abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48709902
Budget is zo'n 300 exclusief. Heb al wat leuke studiootjes voorbij zien komen.
pi_48710715
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:48 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Goed, ik wil dus in Brussel gaan wonen. Ik ga er sociologie studeren, waarschijnlijk aan de Vrije Universiteit in de wijk Etterbeek. Maar wat zijn nou goeie plekken om te wonen?
Als je in Brussel komt studeren kan je best eens kijken bij de organisatie Quartier Latin Brussel. Dat is een overkoepelende organisatie van al het nederlandstalig hoger onderwijs in Brussel. De link: http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/1.htm
Koten (zo noemen wij studentenkamers en meer algemeen een plek waar een student verblijft tijdens zijn studie) die je in hun zoekmachine vindt zijn allemaal gecontroleerd en ook een standaard huurcontract.
Ga je naar de particuliere markt, let dan goed op wat de minimum huurtermijn is.

Kijk ook eens op de site van de vub zelf, van de dienst huisvesting: http://www.vub.ac.be/huisvesting/index.php

Ik studeer zelf aan deze universiteit en ken de buurt dus goed. Als je van een bepaald adres wil weten wat voor buurt het is wil ik je gerust wel advies geven.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_48716147
quote:
Op woensdag 25 april 2007 17:28 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Als je in Brussel komt studeren kan je best eens kijken bij de organisatie Quartier Latin Brussel. Dat is een overkoepelende organisatie van al het nederlandstalig hoger onderwijs in Brussel. De link: http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/1.htm
Koten (zo noemen wij studentenkamers en meer algemeen een plek waar een student verblijft tijdens zijn studie) die je in hun zoekmachine vindt zijn allemaal gecontroleerd en ook een standaard huurcontract.
Ga je naar de particuliere markt, let dan goed op wat de minimum huurtermijn is.

Kijk ook eens op de site van de vub zelf, van de dienst huisvesting: http://www.vub.ac.be/huisvesting/index.php

Ik studeer zelf aan deze universiteit en ken de buurt dus goed. Als je van een bepaald adres wil weten wat voor buurt het is wil ik je gerust wel advies geven.
Thanks! Daar zou ik echt mee geholpen zijn. Is het een goede universiteit?
pi_48716762
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:03 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Thanks! Daar zou ik echt mee geholpen zijn. Is het een goede universiteit?
Ikzelf ben heel tevreden van de universiteit en van mijn opleiding: taal- en letterkunde: Romaanse talen. Zit in het laatste jaar en dus nog het "oude" systeem voor de bachelor/master hervorming.

Om echt een idee van de universiteit te krijgen kom je best naar een infodag. De volgende is op zaterdag 5 mei. Je kan dan spreken met studenten en docenten en ook rondleidingen volgen over de campus. De studenten die daar zitten is echt uit vrije wil en mogen ook vrijuit praten, heb dat zelf ook vaak gedaan. Het is echt de bedoeling om toekomstige studenten een goede keus te laten maken, want niemand is er iets mee dat studenten na een paar maand spijt hebben van hun beslissing.

Of het een goede universiteit is, dat is heel persoonlijk denk ik. Maar de opleidingen zijn zeker van goede kwaliteit volgens de laatste doorlichting van het ministerie.
pi_48718781
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:18 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Ikzelf ben heel tevreden van de universiteit en van mijn opleiding: taal- en letterkunde: Romaanse talen. Zit in het laatste jaar en dus nog het "oude" systeem voor de bachelor/master hervorming.

Om echt een idee van de universiteit te krijgen kom je best naar een infodag. De volgende is op zaterdag 5 mei. Je kan dan spreken met studenten en docenten en ook rondleidingen volgen over de campus. De studenten die daar zitten is echt uit vrije wil en mogen ook vrijuit praten, heb dat zelf ook vaak gedaan. Het is echt de bedoeling om toekomstige studenten een goede keus te laten maken, want niemand is er iets mee dat studenten na een paar maand spijt hebben van hun beslissing.

Of het een goede universiteit is, dat is heel persoonlijk denk ik. Maar de opleidingen zijn zeker van goede kwaliteit volgens de laatste doorlichting van het ministerie.
Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen. Er is maar 1 probleem: ik heb geen geld deze maand
pi_48720083
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:08 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen. Er is maar 1 probleem: ik heb geen geld deze maand
Neem dan even contact op met de studie-adviesdienst. Daar kan je een afspraak maken om eens te praten over de verschillende mogelijkheden en zij kunnen ook zorgen dat je cursussen kan inkijken.

Kijk ook alvast eens hier: http://www.vub.ac.be/infovoor/toekomstigestudenten/index.php kom je via internet al een heel eind.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:20:33 #257
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_48725609
het ooit ook nog aan de vub gestudeerd ; men moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de VUB de alternatieveling onder de Vlaamse unif's is. De vub student heeft vaak een "linkse" inslag ; en staat qua niveau toch wel onderaan de ladder in Vlaanderen. Maar dit wil al bij al niet zoveel zeggen; deze unif straalt wel persoonlijkheid uit, en behoudt toch een intensere band met z'n studenten; Leuke campus, en waarschijnlijk heel voordelige "koten" via hèn ; maar als je iets méér budget hebt zou ik gaan voor een kot/kamer binnen de brusselse ring; of beter gezegd, het meer bruisende centrale brussel tgo de buitenquartier die ixelles/elsene eigenlijk wel is. voor de perfecte, en goedkope openbare vervoersmogelijkheden mag dit je niet tegenhouden.
Vive comme un vrai bruxellois/brusseleir; that's an experience
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_48727217
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:20 schreef misteriks het volgende:
het ooit ook nog aan de vub gestudeerd ; men moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de VUB de alternatieveling onder de Vlaamse unif's is. De vub student heeft vaak een "linkse" inslag ; en staat qua niveau toch wel onderaan de ladder in Vlaanderen. Maar dit wil al bij al niet zoveel zeggen; deze unif straalt wel persoonlijkheid uit, en behoudt toch een intensere band met z'n studenten; Leuke campus, en waarschijnlijk heel voordelige "koten" via hèn ; maar als je iets méér budget hebt zou ik gaan voor een kot/kamer binnen de brusselse ring; of beter gezegd, het meer bruisende centrale brussel tgo de buitenquartier die ixelles/elsene eigenlijk wel is. voor de perfecte, en goedkope openbare vervoersmogelijkheden mag dit je niet tegenhouden.
Vive comme un vrai bruxellois/brusseleir; that's an experience
Met links en alternatief kan ik het wel eens zijn. Maar onderaan de ladder lijkt me redelijk kort door de bocht. Het is een kleinere universiteit, absoluut. Met in sommige richtingen een hoger slagingspercentage dan in dezelfde richtingen aan andere universiteiten, maar of dat nu betekent dat het daardoor een lager niveau is?
Ik heb werk nog voor ik afstudeer en door mijn werkgever werd duidelijk gezegd dat zij de VUB hoog inschatten. Maar dat is de discussie niet in dit topic

Binnen de kleine ring (de vijfhoek genoemd omdat ie nu eenmaal niet rond is) is inderdaad het bruisende nederlandstalige studentenleven en zeer aangenaam vertoeven. Zelf 3 jaar in Elsene (flagey) op kot gezeten in de franstalige bruisende studentenwijken en daar was het ook meer dan fijn

(Uit curiositeit, wat en wanneer heb je aan de VUB gestudeerd Misteriks?)
pi_48729872
OK, dus binnen de ring proberen op kot te gaan.. Doe mijn best, lijkt me wel beter inderdaad in verband met uitgaan enzo.

En of de VUB nou hoog aangeschreven staat of niet maakt me niet zo heel erg veel uit. Uiteindelijk ga ik voor de ervaring en het papiertje, op welke manier maakt me niet zo heel veel uit, als ik maar een hoop lol heb.

Welke wijken moet ik een kot gaan zoeken dan?
  donderdag 26 april 2007 @ 11:42:49 #260
97643 misteriks
pi_48733168
quote:
Op donderdag 26 april 2007 02:38 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

(Uit curiositeit, wat en wanneer heb je aan de VUB gestudeerd Misteriks?)
ik kom uit een tijd dat het nog heel normaal was dat je in de cafetaria 'n jointje opstak terwijl je prof 2 tafeltjes verder zat , een echte pol&soc-er dus

welke wijken , nogal lastig, maar alles met postcode 1000 brussel, buurt rond dansaertstraat, st joriks , zavel of zelfs louisalaan zijn aardig; heb me laten vertellen dat er ook in elsene een leuke uitgaansbuurts is; vooral voor de locals , maar weet niet waar precies. brussel is dan ook redelijk groot. maar in het echte centrum voelt iedereen zich thuis; je kan er op ieder avondje uit wel met amerikanen , ijslanders, finnen ,grieken , polen, kazachen , brazilianen of whateverwhat's een praatje slaan; er zitten zelfs 50 000 nederlanders in brussel ; en ja ook de vlamingen zijn er in overvloed; maar dan moet je wel scherpe oortjes hebben
veel geluk en fun anyway
pi_48739042
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:57 schreef Whoopsydaisy het volgende:
OK, dus binnen de ring proberen op kot te gaan.. Doe mijn best, lijkt me wel beter inderdaad in verband met uitgaan enzo.
...

Welke wijken moet ik een kot gaan zoeken dan?
Zoals misterisk zegt, postcode 1000. Dat is het centrum echt.
Tegenwoordig grote uitgaansbuurten heb je ook in Elsene (postcode 1050) en Etterbeek (1040) vooral in de Europse wijk. Maar dat is niet zo simpel uit te leggen. Ik zou zeggen neus eens rond, post de straat en postcode en dan helpen we je weer verder. Of als je niet wil dat iedereen weet waar je terechtkomt, PM gerust.
pi_48744248
Niemand die te weten komt waar ik nu definitief ga wonen natuurlijk. 't Kindtstraat, postcode 1000, is dat een fatsoenlijke buurt? En reageren op woningen doe ik neem ik aan het beste via de telefoon?

En last but not least, hoe vind ik een goede bijbaan?

[ Bericht 17% gewijzigd door Whoopsydaisy op 26-04-2007 17:13:40 ]
  donderdag 26 april 2007 @ 17:26:39 #263
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48745047
Een goede bijbaan ? Eens binnenspringen in een interimkantoor ? Op pakweg de luchthaven zijn vaak redelijk betaalde weekendjobs enzo te vinden. Maar dan moet je wel tweetalig zijn. Maar als je naar Brussel gaat neem ik aan dat je wel redelijk wat Frans spreekt?

Maar mispak je trouwens niet, in tegenstelling tot bv Amsterdam of Rotterdam heeft Brussel de allure van een echte wereldstad. Wat je wel zal merken. Brussel is ook qua oppervlakte feitelijk veel groter dan je vaak zou denken.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_48749891
quote:
Op donderdag 26 april 2007 16:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Niemand die te weten komt waar ik nu definitief ga wonen natuurlijk. 't Kindtstraat, postcode 1000, is dat een fatsoenlijke buurt? En reageren op woningen doe ik neem ik aan het beste via de telefoon?

En last but not least, hoe vind ik een goede bijbaan?
Dat is een leuke buurt, vlak aan het Zuidstation. Wonen enorm veel migranten, veel buurtwinkels, 's avonds redelijk wat lawaai maar niet onveilig.

Bellen is inderdaad het handigste en bereid je voor op een franstalige huisbaas...

Om te werken is interim is inderdaad een goede zet. Anders kan je ook via de jobdienst van de VUB horen, die bundelen vragen van werkgevers uit het Brusselse die op zoek zijn naar jobstudenten (op de zelfde site die hierboven ook al staat).
pi_48754765
5 mei toch maar naar Brussel, treinretourtje is 20 euro vanaf Roosendaal en ik kan in NL gratis reizen dus daar moet ik dan maar misbruik van maken nu ik hier nog woon.
pi_48757623
de zuid buurt staat niet echt bekend als gezellig en al helemaal niet als je uit bent geweest.
Maar het ligt er ook aan hoe je je zelf erbij voelt.

Ik woon en werk in BXL en kan je zeggen dat de markt op zondag super leuk is, maar neem niet de metro als je uit bent geweest. Pak lekker een taxi en dan ben je "safe".

Succes Whoopsydaisy met je keuze, tip van flip staar je niet blind op 1 woning maar orienteer je goed.
Denk er trouwens aan dat je in belgie een soort van wettelijke claussule hebt ivm woninghuur.

Houd in, meestal 3 maanden huur vooruit betalen, en als je sneller weggaat dan 3 jaar dan betaal je per jaar een maand borg
Dus na 1 jaar huur, betaal je 3 maanden extra, 2 jaar, 2 maanden, en 1 jaar 1 maand.

Dat is wat ik moet betalen, ik woon er al 4 jaar dus ik heb er geen last van. Maar misschien is dat anders met een zgn. kot.

Succes met je keuzes!
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  vrijdag 27 april 2007 @ 03:05:19 #267
97643 misteriks
pi_48763756
tja, 't Zuid heeft inderdaad niet de beste naam; Maar dat geldt voor zowat de hele Brusselse kern; het is een mix van alles en nog wat; maar sommige buurten hebben inderdaad een probleem van overgewicht inzake islamitische bevolkingsgroepen, met de welgekende hangjongeren tot gevolg; iets waar iedere ietwat échte grootstad mee te maken heeft trouwens. Verder geef ik Joost gelijk; als je een baantje in het Brusselse wil , is de kennis van vooral Frans, maar ook NL en ENG een noodzaak; of het moet zijn dat je als afwasser een carriere zoekt. Verder zou ik ook eerst eens de stad verkennen EN KENNEN vooraleer je telefonisch een kamer huurt. Een strategische locatie van je "kot" maakt je studentenleven er daar zooooooooooooveel leuker op!
laat later weten wat je ervan gemaakt hebt
  vrijdag 27 april 2007 @ 03:19:30 #268
pi_48763971
Als je trouwens Frans spreekt en een job zoekt moet je echt eens bij bv Randstad Interim binnenspringen en naar een job op de luchthaven hengelen. Ik ken zo nog wat mensen die in Brussel gestudeerd hebben en een vrij leuke bijbaan op die manier hadden. In het weekend en feestdagen is men daar vrijwel altijd op zoek naar meertalige incheckbedienden ed.
pi_48764085
Hmmmz, ik deel de laatste meningen niet helemaal. Ja het is lastig een 'normale' baan krijgen zonder Frans te spreken, maar... Ik zal je snel mijn verhaal vertellen.
Op vrijdag ging ik solliciteren bij een groot telecom bedrijf, voor een functie die tussen accountmanager/helpdesker in lag, voor Nederlandse keycustomers. Ze zochten dus echt 100% Nederlanders. Daar kun jij je ook op richten, want er zijn veel meer bedrijven in Brussel die zaken doen met Nederland, en Belgie/Nederland qua zakendoen is een wereld van verschil. Daar kun je dus gebruik van maken. Op mijn sollicitatie gesprek was de laatste vraag: wat zou u doen als ik u vertel dat u maandag moet beginnen, maar wij wel eisen dat u dan ook hier woont...

Mijn antwoord was: heel snel woonruimte zoeken. Die zondag ben ik verhuist. Maandag om 9 uur in de ochtend ben ik begonnen. Vergis je niet: in belgie is er nog steeds sprake van een hierarchie in bedrijven. Zo heb je ook 2 soorten contracten, een arbeiders en een bediende contract. (Ik had bediende contract, dan mag je in pak op je werk verschijnen)

Zuid vond ik zelf de meest onvriendelijke buurt. En ik woonde dus in Schaerbeek.... kun je nagaan
Maar Zuid vond ik echt niet relax, ik weet niet of het kwam door de lelijke metro, het vuil op straat of gewoon het gebrek aan sociale controle. In Schaerbeek had je zeer veel sociale controle, daar gebeurde nooit iets zonder dat er 100 getuigen waren

Hangjongeren is een groot woord. In Schaerbeek had je complete gezinnen die in de avond voor hun huis zaten. De deuren waren dan ook bijna altijd open. Letterlijk. Dat kun je uitleggen als hangjongeren, maar de ervaring leerde mij dat als je je voorstelde, afentoe eens wat koopt bij de lokale ondernemers, gewoon relax en beleefd doet, dat je dat allemaal ook terug krijgt.

Een strategische lokatie van je Kot maakt je tijd inderdaad leuker daar denk ik. Ik zou me persoonlijk waarschijnlijk orienteren op Noord/Schaerbeek, als je op de rand van Noord/Schaerbeek woont betaal je redelijke prijzen, ben je met de tram in 5 minuten in het centrum, en met de benenwagen in 20/25. Vergeet overigens niet dat een biertje drinken in het centrum van Brussel ontzettend duur is. Als je bij Mc Mullens gaat (irish pub), waren 4 jaar geleden prijzen van 5 euro voor een (groot) glas bier 5 euro. In een kleiner cafe in Noord betaalde je nog niet de helft...

Maar hoe dan ook, het is een prachtige stad, met prachtige mensen. En snel uitgekeken raak je er niet. Daarnaast ligt er een echte studentenstad in de buurt, Leuven... Als student zijnde zou ik die stad misschien nog wel preferen boven Brussel. Zeker omdat de reistijd kort is, het openbaar vervoer in Belgie goedkoop is en de aansluiting trein/bus/tram/metro ook prima zijn.

Edit 2:

ik heb er overigens mijn hart verloren, en als ik daar weer een baan kan krijgen, ben ik zo weg uit Nederland om weer in mijn mooie Brussel te gaan wonen

[ Bericht 5% gewijzigd door santax op 27-04-2007 03:40:47 ]
  vrijdag 27 april 2007 @ 03:56:06 #270
97643 misteriks
pi_48764281
inderdaad Santax, ik kan je wel volgen. Maar je zal zelf wel beseffen dat je heel wat geluk had om een job te vinden die naar jouw landgenoten gericht was. Zoals ik al zei; er is voor ieder wat wils; en Brussel is inderdaad een bruisende stad waar je méér ervaring en contacten opdoet dan in vele andere steden in "onze" contrijen maar je beseft hoop ik wél dat jouw job en je evidente werkervaring niet dé norm binnen brussel is. Ik ken zelf in Brussel de wijk rondom Noord en Scha(a!!!!!!!)rbeek beter dan welke ander wijk in Brussel dan ook ; en geef je daar ook gelijk in, als niet centrum gerichte ; maar al bij al heel kort daarbij zijnde wijk. Maar de VUB licht wél aan de andere kant van Brussel. Ben blij dat ook jij er je vermaakt hebt. Ikzelf heb lang aan de rand ervan gewoond; en Brussel is en blijft MIJN stad; voor alles wat ik wens. Maar, geef toe, de kennis van het Frans is een must; zoniet mis je haast de essentie van deze van origine vlaamse stad.
  vrijdag 27 april 2007 @ 04:04:12 #271
97643 misteriks
pi_48764327
nog 1 ding santax; hoe durf je in Belgie in godsnaam een irish pub binnenlopen ??! als je wil geef ik je een aantal leuke adressen, waar de beste Belgische luxebieren voor een 3tal euro's aangeboden worden; inclusief het hyperinternationale publiek
pi_48764433
@misteriks: als eerste: Schaerbeek!!!!! Het staat goedverdoeme op de borden (toegegeven, schaarbeek is de vlaamse naam, maar niemand spreekt daar vlaams)

Verder ben ik het wel met je eens hoor, Frans is een grote pre! Zeer grote zelfs. Zonder mijn werkervaring met o.a. Belgische klanten en Key-customers had ik die baan inderdaad nooit gekregen. Ik spreek zelf overigens geen Frans. Helaas. Ik heb me met Nederlans en Engels en afentoe een woordje Duits overal kunnen redden. Ik zou zelfs zeggen dat om te overleven, (even niet op werk gericht) als je geen Frans spreekt, een goede kennis van Engels wel verplicht is. Maar die kennis is dan ook toereikend. In mijn ervaring heeft dat in Schaerbeek, Noord en eigenlijk het Centrum ook meer mee te maken dat de mensen waarmee je spreekt vaker niet van Vlaamse/Wallonische komaf zijn. Vaak wel Frans beheersen, maar Nederlands niet. Ik ben in elk geval nog geen Wallonier tegengekomen die het vertikte Nederlands te spreken als ik vertelde dat ik gewoon geen Frans kan spreken.

Tja, Irish cafe... Ik kwam er toen ik er net woonde... Ik sprak de taal niet, ik kende de mensen niet, en Irish pubs zijn overal hetzelfde Daar zitten Engelanders!! Dus had ik ook wat aanspraak! Naarmate ik er wat langer woonde heb ik uiteraard andere kroegen leren kennen

Op het laatst kwam ik wel nog in het centrum, maar dan om op het teras te genieten van een biertje of wijntje en een hapje, maar stappen deed ik toen bij het grieks cafe om de hoek

Waarvan de eigenaar nog in Maastricht had gewerkt, de herder me maar 1 keer heeft gebeten en waar Annelies, een 98 jarige vrouw elke dag een bakje koffie kwam dinken en op mij haar Vlaams oefende! Waar ik na het drinken met handen en voeten uitlegde aan de marokkaanse frituur eigenaar dat ik een stokbroodje met friet, sla, kebab en (heel belangrijk) samuraisaus wilde

En dat is Brussel voor mij
pi_48795805
Gelukkig is mijn engels zo goed als vloeiend.. Maar zijn er veel internationaal georienteerde bedrijven in Brussel? Kijk, het mooiste is het als de voertaal engels is, en dat ik in het dagelijks leven naar hartelust mijn frans op kan halen :-)
pi_48798843
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 00:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Gelukkig is mijn engels zo goed als vloeiend.. Maar zijn er veel internationaal georienteerde bedrijven in Brussel? Kijk, het mooiste is het als de voertaal engels is, en dat ik in het dagelijks leven naar hartelust mijn frans op kan halen :-)
Het Europese parlement en comissie trekken heel wat buitenlanders en buitenlandse bedrijven aan... dus ja hoor, veel internationale bedrijven.

De tip van callcenters is wel een goeie... daar zijn ze constant op zoek naar Nederlandstaligen, maar die vind je ook het gemakkelijkste via de interimkantoors. Tegenwoordig zijn er in het centrum enkele van de grote interimbedrijven die een kantoor speciaal voor studenten hebben met een tekort aan Nederlandstalige studenten...

Het adres dat je gaf ligt in de buurt van het zuid, maar al een stuk naar het centrum. In mijn ogen een toffe buurt, maar zoals je hierboven al merkt is dat natuurlijk smaakgebonden. Als je hier toch bent volgende week, neem de tram die voor de campus vertrekt of stap een eindje naar de metro en verken gewoon een paar buurten. Dan kan je lekker zelf beslissen wat je aanstaat.

Mij maakt het niet uit welke buurt... als het maar Brussel is
En als er nog mensen meelezen die op zoek zijn naar werk in Brussel en goed Frans spreken daar heb ik wel nog een hoop tips voor...
pi_48800217
Is er een soort van banensite waar ik eens kan kijken? Ik blijf maar googelen maar ik kan niets vinden.
pi_48806359
Ok, hier zijn een paar interimkantoren, bij de meesten moet je je inschrijven voor je aan de databank kan. Dat verplicht je helemaal tot niets. Ik heb me indertijd ingeschreven bij 4 bureau's...

Startpeople is het vroegere Creyfs

Randstad

T-interim

Adecco

En hier een paar jobsites voor studenten. Momenteel vind je daar voornamelijk jobs voor de zomer...

Studentenjob.2link : hier heb je links naar de meeste grote bedrijven die constant studenten aanwerven.

Studiant

VDAB
is de Vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling, een overheidsinstantie. Maar je kan er ook gewoon naar jobs zoeken. De Brusselse tegenhanger is enkel voor werkzoekenden die in Brussel wonen.

Hoop dat je er iets aan hebt!
  zaterdag 28 april 2007 @ 17:24:55 #277
97643 misteriks
pi_48809316
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 00:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Gelukkig is mijn engels zo goed als vloeiend.. Maar zijn er veel internationaal georienteerde bedrijven in Brussel?
dat eerste heb ik nog landgenoten van je horen zeggen; totdat je ze irl bezig hoort ; maar ja , daar wil ik niks mee zeggen hoor...
en ja; Brussel heeft van een heel groot aantal multinationals de hoofdzetel , of europese variant,in huis. Méér dan gelijk andere hoofstad hier op het continent.

dat je je dat durft afvragen zegt toch wel dat je nog heeeeeeeeeeeel veel over Brussel te weten moet komen.
pi_48809433
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:24 schreef misteriks het volgende:

[..]

dat eerste heb ik nog landgenoten van je horen zeggen; totdat je ze irl bezig hoort ; maar ja , daar wil ik niks mee zeggen hoor...
en ja; Brussel heeft van een heel groot aantal multinationals de hoofdzetel , of europese variant,in huis. Méér dan gelijk andere hoofstad hier op het continent.

dat je je dat durft afvragen zegt toch wel dat je nog heeeeeeeeeeeel veel over Brussel te weten moet komen.
Ik ben natuurlijk geen volslagen idioot maar als journalist moet ik alles 3 keer bevestigd zien wat ik op internet tegenkom. Dit was de 4e keer of zo, maar je weet het nooit.

En mijn engels is echt wel afdoende. Ik ben er niet zo een van I always get my sin enzo :-)
  zaterdag 28 april 2007 @ 17:35:37 #279
97643 misteriks
pi_48809600
ik ben de naam effe kwijt, maar er was een eens nederlandse eurocommisaris die na afloop van een vergadering het had over " we worked hardly today" ; enfin, ik wees niet naar jou hoor, en misschien klonk je vraag nogal naief in m'n oren... no hard gefeelings
pi_48810571
Wat klaag je nu, eindelijk een eerlijke eurocommisaris En nog een nederlander ook!!! Die heeft het echt niet begrepen
  zaterdag 28 april 2007 @ 18:28:13 #281
pi_48810733
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:35 schreef misteriks het volgende:
ik ben de naam effe kwijt, maar er was een eens nederlandse eurocommisaris die na afloop van een vergadering het had over " we worked hardly today" ; enfin, ik wees niet naar jou hoor, en misschien klonk je vraag nogal naief in m'n oren... no hard gefeelings
In het Europarlement klaagt men trouwens steen en been over de Nederlandse commissarissen. Er zijn full-time tolken in dienst die constant alles simultaan vertalen zodat elke commissaris in zijn eigen moedertaal kan spreken en de rest in de door hen gewenste taal kan meeluisteren. Maar de Nederlanders willen niet in het Nederlands spreken, maar verkiezen hun Engels met een bos haar op. Bij sommigen is dat echter zo slecht dat men nu op verzoek van andere commissarissen de tolken ook al hun Engels laat vertalen naar verstaanbaar Engels.
pi_48811169
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

In het Europarlement klaagt men trouwens steen en been over de Nederlandse commissarissen. Er zijn full-time tolken in dienst die constant alles simultaan vertalen zodat elke commissaris in zijn eigen moedertaal kan spreken en de rest in de door hen gewenste taal kan meeluisteren. Maar de Nederlanders willen niet in het Nederlands spreken, maar verkiezen hun Engels met een bos haar op. Bij sommigen is dat echter zo slecht dat men nu op verzoek van andere commissarissen de tolken ook al hun Engels laat vertalen naar verstaanbaar Engels.
Hehehe, het is inderdaad nogal Nederlands om te willen speechen in het Engels.. Beetje jammer, maar ik beschouw het zelf ook best wel als onbeleefd als een ander weigert in een andere taal te spreken.
  zaterdag 28 april 2007 @ 21:46:58 #283
97643 misteriks
pi_48816090
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

commissaris
ik dacht het al; 2s-en ; en dan op anderen en hun taalvaardigheid afgeven
pi_48919065
Ik ga zaterdag naar Brussel, even kijken op die open dag. Is er iets aangaande woningzoeken dat ik op een zaterdag kan doen in Brussel? Ik ga me eerst richten op het vinden van een woning, inschrijving op de uni en mijn huidige studie afmaken.
  woensdag 2 mei 2007 @ 10:52:18 #285
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_48919402
Ik zou eens op immoweb kijken, en dan krijg je al een beetje een idee van wat waar zit bijv.
Uiteraard eens kijken op een van de 2 uni's waar je je waarschijnlijk wilt inschrijven voor info over woonruimte.

Over de taal; ik werk zelf tussen de wetstraat en de belliardtunnel en daar praat infeite iedereen engels. Op mijn werk is de taal engels, ik werk met duitsers, finnen, belgen, fransen etc. Dus ook logisch, maar frans spreken is wel een pre.
Helemaal als je in het centrum ergens wat wilt drinken of gaan eten, want het bedienend personeel spreekt vaak GEEN engels.
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_48924173
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 10:43 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ga zaterdag naar Brussel, even kijken op die open dag. Is er iets aangaande woningzoeken dat ik op een zaterdag kan doen in Brussel? Ik ga me eerst richten op het vinden van een woning, inschrijving op de uni en mijn huidige studie afmaken.
Tof dat je toch komt!
Op de VUB hangen er beneden in de trappenzalen altijd een hoop berichtjes van mensen die kamers vrij hebben. Zo ook aan de ingang van de bibliotheek. Er zijn studenten die rondleidingen geven op de campus, vraag hen gerust waar je die briefjes kan vinden dan heb je dadelijk al een paar adressen.

Als je op de site van Quartier Latin iets vindt, bel dan eens met de eigenaar. Veel kans dat ze je ook op een zaterdag de studio/kamer/appartement kunnen laten zien.
pi_48926806
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:17 schreef BrusselseSpruit het volgende:

[..]

Tof dat je toch komt!
Op de VUB hangen er beneden in de trappenzalen altijd een hoop berichtjes van mensen die kamers vrij hebben. Zo ook aan de ingang van de bibliotheek. Er zijn studenten die rondleidingen geven op de campus, vraag hen gerust waar je die briefjes kan vinden dan heb je dadelijk al een paar adressen.

Als je op de site van Quartier Latin iets vindt, bel dan eens met de eigenaar. Veel kans dat ze je ook op een zaterdag de studio/kamer/appartement kunnen laten zien.
Ja, cool he? Ik heb er echt zin in! Volgende week ga ik op mijn werk wereldkundig maken dat ik vertrek. Thanks voor die tip, ik ga het zeker vragen. Immoweb.be staan veel studio's op, dat is op zich ook goed te doen als ik mijn studiefinanciering van Nederland hou. Maar misschien toch maar rustig op kot beginnen, dan kan ik altijd nog duurder gaan wonen. Goedkoper op kot gaan lijkt me lastiger

Ben jij er ook zaterdag?
pi_48935681
Trouwens, nog een vraagje: is het mogelijk om voor laten we zeggen 300 euro all in een kamer van minstens 20m2 te huren? Welke wijken kan ik dan vergeten? Ik zie wel steeds leuke studiootjes voorbij komen voor zo'n 400 all in maar da's me net te duur. Wat kost het in België als je exclusief huurt per maand extra? Hier is dat zo'n 100 euro namelijk. Teller is geoon exclusief toch? Ik zag laatst berichten over ¤ 15,- en dan stond er ook nog teller bij.

[ Bericht 14% gewijzigd door Whoopsydaisy op 02-05-2007 18:50:56 ]
pi_48948053
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 18:45 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Trouwens, nog een vraagje: is het mogelijk om voor laten we zeggen 300 euro all in een kamer van minstens 20m2 te huren? Welke wijken kan ik dan vergeten? Ik zie wel steeds leuke studiootjes voorbij komen voor zo'n 400 all in maar da's me net te duur. Wat kost het in België als je exclusief huurt per maand extra? Hier is dat zo'n 100 euro namelijk. Teller is geoon exclusief toch? Ik zag laatst berichten over ¤ 15,- en dan stond er ook nog teller bij.
Ik zal er niet zijn, moet werken die dag, al is mijn werk maar een straat verder.

300 moet haalbaar zijn, zeker als je via koten zoekt. Bij koten is het dikwijls ook all in, dus geen extra kosten.
Die 15 eur is meestal water, dat is dikwijls een vast bedrag. Voor gas en electriciteit is er een aparte meter. Hoeveel je daaraan uitgeeft hangt erg af van je gewoontes kwestie verwarming opzetten en zo verder. Maar volgens mij voor een studio ben je met 50 à 75 euro zeker warm voor de winter.
pi_49052989
Morgen uitgebreid verslag, heb het naar mijn zin gehad!
  zondag 6 mei 2007 @ 01:39:19 #291
160448 BrusselseSpruit
Let's FLY...
pi_49053196
quote:
Op zondag 6 mei 2007 01:28 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Morgen uitgebreid verslag, heb het naar mijn zin gehad!
Ben benieuwd! En wacht dus vol ongeduld op het verslag...
pi_49059176
Goed, om 7 uur 's morgens vertrokken , half 11 aangekomen in Brussel. Daarna eerst van centraal via Schuman naar Etterbeek gegaan. Rondgekeken op de campus, me uitgebreid laten informeren. Belangrijk voor mij was dat ik er dus wel bij kan werken met maar 12 uur college in de week. 2 dagen moet zeker lukken dus dan kan ik mooi wat groter gaan wonen. Met een beetje geluk krijg ik zoveel studiefinanciering dat de huur ermee betaald kan worden, de rest doe ik dan gewoon met mijn inkomen. De sfeer op de universiteit sprak me erg aan, en lekker veel groen! Ik zag mezelf in ieder geval al helemaal liggen op een grasveldje met mijn studieboeken. Mooie stimulerende omgeving, al zeg ik het zelf. Me nog laten informeren over de koten op de campus maar dat is toch niet echt mijn ding, het was wel mooi geregeld allemaal maar het probleem is een beetje dat ik het te klein vond.

Daarna ben ik naar het centrum gegaan, om een goeie kaart van Brussel te scoren. Was de toeristeninformatie gesloten wegens een verbouwing dus toen heb ik een paar uurtjes rondgezworven in het centrum, wel vervelend zonder kaart want die had ik nodig om nog naar die woning te kunnen kijken. De grote markt was echt indrukwekkend , ik ben absoluut verliefd geworden op het centrum van Brussel. Veel mooier dan Amsterdam wat mij betreft.

Daarna ben ik naar Brussel Zuid gegaan om te kijken of ik toch nog op 1 of andere manier naar die woning kon. Gelijk ontdekt dat dat dus het grote station is. Ik vond Centraal ook al zo klein, had niet het idee dat ik in een wereldstad stond. En daar kon ik gelukkig een kaart van Brussel krijgen, dus toen kwam ik tot de ontdekking dat de woning eigenlijk nog net op loopafstand van Centraal is. Dus ik weer terug gegaan, vanaf centraal toch maar de metro gepakt naar de Brouckere, en toen liep ik even vast want ik wist niet hoe ik met de metro verder kon. Ik had het me op centraal uitgebreid uit laten leggen door één van de knapste mannen die ik ooit gezien heb maar volgens mij mogen die kaartverkopers niet flirten onder werktijd , hij zat heel sneaky te doen waar zijn chef naast stond. Maar goed, momenteel geen interesse. Maar uiteindelijk ben ik met de tram naar Beurs gegaan en van daaruit met de kaart goed zoeken en in eens stond ik voor mijn toekomstige woning. Het is een lekker rustig straatje, de straten erom heen zijn wel redelijk bedrijvig en gezellig. Het zit op 5 minuutjes lopen van dat plein met al die terrasjes, op 10 minuutjes van metrostation Beurs en er zit een tramhalte om de hoek. De woning zelf zag er van buiten precies zo uit als op de foto en ik voelde me behoorlijk thuis in de buurt.

Wat me opviel: frans verstaan is lastiger dan ik dacht. Ik heb die uitdaging een beetje onderschat. Maar ik hou van uitdagingen en ik wil binnen 4 jaar het frans helemaal onder de knie hebben. Dat betekent wel dat ik vroeg of laat in een franstalige omgeving moet gaan werken, maar ik begin rustig met een nederlandstalige bijbaan. Verder is mij 4 keer om mijn telefoonnummer gevraagd, maar niet 1 keer afgegeven . Er wonen volgens mij veel migranten in de wijk, maar dat vind ik persoonlijk erg leuk. In mijn huidige woonplaats heb ik ook veel contact met de 'buitenlanders' die hier wonen en ik heb nooit ergens last van gehad. Brussel heeft echt een internationaal karakter, het is een mooie stad en ik zie het meer dan ooit helemaal zitten. Moe maar voldaan in een vreselijke trein naar huis gegaan, met een uur vertraging vertrokken, daarna in Mechelen nog meer vertraging opgelopen en uiteindelijk in Roosendaal allemaal over moeten stappen. Maar ik ben goed thuis gekomen. Alleen thuis voelt wat minder thuis dan voorheen nu maar dat lijkt me een gezonde ontwikkeling.

[ Bericht 1% gewijzigd door Whoopsydaisy op 07-05-2007 18:05:14 ]
  zondag 6 mei 2007 @ 13:08:49 #293
pi_49059326
Dat is het verschil tussen Brussel en pakweg Amsterdam. Brussel heeft de allure van een échte grootstad hé.
  zondag 6 mei 2007 @ 14:05:01 #294
160448 BrusselseSpruit
Let's FLY...
pi_49060987
Tof dat het je zo goed is meegevallen! En de Grote Markt 's avonds laat is nog mooier, allemaal verlicht... Zeker eens gaan kijken volgend jaar.
pi_49109218
quote:
Op zondag 6 mei 2007 14:05 schreef BrusselseSpruit het volgende:
Tof dat het je zo goed is meegevallen! En de Grote Markt 's avonds laat is nog mooier, allemaal verlicht... Zeker eens gaan kijken volgend jaar.
Ik ga in juni natuurlijk gewoon weer een dagje!
pi_49114015
Vraagje: wat betekent quid?
  maandag 7 mei 2007 @ 20:14:17 #297
97643 misteriks
pi_49114709
da's latijn whoopsydaisy quid quo pro; check er silence of the lambs nog eens op na
in welke context btw ? of heb je het over qui't ih frans? het gesproken "wie (werkwoord) je"..
pi_49116796
quote:
Op maandag 7 mei 2007 20:14 schreef misteriks het volgende:
da's latijn whoopsydaisy quid quo pro; check er silence of the lambs nog eens op na
in welke context btw ? of heb je het over qui't ih frans? het gesproken "wie (werkwoord) je"..
Als in: Whoopsydaisy is per 1 september 20 uur beschikbaar en dan het liefst op de zaterdag. Antwoord: we zijn op zaterdag gesloten. Quid?

Gaat om een hele leuke functie eigenlijk.
  maandag 7 mei 2007 @ 21:00:55 #299
pi_49116957
Dan bedoelen ze "wat" , als in "geef een ander voorstel" allicht ...
pi_49117116
quote:
Op maandag 7 mei 2007 20:57 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Als in: Whoopsydaisy is per 1 september 20 uur beschikbaar en dan het liefst op de zaterdag. Antwoord: we zijn op zaterdag gesloten. Quid?

Gaat om een hele leuke functie eigenlijk.
Zij zijn op zaterdag gesloten, jij geeft aan op zaterdag te kunnen. Een tegenstrijdige situatie en ze proberen te kijken of er een oplossing te vinden is.
Wordt veel gebruikt in het frans (en overgenomen in het nederlands). Beste vertaling die ik kan bedenken is: "En nu?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')