Okay, dat is wel goed om te weten, ik heb trouwens geen adHd, alleen de ADD versie, hartstikke lui, geen concentratie en het organisatie-talent van een demente cavia enzo, niets hyperactiefs.quote:Op donderdag 6 mei 2004 20:00 schreef DaZilva het volgende:
Nee in principe verandert je persoonlijheid niet, wel kun je natuurlijk door je afname van impulsiviteit (in het geval van ADHD) en toename van scherpte ander gedrag vertonen (Bijvoorbeeld: niet in een boze bui een deur intrappen of opeens rustig een uurtje gaan lezen).
quote:Op donderdag 6 mei 2004 22:38 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
en het organisatie-talent van een demente cavia enzo,
Ik heb geen ervaring met Ritalin. Ik wil alleen even vermelden dat ik je erg negatief over jezelf vind. Kan het niet zijn dat je daardoor de lust ontbreekt om iets af te maken? Een soort faalangst dus? Nou ja, ik ben geen psych, maar het viel me op dat je jezelf erg naar beneden haalt (of doen anderen dat voor jouquote:Op donderdag 6 mei 2004 22:38 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Okay, dat is wel goed om te weten, ik heb trouwens geen adHd, alleen de ADD versie, hartstikke lui, geen concentratie en het organisatie-talent van een demente cavia enzo, niets hyperactiefs.
( nog een leuk detail, als je een ADHD en een (vermoedelijke ) ADD persoon een jaar laat samen-wonen, dolle pret, maar dat is een heel ander verhaal
)
Nou als ik me probeer te concentreren op iets saais zoals huiswerk dan houd ik het 4 minuten vol en dan ga ik weer andere dingen doen, en ik dacht altijd dat ik gewoon lui was, maar als je lui bent dan boeit het je gewoon niet, mij boeit het wel maar zodra ik een boek met 1400 pagina's aan droge stof voor me heb houd ik het geen 10 minuten vol, gewoon geen concentratie hebben zoals je bijvoorbeeld wel hebt als je met iets leuks bezig bentquote:Op donderdag 6 mei 2004 22:41 schreef Sport_Life het volgende:
* MonkeyWrench ook concentratie problemen heeft. (en ook zo'n mbo geval)
Wat voel jij dan precies als je je wilt concentreren op iets on-interessants?
Ik ben best tevreden met mezelf hoor, maar op dit moment haal ik de slechte dingen naar voren, ik overdrijf niet met de dingen die ik zegquote:Op donderdag 6 mei 2004 22:47 schreef Morwen het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met Ritalin. Ik wil alleen even vermelden dat ik je erg negatief over jezelf vind. Kan het niet zijn dat je daardoor de lust ontbreekt om iets af te maken? Een soort faalangst dus? Nou ja, ik ben geen psych, maar het viel me op dat je jezelf erg naar beneden haalt (of doen anderen dat voor jou).
Mijn man heeft zo'n beetje hetzelfde als jij, maar dat komt puur door een slecht zelfbeeld (vanuit de jeugd).
Dat lijkt mij toch een kwestie van interesse.. Ik heb niet het idee dat je, met een drug die je gevoelens afvlakt, dit probleem kunt oplossen... Misschien moet je een studiemaatje zoeken die met het zelfde probleem kampt, zodat je elkaar kunt stimuleren?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 07:33 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Nou als ik me probeer te concentreren op iets saais zoals huiswerk dan houd ik het 4 minuten vol en dan ga ik weer andere dingen doen, en ik dacht altijd dat ik gewoon lui was, maar als je lui bent dan boeit het je gewoon niet, mij boeit het wel maar zodra ik een boek met 1400 pagina's aan droge stof voor me heb houd ik het geen 10 minuten vol, gewoon geen concentratie hebben zoals je bijvoorbeeld wel hebt als je met iets leuks bezig bent.
Dat dacht ik ook altijd, maar wat ik ook probeer en hoe graag ik iets ook wil doen ik krijg het niet voor elkaar om me te concentreren, anyway, ik kom er snel genoeg achter wanneer ik me laat testenquote:Op vrijdag 7 mei 2004 08:32 schreef snaakster het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch een kwestie van interesse.. Ik heb niet het idee dat je, met een drug die je gevoelens afvlakt, dit probleem kunt oplossen... Misschien moet je een studiemaatje zoeken die met het zelfde probleem kampt, zodat je elkaar kunt stimuleren?
Vaak is het hebben van een laag zelfbeeld idd het gevolg van jarenlange mislukkingen.quote:Op donderdag 6 mei 2004 22:47 schreef Morwen het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met Ritalin. Ik wil alleen even vermelden dat ik je erg negatief over jezelf vind. Kan het niet zijn dat je daardoor de lust ontbreekt om iets af te maken? Een soort faalangst dus? Nou ja, ik ben geen psych, maar het viel me op dat je jezelf erg naar beneden haalt (of doen anderen dat voor jou).
Mijn man heeft zo'n beetje hetzelfde als jij, maar dat komt puur door een slecht zelfbeeld (vanuit de jeugd).
quote:Nadelen
dramatische afname van mijn libido. Ik kon me concentreren op mijn "werk", maar had geen behoefte meer aan seks. Daarbij miste ik de behoefte aan de kick die een vrijpartij kan opleveren;
enorme afname van creativiteit. Dit klinkt paradoxaal, gezien mijn website, maar ik bedoel met creativiteit het eigene uiten en geen vertaalwerk en vakmatig gedrag. Voor mijn Ritalin-experiment schreef ik gedichten, verhalen en liedjes, maakte tekeningen en stal de show op het toneel. Met Ritalin klapte ik compleet dicht: er kwam gewoon niets meer in mijn hoofd op! In feite werd ik zo creatief als de doorsnee Nederlander...
antisociaal gedrag. Dit klinkt paradoxaal. Toen ik o.i.v. Ritalin bij vrienden kwam, was ik evenwichtiger, maar zowel zij als ik misten de oude Anne-Marie: de extraverte, drukke, breedgeïnteresseerde, vol plannen en ideeën. Op een gegeven moment had ik ook helemaal geen zin meer in contact met anderen!
overfocussen. Door Ritalin zag ik mijn vrienden bijna niet meer, omdat ik me niet meer kon losbranden van hetgeen ik aan het doen was. Ik kon me ineens zo goed concentreren op (in mijn geval) het maken van mijn website, dat ik me niet meer liet afleiden door gedachten hen eens te bellen. En de keuze "werk" of een gezellige avond uit was dan ook meestal snel gemaakt. Ik heb talloze dagen van 's ochtends 9 tot 's nachts 4 uur ("vrijwillig" en onbetaald!!!) doorgebracht achter mijn computer, zonder eten of drinken! Ik stond op en ging naar bed met dit website-project in mijn hoofd.
ik deed nog maar één ding tegelijkertijd. Dit verwijst naar het vorige punt: voordat ik Ritalin gebruikte (en nu weer!!!) deed ik alles tegelijkertijd en ging inderdaad van hot naar her om alles te "regelen": naar de supermarkt, koken, "opruimen" enz. Ineens ging ik op in één ding en deed de rest helemaal niet meer, niet eens meer halvebak.
depressiviteit. Kortom: na een jaar Ritalin geslikt te hebben in allerlei hoeveelheden werd ik steeds huileriger en depressiever. De blijdschap verdween en ik veranderde langzaam maar zeker van een drukke meid die overal voor in was (met regelmatig een dip) in een soort "zombie" achter een computer die zich alleen nog maar kon overfocussen op het maken van een website, die niets anders meer deed en nergens anders meer kwam (met een constante dip).
Dit is ook niet echt wat je zegt, leukquote:Kortom, Ritalin onderdrukt de fundamentele spontaniteit en vlotte sociale omgang terwijl het dwangmatig gedrag bevordert en de persoon afsnijdt van prikkels van buitenaf.
Deze door drugs veroorzaakte aantasting kan een volgzaam, gekooid dier opleveren dat zichzelf bezighoudt met dwangmatige gedragingen. En deze door drugs veroorzaakte neveneffecten zorgen ook voor eenvoudiger handelbare mensen. Dit is helemaal het geval in gestructureerde omgevingen die sociale isolatie opleggen en van iemand saaie en frustrerende taken verwachten. Door Ritalin kunnen ouders zich ontslagen gaan voelen van hun controlerende taak en van hun verplichting tegemoet te komen in de alom gewaardeerde basisbehoeften aan spelen, sporten, verstandelijke discipline en onvoorwaardelijke liefde. Het gedrogeerde kind zal daar namelijk niet snel meer om vragen.
Bedankt!quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:21 schreef Morwen het volgende:
Jeetje, het is me nogal wat, zeg. Lijkt me in ieder geval belangrijk dat er een duidelijke diagnose bij je gesteld wordt voordat je die pillen gaat slikken.
Dat middel zal voor de echt extreme gevallen best een uitkomst zijn, maar het lijkt mij dat er zeer spaarzaam uitgeschreven moet worden en er eerst naar andere oplossingen gezocht moet worden.
Ik zou mijn creativiteit voor geen goud willen missenMaar als ik daar de hele dag hyper van zou zijn, dan is dat ook niet prettig natuurlijk. Moeilijk, hoor!
In ieder geval sterkte met het vervolgtraject!
Kijk, dat is iets waar ik wat aan hebquote:Op dinsdag 11 mei 2004 19:46 schreef _Eendje_ het volgende:
Beetje makkelijk. Hoewel een gebrek aan discipline vaak ook meespeelt, wordt de discipline díe er is, meteen teniet gedaan door het feit dat iemand zich simpelweg nergens op kan concentreren, door de overdaad aan prikkels in de omgeving. Een versterkt het ander, op den duur.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:47 schreef rival het volgende:
als ik je OP lees zou ik gerust zeggen ,jij hebt geen geen disipline!
waarom moet er tegenwoordig een mooi naampje aan hangen en wil je aan de drugs?
je moet je gewoon vermannen!
vreemd he.. ik heb een een vriend die dit heeft.....quote:Op vrijdag 9 maart 2007 11:42 schreef Nosh het volgende:
[..]
Beetje makkelijk. Hoewel een gebrek aan discipline vaak ook meespeelt, wordt de discipline díe er is, meteen teniet gedaan door het feit dat iemand zich simpelweg nergens op kan concentreren, door de overdaad aan prikkels in de omgeving. Een versterkt het ander, op den duur.
Oh. En voor de mensen die meer informatie willen:
ADHD/ADD Deel 7
En voor medicatie-vragen:
[Centraal] Medicatie bij psychische klachten - Deel 3
een tv/game is ook een verschrikkelijk goed 'concentratiemiddel', alle prikkels, visueel en auditief, komen vanuit 1 bron, de tv.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 11:44 schreef rival het volgende:
[..]
vreemd he.. ik heb een een vriend die dit heeft.....
maar als hij uren bezig is met zijn vriendin (heb ik haar gevraagd) dan is hij gewoon geconcentreerd.
als wij computergames spelen die hij leuk vind, kunnen we gerust uren spelen zonder dat hij zijn concentratie verliest!
echter bij alles wat hij liever niet doet (zoals iedereen, werk, school enz) dan komen de problemen!
jaaaaaaa me hoela!
Uhu, en dat ís het probleem ook. Ik verslind boeken die mij wel interesseren binnen een week maar zodra het mij niet boeit dan fladderen mijn gedachtes weer helemaal de verkeerde kant uit.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 11:44 schreef rival het volgende:
[..]
vreemd he.. ik heb een een vriend die dit heeft.....
maar als hij uren bezig is met zijn vriendin (heb ik haar gevraagd) dan is hij gewoon geconcentreerd.
als wij computergames spelen die hij leuk vind, kunnen we gerust uren spelen zonder dat hij zijn concentratie verliest!
echter bij alles wat hij liever niet doet (zoals iedereen, werk, school enz) dan komen de problemen!
jaaaaaaa me hoela!
disipline! niks aandoeningen! maarja......quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:11 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Uhu, en dat ís het probleem ook. Ik verslind boeken die mij wel interesseren binnen een week maar zodra het mij niet boeit dan fladderen mijn gedachtes weer helemaal de verkeerde kant uit.
Jij weet het beter dan de 5tal psychiaters en de test van 3 dagdelen? Doe je goed. Hoe lang ben je al afgestudeerd en telephatisch joh?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:30 schreef rival het volgende:
[..]
disipline! niks aandoeningen! maarja......
tuurlijk geven die mensen er snel een naam aan, anders zitten ze zo zonder werk! vroeger had je ze ook al maar toen heten ze nog gewoon kwakzalver!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:36 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Jij weet het beter dan de 5tal psychiaters en de test van 3 dagdelen? Doe je goed. Hoe lang ben je al afgestudeerd en telephatisch joh?.
Het is ook de discipline, uiteindelijk maar het probleem is dat die discipline voor mij een stuk harder werken is dan voor iemand anders.
Maar ik ben eruit, ik ga gewoon dingen leren die ik wel leuk vind, hele ding goed.
Lezen is wel moeilijk voor je hè. Ik ben getest en allesquote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:59 schreef kriele het volgende:
Maar je gaat er gemakshalve maar vanuit dat je ADD hebt en daardoor Ritalin moet slikken? Of is een en ander al vastgesteld?
Je ondertitel klopt in deze toch echt niet hoor.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:49 schreef rival het volgende:
[..]
tuurlijk geven die mensen er snel een naam aan, anders zitten ze zo zonder werk! vroeger had je ze ook al maar toen heten ze nog gewoon kwakzalver!
het is DE disipline! disipline is voor een hoop mensen harder werken dan jij denkt hoor.... bij "normale" mensen kost dat ook heel veel moeite.,.....
nee klopt jij en je dokter hebben gelijk en rara wie betaald daar aan mee!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:38 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Je ondertitel klopt in deze toch echt niet hoor..
Sufkut.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:39 schreef rival het volgende:
[..]
nee klopt jij en je dokter hebben gelijk en rara wie betaald daar aan mee!![]()
Ik vond het in het begin ook erg ok moet ik zeggen, maar uiteindelijk merkte ik toch dat ik niet 'mezelf' was. Ik bedoel, de eerste keer dat ik het nam ging ik een computerspelletje spelen, een rts, en ik was nog nooit zo tactisch en snel met mijn denken dan toenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 16:01 schreef Twin1983 het volgende:
Hmm toevaltopic, ik kreeg gister te horen dat ik ADD heb.
De psychiater heeft me meteen een recept voor ritalin meegegeven, net 1e pil genomen.
Het kan illusie zijn hoor, maar alles lijkt ineens een stuk rustiger en helderder dan normaal.
Had net alleen een beetje last van hele lichte misselijkheid, maar dat viel erg mee en is nu weer weg.
suc6
Dat heb ik idd ook wel een beetje, maar valt toch wel mee.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:23 schreef MonkeyWrench het volgende:
[..]
Ik vond het in het begin ook erg ok moet ik zeggen, maar uiteindelijk merkte ik toch dat ik niet 'mezelf' was. Ik bedoel, de eerste keer dat ik het nam ging ik een computerspelletje spelen, een rts, en ik was nog nooit zo tactisch en snel met mijn denken dan toen, dus het heeft zeker zijn voordelen! Maar toch had ik ook een 'teveel koffie op' gevoel.
Je hebt in deze echt de opvattingen van een middeleeuwse marktkoopman met wratten die zijn kinderen mept.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:49 schreef rival het volgende:
[..]
tuurlijk geven die mensen er snel een naam aan, anders zitten ze zo zonder werk! vroeger had je ze ook al maar toen heten ze nog gewoon kwakzalver!
het is DE disipline! disipline is voor een hoop mensen harder werken dan jij denkt hoor.... bij "normale" mensen kost dat ook heel veel moeite.,.....
inderdaad! Dit laat ik eens aan een paar mensen lezen. Ik word er zo kwaad van als mensen zeggen dat ik gewoon te lui ben om aan sommige dingen te denken enzo. Ze weten niet hoe wij ons voelen. Endat het de discipline is, heb ik ook zo vaak gehoord. Ze begrijpen ons echt niet en soms zit me dat heel erg dwars.quote:Zulke verwijten naar je kop krijgen terwijl je echt hard gewerkt hebt om dingen daar goed te doen is uitermate pijnlijk.
http://www.adhdbijvolwass(...)veel_gestelde_vragenquote:Op donderdag 8 maart 2007 23:04 schreef enter het volgende:
Hoe vormt ADHD zich op latere leeftijd, vanaf 25/30 jaar?
Dat is natuurlijk een argument van niks. Psychiaters houden zich met alles bezig waar ze voor betaald krijgen, dat is in hun eigen belang.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 02:18 schreef Twin1983 het volgende:
Psychiaters houden zich natuurlijk niet voor jan lul zoveel met dit onderwerp bezig.
kssst pinball, er zijn genoeg psychiaters ie hun vak uitoefenen naar eer en geweten en de drang om mensen te helpen voorop staatquote:Op zondag 18 maart 2007 09:44 schreef Pinball het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een argument van niks. Psychiaters houden zich met alles bezig waar ze voor betaald krijgen, dat is in hun eigen belang.
Ja, vast wel. Er zijn er ook genoeg die te horen krijgen dat ze dit jaar geen borderline meer mogen behandelen, maar wel extra adhd, omdat de zorgverzekeraar met budgetten heeft geschoven.quote:Op zondag 18 maart 2007 09:49 schreef Re het volgende:
kssst pinball, er zijn genoeg psychiaters ie hun vak uitoefenen naar eer en geweten en de drang om mensen te helpen voorop staat
mwah, dat zie je toch iets te zwart wit allemaal, ik weet niet uit welke ervaring je spreekt, en nee het is nog altijd de arts die iets vorschrijft, niet de zorgverzekeraar.quote:Op zondag 18 maart 2007 10:02 schreef Pinball het volgende:
[..]
Ja, vast wel. Er zijn er ook genoeg die te horen krijgen dat ze dit jaar geen borderline meer mogen behandelen, maar wel extra adhd, omdat de zorgverzekeraar met budgetten heeft geschoven.
En hoe dan ook, het feit dat 'een beroepsgroep' zich ergens mee bezighoudt is geen argument. Dan kun je net zo goed zeggen dat coke in het ziekenfonds moet. Want daar worden ene hoop mensen gelukkig van, en die dealers houden zich echt niet voor jan lul met dat onderwerp bezig.
joh echt?... dat wist ik nog nietquote:Op zondag 18 maart 2007 14:28 schreef moelan0e het volgende:
Speed ook niet, maar toch wordt het als medicijn verkocht aan ADHD-ers.
Die arts (of instelling) heeft gewoon doelen voor een jaar, vooraf afgesproken met het zorgkantoor. Overproductie wordt niet vergoed, dus als op 3/4 van het jaar blijkt dat er te veel diagnose X is gesteld wordt er echt wel met diagnoses geschoven.quote:Op zondag 18 maart 2007 14:19 schreef Re het volgende:
mwah, dat zie je toch iets te zwart wit allemaal, ik weet niet uit welke ervaring je spreekt, en nee het is nog altijd de arts die iets vorschrijft, niet de zorgverzekeraar.
Wiet was ook geen medicijn tot iemand de term medicinale wiet verzon en het vergoed werd.quote:Coke is geen medicijn
een kutargument is.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 02:18 schreef Twin1983 het volgende:
Psychiaters houden zich natuurlijk niet voor jan lul zoveel met dit onderwerp bezig.
wiet is wel een geregistreerd medicijnquote:Op zondag 18 maart 2007 14:46 schreef Pinball het volgende:
[..]
Die arts (of instelling) heeft gewoon doelen voor een jaar, vooraf afgesproken met het zorgkantoor. Overproductie wordt niet vergoed, dus als op 3/4 van het jaar blijkt dat er te veel diagnose X is gesteld wordt er echt wel met diagnoses geschoven.
[..]
Wiet was ook geen medicijn tot iemand de term medicinale wiet verzon en het vergoed werd.
Daar gaat het ook niet over, het gaat erover dat het feit dat dit:
[..]
een kutargument is.
Dat ben je toch wel met me eens?
jaquote:Op zondag 18 maart 2007 14:43 schreef moelan0e het volgende:
Meen je dat nu?
Lezen Re, ik zei ook wiet was geen medicijn todat...quote:Op zondag 18 maart 2007 14:51 schreef Re het volgende:
wiet is wel een geregistreerd medicijnvoorgeschreven voor pijn bij kanker en AIDS.
Je weet toch waar ik al 10 jaar werk? Dan snap je hopelijk ook wel dat ik dat niet op een openbaar forum ga vertellen.quote:Heb je bewijs voor het eerste, lijkt me erg interssant om over te lezen en och wie ben ik om een psychiater met daadwerkelijke intersse in zijn vakgebied te vertellen dat hij het alleen maar om de centjes doet
een kutargument is.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 02:18 schreef Twin1983 het volgende:
dan hebben we het er nog wel eens overquote:Op zondag 18 maart 2007 14:58 schreef Pinball het volgende:
[..]
Lezen Re, ik zei ook wiet was geen medicijn todat...
Als iemand straks besluit dat coke een prima middel is om persoonlijkheidsstoornissen mee te behandelen kan het over een paar jaar ook best een medicijn zijn, dat bedoel ik. Net als speed, zeg maar.
[..]
Je weet toch waar ik al 10 jaar werk? Dan snap je hopelijk ook wel dat ik dat niet op een openbaar forum ga vertellen.
gedeeltelijk maar wil niet die psychiaters afvallen die daadwerkelijk zonder eigen belang zich dag en nacht inzetten om daadwerkelijk het beste voor de patient over te hebben. En dat zal iid niet de meerderheid zijn, maar ik wil gewoon voorkomen dat psychiaters worden neergezet als geldkloppers of onetische mensenquote:Op zondag 18 maart 2007 15:02 schreef Pinball het volgende:
Herhaling:
Daar gaat het ook niet over, het gaat erover dat het feit dat dit:
[..]
een kutargument is.
Dat ben je toch wel met me eens?
Zonder eigen belang?quote:Op zondag 18 maart 2007 15:06 schreef Re het volgende:
gedeeltelijk maar wil niet die psychiaters afvallen die daadwerkelijk zonder eigen belang zich dag en nacht inzetten om daadwerkelijk het beste voor de patient over te hebben. En dat zal iid niet de meerderheid zijn, maar ik wil gewoon voorkomen dat psychiaters worden neergezet als geldkloppers of onetische mensen
Ik weet dat de president van de grootste psychiatrische association (APA) een prive jumbo heeft voor zijn vakanties. Interesse is natuurlijk een ruim begrip, veel centra doen mee met wetenschappelijk onderzoek mede om geld binnen te krijgen.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:18 schreef Pinball het volgende:
[..]
Zonder eigen belang?De meeste psychiaters die ik ken worden vorstelijk betaald voor hun inspanningen hoor, dat is echt geen liefdadigheid.
En dat is ook prima verder, dat verdienen ze ook, Ik wil alleen duidelijk maken dat dat ook maar mensen zijn die hun werk doen, en dat ook zij soms rekening moeten houden met keiharde zakelijke belangen.
En dat het feit dat ze zich met adhd bezig houden dus geen argument is in een dicussie over die aandoening.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |