abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 maart 2007 @ 10:02:29 #51
242 Pinball
Electric Monk
pi_47391072
quote:
Op zondag 18 maart 2007 09:49 schreef Re het volgende:

kssst pinball, er zijn genoeg psychiaters ie hun vak uitoefenen naar eer en geweten en de drang om mensen te helpen voorop staat
Ja, vast wel. Er zijn er ook genoeg die te horen krijgen dat ze dit jaar geen borderline meer mogen behandelen, maar wel extra adhd, omdat de zorgverzekeraar met budgetten heeft geschoven.

En hoe dan ook, het feit dat 'een beroepsgroep' zich ergens mee bezighoudt is geen argument. Dan kun je net zo goed zeggen dat coke in het ziekenfonds moet. Want daar worden ene hoop mensen gelukkig van, en die dealers houden zich echt niet voor jan lul met dat onderwerp bezig.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_47394470
Bram Bakker: ADHD wel zo makkelijk

Gepubliceerd op woensdag 24 mei 2006

Toen de moderne middelen tegen depressie op de markt werden gebracht beloofde men grote vooruitgang. De verslaafde slikkers van kalmeringsmiddelen zouden nu echt gaan genezen van hun somberheid en angsten. Prozac en Seroxat zouden er voor gaan zorgen dat er minder oxazepam (Seresta) en diazepam (Valium) misbruikt zou worden door wanhopige huisvrouwen en werkeloze arbeiders.
Er is niets van terecht gekomen: honderdduizenden slikken tegenwoordig antidepressiva, maar er wordt geen “pammetje” (doktersjargon voor kalmeringsmiddelen) minder om geslikt. De dokters werden verleid antidepressiva voor te schrijven door ze te trainen in het herkennen van depressie en angst. Dat werkt ook bij dokters: als je op iets speciaals gaat letten, zie je het ineens overal. Behalve herkennen werd de artsen en passant geleerd hier een antidepressivum bij voor te schrijven. En zo belandden de antidepressiva hoog in de top tien van meest voorgeschreven geneesmiddelen.

Nu heeft de farmaceutische industrie een nieuw product in de aanbieding: de moderne pil tegen ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, zoiets als: totaal geen rust in het gat en nergens voldoende aandacht en concentratie voor). De pillenjongens hanteren dezelfde strategie: dokters krijgen doorlopend ingepeperd hoeveel deze kwaal wel niet voorkomt, en hoe goed behandelbaar het eigenlijk is. Vroeger bestond ADHD enkel bij minderjarigen (een voorloper was MBD: Minimal Brain Damage, ook enkel bij kinderen), tegenwoordig schijn je het ook bij veel volwassenen te kunnen vaststellen.

Ik geloof best dat het bestaat, ADHD, maar het is vrij zeldzaam. Het werd jarenlang behandeld met een soort amfetamine, onder verslaafden vooral bekend als speed: methylfenidaat (Ritalin). Dat is een stofje dat “gewone” mensen oppept, maar de drukke ADHD-ers worden er juist rustig van. Van deze Ritalin is het patent verlopen, en het is nu relatief goedkoop en daarmee oninteressant voor farmaceuten. Het brengt weinig meer op. Nu hebben we Ritalin Turbo en Ritalin GTI, die feitelijk niet heel anders werken, maar wel patent hebben en dus veel duurder zijn. En daarom worden alle dokters “getraind” ADHD te herkennen en met de beste (lees: duurste) middelen te behandelen.

Wat de lange termijngevolgen zijn van het feit dat nu duizenden mensen worden ingesteld op deze medicijnen, weten we niet. Wel dat het bergen geld kost, en dat er ook alternatieve behandelingen zonder pillen bestaan voor al te druk gedrag. Zoals neurofeedback.

Er is nog iets: ouders met een druk kind vinden het gemakkelijker om te horen dat hun kind ADHD heeft dan dat zij zelf niet kunnen opvoeden. Dat is een heel slechte reden om aan die pillen te gaan, maar het gebeurt wel.

Als uw kind druk is, maar wel stil kan zitten om een video van Bob de Bouwer te kijken, heeft het geen ADHD. En moet u oppassen met pillen. De nadelen worden pas over een paar jaar in volle omvang zichtbaar. Maar u bent nu al gewaarschuwd!
  zondag 18 maart 2007 @ 14:19:00 #53
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47397227
quote:
Op zondag 18 maart 2007 10:02 schreef Pinball het volgende:

[..]

Ja, vast wel. Er zijn er ook genoeg die te horen krijgen dat ze dit jaar geen borderline meer mogen behandelen, maar wel extra adhd, omdat de zorgverzekeraar met budgetten heeft geschoven.

En hoe dan ook, het feit dat 'een beroepsgroep' zich ergens mee bezighoudt is geen argument. Dan kun je net zo goed zeggen dat coke in het ziekenfonds moet. Want daar worden ene hoop mensen gelukkig van, en die dealers houden zich echt niet voor jan lul met dat onderwerp bezig.
mwah, dat zie je toch iets te zwart wit allemaal, ik weet niet uit welke ervaring je spreekt, en nee het is nog altijd de arts die iets vorschrijft, niet de zorgverzekeraar.

Coke is geen medicijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_47397575
Speed ook niet, maar toch wordt het als medicijn verkocht aan ADHD-ers.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:35:51 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47397825
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:28 schreef moelan0e het volgende:
Speed ook niet, maar toch wordt het als medicijn verkocht aan ADHD-ers.
joh echt?... dat wist ik nog niet
pi_47398077
Meen je dat nu?
  zondag 18 maart 2007 @ 14:46:18 #57
242 Pinball
Electric Monk
pi_47398194
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:19 schreef Re het volgende:
mwah, dat zie je toch iets te zwart wit allemaal, ik weet niet uit welke ervaring je spreekt, en nee het is nog altijd de arts die iets vorschrijft, niet de zorgverzekeraar.
Die arts (of instelling) heeft gewoon doelen voor een jaar, vooraf afgesproken met het zorgkantoor. Overproductie wordt niet vergoed, dus als op 3/4 van het jaar blijkt dat er te veel diagnose X is gesteld wordt er echt wel met diagnoses geschoven.
quote:
Coke is geen medicijn
Wiet was ook geen medicijn tot iemand de term medicinale wiet verzon en het vergoed werd.
Daar gaat het ook niet over, het gaat erover dat het feit dat dit:
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 02:18 schreef Twin1983 het volgende:
Psychiaters houden zich natuurlijk niet voor jan lul zoveel met dit onderwerp bezig.
een kutargument is.
Dat ben je toch wel met me eens?
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:51:38 #58
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47398443
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:46 schreef Pinball het volgende:

[..]

Die arts (of instelling) heeft gewoon doelen voor een jaar, vooraf afgesproken met het zorgkantoor. Overproductie wordt niet vergoed, dus als op 3/4 van het jaar blijkt dat er te veel diagnose X is gesteld wordt er echt wel met diagnoses geschoven.
[..]

Wiet was ook geen medicijn tot iemand de term medicinale wiet verzon en het vergoed werd.
[..]

een kutargument is.
wiet is wel een geregistreerd medicijn voorgeschreven voor pijn bij kanker en AIDS. Heb je bewijs voor het eerste, lijkt me erg interssant om over te lezen en och wie ben ik om een psychiater met daadwerkelijke intersse in zijn vakgebied te vertellen dat hij het alleen maar om de centjes doet
  zondag 18 maart 2007 @ 14:58:05 #59
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47398687
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:43 schreef moelan0e het volgende:
Meen je dat nu?
ja
  zondag 18 maart 2007 @ 14:58:42 #60
242 Pinball
Electric Monk
pi_47398706
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:51 schreef Re het volgende:
wiet is wel een geregistreerd medicijn voorgeschreven voor pijn bij kanker en AIDS.
Lezen Re, ik zei ook wiet was geen medicijn todat...

Als iemand straks besluit dat coke een prima middel is om persoonlijkheidsstoornissen mee te behandelen kan het over een paar jaar ook best een medicijn zijn, dat bedoel ik. Net als speed, zeg maar.
quote:
Heb je bewijs voor het eerste, lijkt me erg interssant om over te lezen en och wie ben ik om een psychiater met daadwerkelijke intersse in zijn vakgebied te vertellen dat hij het alleen maar om de centjes doet
Je weet toch waar ik al 10 jaar werk? Dan snap je hopelijk ook wel dat ik dat niet op een openbaar forum ga vertellen.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:02:50 #61
242 Pinball
Electric Monk
pi_47398867
Herhaling:

quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 02:18 schreef Twin1983 het volgende:
Psychiaters houden zich natuurlijk niet voor jan lul zoveel met dit onderwerp bezig.
een kutargument is.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:03:16 #62
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47398888
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:58 schreef Pinball het volgende:

[..]

Lezen Re, ik zei ook wiet was geen medicijn todat...

Als iemand straks besluit dat coke een prima middel is om persoonlijkheidsstoornissen mee te behandelen kan het over een paar jaar ook best een medicijn zijn, dat bedoel ik. Net als speed, zeg maar.
[..]

Je weet toch waar ik al 10 jaar werk? Dan snap je hopelijk ook wel dat ik dat niet op een openbaar forum ga vertellen.
dan hebben we het er nog wel eens over ... ik beredeneer ook meestal vanuit het amerikaanse re-embursement systeem wat iets anders is als het nederlandse

en natuurlijk als er een medische indicatie is om coke te gebruiken dan kan het best zo zijn dat het een geregistreerd medicijn wordt maar daar is de gemiddelde junk niet mee geholpen
  zondag 18 maart 2007 @ 15:06:05 #63
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47398990
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:02 schreef Pinball het volgende:
Herhaling:

[..]

een kutargument is.
gedeeltelijk maar wil niet die psychiaters afvallen die daadwerkelijk zonder eigen belang zich dag en nacht inzetten om daadwerkelijk het beste voor de patient over te hebben. En dat zal iid niet de meerderheid zijn, maar ik wil gewoon voorkomen dat psychiaters worden neergezet als geldkloppers of onetische mensen
  zondag 18 maart 2007 @ 15:18:42 #64
242 Pinball
Electric Monk
pi_47399500
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:06 schreef Re het volgende:
gedeeltelijk maar wil niet die psychiaters afvallen die daadwerkelijk zonder eigen belang zich dag en nacht inzetten om daadwerkelijk het beste voor de patient over te hebben. En dat zal iid niet de meerderheid zijn, maar ik wil gewoon voorkomen dat psychiaters worden neergezet als geldkloppers of onetische mensen
Zonder eigen belang? De meeste psychiaters die ik ken worden vorstelijk betaald voor hun inspanningen hoor, dat is echt geen liefdadigheid.

En dat is ook prima verder, dat verdienen ze ook, Ik wil alleen duidelijk maken dat dat ook maar mensen zijn die hun werk doen, en dat ook zij soms rekening moeten houden met keiharde zakelijke belangen.

En dat het feit dat ze zich met adhd bezig houden dus geen argument is in een dicussie over die aandoening.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:26:56 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47399834
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:18 schreef Pinball het volgende:

[..]

Zonder eigen belang? De meeste psychiaters die ik ken worden vorstelijk betaald voor hun inspanningen hoor, dat is echt geen liefdadigheid.

En dat is ook prima verder, dat verdienen ze ook, Ik wil alleen duidelijk maken dat dat ook maar mensen zijn die hun werk doen, en dat ook zij soms rekening moeten houden met keiharde zakelijke belangen.

En dat het feit dat ze zich met adhd bezig houden dus geen argument is in een dicussie over die aandoening.
Ik weet dat de president van de grootste psychiatrische association (APA) een prive jumbo heeft voor zijn vakanties. Interesse is natuurlijk een ruim begrip, veel centra doen mee met wetenschappelijk onderzoek mede om geld binnen te krijgen.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:49:35 #66
136780 Nosh
hurpdurp
pi_47400773
Re, pinball. Off-topic.
Voel jullie vrij om de discussie te verplaatsen, in de vorm van een nieuw topic.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:56:32 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47401002
OK

maar om het on topic te houden, in principe zal elk medicijn wat werkt op de hersenen een verandering geven qua persoonlijkheid omdat de (dis)balans op dat moment veranderd, althans als je persoonlijkheid defineert als een emotionele
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')