abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18703937
En wat hebben de burgers van het moderne Turkije gemeen met Turken uit Centraal-Azie behalve dan dat hun talen wat op elkaar lijken? Krijgen de mensen dan nooit genoeg van dat sprookje dat de Turken uit Turkije hun wortels in Centraal Azië hebben?
pi_18704177
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:21 schreef devil-j het volgende:

[..]

Dit klopt dus niet, het is wel zo dat meisjes eerder 'mogen' trouwen met een mimumleeftijd 17 en bij jongens is dat 18. Ik heb het dus over officieël trouwen, volgens de Islam (dus o.a. in Turkije niet officieël) mag het misschien eerder, dat zal ik niet weten maar officieel is het dus echt geen 14/15.
Ik dacht het wel

http://www.nieuws.nl/news(...)d=5&article_id=37917
pi_18704224
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:46 schreef HiZ het volgende:
En wat hebben de burgers van het moderne Turkije gemeen met Turken uit Centraal-Azie behalve dan dat hun talen wat op elkaar lijken? Krijgen de mensen dan nooit genoeg van dat sprookje dat de Turken uit Turkije hun wortels in Centraal Azië hebben?
Wat heeft het moderne Turkije gemeen met EU? Zelfs de taal lijkt er helemaal niet op, zie geen reden voor Turkije om toe te treden in EU, alhoewel de economie in Turkije erg omhoog zal stijgen, maar verder? En wat voor voordeel heeft EU?
pi_18704373
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:54 schreef devil-j het volgende:

[..]

Wat heeft het moderne Turkije gemeen met EU? Zelfs de taal lijkt er helemaal niet op, ...
waarop moet het dan lijken?

Fins lijkt toch bv toch ook niet op Portugees?

[ Bericht 8% gewijzigd door zakjapannertje op 26-04-2004 21:07:39 ]
pi_18704549
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:52 schreef WieWatWaarom het volgende:

[..]

Ik dacht het wel

http://www.nieuws.nl/news(...)7
Ja nou, wat kan ik aan die artiekel doen? In Turkije kan je officieël trouwen, dus die wij hier in Nederland kennen, alles netjes op papier; vrouwen hebben evenveel rechten als mannen. Maar je kan ook door een Imam trouwen, een Islamitische huwelijk dus. Waar ik o.a. tegen ben, want trouwen op 14, 15 leeftijd is gewoon pedofielen gedoe animo 2004. In die artiekel hebben ze het waarschijnlijk over een Islamitische huwelijk, misschien is dit niet goed verwoord, maar je trouwt dan onder toezicht van een Imam en dit is dus totaal onoficieël. Lees me bericht nogmaals a.u.b. Van mij mogen ze dat verbieden!
pi_18704581
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:52 schreef WieWatWaarom het volgende:

[..]

Ik dacht het wel

http://www.nieuws.nl/news(...)7
Het klopt niet.
pi_18704640
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:59 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

waarop moet het dan lijken?
Ik ben niet voor een toetreding van Turkije tot EU, dus ik zal het niet weten. Wat mij betreft hoeft het er geeneens op te lijken. Meeste landen in EU lijken niet op elkaar, mits de grondwet en dat soort dingen ..
pi_18704654
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:54 schreef devil-j het volgende:

[..]

Wat heeft het moderne Turkije gemeen met EU? Zelfs de taal lijkt er helemaal niet op, zie geen reden voor Turkije om toe te treden in EU, alhoewel de economie in Turkije erg omhoog zal stijgen, maar verder? En wat voor voordeel heeft EU?
2500 jaar geschiedenis hebben we gemeen. Zoals je wel duidelijk moge zijn vind ik taal nou niet echt bepaald een belangrijk gegeven. Het groeien van de economie heeft tot gevolg dat het aantal Turken dat niet kan rondkomen zal vermindering. En dat vind ik een stuk belangrijker dan kinderachtige nationale trots, die dan ook nog eens grotendeels gebaseerd is op een gefabriceerde nationale historie.
pi_18704846
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

2500 jaar geschiedenis hebben we gemeen. Zoals je wel duidelijk moge zijn vind ik taal nou niet echt bepaald een belangrijk gegeven. Het groeien van de economie heeft tot gevolg dat het aantal Turken dat niet kan rondkomen zal vermindering. En dat vind ik een stuk belangrijker dan kinderachtige nationale trots, die dan ook nog eens grotendeels gebaseerd is op een gefabriceerde nationale historie.
2500 geschiedenis gemeen? Vandaar de cultuur, normen, waarden, godsdienst, taal etc. etc. erg veel op elkaar lijken?
Zoals ik al zei groei van economie is de grootste voordeel voor Turkije wanneer ze toetreden tot EU, dit zal Turkije één van de machtigste land maken van EU (volgens mij wordt het geld dat Turkije dan zal krijgen uitgerekend op basis van aantaal inwoners in Turkije). Met een beetje logica kom ik erachter dat EU dit helemaal niet wilt, in de beste tijden van de Ottomanen hebben ze een groote deel van Europa onderdrukt en nu moet Turkije 'weer' één van de machtigste land worden van EU? Dat is alleen gunstig voor Turkije, maar niet voor EU. Vandaar ze het al 30 jaar uitstellen en spelletjes spelen met Turkije ....

/edit: typo
pi_18724383
De belangrijkste bezwaren die tot nog toe worden gehoord zijn het gebrek aan de handhaving van de mensenrechten in Turkije en de gevreesde kosten, die toetreding van het economisch onderontwikkelde land met zich mee zou brengen. De belangrijkste bezwaren, namelijk de ongehinderde migratie van tientallen miljoenen Turken naar West-Europa en de daarmee gepaard gaande opmars van de Islam worden daarbij verzwegen of bewust buiten de discussie gehouden.

Het is uiterst bevreemdend dat de Islam en de migratie-golf buiten beschouwing worden gelaten in de discusie, maar impliciet toch wordt genoemd: “Een ‘nee’ tegen Turkije is een afwijzing van de Turkse migranten hier in West-Europa en de Islamitische wereld als geheel.” Nu, dat is niet alleen correct, maar dat zijn ook de hoofdredenen om Turkije niet te laten toetreden.

Het is duidelijk dat deze kwestie een belangrijk thema zal worden bij de komende verkiezingen.
  dinsdag 27 april 2004 @ 17:15:43 #211
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_18724574
3% ligt toch in Europa
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_18735669
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bravo!
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:14 schreef devil-j het volgende:

[..]

Zoals ik al zei groei van economie is de grootste voordeel voor Turkije wanneer ze toetreden tot EU, dit zal Turkije één van de machtigste land maken van EU (volgens mij wordt het geld dat Turkije dan zal krijgen uitgerekend op basis van aantaal inwoners in Turkije).
Economische draagkracht speelt ook zeker een rol, hoor. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Nederland nog relatief veel invloed heeft? Dat Turkije veel inwoners heeft, zegt ook niet veel, als ze bij bepaalde besluiten tegenover meerdere andere grote landen komen te staan.
quote:
Met een beetje logica kom ik erachter dat EU dit helemaal niet wilt, in de beste tijden van de Ottomanen hebben ze een groote deel van Europa onderdrukt en nu moet Turkije 'weer' één van de machtigste land worden van EU?
Man, met dergelijke beargumentering zou je evengoed kunnen zeggen dat Duitsland geen lid van de EU mag worden, omdat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog het grootste deel van Europa hadden onderdrukt.

De "Ottomanen"... How paranoid can you be? En mag ik je eraan herinneren dat Turkije vroeger ook de locatie was van het Bizantijnse Rijk? Dat zegt toch eveneens niets?
quote:
Dat is alleen gunstig voor Turkije, maar niet voor EU. Vandaar ze het al 30 jaar uitstellen en spelletjes spelen met Turkije ....
Als Europa niet wil dat Turkije lid wordt, dan moeten ze dat gewoon recht voor hun raap zeggen. Als je Turkije aan het lijntje houdt, dan krijg je pas gezeik met hen! En terecht, vind ik.
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:07 schreef Koos Voos het volgende:
De belangrijkste bezwaren die tot nog toe worden gehoord zijn het gebrek aan de handhaving van de mensenrechten in Turkije en de gevreesde kosten, die toetreding van het economisch onderontwikkelde land met zich mee zou brengen. De belangrijkste bezwaren, namelijk de ongehinderde migratie van tientallen miljoenen Turken naar West-Europa en de daarmee gepaard gaande opmars van de Islam worden daarbij verzwegen of bewust buiten de discussie gehouden.

Het is uiterst bevreemdend dat de Islam en de migratie-golf buiten beschouwing worden gelaten in de discusie, maar impliciet toch wordt genoemd: “Een ‘nee’ tegen Turkije is een afwijzing van de Turkse migranten hier in West-Europa en de Islamitische wereld als geheel.” Nu, dat is niet alleen correct, maar dat zijn ook de hoofdredenen om Turkije niet te laten toetreden.
Omdat je precies die twee punten op langere termijn tegengaat door Turkije lid te laten worden van de EU. Ten eerste is Turkije een seculier land, ten tweede zou het dan nog altijd het enige land met een overwegend Islamitische bevolking zijn. Dit tegenover alle andere leden (waaronder nu dus ook die nieuwe leden) die overwegend Christelijke bevolkingen hebben.

Zelfs als jouw redenering wat dat betreft zou kloppen, dan zou Turkije bij EU-toetreden meer de "verchristelijking" van hun eigen land moeten vrezen dan omgekeerd. Maar jouw redenering klopt gelukkig niet, want zowel Europa als Turkije zijn (overtuigd) seculier.

Wat het immigratie-aspect betreft: dat is nou eenmaal een onvermijdelijk en tijdelijk probleem en op langere termijn ga je ook dat juist tegen. een Turk woont ook echt liever in zijn eigen land als er genoeg welvaart en vrijheid is, dat weet jij ook wel.

Wat ben je toch een overdreven Islamofoob. Juist door Turkije te isoleren (zoals jij zou willen) zouden we de Islam in Turkije juist tot radicalisering provoceren. Wees toch niet zo kortzichtig en laat je niet leiden door je (stereotyperende) vooroordelen. Zie ze nou eens als mensen van vlees en bloed, net als jij en ik.
quote:
Het is duidelijk dat deze kwestie een belangrijk thema zal worden bij de komende verkiezingen.
Ik denk dat de mensen die dan gaan stemmen in de eerste instantie naar de huidige problemen zullen kijken, en dat zijn er helaas al meer dan zat. De opkomst bij de Europese Verkiezingen is overigens meestal zeer laag, ten onrechte.
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:15 schreef Gianluca het volgende:
3% ligt toch in Europa
En kijk dan toch met name naar de symboliek van de stad Istanbul, met de brug over de Bosporus: letterlijk en figuurlijk een brug tussen Europa en Azië!
Ars longa, vita brevis
  woensdag 28 april 2004 @ 01:22:46 #213
89816 172pk
Vroeeeem!
pi_18735738
quote:
Op woensdag 28 april 2004 01:16 schreef motown het volgende:

En kijk dan toch met name naar de symboliek van de stad Istanbul, met de brug over de Bosporus: letterlijk en figuurlijk een brug tussen Europa en Azië!
En ik ben een gelukkig mens omdat ik al meerdere malen met mijn autotje over die brug heb kunnen rijden
* $ahikalar Üstünde Meydan Okur Bu Erler, Yakla$acak Dü$mana Mezar Olur Bu Yerler..
* Ölmekten Degil, Seni Yalniz Birakmaktan Korkarim Türkiyem..
* Istanbul Since 1453..
  woensdag 28 april 2004 @ 01:48:00 #214
89816 172pk
Vroeeeem!
pi_18735964

* $ahikalar Üstünde Meydan Okur Bu Erler, Yakla$acak Dü$mana Mezar Olur Bu Yerler..
* Ölmekten Degil, Seni Yalniz Birakmaktan Korkarim Türkiyem..
* Istanbul Since 1453..
pi_18736488
Mooi, hoor.

Daar moet ik zeker eens een keer heen.

Turkije komt er wel.
Ars longa, vita brevis
  woensdag 28 april 2004 @ 10:28:14 #216
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_18739163
Ziet er erg mooi uit inderdaad.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_18739488
quote:
Op woensdag 28 april 2004 10:28 schreef Posdnous het volgende:
Ziet er erg mooi uit inderdaad.
Voor 19 euro kan je er al naar toe met het vliegtuig vanaf Eindhoven ... dat is goedkoper dan met de auto.
Maar ik vind dit soort opmerkingen meer iets voor travel...

ANKARA - Turkish Foreign Minister and Deputy Prime Minister Abdullah Gul said on Tuesday that Turkey entered the most critical period in the European Union (EU) membership process.
Speaking in the meeting of the Justice and Development Party (AK Party) at the parliament, Gul touched on EU issue and Constitutional amendments.
pi_18739623

Het is toch moeilijk voor te stellen dat er meer dan 15 miljoen mensen wonen in deze stad. Wel mooi, ik moet er ook maar eens heen.
  woensdag 28 april 2004 @ 10:53:38 #219
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_18739710
quote:
Op woensdag 28 april 2004 10:44 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Voor 19 euro kan je er al naar toe met het vliegtuig vanaf Eindhoven ... dat is goedkoper dan met de auto.
Maar ik vind dit soort opmerkingen meer iets voor travel...
Zeg ik eens iets positiefs, is het weer niet goed.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_18741521
quote:
Op woensdag 28 april 2004 10:44 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Speaking in the meeting of the Justice and Development Party (AK Party) at the parliament, Gul touched on EU issue and Constitutional amendments.
Nou, dat is toch goed?
Ars longa, vita brevis
pi_18748958
Eerlijk gezegd vond ik het ook wel leuk toen je nog met de pont naar de overkant moest. Er zijn inmiddels twee bruggen, wat wel handig is, maar het heeft wat minder charme, helemaal als je weer eens vastzit in de file. Tevens wordt er binnenkort begonnen met een tunnel die de metrosystemen van de Aziatische en Europese kant aanelkaar moet knopen.

Over die kaartjes vanaf Eindhoven; de werkelijke minimumprijs van een retourtje is ¤88,-- en dat maakt vliegen een heel stuk goedkoper dan met de auto. Helemaal als je vervolgens met de metro naar de stad gaat.
pi_18750667
ISTANBUL - De Turkse politie heeft een man en dertien van diens familieleden opgepakt omdat hij zijn veertienjarige dochter na een verkrachting zou hebben vermoord 'om de eer van de familie te redden'. Dat meldden Turkse media woensdag.

Turkije, dat graag lid wil worden van de Europese Unie, staat onder druk van Brussel en mensenrechtengroeperingen om harder op te treden tegen eerwraak, waarbij vrouwen door mannelijke familieleden worden vermoord als zij de eer van de familie zouden hebben geschonden.

In dit geval ging het om de veertienjarige Nuran Halitogullari, die vorige maand op weg naar een markt in Istanbul door een man werd ontvoerd en verkracht. De man hield het meisje vier dagen in zijn huis gevangen. De politie hield hem aan en bracht Nuran terug naar haar ouders.

Ik ben benieuwd of er werkelijk 'harder' wordt opgetreden tegen eerwraak in Turkije, het blijft een achterlijk verschijnsel en iets wat beslist niet wenselijk is in de EU.
pi_18751329
quote:
Op woensdag 28 april 2004 01:48 schreef 172pk het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ja, ik kan ook plaatjes laten zien van nazi-architectuur gebouwen, best mooie dingen. Maar dat zegt nog niks.
pi_18752304
Normaal gesproken wordt er alleen stereotype beelden van moskeen en dergelijke getoont als men over Istanbul begint maar dit is bijv. ook Istanbul:

Ik zeg er ook nog bij dat Istanbul de minst moderne stad van Turkije is. De meest oostelijke steden zijn zelfs moderner omdat er geen emigratie naar die steden zijn.

Bron: www.worldturkey.com
pi_18752976
wat een goed argument, omdat er mooie plaatjes zijn van een mooie stad moet turkije bij de eu komen. Zal ik dan wat plaatjes tonen van de sharia in uitvoering? Van de moslim wetten, moslims, 99% van de turken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')