abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18662058
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben. We praten hier over "tarlike oil" deze dikke olie kon in het verleden nooit gewonnen worden, maar sinds eninge tijd kan dit door nieuwe technieken wel.

Alleen al in Venezuela bevinden zich 1.2 trillion barrels tarlike oil, dit is twee keer zoveel als in de totale Perzische Golf. En in Canada schijnt nog meer te zitten. Ongeveer 1.6 trillion barrels

bron ExxonMobile

[ Bericht 5% gewijzigd door more op 24-04-2004 23:05:22 ]
pi_18662081
En je punt, stelling??
pi_18662110
je bedoelt gewoon bijzonder stroperige olie, TS?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_18662124
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:45 schreef schatje het volgende:
En je punt, stelling??
Geen.

Gewoon nieuws, veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit van deze tarlike oil gehoord.
  zaterdag 24 april 2004 @ 22:48:23 #5
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_18662154
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:44 schreef more het volgende:
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben.
Als we de nieuwste technieken gebruiken, hebben we helemal geen olie meer nodig
pi_18662172
in nederland bij Schoonebeek (?) heb je ook van dat soort olie in de grond. Nederland laat het zitten en net over de grens pompen de Duitsers het op

Misschien dat daar ook weer wat geld aan kan worden verdiend
pi_18662191
is het niet 'n stukje duurder om dat spul omhoog te halen?

En hoe zit het met vervoer? 'k denk niet dat je zulke dikke olie makkelijk door de bestaande leidingen kan sturen...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_18662275
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:49 schreef Jordy-B het volgende:

En hoe zit het met vervoer? 'k denk niet dat je zulke dikke olie makkelijk door de bestaande leidingen kan sturen...
Het is inderdaad duurder, maar door de gestegen olieprijzen is het toch lucratief.
pi_18662310
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:48 schreef Darklight het volgende:

[..]

Als we de nieuwste technieken gebruiken, hebben we helemal geen olie meer nodig
welke dan?
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:02:03 #10
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18662472
Door stijgende olieprijzen zullen energiezuinige en alternatieve energiebronnen steeds interessanter worden. Het is imo een slechte zaak dat we zo weinig betalen van onze benzine.
Als het 2 euro de liter was zou het beter zijn voor onze economie, Immers europa produceert energiezuiniger dan de VS dus concurentievoordeel. vlgs mij zijn de VS erg afhankelijk van cheap oil. Bovendien levert de productie van alternatieve energiebronnen hier werkgelegenheid op.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18662494
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:49 schreef Jordy-B het volgende:

Dat is ook waarom Nederland (NAM) die olie in Drente niet oppompt. Niet winstgevend genoeg.
pi_18662506
'Horny song"

Maudje toch .
pi_18662523
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:03 schreef schatje het volgende:
'Horny song"

Maudje toch .
Lekker ontopic schatje
pi_18662547
.

Ik heb 4 vensters openstaan .
pi_18662567
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:54 schreef more het volgende:

[..]

welke dan?
Brandstofcellen, zonne-energie etc

kernfusie is ook zeer interessant en er wordt dan ook veel onderzoek aan gedaan...
pi_18662572
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:54 schreef more het volgende:

[..]

welke dan?
De verschillende manieren om op een "groene" manier aan energie te komen. Meneer Ockels is nu druk bezig om een project te realiseren waarbij energie wordt opgewekt mbv een grote vlieger

Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven. Olievoorraad is beperkt, en da's dus lastig.
pi_18662582
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:04 schreef schatje het volgende:
.

Ik heb 4 vensters openstaan .
tocht dat niet?, pas maar op voor een stijve nek.
pi_18662620
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:05 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De verschillende manieren om op een "groene" manier aan energie te komen. Meneer Ockels is nu druk bezig om een project te realiseren waarbij energie wordt opgewekt mbv een grote vlieger

Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven. Olievoorraad is beperkt, en da's dus lastig.
Ja dat begrijp ik. Maar ik denk dat we nog wel 15 tot 20 jaar nodig hebben, en dan is het wel prettig dat we tot die tijd voldoende olie hebben.

Met de huidige stand hebben we al tot 2040 meer dan genoeg olie, men schat dat de olieproductie in 2037 zijn piek pas bereikt. Zoveel olie wordt er nog steeds gevonden.
pi_18662627
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:05 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het zou sowieso al schelen om iig olie als brandstof te elimineren. Dus allemaal over op alternatieve brandstoffen als waterstof.

Dan kan de olie die daardoor vrijkomt/niet gebruikt wordt, dienen als grondstof voor de synthetische industrie, aangezien dat ECHT niet zonder olie kan.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:08:10 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_18662630
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:47 schreef more het volgende:

[..]

Geen.

Gewoon nieuws, veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit van deze tarlike oil gehoord.
Jammer had dat graag zo willen laten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_18662657
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:07 schreef more het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar ik denk dat we nog wel 15 tot 20 jaar nodig hebben, en dan is het wel prettig dat we tot die tijd voldoende olie hebben.
ik dacht dat de oliereserves nog zo'n 50 jaar mee zouden gaan...
pi_18662699
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Het zou sowieso al schelen om iig olie als brandstof te elimineren. Dus allemaal over op alternatieve brandstoffen als waterstof.
Ja, da's dus precies wat ik bedoel met "Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven."
quote:
Dan kan de olie die daardoor vrijkomt/niet gebruikt wordt, dienen als grondstof voor de synthetische industrie, aangezien dat ECHT niet zonder olie kan.
Daarom zou daar dus een vervanging voor moeten komen (bijvoorbeeld voor het verpakkingsmateriaal), waardoor je niet zozeer van olie afhankelijk bent...
pi_18662727
Turkije heeft bijv. in het zuid-oosten de grootste olievoorraad van de wereld. Alleen is het te stroperig zodat het niet kan worden gebruikt voor brandstof.

Of dat wordt hen zo duidelijk gemaakt
pi_18662729
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:09 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

ik dacht dat de oliereserves nog zo'n 50 jaar mee zouden gaan...
15 tot 20 jaar voordat die nieuwe groene technieken (waterstof e.d.) massaal gebruikt kunen worden. Dus dan heb ik het niet over olie.
pi_18662753
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:11 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, da's dus precies wat ik bedoel met "Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven."
Ah, dacht meer dat je het had over energievoorziening, terwijl ik het had over brandstof voor auto's e.d....
quote:
Daarom zou daar dus een vervanging voor moeten komen (bijvoorbeeld voor het verpakkingsmateriaal), waardoor je niet zozeer van olie afhankelijk bent...
Voor verpakkingsmateriaal zal dat niet zo moeilijk zijn lijkt me, maar voor veel polymeren zie ik toch niet echt zo snel iets wat als vervanger kan dienen.
pi_18662758
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:07 schreef more het volgende:

[..]

Met de huidige stand hebben we al tot 2040 meer dan genoeg olie, men schat dat de olieproductie in 2037 zijn piek pas bereikt. Zoveel olie wordt er nog steeds gevonden.
Er is nog wel olie zat, maar het wordt wat lullig als je geen vervangingen hebt tegen de tijd dat de olie op begint te raken...

En je hebt ook als probleem dat de olie nog ongelovelijk belangrijk is in de economie... Het gaat steeds meer op het "spice" uit de Dune-serie lijken... Wie olie beheert, heeft macht.
pi_18662784
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:12 schreef Proxima het volgende:
Turkije heeft bijv. in het zuid-oosten de grootste olievoorraad van de wereld. Alleen is het te stroperig zodat het niet kan worden gebruikt voor brandstof.

Of dat wordt hen zo duidelijk gemaakt
Het zijn vooral de VS die de investeringen maken, en dan ligt Canada en Venezuela dichterbij dan Turkije.
pi_18662841
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ah, dacht meer dat je het had over energievoorziening, terwijl ik het had over brandstof voor auto's e.d....
Energie is energie... Of dat nou is om je auto te laten rollen of om te voorkomen dat je bevriest in je eigen huis... Waterstof is tof, maar er zijn nog geen goede manieren om aan waterstof te komen, dus momenteel is het slechts nog een manier om energie vrij vervoerbaar te maken (in een andere vorm dan de huidige benzinevorm).
quote:
Voor verpakkingsmateriaal zal dat niet zo moeilijk zijn lijkt me, maar voor veel polymeren zie ik toch niet echt zo snel iets wat als vervanger kan dienen.
verpakkingsmateriaal is een van de belangrijkste (of iig meestgebruikte) toepassingen van polymeren.
pi_18662904
Uit het NRC:
quote:
VS blijven van olie afhankelijk

De Amerikaanse vice-president Dick Cheney heeft gisteren gewaarschuwd dat er ,,geen korte-termijnoplossingen'' zijn voor de ernstige energieproblemen van het land. De Verenigde Staten zullen sterk afhankelijk blijven van olie en kolen, en moeten uitbreiding van kernenergie overwegen. Dat zei Cheney gisteren op de jaarvergadering van Associated Press in Toronto, Canada.

Cheney is voorzitter van de energie-studiegroep die direct na het aantreden van de nieuwe regering in januari door president Bush werd ingesteld. Binnenkort brengt de commissie haar rapport uit.

De energiecrisis in Californië kan ontaarden in een nationaal fenomeen als er niet snel maatregelene worden genomen, waarschuwde Cheney. Hij voorspelde dat in delen van het noordoosten van de VS deze zomer tekorten in de elektriciteitsvoorziening zullen optreden, zodra de airconditioning-apparaten massaal worden ingeschakeld. Volgens de vice-president wordt de schade aan de nationale economie door stijgende energiekosten over 1999 geraamd op ten minste 100 miljard dollar.

,,Het energieprobleem is ernstig en vérstrekkend, zei Cheney: over twintig jaar zullen de VS voor 64 procent afhankelijk zijn van import voor de olie, tegen 56 procent nu. Bovendien zal de vraag naar aardgas tegen 2020 met tweederde zijn toegenomen. De vraag naar elektriciteit stijgt in die periode zo sterk dat in 2020 tussen de 1.300 en 1.900 nieuwe centrales nodig zijn. ,,Dat betekent dat er elke week, twintig jaar lang, een nieuwe centrale moet worden opgeleverd'', aldus Cheney. Alternatieve energiebronnen kunnen in de toekomst wellicht een grote rol gaan spelen, ,,maar wij zijn nog niet in de positie om onze economie en onze levenswijze met die mogelijkheid op het spel te zetten'', zei hij.

,,We hopen op een bijdrage uit de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen en energiebesparing, maar de realiteit is dat fossiele brandstoffen praktisch 100 procent van de energievraag voor transport dekken, en zorgen voor het overgrote deel van onze elektriciteitsopwekking.'' Daarom bepleitte Cheney het boren naar nieuwe olie- en gasbronnen in Alaska. (Reuters)
pi_18662913
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Energie is energie... Of dat nou is om je auto te laten rollen of om te voorkomen dat je bevriest in je eigen huis... Waterstof is tof, maar er zijn nog geen goede manieren om aan waterstof te komen, dus momenteel is het slechts nog een manier om energie vrij vervoerbaar te maken (in een andere vorm dan de huidige benzinevorm).
[..]

verpakkingsmateriaal is een van de belangrijkste (of iig meestgebruikte) toepassingen van polymeren.
Waterstof is een secundaire energiebron, dus heb je energie nodig om het te maken als ze dat probleem oplossen, verkoop je Shell aandelen maar. Tenzij Shell het uitvindt natuurlijk.
pi_18662916
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:17 schreef Jordy-B het volgende:
Is dat zo? Ik dacht toch echt dat het maken van waterstof op zich niet al te moeilijk was.
quote:
En dat kun je vrij makkelijk aanpassen. Maar als je ziet dat alles van een toetsenbord tot een CD doosje tot aan een gemiddelde pen ook voor het meerendeel uit plastics bestaan, dan gaat het moeilijk worden, of veel duurder.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:22:24 #32
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18662939
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[..]

Ben zelf werkzaam in de chemische industrie. Steeds meer oliederivaten worden vervangen door die van aardgas. Het is tegenwoordig mogelijk de meest complexe moleculen uit aardgas te vervaardigen dmv katalisatoren. Weinigen zullen weten dat waterstof, ammoniak en salpeterzuur van aardgas geproduceerd worden. Met deze basisstoffen kan men uiteindelijk bijna alles produceren.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18663085
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:21 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht toch echt dat het maken van waterstof op zich niet al te moeilijk was.
[..]

En dat kun je vrij makkelijk aanpassen. Maar als je ziet dat alles van een toetsenbord tot een CD doosje tot aan een gemiddelde pen ook voor het meerendeel uit plastics bestaan, dan gaat het moeilijk worden, of veel duurder.
Plastic kun je ook de agrarische sector voor inzetten.
pi_18663107
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:22 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ben zelf werkzaam in de chemische industrie. Steeds meer oliederivaten worden vervangen door die van aardgas. Het is tegenwoordig mogelijk de meest complexe moleculen uit aardgas te vervaardigen dmv katalisatoren. Weinigen zullen weten dat waterstof, ammoniak en salpeterzuur van aardgas geproduceerd worden. Met deze basisstoffen kan men uiteindelijk bijna alles produceren.
Dat wist ik wel al, maar de aardgas-voorraad is toch net zo beperkt als die van olie?

(hoewel "natuurgas" wel produceerbaar is, natuurlijk)
pi_18663122
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:28 schreef more het volgende:

[..]

Plastic kun je ook de agrarische sector voor inzetten.
Dat mag je me ff uitleggen
pi_18663127
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:21 schreef E_Motion het volgende:

[..]

[
't kost op 't moment nog veel energie... da's het probleem...
pi_18663183
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:30 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Dat mag je me ff uitleggen
Melkzuur uit tarwezetmeel, daar kun je biologisch afbreekbaar plastic van maken. En kauwgom die niet eeuwig op de straat blijftplakken.

Verder wordt er gewerkt aan gewassen die door genetische modificatie plastic produceren. koolzaad-, mais- en katoenplanten worden hiervoor gebruikt.

[ Bericht 15% gewijzigd door more op 24-04-2004 23:41:01 ]
pi_18663277
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:32 schreef more het volgende:

[..]

Melkzuur uit tarwezetmeel, daar kun je biologisch afbreekbaar plastic van maken. En kauwgom die niet eeuwig op de straat blijftplakken.
Ah, wist ik niet. Dankje
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:40:25 #39
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663406
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:20 schreef more het volgende:

[..]

Waterstof is een secundaire energiebron, dus heb je energie nodig om het te maken als ze dat probleem oplossen, verkoop je Shell aandelen maar. Tenzij Shell het uitvindt natuurlijk.
Bestaat al lang.

CH4 + 2H2O --kath--> 4 H2 + CO2
Deze reactie voor de productie van waterstof is vlgs mij de meest efficiente en gebruikte op dit moment.
Verder dan de synthese voor de fixatie van luchtstikstof.
3 H2 + N2 --kath--> 2 NH3 (ammoniak)
pi_18663518
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:40 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bestaat al lang.

CH4 + 2H2O --kath--> 4 H2 + CO2
Deze reactie voor de productie van waterstof is vlgs mij de meest efficiente en gebruikte op dit moment.
Verder dan de synthese voor de fixatie van luchtstikstof.
3 H2 + N2 --kath--> 2 NH3 (ammoniak)
Kath staat voor kathode? stroom/elektriciteit, energie.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:51:09 #41
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663771
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat wist ik wel al, maar de aardgas-voorraad is toch net zo beperkt als die van olie?

(hoewel "natuurgas" wel produceerbaar is, natuurlijk)
Er zijn nog grote gasreserves gelukkig voor ons met name in europa.
De VS heeft slechts 3%. Vandaar dat de VS echt een probleem hebben als hun cheap oil economie instort als de oil niet meer zo cheap is. There's no cheap gas in the US too
Result, war again i fear.
Bronnen;
http://www.naturalgas.org/overview/resources.asp
http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/gas.html
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:54:52 #42
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663960
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:44 schreef more het volgende:

[..]

kathalysator
pi_18663989
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:51 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Er zijn nog grote gasreserves gelukkig voor ons met name in europa.
De VS heeft slechts 3%. Vandaar dat de VS echt een probleem hebben als hun cheap oil economie instort als de oil niet meer zo cheap is. There's no cheap gas in the US
Result, war again i fear.
Bronnen;
http://www.naturalgas.org/overview/resources.asp
http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/gas.html
Pijplijntje vanuit Siberie, probleem opgelost.

[ Bericht 6% gewijzigd door more op 25-04-2004 00:32:11 ]
  zondag 25 april 2004 @ 00:02:01 #44
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664210
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:55 schreef more het volgende:

[..]

Pijplijntje vanuit Siberie, probleem opgelost.
Nope, het gaat om grote afstanden en hoeveelheden en natuurlijk de prijs die zij NIET bepalen.
Denk aan kwetsbaarheid voor aanslagen op zulke enorme lange pijpleidingen. En natuurlijk de enorm afhankelijke positie die je dan ten deel valt als US. They've got a problem there and they know it.
  zondag 25 april 2004 @ 00:03:31 #45
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664266
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:55 schreef more het volgende:

[..]

Overigens in de grootste "staat" van de VS in Canada (immers een zéér trouwe bondgenoot) hebben ze wel veel aardgas.
Nee, Canada heeft vlgs het kaartje slechts 1%
Bijna al het gas zit in europa en het midden-oosten.

[ Bericht 7% gewijzigd door digitaLL op 25-04-2004 00:16:44 ]
pi_18664882
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

kathalysator
katalysator...
pi_18664950
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

kathalysator
Volgens mij heb je nog steeds elektriciteit nodig.
  zondag 25 april 2004 @ 00:35:08 #48
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664989
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

katalysator...
Sorry klopt maar in oudere boeken staat het nog als kathalysator. Sorry als het verwarring schept zal er in't vervolg ff aan denken.
pi_18665010
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:33 schreef more het volgende:

[..]

't probleem bij die vorm van waterstofwinning is eerder dat je ergens dat butaan (of een andere koolwaterstof) vandaan moet halen.

momenteel komt dat voornamelijk uit fossiele brandstof, dunkt me... Dus dat is wat lastig als je daar onafhankelijk van probeert te worden.
  zondag 25 april 2004 @ 00:44:03 #50
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18665121
quote:

[..]

Ja, om de pompen en apparatuur in de plant te laten draaien wel. Maar de reacties zelf zijn exotherm en geven warmte af als ze eenmaal in gang gezet zijn. Het is niet voor niets dat er staat
quote:
learn about the many uses of this vital gas!

As natural gas is essentially irreplaceable (at least with current technology), it is important to have an idea of how much natural gas is left in the ground for us to use
43% in de US gebruikt men industrieel.Het is de grootste afnemer van gas.
http://www.naturalgas.org/overview/uses.asp

[ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 25-04-2004 00:52:02 ]
pi_18667123
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:44 schreef more het volgende:
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben. We praten hier over "tarlike oil" deze dikke olie kon in het verleden nooit gewonnen worden, maar sinds eninge tijd kan dit door nieuwe technieken wel.

Alleen al in Venezuela bevinden zich 1.2 trillion barrels tarlike oil, dit is twee keer zoveel als in de totale Perzische Golf. En in Canada schijnt nog meer te zitten. Ongeveer 1.6 trillion barrels
Jij bedoeld teerzanden. Dit zijn inderdaad bodems waar olie uit kan worden gewonnen. Dit is echter al snel duurder dan als het gewoon uit de grond komt. We zullen in de toekomst dus wel degelijk voor brandstof problemen komen te staan, immers dan pas stijgt de prijs en is het rendabel teerzanden te ontginnen.
quote:
bron ExxonMobile
Lees je wel eens kranten? Moet jij een kijken welke grap Shell heeft uitgehaald. Waarom zou Esso dit niet doen?
pi_18667140
quote:

[..]

Onzin. Een kathalysator is een stof die een chemische reactie versneld (bijvoorbeeld verbranding van NOx) zonder er zelf aan deel te nemen. Het heeft volstrekt niets met elektriciteit te maken. Ik meen dat in de in autokatalysatoren platina als katalysator wordt gebruikt.
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:44 schreef more het volgende:
Laten we de huis, tuin en keuken-natuurkunde voortaan even links liggen.
  zondag 25 april 2004 @ 10:54:15 #53
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_18668678
Het gaat niet zozeer om de kwantiteit van de olie, maar hoe de conditie er is om aan te komen. En die is, zoals Steijn al zei niet te best. De olie wordt te duur om uit de grond te halen, en daarom wordt er ook gesproken over de oliepiek.

Op die oliepiek zitten we al op, van rond 2010 zal dat hard naar beneden gaan, vooral omdat het dan niet meer winstgevend genoeg is en iedereen dan spontaan van de olie af zal springen.
Ik ben benieuwd wat ze dan voor oplossing hebben (want die zal er dan zijn).
I mean no harm
  zondag 25 april 2004 @ 11:10:48 #54
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18668865
quote:
Op zondag 25 april 2004 10:54 schreef pomtiedom het volgende:
Het gaat niet zozeer om de kwantiteit van de olie, maar hoe de conditie er is om aan te komen. En die is, zoals Steijn al zei niet te best. De olie wordt te duur om uit de grond te halen, en daarom wordt er ook gesproken over de oliepiek.

Op die oliepiek zitten we al op, van rond 2010 zal dat hard naar beneden gaan, vooral omdat het dan niet meer winstgevend genoeg is en iedereen dan spontaan van de olie af zal springen.
Ik ben benieuwd wat ze dan voor oplossing hebben (want die zal er dan zijn).
Zijn er al. Aardgas en verder synthetische benzine geproduceerd uit steenkool.
http://www.zetron.com/pages/english/realw/real119.html
Verder kan een oude techniek die kolen omzet in lichtgas gebruikt worden.
Stoom leiden door hete kolen. Zoals vroeger in de lichtgasfabrieken.
C + H2O ---> CO + H2 (lichtgas)
CO + H2O --> CO2 + H2
xC + xH2 -- kat --> CxHx (koolwaterstoffen)
Dat is wat ze bij Sasol doen. Almost 31% of South African fuel consumption is made this way.

[ Bericht 17% gewijzigd door digitaLL op 25-04-2004 11:18:08 ]
pi_18668912
quote:
Op zondag 25 april 2004 04:11 schreef Steijn het volgende:

[..]

Onzin. Een kathalysator is een stof die een chemische reactie versneld (bijvoorbeeld verbranding van NOx) zonder er zelf aan deel te nemen. Het heeft volstrekt niets met elektriciteit te maken. Ik meen dat in de in autokatalysatoren platina als katalysator wordt gebruikt.
[..]

Laten we de huis, tuin en keuken-natuurkunde voortaan even links liggen.
Welke katalysator is er dan nodig om waterstof te maken? En is het nu al mogelijk om zulke grote hoeveelheden waterstof te maken om aardolie te vervangen?

Dan heb ik toch wel veel gemist!

Bijkomend probleem van waterstof: Amerikaanse wetenschappers maakten in juni in het vakblad Science een schatting van de klimatologische gevolgen van een waterstofeconomie. Bij een grootschalig gebruik, redeneerden ze, wordt er veel waterstof gelekt. Dat zal in de hogere luchtlagen niet alleen ozon afbreken maar ook waterdamp vormen. En waterdamp is ook een broeikasgas. Het is nog niet helemaal doorgerekend. Maar áls waterstof net zo'n impact op het klimaat heeft, dan komen we alleen maar van de regen in de drup.

[ Bericht 22% gewijzigd door more op 25-04-2004 11:33:20 ]
  zondag 25 april 2004 @ 11:31:24 #56
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18669104
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:16 schreef more het volgende:

[..]

Welke katalysator is er dan nodig om waterstof te maken? En is het nu al mogelijk om zulke grote hoeveelheden waterstof te maken om aardolie te vervangen?

Koolstof is een goedkope voor de omzetting van aardgas naar waterstof.
http://www.eere.energy.go(...)dfs/iie1_muradov.pdf
Veel gebruikte katalysatoren zijn de platina-achtigen Palladium en Irridium. Maar ook nikkel en koper worden voor bepaalde processen gebruikt. Je hebt bovendien geen grote hoeveelheden katalysator nodig omdat het niet verbruikt wordt. Reactie oppervlak is het belangrijkste. Dure katalysatoren worden meestal op een goedkope drager gecoat met een dun laagje.
pi_18669164
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:31 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Koolstof is een goedkope voor de omzetting van aardgas naar waterstof.
http://www.eere.energy.go(...)dfs/iie1_muradov.pdf
Veel gebruikte katalysatoren zijn de platina-achtigen Palladium en Irridium. Maar ook nikkel en koper worden voor bepaalde processen gebruikt. Je hebt bovendien geen grote hoeveelheden katalysator nodig omdat het niet verbruikt wordt. Reactie oppervlak is het belangrijkste. Dure katalysatoren worden meestal op een goedkope drager gecoat met een dun laagje.
Het lijkt me niet zo logisch om van aardgas, waterstof te maken voor massaal gebruikt! Maar heb je ook een bron, waar staat dat het inmiddels mogelijk is om op een goedkope manier en zonder elektriciteit zéér grote hoeveelheden waterstof te maken?
  zondag 25 april 2004 @ 11:45:52 #58
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18669274
quote:

[..]

Bijkomend probleem van waterstof: Amerikaanse wetenschappers maakten in juni in het vakblad Science een schatting van de klimatologische gevolgen van een waterstofeconomie. Bij een grootschalig gebruik, redeneerden ze, wordt er veel waterstof gelekt. Dat zal in de hogere luchtlagen niet alleen ozon afbreken maar ook waterdamp vormen. En waterdamp is ook een broeikasgas. Het is nog niet helemaal doorgerekend. Maar áls waterstof net zo'n impact op het klimaat heeft, dan komen we alleen maar van de regen in de drup.
Wat een baarlijke nonsens
Dat dit soort idioten zich wetenschappers durven noemen

Waterdamp ontstaat ook door verbranding van fossiele brandstoffen. Bovendien, elektromotoren die op H2 lopen hebben een veel hogere efficientie als een verbrandingsmotor. Men heeft er dus minder van nodig. Waterstof reageert met zuurstof ook bij lage temperaturen als men Paladium als katalysator gebruikt. Eventueel lekkend H2 kan dus supereenvoudig in H2O omgezet. Net zoals de huidige katalysatoren in je auto de NOx afbreken in N2 en O2.
Droevig dat men zulke kul de wereld in stuurt
  zondag 25 april 2004 @ 11:53:18 #59
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18669376
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:37 schreef more het volgende:

[..]

Het lijkt me niet zo logisch om van aardgas, waterstof te maken voor massaal gebruikt! Maar heb je ook een bron, waar staat dat het inmiddels mogelijk is om op een goedkope manier en zonder elektriciteit zéér grote hoeveelheden waterstof te maken?
Dat gebeurt al jaren. Maar zoals gezegd weten weinigen dat men laat zich liever door opgehitste milieufreaks het hoofd op hol draaien.
http://www.fossil.energy.(...)renttechnology.shtml
pi_18670964
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:53 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Dat gebeurt al jaren. Maar zoals gezegd weten weinigen dat men laat zich liever door opgehitste milieufreaks het hoofd op hol draaien.
http://www.fossil.energy.(...)l
Ik geloof je graag, en van die mlieufreaks moet ik al helemaal niks hebben, maar ik bedoel vooral waterstof als bron voor transport (auto's, vrachtauto's, e.d.) en dan kun je net zo goed rechtsstreeks aardgas gebruiken. Dan hoef je het echt niet om te zetten in waterstof mbv een katalysator. Ik neem aan dat die waterstof door de industrie gebruikt wordt. trouwens de voorraad aardgas is beperkt, van water hebben we iets meer.
  zondag 25 april 2004 @ 14:39:58 #61
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18672029
quote:
Op zondag 25 april 2004 13:46 schreef more het volgende:

[..]

Ik geloof je graag, en van die mlieufreaks moet ik al helemaal niks hebben, maar ik bedoel vooral waterstof als bron voor transport (auto's, vrachtauto's, e.d.) en dan kun je net zo goed rechtsstreeks aardgas gebruiken. Dan hoef je het echt niet om te zetten in waterstof mbv een katalysator. Ik neem aan dat die waterstof door de industrie gebruikt wordt. trouwens de voorraad aardgas is beperkt, van water hebben we iets meer.
De hoeveelheid Aardgas in de US en Canada is heel beperkt. In Europa en het MO is er nog zat. Het is een US problem.
De US heeft geld en wetenschappers genoeg om alternatieven te ontwikkelen. Maar de grootindustrielen Bush en Co voeren liever oorlog voor olie daar valt veel meer mee te verdienen.
Net zoals Zuid-Afrika door de boycots onder de appartheid door nood gedwongen de benzine van steenkool zijn gaan maken omdat ze daar veel steenkool hebben.
Waterstof kan gemaakt worden dmv elektriciteit (elektrolyse)
Steenkool ; C + 2H2O --> 2 H2 + CO2
koolwaterstoffen CxHx + xH2O ---> xH2 + xCO2
Aardgas CH4 + 2H2O --> 4H2 + CO2
Dat is het voordeel van waterstof. Alle energievormen kunnen vrij eenvoudig in H2 omgezet worden. Nadeel het grote volume van H2 gas en het lage kookpunt minus 240 graden Celcius.
Het voordeel van waterstof ipv methaan is dat je er mbv een fuelcell een electromotor op kan laten lopen. De efficiency van zo'n motor is veel hoger dan die van een verbrandingmotor die op methaan loopt.
  zondag 25 april 2004 @ 16:47:50 #62
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_18674112
quote:

Dat zal in de hogere luchtlagen niet alleen ozon afbreken maar ook waterdamp vormen. En waterdamp is ook een broeikasgas.
dat heet toch "wolken"
quote:
dan komen we alleen maar van de regen in de drup.
Nee, met wolken kom je juist van de drup in de regen

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_18677850
Tsja, waarom word er nog van dit soort dingen opgekeken? Als de 'oude' grondstoffen veel in prijs stijgen worden er echt wel manieren gevonden om die te vervangen.
"Common sense is not so common" - Voltaire
pi_25425441
quote:
Op zondag 25 april 2004 20:01 schreef Xeus het volgende:
Tsja, waarom word er nog van dit soort dingen opgekeken? Als de 'oude' grondstoffen veel in prijs stijgen worden er echt wel manieren gevonden om die te vervangen.
leuk dat je in technologische mythe's geloofd. Dit soort redeneringen snijden kant nog wal. Economisch gezien niet, technologisch gezien niet en ecologisch gezien niet.

Kom maar eens met goede argumenten, voorbeelden uit de geschiedenis, ga maar eens kijken hoe oud technologie zoals de brandstofcel, zonnepaneel, windmolen, verbrandingsmotor is.

Als de prijs van olie stijgt betekent dit dat de GROEI van de economie (de mythe van eeuwige groei) hiermee niet door zal zetten maar zal afnemen. Dit is nu al gaande, nog een paar maanden en dan zul je zien dat de prijzen in de supermarkt omhoog schieten door onder andere de olieprijs in de range van 45-55 dollar per vat. Dit doordat de prijzen niet voor eeuwig kunstmatig laag gehouden kunnen worden Je zult zien dat de luchtvaartmaatschappij binnenkort ook niet meer kan voortborduren op zijn verliezen.

Kortom wat jij voorstelt is dat we in een economie die in recessie of zelfs depressie zal zijn wel even wat technologie uit onze mouw schudden die dezelfde hoeveelheid energie kan leveren als olie, dit kan vervangen binnen een tijdsperspectief van zo'n 50 jaar door ons gehele productieproces wat gestoelt is op olie hierin om te bouwen.
pi_25425962
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:44 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ja, om de pompen en apparatuur in de plant te laten draaien wel. Maar de reacties zelf zijn exotherm en geven warmte af als ze eenmaal in gang gezet zijn. Het is niet voor niets dat er staat
Er gaat dus energie verloren, wat ook wel klopt, de stookwaarde van het koolmonoxide waterstofmengsel dat vroeger stadsgas heette is duidelijk minder dan van aardgas. Hoogwaardige energie wordt zo afgewaardeerd naar lagere energie.
Toch weer typisch hoe mensen hier denken dat waterstof een serieus alternatief is. Het moet om te beginnen gemaakt worden, kost energie, en het product is energiearmer. Er is maar één manier om serieus het mondiaal olieverbruik terug te dringen, en dat is kernenergie. Al die andere grapjes met windenergie en zonne-energie zijn druppeltjes in een heel groot inferno en kosten alleen maar bakken met geld.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  dinsdag 8 maart 2005 @ 14:18:10 #66
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_25426598
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 13:23 schreef speedfreak1 het volgende:

kernenergie.
In een aangepast kerncentrale kan je direct waterstof maken zonder dus eerst energie te moeten produceren en vervolgens met die energie waterstof.
pi_25430263
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:45 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Wat een baarlijke nonsens
Die je zelf verkondigt?
quote:
Dat dit soort idioten zich wetenschappers durven noemen
Ja hè, ze hebben al veel onderzoek verricht en een imposant aantal titels voor hun naam staan, worden alom gerespecteerd, maar het is een stelletje idioten, uiteraard, want jij weet het allemaal beter. NOT!
quote:
Waterdamp ontstaat ook door verbranding van fossiele brandstoffen.
Goed opgelet bij natuurscheikunde in de tweede klas hoor.
quote:
Bovendien, elektromotoren die op H2 lopen hebben een veel hogere efficientie als een verbrandingsmotor.
Dit noem ik nu eens baarlijke nonsens. Het rendement van een brandstofcel is zeker niet hoog, iets van 35 %, al wordt aan verbetering gewerkt. Daarbij komt dat de waterstof die erin gaat eerst bereid moet worden, hetgeen energie kost, waarna ook de brandstofcel nog eens gebouwd moet worden en afgevuld moet worden, wat nog meer energie kost. Verder heeft waterstofgas molair gezien een veel lagere energieinhoud dan benzine.
quote:
Men heeft er dus minder van nodig.
Volstrekt onwaar dus.
quote:
Waterstof reageert met zuurstof ook bij lage temperaturen als men Paladium als katalysator gebruikt.
Tuurlijk, maar zoals bij iedere energieomzetting gaat er energie verloren. Verder heb jij natuurlijk in de achtertuin een grote partij palladium klaarliggen.
quote:
Eventueel lekkend H2 kan dus supereenvoudig in H2O omgezet. Net zoals de huidige katalysatoren in je auto de NOx afbreken in N2 en O2.
Het gaat over waterstofgas dat ontsnapt tijdens transport en overpompen, en direct bij de bereiding.
quote:
Droevig dat men zulke kul de wereld in stuurt
Inderdaad droevig dat mensen als jij zulke kul de wereld insturen. En verder is het inderdaad zo dat al wordt het door de milieumaffia doodgezwegen waterdamp inderdaad broeikasgas nummer 1 is, maar wederom geldt daarvoor net als met koolstofdioxide dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de mens daar invloed op uit kan oefenen.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2005 @ 20:53:40 #68
47213 ArmaniMania
pi_25430330
Met moderne technieken is het binnenkort mogelijk om met zonnebloemenolie aardolie te vervangen.
Maar waarom doe ze dat dan niet....het altijd eeuwige antwoord he...
pi_25430423
quote:
Op zondag 25 april 2004 14:39 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De hoeveelheid Aardgas in de US en Canada is heel beperkt. In Europa en het MO is er nog zat. Het is een US problem.
Misschien kwa gas, Echter kwa olie is Europa afhankelijker van het middenoosten dan de US.
  woensdag 9 maart 2005 @ 04:49:08 #70
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25436269
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:53 schreef ArmaniMania het volgende:
Met moderne technieken is het binnenkort mogelijk om met zonnebloemenolie aardolie te vervangen.
Maar waarom doe ze dat dan niet....het altijd eeuwige antwoord he...
je kan ook olie winnen uit hennepzaad en nog veel meer zaad. waarom ze dat niet doen? in amerika is bv. het verbod op hennep gekomen nadat een groot houtpapierfabrikant (met politieke connecties) zijn concurrentiepositie in het gedrang zag.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25503915
Even wat feiten, is wel handig anders gaan we zoveel onzin uitkramen.

Teerzanden

Teerzanden hebben een zeer langzaam extractieproces, ze verwachten zo'n 2-3 miljoen vaten per dag te krijgen in 2020 (zo'n 2.5% van onze huidige olieconsumptie). Leuk die hoeveelheden maar het gaat om de rate of extraction. Ten tweede heb je enorme hoeveelheden aardgas nodig om de teerzanden op te warmen. Dit is een factor 2x aardgas 3x olie. Ten derde moet je zo'n 900 kilo zand verwerken voor 1 barrel (159 liter) olie, oftewel je ecosysteem gaat er grotendeels aan. Leuk dat ze bomen terugplanten tot nu toe is dat voor 20% gebeurt van de landschappen die gemold zijn.

Aardgas

Aardgas is er wereldwijd voor 60 jaar bij HUIDIG gebruik, met 3% groei per jaar erbij het is immers de beste fossil fuel die we hebben kun je dit getal downgraden naar 40 jaar. In Amerika hebben ze nu al geen gas meer, in nederland is er bij huidig gebruik nog genoeg voor 30 jaar (daarom gaan we dan ook in de waddenzee boren). Op dit moment zijn 65% van de hoofdproducten al in afname Nederland, Rusland, Indonesie, Canada en Engeland. Je kan dus je hele infrastructuur hierop gaan baseren zoals ze in Amerika nu al heel stom aan het doen zijn maar dat werkt niet echt als je geen gas hebt.

Kolen

Kolen zijn er bij huidig gebruik nog genoeg voor 200 jaar, In europa hebben we helaas erg weinig kolen relatief dus dat zullen we op den duur moeten gaan importeren. Als we hier de huidige groei bij meerekenen (1.4%) dan komen we uit op 93 jaar kolen, dan moet je nog eens een piek eroverheenleggen (goedkope - dure kolen) en kom je uit op zo'n 55 jaar goedkope kolie. Ander probleem is is dat al tijden de hoeveelheid energie die je uit kolen kan halen daalt omdat we de meer geconcentreerde lagen opgebruiken en dus bij steeds meer verspreide kolen uitkomen. Als deze trend zich doorzet kost het rond 2030 of 2040 al meer energie om de kolen te mijnen dan dat het oplevert om ze te gebruiken. Naast dat kolen nou niet echt milieu vriendelijk zijn maargoed daar kun je overheen kijken.....

Kolen omzetten in andere vormen

Er zijn 4 verschillende soorten kolen, 2 bruine soorten en 2 zwarten. Bruine kolen zijn ongeveer de helft van het totaal en bevatten 1/3 tot 1/2 van de energie van zwarte kolen.

als de energie conversie efficientie 100% zou zijn (wat het dus totaal niet is) kun je ongeveer 3 vaten olie uit een ton kolen halen. 1.5-2 voor bruine kolen en 4-4.5 voor zwarte kolen. Als je dit om gaat rekenen moet je 2 keer zoveel kolen dan nu gaan produceren om de helft van onze olie consumptie te vervangen.

Wederom dus geen lange termijn oplossingen leuk voor een jaar of 30-40.

Biomassa (diesel, energie etc..)

Biomassa productie is vrijwel niet energie efficient het levert nauwelijks meer energie dan dat je erin stopt. Daarom heb je er dus ook enorme massa's land voor nodig. denk aan 6 of 7x de Nederlandse landmassa voor bio-diesels. Leuk als nichetoepassing, maar veel leuker in landen waar de zon veel schijnt maar een grote schaal "oplossing" neen. Al die conspiracy theories hierboven dat ze het makkelijk kunnen maar niet doen door concurrentiepositie's is echt enorme onzin. het is gewoon geen goede oplossing nog en er moet nog velen malen meer onderzoek in gestoken worden om er een enigzins rendabele oplossing van te maken als dit al mogelijk is.

Leuk dus op dit moment voor misschien 10% van het transprort maar meer ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')