euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...quote:Op donderdag 6 mei 2004 20:47 schreef Yakult het volgende:
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
Dit klopt, alleen laat een supercharger geen hoge toerentallen toe... het is dus voornamelijk om koppel te generen in de lage en het midden toeren gebied....quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:
[..]
een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan makenquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:
[..]
euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfdequote:Op donderdag 6 mei 2004 23:22 schreef Yakult het volgende:
[..]
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken)
[afbeelding]
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:44 schreef yup het volgende:
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:
[afbeelding]
Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...
[afbeelding]
Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...
Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:37 schreef Youp het volgende:
[..]
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
een supercharger kan ook geweldig klinken hoorquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:47 schreef StefanP het volgende:
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
Denk zelfs dat er ook een BOV opkan?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 11:35 schreef seto het volgende:
[..]
een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Bijna goed...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is, en de over druk blaast 'ie af via de valve.
correct me if I'm wrong
Als je hiermee op een dumpvalve doelt, begrijp je het niet helemaal geloof ik...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:38 schreef yup het volgende:
het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is
quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:38 schreef Sjoewe het volgende:
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doenquote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.
correct me if I'm wrong
ok foutje van mijquote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef yup het volgende:
[..]
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
[..]
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...
En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...
Zo'n dumpvalve laat toch de druk wegschieten zodat je in de volgende versnelling weer sneller kunt accelereren. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling genereert de turbo namelijk normaal gesproken iet wat tegendruk, dit kun je dan weer voorkomen door met een dumpvalve de druk weg te dumpen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:57 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
Bijna goed, als je schakelt gaat je gasklep dicht terwijl de turbo door blijft draaien, doordat de turbo z'n druk niet kwijt kan gaat 'ie afremmen, om dit afremmen tegen te gaan gebruik je een dumpvalve. Het heeft dus niets te maken met het stop zetten van de stroom uitlaatgassen.quote:Op zondag 10 september 2006 01:29 schreef yup het volgende:
Lekkere kick
Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.
Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.
Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
Muscle cars kunnen doorgaans geen hoge toeren draaien. Supercharger is dan ideaal.quote:Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Turquaz52 het volgende:
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.quote:Op donderdag 6 mei 2004 20:11 schreef retep22 het volgende:
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?
Turbo of supercharger?
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.quote:Op zondag 10 september 2006 13:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.
Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.
Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).
Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.
De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.
Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortjequote:Op zondag 10 september 2006 19:50 schreef mbargo het volgende:
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje
Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.quote:Op zondag 10 september 2006 20:11 schreef Youp het volgende:
[..]
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...quote:Op zondag 10 september 2006 13:54 schreef MrSASO het volgende:
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.quote:Op zondag 10 september 2006 21:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
BMW/Mini dealer bijvoorbeeld... en elke andere universele garage moet het ook wel kunnen...quote:Op zondag 10 september 2006 20:47 schreef mbargo het volgende:
[..]
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...quote:Op zondag 10 september 2006 22:20 schreef _The-Master_ het volgende:
[..]
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
Zoals ik al zei: Golf GT, 1.4 met supercharger en turbo. 170 pk en max koppel vanaf 1400 rpm.quote:Op zondag 10 september 2006 22:02 schreef Nerdmans het volgende:
Een combinatie is ideaal!
een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.
Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.
ideaal toch?
Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Dacht dat er bij DS4 stond dat ze de druk opbouwen en een bocht... DAT leek mij dus niet verstandig, maar houden idd wel druk eropquote:Op zondag 10 september 2006 23:08 schreef Youp het volgende:
[..]
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...
en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Oh nee?quote:Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo)quote:Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Zeg dan gewoon niets...quote:Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Kan, maar er zijn genoeg races waar ALS niet is toegestaan. Met name geluidseisen maken het gebruik van ALS moeilijk/onmogelijk. Dit treft ook b.v. de WRC.quote:Op maandag 11 september 2006 12:00 schreef wimwerf het volgende:
turbo kan prima op druk gehouden worden door ALS...hoeft een coureur niks meer aan te doen...;)
1500 pk 1500cc BMW powerquote:Op maandag 11 september 2006 09:53 schreef casejunkie het volgende:
[..]
Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo)
ALS word toch nog steeds gebruikt in de WRC?quote:Op maandag 11 september 2006 12:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kan, maar er zijn genoeg races waar ALS niet is toegestaan. Met name geluidseisen maken het gebruik van ALS moeilijk/onmogelijk. Dit treft ook b.v. de WRC.
Afhankelijk van het evenement. In de EU zijn er rally's waar het niet meer mag heb ik begrepen, zonder nu precies te weten om welke rally's het exact gaat.quote:Op maandag 11 september 2006 13:30 schreef Youp het volgende:
ALS word toch nog steeds gebruikt in de WRC?
zucht, wat mag straks wel nog?quote:Op maandag 11 september 2006 16:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Afhankelijk van het evenement. In de EU zijn er rally's waar het niet meer mag heb ik begrepen, zonder nu precies te weten om welke rally's het exact gaat.
Racen met zeepkisten? O nee, te gevaarlijk...quote:
geluidseisen...moeten ze bij de formule 1 eens doen...kunnen ze er net zo goed mee ophouden...quote:Op maandag 11 september 2006 12:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kan, maar er zijn genoeg races waar ALS niet is toegestaan. Met name geluidseisen maken het gebruik van ALS moeilijk/onmogelijk. Dit treft ook b.v. de WRC.
Het spijt mij voor jou, maar ook de diverse circuits hebben geluidseisen waaraan ze moeten voldoen... Bij circuits is het echter makkelijker. Rally's rijden vaak deels door bewoond gebied.quote:Op dinsdag 12 september 2006 08:07 schreef wimwerf het volgende:
geluidseisen...moeten ze bij de formule 1 eens doen...kunnen ze er net zo goed mee ophouden...
Note that some regional or national European events prohibit the use of ALS systems while more and more WRC events regulate the noise levels allowed by competition cars effectively disabling ALS.quote:maarre...de WRC rijd nog steeds met volledige ALS...
in ieder geval zijn daar weinig bomen om te knuffelenquote:Op dinsdag 12 september 2006 12:00 schreef yup het volgende:
Idd verschil met F1 is dat Rally vaak ook op het openbare weg gaat.
Alhoewel, in Monaco scheuren ze toch ook door de straten met F1? Naja daar zullen weinig boomknuffelaars wonen...
dat is het zelfde als gaan wonen bij de nurburgring... toch zeiken ze daar ookquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:55 schreef fathank het volgende:
Dat weet je van te voren als je daar gaat wonen, 1 keer per jaar de formule 1 op bezoek, en de rest van het jaar zullen er ook wel wat coureurs in hun vrije tijd rondscheuren..
da's hetzelfde als bij schiphol in de buurt gaan wonen en zeiken over de vliegtuigen..quote:Op woensdag 13 september 2006 09:06 schreef Youp het volgende:
[..]
dat is het zelfde als gaan wonen bij de nurburgring... toch zeiken ze daar ook
Dat valt best mee. De locals zijn eerder blij met de Ring dan dat ze er een probleem mee hebben (er zal altijd een zeikert tussen zitten).quote:Op woensdag 13 september 2006 09:06 schreef Youp het volgende:
dat is het zelfde als gaan wonen bij de nurburgring... toch zeiken ze daar ook
Overdrijven is ook een vak.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:49 schreef Kill_em_all het volgende:
Behalve dat 3kwart van de mensen in monaco toch al in een Ferrari of andere sportwagen rondrijd
TCCS is volgens mij wel redelijk "stil", die rijden echter niet meer mee met de WRCquote:Op dinsdag 12 september 2006 11:53 schreef DS4 het volgende:
Note that some regional or national European events prohibit the use of ALS systems while more and more WRC events regulate the noise levels allowed by competition cars effectively disabling ALS.
Bron:
http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
Heb je wel eens naast een celica turbo gestaan die ALS aan heeft?quote:Op woensdag 13 september 2006 21:48 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
TCCS is volgens mij wel redelijk "stil", die rijden echter niet meer mee met de WRC
Nee alleen de Corolla WRCquote:Op donderdag 14 september 2006 11:05 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Heb je wel eens naast een celica turbo gestaan die ALS aan heeft?
Oorverdovend man.
Wel gaaf vlammen spuwen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |