ben ook benieuwd. maar heten het niet gewoon hindoe's ??quote:Op woensdag 21 april 2004 15:40 schreef OneMinuteSilence het volgende:
Weet iemand wat Hindoeïsten geloven over het ontstaan van leven op aarde? Ik ben al uren aan het zoeken maar ik krijg het echt niet gevonden..
volgens mij mag het allebei.. Hindoes is in elk geval zeker goedquote:Op woensdag 21 april 2004 15:52 schreef marq het volgende:
[..]
ben ook benieuwd. maar heten het niet gewoon hindoe's ??
quote:Brahma
Brahma wordt ook wel de schepper van de wereld genoemd. Hij leeft volgens het Hindoeïsme in een hemels paradijs en vertoont zich bijna nooit op de wereld. Hij is een soort adviesgever van andere goden van het Hindoeïsme, daarom wordt hij vaak de grootvader genoemd. Brahma wordt in India vrij weinig vereerd in verhouding tot de andere goden zoals Shiva en Vishnu. Zo zijn er slechts 2 tempels ter verering van hem gebouwd, een in Radjasthan en een in Khedbrahma. Brahma, de verkondiger van de 4 veda?s, wordt voorgesteld met vier hoofden die elk een windrichting symboliseren. Hij heeft 4 armen en handen. Met zijn handen houdt hij zijn drinknap, een rozenkrans, een boog, zijn scepter en een exemplaar van de heilige boeken, (de veda?s) vast.
interessant fabeltjequote:Op woensdag 21 april 2004 15:59 schreef OneMinuteSilence het volgende:
ik geloof dat ik een deel nu wèl gevonden heb:
[..]
kosmisch ei, begint al goedquote:Op woensdag 21 april 2004 16:10 schreef wijsneus het volgende:
Nog eentje: met een kosmisch ei en brahma:
http://iws2.ccccd.edu/mtarafdar/ICreation.html
ik vind het boeddhisme we interessant maar geen fabeltjequote:Op woensdag 21 april 2004 16:02 schreef marq het volgende:
[..]
interessant fabeltjezoals al die religies
Een site die een aantal van de ideeën uitlegt is A Tribute to Hinduism.quote:Then there was neither the Asat (the manifested cosmos), nor the Sat (the first stage of matter evolved out of the primordial matter for creation of the universe), nor were there the nebulae, nor the sky beyond them. There was something which covered all like a haze, but it could not be of such an unfathomed depth as to cover Him, the Holy Prahna.
There was neither death nor its opposite, nor was there any sign to distinguish between night and day. The One was there existing by His own nature, without agitation. Apart from Him there was nothing whatever.
In the beginning there was darkness. This All, was concealed in darkness, and was undiscriminated chaos. Whatever there was, was void and formless. The One created the cosmos by His greatness and might.
In the beginning then rose Desire the primeval seed of Manas. Sages who searched with their hearts thought discovered the kinship of the Sat with the Asat.
Whatever was below, whatever was above, was traversed by the light of these (sages). [They discovered that] there were germs of life, mighty forces, free action at one place and energy at another.
Who verily knows and who can here declare it, whence it was born and whence came this creation? The learned sages were born after this world's production. Who knows then whence it first came into being?
He, from whom this creation first proceeded, upholds it. He is the supervisor of even the highest heaven. He verily knows it and who knows it if He also do not know.
RIG VEDA 10:129
De Hindoe-Drie-Eenheidquote:Op woensdag 21 april 2004 17:23 schreef VAK het volgende:
Je vraagt wat hindoes geloven over het ontstaan van de mens / het heelal. Hindoes verschillen erg veel van mening over alles. De verschillen tussen hindoes (waar boeddhisten, jains en sikhs ook tot gerekend worden) zijn waarschijnlijk groter dan die tussen het Jodendom, Christendom en Islam. Men tolereert elkaar echter en is bereid dingen van elkaar over te nemen. Je zult daarom meerdere antwoord krijgen op je vraag.
Een geschrift wat door alle niet-Nastika (dus niet boeddhisten en jains) erkend wordt is de Veda. De Westerse vertalingen slaan op veel punten nergens op en daar zou ik niet op afgaan, zeker niet zonder voorkennis. Als je al bedenkt dat het Hindoeïsme monotheïstisch is zul je al de onzinnigheid van de vertalingen zien.
Een relevant citaat uit de Rig Veda (>5000 jaar oud):
[..]
Een site die een aantal van de ideeën uitlegt is A Tribute to Hinduism.
Relevante pagina's zijn:
http://www.atributetohinduism.com/Hindu_Cosmology.htm
http://www.atributetohinduism.com/Advanced_Concepts.htm
Volgens hindoe-geschriften is de aarde ong. 2 miljard jaar oud. De huidige mensheid zou meer dan 2 miljoen jaar oud zijn.
Volgens mij staat er over de oorsprong van de mens niet zo heel veel. Maar omdat ook het universum geleidelijk aan geschapen en vernietigd wordt (herhalend) geloven veel hindoes ook dat de mensheid geleidelijk aan is geschapen (dus evolutie).
De mythes zou ik niet zo snel op afgaan, vaak illustreren die 1 bepaald feit met een verhaal er omheen. En dan moet je net weten wat er eigenlijk gezegd wordt.
Al die namen komen voort uit het benadrukken van verschillende aspecten van God. Zo gebruikt men Brahma, Vishnu en Shiva om creeërende, onderhoudende en vernietigende aspecten van 1 en dezelfde God aan te duiden.quote:Op woensdag 21 april 2004 18:45 schreef knokkels het volgende:
[..]
De Hindoe-Drie-Eenheid
(...)
Toch best veel goden voor een monotheïstische samenleving
En zo kan ik nog wel even doorgaan... In de Gita staat ook vaak genoeg dat God 1 is.quote:"By One Supreme Ruler is this universe pervaded, eve every world in the whole circle of nature, He is the true God. Know Him, O man! and covet not unjustly the wealth of any creature existing. Renounce all that is unjust and enjoy pure delight - true spiritual happiness - by the practice of justice and righteousness which is another name for true religion.
YAJUR VEDA 40:1
"I, O men, lived before the whole universe came into being, I am Lord of all, I am the eternal cause of the whole creation. I am the source and giver of all wealth. Let all men look up to me alone as children do to their parents. I have appointed different foods and drinks for all creatures to give them sustenance so that they may live in happiness."
RIG VEDA 10: 48, 5.
"God, O men existed in the beginning of the Creation. He is the Creator, Support and Sustainer of the sun and other luminous worlds, He was the Lord of the past Creation. He is the Lord of the present. He will be the Lord of the unborn universe. He created the whole world, and he sustains it. He is Eternal Bliss. May ye all praise and adore Him as we do." YAJUR VEDA, 13:4
"He who has created this multiform universe, and is the cause of its sustenance as well as dissolution, the Lord of the universe in whom the whole world exists, is sustained and then resolved into elementary condition, is the Supreme Spirit. Know Him, O man, to be your God and believe in no other as the Creator of the Universe." RIG VEDA 10: 126, 8.
Voorzover ik begrijp is dat de verschillende "goden" onderdeel (emanaties) zijn van 1 en dezelfde God, wordt daarmee "Atman" bedoeld?quote:Op woensdag 21 april 2004 20:23 schreef VAK het volgende:
Al die namen komen voort uit het benadrukken van verschillende aspecten van God. Zo gebruikt men Brahma, Vishnu en Shiva om creeërende, onderhoudende en vernietigende aspecten van 1 en dezelfde God aan te duiden.
Hmmm die vriend van me had nog niet gepost zie ik, maar jij hebt meer gelijk dan ik inderdaad..quote:Op woensdag 21 april 2004 20:23 schreef VAK het volgende:
[..]
<knip> Verhaal over alle godenverschijningen
Hmm.. Dat vind ik zeker wel interessantquote:Misschien is het tijd voor een [centraal] Hindoeïsme topic? Men lijkt vrij weinig af te weten van het Hindoeïsme.
Volgens de Advaita-stroming(en) binnen het Hindoeïsme wel. Zij stellen dat de ziel (Atma) en God 'hetzelfde' zijn. Volgens andere stromingen weer niet.quote:Op donderdag 22 april 2004 23:57 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Voorzover ik begrijp is dat de verschillende "goden" onderdeel (emanaties) zijn van 1 en dezelfde God, wordt daarmee "Atman" bedoeld?
Ah, bedankt.quote:Op vrijdag 23 april 2004 12:28 schreef Asha het volgende:
VAK, heeft het heel goed uitlegd!![]()
God is op aarde verschenen in verschillende gedaantes, en daarom zoveel goden en namen. Wat voor een leek lijkt alsof er meerdere goden zijn. Maar dat is niet zo. God heeft zowel een mannelijke als vrouwelijke aspecten. Vandaar dat er ook vrouwelijke verschijningen zijn.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 23 april 2004 18:06 schreef VAK het volgende:
Zoals je waarschijnlijk weet geloof ik niet in avatars
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |