abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18938397
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?

Turbo of supercharger?
  donderdag 6 mei 2004 @ 20:19:46 #2
69994 seto
-|||--------|||-
pi_18938541
turbo is beter voor hogere snelheden

supercharger beter voor low end torque

dacht ik zo
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_18938985
Moeilijk te vergelijken denk ik, een supercharger werkt constant, maar wordt aangedreven door de krukas, dus kost ook vermogen. Een Turbo heeft een hogere netto output, maar alleen in een beperkt toerengebied. Dus het is maar net wat je onder "meeste profijt" verstaat...
clown hat-curly hair-smiley face
pi_18939102
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
pi_18942425
Turbo....
Met een turbo verhoog je in principe het rendement van de motor doordat je de thermische energie die anders verloren zou gaan benut om de turbo aan te drijven.
Een supercharger daarintegen gebruikt daarvoor mechanische energie, daarbij komt dat superchargers vaak zwaar uitgevoerd zijn, dit komt het rendement niet ten goede en zeker bij hoge toerentallen ontstaat er veel wrijving = energie verlies...
pi_18942572
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 20:47 schreef Yakult het volgende:
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...

-edit-

een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Hopeloos benzine verslaafd
pi_18942625
Die Bugatti Veyron heeft een W16 met 4 Turbo's... dus per 4 cilinders 1 turbo
pi_18942887
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:

[..]

een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Dit klopt, alleen laat een supercharger geen hoge toerentallen toe... het is dus voornamelijk om koppel te generen in de lage en het midden toeren gebied....
Het uiteindelijke piekvermogen is minder hoog...
pi_18942962
Het hangt er allemaal van af wat je wil. Een motor die op lagere toeren power wil, die kan je beter voorzien van een compressor, terwijl een turbo met maximaal rendement de hogere toeren wil.

Er is een reden waarom die VS mucles eerder voorzien zijn van een Roots blower dan van een Garret T reeks turbo.

En dus de gebruikstoerentallen en gevraagde prestaties zijn doorslaggevend.

Puur in efficiencie, turbo's zijn dan beter.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_18943131
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:

[..]

euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken )

pi_18943544
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:22 schreef Yakult het volgende:

[..]

Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken )

[afbeelding]
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 6 mei 2004 @ 23:47:56 #12
46960 StefanP
polemicist
pi_18943850
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 6 mei 2004 @ 23:56:40 #13
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18944093
Als je serieele turbo's hebt kan het best dat de tweede pas na een bepaald toerental echt mee gaat doen
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18945105
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:


Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...


Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...

Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid

[ Bericht 8% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:50:00 ]
  vrijdag 7 mei 2004 @ 00:46:41 #15
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18945138
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:44 schreef yup het volgende:
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:

[afbeelding]
Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...

[afbeelding]
Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...

Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_18945253
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:46 schreef Piro het volgende:

[..]

Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:37 schreef Youp het volgende:

[..]

ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...

En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...

[ Bericht 25% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:59:41 ]
pi_18949840
Oke, bedankt voor de antwoorden. Maar ik heb nog een vraagje, bij welke (turbo of supercharger) slijt het motor minst snel?
pi_18950239
Eigenlijk hangt motorslijtage niet af van turbo of compressor.

De dingen die bepalen hoe snel je motor slijt zijn toerentallen waarop ie meestal werkt, en al dan niet bijhorend rijgedrag. ben je eentje die niet kan wachten voor de motor op toeren is, en wegscheurt met gillende banden als je net gestart bent.Dan kan je snel slijtage verwachten.

Ook constructie doet veel toe. Je kan je wel voorstellen dat een 140 pk sneller gaat slijten dan zijn 90 pk broertje- als voorbeeld de 1.9TDI's van Volkwagen/Audi. de lagers in die motoren zijn krek dezelfde(in de productiemotoren dan) toch krijgen die meer voor hun kiezen.

Onderhoudsbeurten tellen ook mee natuurlijk.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  vrijdag 7 mei 2004 @ 11:11:45 #19
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18950740
Ik meen me te herinneren dat een turbo eens in de 80.000 / 90.000 kilometer vertroeteld wil worden
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  vrijdag 7 mei 2004 @ 11:35:20 #20
69994 seto
-|||--------|||-
pi_18951298
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:47 schreef StefanP het volgende:
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  vrijdag 7 mei 2004 @ 12:30:03 #21
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_18952165
supercharger is meer voor constante acceleratie maar minder toeren en minder kracht daarvoor heb je de turbo
The more debt, the better
pi_18962179
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 11:35 schreef seto het volgende:

[..]

een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Denk zelfs dat er ook een BOV opkan?
pi_18971888
Tuurlijk kan je er een dumpvalve (stomme afkortingen hou ik niet van) op monteren...
Ik denk alleen dat het een beetje kansloze actie is
  zaterdag 8 mei 2004 @ 10:34:24 #24
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18972129
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18972166
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
Bijna goed...
pi_18972829
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:38 schreef yup het volgende:
het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is
Als je hiermee op een dumpvalve doelt, begrijp je het niet helemaal geloof ik...
Een dumpvalve doet namelijk preciec het omgekeerde! hij zorgt ervoor dat de turbo zijn druk juist wel verliest...
  zaterdag 8 mei 2004 @ 11:38:42 #27
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18972870
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18972998
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 11:38 schreef Sjoewe het volgende:
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij

DUMPvalve -> hij DUMPT overtollige druk
pi_18973113
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
pi_18973780
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef yup het volgende:

[..]

Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
[..]

Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...

En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...
ok foutje van mij
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41664064
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 11:57 schreef Scalle-- het volgende:

[..]

I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
Zo'n dumpvalve laat toch de druk wegschieten zodat je in de volgende versnelling weer sneller kunt accelereren. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling genereert de turbo namelijk normaal gesproken iet wat tegendruk, dit kun je dan weer voorkomen door met een dumpvalve de druk weg te dumpen.

Dit bovenstaande verhaal heb ik ooit es gehoord, maar nou moet ik teogeven dat ik het juist even niet kan bevatten. ZO'n ding wil je toch eigenlijk continu op toeren hebben, ik zou eigenlijk eerder zeggen van, zorg er tijdens het schakelen voor dat een elektro motor de turbo op gang houd zodat je meteen weer druk hebt als je gaat overschakelen. Maar goed dan lijkt het haast al weer een elektronische supercharger.
pi_41664634
Lekkere kick

Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.

Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.

Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
pi_41668456
quote:
Op zondag 10 september 2006 01:29 schreef yup het volgende:
Lekkere kick

Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.

Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.

Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
Bijna goed, als je schakelt gaat je gasklep dicht terwijl de turbo door blijft draaien, doordat de turbo z'n druk niet kwijt kan gaat 'ie afremmen, om dit afremmen tegen te gaan gebruik je een dumpvalve. Het heeft dus niets te maken met het stop zetten van de stroom uitlaatgassen.



http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

[ Bericht 6% gewijzigd door Mex_ op 10-09-2006 10:40:54 ]
pi_41669587
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_41669854
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Turquaz52 het volgende:
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Muscle cars kunnen doorgaans geen hoge toeren draaien. Supercharger is dan ideaal.

Imports kunnen heel hoge toeren draaien, vandaar meestal de keuze voor een turbo.

Het is overigens niet onmogelijk om een supercharger op een hoogtoerige motor te zetten, is zelfs super, alleen zal je op hoge toeren er geen moer aan hebben.

Hence de (in mijn ogen dan) super motor van Volkswagen, een super charger en turbo gecombineerd... Maximaal koppel bij 1400 rpm, draait door tot in de begrenzer (7000 rpm+). Een 1.4 met 170 pk... (Golf GT)...

BMW heeft het nog beter voor elkaar, maar dat is een twin turbo, 1300 rpm!!! max koppel, dat zie je GEEN ENKEL diesel nadoen... En dan nog 306 pk. En voor de dieselfappende techneuten, dit hebben ze voorelkaar gekregen met maar 0.4 bar, een paar barretjes omhoog en je dik over de 400 pk...

Benzine turbo's hebben een ENORME inhaalslag gemaakt... Dit is nog maar het begin (en het begin was al zo bizar goed...)
pi_41672931
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 20:11 schreef retep22 het volgende:
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?

Turbo of supercharger?
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.

Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.

Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).

Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.

De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.

Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_41673508
quote:
Op zondag 10 september 2006 13:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.

Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.

Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).

Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.

De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.

Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
pi_41684518
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje

Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
kaya
pi_41685233
quote:
Op zondag 10 september 2006 19:50 schreef mbargo het volgende:
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje

Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41686624
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:11 schreef Youp het volgende:

[..]

je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
kaya
pi_41688095
quote:
Op zondag 10 september 2006 13:54 schreef MrSASO het volgende:

Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_41689579
Een combinatie is ideaal!

een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.

Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.

ideaal toch?

Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_41690290
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
pi_41692216
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:47 schreef mbargo het volgende:

[..]

Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
BMW/Mini dealer bijvoorbeeld... en elke andere universele garage moet het ook wel kunnen...

hier is trouwens nog wat te krijgen http://www.johncooper.co.(...)FEngine+Tuning+Kits/

maar ik raad je aan eerst voor een beter onderstel (zoals bijvoorbeeld het bilstein onderstel op die site) betere remmen en indien je het nog niet hebt een sperdiff... imo heb je daar meer plezier van, een mini is gemaakt om bochten te nemen, niet voor sprintjes van 120-200... dan kan je nog eens voor een lichter vliegwiel, spaghettipsruitstuk andere compressor etc.
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41692354
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:20 schreef _The-Master_ het volgende:

[..]

Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...

en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41695341
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:02 schreef Nerdmans het volgende:
Een combinatie is ideaal!

een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.

Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.

ideaal toch?

Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Zoals ik al zei: Golf GT, 1.4 met supercharger en turbo. 170 pk en max koppel vanaf 1400 rpm.

Maarja zowiezo is benzine heel simpel extreem krachtig te maken. In het jaar kruik had je al 200+ pk uit een 2 liter benzinemotor...

De Jappen waren/zijn helemaal debiel op dat gebied, 280 pk uit een 2 liter is al veel langer heel normaal (Evo/Impreza anyone?).
pi_41696103
quote:
Op zondag 10 september 2006 23:08 schreef Youp het volgende:
[..]
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...
en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Dacht dat er bij DS4 stond dat ze de druk opbouwen en een bocht... DAT leek mij dus niet verstandig, maar houden idd wel druk erop
pi_41696248
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
  maandag 11 september 2006 @ 08:42:58 #49
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_41698187
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Oh nee?
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_41699056
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo)
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')