Jij bedoeld teerzanden. Dit zijn inderdaad bodems waar olie uit kan worden gewonnen. Dit is echter al snel duurder dan als het gewoon uit de grond komt. We zullen in de toekomst dus wel degelijk voor brandstof problemen komen te staan, immers dan pas stijgt de prijs en is het rendabel teerzanden te ontginnen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 22:44 schreef more het volgende:
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben. We praten hier over "tarlike oil" deze dikke olie kon in het verleden nooit gewonnen worden, maar sinds eninge tijd kan dit door nieuwe technieken wel.
Alleen al in Venezuela bevinden zich 1.2 trillion barrels tarlike oil, dit is twee keer zoveel als in de totale Perzische Golf. En in Canada schijnt nog meer te zitten. Ongeveer 1.6 trillion barrels
Lees je wel eens kranten? Moet jij een kijken welke grap Shell heeft uitgehaald. Waarom zou Esso dit niet doen?quote:bron ExxonMobile
Onzin. Een kathalysator is een stof die een chemische reactie versneld (bijvoorbeeld verbranding van NOx) zonder er zelf aan deel te nemen. Het heeft volstrekt niets met elektriciteit te maken. Ik meen dat in de in autokatalysatoren platina als katalysator wordt gebruikt.quote:Op zondag 25 april 2004 00:33 schreef more het volgende:
[..]
Volgens mij heb je nog steeds elektriciteit nodig.
Laten we de huis, tuin en keuken-natuurkunde voortaan even links liggen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 23:44 schreef more het volgende:
Kath staat voor kathode? stroom/elektriciteit, energie.
Zijn er al. Aardgas en verder synthetische benzine geproduceerd uit steenkool.quote:Op zondag 25 april 2004 10:54 schreef pomtiedom het volgende:
Het gaat niet zozeer om de kwantiteit van de olie, maar hoe de conditie er is om aan te komen. En die is, zoals Steijn al zei niet te best. De olie wordt te duur om uit de grond te halen, en daarom wordt er ook gesproken over de oliepiek.
Op die oliepiek zitten we al op, van rond 2010 zal dat hard naar beneden gaan, vooral omdat het dan niet meer winstgevend genoeg is en iedereen dan spontaan van de olie af zal springen.
Ik ben benieuwd wat ze dan voor oplossing hebben (want die zal er dan zijn).
Welke katalysator is er dan nodig om waterstof te maken? En is het nu al mogelijk om zulke grote hoeveelheden waterstof te maken om aardolie te vervangen?quote:Op zondag 25 april 2004 04:11 schreef Steijn het volgende:
[..]
Onzin. Een kathalysator is een stof die een chemische reactie versneld (bijvoorbeeld verbranding van NOx) zonder er zelf aan deel te nemen. Het heeft volstrekt niets met elektriciteit te maken. Ik meen dat in de in autokatalysatoren platina als katalysator wordt gebruikt.
[..]
Laten we de huis, tuin en keuken-natuurkunde voortaan even links liggen.
Koolstof is een goedkope voor de omzetting van aardgas naar waterstof.quote:Op zondag 25 april 2004 11:16 schreef more het volgende:
[..]
Welke katalysator is er dan nodig om waterstof te maken? En is het nu al mogelijk om zulke grote hoeveelheden waterstof te maken om aardolie te vervangen?
Dan heb ik toch wel veel gemist!![]()
Het lijkt me niet zo logisch om van aardgas, waterstof te maken voor massaal gebruikt! Maar heb je ook een bron, waar staat dat het inmiddels mogelijk is om op een goedkope manier en zonder elektriciteit zéér grote hoeveelheden waterstof te maken?quote:Op zondag 25 april 2004 11:31 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Koolstof is een goedkope voor de omzetting van aardgas naar waterstof.
http://www.eere.energy.go(...)dfs/iie1_muradov.pdf
Veel gebruikte katalysatoren zijn de platina-achtigen Palladium en Irridium. Maar ook nikkel en koper worden voor bepaalde processen gebruikt. Je hebt bovendien geen grote hoeveelheden katalysator nodig omdat het niet verbruikt wordt. Reactie oppervlak is het belangrijkste. Dure katalysatoren worden meestal op een goedkope drager gecoat met een dun laagje.
Wat een baarlijke nonsensquote:Op zondag 25 april 2004 11:16 schreef more het volgende:
[..]
Welke katalysator is er dan nodig om waterstof te maken? En is het nu al mogelijk om zulke grote hoeveelheden waterstof te maken om aardolie te vervangen?
Dan heb ik toch wel veel gemist!![]()
Bijkomend probleem van waterstof: Amerikaanse wetenschappers maakten in juni in het vakblad Science een schatting van de klimatologische gevolgen van een waterstofeconomie. Bij een grootschalig gebruik, redeneerden ze, wordt er veel waterstof gelekt. Dat zal in de hogere luchtlagen niet alleen ozon afbreken maar ook waterdamp vormen. En waterdamp is ook een broeikasgas. Het is nog niet helemaal doorgerekend. Maar áls waterstof net zo'n impact op het klimaat heeft, dan komen we alleen maar van de regen in de drup.
Dat gebeurt al jaren. Maar zoals gezegd weten weinigen dat men laat zich liever door opgehitste milieufreaks het hoofd op hol draaien.quote:Op zondag 25 april 2004 11:37 schreef more het volgende:
[..]
Het lijkt me niet zo logisch om van aardgas, waterstof te maken voor massaal gebruikt! Maar heb je ook een bron, waar staat dat het inmiddels mogelijk is om op een goedkope manier en zonder elektriciteit zéér grote hoeveelheden waterstof te maken?
Ik geloof je graag, en van die mlieufreaks moet ik al helemaal niks hebben, maar ik bedoel vooral waterstof als bron voor transport (auto's, vrachtauto's, e.d.) en dan kun je net zo goed rechtsstreeks aardgas gebruiken. Dan hoef je het echt niet om te zetten in waterstof mbv een katalysator. Ik neem aan dat die waterstof door de industrie gebruikt wordt. trouwens de voorraad aardgas is beperkt, van water hebben we iets meer.quote:Op zondag 25 april 2004 11:53 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dat gebeurt al jaren. Maar zoals gezegd weten weinigen dat men laat zich liever door opgehitste milieufreaks het hoofd op hol draaien.
http://www.fossil.energy.(...)l
De hoeveelheid Aardgas in de US en Canada is heel beperkt. In Europa en het MO is er nog zat. Het is een US problem.quote:Op zondag 25 april 2004 13:46 schreef more het volgende:
[..]
Ik geloof je graag, en van die mlieufreaks moet ik al helemaal niks hebben, maar ik bedoel vooral waterstof als bron voor transport (auto's, vrachtauto's, e.d.) en dan kun je net zo goed rechtsstreeks aardgas gebruiken. Dan hoef je het echt niet om te zetten in waterstof mbv een katalysator. Ik neem aan dat die waterstof door de industrie gebruikt wordt. trouwens de voorraad aardgas is beperkt, van water hebben we iets meer.
dat heet toch "wolken"quote:Op zondag 25 april 2004 11:16 schreef more het volgende:
Dat zal in de hogere luchtlagen niet alleen ozon afbreken maar ook waterdamp vormen. En waterdamp is ook een broeikasgas.
Nee, met wolken kom je juist van de drup in de regenquote:dan komen we alleen maar van de regen in de drup.
leuk dat je in technologische mythe's geloofd. Dit soort redeneringen snijden kant nog wal. Economisch gezien niet, technologisch gezien niet en ecologisch gezien niet.quote:Op zondag 25 april 2004 20:01 schreef Xeus het volgende:
Tsja, waarom word er nog van dit soort dingen opgekeken? Als de 'oude' grondstoffen veel in prijs stijgen worden er echt wel manieren gevonden om die te vervangen.
Er gaat dus energie verloren, wat ook wel klopt, de stookwaarde van het koolmonoxide waterstofmengsel dat vroeger stadsgas heette is duidelijk minder dan van aardgas. Hoogwaardige energie wordt zo afgewaardeerd naar lagere energie.quote:Op zondag 25 april 2004 00:44 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ja, om de pompen en apparatuur in de plant te laten draaien wel. Maar de reacties zelf zijn exotherm en geven warmte af als ze eenmaal in gang gezet zijn. Het is niet voor niets dat er staat
In een aangepast kerncentrale kan je direct waterstof maken zonder dus eerst energie te moeten produceren en vervolgens met die energie waterstof.quote:
Die je zelf verkondigt?quote:
Ja hè, ze hebben al veel onderzoek verricht en een imposant aantal titels voor hun naam staan, worden alom gerespecteerd, maar het is een stelletje idioten, uiteraard, want jij weet het allemaal beter. NOT!quote:Dat dit soort idioten zich wetenschappers durven noemen![]()
![]()
![]()
Goed opgelet bij natuurscheikunde in de tweede klas hoor.quote:Waterdamp ontstaat ook door verbranding van fossiele brandstoffen.
Dit noem ik nu eens baarlijke nonsens. Het rendement van een brandstofcel is zeker niet hoog, iets van 35 %, al wordt aan verbetering gewerkt. Daarbij komt dat de waterstof die erin gaat eerst bereid moet worden, hetgeen energie kost, waarna ook de brandstofcel nog eens gebouwd moet worden en afgevuld moet worden, wat nog meer energie kost. Verder heeft waterstofgas molair gezien een veel lagere energieinhoud dan benzine.quote:Bovendien, elektromotoren die op H2 lopen hebben een veel hogere efficientie als een verbrandingsmotor.
Volstrekt onwaar dus.quote:Men heeft er dus minder van nodig.
Tuurlijk, maar zoals bij iedere energieomzetting gaat er energie verloren. Verder heb jij natuurlijk in de achtertuin een grote partij palladium klaarliggen.quote:Waterstof reageert met zuurstof ook bij lage temperaturen als men Paladium als katalysator gebruikt.
Het gaat over waterstofgas dat ontsnapt tijdens transport en overpompen, en direct bij de bereiding.quote:Eventueel lekkend H2 kan dus supereenvoudig in H2O omgezet. Net zoals de huidige katalysatoren in je auto de NOx afbreken in N2 en O2.
Inderdaad droevig dat mensen als jij zulke kul de wereld insturen. En verder is het inderdaad zo dat al wordt het door de milieumaffia doodgezwegen waterdamp inderdaad broeikasgas nummer 1 is, maar wederom geldt daarvoor net als met koolstofdioxide dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de mens daar invloed op uit kan oefenen.quote:Droevig dat men zulke kul de wereld in stuurt![]()
Misschien kwa gas, Echter kwa olie is Europa afhankelijker van het middenoosten dan de US.quote:Op zondag 25 april 2004 14:39 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De hoeveelheid Aardgas in de US en Canada is heel beperkt. In Europa en het MO is er nog zat. Het is een US problem.
je kan ook olie winnen uit hennepzaad en nog veel meer zaad. waarom ze dat niet doen? in amerika is bv. het verbod op hennep gekomen nadat een groot houtpapierfabrikant (met politieke connecties) zijn concurrentiepositie in het gedrang zag.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:53 schreef ArmaniMania het volgende:
Met moderne technieken is het binnenkort mogelijk om met zonnebloemenolie aardolie te vervangen.
Maar waarom doe ze dat dan niet....het altijd eeuwige antwoord he...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |