abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18662058
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben. We praten hier over "tarlike oil" deze dikke olie kon in het verleden nooit gewonnen worden, maar sinds eninge tijd kan dit door nieuwe technieken wel.

Alleen al in Venezuela bevinden zich 1.2 trillion barrels tarlike oil, dit is twee keer zoveel als in de totale Perzische Golf. En in Canada schijnt nog meer te zitten. Ongeveer 1.6 trillion barrels

bron ExxonMobile

[ Bericht 5% gewijzigd door more op 24-04-2004 23:05:22 ]
pi_18662081
En je punt, stelling??
pi_18662110
je bedoelt gewoon bijzonder stroperige olie, TS?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_18662124
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:45 schreef schatje het volgende:
En je punt, stelling??
Geen.

Gewoon nieuws, veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit van deze tarlike oil gehoord.
  zaterdag 24 april 2004 @ 22:48:23 #5
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_18662154
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:44 schreef more het volgende:
Nieuwe technieken zorgen ervoor de we voorlopig nog genoeg olie hebben.
Als we de nieuwste technieken gebruiken, hebben we helemal geen olie meer nodig
pi_18662172
in nederland bij Schoonebeek (?) heb je ook van dat soort olie in de grond. Nederland laat het zitten en net over de grens pompen de Duitsers het op

Misschien dat daar ook weer wat geld aan kan worden verdiend
pi_18662191
is het niet 'n stukje duurder om dat spul omhoog te halen?

En hoe zit het met vervoer? 'k denk niet dat je zulke dikke olie makkelijk door de bestaande leidingen kan sturen...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_18662275
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:49 schreef Jordy-B het volgende:

En hoe zit het met vervoer? 'k denk niet dat je zulke dikke olie makkelijk door de bestaande leidingen kan sturen...
Het is inderdaad duurder, maar door de gestegen olieprijzen is het toch lucratief.
pi_18662310
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:48 schreef Darklight het volgende:

[..]

Als we de nieuwste technieken gebruiken, hebben we helemal geen olie meer nodig
welke dan?
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:02:03 #10
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18662472
Door stijgende olieprijzen zullen energiezuinige en alternatieve energiebronnen steeds interessanter worden. Het is imo een slechte zaak dat we zo weinig betalen van onze benzine.
Als het 2 euro de liter was zou het beter zijn voor onze economie, Immers europa produceert energiezuiniger dan de VS dus concurentievoordeel. vlgs mij zijn de VS erg afhankelijk van cheap oil. Bovendien levert de productie van alternatieve energiebronnen hier werkgelegenheid op.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18662494
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:49 schreef Jordy-B het volgende:

Dat is ook waarom Nederland (NAM) die olie in Drente niet oppompt. Niet winstgevend genoeg.
pi_18662506
'Horny song"

Maudje toch .
pi_18662523
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:03 schreef schatje het volgende:
'Horny song"

Maudje toch .
Lekker ontopic schatje
pi_18662547
.

Ik heb 4 vensters openstaan .
pi_18662567
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:54 schreef more het volgende:

[..]

welke dan?
Brandstofcellen, zonne-energie etc

kernfusie is ook zeer interessant en er wordt dan ook veel onderzoek aan gedaan...
pi_18662572
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:54 schreef more het volgende:

[..]

welke dan?
De verschillende manieren om op een "groene" manier aan energie te komen. Meneer Ockels is nu druk bezig om een project te realiseren waarbij energie wordt opgewekt mbv een grote vlieger

Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven. Olievoorraad is beperkt, en da's dus lastig.
pi_18662582
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:04 schreef schatje het volgende:
.

Ik heb 4 vensters openstaan .
tocht dat niet?, pas maar op voor een stijve nek.
pi_18662620
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:05 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De verschillende manieren om op een "groene" manier aan energie te komen. Meneer Ockels is nu druk bezig om een project te realiseren waarbij energie wordt opgewekt mbv een grote vlieger

Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven. Olievoorraad is beperkt, en da's dus lastig.
Ja dat begrijp ik. Maar ik denk dat we nog wel 15 tot 20 jaar nodig hebben, en dan is het wel prettig dat we tot die tijd voldoende olie hebben.

Met de huidige stand hebben we al tot 2040 meer dan genoeg olie, men schat dat de olieproductie in 2037 zijn piek pas bereikt. Zoveel olie wordt er nog steeds gevonden.
pi_18662627
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:05 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het zou sowieso al schelen om iig olie als brandstof te elimineren. Dus allemaal over op alternatieve brandstoffen als waterstof.

Dan kan de olie die daardoor vrijkomt/niet gebruikt wordt, dienen als grondstof voor de synthetische industrie, aangezien dat ECHT niet zonder olie kan.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:08:10 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_18662630
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:47 schreef more het volgende:

[..]

Geen.

Gewoon nieuws, veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit van deze tarlike oil gehoord.
Jammer had dat graag zo willen laten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_18662657
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:07 schreef more het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar ik denk dat we nog wel 15 tot 20 jaar nodig hebben, en dan is het wel prettig dat we tot die tijd voldoende olie hebben.
ik dacht dat de oliereserves nog zo'n 50 jaar mee zouden gaan...
pi_18662699
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Het zou sowieso al schelen om iig olie als brandstof te elimineren. Dus allemaal over op alternatieve brandstoffen als waterstof.
Ja, da's dus precies wat ik bedoel met "Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven."
quote:
Dan kan de olie die daardoor vrijkomt/niet gebruikt wordt, dienen als grondstof voor de synthetische industrie, aangezien dat ECHT niet zonder olie kan.
Daarom zou daar dus een vervanging voor moeten komen (bijvoorbeeld voor het verpakkingsmateriaal), waardoor je niet zozeer van olie afhankelijk bent...
pi_18662727
Turkije heeft bijv. in het zuid-oosten de grootste olievoorraad van de wereld. Alleen is het te stroperig zodat het niet kan worden gebruikt voor brandstof.

Of dat wordt hen zo duidelijk gemaakt
pi_18662729
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:09 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

ik dacht dat de oliereserves nog zo'n 50 jaar mee zouden gaan...
15 tot 20 jaar voordat die nieuwe groene technieken (waterstof e.d.) massaal gebruikt kunen worden. Dus dan heb ik het niet over olie.
pi_18662753
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:11 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, da's dus precies wat ik bedoel met "Groene energie zou iig al een boel schelen in onze vraag naar olie... Alleen gebruiken we nog altijd bijzonder veel oliederivaten in ons leven."
Ah, dacht meer dat je het had over energievoorziening, terwijl ik het had over brandstof voor auto's e.d....
quote:
Daarom zou daar dus een vervanging voor moeten komen (bijvoorbeeld voor het verpakkingsmateriaal), waardoor je niet zozeer van olie afhankelijk bent...
Voor verpakkingsmateriaal zal dat niet zo moeilijk zijn lijkt me, maar voor veel polymeren zie ik toch niet echt zo snel iets wat als vervanger kan dienen.
pi_18662758
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:07 schreef more het volgende:

[..]

Met de huidige stand hebben we al tot 2040 meer dan genoeg olie, men schat dat de olieproductie in 2037 zijn piek pas bereikt. Zoveel olie wordt er nog steeds gevonden.
Er is nog wel olie zat, maar het wordt wat lullig als je geen vervangingen hebt tegen de tijd dat de olie op begint te raken...

En je hebt ook als probleem dat de olie nog ongelovelijk belangrijk is in de economie... Het gaat steeds meer op het "spice" uit de Dune-serie lijken... Wie olie beheert, heeft macht.
pi_18662784
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:12 schreef Proxima het volgende:
Turkije heeft bijv. in het zuid-oosten de grootste olievoorraad van de wereld. Alleen is het te stroperig zodat het niet kan worden gebruikt voor brandstof.

Of dat wordt hen zo duidelijk gemaakt
Het zijn vooral de VS die de investeringen maken, en dan ligt Canada en Venezuela dichterbij dan Turkije.
pi_18662841
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ah, dacht meer dat je het had over energievoorziening, terwijl ik het had over brandstof voor auto's e.d....
Energie is energie... Of dat nou is om je auto te laten rollen of om te voorkomen dat je bevriest in je eigen huis... Waterstof is tof, maar er zijn nog geen goede manieren om aan waterstof te komen, dus momenteel is het slechts nog een manier om energie vrij vervoerbaar te maken (in een andere vorm dan de huidige benzinevorm).
quote:
Voor verpakkingsmateriaal zal dat niet zo moeilijk zijn lijkt me, maar voor veel polymeren zie ik toch niet echt zo snel iets wat als vervanger kan dienen.
verpakkingsmateriaal is een van de belangrijkste (of iig meestgebruikte) toepassingen van polymeren.
pi_18662904
Uit het NRC:
quote:
VS blijven van olie afhankelijk

De Amerikaanse vice-president Dick Cheney heeft gisteren gewaarschuwd dat er ,,geen korte-termijnoplossingen'' zijn voor de ernstige energieproblemen van het land. De Verenigde Staten zullen sterk afhankelijk blijven van olie en kolen, en moeten uitbreiding van kernenergie overwegen. Dat zei Cheney gisteren op de jaarvergadering van Associated Press in Toronto, Canada.

Cheney is voorzitter van de energie-studiegroep die direct na het aantreden van de nieuwe regering in januari door president Bush werd ingesteld. Binnenkort brengt de commissie haar rapport uit.

De energiecrisis in Californië kan ontaarden in een nationaal fenomeen als er niet snel maatregelene worden genomen, waarschuwde Cheney. Hij voorspelde dat in delen van het noordoosten van de VS deze zomer tekorten in de elektriciteitsvoorziening zullen optreden, zodra de airconditioning-apparaten massaal worden ingeschakeld. Volgens de vice-president wordt de schade aan de nationale economie door stijgende energiekosten over 1999 geraamd op ten minste 100 miljard dollar.

,,Het energieprobleem is ernstig en vérstrekkend, zei Cheney: over twintig jaar zullen de VS voor 64 procent afhankelijk zijn van import voor de olie, tegen 56 procent nu. Bovendien zal de vraag naar aardgas tegen 2020 met tweederde zijn toegenomen. De vraag naar elektriciteit stijgt in die periode zo sterk dat in 2020 tussen de 1.300 en 1.900 nieuwe centrales nodig zijn. ,,Dat betekent dat er elke week, twintig jaar lang, een nieuwe centrale moet worden opgeleverd'', aldus Cheney. Alternatieve energiebronnen kunnen in de toekomst wellicht een grote rol gaan spelen, ,,maar wij zijn nog niet in de positie om onze economie en onze levenswijze met die mogelijkheid op het spel te zetten'', zei hij.

,,We hopen op een bijdrage uit de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen en energiebesparing, maar de realiteit is dat fossiele brandstoffen praktisch 100 procent van de energievraag voor transport dekken, en zorgen voor het overgrote deel van onze elektriciteitsopwekking.'' Daarom bepleitte Cheney het boren naar nieuwe olie- en gasbronnen in Alaska. (Reuters)
pi_18662913
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Energie is energie... Of dat nou is om je auto te laten rollen of om te voorkomen dat je bevriest in je eigen huis... Waterstof is tof, maar er zijn nog geen goede manieren om aan waterstof te komen, dus momenteel is het slechts nog een manier om energie vrij vervoerbaar te maken (in een andere vorm dan de huidige benzinevorm).
[..]

verpakkingsmateriaal is een van de belangrijkste (of iig meestgebruikte) toepassingen van polymeren.
Waterstof is een secundaire energiebron, dus heb je energie nodig om het te maken als ze dat probleem oplossen, verkoop je Shell aandelen maar. Tenzij Shell het uitvindt natuurlijk.
pi_18662916
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:17 schreef Jordy-B het volgende:
Is dat zo? Ik dacht toch echt dat het maken van waterstof op zich niet al te moeilijk was.
quote:
En dat kun je vrij makkelijk aanpassen. Maar als je ziet dat alles van een toetsenbord tot een CD doosje tot aan een gemiddelde pen ook voor het meerendeel uit plastics bestaan, dan gaat het moeilijk worden, of veel duurder.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:22:24 #32
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18662939
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[..]

Ben zelf werkzaam in de chemische industrie. Steeds meer oliederivaten worden vervangen door die van aardgas. Het is tegenwoordig mogelijk de meest complexe moleculen uit aardgas te vervaardigen dmv katalisatoren. Weinigen zullen weten dat waterstof, ammoniak en salpeterzuur van aardgas geproduceerd worden. Met deze basisstoffen kan men uiteindelijk bijna alles produceren.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18663085
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:21 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht toch echt dat het maken van waterstof op zich niet al te moeilijk was.
[..]

En dat kun je vrij makkelijk aanpassen. Maar als je ziet dat alles van een toetsenbord tot een CD doosje tot aan een gemiddelde pen ook voor het meerendeel uit plastics bestaan, dan gaat het moeilijk worden, of veel duurder.
Plastic kun je ook de agrarische sector voor inzetten.
pi_18663107
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:22 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ben zelf werkzaam in de chemische industrie. Steeds meer oliederivaten worden vervangen door die van aardgas. Het is tegenwoordig mogelijk de meest complexe moleculen uit aardgas te vervaardigen dmv katalisatoren. Weinigen zullen weten dat waterstof, ammoniak en salpeterzuur van aardgas geproduceerd worden. Met deze basisstoffen kan men uiteindelijk bijna alles produceren.
Dat wist ik wel al, maar de aardgas-voorraad is toch net zo beperkt als die van olie?

(hoewel "natuurgas" wel produceerbaar is, natuurlijk)
pi_18663122
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:28 schreef more het volgende:

[..]

Plastic kun je ook de agrarische sector voor inzetten.
Dat mag je me ff uitleggen
pi_18663127
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:21 schreef E_Motion het volgende:

[..]

[
't kost op 't moment nog veel energie... da's het probleem...
pi_18663183
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:30 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Dat mag je me ff uitleggen
Melkzuur uit tarwezetmeel, daar kun je biologisch afbreekbaar plastic van maken. En kauwgom die niet eeuwig op de straat blijftplakken.

Verder wordt er gewerkt aan gewassen die door genetische modificatie plastic produceren. koolzaad-, mais- en katoenplanten worden hiervoor gebruikt.

[ Bericht 15% gewijzigd door more op 24-04-2004 23:41:01 ]
pi_18663277
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:32 schreef more het volgende:

[..]

Melkzuur uit tarwezetmeel, daar kun je biologisch afbreekbaar plastic van maken. En kauwgom die niet eeuwig op de straat blijftplakken.
Ah, wist ik niet. Dankje
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:40:25 #39
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663406
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:20 schreef more het volgende:

[..]

Waterstof is een secundaire energiebron, dus heb je energie nodig om het te maken als ze dat probleem oplossen, verkoop je Shell aandelen maar. Tenzij Shell het uitvindt natuurlijk.
Bestaat al lang.

CH4 + 2H2O --kath--> 4 H2 + CO2
Deze reactie voor de productie van waterstof is vlgs mij de meest efficiente en gebruikte op dit moment.
Verder dan de synthese voor de fixatie van luchtstikstof.
3 H2 + N2 --kath--> 2 NH3 (ammoniak)
pi_18663518
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:40 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bestaat al lang.

CH4 + 2H2O --kath--> 4 H2 + CO2
Deze reactie voor de productie van waterstof is vlgs mij de meest efficiente en gebruikte op dit moment.
Verder dan de synthese voor de fixatie van luchtstikstof.
3 H2 + N2 --kath--> 2 NH3 (ammoniak)
Kath staat voor kathode? stroom/elektriciteit, energie.
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:51:09 #41
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663771
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat wist ik wel al, maar de aardgas-voorraad is toch net zo beperkt als die van olie?

(hoewel "natuurgas" wel produceerbaar is, natuurlijk)
Er zijn nog grote gasreserves gelukkig voor ons met name in europa.
De VS heeft slechts 3%. Vandaar dat de VS echt een probleem hebben als hun cheap oil economie instort als de oil niet meer zo cheap is. There's no cheap gas in the US too
Result, war again i fear.
Bronnen;
http://www.naturalgas.org/overview/resources.asp
http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/gas.html
  zaterdag 24 april 2004 @ 23:54:52 #42
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18663960
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:44 schreef more het volgende:

[..]

Kath staat voor kathode? stroom/elektriciteit, energie.
kathalysator
pi_18663989
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:51 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Er zijn nog grote gasreserves gelukkig voor ons met name in europa.
De VS heeft slechts 3%. Vandaar dat de VS echt een probleem hebben als hun cheap oil economie instort als de oil niet meer zo cheap is. There's no cheap gas in the US
Result, war again i fear.
Bronnen;
http://www.naturalgas.org/overview/resources.asp
http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/gas.html
Pijplijntje vanuit Siberie, probleem opgelost.

[ Bericht 6% gewijzigd door more op 25-04-2004 00:32:11 ]
  zondag 25 april 2004 @ 00:02:01 #44
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664210
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:55 schreef more het volgende:

[..]

Pijplijntje vanuit Siberie, probleem opgelost.
Nope, het gaat om grote afstanden en hoeveelheden en natuurlijk de prijs die zij NIET bepalen.
Denk aan kwetsbaarheid voor aanslagen op zulke enorme lange pijpleidingen. En natuurlijk de enorm afhankelijke positie die je dan ten deel valt als US. They've got a problem there and they know it.
  zondag 25 april 2004 @ 00:03:31 #45
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664266
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:55 schreef more het volgende:

[..]

Overigens in de grootste "staat" van de VS in Canada (immers een zéér trouwe bondgenoot) hebben ze wel veel aardgas.
Nee, Canada heeft vlgs het kaartje slechts 1%
Bijna al het gas zit in europa en het midden-oosten.

[ Bericht 7% gewijzigd door digitaLL op 25-04-2004 00:16:44 ]
pi_18664882
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

kathalysator
katalysator...
pi_18664950
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

kathalysator
Volgens mij heb je nog steeds elektriciteit nodig.
  zondag 25 april 2004 @ 00:35:08 #48
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18664989
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

katalysator...
Sorry klopt maar in oudere boeken staat het nog als kathalysator. Sorry als het verwarring schept zal er in't vervolg ff aan denken.
pi_18665010
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:33 schreef more het volgende:

[..]

't probleem bij die vorm van waterstofwinning is eerder dat je ergens dat butaan (of een andere koolwaterstof) vandaan moet halen.

momenteel komt dat voornamelijk uit fossiele brandstof, dunkt me... Dus dat is wat lastig als je daar onafhankelijk van probeert te worden.
  zondag 25 april 2004 @ 00:44:03 #50
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18665121
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:33 schreef more het volgende:

[..]

Ja, om de pompen en apparatuur in de plant te laten draaien wel. Maar de reacties zelf zijn exotherm en geven warmte af als ze eenmaal in gang gezet zijn. Het is niet voor niets dat er staat
quote:
learn about the many uses of this vital gas!

As natural gas is essentially irreplaceable (at least with current technology), it is important to have an idea of how much natural gas is left in the ground for us to use
43% in de US gebruikt men industrieel.Het is de grootste afnemer van gas.
http://www.naturalgas.org/overview/uses.asp

[ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 25-04-2004 00:52:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')