidsgraad, wel of geen AI, wel of geen Barbarians, etc. etc. ).
Tja, nofi, maar ik heb geen zin om uren te lezen voordat ik met een spel kan beginnen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 19:46 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Het beste wat je kan doen, is ergens tweedehands de handleiding op de kop proberen te tikken. Je hebt hem er echt voor nodig om hem goed te spelen (200+ blz)
Verder kan je het beste even hier kijken: http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/game/31518.html
Je bent vergeten als steden met de hoofdstad zijn verbonden, minder corruptie ervaren.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 20:00 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Het is niet simpel uit te leggen - zo simpel is hetTen eerste hangt heel veel af van welke strategie je hanteert. Aan de hand daarvan bouw je bijv. bepaalde gebouwen wel, en bepaalde gebouwen niet (ieder gebouw heeft z'n eigen voordelen, maar ze kosten ook geld).
Maar met workers doe ik zelf hetvolgende: In het begin van het spel laat ik ze alleen wegen aanleggen (alle steden zijn bij mij met elkaar verbonden). Door het aanleggen van wegen heb je twee voordelen: je krijgt meer commerce (geld) op de tiles waar wegen liggen. En als je een luxury resource hebt, dan zijn je onderdanen een stukje vrolijker. Ik heb ze nog nooit een city laten joinen. Verder kan je op dit moment in het spel nog weinig anders doen met je workers, want je zit nog in Despotism (om hier uit te komen moet je Monarchy of Republic researchen. Maar eer dat je daar bent, zit je waarschijnlijk al rond het jaar 0). Hierdoor krijg je geen bonussen op de tiles die je bewerkt hebt (mijnen bouwen of het land irrigeren).
1 en 2 wátquote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:39 schreef Monidique het volgende:
Workers en Settlers tellen voor respectievelijk 1 en 2 wanneer je hen een stad laat joinen.
Ik heb Civ3 niet geleerd via een handleiding, maar ik speelde hiervoor ook al Civ 1 en 2, AC en Colonization, dus ik had het al rap door,. Het beste lijkt mij om gewoon te beginnen op het gemakkelijkste niveau, waar geloof ik ook tool-tips tevoorschijn komen en proberen. Ga het spelen, kijk welke knoppen er zijn, wat ze doen, lees de Civilopedia door, dan kom je al iets verder.
'Inwoners', zeg maar. De grootte van je stad.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:06 schreef kastanova het volgende:
[..]
1 en 2 wát
Oh, daar heb ik nog nooit op geletquote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
'Inwoners', zeg maar. De grootte van je stad.
De grootte van je stad bepaalt het aantal blokjes wat de stad kan gebruiken voor resources. En zo produceren grotere steden dus ook meestal meer geld en shields. Daar staat wel tegenover dat grotere steden ook meer kans hebben op corruptie en ontevredenheid.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:10 schreef kastanova het volgende:
[..]
Oh, daar heb ik nog nooit op gelet
Wat is daar precies zo belangrijk aan dan
En hoe "bestuur" ik eigenlijk een stad? Ik laat nu gewoon alles door de Governor zelf doen.
Tja, dat had ik dus gedaan, dat dubbelklikken, maar ik kan dus nergens iets veranderen daar, alleen kiezen wat ik wil bouwen en wat de governor allemaal moet regelen...quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:15 schreef Tijn het volgende:
De grootte van je stad bepaalt het aantal blokjes wat de stad kan gebruiken voor resources. En zo produceren grotere steden dus ook meestal meer geld en shields. Daar staat wel tegenover dat grotere steden ook meer kans hebben op corruptie en ontevredenheid.
Oh en je bestuurt je stad door erop te dubbelklikken.
Je kan ook klikken op dat kaartje in je City Screen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:20 schreef kastanova het volgende:
[..]
Tja, dat had ik dus gedaan, dat dubbelklikken, maar ik kan dus nergens iets veranderen daar, alleen kiezen wat ik wil bouwen en wat de governor allemaal moet regelen...
Nee lul, je kan bovenin de vakjes rondom je stad zien. Als je op een vakje klikt, gaat 1 eenheid citizens daar de resources vandaan halen en zo regel je hoe je je inwoners gebruikt. Je kunt er ook voor kiezen om minder inwoners in te zetten om resoucers op te halen en de citizens die je dan niet gebruikt, gaan de werkende citizens entertainen om ze blijer te maken.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:20 schreef kastanova het volgende:
[..]
Tja, dat had ik dus gedaan, dat dubbelklikken, maar ik kan dus nergens iets veranderen daar, alleen kiezen wat ik wil bouwen en wat de governor allemaal moet regelen...
En op deze specialists kan je dan weer klikken, zodat het een entertainer, een wetenschapper of een deurwaarder (quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:23 schreef Tijn het volgende:
de citizens die je dan niet gebruikt, gaan de werkende citizens entertainen om ze blijer te maken.
Oh, dat wist ik nietquote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
En op deze specialists kan je dan weer klikken, zodat het een entertainer, een wetenschapper of een deurwaarder () wordt. Daarnaast kan je met Conquests na verloop van tijd ook nog twee andere specialists gebruiken: een politieambtenaar tegen corruptie en een soort bouwvakkker voor shields.
Patch 1.22 heb ik, dus inderdaad nogal vaag...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:06 schreef Tijn het volgende:
Huh? Dat is raar. Heb je wel de laatste patch enzo?
Kun je dat vraagteken niet gaan uitvinden?
Nou ja, dit soort problemen heb ik dus sowieso nooit omdat ik, zoals ik net al schreef, zelden tot het eind van de techtree kom
Het zal best, maar ik koos er dus voor om door te spelen terwijl de conquest al afgelopen was, daar hadden de mensen van infogrames kennelijk toch niet helemaal rekening mee gehouden ofzo...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:08 schreef Monidique het volgende:
Kastanova, je speelt kennelijk een Conquest. Dat is een scenario voor Conquests. Raar wat er nu te zien is, maar goed, 't zal wel.
Ja, kijk, wellicht een bug, maar niet geheel érg. Als je het spel wilt kennen, moet je eerst maar gewoon New Game doen.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:11 schreef kastanova het volgende:
[..]
Het zal best, maar ik koos er dus voor om door te spelen terwijl de conquest al afgelopen was, daar hadden de mensen van infogrames kennelijk toch niet helemaal rekening mee gehouden ofzo...
En geen scenario's spelen, maar gewoon een open game.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, kijk, wellicht een bug, maar niet geheel érg. Als je het spel wilt kennen, moet je eerst maar gewoon New Game doen.
Ej, ik ben inmiddels verder in het spel dan de makers zelf, dus new game is niet meer nodigquote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, kijk, wellicht een bug, maar niet geheel érg. Als je het spel wilt kennen, moet je eerst maar gewoon New Game doen.
du_ke zou onderhand weer van vakantie terug moeten zijn dus ik wilde van de week weer eens erover gaan rondvragen en mailadressen van nog steeds geïnteresseerden uitwisselenquote:Op maandag 23 augustus 2004 23:12 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik weet niet hoe het met de PBEM zit, maar Sidekick, zakjapannertje en ik spelen PTW online. We zijn dus al zo'n twintig uur bezig, in het jaar 1430 AD.
Tja, da's pech. Ik heb net een PBEM met een vriend van me afgerond op Warlord (eerste om even te proberen) en hij bouwde zo snel mogelijk Statue of Zeus en nam twee AI's over. Dat haal je dus nooit meer inquote:Alleen, het is zo lullig,: ik kwam terecht op een continent met jungle, bergen en woestijn. De hele tijd gevochten tegen een aI, terwijl zij met nog een AI op een ander eiland zaten. Een groen eiland.
Ik was tot dusver nog niet bijzonder onder de indruk van de stabiliteit van PTW (of Conquests) online en zeker in het eindspel is het wel erg prettig om even de tijd voor je beurt te kunnen nemen. Daarnaast is een PBEM wat makkelijker er even tussendoor te doen en ga ik so wie so geen vast uur in de week afspreken (wat al gauw uitloopt naar anderhalf uur omdat iedereen online moet komen, problemen heeft met de verbinding, even naar het toilet gaat etc.). Maar smaken verschillen natuurlijkquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 13:58 schreef Sidekick het volgende:
PTW online is okay.
PBEM is mij onbekend, maar lijkt mij erg, tja, niets. Het zou beter zijn om een vast uur in de week of per dag af te spreken om te spelen.
De civs staan hier netjes opgesomd:quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 14:47 schreef Monidique het volgende:
Ja, ik wil ook de Ottomanen zijn,. Of, is die slechts voor C3C?
Ha, ik ben ook graag de French vanwege die combinatiequote:Op vrijdag 27 augustus 2004 15:03 schreef Frollo het volgende:
Ik wil de French wel zijn. Commercial en Industrious, en een fijn getimede UU
Dan moeten we erom vechten, Tijn.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 15:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ha, ik ben ook graag de French vanwege die combinatie![]()
Haha, nou dat is niet nodig hoor. Want zoals ik al eerder zei, speel ik Civ3 op m'n Mac. En daarvoor zijn geen uitbreidingen beschikbaar, dus ik kan nooit multiplayer spelenquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 15:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dan moeten we erom vechten, Tijn.
Vanavond 20.00, CS Utrecht. Alleen blote vuist.
Niet dat ik bang ben voor een potje matten natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Haha, nou dat is niet nodig hoor.
Industrious is echt noodzakelijk voor een tribe imho. Commercial en Scientific zijn daarnaast ook erg goed.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 15:03 schreef Frollo het volgende:
Ik wil de French wel zijn. Commercial en Industrious, en een fijn getimede UU
Unique Unit.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:34 schreef Tijn het volgende:
Wat is een UU dan?
Het was mijn suggestie en ik wil hem dus ook best opzettenquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 14:35 schreef Frollo het volgende:
Litpho, jij ging 'm opzetten toch?
Volgende week nog even doorspreken, eind van de week emailadressen uitwisselen, volgorde afspreken (waarbij helaas degene die opzet begintquote:Deze punten staan uiteraard open voor discussie, maar dit zijn mijn voorstellen:
- PTW/Conquests
Zowel Sidekick als Frollo hebben voorkeur gegeven aan PTW en de C3C-spelers kunnen zich daar wel aan aanpassen. PTW dus.
- wel/geen AI erbij
Bij voldoende spelers liever niet. De AI is tenslotte maar matig intelligent en valt met bepaalde truukjes te bespelen. Dit zou een oneerlijjk voordeel kunnen geven aan de spelers die toevallig wel naast één van de weinige AI's zit.
- moeilijkheidsgraad
Ik ben het wel met Frollo eens dat Regent of Monarch uitstekend zou moeten voldoen. Ook zonder AI voegt de extra moeilijkheidsgraad en dwingt het de speler eerder tot keuzes voor zijn achterban.
- map size
Bij de verwachte hoeveelheid spelers zou een Normal Map uitstekend moeten passen
- land form/climate/age
Meer aaneengesloten landvormen leiden tot vroegere interactie en evt. allianties/oorlogen en ik denk dat dat het speelplezier bevordert. Climate en Age doe ik zelf eigenlijk vrij weinig mee, laat ik meestal op de middelste positie staan. Als iemand andere voorkeuren voor deze twee factoren heeft, lees ik dat uiteraard graag (en speel ik geen Egyptenaren).
- en natuurlijk welke Civ iedereen wil zijn!
Genoemd tot dusver:
Sidekick - Ottomans
Frollo - French
Monidique - Persians
zakjapannertje - Carthaginians
Litpho - Chinese
Daar zijn op zich Goody Huts al goed genoeg voor. De enige bonus die erbij komt met meer Barbarian Activity is dat je sneller je cities/settlers/workers dient te beschermen en wat extra Gold. Boven Moderate wordt denk ik de (on)geluksfactor te groot.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 12:33 schreef Sidekick het volgende:
Ik pleit ook voor veel Barbarians. Het houdt je toch bezig om Tribes op te gaan zoeken voor gratis Techs, warriors, settlers of Gold. Het brengt imho ook meer speelplezier in het meestal wat rustige begin.
Mee eensquote:Mede daarom zou ik kiezen voor Regent als moeilijkheidsgraad, waarbij de Barbarians iets zwakker zijn. Het moet ook niet zo zijn dat Barbarians de allesbeslissende factor wordt.
Diplomacy is tof. Met de juiste spelers (en dat hoeven helemaal geen ervaren Diplomacyspelers te zijn) is dat echt een geweldige balans tussen simpliciteit van regels en complexiteit van speldynamiek.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 15:08 schreef Monidique het volgende:
Overigens wil ik nog steeds, met #POL ook, een keertje Diplomacy spelen. Ik heb de handleiding doorgelezen en een programma er voor gedownload en 't lijkt mij wel wat, maar dit alls redelijk off-topic, natuurlijk.
Ik ken de term Goody Huts niet, maar ik denk dat ik je wel begrijp. Ik dacht dat die Huts ook afhankelijk waren van de Barbarian Activity, althans, dat dacht ik door ervaring te hebben geleerd. Als dat niet zo is, dan lijkt me een gemiddelde Barbarian activiteit wel goed genoeg. Barbarians zonder goodies brengen in het begin ook wel wat meer spanning.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:05 schreef Litpho het volgende:
[..]
Daar zijn op zich Goody Huts al goed genoeg voor. De enige bonus die erbij komt met meer Barbarian Activity is dat je sneller je cities/settlers/workers dient te beschermen en wat extra Gold. Boven Moderate wordt denk ik de (on)geluksfactor te groot.
Ik kom de term Goody Hut al sinds de originele Civ tegen als naam voor de kampementen die je in kan lopen en vervolgens Gold, een Warrior, een Settlement of een Tech Advance geven. Kan hem zo gauw even niet in de Civ3 handleiding vinden, maar in de editor wordt hij wel gebruikt. Nou ja, als we het maar over hetzelfde hebben.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:31 schreef Sidekick het volgende:
Ik ken de term Goody Huts niet, maar ik denk dat ik je wel begrijp. Ik dacht dat die Huts ook afhankelijk waren van de Barbarian Activity, althans, dat dacht ik door ervaring te hebben geleerd. Als dat niet zo is, dan lijkt me een gemiddelde Barbarian activiteit wel goed genoeg. Barbarians zonder goodies brengen in het begin ook wel wat meer spanning.
* insert spreekwoord over zielen ende vreugd *quote:Met du_ke erbij wordt het bijna een POL-kliekje trouwens.
Ik ken overigens nog 2 users (JAM en George-Butters) die misschien mee willen doen. Dan komen we op 8, een mooi aantal voor een gemiddelde map.
Met Barbaren zonder goodies bedoelde ik enkel de units die encampementen verdedigen en soms ronddwalen. Niet dat ik een optie wilde waarbij er alleen maar van zulke Barbaren te zien zijn.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:43 schreef Litpho het volgende:
Barbarian Activity: Sedentary levert alleen maar Goody Huts op, bij alles erboven maken de barbaren ook door warriors verdedigde encampments. Barbaren zonder goodies kan dus niet.
Nu welquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:56 schreef Sidekick het volgende:
Do I make any sense?
Een van de beste game ontwikkelaars aller tijden.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:51 schreef pberends het volgende:
Wie is Sid Meiers?
quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 17:41 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Jezus wat een lellijkert
Nog eentje om het af te leren dan:quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 19:04 schreef George-Butters het volgende:
[..]
HE kappuh daarmeeIk moet nog eten vandaag
![]()
quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 17:02 schreef pberends het volgende:
Is hij familie van Michael Meiers (Austin Powers)?
Correctiequote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:53 schreef Sidekick het volgende:
Bij winst van je UU op een andere unit, heb je grote kans dat je in een Golden Age terechtkomt.
Maar een groot pluspunt van een wat hogere barb activity is dat je fijne 'training grounds' voor je troepen hebt. Elite units nog voordat je een andere civ hebt ontmoet!quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:05 schreef Litpho het volgende:
De enige bonus die erbij komt met meer Barbarian Activity is dat je sneller je cities/settlers/workers dient te beschermen en wat extra Gold.
Eensquote:Op maandag 30 augustus 2004 11:22 schreef Frollo het volgende:
Ik pleit dus voor een gemiddelde barb activity. Ik weet niet uit het hoofd hoe ze allemaal heten, maar de derde optie bedoel ik, Restless geloof ik.
Zo ver was ik even niet weer in de statistieken gedoken (opzoeken wat ook al weer exact het verschil was tussen Regent en Monarch), maar op deze gronden(die Sidekick zonder cijfermatige onderbouwing ook al aandroeg) lijkt Regent me inderdaad het beste idee.quote:- Bij zowel Regent als Monarch is het aantal "citizens born content" = 2. Dus alleen de eerste 2 inwoners van elke stad zijn tevreden. Alle andere zijn ontevreden en moeten gesust worden met military police, luxury resources, entertainers en wat allemaal meer.
- Bij Regent is de attack bonus vs barbs = 200%, bij Monarch is dat 100%.
Sommigen hebben al aangegeven dat het wel leuk moet blijven tegen barbs, dus ik denk dat Regent de beste keus is.
Seafaring is uiteraard niet zo'n belangrijke trait als we PTW spelen, maar het gebrek aan vroege contacten zou wat mij betreft archipelago's uitsluiten. Of de afwisseling van schepen opweegt tegen minder contacten is even de vraag, maar op zich vind ik continenten prima.quote:Op woensdag 21 juli 2004 12:58 schreef Frollo het volgende:
- Type: continents vind ik het leukst. Bij pangaea hebben de expansionist civs te veel voordeel. Bovendien heb je dan nauwelijks schepen nodig, en die zorgen juist voor afwisseling. Op een archipelago hebben de seafaring civs te veel voordeel, plus er is minder kans op vroege contacten, en die zijn juist zo leuk. Bij continents is alles wat meer in evenwicht. Je kunt dan al lekker vroeg knokken op je eigen continentje als je wilt, maar voor de ontdekkers met suicide galleys is er ook genoeg te doen.
Vind ik prima. Om nog even terug te komen op de continenten, ik zie net dat George-Butters graag een expansionist civ (Rusland) zou willen spelen dus ik denk dat we Pangea dan wel volledig kunnen uitsluiten.quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:45 schreef Frollo het volgende:
Climate etc. (de onderste rij van het world setup-scherm dus): het liefst allemaal in het midden.
Iets anders is ook goed hoor. Iedereen Random geeft een mooi onvoorspelbaar beeld op.quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:55 schreef Litpho het volgende:
[..]
Vind ik prima. Om nog even terug te komen op de continenten, ik zie net dat George-Butters graag een expansionist civ (Rusland) zou willen spelen dus ik denk dat we Pangea dan wel volledig kunnen uitsluiten.
Mee eens. Als mensen graag een specifieke civ willen hebben (en denken daar betere kans mee te maken) vind ik dat best, maar ik doe wel mee aan de randomquote:Op maandag 30 augustus 2004 17:41 schreef George-Butters het volgende:
Iets anders is ook goed hoor. Iedereen Random geeft een mooi onvoorspelbaar beeld op.
ik ben het overal mee-eens en ik heb gemaild.quote:Op maandag 30 augustus 2004 21:50 schreef Litpho het volgende:
[..]
Mee eens. Als mensen graag een specifieke civ willen hebben (en denken daar betere kans mee te maken) vind ik dat best, maar ik doe wel mee aan de random.
Als verder niemand op of aanmerkingen heeft over de vnl. door mij, Frollo en Sidekick opgezette parameters wil ik voorstellen dat iedereen de e-mail adressen die men wenst te gebruiken uiterlijk zondagavond naar mij toestuurt (litpho@hotmail). Vervolgens zorg ik er wel voor dat het spel , dan zorg ik ervoor dat het spel wordt opgezet, iedereen de e-mail adressen van andere spelers krijgt (om diplomatieke redenen) en dat we maandag van start kunnen gaan.
We hebben nu 7 spelers, er is dus nog ruimte voor één speler over, dus vraag maarquote:Op maandag 30 augustus 2004 22:36 schreef George-Butters het volgende:
ik ben het overal mee-eens en ik heb gemaild.
Als je nog 1 speler zoekt, ik kan Ype nog aandragen als potentiele CIVver
We wachten nog op Ype, en dan zit 'ie vol. Helaas voor jou.quote:Op woensdag 1 september 2004 11:30 schreef JeroenBoven het volgende:
Als er nog een plek open is ben ik ook wel geinteresseerd.
Het is een cirkeltje. Litpho (speler 1) stuurt zijn save door naar speler 2, die speelt en stuurt 'm door naar speler 3 (...) en speler 7 stuurt 'm weer door naar Litpho, enzovoort. Dus inderdaad, je moet wachten tot degene voor je de save naar jou stuurt, want anders heb je niks om mee aan de slag te gaan. Als één speler b.v. een dag niet thuis is, ligt de rest van de keten stil.quote:Echter liever niet meer dan 1 beurt per dag (was daar al een definitieve afspraak over gemaakt?). Hoe zit dat dan? Iedere speler moet elke dag een beurt insturen? En dat je dan moet wachten tot de speler voor je de beurt heeft ingestuurd? Of komt elke dag dan 1 speler aan de beurt en dat bij 7 spelers een volledige beurt een week duurt?
Ik zou ze eerst allebei installeren en dan pas patchen. Waarschijnlijk zul je alleen met PTW spelen, dus je hoeft vanilla niet te patchen. Maar technisch gesproken zou het wel moeten kunnen natuurlijk.quote:Ik heb kort geleden Civ3 Gold edition gekocht (Civ3 + PtW). Ik heb echter een probleem als ik patch 1.27f voor PtW installeer. Als ik eerst Civ3 installeer gevolgd door de patch voor Civ3 zelf, en dan PtW gevolgd door de patch voor PtW, herkent hij de PtW cd niet. Ik zal het eens installeren zonder de patch voor Civ3 zelf te installeren (alleen de PtW patch).
Ik denk dat we met meer dan 8 spelers echt aan de langzame kant worden, dus ik ben daar niet direct voor. Ik wacht nog op reacties van Ype en Sidekick en mocht er uitval zijn dan laten we je dat uiteraard graag wetenquote:Op woensdag 1 september 2004 11:44 schreef Frollo het volgende:
We wachten nog op Ype, en dan zit 'ie vol. Helaas voor jou.
Echter, we zouden ook een large map kunnen spelen en dan óf nog wat spelers erbij zoeken (ik weet ook nog wel iemand), óf een aantal slots leeg laten. Dat moet even besproken worden dan.
Mijn vermoeden is dat we gemiddeld een twee spelers per dag kunnen halen, dus 4 dagen per beurt. Geen spel voor mensen zonder geduld dus, maar ruime gelegenheid om ondertussenl te overleggen.quote:Zelfs als iedereen zo snel mogelijk binnenhaalt, speelt en weer doorstuurt, vermoed ik dat het wel een paar dagen duurt voordat de cirkel rond is. Meer dan een dag (want iedereen moet maar net kunnen hè), maar minder dan een week. Denk ik.
Idd.quote:Op woensdag 1 september 2004 12:26 schreef Litpho het volgende:
Mijn vermoeden is dat we gemiddeld een twee spelers per dag kunnen halen, dus 4 dagen per beurt. Geen spel voor mensen zonder geduld dus, maar ruime gelegenheid om ondertussenl te overleggen.
quote:Op woensdag 1 september 2004 13:02 schreef Frollo het volgende:
[..]
Idd.
Even voor de goede orde: met een snelheid van 1 beurt per 4 dagen en een maximale speelduur van 540 beurten praten we dus over... denk denk... bijna 6 jaar!Dan is Civ 5 misschien al uit!
Natuurlijk zal het wel eerder afgelopen zijn dan dat, maar toch.
Ik hoop dan ook in de opstartfase ergens een paar keer een afspraak te maken om de echte doorklikbeurten sneller te verwerken, en naarmate het spel vordert zou het gemiddelde nog omhoog kunnen gaan doordat er gaandeweg spelers wegvallen (hopelijk in eervolle strijd ipv door demotivatie)quote:Op woensdag 1 september 2004 13:02 schreef Frollo het volgende:
Even voor de goede orde: met een snelheid van 1 beurt per 4 dagen en een maximale speelduur van 540 beurten praten we dus over... denk denk... bijna 6 jaar!Dan is Civ 5 misschien al uit!
Natuurlijk zal het wel eerder afgelopen zijn dan dat, maar toch.
De tijd zit hem dan ook in de mailwisseling en wachten tot de volgende speler er tijd voor maaktquote:Op woensdag 1 september 2004 13:26 schreef George-Butters het volgende:
Ik heb de eerste beurten toch niet echt veel tijd nodig per beurt...
Yup. George-butters had je al half aangemeld als achtste speler. Stuur even het e-mail adres wat je wilt gebruiken en de civ die je wil spelen (of random als dat je niet uitmaakt) naar mijn hotmail adresquote:Op woensdag 1 september 2004 13:34 schreef Ype het volgende:
Kan ik mij nog aanmelden?
Random met uitzondering van mijzelf. Het heeft weinig zin (als het al mogelijk is) om het op te zetten en vervolgens niet direct de eerste beurt te spelen.quote:Op woensdag 1 september 2004 14:40 schreef Frollo het volgende:
Jippie, het gaat beginnen!
Hoe bepaal je de volgorde trouwens, Litpho? Random of op aanmelding?
quote:Op woensdag 1 september 2004 14:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Random met uitzondering van mijzelf. Het heeft weinig zin (als het al mogelijk is) om het op te zetten en vervolgens niet direct de eerste beurt te spelen.
Het wachten is nog even op Sidekick's mailtje, en daarna kan het wat mij betreft van start.
Och, op 6 jaar maakt één weekendje ook niet uit.quote:Op woensdag 1 september 2004 15:24 schreef Ype het volgende:
Ik heb alleen het probleempje dat ik er komend weekend niet ben. Dus als ik vrijdag nog mijn beurt kan doen, kan ik die maandag weer hervatten.
Het markeert wel mooi het begin van dit potje.quote:Op woensdag 1 september 2004 15:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Och, op 6 jaar maakt één weekendje ook niet uit.
Zeker geinig, maar dat zal dan wel achteraf worden denk ik. Niet terwijl het spel nog in volle gang is.quote:Op woensdag 1 september 2004 15:11 schreef JedaiNait het volgende:
Maar gaan jullie ook verslagen bijhouden op dit forum? Zou wel geinig zijn om te lezen denk ik
Mochten we volledige verslagen willen posten dan is uiteraard nu wel de tijd om alvast na te denken over screenshots en beschrijvingen. Tijdens het spel al posten lijkt me toch wel het kenmerk van de overmoedige dictator (of een uiterst subtiele manier van het lekken van valse informatie natuurlijk).quote:Op donderdag 2 september 2004 09:23 schreef Frollo het volgende:
Zeker geinig, maar dat zal dan wel achteraf worden denk ik. Niet terwijl het spel nog in volle gang is.
Het lijkt me niet erg slim als ik hier in het openbaar verslag zou gaan doen van mijn positie, bouwplannen en technologische voortgang.
Ja, later in het spel, als iedereen ambassades met elkaar heeft, dan kan er wel wat meer prijsgegeven worden. Wie er oorlog heeft met wie enzo...
Waarover moet ik nu al denken? Gaan we regels daarvoor bedenken?quote:Op donderdag 2 september 2004 10:19 schreef Litpho het volgende:
[..]
Mochten we volledige verslagen willen posten dan is uiteraard nu wel de tijd om alvast na te denken over screenshots en beschrijvingen. Tijdens het spel al posten lijkt me toch wel het kenmerk van de overmoedige dictator (of een uiterst subtiele manier van het lekken van valse informatie natuurlijk).
nee man, houd t leuk als je niet weet wat waar is en wat nietquote:Op donderdag 2 september 2004 11:53 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Waarover moet ik nu al denken? Gaan we regels daarvoor bedenken?
Als je achteraf een verslag wil schrijven over The Rise And Fall of His Lordship George-Butters met screenshots erbij, dan is het wel handig om die screenshots tijdens het spel te maken ipv achteraf proberen te reconstruerenquote:Op donderdag 2 september 2004 11:53 schreef George-Butters het volgende:
Waarover moet ik nu al denken? Gaan we regels daarvoor bedenken?
Mein Kampf ookquote:Op donderdag 2 september 2004 12:12 schreef Litpho het volgende:
De bello Gallico had toch al jaren een vervolg nodig.
I will think about it! Nu nog even oefenen tegen de pcquote:Op donderdag 2 september 2004 12:12 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als je achteraf een verslag wil schrijven over The Rise And Fall of His Lordship George-Butters met screenshots erbij, dan is het wel handig om die screenshots tijdens het spel te maken ipv achteraf proberen te reconstrueren. En nee, ik ga geen regels ervoor bedenken, maar ik denk wel dat ik ga proberen een soort van dagboek bij te houden. De bello Gallico had toch al jaren een vervolg nodig
.
Volgens mij moet je hem wel kunnen modden in de editor. Ik ben niet heel erg thuis in de editor, maar het lijkt me dat er ergens wel een flag "locked war" aan of uit te zetten valt.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:50 schreef Rahl het volgende:
heeft iemand ook de conquest "rise of rome" maar dan dat je zonder oorlog begint? ik vind het een zeer fijne map, maar rustig opbouwen is er niet bij helaas
wat moet ik loaden dan? als ik "open" klik en dan naar de map conquests ga staat er niks. er is wel een "rise of rome.biq" maar dat is geen valid civ3 file volgens de editorquote:Op donderdag 2 september 2004 13:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
Volgens mij moet je hem wel kunnen modden in de editor. Ik ben niet heel erg thuis in de editor, maar het lijkt me dat er ergens wel een flag "locked war" aan of uit te zetten valt.
Hm, vreemd.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:20 schreef Rahl het volgende:
wat moet ik loaden dan? als ik "open" klik en dan naar de map conquests ga staat er niks. er is wel een "rise of rome.biq" maar dat is geen valid civ3 file volgens de editor
quote:Op donderdag 2 september 2004 13:25 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hm, vreemd.
Gebruik je wel de editor van Conquests en niet die van 'vanilla' (de originele Civ3)?
Vind je het heel erg als ik voor we beginnen nog pretendeer aan de winnende kant uit te kunnen komen?quote:Op donderdag 2 september 2004 12:29 schreef Frollo het volgende:
Mein Kampf ook![]()
Ha, zo simpel was het dus?quote:Op donderdag 2 september 2004 13:30 schreef Rahl het volgende:
[..]
Tnx voor de hulp
Och, ik lees wel veel posts van experts op Civfanatics.com en weet daarom vrij veel van de game mechanics, maar mijn eerste eigen pot op Monarch moet ik nog winnen hoor!quote:Op donderdag 2 september 2004 14:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Vind je het heel erg als ik voor we beginnen nog pretendeer aan de winnende kant uit te kunnen komen?.
Monarch is me intussen gelukt, maar dat is dan ook wel de top van mijn Civ3 kunnen. Regent is een stuk beter te doenquote:Op donderdag 2 september 2004 14:44 schreef Frollo het volgende:
Och, ik lees wel veel posts van experts op Civfanatics.com en weet daarom vrij veel van de game mechanics, maar mijn eerste eigen pot op Monarch moet ik nog winnen hoor!
Bedenken staat vrij natuurlijk, maar het lijkt me dat 8 menselijke spelers al voldoende variatie op moeten leveren zonder dat vast te leggen in de regels.quote:Mmm ja, het was maar een idee. Maar het is niet slim om zo vlak voor het begin nog allemaal variaties te bedenken.
Waar kan ik de verschillen zien tussen de difficulties? Iemand een link? Ik speel nu meestal op Regent.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:47 schreef Litpho het volgende:
[..]
Monarch is me intussen gelukt, maar dat is dan ook wel de top van mijn Civ3 kunnen. Regent is een stuk beter te doen.
[..]
Bedenken staat vrij natuurlijk, maar het lijkt me dat 8 menselijke spelers al voldoende variatie op moeten leveren zonder dat vast te leggen in de regels.
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?s=&threadid=37490quote:Op donderdag 2 september 2004 14:59 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Waar kan ik de verschillen zien tussen de difficulties? Iemand een link? Ik speel nu meestal op Regent.
Het heeft ze dan ook maar drie versies Civ gekost om er achter te komen dat graan en koren slecht groeit op compleet verzilte grond. Heel realistisch dus (en idd heel irritant als je net op een verkeerde plek op de kaart zit).quote:Op donderdag 2 september 2004 15:19 schreef Hollandia2 het volgende:
Wat ik irritant vndt van CIV III is dat je vaak start in een gebied zonder een rivier of een meer. Dan kun je dus nog niet irrigeren tot je electricity hebt uitgevonden. Bij CiV II kon je altijd gewoon irrigeren in een square die grenst aan de zee, nu dus niet meer.
Factor geluk heeft een belangrijke invloed op het spel verloop.quote:Op donderdag 2 september 2004 15:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het heeft ze dan ook maar drie versies Civ gekost om er achter te komen dat graan en koren slecht groeit op compleet verzilte grond. Heel realistisch dus (en idd heel irritant als je net op een verkeerde plek op de kaart zit).
Klopt, maar je kan er in veel gevallen wel rekening mee houden. Je weet op welk moment er op de kaart Salpeter gaat verschijnen en dat het evt. niet in jouw gebied komt (zeker als je weinig Mountains, Hills of Deserts hebt) en je kan er dus rekening mee houden dat je het moet veroveren en/of van iemand anders moet kopen. Zeker op lagere levels heb ik wel aardige deals gemaakt mbt. Horses om vervolgens mijn handelspartner met de op die manier gecreëerde Cavalry onder de voet te lopen en permanent Horses ter beschikking te krijgen.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:08 schreef George-Butters het volgende:
Factor geluk heeft een belangrijke invloed op het spel verloop.
Ik heb bijvoorbeeld allang gunpowder uitgevonden, maar in mijn gebied en het daarom heen is geen salpeter te bekennen. Dat is pure pech
Sowieso langzamer. Je legt op tafel naar een medespeler wat je wilt bieden, die legt er in zijn beurt iets van voor hem gelijke waarde tegenover en in jouw volgende beurt kan je daarmee akkoord gaan of iets aan jouw aanbod veranderen. Dit gaat door tot er één partij een aanbod doet en de andere accoord gaat. Dat kan makkelijk een aantal beurten duren en om dat te versnellen gaan we onder de spelers e-mail adressen uitwisselen zodat de tijdsduur kan worden teruggebracht naar 1 beurt (Speler A legt neer, Speler B legt zijn tegenprestatie neer, begin van volgende beurt gaat Speler A accoord en is de ruil een feit). Je hebt dus ook niet de handige indicator die je met AI wel hebt, om precies uit te kunnen mikken wat nog een acceptabel bod is.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:20 schreef Kptelmo het volgende:
Even een kort vraagje :
Als je zo'n PBEM spel speelt, hoe gaat het dan met trade onderling ? Met AI snap ik wel, maar met je e-mail-medespeler.
Het allersnelst is als je een aanbod doet en meteen aangeeft dat je het tegenbod ongezien accepteert. Dan is de deal rond de eerstvolgende keer dat de savegame weer bij je terugkomt.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Sowieso langzamer. Je legt op tafel naar een medespeler wat je wilt bieden, die legt er in zijn beurt iets van voor hem gelijke waarde tegenover en in jouw volgende beurt kan je daarmee akkoord gaan of iets aan jouw aanbod veranderen. Dit gaat door tot er één partij een aanbod doet en de andere accoord gaat. Dat kan makkelijk een aantal beurten duren en om dat te versnellen gaan we onder de spelers e-mail adressen uitwisselen zodat de tijdsduur kan worden teruggebracht naar 1 beurt (Speler A legt neer, Speler B legt zijn tegenprestatie neer, begin van volgende beurt gaat Speler A accoord en is de ruil een feit). Je hebt dus ook niet de handige indicator die je met AI wel hebt, om precies uit te kunnen mikken wat nog een acceptabel bod is.
Dat is alleen maar sneller voor speler B. Voor speler A maakt het niets uit of de deal rond is voor zijn volgende beurt, of als eerste actie van zijn volgende beurt (dus voor productie/science etc.). Als spelers dat graag zo willen regelen zijn ze uiteraard vrij, maar vanuit speler A (degene met het oorspronkelijk voorstel) zie ik geen voordeel.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:53 schreef Frollo het volgende:
Het allersnelst is als je een aanbod doet en meteen aangeeft dat je het tegenbod ongezien accepteert. Dan is de deal rond de eerstvolgende keer dat de savegame weer bij je terugkomt.
Vanilla, PTW of Conquests?quote:Op donderdag 2 september 2004 17:08 schreef George-Butters het volgende:
Ik zit te twijfelen of ik van republiek naar democratie moet overstappen. Zie nog niet direct de verschillen. Wat moet ik doen?
Ik speel conquests. Ik ben overgestapt op demo. de productiviteit is gestegen en de kosten van het leger zijn nogal gezakt!quote:Op donderdag 2 september 2004 17:27 schreef Frollo het volgende:
- Wat betreft de extra commerce zijn Demo en Rep gelijk: +1 commerce op elk vakje dat al commerce produceert.
- De corruptie onder Demo is iets lager dan onder Rep.
- Workers werken harder onder Demo.
- Geen free units onder Demo.
- Wel free units onder Rep: 1 per town, 3 per city en 4 per metropolis. (Conquest only; in oudere versies geen free units)
- MAAR unit cost is 2 gpt onder Rep ten opzichte van 1 gpt onder Demo. (Conquests only; in oudere versies gewoon 1 gpt onder zowel Rep als Demo)
- Rep is beter bestand tegen war weariness.
Dus ga maar rekenen zou ik zeggen!
Dan had je een zeer groot leger, of zeer weinig steden, want onder Republic zou je toch aardig wat units gratis moeten kunnen onderhouden, terwijl dat onder Democracy niet kan.quote:Op donderdag 2 september 2004 17:42 schreef George-Butters het volgende:
Ik speel conquests. Ik ben overgestapt op demo. de productiviteit is gestegen en de kosten van het leger zijn nogal gezakt!
oow zoquote:Op vrijdag 3 september 2004 14:50 schreef du_ke het volgende:
Dat licht er aan of je wel of geen barracks in die stad hebt.
Ik bouw alleen in het begin nog wel eens barracks. Later probeer ik er liever voor te zorgen dat ik de Art of War heb, dan wordt er automatisch een barracks in elke stad geplaatst op dat continent.quote:Op vrijdag 3 september 2004 14:54 schreef Hollandia2 het volgende:
[..]
oow zo
dan ga ik maar ff barracks bouwen
en dan gaat er 1 van de populatie van de stad af?quote:Op vrijdag 3 september 2004 21:23 schreef Georges het volgende:
Dat houdt in dat je de bevolking mobiliseert voor oorlog. Je krijgt er dan een onervaren unit in je stad bij (2 streepjes).
ja, ik weet eigenlijk niet of het bij een stad gaat met allemaal andere nationaliteiten dan jouw bevolking, ik dacht van wel, ikzelf doe het ook vrijwel nooit eigenlijk, ga ook uit van zelfgebouwde unitsquote:Op vrijdag 3 september 2004 21:27 schreef Hollandia2 het volgende:
[..]
en dan gaat er 1 van de populatie van de stad af?
Inderdaad OPROTTUH!quote:Op zondag 5 september 2004 09:55 schreef Rahl het volgende:
waar ik me ook zwaar aan erger met die AI: dat gemiep over die forces in hun territory. Ik hoef er maar 1 stap in te zetten of ze liggen meteen helemaal dwars. En ondertussen krioelt het binnen mijn grenzen van de units van hen.
En als ik dan zeg dat ze op moeten rotten doen ze dat en sturen vrolijk andere units naar binnen
Ze hebben niet meer oorlog met de Babyloniers die aan de andere kant van de kaart zitten, maar ze blijven met een pelgrimtocht bezig.quote:Op zondag 5 september 2004 12:23 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Hebben ze misschien oorlog met iemand aan de andere kant van je grenzen? Gewoon een ROP sluiten. Dan gaat je reputation ook omhoog bij dat land. Tenzij het Duitsland of Zululand is, zullen ze je niet aanvallen tijdens een ROP, omdat hun reputatie dan naar de klote gaat.
Ik heb nog geen nukes. Ik wil ze deze keer ook helemaal niet gebruiken.quote:Op zondag 5 september 2004 12:37 schreef Monidique het volgende:
Nuke 'm
Gaaf! Hoe maak je zo'n overzichtskaart?quote:Op maandag 6 september 2004 00:23 schreef Monidique het volgende:
Zoals ik al zei in POL-SC: http://home.deds.nl/~tvlxd/share/civmapfull.jpg.
Vier megabyte vol met civ.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |