ZO! Dat was dan een O&N in Brussel. Weer es wat anders dan bij de familie om de tafel.
Prima hotel: Scandic Grand Place in de Arenbergstraat. Niet gek duur en alles goed voor elkaar.
het weer zat niet helemaal mee, maar wat wil je ook in dit jaargetijde.
![]()
Werkelijk schiiterende omstandigheden op de 30e december, 's avonds op de Grote Markt: dikke laag sneeuw, levende kerststal (de schapen, dan...), mooie verlichting, flinke kerstboom; echt perfecte omstandigheden!
Brussel. Ik was er nog nooit eerder geweest. Het is een indrukwekkende stad met vele historische gebouwen. Zelf heb ik altijd gedacht dat het een tweetalige stad is, maar dat valt dan weer vies tegen: eigenlijk 99% spreekt Frans (of wil alleen maar Frans spreken
![]()
).
Als je een restaurant zoekt, dan moet dat wel lukken! Naar mijn gevoel hebben ze er zo'n 3 miljoen (ik kan er iets naast zitten...). Met name in de Rue des Bouchers kan je aardig aan je trekken komen. Erg schilderachtige omgeving. Waar ik mij alleen geweldig aan ergerde, waren de bekende personen voor de deur die je proberen naar binnen te lullen. Als ik ergens een hekel aan heb!
![]()
Als je zwervers wilt zien, dan is Brussel ook een geweldige stad. Er zijn er velen!
De jaarwisseling zelf verliep betrekkelijk rustig. Eerst even zeer goed en goedkoop gegeten bij de Thai (Fanny Thai, mooie tent ook, trouwens). Daarna de zoektocht naar een goede kroeg aangevangen. Dat leverde neigszins problemen op, helaas. In Brussel struikel je over de restaurants, maar de juiste kroegen vinden, blijkt dan ineens een stuk lastiger, zeker als je wat specifieker zoekt. Uiteindelijk zijn we in een soort van discotheek beland, vlakbij de Grote markt. De prijzen waren van Amsterdamse aard, dus geweldig goedkoop was dit niet, maar evengoed wel prima vermaakt (in een overigens zeeeeer rustige discotheek, waar ze buitengewoon puike muziek draaiden
![]()
)
23.40 uur zijn we richting de Grote Markt gelopen (we waren niet de enige...) waar we uiteindelijk belandden, na een politiecordon met dranghekken te zijn gepasseerd (vuurwerkcontrole, waarschijnlijk). Niet vreselijk op elkaar gepakt oid, je hebt best de ruimte. Om 00.00 veel gejoel, champagnegespuit en evengoed vuurwerk, natuurlijk. Mensen verkleed als superman, batman enz. De sfeer werd even grimmiger toen de politie gewapend met stokken het vuurwerk ging bestrijden (en dan met name de afstekers ervan). Het ging om een mannetje of tien, wat ik behoorlijk overdreven vond. Helaas vonden een 50-tal Marocjes dat ook en die moesten zich er dan ook mee bemoeien. Het gebruikelijke rel-gedrag (met een lach op hun gezicht...). Na wat trek-, duw-, ram-, en renwerk was dit euvel alweer snel verholpen. Klein smetje op een voor de rest prima verlopen jaarwisseling.
Tips:
- Ga niet met de auto door de binnenstad rijden als de klok net 00.00 uur heeft aangegeven, want je komt werkelijk helemaal nergens.
- Verwacht geen NL-sprekende mensen.
- Zorg voor een plattegrond.
- Blijf bij het grote vuurwerk geduldig wachten op de volgende vuurpijl (er zaten soms minutenlange pauzes tussen, waarom is mij een raadsel).
- Laat je informeren waar de kroegen zijn.
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog