abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18797751
Er zijn mensen die zweren bij de uitbreiding van de Unie.

Ik niet, ik vind met uitzondering van Tjechië de landen stuk voor stuk te weinig zelf doen. Verder vind ik wel positief dat de grens oostwaards trekt. Misschien kunnen we in de toekomst een poging wagen nog meer lebensraum te creëren.

Nu de grens van Europa naar het oosten trekt, worden ook de problemen in wit-rusland en andere landen actueel. Misschien gaat europa zich nog wel bemoeien met andere landen terwijl de inwoners ervan er niet om hebben gevraagt.

Ook de stroom van werkzoekenden loopt verder op. Ik denk dat dit voornamelijk tijdelijk zal zijn. Polen zal niet leeglopen en andere landen ook niet, echter, ik vind de toetreding van zwakke broeders zoals Slowakije betreurswaardig. Men had in Slowakije veel eerder actie kunnen ondernemen om de economie op de benen te helpen. Ik vraag me af of na de toetreding hetzelfde felheid en stijging nog steeds opgaan voor deze voormalig communistische landen.

Wat vind jij?
pi_18797818
Ik ben voor dit jaar alleen voor toetreding van Slovenië en Tjechië. Dat zijn tenminste redelijk ontwikkelde landen. Het is vrij duidelijk dat de overige landen nog niet toe zijn aan toetreding tot de Europese Unie. Cyprus wel, maar Cyprus ligt buiten Europa, dus die mocht van mij sowiezo niet toetreden.
pi_18797829
Welkom!!!
  vrijdag 30 april 2004 @ 20:41:31 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18797892
Vooral de komst van Polen is goed, en opent perspectieven voor de handel, hoewel er met een overschot aan arbeiders die hier heen willen wel een probleem kan ontstaan (maar dat is een andere discussie, ander topic).

Met de rest is ook weinig mis. Ik zie het als zeer positief. Nu de resterende landen uit Europa erbij.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_18797917
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:41 schreef Sidekick het volgende:
Vooral de komst van Polen is goed, en opent perspectieven voor de handel, hoewel er met een overschot aan arbeiders die hier heen willen wel een probleem kan ontstaan (maar dat is een andere discussie, ander topic).

Met de rest is ook weinig mis. Ik zie het als zeer positief. Nu de resterende landen uit Europa erbij.
Vind je de extra miljardensubsidies aan overschot in de landbouw ook goed?
pi_18798011
Landen komen bij de Europese Unie zodat ze de economische voordelen van de gezamelijke markt kunnen plukken en zich verder kunnen ontwikkelen?

De toetredende landen voldoen al aan de fundamenten van de Europese Unie (anders zouden ze niet kunnen toetreden), dat ze nog achter liggen met het implementeren van regelgeving kunnen ze wel bijhalen, daar ligt het probleem niet.

Het lijkt me logisch dat we juist landen toelaten die achterop liggen, en niet landen die al verder zijn ontwikkeld. Behoren tot de Europese Unie geeft daarnaast de stimulans om liberale hervormingen (vanuit Europa opgelegd) door te voeren.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_18798455
Ik vind het allemaal maar nix, dat de EU wordt uitgebreid met nog meer enorm arme landen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  vrijdag 30 april 2004 @ 21:50:48 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18799205
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:42 schreef pberends het volgende:

[..]

Vind je de extra miljardensubsidies aan overschot in de landbouw ook goed?
Nee, maar Frankrijk is fel voostander van die subsidies, dus ook zonder de nieuwe landen zal het lastig worden om het te hervormen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_18804432
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er zijn mensen die zweren bij de uitbreiding van de Unie.

Wat vind jij?

Ik ben helemaal voor de uitbreiding. Voor vrede, veiligheid en voorspoed voor heel Europa (en niet alleen voor ons in NL). De 3 V's zijn mijn doelstellingen, zelfs als het ons op korte termijn geld kost.

Hier is er een mooie E-card van de EU Commissie:

http://europa.eu.int/comm/greetingscard/index_nl.cfm

En zet je speaker ook ff aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Linkpagina op 01-05-2004 01:51:54 ]
pi_18807975

..:: Europees TV Station: Europe by Satellite ::..

Voor de mensen die blij zijn met de EU-uitbreiding, maar vinden dat er te (veel) weinig aandacht op TV is, kan nu via een TV live stream de gebeurtenissen live volgen . . De NOS en andere zenders doen veel te weinig aan Europa verslaggeving, dus via deze site kan het wel.:

http://europa.eu.int/comm/ebs/schedule.cfm

en klik dan op de button aan de linkerzijde van site.

quote:
Press conference by Bertie AHERN, Irish Taoiseach and President in office of the European Council, EC President Romano PRODI and EP President Pat COX
Dit om 12:30. Dus in 2 minuten. Ze zenden de hele dag beelden uit van de feestelijkheden

Je kan deze Europe by satellite volgens mij het beste vergelijken met de Amerikaanse c-span.org die ook veel aandacht heeft voor politieke live verslageving. Internet Rulez!
pi_18808640
Het zal vast al wel eens gevraagd zijn, maar ik kan het niet vinden in dit topic... wanneer gaan die mensen over op de euro? Toch niet vandaag al?
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_18808798
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 13:04 schreef sweek het volgende:
Het zal vast al wel eens gevraagd zijn, maar ik kan het niet vinden in dit topic... wanneer gaan die mensen over op de euro? Toch niet vandaag al?
Nee. Dat duurt nog een paar jaar. Eerst moeten ze aan de criteria voldoen.
quote:
Will the new members adopt the euro – and when?

According to the EU membership criteria, new members must be able to demonstrate the "ability to take on the obligations of membership including adherence to the aims of political, economic and monetary union." The future members are thus expected to adopt the euro when they are ready to do so, but not immediately upon accession.

The adoption of the common currency by a country, following accession, demands the respect of detailed conditions.
This involves three stages:

- the current, pre-accession stage, during which the applicant country must demonstrate irreversible progress towards a functioning market economy and competitiveness as well as sustainable macroeconomic stability;

- an intermediary phase between accession and the adoption of the euro, in which the new member participates fully in the Single Market, demonstrates progress towards achieving the conditions necessary to adopt the euro, including participation in the exchange-rate mechanism;

- participation in the euro area, provided the new member fulfils all the criteria that apply to current members for the adoption of the single currency (a budget deficit of less than 3 % of GDP, a debt ratio of less than 60 % of GDP, low inflation and interest rates close to the EU average).

So far, several of the applicant countries have made good progress towards these goals, at the same time strengthening their economic reforms.
Bron: http://europa.eu.int/comm/enlargement/faq/faq2.htm#euro
pi_18808912
Dankje, zag het net ook in het journaal... zal nog wel even duren voor ze aan die voorwaarden kunnen voldoen.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 13:25:30 #14
90027 SJUNKY_UNICRON
Jaaaa het is mij :D:D
pi_18809009
he mensen vraagje kan ik nu tjechie bij de EU is gewoon over de grens heen en weer zonder gezeik met een paar semi automatische wapens verborgen in mijn auto zonder dat er grens controle is. want dat is tog de bedoeling open grenzen enzo
pi_18809030
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 13:25 schreef SJUNKY_UNICRON het volgende:
he mensen vraagje kan ik nu tjechie bij de EU is gewoon over de grens heen en weer zonder gezeik met een paar semi automatische wapens verborgen in mijn auto zonder dat er grens controle is. want dat is tog de bedoeling open grenzen enzo
Naar slowchat s.v.p.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 13:29:12 #16
90027 SJUNKY_UNICRON
Jaaaa het is mij :D:D
pi_18809085
sorry mijn topic werd net afgesloten en die gast zij van jaaaa zet t maar lekker in dit topic vandaar
pi_18809109
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 13:29 schreef SJUNKY_UNICRON het volgende:
sorry mijn topic werd net afgesloten en die gast zij van jaaaa zet t maar lekker in dit topic vandaar
Ok, ik zie eigenlijk ook wel wat in het idee.
pi_18809314
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 13:25 schreef SJUNKY_UNICRON het volgende:
Nee, dat gaat helaas niet. Wat jammer he. De 10 nieuwe landen zijn namelijk nog niet lid van Schengen. Dit duurt nog jaren. Griekenland werd bv in de jaren '80 lid, maar ik geloof dat Griekenland pas in 1999 bij Schengen ging behoren. Je moet dus nog een paar jaar wachten.
quote:
18. Abolition of internal borders

Will the controls on people at our borders with new member states be abolished when they join the Union?

After enlargement of the EU, European citizens from the current member states and from the new members will enjoy the freedom to move around the EU on presentation of a valid passport or identity card. This freedom of movement is one of the cornerstones of the Union, from which citizens of the new member states will also benefit.

However, abolition of all controls on persons at the 'internal borders' between existing member states and new members is a further step, which will require a subsequent decision by the EU Council of Ministers. It will not take place at the time of enlargement.

Abolition of controls on persons, as has been done between the 'Schengen' countries, can be achieved only when all prerequisites are fulfilled to ensure that it will not lead to a decrease in public safety for citizens. One of the most significant conditions is that the future external borders of the Union must be monitored as effectively as the present borders are monitored by the Member states belonging to the Schengen zone.

Controls at internal borders with or between the new members will therefore be abolished only when all conditions are fulfilled to ensure adequate guarantees of security for all European citizens. This means that they will be lifted later than enlargement, as was the case for Greece, which joined the Schengen zone only in 1999, and the Nordic countries (Denmark, Sweden and Finland) which joined in 2001.

The EU recognises that, for the applicant countries, abolition of internal borders will be a major symbol for citizens of belonging to the Union. So it has devoted significant funds to improve the capacity of applicant countries in advance of enlargement. This has entailed important programmes to adapt the equipment of the future external borders, and sending pre-accession advisors to ensure that administrative capacity will be at the required level in order to implement our common rules.
Bron: http://europa.eu.int/comm/enlargement/faq/faq2.htm
pi_18810381
quote:
Burgers vrezen grotere EU

De uitbreiding van de Europese Unie, vandaag, met tien landen is voor de meeste Nederlanders geen reden voor een feestje. Integendeel, bijna de helft (46 procent) ziet meer nadelen dan voordelen.

Dat blijkt uit een enquête in opdracht van deze krant. Gevreesd wordt dat de toetreding van de Tien (acht Oost-Europese landen plus Cyprus en Malta) Nederland op grotere kosten jaagt. Andere genoemde gevaren zijn: minder werkgelegenheid door toestroom van goedkope arbeidskrachten, stijging van de criminaliteit en een te logge unie die nauwelijks nog is te besturen.
Tegenover deze pessimisten staat een groep van 24 procent die meer voor- dan nadelen ziet waarbij vaak de toevoeging 'op de langere termijn' valt. Genoemde voordelen zijn: groei van de handel door een grotere afzetmarkt, een groter en machtiger Europa voor een beter tegenwicht voor de Verenigde Staten, meer stabiliteit op het Europese continent en gemakkelijker reizen en betalen.
Staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken) begrijpt de scepsis onder de Nederlanders 'wel een beetje'. ,,Wij hikten er vorig jaar als kabinet ook tegenaan. Maar een recent rapport van het Centraal Planbureau onderschrijft dat onze economie er baat bij heeft: de handel zal groeien.''
Het onderzoek, uitgevoerd door De Vos en Jansen Marktonderzoek bv, wijst voorts uit dat vier op de tien ondervraagden zich behalve Nederlander ook Europees burger voelt. Vijf op de tien hebben dat gevoel juist niet. Vrouwen denken daarbij over het algemeen enkele procentpunten Europeser dan mannen die ook meer nadelen zien als gevolg van de uitbreiding van de Unie.
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1083301580851.html
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_18810952
* bonfie wil een soort USE zien in Europa, net als USA in Amerika
Zo'n groepje met lui die het toch niet met elkaar eens kunnen worden wat we nu hebben, is echt nix...
pi_18810995
quote:

Europese Unie uitgebreid tot 25 staten

DUBLIN, 1 MEI. Op diverse plaatsen in Europa is afgelopen nacht om twaalf uur precies de uitbreiding van de Europese Unie gevierd. Vanaf vandaag bestaat de Unie niet langer uit 15 maar uit 25 landen. De regeringsleiders van deze 25 landen beëindigen vanmiddag in de Ierse hoofdstad Dublin met het hijsen van de vlaggen van alle lidstaten de officiële uitbreidingsceremonie.

Met de toetreding van de voormalige Oostbloklanden Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen en de eilanden Cyprus en Malta is het aantal inwoners van de Europese Unie met 75 miljoen gegroeid tot ruim 450 miljoen. De uitbreiding die nu heeft plaatsgevonden, is de grootste uit de 46-jarige geschiedenis van de Unie, waarvan in 1958 de basis werd gelegd door Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, België en Luxemburg.

Kort na de val van de communistische dictaturen in het Oostblok in 1989 kwam de toetreding van de landen die tot dan toe onder de invloedsfeer van de Sovjet-Unie tot de Europese Unie aan de orde. In 1997 werd formeel het licht op groen gezet. Tegelijkertijd begonnen ook de onderhandelingen met Cyprus en Malta over hun lidmaatschap. De voormalige Oostbloklanden Roemenië en Bulgarije zullen naar verwachting in 2007 zover zijn dat ze kunnen toetreden.

In de nieuwe lidstaten ging om middernacht hun officiële toetreding gepaard het luiden van kerkklokken. Ook was er op veel plaatsen vuurwerk. In Dublin - Ierland fungeert tot 1 juli als voorzitter van de Europese Unie - was gisteravond om negen uur een groot vuurwerk. In de stad zijn grootscheepse veiligheidsmaatregelen genomen om eventuele rellen te voorkomen.

De Poolse president Aleksander Kwasniewski werd vlak voor het hijsen van de Europese vlag in Warschau langdurig uitgefloten door demonstranten. ,,Laten we ondanks hetgeen hier gehoord kan worden onze verdeeldheid te boven komen'', zo reageerde Kwasniewski op het kabaal.

De afgelopen jaren is in de toen nog kandidaat-landen de regelgeving aangepast aan die van de Europese Unie. Voor de meeste nieuwkomers betekent hun lidmaatschap van de Unie dat zij kunnen profiteren van Europese steungelden.

Om het Europa van de 25 landen bestuurbaar te kunnen houden, is een grondwet in de maak, waarin onder meer afspraken staan opgenomen over de bevoegdheden van de diverse Europese instellingen en de stemverdeling tussen de lidstaten. Eind vorig jaar konden de landen het hierover niet eens worden. Ierland, dat momenteel als voorzitter van de Europese Unie fungeert, hoopt dat hierover half juni tijdens de top van regeringsleiders alsnog een akkoord kan worden bereikt.
http://www.nrc.nl/eu/artikel/1083301778087.html
style="font-size: 10px;">quote:
Europa is niet van de burger

Hoge leiders hebben vannacht de uitbreiding van de EU begroet. Maar de Europese burger? Het motto 'Europa is best wel belangrijk' luidt eerder 'Europa is best wel eng'.

DUBLIN, 1 MEI. Symbolischer kan het haast niet. Hermetisch afgesloten van de buitenwereld bekrachtigen 25 regeringsleiders vandaag in de Ierse hoofdstad Dublin de grootste uitbreiding van de Europese Unie ooit. Het project Europa: telkens weer verkocht als voor de mensen, maar ondertussen steeds verder afstaand van de mensen.

'Europa viert feest' luidt het adagium op deze eerste mei, maar het is toch vooral het feest van de bestuurlijke elites. Die zouden zo graag geestdrift zien bij 'hun' bevolking, maar ontmoeten vooral onverschilligheid en scepsis. De voordelen van het geïntegreerde Europa zijn als vanzelfsprekend en dus zonder dankbaarheid geaccepteerd. Wat resteert is de achterdocht: de dure euro, de Brusselse bureaucraten, en dan straks ook nog de Turken. Europa groeit, maar nog harder groeit de twijfel.

De vroegere Duitse bondskanselier Helmut Kohl zei deze week voor de televisie dat de uitbreiding voor hem ,,de voltooiing van een droom'' betekent. ,,Een vrij Europa is een Europa dat boven alles de vrede dient'', aldus de man die West- en Oost-Duitsland herenigde. Maar ook hij heeft ervaren dat het 'nooit-meer-oorlog-argument' - was het daar in de jaren vijftig niet allemaal om begonnen? - steeds minder aanslaat.

Oorlog in Europa: voor een inmiddels grote meerderheid van de bevolkingen die vanaf vandaag het Europa van de 25 vormen, is dat toch iets van ouders, en nog meer van grootouders. Als er vandaag tranen vloeien, zal dat bij de mensen van die generatie zijn. Zij die het Verenigd Europa als opdracht zagen en de zaak hebben overgedragen aan een generatie die Europa als een gegeven met voordelen maar ook met heel veel nadelen beschouwt. Idealisme heeft plaatsgemaakt voor zakelijkheid.

En zo wordt er vandaag geschiedenis geschreven met een voetnoot. 'Wij' uit het oude Europa waren het verplicht vanuit het verleden, maar van harte gaat het allemaal niet. Vijftien jaar na 1989, het jaar van de fluwelen revolutie in Oost-Europa, is met de toetreding van Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland en Litouwen de deling van Europa eindelijk voorbij. En vooruit, omdat Europa toch bezig was met het verleggen van de grenzen konden de eilandstaten Malta en Cyprus er ook nog wel bij.

Sinds het principebesluit voor hun toetreding eind 1997 werd genomen, hebben de landen stuk voor stuk moeten bewijzen dat ze rijp waren voor het lidmaatschap. Volop hebben ze eraan gewerkt: politieke hervormingen, economische hervormingen en hervormingen van het juridische apparaat. Soms dankzij de nodige coulance van de beoordelaars uit de bestaande Unie waren ze allemaal op tijd klaar. Het gevolg: de Europese Unie breidt haar oppervlakte vandaag uit met een kwart, krijgt duizenden kilometers nieuwe buitengrens, groeit van 376 miljoen naar ruim 450 miljoen inwoners en wordt armer. De nieuwe landen zijn gemiddeld genomen half zo rijk als de oude lidstaten van de Unie gezamenlijk.

Ook om die reden is de uitbreidingsceremonie van vandaag in Ierland misschien wel zo symbolisch. Ierland geldt net als Spanje als hét succesverhaal van de Europese Unie: een land dat tot 1973, het jaar van de toetreding tot het Verenigd Europa, als onbeduidende economie letterlijk de rand van Europa vormde, maar zich daarna dankzij Europese subsidiestromen en Europese afzetmarkten razendsnel omhoog wist te werken en jarenlang het beste uit de statistieken naar voren kwam.

Zo moet het straks dus ook gaan met al die nieuwe landen aan de andere kant van Europa. Een vergrote en geliberaliseerde afzetmarkt voor de 25 deelnemers van de Unie die vooral tot groei-impulsen in de nieuwe EU-lidstaten gaat leiden en tegelijk dankzij kostenconcurrentie de economieën in de oude Unielanden scherp zal houden.

Tegelijk is het bezielende verhaal met als rode draad 'we horen bij elkaar' op de achtergrond geraakt. Eenvoudigweg omdat er ook niet zoveel interesse voor bestaat. Europa is voor steeds meer mensen synoniem voor een verkeerd soort grootschaligheid en wakkert daarmee slechts onzekerheid aan. Veelal is het een kwestie van louter gevoel, maar zoals de afgelopen jaren zoveel politici op pijnlijke wijze hebben moeten ervaren, is dat gevoel meer en meer de leidende gedachte bij het stemgedrag.

De uitgebreide Unie staat tegenwoordig vooral de onwerkbare en verwaterde Unie waarin zeker de kleinere lidstaten dreigen te verdrinken. 'Europa best belangrijk', zeggen de reclameteksten van de Nederlandse overheid, waar het grote publiek Europa 'best wel eng' vindt. Het is die discrepantie die op een dag als vandaag naar voren komt. Tegenover de eenheidsfestiviteiten staat een grote mate van door wantrouwen gevoede desinteresse. Voor zover er sprake is van publiek debat gaat het niet over de uitbreiding die nu aan de orde is, maar over al weer de volgende stap. Want terwijl de toetreding met de tien nieuwe landen nog moest worden geformaliseerd was de uitbreidingstrein al weer voortgedenderd. Turkije heet de volgende Europese uitdaging terwijl ondertussen Bulgarije en Roemenië nog 'even' lid moeten worden in 2007. En dan gaat het veelal niet eens meer over de vraag óf, maar wanneer Turkije lid kan worden. Want zoals met zoveel zaken als het Europa betreft, is ook hier sprake van het voldongen feit.

Niet voor niets is de roep om een referendum over de Europese Grondwet zo groot. Niet omdat iets als de stemverhouding binnen de Europese Raad van Ministers de mensen zo bezighoudt, maar wel het sluipenderwijs in omvang en macht uitdijende Europa waar enkele grote landen de dienst gaan uitmaken en de eigen identiteit verloren dreigt te gaan.

Het 'nee' tegen het onbegrepen Europa zou de komende tijd wel eens grote vormen kunnen gaat aannemen en het is dan ook deze groeiende negatieve stemming die als een schaduw over de dag vandaag heen hangt. In Dublin, maar ook op al die andere plaatsen in het nieuwe en oude Europa waar de uitbreiding wordt gevierd zullen vele hartverwarmende woorden worden gesproken. 'Een historische dag voor Europa'. 'Het definitieve einde van de koude oorlog'. De gebezigde adjectieven zijn even clichématig als afgesleten. Vandaag gaat het over het nieuwe Europa van de opgeschoven grenzen. Maar morgen zal het onherroepelijk al weer gaan over de zich steeds meer opdringende vraag: de grenzen van Europa's eigen kunnen.
http://www.nrc.nl/eu/artikel/1083301778077.html
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  zaterdag 1 mei 2004 @ 16:45:40 #22
93345 Sheb
Zoute Zak
pi_18812137
Ik ben blij dat ze erbij zijn, die mensen zijn al sinds de tweede wereld oorlog zonder hun eigen toedoen het "uitschot" van Europa, ze verdienen dit en om eerlijk te zijn deel ik liever mijn land met een Slovakier of een Pool dan met een Turk of een Marrokaan.

Vanaf nu bestaan er hopelijk geen West en Oost Europa meer maar alleen Europa en dat werd hoogst tijd.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 18:22:56 #23
72725 Hayek
pi_18813817
quote:
Europa, best bemoeizuchtig

Sinds vandaag is het dan zover, tien nieuwe landen zijn toegetreden tot de Europese Unie. In diverse landen werd dit uitbundig gevierd en gisteravond was op de zenders van alle landen de ceremonie te volgen.

De de meeste Europeanen niet zo warm lopen voor deze ambitie van Eurocraten mag de pret niet drukken. Europa moet! volgens menig politicus. Dat Europeanen flauwtjes gapen bij het aanhoren van de Europese gedachte ligt volgens hen niet aan het idee van Europese centralisatie maar aan de voorlichting, dáár schort het aan.

Als er al in een land al een referendum werd gehouden aangaande toetreding, de euro of andere grote beslissingen dan werd er van overheidswege veel geld gepompt in positieve propaganda. Als dat niet de gewenste uitwerking had dan lag dat uiteraard aan een verkeerd begrip van burgers en de onvolledige staatsvoorlichting en probeerde men het nog een keer (zie Ierland). Zo'n referendum is eigenlijk weinig anders dan de vraag: Wilt u nu Ja of later pas? Een Nee is slechts een tijdelijk Nee en een Ja blijft Ja. Gewoon blijven vragen, wel even de juiste momenten afwachten en uiteindelijk krijg je een positief antwoord.

In Nederland gaat men door om de lauwe gevoelens voor Europa (Nederland is overigens zo'n beetje het meest Eurofiele land) op te warmen. De naam van een recentelijk gelanceerde campagne luidt "Europa, best belangrijk" en die slogan werd al meteen neergeschoten door critici als buitengewoon zwak en ondergravend.

Gisteren was het dan Koninginnedag en plaatsten de reclamemakers een werkelijk wervende advertentie in de krant.

"Vandaag viert Nederland zijn eigen feestje."

Zestig procent van onze wetgeving komt uit Brussel. Dus is Europa best belangrijk. Maar nu even niet. Dan vieren wij Nederlanders ons eigen feestje. En dat zullen we altijd blijven doen. Want Europa regelt heus niet alles. Lees meer op www.bestbelangrijk.nl.

Nu zou je denken dat zo'n propagandauiting positief moet zijn maar het lijkt eerder dat de tekst de eigen ruiten ingooit. Wordt u eurofieler door de advertentie? Voor iemand die al kritisch stond tegenover Europa gooit deze advertentie juist olie op het vuur. Het lijkt eerder op een wake-up call dan op een wervende campagne. Je hoort de euro-kritische burger al denken: Mijn hemel, heeft Nederland al zoveel autonomie verloren? En nu wordt ons als kluif het behoud van Koninginnedag toegeworpen. Big deal!.

Inderdaad ja, kruimels zijn voor onszelf, de brokken voor de politici en technocraten in Brussel. Brussel bepaalt wat wij eten en drinken en Nederland mag de kleur van het tafellaken uitkiezen. De afstand tussen burger en politiek is steeds groter geworden en de concurrentie tussen lidstaten vermindert steeds verder. Europa is er niet meer alleen voor afstemming van algemene zaken als voltage, terrorismebestrijdiging en verkeersregels maar voor details als roken, discriminatie, reclame, arbeidsrechten, meningsuiting, ladders en worsten. Europa, best bemoeizuchtig.
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 21:11:06 #24
60385 pberends
pi_18817647
Aftellen voor de EU tot het collapsed?
  zaterdag 1 mei 2004 @ 21:15:34 #25
60385 pberends
pi_18817764
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 18:22 schreef Hayek het volgende:

[..]
100% mee eens!! Tijd voor het afschaffen van de politieke tak van Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')