Als je in Brussel komt studeren kan je best eens kijken bij de organisatie Quartier Latin Brussel. Dat is een overkoepelende organisatie van al het nederlandstalig hoger onderwijs in Brussel. De link: http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/1.htmquote:Op woensdag 25 april 2007 10:48 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Goed, ik wil dus in Brussel gaan wonen. Ik ga er sociologie studeren, waarschijnlijk aan de Vrije Universiteit in de wijk Etterbeek. Maar wat zijn nou goeie plekken om te wonen?
Thanks! Daar zou ik echt mee geholpen zijn. Is het een goede universiteit?quote:Op woensdag 25 april 2007 17:28 schreef BrusselseSpruit het volgende:
[..]
Als je in Brussel komt studeren kan je best eens kijken bij de organisatie Quartier Latin Brussel. Dat is een overkoepelende organisatie van al het nederlandstalig hoger onderwijs in Brussel. De link: http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/1.htm
Koten (zo noemen wij studentenkamers en meer algemeen een plek waar een student verblijft tijdens zijn studie) die je in hun zoekmachine vindt zijn allemaal gecontroleerd en ook een standaard huurcontract.
Ga je naar de particuliere markt, let dan goed op wat de minimum huurtermijn is.
Kijk ook eens op de site van de vub zelf, van de dienst huisvesting: http://www.vub.ac.be/huisvesting/index.php
Ik studeer zelf aan deze universiteit en ken de buurt dus goed. Als je van een bepaald adres wil weten wat voor buurt het is wil ik je gerust wel advies geven.
Ikzelf ben heel tevreden van de universiteit en van mijn opleiding: taal- en letterkunde: Romaanse talen. Zit in het laatste jaar en dus nog het "oude" systeem voor de bachelor/master hervorming.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:03 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Thanks! Daar zou ik echt mee geholpen zijn. Is het een goede universiteit?
Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen. Er is maar 1 probleem: ik heb geen geld deze maandquote:Op woensdag 25 april 2007 20:18 schreef BrusselseSpruit het volgende:
[..]
Ikzelf ben heel tevreden van de universiteit en van mijn opleiding: taal- en letterkunde: Romaanse talen. Zit in het laatste jaar en dus nog het "oude" systeem voor de bachelor/master hervorming.
Om echt een idee van de universiteit te krijgen kom je best naar een infodag. De volgende is op zaterdag 5 mei. Je kan dan spreken met studenten en docenten en ook rondleidingen volgen over de campus. De studenten die daar zitten is echt uit vrije wil en mogen ook vrijuit praten, heb dat zelf ook vaak gedaan. Het is echt de bedoeling om toekomstige studenten een goede keus te laten maken, want niemand is er iets mee dat studenten na een paar maand spijt hebben van hun beslissing.
Of het een goede universiteit is, dat is heel persoonlijk denk ik. Maar de opleidingen zijn zeker van goede kwaliteit volgens de laatste doorlichting van het ministerie.
Neem dan even contact op met de studie-adviesdienst. Daar kan je een afspraak maken om eens te praten over de verschillende mogelijkheden en zij kunnen ook zorgen dat je cursussen kan inkijken.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:08 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen. Er is maar 1 probleem: ik heb geen geld deze maand![]()
Met links en alternatief kan ik het wel eens zijn. Maar onderaan de ladder lijkt me redelijk kort door de bocht. Het is een kleinere universiteit, absoluut. Met in sommige richtingen een hoger slagingspercentage dan in dezelfde richtingen aan andere universiteiten, maar of dat nu betekent dat het daardoor een lager niveau is?quote:Op donderdag 26 april 2007 00:20 schreef misteriks het volgende:
het ooit ook nog aan de vub gestudeerd; men moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de VUB de alternatieveling onder de Vlaamse unif's is. De vub student heeft vaak een "linkse" inslag ; en staat qua niveau toch wel onderaan de ladder in Vlaanderen. Maar dit wil al bij al niet zoveel zeggen; deze unif straalt wel persoonlijkheid uit, en behoudt toch een intensere band met z'n studenten; Leuke campus, en waarschijnlijk heel voordelige "koten" via hèn ; maar als je iets méér budget hebt zou ik gaan voor een kot/kamer binnen de brusselse ring; of beter gezegd, het meer bruisende centrale brussel tgo de buitenquartier die ixelles/elsene eigenlijk wel is. voor de perfecte, en goedkope openbare vervoersmogelijkheden mag dit je niet tegenhouden.
Vive comme un vrai bruxellois/brusseleir; that's an experience![]()
ik kom uit een tijd dat het nog heel normaal was dat je in de cafetaria 'n jointje opstak terwijl je prof 2 tafeltjes verder zatquote:Op donderdag 26 april 2007 02:38 schreef BrusselseSpruit het volgende:
[..]
(Uit curiositeit, wat en wanneer heb je aan de VUB gestudeerd Misteriks?)
Zoals misterisk zegt, postcode 1000. Dat is het centrum echt.quote:Op donderdag 26 april 2007 09:57 schreef Whoopsydaisy het volgende:
OK, dus binnen de ring proberen op kot te gaan.. Doe mijn best, lijkt me wel beter inderdaad in verband met uitgaan enzo.
...
Welke wijken moet ik een kot gaan zoeken dan?
Dat is een leuke buurt, vlak aan het Zuidstation. Wonen enorm veel migranten, veel buurtwinkels, 's avonds redelijk wat lawaai maar niet onveilig.quote:Op donderdag 26 april 2007 16:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Niemand die te weten komt waar ik nu definitief ga wonen natuurlijk. 't Kindtstraat, postcode 1000, is dat een fatsoenlijke buurt? En reageren op woningen doe ik neem ik aan het beste via de telefoon?
En last but not least, hoe vind ik een goede bijbaan?
Het Europese parlement en comissie trekken heel wat buitenlanders en buitenlandse bedrijven aan... dus ja hoor, veel internationale bedrijven.quote:Op zaterdag 28 april 2007 00:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Gelukkig is mijn engels zo goed als vloeiend.. Maar zijn er veel internationaal georienteerde bedrijven in Brussel? Kijk, het mooiste is het als de voertaal engels is, en dat ik in het dagelijks leven naar hartelust mijn frans op kan halen :-)
dat eerste heb ik nog landgenoten van je horen zeggen; totdat je ze irl bezig hoortquote:Op zaterdag 28 april 2007 00:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Gelukkig is mijn engels zo goed als vloeiend.. Maar zijn er veel internationaal georienteerde bedrijven in Brussel?
Ik ben natuurlijk geen volslagen idioot maar als journalist moet ik alles 3 keer bevestigd zien wat ik op internet tegenkom. Dit was de 4e keer of zo, maar je weet het nooit.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:24 schreef misteriks het volgende:
[..]
dat eerste heb ik nog landgenoten van je horen zeggen; totdat je ze irl bezig hoort; maar ja , daar wil ik niks mee zeggen hoor...
en ja; Brussel heeft van een heel groot aantal multinationals de hoofdzetel , of europese variant,in huis. Méér dan gelijk andere hoofstad hier op het continent.
dat je je dat durft afvragen zegt toch wel dat je nog heeeeeeeeeeeel veel over Brussel te weten moet komen.![]()
In het Europarlement klaagt men trouwens steen en been over de Nederlandse commissarissen. Er zijn full-time tolken in dienst die constant alles simultaan vertalen zodat elke commissaris in zijn eigen moedertaal kan spreken en de rest in de door hen gewenste taal kan meeluisteren. Maar de Nederlanders willen niet in het Nederlands spreken, maar verkiezen hun Engels met een bos haar op. Bij sommigen is dat echter zo slecht dat men nu op verzoek van andere commissarissen de tolken ook al hun Engels laat vertalen naar verstaanbaar Engels.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:35 schreef misteriks het volgende:
ik ben de naam effe kwijt, maar er was een eens nederlandse eurocommisaris die na afloop van een vergadering het had over " we worked hardly today"; enfin, ik wees niet naar jou hoor, en misschien klonk je vraag nogal naief in m'n oren... no hard gefeelings
![]()
Hehehe, het is inderdaad nogal Nederlands om te willen speechen in het Engels.. Beetje jammer, maar ik beschouw het zelf ook best wel als onbeleefd als een ander weigert in een andere taal te spreken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In het Europarlement klaagt men trouwens steen en been over de Nederlandse commissarissen. Er zijn full-time tolken in dienst die constant alles simultaan vertalen zodat elke commissaris in zijn eigen moedertaal kan spreken en de rest in de door hen gewenste taal kan meeluisteren. Maar de Nederlanders willen niet in het Nederlands spreken, maar verkiezen hun Engels met een bos haar op. Bij sommigen is dat echter zo slecht dat men nu op verzoek van andere commissarissen de tolken ook al hun Engels laat vertalen naar verstaanbaar Engels.
ik dacht het al; 2s-en ; en dan op anderen en hun taalvaardigheid afgevenquote:
Tof dat je toch komt!quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:43 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ga zaterdag naar Brussel, even kijken op die open dag. Is er iets aangaande woningzoeken dat ik op een zaterdag kan doen in Brussel? Ik ga me eerst richten op het vinden van een woning, inschrijving op de uni en mijn huidige studie afmaken.
Ja, cool he? Ik heb er echt zin in! Volgende week ga ik op mijn werk wereldkundig maken dat ik vertrek. Thanks voor die tip, ik ga het zeker vragen. Immoweb.be staan veel studio's op, dat is op zich ook goed te doen als ik mijn studiefinanciering van Nederland hou. Maar misschien toch maar rustig op kot beginnen, dan kan ik altijd nog duurder gaan wonen. Goedkoper op kot gaan lijkt me lastigerquote:Op woensdag 2 mei 2007 13:17 schreef BrusselseSpruit het volgende:
[..]
Tof dat je toch komt!
Op de VUB hangen er beneden in de trappenzalen altijd een hoop berichtjes van mensen die kamers vrij hebben. Zo ook aan de ingang van de bibliotheek. Er zijn studenten die rondleidingen geven op de campus, vraag hen gerust waar je die briefjes kan vinden dan heb je dadelijk al een paar adressen.
Als je op de site van Quartier Latin iets vindt, bel dan eens met de eigenaar. Veel kans dat ze je ook op een zaterdag de studio/kamer/appartement kunnen laten zien.
Ik zal er niet zijn, moet werken die dag, al is mijn werk maar een straat verder.quote:Op woensdag 2 mei 2007 18:45 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Trouwens, nog een vraagje: is het mogelijk om voor laten we zeggen 300 euro all in een kamer van minstens 20m2 te huren? Welke wijken kan ik dan vergeten? Ik zie wel steeds leuke studiootjes voorbij komen voor zo'n 400 all in maar da's me net te duur. Wat kost het in België als je exclusief huurt per maand extra? Hier is dat zo'n 100 euro namelijk. Teller is geoon exclusief toch? Ik zag laatst berichten over ¤ 15,- en dan stond er ook nog teller bij.
Ben benieuwd! En wacht dus vol ongeduld op het verslag...quote:Op zondag 6 mei 2007 01:28 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Morgen uitgebreid verslag, heb het naar mijn zin gehad!
Ik ga in juni natuurlijk gewoon weer een dagje!quote:Op zondag 6 mei 2007 14:05 schreef BrusselseSpruit het volgende:
Tof dat het je zo goed is meegevallen! En de Grote Markt 's avonds laat is nog mooier, allemaal verlicht... Zeker eens gaan kijken volgend jaar.
Als in: Whoopsydaisy is per 1 september 20 uur beschikbaar en dan het liefst op de zaterdag. Antwoord: we zijn op zaterdag gesloten. Quid?quote:Op maandag 7 mei 2007 20:14 schreef misteriks het volgende:
da's latijn whoopsydaisy quid quo pro; check er silence of the lambs nog eens op na
in welke context btw ? of heb je het over qui't ih frans? het gesproken "wie (werkwoord) je"..
Zij zijn op zaterdag gesloten, jij geeft aan op zaterdag te kunnen. Een tegenstrijdige situatie en ze proberen te kijken of er een oplossing te vinden is.quote:Op maandag 7 mei 2007 20:57 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Als in: Whoopsydaisy is per 1 september 20 uur beschikbaar en dan het liefst op de zaterdag. Antwoord: we zijn op zaterdag gesloten. Quid?
Gaat om een hele leuke functie eigenlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |