quote:
Op maandag 26 april 2004 21:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
2500 jaar geschiedenis hebben we gemeen. Zoals je wel duidelijk moge zijn vind ik taal nou niet echt bepaald een belangrijk gegeven. Het groeien van de economie heeft tot gevolg dat het aantal Turken dat niet kan rondkomen zal vermindering. En dat vind ik een stuk belangrijker dan kinderachtige nationale trots, die dan ook nog eens grotendeels gebaseerd is op een gefabriceerde nationale historie.
Bravo!
![]()
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:14 schreef devil-j het volgende:
[..]
Zoals ik al zei groei van economie is de grootste voordeel voor Turkije wanneer ze toetreden tot EU, dit zal Turkije één van de machtigste land maken van EU (volgens mij wordt het geld dat Turkije dan zal krijgen uitgerekend op basis van aantaal inwoners in Turkije).
Economische draagkracht speelt ook zeker een rol, hoor. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Nederland nog relatief veel invloed heeft? Dat Turkije veel inwoners heeft, zegt ook niet veel, als ze bij bepaalde besluiten tegenover meerdere andere grote landen komen te staan.
quote:
Met een beetje logica kom ik erachter dat EU dit helemaal niet wilt, in de beste tijden van de Ottomanen hebben ze een groote deel van Europa onderdrukt en nu moet Turkije 'weer' één van de machtigste land worden van EU?
Man, met dergelijke beargumentering zou je evengoed kunnen zeggen dat Duitsland geen lid van de EU mag worden, omdat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog het grootste deel van Europa hadden onderdrukt.
De "Ottomanen"... How paranoid can you be?
![]()
En mag ik je eraan herinneren dat Turkije vroeger ook de locatie was van het Bizantijnse Rijk? Dat zegt toch eveneens niets?
quote:
Dat is alleen gunstig voor Turkije, maar niet voor EU. Vandaar ze het al 30 jaar uitstellen en spelletjes spelen met Turkije ....
Als Europa niet wil dat Turkije lid wordt, dan moeten ze dat gewoon recht voor hun raap zeggen. Als je Turkije aan het lijntje houdt, dan krijg je pas gezeik met hen! En terecht, vind ik.
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:07 schreef Koos Voos het volgende:
De belangrijkste bezwaren die tot nog toe worden gehoord zijn het gebrek aan de handhaving van de mensenrechten in Turkije en de gevreesde kosten, die toetreding van het economisch onderontwikkelde land met zich mee zou brengen. De belangrijkste bezwaren, namelijk de ongehinderde migratie van tientallen miljoenen Turken naar West-Europa en de daarmee gepaard gaande opmars van de Islam worden daarbij verzwegen of bewust buiten de discussie gehouden.
Het is uiterst bevreemdend dat de Islam en de migratie-golf buiten beschouwing worden gelaten in de discusie, maar impliciet toch wordt genoemd: “Een ‘nee’ tegen Turkije is een afwijzing van de Turkse migranten hier in West-Europa en de Islamitische wereld als geheel.” Nu, dat is niet alleen correct, maar dat zijn ook de hoofdredenen om Turkije niet te laten toetreden.
Omdat je precies die twee punten op langere termijn tegengaat door Turkije lid te laten worden van de EU. Ten eerste is Turkije een seculier land, ten tweede zou het dan nog altijd het enige land met een overwegend Islamitische bevolking zijn. Dit tegenover alle andere leden (waaronder nu dus ook die nieuwe leden) die overwegend Christelijke bevolkingen hebben.
Zelfs als jouw redenering wat dat betreft zou kloppen, dan zou Turkije bij EU-toetreden meer de "verchristelijking" van hun eigen land moeten vrezen dan omgekeerd. Maar jouw redenering klopt gelukkig niet, want zowel Europa als Turkije zijn (overtuigd) seculier.
Wat het immigratie-aspect betreft: dat is nou eenmaal een onvermijdelijk en tijdelijk probleem en op langere termijn ga je ook dat juist tegen. een Turk woont ook echt liever in zijn eigen land als er genoeg welvaart en vrijheid is, dat weet jij ook wel.
Wat ben je toch een overdreven Islamofoob. Juist door Turkije te isoleren (zoals jij zou willen) zouden we de Islam in Turkije juist tot radicalisering provoceren. Wees toch niet zo kortzichtig en laat je niet leiden door je (stereotyperende) vooroordelen. Zie ze nou eens als mensen van vlees en bloed, net als jij en ik.
![]()
quote:
Het is duidelijk dat deze kwestie een belangrijk thema zal worden bij de komende verkiezingen.
Ik denk dat de mensen die dan gaan stemmen in de eerste instantie naar de
huidige problemen zullen kijken, en dat zijn er helaas al meer dan zat. De opkomst bij de Europese Verkiezingen is overigens meestal zeer laag, ten onrechte.
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:15 schreef Gianluca het volgende:
3% ligt toch in Europa
En kijk dan toch met name naar de symboliek van de stad Istanbul, met de brug over de Bosporus: letterlijk en figuurlijk een brug tussen Europa en Azië!