abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18729994
Naar aanleiding van de Netwerk uitzending van vanavond:
quote:
Onderwerp: Toename dakloze gezinnen

Presentatie: Karel van de Graaf - AVRO

Uitzenddatum: Di. 27 april 2004, 20.30u

Steeds meer gezinnen met kinderen komen in ons land op straat te staan, omdat ze de huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. Dat constateert het Leger des Heils. De gezinnen zwerven door Nederland of komen in de noodopvang. "Dit is zo vernederend", vertelt een dakloze vader in Netwerk.

'Geen capaciteit'
Volgens directeur Wim Kanis van het Leger des Heils in Almere melden zich landelijk drie à vier gezinnen per week aan de poort van de hulpverleningsinstantie. “Helaas moeten we ze bijna allemaal wegsturen, want we hebben geen capaciteit,” aldus Kanis.

'Zoek het maar uit'
De familie Germans is zo’n gezin dat op straat is komen te staan vanwege hoge schulden, maar kon wel bij het Leger des Heils terecht. “Dit is zo vernederend. Ze pleuren je gewoon op straat en zeggen: ‘Zoek het maar uit’”, zegt vader Germans.

Regeling
Mattie Postma, moeder van twee kinderen, had geluk. Zij kon, ondanks geldproblemen, een regeling treffen met de woningbouwvereniging en mocht in haar huis blijven.

Schuldhulpverlening
Volgens Wilna van den Bichelaer van het Landelijk Platform voor Integrale Schuldhulpverlening, is het aantal gezinnen met schulden in twee jaar tijd gestegen van zo'n 75.000 naar ongeveer 140.000. Zij voorziet het komende jaar nog een stijging van 40% van mensen die een beroep moeten doen op de schuldhulpverlening.
Hieruit blijkt dat het voor vooral arme mensen heel aantrekkelijk wordt gemaakt om te lenen. Leningen worden te rooskleurig voorgesteld en zo steken vooral armere mensen zich snel in de schulden. Deze reclames maken mensen en gezinnen kapot, en besides; mensen die echt geld willen lenen die gaan zelf wel op zoek naar zo'n lening. Mensen hoeven niet elk uur 'verleidt' te worden van deze achterlijke reclames.

Stelling: de politiek moet leenreclames verbieden.

edit: poll toegevoegd:

Poll: Leenreclames verbieden?
  • Eens.
  • Oneens.
  • Neutraal.
  • Geen mening.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 15% gewijzigd door pberends op 27-04-2004 21:23:45 ]
  • pi_18730110
    Ze maken zichzelf kapot met meedoen aan zo'n actie. Met een beetje verstand kijk je eerst wat je krijgt.....
    Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
    pi_18730191
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:03 schreef RichardQuest het volgende:
    Ze maken zichzelf kapot met meedoen aan zo'n actie. Met een beetje verstand kijk je eerst wat je krijgt.....
    Wat boeit mij dat nou dat sommige mensen het verkloten. Die heb je altijd. Je moet ook naar de maatschappelijk kosten kijken en degene wiens schuld het niet is (kinderen bijvoorbeeld). Het aan de grond zitten verkleind je beroepsbevolking meestal, want deze mensen komen weer moeilijk aan een baan. Als een behoorlijk deel van dit soort mensen in de schulden zit door deze reclames, moeten deze onmiddelijk verboden worden.
    pi_18730204
    Nee, het is de eigen verantwoordelijkheid die dient aan te worden gesproken van de burgers
    Als men geld wil hebben moet je zelf de consquenties eruit trekken
    pi_18730206
    Ik heb er geen last van en ik word schijtziek van nog meer regeltjes.
    pi_18730209
    Jah, maar 90% van de Nederlanders is zo stom als het achtereind van een varken, en die doen dat dus niet.
    The uproar of one hand clapping.
    pi_18730250
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:07 schreef Koos Voos het volgende:
    Ik heb er geen last van en ik word schijtziek van nog meer regeltjes.
    Al die mensen worden weer uit de schulden mbv jouw belasting. En je gaat me niet vertellen dat je serieus van plan was een dsb reclame te gaan maken right?
    The uproar of one hand clapping.
    pi_18730280
    Ik had hier pas een topic over,
    pi_18730290
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:07 schreef Morkje het volgende:
    Jah, maar 90% van de Nederlanders is zo stom als het achtereind van een varken, en die doen dat dus niet.
    Volgens een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, waarover het televisieprogramma Nova berichtte, heeft zeventig procent van de allochtonen moeite om rond te komen. Bij Nederlanders in de grote steden is dat 37 procent. Met name Turken hebben moeite om aan het eind van de maand nog iets over te houden. Ruim tachtig provent van deze groep zegt moeilijk rond te komen, tegen 71 procent van de Marokkanen en 63 procent van de Surinamers.
    pi_18730345
    Verbieden ja
    daar ben ik heel fel voorstander van toch, ik haat die reclames zo en de dingen die gezegt worden in zulke reclames kloppen vaak maar gedeeltelijk

Weg ermee
    pi_18730394
    Deze reclames drijven maatschappelijke kosten op door de opvang en sociale zekerheid die nodig is.
    Deze reclames spiegelen een te rooskleurig beeld voor en zijn irritant.
    Deze reclames stimuleren de economie kunstmatig, maar enkel op korte termijn.
    Deze reclames stimuleren criminaliteit als het gevolg van geldnood.

Achterlijk
    pi_18730524
    Eens.

Door de overdaad aan 'leenreclames' onstaat het beeld dat het doodnormaal is om geld wat je niet hebt uit te geven. Tevens wordt het kennelijk ook normaal geacht dat dit geld aan liflafjes als computers en nieuwe truitjes (ARGH!) wordt uitgegeven.

Je moet gewoon leven zoals je inkomen dat toelaat, hoe moeilijk dit kennelijk ook is. En als blijkt dat mensen dit zelf niet kunnen inschatten, dan mag wat wat mij betreft de overheid ingrijpen door bijvoorbeeld deze commercials te verbieden.

Offtopic, maar minstens zo fout en wat mij betreft ook een oorzaak van de problemen die in de OP beschreven worden: postorderbedrijven die schulden torenhoog laten oplopen en 'aantrekkelijke' termijnbetalingen toestaan.
    pi_18730835
    Turken noemen ook een hoger minimumbedrag om van rond te komen dan andere allochtonen, blijkt uit het onderzoek. Turkse huishoudens zeggen gemiddeld 1945 euro per maand nodig te hebben, maar tachtig procent komt niet aan dat bedrag. Ze komen gemiddeld 300 euro per maand tekort. Marokkanen zeggen gemiddeld 1660 euro nodig te hebben om rond te komen, terwijl Surinamers en Antillianen aan 1650 euro genoeg hebben.
    Autotochtone Nederlanders komen naar eigen zeggen met minimaal 1600 euro uit.

Hoe kan je nou rondkomen van 1600 euro ??? dan moet je wel op afbetaling gaan kopen want zo'n scooter en mobieltje is niet goedkoop.
    Dus eigenlijk is het wel goed dat je voorgelicht wordt over handige leningen.
    pi_18731757
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 20:59 schreef pberends het volgende:
    Naar aanleiding van de Netwerk uitzending van vanavond:
    [..]
    Mensen hoeven niet elk uur 'verleidt' te worden van deze achterlijke reclames.
    Misschien moeten die mensen gewoon geen tv meer kijken overdag. Helpt ook.
    Those who know do not speak
    Those who speak do not know
    pi_18733845
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 22:05 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Misschien moeten die mensen gewoon geen tv meer kijken overdag. Helpt ook.
    Het is gewoon pragmatisch. Die achterlijke liberale standpunten van jullie snap ik donders goed, jammer van de neveneffecten. Tabaksreclame willen mensen zoals jij zeker ook weer legaal maken. Leuk voor de economie en de tabaksindustrie, maar de neveneffecten zijn verre van plezierig.
      dinsdag 27 april 2004 @ 23:38:56 #16
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_18734172
    Sommige mensen in NL zijn echt dom. Die denken dat je geld voor niets kan krijgen. Mensen die geen flauw benul hebben dat je leningen moet terugbetalen. Echt ongelovelijk heo sommige mensen sommige dingen niet snappen.

Maar of de reclames moeten worden verboden? Nee, maar er is wel goede regelgeving nodig om te zorgen voor voldoende informatie en waarschuwingen.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_18734184
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 23:24 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is gewoon pragmatisch. Die achterlijke liberale standpunten van jullie snap ik donders goed, jammer van de neveneffecten. Tabaksreclame willen mensen zoals jij zeker ook weer legaal maken. Leuk voor de economie en de tabaksindustrie, maar de neveneffecten zijn verre van plezierig.
    De overheid kan regelgeving aanbrengen die aanbieders van dit soort leningen verplicht om duidelijke informatie te bieden (volgens mij zijn ze daar al toe verplicht), het verbieden van deze spotjes is de grootste onzin. Straks komt de SP aan de macht die de commerciele omroepen gaat verbieden omdat 'er schadelijke neveneffecten zijn voor de burger'. De grens is recht, niet krom.

De gewone burger
    Those who know do not speak
    Those who speak do not know
    pi_18734230
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 23:38 schreef Sidekick het volgende:
    Sommige mensen in NL zijn echt dom. Die denken dat je geld voor niets kan krijgen. Mensen die geen flauw benul hebben dat je leningen moet terugbetalen. Echt ongelovelijk heo sommige mensen sommige dingen niet snappen.

Maar of de reclames moeten worden verboden? Nee, maar er is wel goede regelgeving nodig om te zorgen voor voldoende informatie en waarschuwingen.
    Sommige mensen in NL zijn echt dom. Zo dom dat ze geen werk hebben en een uitkering ontvangen. Moeten die mensen dan opeens geen uitkering krijgen. Had ik niet verwacht van zo'n PvdA'er als jou. Achterlijk mens.
    pi_18738527
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:31 schreef Koos Voos het volgende:
    Turken noemen ook een hoger minimumbedrag om van rond te komen dan andere allochtonen, blijkt uit het onderzoek. Turkse huishoudens zeggen gemiddeld 1945 euro per maand nodig te hebben, maar tachtig procent komt niet aan dat bedrag. Ze komen gemiddeld 300 euro per maand tekort. Marokkanen zeggen gemiddeld 1660 euro nodig te hebben om rond te komen, terwijl Surinamers en Antillianen aan 1650 euro genoeg hebben.
    Autotochtone Nederlanders komen naar eigen zeggen met minimaal 1600 euro uit.

Hoe kan je nou rondkomen van 1600 euro ??? dan moet je wel op afbetaling gaan kopen want zo'n scooter en mobieltje is niet goedkoop.
    Dus eigenlijk is het wel goed dat je voorgelicht wordt over handige leningen.
    Scooter en mobieltje is te duur, en terug betalen nu even niet.
    Dus worden er ook geen leningen afgesloten, maar gaat men uit stelen om toch maar mee te kunnen doen met vriendjes.
      woensdag 28 april 2004 @ 11:07:08 #20
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_18740020
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 23:24 schreef pberends het volgende:

[..]

Als het aan mij lag, kun je -legaal- via internet coke bestellen, maar dat zal nog toekomstmuziek zijn
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      woensdag 28 april 2004 @ 11:11:59 #21
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_18740142
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 23:39 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

De overheid kan regelgeving aanbrengen die aanbieders van dit soort leningen verplicht om duidelijke informatie te bieden (volgens mij zijn ze daar al toe verplicht), het verbieden van deze spotjes is de grootste onzin.
    Er komen wel strakkere regels. Zie ook het bericht op de Frontpage: http://nieuws.fok.nl/nieuws/40517

Ik zocht ernaar met Google, kwam op een weblog terecht die dit bericht had, met als bron Fok.nl. . Maar dat terzijde.
    pi_18753681
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 11:07 schreef Flumina het volgende:

[..]

Als het aan mij lag, kun je -legaal- via internet coke bestellen, maar dat zal nog toekomstmuziek zijn
    Dat is niet erg. Maar ervoor reclame maken zou ik wel erg vinden.
    pi_18753750
    Weg met die troep inderdaad!
    Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
      woensdag 28 april 2004 @ 21:03:43 #24
    13462 BansheeBoy
    Assimilatie = Laxatie = Stront
    pi_18755023
    Het is misschien off-topic. Maar in de islam hebben ze het goed geregeld, daar is rente nl. gewoon verboden, en laat die rente juist vaak het probleem zijn voor deze gezinnen !

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
    Bansheeboy: Fok!ker van de week!
    [Without heart we would be mere machines]
    Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
    pi_18756269
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat boeit mij dat nou dat sommige mensen het verkloten. Die heb je altijd. Je moet ook naar de maatschappelijk kosten kijken en degene wiens schuld het niet is (kinderen bijvoorbeeld). Het aan de grond zitten verkleind je beroepsbevolking meestal, want deze mensen komen weer moeilijk aan een baan. Als een behoorlijk deel van dit soort mensen in de schulden zit door deze reclames, moeten deze onmiddelijk verboden worden.
    Mensen zouden ook zelf even meer informatie op kunnen vragen en de voorwaarden eens goed doornemen en kijken of het allemaal haalbaar is in plaats van meteen een lening af te sluiten en dat geld over de balk te smijten.
    FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
    Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')