abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18972808
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 11:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het nieuws volgt nu in snel tempo:
[..]

een opstand, of een coupe? dit kan aardig uit de hand lopen.. Nu krijgen de Britten het zwaar.
Interessant. Misschien is het gewoon een opstootje, maar het kan ook een poging zijn de strijd naar Basra te brengen. Wellicht is het een reactie van Al-Sadr op de afnemende steun voor hem?
  Moderator zaterdag 8 mei 2004 @ 11:53:54 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_18973058
oud nieuws inmiddels maar ik had het nog niet langs zien komen
quote:
5-5-2004 9:42:00

De Irakees, die bij een schietincident op 17 april in As Samawah zwaar gewond raakte, is dinsdag (4 mei) overgebracht naar Nederland.

De man werd na het incident aanvankelijk behandeld in het MOGOS-veldhospitaal op "Camp Smitty". Op medisch advies vindt verdere behandeling echter plaats in het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht

www.mindef.nl
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 9 mei 2004 @ 23:29:19 #103
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19007545
weer een nieuwe foto uit een reeks. De andere, meer schokkende foto's uit de reeks, zijn in het bezit van the new yorker, maar vindt men te erg om te publiceren... [
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_19007794
quote:
Op zondag 9 mei 2004 23:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
weer een nieuwe foto uit een reeks. De andere, meer schokkende foto's uit de reeks, zijn in het bezit van the new yorker, maar vindt men te erg om te publiceren... [[afbeelding]
Ja, nu staan ze wel met bloemetjes langs de kant van de weg.
pi_19011137
In de volgende foto ligt die man met gapende wonden en badend in het bloed op de grond, vertelde iemand van de New Yorker gisteren op CNN.
-------Practice Mindfulness-------
pi_19012134
De andere foto's schijnen inderdaad nog lomper te zijn. Ik ben benieuwd of we die ooit te zien krijgen.
pi_19012308
Het schijnt dus dat deze manier van martelen geen incident te zijn in het Amerikaanse en Britse leger. Het is aangeleerd en onder soldaten een bekend begrip.

Officiele instructies:

a. Breaking chemical lights and pouring the phosphoric liquid on detainees;

b. Threatening detainees with a charged 9mm pistol;

c. Pouring cold water on naked detainees;

d. Beating detainees with a broom handle and a chair;

e. Threatening male detainees with rape;

f. Allowing a military police guard to stitch the wound of a detainee who was injured after being slammed against the wall in his cell;

g. Sodomizing a detainee with a chemical light and perhaps a broom stick.

h. Using military working dogs to frighten and intimidate detainees with threats of attack, and in one instance actually biting a detainee.

(T)he intentional abuse of detainees by military police personnel included the following acts:

a. Punching, slapping, and kicking detainees; jumping on their naked feet;

b. Videotaping and photographing naked male and female detainees;

c. Forcibly arranging detainees in various sexually explicit positions for photographing;

d. Forcing detainees to remove their clothing and keeping them naked for several days at a time;

e. Forcing naked male detainees to wear women’s underwear;

f. Forcing groups of male detainees to masturbate themselves while being photographed and videotaped;

g. Arranging naked male detainees in a pile and then jumping on them;

h. Positioning a naked detainee on a MRE Box, with a sandbag on his head, and attaching wires to his fingers, toes, and penis to simulate electric torture;

i. Writing “I am a Rapest” (sic) on the leg of a detainee alleged to have forcibly raped a 15-year old fellow detainee, and then photographing him naked;

j. Placing a dog chain or strap around a naked detainee’s neck and having a female Soldier pose for a picture;

k. A male MP guard having sex with a female detainee;

l. Using military working dogs (without muzzles) to intimidate and frighten detainees, and in at least one case biting and severely injuring a detainee;

m. Taking photographs of dead Iraqi detainees.
  maandag 10 mei 2004 @ 18:46:57 #109
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19025456
quote:
Nederlanders arresteren Irakezen met granaatwerpers
ANP

AS SAMAWAH - Nederlandse militairen hebben maandag vier Irakezen aangehouden die in hun auto zeven granaatwerpers hadden. Dat gebeurde in As Samawah, de hoofdstad van de 'Nederlandse provincie' Al Muthanna in het zuiden van Irak. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Defensie maandag bekendgemaakt.

De Irakezen zitten nu vast in het grootste Nederlandse kamp, Camp Smitty. Zij zullen in de loop van maandagavond worden overgedragen aan de Britse militairen in Shaiba, in de buurt van Basra.

De Britten hebben als officiële bezettingsmacht in Irak het recht om gevangenen te detineren. De Nederlanders hebben dat recht niet omdat zij niet behoren tot de bezettingsmacht, maar tot de stabilisatiemacht.

De militairen van de landmacht hebben de afgelopen maanden ruim twintig Irakezen aangehouden en allen binnen een dag overgedragen aan de Britse autoriteiten. Ook de mariniers hebben in de acht maanden voor zij werden afgelost door de landmacht ongeveer twintig Irakezen overgedragen aan de Britten. Voor kleinere vergrijpen dragen de Nederlandse militairen Irakezen over aan de lokale Iraakse politie.

Volgens een woordvoerder van de landmacht is het in Al Muthanna nog altijd 'relatief rustig. De afgelopen week is het - na twee mortierbeschietingen op Nederlandse kampementen - weer rustig.' Volgens de woordvoerder zijn de signalen vanuit de bevolking nog altijd goed. 'Maar we moeten onze ogen niet sluiten voor wat er in andere gebieden gebeurt.'

De PvdA sloot zich maandag aan bij eerdere vragen van GroenLinks over de mishandeling en vernedering van Irakezen door Amerikanen en Britten. PvdA-Tweede-Kamerlid Koenders wil van de ministers Bot (Buitenlandse Zaken) en Kamp (Defensie) weten of de Nederlandse militairen de zekerheid hebben dat de Irakezen die zij overdragen, volgens de Geneefse Conventie worden behandeld.

Koenders: 'Als je het mij vraagt, kunnen we als Nederland geen gevangenen overdragen voordat duidelijk is of zij volgens de Geneefse Conventie behandeld worden. Nederland is ook juridisch aansprakelijk.' Koenders wil niet zover gaan om nu te stoppen met uitlevering van gevangenen. 'Dat zijn maatregelen die de regering moet nemen, ik niet.
Ik vind ook dat Nederland de gevangenen niet moet overdragen aan de Britten als niet duidelijk is dat ze humaan worden behandeld. En aangezien er ook hondebegeleiders zitten kunnen de irakese gevangenen gewoon in de hondehokken gevangen worden gezet. (dus celruimte is geen probleem, want die hokken zijn zeer ruim tegenwoordig)

Ik herinner mij dat wij, toen ik nog dienstplichtig soldaat was regelmatig vredesactivisten gevangen namen, die zetten wij toen ook in hondehokken waarna we ze na een dag ofzo overdroegen aan de kmar. Het gaat er natuurlijk om dat je ze goed behandelt en netjes eten en drnken geeft!

[ Bericht 11% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-05-2004 19:06:43 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 mei 2004 @ 18:49:51 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19025524
quote:
Voedselhulp voor families Amerikaanse militairen
Gezinnen van militairen die in Irak en Afghanistan zijn gelegerd, blijken financieel vaak de eindjes niet aan elkaar te kunnen knopen. De militairen krijgen zo weinig geld, dat hun families thuis gedwongen worden hun toevlucht te nemen tot liefdadigheid.

In Twee Vandaag een reportage uit San Diego, waar door scouts voedsel wordt ingezameld voor de hulpbehoevende gezinnen.

op de foto padvinders die voedselhulp uitdelen aan gezinnen van uitgezonden amerikaanse militairen

Martijn Delaere gaat in de studio in op de opleidingsgraad van VS-soldaten.
bron: http://www.2vandaag.nl/in(...)view&cid=2&sid=28315

De amerikanen krijgen als totaalsalaris maar $1000 per maand als ze op uitzending gaan!! en de gezinnen moeten in leven gehouden worden door gaarkeukens! Geen wonder dat ze zo gedemotiveerd zijn daar in Irak.

[ Bericht 1% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-05-2004 18:55:08 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 mei 2004 @ 19:19:38 #111
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_19026204
quote:
Op maandag 10 mei 2004 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

bron: http://www.2vandaag.nl/in(...)view&cid=2&sid=28315

De amerikanen krijgen als totaalsalaris maar $1000 per maand als ze op uitzending gaan!! en de gezinnen moeten in leven gehouden worden door gaarkeukens! Geen wonder dat ze zo gedemotiveerd zijn daar in Irak.

Geen wonder dat ze zo pissed over komen
Ik had het gezien op 2 Vandaag...echt belachelijk....
En dan komt er ook die voorzitter voor de camera zeggen dat het in Amerika beter is geregeld ermee dan in Europa...

hij zei wel wat humoruistisch wat ie zelf niet doordat namelijk: ... it's better done here inAmerica then in the civilised world zo zei hij het echt !
Era Vulgaris
  maandag 10 mei 2004 @ 19:22:39 #112
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_19026275
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:19 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Ik had het gezien op 2 Vandaag...echt belachelijk....
En dan komt er ook die voorzitter voor de camera zeggen dat het in Amerika beter is geregeld ermee dan in Europa...

hij zei wel wat humoruistisch wat ie zelf niet doordat namelijk: ... it's better done here inAmerica then in the civilised world zo zei hij het echt !
Maar stel je voor, al die reservisten zitten nu in Irak, dat zijn mensen die zich gewoon hebben aangemeld om per maand wat oefeningen te doen, en een vaderlandsplicht te doen naast een full time job... Nu worden ze uitgezonden voor een jaar, komen ze terug, baan weg, klanten weg..etc

Edit: Foutje met de reply
Era Vulgaris
  maandag 10 mei 2004 @ 19:26:58 #113
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19026385
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:22 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Maar stel je voor, al die reservisten zitten nu in Irak, dat zijn mensen die zich gewoon hebben aangemeld om per maand wat oefeningen te doen, en een vaderlandsplicht te doen naast een full time job... Nu worden ze uitgezonden voor een jaar, komen ze terug, baan weg, klanten weg..etc

Edit: Foutje met de reply
de uitzendtermijn voor de meeste Nederlanders is momenteel maar 3 maanden. Vroeger was het standaard 6 maanden, maar de praktijk wees uit dat veel bijkomende problemen (ellende thuis, depressivitei, allerlei ongewenst gedrag etc.. ) na de 4 maanden ineens veel meer de kop op steken. Daarom is dat toen veranderd. (voor zoveel mogelijk naar 3 maanden uitzendtermijn dus)

De Amerikanen hebben een uitzendtermijn van 1 jaar, dan ken je je gezin bijna niet meer en als je dan ook nog van zo'n rotloontje moet rondkomen en je gezin in de problemen zit daardoor en jij je baan kwijt bent kan ik me voorstellen dat dat leidt tot veel frustratie en problemen onder de US militairen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 mei 2004 @ 19:29:02 #114
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_19026451
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

de uitzendtermijn voor de meeste Nederlandes is momenteel maar 3 maanden. Vroeger was het standaard 6 maanden, maar de praktijk wees uit dat veel bijkomende problemen (ellende thuis, deprisiviteit, ongewenst gedrag) na 4 maanden de kop op steken. Daarom is dat toen veranderd. (voor zoveel mogelijk)

De Amerikanen hebben een uitzendtermein van 1 jaar, dan ken je je gezin bijna niet meer en als je dan ook nog van zo'n rotloontje moet rondkomen en je gezin in de problemen zit daardoor en jij je baan kwijt bent kan ik me voorstellen dat dat leidt tot veel frustratie en problemen onder de US militairen.
En dan kom je thuis...moet je weer werk zoeken...lekker.... of erger nog...je komt gewond thuis....ok, je bent wel verzekerd als je in t leger zit... maar lang niet zo goed denk ik als in het NL leger
Era Vulgaris
pi_19031949
quote:
Nederlanders gewond na aanslag Irak

AS SAMAWAH Twee Nederlandse militairen
zijn gewond geraakt door een aanslag
met een granaat in As Samawah in het
zuiden van Irak.

Volgens een politieagent gooide een man
een granaat naar vier patrouillerende
militairen op een brug over de Eufraat.
Twee van hen kregen
granaatscherven in hun benen.

De politieman heeft de Nederlanders
teruggebracht naar hun basis. In Irak
zijn zo'n 1250 Nederlanders gelegerd.

teletekst

[ Bericht 12% gewijzigd door Caesu op 10-05-2004 22:20:41 ]
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  maandag 10 mei 2004 @ 22:19:04 #116
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19032056
quote:
Op maandag 10 mei 2004 22:15 schreef Caesu het volgende:

[..]

teletekst
niks ernstigs hopelijk! ja t wordt gevaarlijker..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 mei 2004 @ 23:46:42 #117
3677 SuperRembo
Sinds 1998
pi_19034766
Een dooie ook blijkbaar.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  maandag 10 mei 2004 @ 23:49:46 #118
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_19034848
Ja volgens een Japanse verslaggever.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_19035219
staat op teletekst nu één dode
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 11 mei 2004 @ 00:09:56 #120
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19035256
dus de eerste Nederlandse dode.. das minder..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_19035351
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 00:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dus de eerste Nederlandse dode.. das minder..
niet de eerste. er waren al één of twee Nederlandse doden gevallen eerder maar dat waren geen militairen.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 00:47:10 #122
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_19036034
op de nieuwspagina te lezen van de NOS:

http://www.nos.nl/nieuws/(...)erlandersgewond.html

edit: titel was al veranderd
Era Vulgaris
pi_19053235
quote:
Onthoofding Amerikaan op moslimsite

CAIRO Een website van militante moslims
toont videobeelden van de onthoofding
van een man.De man identificeert zich
voor zijn dood als de Amerikaan Nick
Berg.De groep wordt in verband gebracht
met al-Qaeda.

Op de website staat dat de onthoofding
een vergelding is voor het misbruik van
Iraakse gevangenen door Amerikanen en
Britten.Gezworen wordt dat er meer van
dergelijke onthoofdingen volgen.

Het lichaam van Berg werd zaterdag in
Bagdad gevonden.Op de video zijn vijf
gemaskerde mannen te zien die onder het
uitroepen van "Allah is groot" Berg met
een lang mes onthoofden.
na gaan ze elkaar bestoken met gruwelijke beelden.
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 19:25:27 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19053277
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

de uitzendtermijn voor de meeste Nederlanders is momenteel maar 3 maanden. Vroeger was het standaard 6 maanden, maar de praktijk wees uit dat veel bijkomende problemen (ellende thuis, depressivitei, allerlei ongewenst gedrag etc.. ) na de 4 maanden ineens veel meer de kop op steken. Daarom is dat toen veranderd. (voor zoveel mogelijk naar 3 maanden uitzendtermijn dus)
4 maanden en dat is niet vanwege problemen thuis veranderd maar vanwege Srebrenica

toen gingen de manschappen ook tijdens de missie naar huis of naar Zagreb oid om te R&R'en en bij terugkomst mochten ze de enclave niet meer in.
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 19:27:24 #125
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19053322
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 19:22 schreef Caesu het volgende:

[..]

en bedankt meneer Rumsfeld zeg je dan
pi_19055526
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 19:22 schreef Caesu het volgende:

[..]

Komt ervan.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:05:50 #127
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19055826
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 19:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

4 maanden en dat is niet vanwege problemen thuis veranderd maar vanwege Srebrenica

toen gingen de manschappen ook tijdens de missie naar huis of naar Zagreb oid om te R&R'en en bij terugkomst mochten ze de enclave niet meer in.
dat is echt onzin, na srebrenica waren de meeste uitzendingen nog 6 maands, het is pas vanaf vorig jaar dat de meeste uitzendingen 3 maands zijn.. dit is veranderd doordat psychologisch onderzoek en praktijkervaring uitwees dat je problemen voorkomt door de uitzendtermijn te verkorten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 12 mei 2004 @ 03:04:37 #128
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19063596
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:19 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

tuurlijk...

Als Nederlander krijg je al heel wat meer dan 1000 dollar extra iedere maand...
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  woensdag 12 mei 2004 @ 12:51:10 #129
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_19070002
quote:
12/05 Saddam wordt voor 30 juni overgedragen aan Irakezen

Saddam Hoessein en een honderdtal ex-functionarissen van het verdreven Iraakse regime worden nog voor de officiële machtsoverdracht van 30 juni aan de Irakezen overgedragen.

Dat meent althans de Iraakse jurist Salem Chalabi. Chalabi werd op 20 april door de voorlopige Iraakse regeringsraad, die door de Amerikanen wordt gecontroleerd, benoemd tot directeur belast met de organisatie van het speciale tribunaal dat de voormalige Iraakse dictator moet veroordelen. Hij was dinsdag in Koeweit om bewijzen te verzamelen met het oog op het proces tegen Saddam en zijn vroegere medewerkers.

Tot de ex-functionarissen die zouden worden overgedragen, behoort luidens Chalabi ook de Iraakse ex-minister van Buitenlandse Zaken Tarek Aziz.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)B-AB86-E15230980F4B}
welke Irakezen?
  Moderator woensdag 12 mei 2004 @ 13:01:40 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19070258
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat is echt onzin, na srebrenica waren de meeste uitzendingen nog 6 maands,
Zeg ik dat dan????

Er zijn nog steeds uitzendingen van rond de 6 maanden, marineschepen zijn zelfs wel is langer van huis.
quote:
het is pas vanaf vorig jaar dat de meeste uitzendingen 3 maands zijn.. dit is veranderd doordat psychologisch onderzoek en praktijkervaring uitwees dat je problemen voorkomt door de uitzendtermijn te verkorten.
dat is niet waar, zoek het ermaar op na er is voor de Irak missie besloten om de duur te verkorten vanwege het gevaar van de missie en dat men niet de kans wilde lopen dat verlofgangers, net als in Srebrenica, niet terug op de kampen konden komen.

zoek het maar na

de hitte had er ook wat mee te maken geloof ik, daarom zijn de Britten ook naar 4 maanden teruggestapt
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:21:19 #131
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_19070780
quote:
12/05 Gezag Al-Zarqawi groeit in wereld van terreur

De Jordaanse terroristenleider Abu Musab al-Zarqawi, die nauwe banden zou hebben met Osama bin Laden, lijkt een steeds belangrijker plaats in te nemen in de versnipperde wereld van militante moslims. Illustratief daarvoor is zijn nieuwe werkwijze: na altijd op de achtergrond te hebben geopereerd, treedt hij nu naar buiten.

Nooit werd een publieke verklaring van Al-Zarqawi gehoord of eiste hij aanslagen op. Tot vijf weken geleden een video-opname van ruim een half uur opdook waarin hij soennieten oproept tot strijd tegen de bezetters van Irak.

Vervolgens eiste hij de verantwoordelijkheid op voor onder meer de aanslagen op het kantoor van de Verenigde Naties in Bagdad en op een Italiaans politiebureau in Nasiriyah. En nu zou hij verantwoordelijk zijn voor de gruwelijke onthoofding van de Amerikaanse burger Nicolas Berg, waarvan de videobeelden dinsdag de wereld schokten.

Het is nog onduidelijk of het ook echt Al-Zarqawi is die te zien is op de video. De mannen die achter de 26-jarige Berg staan voordat zij hem onthoofden dragen hoofddoeken en bivakmutsen. De video heeft de titel "Abu Musab al-Zarqawi slacht een Amerikaan af", maar het is mogelijk dat de terroristenleider niet bij de onthoofding aanwezig was en die via deze weg alleen opeist.

Volgens Amerikaanse terreurdeskundigen is Al-Zarqawi het levende bewijs van een verandering die zich voltrekt binnen Al-Qaida en daaraan gelieerde bewegingen. Onder druk van de Verenigde Staten zijn die uiteengevallen in een vertakt, minder centraal geleid netwerk van extremisten die de ideologie van Al-Qaida aanhangen. Irak is volgens deskundigen de ideale broedplaats voor dat soort zelfstandig opererende kleine terreurcellen.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)8-B6BD-C5075D0F7FB5}

hopelijk is dit maar tijdelijk, anders zou de 'bevrijding' van Irak immers voor niets zijn geweest
pi_19071585
Dat onthoofden slaat werkelijk nergens op en gaat alle grenzen te over.
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:42:26 #133
3342 Wolk
Vrijheid = respect voor elkaar
pi_19072906
Er gaan nogal wat gruwelijke foto's rond, maar ik vraag me af of ze echt zijn?

Schokkende inhoud!
pi_19073063
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:42 schreef Wolk het volgende:
Er gaan nogal wat gruwelijke foto's rond, maar ik vraag me af of ze echt zijn?

Schokkende inhoud!
Nee joh, gewoon van een foute pornosite geplukt en wat echte foto's tussendoor gehusseld om 't overtuigend te maken. Dit is booming-bussiness om dit soort foto's na te maken
  woensdag 12 mei 2004 @ 15:05:53 #135
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_19073493
quote:
Saddam blijft in Amerikaanse handen 12-05-2004

Saddam Hussein wordt toch niet vóór 1 juli overgedragen aan de Iraakse autoriteiten, zoals de voorzitter van het Irak-tribunaal in Koeweit, Salem Chalabi, dinsdag meldde.

Chalabi is teruggefloten door de Amerikanen en liet woensdag weten dat Saddam en leden van diens regime worden overgedragen "zodra wij in staat zijn hen gevangen te houden". Het is onwaarschijnlijk dat dat voor de machtsoverdracht aan de Irakezen, gepland voor 30 juni, het geval is, zei Chalabi. Ook moet er een aanklacht zijn tegen de verdachten. Die hoopt het tribunaal de komende maanden uit te vaardigen. Het eerste proces begint op zijn vroegst in 2005.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
http://www.nieuws.nl/news(...)d=5&article_id=39326
mja, een volwaardige door het volk gekozen regering wordt hieronder verstaan, hopelijk
pi_19074351
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:05 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.nieuws.nl/news(...)d=5&article_id=39326
mja, een volwaardige door het volk gekozen regering wordt hieronder verstaan, hopelijk
Nieuws verandert snel. Dacht vanochtend nog te lezen dat het juist wel voor 1 juli zou gebeuren
  woensdag 12 mei 2004 @ 22:08:46 #137
72602 Oo-blackgirl-oO
Fade to Purple
pi_19085053
ik hoor zojuist op de radio, dat de regering heeft voorgesteld om de duur v/h verblijf van de nederlandse militairen niet te verlengen..

pi_19085407
Blair zegt dat de foto's van Daily Mirror van martelingen van Irakezen door Britten vrijwel zeker nep zijn. Wat is de loopjongen van Bush opeens kritisch. Gefabriceerd "bewijs" was voor hem tenslotte voldoende om met Amerika mee te doen aan de massamoorden in Irak.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
  † In Memoriam † woensdag 12 mei 2004 @ 22:23:29 #139
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_19085625
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 22:17 schreef Mikrosoft het volgende:
Blair zegt dat de foto's van Daily Mirror van martelingen van Irakezen door Britten vrijwel zeker nep zijn.
Bijna zeker...
pi_19089566
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 22:08 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
ik hoor zojuist op de radio, dat de regering heeft voorgesteld om de duur v/h verblijf van de nederlandse militairen niet te verlengen..

quote:
Minister Kamp (Defensie) zei dat in het
kabinet dezelfde worsteling over het
besluit plaatsvindt als in de Kamer.

tt
zo draaien langszaam die kant op ja.
  donderdag 13 mei 2004 @ 00:28:58 #141
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_19089768
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 22:17 schreef Mikrosoft het volgende:
Blair zegt dat de foto's van Daily Mirror van martelingen van Irakezen door Britten vrijwel zeker nep zijn. Wat is de loopjongen van Bush opeens kritisch. Gefabriceerd "bewijs" was voor hem tenslotte voldoende om met Amerika mee te doen aan de massamoorden in Irak.
Ja en de redacteur van de Daily Mirror vraagt hem dat te bewijzen
pi_19095834
quote:
Achtergrond
Amerikanen hervinden strijdlust na onthoofding
Van onze correspondent Jan Tromp

NEW YORK - Al sinds 'Vietnam' vechten de Amerikanen hun oorlogen uit aan de hand van beelden. Nu worden de eerloze foto's uit Abu Ghraib verdrongen door de beelden van een onthoofding.

'Als we de oorlog in Irak niet winnen, wordt de hele wereld straks geregeerd door zulke monsters'
'Kijk ze daar staan met z'n vijven, die monsters; ze sneden die vent z'n kop eraf, ze zaagden z'n kop eraf terwijl ze ''God is groot'' riepen. Met dat soort hebben we te maken, dat is het soort dat het te vertellen krijgt in de wereld als wij de oorlog tegen het terrorisme niet winnen. Die oorlog wordt uitgevochten in Irak en we moeten hem gewoon winnen. Punt uit. Er kan gewoon geen sprake van zijn dat wij dit gaan verliezen, want in dat geval zal de wereld worden geleid door monsters.'

Mort Kondracke is commentator voor Fox News, een conservatief en machtig televisiestation in de VS. Kondracke is niet de enige die de tegenaanval heeft ingezet.

Terwijl in Irak weer volop met scherp wordt geschoten, wordt in Amerika de oorlog uitgevochten aan de hand van de beelden. Het is eerder vertoond: foto's, veel meer dan woorden, bepalen in nerveuze tijden de stemming van de natie. Toen in 1993 de honger van de Somalische bevolking in al zijn verschrikking zichtbaar was gemaakt, stuurde Amerika troepen. Toen de nieuwszenders de lijken van Amerikaanse soldaten lieten zien die in triomf door de straten van Mogadishu werden gesleept, volgde razendsnel de aftocht.

Nu openbaart zich een strijd over de beelden van Irak. Eerst waren er de eerloze foto's van Abu Ghraib. Voor de tegenstanders van de oorlog maakten ze zichtbaar wat ze al wisten, namelijk dat de VS niet een bevrijdende, maar een onderdrukkende macht vormen in Irak.

De voorstanders van het Amerikaanse ingrijpen wisten zich in verlegenheid gebracht. Met de naakte, geketende gevangenen stond de morele rechtvaardiging van de oorlog te kijk. Misschien vonden de supporters van de regering de verontwaardiging schijnheilig, maar dat kon je maar beter niet al te hard zeggen.

En voor alle partijen in de VS gold dat de foto's van de gevangenen van Bagdad slopend waren voor het moreel, dat toch al zo zwaar is beproefd.

Nu is er opeens een nieuwe, verbeten strijdlust. De videobeelden van de onthoofding van de jonge Amerikaan Nick Berg hoefden niet tot het gruwelijke einde te worden vertoond om de schaamte af te zweren, althans in een deel van dit gepolariseerde land.

Van Abu Ghraib wordt nu gezegd dat het een opgeblazen affaire is, om partijpolitieke redenen. De Republikeinse senator uit Oklahoma, James Inhofe, zei dinsdag hardop wat in rechtse kring eerder al was gesuggereerd: 'Die gevangenen, begrijp me goed, die zitten daar niet voor verkeersovertredingen. Als die in celblok 1A of celblok 1B zitten, dan zijn het moordenaars, terroristen, opstandelingen. Velen van hen hebben waarschijnlijk Amerikaans bloed aan hun handen. En hier zitten wij reuze bezorgd te zijn over hun behandeling.'

De deftig-conservatieve Wall Street Journal schreef in het hoofdcommentaar van woensdag: 'De terroristen gokken erop dat wij een vuile guerrilla-oorlog niet aandurven.' Maar Amerika moet nu zijn tanden laten zien, aldus de krant. In een direct vermaan aan Bush stond er: 'De Amerikanen willen niet horen over ''de koers aanhouden''. Ze willen dat onze opperbevelhebber ons vertelt hoe wij gaan winnen.'

De conservatief-populaire New York Post pleitte gisteren in vlammende bewoordingen voor een totale oorlog. 'Vergeet Abu Ghraib.' Er zijn volgens de krant belangrijker zaken.

'Amerika moet voluit gaan. En niet ophouden voordat de laatste van deze ongeciviliseerde moordenaars dood is. Als dat een hervatting betekent van omvangrijke gevechten in Irak, dan moet dat maar. Betekent het dat nieuwe divisies van gevechtstroepen nodig zijn om de klus te klaren? Haal ze weg uit onze garnizoenen in Europa en Korea.

'Barst met het verhaal over politieke gevoeligheden in de regio. Barst met het verhaal over onderhandelen met de radicale geestelijke al-Sadr. Barst met het verhaal over het overdragen van Saddam Hussein aan de Irakezen. (. . .) Laten we het onder ogen zien: dit is een klus waarvoor een overweldigende - en wrede - strijdmacht nodig is. Er bestaat gewoon geen zachtaardige manier om het voor elkaar te krijgen.'
http://www.volkskrant.nl/buitenland/1084425051982.html
hopelijk wordt dit niet de algemene opinie, hier schiet niemand iets mee op, zeker niet de Iraakse bevolking
pi_19095979
"Er kan gewoon geen sprake van zijn dat wij dit gaan verliezen, want in dat geval zal de wereld worden geleid door monsters.'

Steeds vaker lijken mensen te denken dat de oorlog in Irak onderdeel is van een Goddelijke strijd tegen het Kwaad. Een strijd die beslissend zal zijn voor de wereld. En vergeet niet, dit wordt gezegd door godsdienstfanatici als Bush en nu ook deze commentator van een invloedrijk station. Heel erg eng.

Op de rest hoef ik niet in te gaan, want dat zijn duidelijk hele gevaarlijke enge beelden. Een soort religieus-fatalistisch conflictdenken waarbij het Westen superieur is, zo superieur dat martelingen niet belangrijk meer zijn. Het doel heiligt de middelen, lijkt het credo wel. Amerika verisraëliseert.
pi_19097077
hier staan meer reacties. Ik pik er deze uit.
quote:
Rep. Tom Tancredo, Republican:

I am eagerly awaiting public apologies and condemnation from leaders in the Arab world expressing their own personal outrage at the barbaric murder of Nick Berg, an innocent civilian.

And if such an apology is not forthcoming from the Arab world, their silence should be condemned by the civilised world.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/3706665.stm
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:06:09 #145
50671 Strijder
In Extremis
pi_19103761
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:48 schreef zakjapannertje het volgende:
hier staan meer reacties. Ik pik er deze uit.
[..]

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/3706665.stm
Hoewel het vermoorden van Berg absoluut fout is, is het niet aan de Arabische leiders om zich daar voor te verontschuldigen. Het is om te beginnen niet bekend of die er uberhaupt verantwoordelijk voor zijn.

Dit in tegenstelling tot de martelingen door VS-soldaten, want die zijn gepleegd door de besturende overheid van Irak (en dat is op dit moment de VS).
Het antwoord van die republikein is dus fout.

(Het zou de Arabieren wel sieren als ze de moord afkeuren.)
Untill I awake - / - Elu Elensar
  Moderator donderdag 13 mei 2004 @ 17:14:06 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19103977
de arabieren hebben hier geen fuck mee te maken.

als 1 of andere spanjaard in Afrika een Tsjetsjeen ombrengt gaat balkenende toch ook zijn excuses niet aanbieden

als je nu sorry zegt dan is het net of je er wat mee te maken hebt ofzo ... zegen de Amerikanen sorry iedere keer als er een palestijn wordt doodgeschoten?
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:38:49 #147
50671 Strijder
In Extremis
pi_19104615
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 17:14 schreef sp3c het volgende:
de arabieren hebben hier geen fuck mee te maken.

als 1 of andere spanjaard in Afrika een Tsjetsjeen ombrengt gaat balkenende toch ook zijn excuses niet aanbieden

als je nu sorry zegt dan is het net of je er wat mee te maken hebt ofzo ... zegen de Amerikanen sorry iedere keer als er een palestijn wordt doodgeschoten?
Dat mag je hem gaan uitleggen.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  Moderator donderdag 13 mei 2004 @ 17:43:22 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19104711
stuur hem maar langs
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:48:25 #149
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_19104809
ik weet niet of het al vaak gezegd is...maar ik heb het idee dat de amerikanen steeds meer beelden laten zien van onrecht, zodat ze dadelijk een legetieme reden hebben om weg te gaan uit irak, en ik denk dat de regering van ons daar lering uit moet trekken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_19105282
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:53 schreef zakjapannertje het volgende:

Die oorlog wordt uitgevochten in Irak en we moeten hem gewoon winnen. Punt uit.
O? Dus als 'we' die oorlog maar winnen dan zijn alle terroristen daarmee verdwenen en dan kunnen we weer gezellie over tot de orde van de dag? Well excuse me, but I really don't think so...

Sterker nog, ik denk dat het aantal mensen dat bereid is om ook terrorist te worden en die wellicht reeds klaar staan om 'onze kant' even op te komen, eigenlijk alleen maar is toegenomen. Om welke aantallen dat gaat zullen we binnen niet al te lange tijd gaan merken, zo vrees ik met grote vreze.

Ik weet trouwens nog een leuke titel voor een boek "Het Midden Oosten, van broeinest tot snelle kweekreactor." wie schrijft het even? Meneer Bush, misschien iets voor u? Bij wijze van uw memoires zeg maar...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')