euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...quote:Op donderdag 6 mei 2004 20:47 schreef Yakult het volgende:
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
Dit klopt, alleen laat een supercharger geen hoge toerentallen toe... het is dus voornamelijk om koppel te generen in de lage en het midden toeren gebied....quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:
[..]
een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan makenquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:
[..]
euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfdequote:Op donderdag 6 mei 2004 23:22 schreef Yakult het volgende:
[..]
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken)
[afbeelding]
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:44 schreef yup het volgende:
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:
[afbeelding]
Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...
[afbeelding]
Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...
Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:37 schreef Youp het volgende:
[..]
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
een supercharger kan ook geweldig klinken hoorquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:47 schreef StefanP het volgende:
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
Denk zelfs dat er ook een BOV opkan?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 11:35 schreef seto het volgende:
[..]
een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Bijna goed...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is, en de over druk blaast 'ie af via de valve.
correct me if I'm wrong
Als je hiermee op een dumpvalve doelt, begrijp je het niet helemaal geloof ik...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:38 schreef yup het volgende:
het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is
quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:38 schreef Sjoewe het volgende:
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doenquote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.
correct me if I'm wrong
ok foutje van mijquote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef yup het volgende:
[..]
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
[..]
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...
En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...
Zo'n dumpvalve laat toch de druk wegschieten zodat je in de volgende versnelling weer sneller kunt accelereren. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling genereert de turbo namelijk normaal gesproken iet wat tegendruk, dit kun je dan weer voorkomen door met een dumpvalve de druk weg te dumpen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:57 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
Bijna goed, als je schakelt gaat je gasklep dicht terwijl de turbo door blijft draaien, doordat de turbo z'n druk niet kwijt kan gaat 'ie afremmen, om dit afremmen tegen te gaan gebruik je een dumpvalve. Het heeft dus niets te maken met het stop zetten van de stroom uitlaatgassen.quote:Op zondag 10 september 2006 01:29 schreef yup het volgende:
Lekkere kick
Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.
Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.
Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
Muscle cars kunnen doorgaans geen hoge toeren draaien. Supercharger is dan ideaal.quote:Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Turquaz52 het volgende:
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.quote:Op donderdag 6 mei 2004 20:11 schreef retep22 het volgende:
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?
Turbo of supercharger?
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.quote:Op zondag 10 september 2006 13:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.
Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.
Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).
Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.
De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.
Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortjequote:Op zondag 10 september 2006 19:50 schreef mbargo het volgende:
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje
Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.quote:Op zondag 10 september 2006 20:11 schreef Youp het volgende:
[..]
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...quote:Op zondag 10 september 2006 13:54 schreef MrSASO het volgende:
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.quote:Op zondag 10 september 2006 21:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
BMW/Mini dealer bijvoorbeeld... en elke andere universele garage moet het ook wel kunnen...quote:Op zondag 10 september 2006 20:47 schreef mbargo het volgende:
[..]
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...quote:Op zondag 10 september 2006 22:20 schreef _The-Master_ het volgende:
[..]
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
Zoals ik al zei: Golf GT, 1.4 met supercharger en turbo. 170 pk en max koppel vanaf 1400 rpm.quote:Op zondag 10 september 2006 22:02 schreef Nerdmans het volgende:
Een combinatie is ideaal!
een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.
Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.
ideaal toch?
Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Dacht dat er bij DS4 stond dat ze de druk opbouwen en een bocht... DAT leek mij dus niet verstandig, maar houden idd wel druk eropquote:Op zondag 10 september 2006 23:08 schreef Youp het volgende:
[..]
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...
en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Oh nee?quote:Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo)quote:Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |